T1 vahvistaa oppilaan kiinnostusta käsin tekemiseen sekä innostaa keksivään, kokeilevaan ja paikallisuutta hyödyntävään käsityöhön
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan havainnoimaan rakennettua- ja luonnonympäristöä sekä erilaisia esineitä uusien ideoiden kehittämiseksi.Harjoitellaan ideoimista ja omien valintojen tekemistä opetettavan aiheen tai teeman mukaan. Käytetään hyödyksi omaa tietämystä, ajatuksia, kokemuksia ja toiveita käsityöprosessissa.Oppilasta tekee kokeiluja ja havainnoi niiden toimimista ohjatusti.Perehdytään erilaisiin lähtökohtiin ja hyödynnetään omia moniaistisia kokemuksia ja elämyksiä.Havainnoidaan ja analysoidaan esineitä, rakennettua ja luonnon ympäristöä uusien ideoiden kehittämiseksi.Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksia osana itsearviointia.
|
|
|
T2 ohjata oppilasta hahmottamaan ja hallitsemaan kokonainen käsityöprosessi ja sen dokumentointi
Paikallinen tarkennus
Työskennellään kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti.Harjoitellaan ohjatusti suunnittelemaan valmistusprosessin työjärjestystä.Harjoitellaan dokumentoimaan vähintään yksi kokonainen käsityöprosessi visuaalisesti ja sanallisesti tieto ja- viestintäteknologiaa hyödyntäen. Dokumentoinnissa huomioidaan ideointi ja suunnitteluvaihe, harjoitellaan kirjoittamaan lyhyt kirjallinen kuvaus työvaiheista sekä esittelemään valmis tuote. Pääpaino on kuitenkin suunnittelun ja valmiin tuotteen dokumentoinnissa.Harjoitellaan suunnitelman dokumentointia sanallisesti ja/tai visuaalisestiOppilas dokumentoi ainakin yhden työnsä siten, että kustakin työvaiheesta on kuva ja kirjoitettu selitys.Tehdään käsityöprosessin itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä.Opetellaan antamaan yksilö- ja ryhmäpalautetta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin, johon sisältyy oman työn suunnittelu, valmistus ja työskentelynaikainen arviointi. Hän dokumentoi prosessia.
|
Oman työn suunnittelu, valmistus, arviointi ja prosessin dokumentointi
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin itsenäisesti ja dokumentoi
käsityöprosessin vaiheet. Oppilas pohtii omaa työskentelyään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin ja dokumentoi sen eri vaiheita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas toteuttaa käsityöprosessin keskeiset osat opettajan ohjaamana.
Oppilas dokumentoi joitakin käsityöprosessin vaiheita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa käsityöprosessin osat. Oppilas toteuttaa jonkin käsityöprosessin osan opettajan konkreettisesti ohjaamana ja dokumentoi sen.
|
T3 opastaa oppilasta suunnittelemaan ja valmistamaan yksin tai yhdessä käsityötuote tai -teos luottaen omiin esteettisiin ja teknisiin ratkaisuihin
Paikallinen tarkennus
Suunnitellaan valmistettava käsityötuote annettujen rajausten mukaisesti. Harjoitellaan suunnitelman tekemistä itsenäisesti omasta työstään ennen valmistamisen aloittamista. Ohjataan oppilasta huomiomaan suunnittelussa omat ideat, toiveet ja käytettävissä olevat (aika-, materiaali-, tila- ja väline-)resurssit, sekä oma taitotaso. Harjoitellaan tuotteen mitoittamista suunnitteluvaiheessa (esim. mitta, määrä, mittakaava). Harjoitellaan työvaiheiden ennakointia ja suunnittelua, sekä oman työskentelyn aikatauluttamista.Harjoitellaan esteettisten ja käytännöllisesti toimivien tuotteiden suunnittelua. Ohjataan oppilas tekemään omia valintoja suunnitteluprosessissa. Oppilaan suunnittelussa painotetaan tuotteen ideointia ja toiminnallisia ratkaisuja.Ohjataan oppilasta kokeilemaan valmistettavassa tuotteessa käytettäviä rakenteellisia ratkaisuja ja arvioimaan niiden käytännöllisyyttä.Tehdään työstä suunnitelma joko paperille tai sähköisesti, tarkastellaan suunnitelmaa ja lopputulosta ja verrataan niitä toisiinsa.Yhdistetään värejä, kuviota, erilaisia pintoja, tyylejä ja muotoja.Harjoitellaan huomioimaan esteettisyytä ja toimivuutta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas suunnittelee ja valmistaa yksin tai ryhmässä käsityötuotteen tai teoksen, jossa toteutuu perustellut, esteettiset ja tekniset ratkaisut.
|
Tuotteen valmistaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas valmistaa omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan
tuotteen tai teoksen, jossa on huomioitu esteettisyys ja toimivuus.
Oppilas arvioi ja perustelee tuotteen esteettisiä tai toiminnallisia ratkaisuja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas valmistaa omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan
tuotteen tai teoksen, jossa on huomioitu esteettisyys ja toimivuus.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas valmistaa omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan
tuotteen tai teoksen opettajan ohjaamana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas suunnittelee tai valmistaa tuotetta tai teosta opettajan konkreettisesti ohjaamana.
|
T4 ohjata oppilasta tunnistamaan käsitteistöä sekä tuntemaan monia erilaisia materiaaleja ja työstämään niitä tarkoituksenmukaisesti
Paikallinen tarkennus
KÄSITTEISTÖOhjataan oppilasta käyttämään käsityön keskeisimmistä käsitteistä, työtavoista ja -välineistä niiden oikeita nimiä.MATERIAALITHarjoitellaan valitsemaan, käyttämään ja mahdollisuuksien mukaan yhdistämään erilaisia materiaaleja ja työstämään niitä tarkoituksenmukaisesti. Ohjataan oppilasta huomaamaan eri materiaalien ja työtapojen yhteyksiä.MATERIAALIEN PÄÄPAINOPääpaino on erilaisten puu- ja metallimateriaalien sekä erilaisten (joustamattomien) kankaiden ja langan työstämisessä. Puumateriaaleissa käytetään höylättyä ja höyläämätöntä puutavaraa, levymateriaaleista erityisesti liimapuulevyä ja vaneria. Tutustutaan MDF:n ja lastulevyn ominaisuuksiin. Metallimateriaaleissa käytetään erilaisia metalliprofiileja, tutustutaan putken ja tangon eroihin. Harjoitellaan erilaisten metallilevyjen työstämistä. Materiaalien käytössä opetellaan käyttämään hyödyksi niiden lujuus- ja taipumisominaisuuksia.TYÖTAVATTEKSTIILITYÖOhjataan oppilasta käyttämään ompelukonetta itsenäisesti. Käytetään suoraa- ja siksak -ommelta osana ompelutöitä. Harjoiteillaan kaavan käyttämistä, saumavaran lisäämistä ja kankaan leikkaamista. Käytetään nuppineuloja tarkoituksenmukaisesti osana työskentelyä. Harjoitellaan silittämistä ohjatusti. Harjoitellaan sulkumekanismin valmistamista, jos sitä ei ole tehty aiemmilla vuosiluokilla (esim. nauhakuja, vetoketju, nappi, neppari).Tutustutaan erilaisiin pinnan kuviointimahdollisuuksiin (esim. käsin- ja koneella kirjonta, leimasin- ja sapluunapainanta) ja käytetään ainakin yhtä pinnan kuviointitapaa jossain käsityön valmistusprosessissa (esim. kuvioitu kassi, kellotaulu). Harjoitellaan koukulla virkkaamista ohjatusti (ketju- ja kiinteä silmukka). Valmistetaan ohjatusti virkkuutyö, jossa käytetään sekä ketju- että kiinteitä silmukoita (esim. kori, pannunalunen, pieni matto).TEKNINEN TYÖTeknisen työn työtavoista jatketaan harjoittelua mittaamisen ja merkitsemisen osalta. Harjaannutaan sahaamis-, hiomis-, liimaamistaidoissa. Käytetään höyliä, viiloja ja poria luontevana osana työskentelyä. Harjoitellaan terävien työvälineiden, kuten puukkojen ja talttojen käyttöä. Tutustutaan erilaisten työvälineiden, kuten juottimen, pihtien ja metallin leikkaukseen tarkoitettujen työkalujen käyttöön. Harjoitellaan jonkin liitoksen, kuten ruuvi-, pultti-, poratappi tai mekaanisen liitoksen tekemistä. Harjaannutaan pintakäsittelyn taitoja (esim. petsaaminen, lakkaaminen, maalaaminen, erilaiset öljyt ja vahat). Tutustutaan luokasta löytyviin isompiin työstökoneisiin (opettajan käyttämänä). Käytetään luokasta löytyviä koneita ja laitteita ohjatusti käsityön työturvallisuusohjeistukset huomioiden.Harjoitellaan tunnistamaan ja työstämään erilaisia materiaaleja.Kokeillaan erilaisia materiaaleja ja työtapoja: virkkaus, ompelutyö, erityistekniikka, mittausvälineiden käyttö, juottaminen ja metallien taivuttaminen.Sovelletaan materiaalien lujuus- ja taipumisominaisuuksia.Työskennellessä opitaan käyttämään alan peruskäsitteistöä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää käsityön käsitteistöä ja tuntee erilaisia käsityön materiaaleja. Hän työstää tarkoituksenmukaisesti erilaisia materiaaleja ja valitsee niihin sopivia valmistusmenetelmiä.
|
Käsityössä käytettävien materiaalien ja valmistusmenetelmien valinta, yhdistäminen ja työstäminen.
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää käsityön käsitteistöä monipuolisesti. Oppilas valitsee,
yhdistää ja käyttää taitavasti eri materiaaleja ja valmistusmenetelmiä soveltaen niitä tarkoituksenmukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tuntee ja osaa käyttää käsityön käsitteistöä.
Oppilas valitsee, yhdistää ja käyttää eri materiaaleja ja
valmistusmenetelmiä tarkoituksenmukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa ja nimeää käsityön käsitteistöä ja käyttää
käsityön työvälineitä, materiaaleja ja valmistusmenetelmiä opettajan ohjaamana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin käsityön työvälineitä, materiaaleja ja valmistusmenetelmiä opettajan konkreettisesti ohjaamana.
|
T5 kannustaa oppilasta toimimaan pitkäjänteisesti ja vastuuntuntoisesti, huolehtimaan turvallisesta työskentelystä sekä valitsemaan ja käyttämään työhön sopivaa välineistöä
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta toimimaan työturvallisuusajattelun mukaisesti ja työskentelemään turvallisesti. Käytetään aikaisemmin opittuja tekniikoita ja välineitä turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti. Harjoitellaan uusien työvälineiden, koneiden ja laitteiden turvallista ja tarkoituksenmukaista käyttöä. Ohjataan oppilasta huomaamaan työskentelyyn ja työkaluihin liittyviä riskejä ja vaaroja, sekä harjoitellaan niiden välttämistä ja/tai niiltä suojautumista (esim. haavat, melu, valo, lämpö, kemikaalit).Ohjataan oppilasta huolehtimaan opetustilan työturvallisuudesta ja siisteydestä, sekä omien töiden säilytyksestä.Harjoitellaan joustavaa, pitkäjänteistä ja vastuullista työskentelyä, sekä omien suunnitelmien muuttamista tarvittaessa tavoitteiden saavuttamiseksi.Työskennellään työturvallisuus huomioiden.Harjoitellaan käyttämään asianmukaisia työvälineitä, koneita ja laitteita oikein, turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti.Tutkitaan materiaalien ominaisuuksia sekä käsityön tekemisessä tarvittavien tavallisimpien koneiden ja laitteiden toimintaperiaatteita.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii pitkäjänteisesti ja vastuuntuntoisesti ja työskentelee työturvallisuusohjeita noudattaen. Hän valitsee ja käyttää työhön sopivaa välineistöä.
|
Työskentelytaidot.
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee vastuuntuntoisesti, pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti. Oppilas huomioi työturvallisuuden omassa ja toisten
kanssa työskentelyssä. Oppilas tietää käsityössä käytettävien työvälineiden ja laitteiden toimintaperiaatteita ja osaa valita niistä tarkoituksenmukaisimmat.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ottaa vastuuta omasta työskentelystään sekä toimii pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti. Oppilas tietää käsityössä käytettävien
työvälineiden ja laitteiden toimintaperiaatteita ja osaa käyttää niitä turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas työskentelee pitkäjänteisesti, vastuullisesti ja turvallisesti opettajan ohjaamana. Oppilas harjoittelee tavoitteellista työskentelyä.
Oppilas tietää käsityössä käytettävien työvälineiden ja laitteiden toimintaperiaatteita ja osaa käyttää niitä opettajan ohjaamana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee pitkäjänteistä ja turvallista työskentelyä opettajan
konkreettisesti ohjaamana. Oppilas valitsee ja käyttää työvälineitä
opettajan konkreettisesti ohjaamana.
|
T6 opastaa oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa käsityön suunnittelussa, valmistamisessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa ohjatusti käsityöprosessin aikana, erityisesti suunnittelu-, valmistus-, ja dokumentointivaiheessa (esim. etsimään ideakuvia, tietoa ja ohjeita, ottamaan kuvia työvaiheista ja valmiista työstä).Oppilas jatkaa käsityön kuvaportfolion kasaamista ohjatusti. Kuvaportfolioon kerätään kuvat oppilaan käsitöissä tehdyistä töistä ja harjoituksista. Portfolio siirtyy oppilaan mukana ylemmille luokille.Harjoitellaan käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa ohjatusti käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa.Oppilas dokumentoi ainakin yhden työnsä eri työvaiheita sanallisesti ja visuaalisesti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa käsityön suunnittelussa, valmistamisessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa.
|
Tieto- ja viestintäteknologian käyttäminen omassa työskentelyssä.
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää itsenäisesti oman käsityöprosessinsa eri vaiheisiin ja niiden dokumentointiin sopivia tieto- ja viestintäteknologian välineitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa ohjeistuksen mukaisesti
käsityön suunnittelussa, valmistamisessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa opettajan ohjaamana käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja käsityöprosessin
dokumentoinnissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa jonkin käsityöprosessin
vaiheen aikana opettajan konkreettisesti ohjaamana.
|
T7 ohjata oppilasta arvioimaan, arvostamaan ja tarkastelemaan vuorovaikutteisesti omaa ja muiden kokonaisen käsityön prosessia
Paikallinen tarkennus
Jatketaan ohjatusti itse- ja vertaisarvioinnin harjoittelua.Harjoitellaan arvioimaan oppituntien aikaista työskentelyä yksilön näkökulmasta ja ottamaan huomioon siihen vaikuttavia tekijöitä.Ohjataan oppilasta antamaan ja vastaanottamaan palautetta rakentavasti.Opetetaan oppilasta arvostamaan käsintehtyjä tuotteita.Tarkastellaan omia ja muiden valmiita käsityötuotteita.Ohjataan oppilasta huomaamaan, että onnistumisten ohella myös erehdykset ja virheet ovat arvokkaita oppimiskokemuksia.Tehdään käsityöprosessin itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä.Opetellaan antamaan yksilö- ja ryhmäpalautetta.Tarkastellaan yhdessä aikaansaatuja tuotoksia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas arvostaa omaa ja muiden työtä sekä tarkastelee omaa käsityöprosessiaan ja tarvittaessa muuttaa työskentelyään. Hän antaa vertaispalautetta käsityöprosessista.
|
Oman työn ja käsityöprosessin tarkastelu, vertaispalautteen antaminen.
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tarkastelee realistisesti omaa työtään ja käsityöprosessiaan.
Oppilas antaa aktiivisesti rakentavaa vertaispalautetta
käsityöprosessista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu rakentavasti oman työn ja käsityöprosessin tarkasteluun. Oppilas osallistuu tarkoituksenmukaisesti vertaispalautteen antamiseen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu oman työn ja käsityöprosessin tarkasteluun sekä vertaispalautteen antamiseen opettajan ohjaamana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee oman työn ja käsityöprosessin tarkastelua sekä vertaispalautteen antamista opettajan konkreettisesti ohjaamana.
|
T8 herättää oppilas arvioimaan kulutus- ja tuotantotapoja kriittisesti
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta käyttämään materiaalia säästävästi.Tarkastellaan hukkamateriaalin määrää ja pohditaan syitä ja tapoja, joilla voidaan vähentää hukkamateriaalin määrää. Tutustutaan kierrätysmateriaalista valmistettuihin tuotteisiin ja tutkitaan niissä käytettyjä materiaaleja.Ohjataan oppilasta huolelliseen työvälineiden käyttöön. Tutustutaan työvälineiden huoltamiseen (esim. ompelukoneen neulan vaihto, saksien ruuvin kiristys, käsihöylän huolto).Pohditaan yhdessä omien valintojen merkitystä toimintatavoissa. Ohjataan oppilasta tekemään ekologisesti kestäviä valintoja.Tarkastellaan hukkamateriaalin määrää ja syitä ja tapoja, joilla voidaan päästä parempiin tuloksiin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tarkastelee kulutus- ja tuotantotapoja monipuolisesti. Hän valmistaa tuotteitaan materiaalitaloudellisesti.
|
Kulutus- ja tuotantotapojen pohdinta.
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tarkastelee monipuolisesti kulutus- ja tuotantotapojen vaikutusta
tuotteen elinkaareen. Oppilas valmistaa tuotteitaan materiaalitaloudellisesti ja perustelee valintojaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa, miten kulutus- ja tuotantotavat vaikuttavat tuotteen elinkaareen. Oppilas valmistaa tuotteitaan materiaalitaloudellisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas pohtii kulutus- ja tuotantotapoja opettajan ohjaamana.
Oppilas valitsee ja käyttää materiaaleja taloudellisesti opettajan ohjaamana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas valitsee ja käyttää materiaaleja taloudellisesti opettajan konkreettisesti ohjaamana.
|