Käsityö

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi käsityössä on luonteeltaan ohjaavaa ja kannustavaa, oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa sekä koko käsityöprosessia koskevaa. Käsityöprosessin eri vaiheiden dokumentointi toimii arvioinnin välineenä. Oppimisen ja osaamisen arvioinnissa havainnoidaan käsityöprosessia kokonaisuudessaan, käsityöhön soveltuvien materiaalien kokeilemista, testaamista, eri materiaalien työstämisen tapoja, taitoja, työskentelyn sujuvuutta ja tuotosten laatua sekä muissa oppiaineissa opitun soveltamista.  

Palautteen antamisessa korostetaan myönteisesti oppilaan kehittymistä ja kannustetaan osaamisen laajentamiseen ja syventämiseen. Keskeisten sisältöalueiden oppimisen rinnalla arvioidaan monipuolisesti laaja-alaisen käsityötaidon ja -tiedon kehittymistä. Arviointikeskustelussa ja muussa palautteessa käydään yhdessä läpi oppilaan vahvuuksia ja kehittämiskohteita ja ohjataan kehittämään suoritusta. Oppilaille tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia. Oppilaan tai ryhmän työskentelyä ja tuotosta voidaan esitellä ja tarkastella, jolloin oppilaat oppivat asioiden selkeää ja jäsenneltyä esittämistä, toisten työskentelyn arvostamista ja rakentavaa palautteen antoa. 

Käsityön sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin oppiaineen tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää käsityön valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut perusteissa asetetut vuosiluokkien 3–6 käsityön opetuksen tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan vuosiluokille 3–6 asetettujen käsityön opetuksen tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Oppilaan työskentelyn arviointi sisältyy vuosiluokilla 3–6 käsityön lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan sanalliseen arvioon tai arvosanaan. Käsityön 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.  

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
T1 vahvistaa oppilaan kiinnostusta käsin tekemiseen sekä innostaa keksivään, kokeilevaan ja paikallisuutta hyödyntävään käsityöhön
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan havainnoimaan rakennettua- ja luonnonympäristöä sekä erilaisia esineitä uusien ideoiden kehittämiseksi.Harjoitellaan ideoimista ja omien valintojen tekemistä opetettavan aiheen tai teeman mukaan. Käytetään hyödyksi omaa tietämystä, ajatuksia, kokemuksia ja toiveita käsityöprosessissa.Oppilasta tekee kokeiluja ja havainnoi niiden toimimista ohjatusti.Perehdytään erilaisiin lähtökohtiin ja hyödynnetään omia moniaistisia kokemuksia ja elämyksiä.Havainnoidaan ja analysoidaan esineitä, rakennettua ja luonnon ympäristöä uusien ideoiden kehittämiseksi.Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksia osana itsearviointia.
T2 ohjata oppilasta hahmottamaan ja hallitsemaan kokonainen käsityöprosessi ja sen dokumentointi
Paikallinen tarkennus
Työskennellään kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti.Harjoitellaan ohjatusti suunnittelemaan valmistusprosessin työjärjestystä.Harjoitellaan dokumentoimaan vähintään yksi kokonainen käsityöprosessi visuaalisesti ja sanallisesti tieto ja- viestintäteknologiaa hyödyntäen. Dokumentoinnissa huomioidaan ideointi ja suunnitteluvaihe, harjoitellaan kirjoittamaan lyhyt kirjallinen kuvaus työvaiheista sekä esittelemään valmis tuote. Pääpaino on kuitenkin suunnittelun ja valmiin tuotteen dokumentoinnissa.Harjoitellaan suunnitelman dokumentointia sanallisesti ja/tai visuaalisestiOppilas dokumentoi ainakin yhden työnsä siten, että kustakin työvaiheesta on kuva ja kirjoitettu selitys.Tehdään käsityöprosessin itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä.Opetellaan antamaan yksilö- ja ryhmäpalautetta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin, johon sisältyy oman työn suunnittelu, valmistus ja työskentelynaikainen arviointi. Hän dokumentoi prosessia.
Oman työn suunnittelu, valmistus, arviointi ja prosessin dokumentointi

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin itsenäisesti ja dokumentoi käsityöprosessin vaiheet. Oppilas pohtii omaa työskentelyään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin ja dokumentoi sen eri vaiheita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas toteuttaa käsityöprosessin keskeiset osat opettajan ohjaamana. Oppilas dokumentoi joitakin käsityöprosessin vaiheita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa käsityöprosessin osat. Oppilas toteuttaa jonkin käsityöprosessin osan opettajan konkreettisesti ohjaamana ja dokumentoi sen.

T3 opastaa oppilasta suunnittelemaan ja valmistamaan yksin tai yhdessä käsityötuote tai -teos luottaen omiin esteettisiin ja teknisiin ratkaisuihin
Paikallinen tarkennus
Suunnitellaan valmistettava käsityötuote annettujen rajausten mukaisesti. Harjoitellaan suunnitelman tekemistä itsenäisesti omasta työstään ennen valmistamisen aloittamista. Ohjataan oppilasta huomiomaan suunnittelussa omat ideat, toiveet ja käytettävissä olevat (aika-, materiaali-, tila- ja väline-)resurssit, sekä oma taitotaso. Harjoitellaan tuotteen mitoittamista suunnitteluvaiheessa (esim. mitta, määrä, mittakaava). Harjoitellaan työvaiheiden ennakointia ja suunnittelua, sekä oman työskentelyn aikatauluttamista.Harjoitellaan esteettisten ja käytännöllisesti toimivien tuotteiden suunnittelua. Ohjataan oppilas tekemään omia valintoja suunnitteluprosessissa. Oppilaan suunnittelussa painotetaan tuotteen ideointia ja toiminnallisia ratkaisuja.Ohjataan oppilasta kokeilemaan valmistettavassa tuotteessa käytettäviä rakenteellisia ratkaisuja ja arvioimaan niiden käytännöllisyyttä.Tehdään työstä suunnitelma joko paperille tai sähköisesti, tarkastellaan suunnitelmaa ja lopputulosta ja verrataan niitä toisiinsa.Yhdistetään värejä, kuviota, erilaisia pintoja, tyylejä ja muotoja.Harjoitellaan huomioimaan esteettisyytä ja toimivuutta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas suunnittelee ja valmistaa yksin tai ryhmässä käsityötuotteen tai teoksen, jossa toteutuu perustellut, esteettiset ja tekniset ratkaisut.
Tuotteen valmistaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas valmistaa omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan tuotteen tai teoksen, jossa on huomioitu esteettisyys ja toimivuus. Oppilas arvioi ja perustelee tuotteen esteettisiä tai toiminnallisia ratkaisuja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas valmistaa omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan tuotteen tai teoksen, jossa on huomioitu esteettisyys ja toimivuus.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas valmistaa omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan tuotteen tai teoksen opettajan ohjaamana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas suunnittelee tai valmistaa tuotetta tai teosta opettajan konkreettisesti ohjaamana.

T4 ohjata oppilasta tunnistamaan käsitteistöä sekä tuntemaan monia erilaisia materiaaleja ja työstämään niitä tarkoituksenmukaisesti
Paikallinen tarkennus
KÄSITTEISTÖOhjataan oppilasta käyttämään käsityön keskeisimmistä käsitteistä, työtavoista ja -välineistä niiden oikeita nimiä.MATERIAALITHarjoitellaan valitsemaan, käyttämään ja mahdollisuuksien mukaan yhdistämään erilaisia materiaaleja ja työstämään niitä tarkoituksenmukaisesti. Ohjataan oppilasta huomaamaan eri materiaalien ja työtapojen yhteyksiä.MATERIAALIEN PÄÄPAINOPääpaino on erilaisten puu- ja metallimateriaalien sekä erilaisten (joustamattomien) kankaiden ja langan työstämisessä. Puumateriaaleissa käytetään höylättyä ja höyläämätöntä puutavaraa, levymateriaaleista erityisesti liimapuulevyä ja vaneria. Tutustutaan MDF:n ja lastulevyn ominaisuuksiin. Metallimateriaaleissa käytetään erilaisia metalliprofiileja, tutustutaan putken ja tangon eroihin. Harjoitellaan erilaisten metallilevyjen työstämistä. Materiaalien käytössä opetellaan käyttämään hyödyksi niiden lujuus- ja taipumisominaisuuksia.TYÖTAVATTEKSTIILITYÖOhjataan oppilasta käyttämään ompelukonetta itsenäisesti. Käytetään suoraa- ja siksak -ommelta osana ompelutöitä. Harjoiteillaan kaavan käyttämistä, saumavaran lisäämistä ja kankaan leikkaamista. Käytetään nuppineuloja tarkoituksenmukaisesti osana työskentelyä. Harjoitellaan silittämistä ohjatusti. Harjoitellaan sulkumekanismin valmistamista, jos sitä ei ole tehty aiemmilla vuosiluokilla (esim. nauhakuja, vetoketju, nappi, neppari).Tutustutaan erilaisiin pinnan kuviointimahdollisuuksiin (esim. käsin- ja koneella kirjonta, leimasin- ja sapluunapainanta) ja käytetään ainakin yhtä pinnan kuviointitapaa jossain käsityön valmistusprosessissa (esim. kuvioitu kassi, kellotaulu). Harjoitellaan koukulla virkkaamista ohjatusti (ketju- ja kiinteä silmukka). Valmistetaan ohjatusti virkkuutyö, jossa käytetään sekä ketju- että kiinteitä silmukoita (esim. kori, pannunalunen, pieni matto).TEKNINEN TYÖTeknisen työn työtavoista jatketaan harjoittelua mittaamisen ja merkitsemisen osalta. Harjaannutaan sahaamis-, hiomis-, liimaamistaidoissa. Käytetään höyliä, viiloja ja poria luontevana osana työskentelyä. Harjoitellaan terävien työvälineiden, kuten puukkojen ja talttojen käyttöä. Tutustutaan erilaisten työvälineiden, kuten juottimen, pihtien ja metallin leikkaukseen tarkoitettujen työkalujen käyttöön. Harjoitellaan jonkin liitoksen, kuten ruuvi-, pultti-, poratappi tai mekaanisen liitoksen tekemistä. Harjaannutaan pintakäsittelyn taitoja (esim. petsaaminen, lakkaaminen, maalaaminen, erilaiset öljyt ja vahat). Tutustutaan luokasta löytyviin isompiin työstökoneisiin (opettajan käyttämänä). Käytetään luokasta löytyviä koneita ja laitteita ohjatusti käsityön työturvallisuusohjeistukset huomioiden.Harjoitellaan tunnistamaan ja työstämään erilaisia materiaaleja.Kokeillaan erilaisia materiaaleja ja työtapoja: virkkaus, ompelutyö, erityistekniikka, mittausvälineiden käyttö, juottaminen ja metallien taivuttaminen.Sovelletaan materiaalien lujuus- ja taipumisominaisuuksia.Työskennellessä opitaan käyttämään alan peruskäsitteistöä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää käsityön käsitteistöä ja tuntee erilaisia käsityön materiaaleja. Hän työstää tarkoituksenmukaisesti erilaisia materiaaleja ja valitsee niihin sopivia valmistusmenetelmiä.
Käsityössä käytettävien materiaalien ja valmistusmenetelmien valinta, yhdistäminen ja työstäminen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää käsityön käsitteistöä monipuolisesti. Oppilas valitsee, yhdistää ja käyttää taitavasti eri materiaaleja ja valmistusmenetelmiä soveltaen niitä tarkoituksenmukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tuntee ja osaa käyttää käsityön käsitteistöä. Oppilas valitsee, yhdistää ja käyttää eri materiaaleja ja valmistusmenetelmiä tarkoituksenmukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa ja nimeää käsityön käsitteistöä ja käyttää käsityön työvälineitä, materiaaleja ja valmistusmenetelmiä opettajan ohjaamana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin käsityön työvälineitä, materiaaleja ja valmistusmenetelmiä opettajan konkreettisesti ohjaamana.

T5 kannustaa oppilasta toimimaan pitkäjänteisesti ja vastuuntuntoisesti, huolehtimaan turvallisesta työskentelystä sekä valitsemaan ja käyttämään työhön sopivaa välineistöä
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta toimimaan työturvallisuusajattelun mukaisesti ja työskentelemään turvallisesti. Käytetään aikaisemmin opittuja tekniikoita ja välineitä turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti. Harjoitellaan uusien työvälineiden, koneiden ja laitteiden turvallista ja tarkoituksenmukaista käyttöä. Ohjataan oppilasta huomaamaan työskentelyyn ja työkaluihin liittyviä riskejä ja vaaroja, sekä harjoitellaan niiden välttämistä ja/tai niiltä suojautumista (esim. haavat, melu, valo, lämpö, kemikaalit).Ohjataan oppilasta huolehtimaan opetustilan työturvallisuudesta ja siisteydestä, sekä omien töiden säilytyksestä.Harjoitellaan joustavaa, pitkäjänteistä ja vastuullista työskentelyä, sekä omien suunnitelmien muuttamista tarvittaessa tavoitteiden saavuttamiseksi.Työskennellään työturvallisuus huomioiden.Harjoitellaan käyttämään asianmukaisia työvälineitä, koneita ja laitteita oikein, turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti.Tutkitaan materiaalien ominaisuuksia sekä käsityön tekemisessä tarvittavien tavallisimpien koneiden ja laitteiden toimintaperiaatteita.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii pitkäjänteisesti ja vastuuntuntoisesti ja työskentelee työturvallisuusohjeita noudattaen. Hän valitsee ja käyttää työhön sopivaa välineistöä.
Työskentelytaidot.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee vastuuntuntoisesti, pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti. Oppilas huomioi työturvallisuuden omassa ja toisten kanssa työskentelyssä. Oppilas tietää käsityössä käytettävien työvälineiden ja laitteiden toimintaperiaatteita ja osaa valita niistä tarkoituksenmukaisimmat.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ottaa vastuuta omasta työskentelystään sekä toimii pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti. Oppilas tietää käsityössä käytettävien työvälineiden ja laitteiden toimintaperiaatteita ja osaa käyttää niitä turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas työskentelee pitkäjänteisesti, vastuullisesti ja turvallisesti opettajan ohjaamana. Oppilas harjoittelee tavoitteellista työskentelyä. Oppilas tietää käsityössä käytettävien työvälineiden ja laitteiden toimintaperiaatteita ja osaa käyttää niitä opettajan ohjaamana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee pitkäjänteistä ja turvallista työskentelyä opettajan konkreettisesti ohjaamana. Oppilas valitsee ja käyttää työvälineitä opettajan konkreettisesti ohjaamana.

T6 opastaa oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa käsityön suunnittelussa, valmistamisessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa ohjatusti käsityöprosessin aikana, erityisesti suunnittelu-, valmistus-, ja dokumentointivaiheessa (esim. etsimään ideakuvia, tietoa ja ohjeita, ottamaan kuvia työvaiheista ja valmiista työstä).Oppilas jatkaa käsityön kuvaportfolion kasaamista ohjatusti. Kuvaportfolioon kerätään kuvat oppilaan käsitöissä tehdyistä töistä ja harjoituksista. Portfolio siirtyy oppilaan mukana ylemmille luokille.Harjoitellaan käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa ohjatusti käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa.Oppilas dokumentoi ainakin yhden työnsä eri työvaiheita sanallisesti ja visuaalisesti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa käsityön suunnittelussa, valmistamisessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa.
Tieto- ja viestintäteknologian käyttäminen omassa työskentelyssä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää itsenäisesti oman käsityöprosessinsa eri vaiheisiin ja niiden dokumentointiin sopivia tieto- ja viestintäteknologian välineitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa ohjeistuksen mukaisesti käsityön suunnittelussa, valmistamisessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa opettajan ohjaamana käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa jonkin käsityöprosessin vaiheen aikana opettajan konkreettisesti ohjaamana.

T7 ohjata oppilasta arvioimaan, arvostamaan ja tarkastelemaan vuorovaikutteisesti omaa ja muiden kokonaisen käsityön prosessia
Paikallinen tarkennus
Jatketaan ohjatusti itse- ja vertaisarvioinnin harjoittelua.Harjoitellaan arvioimaan oppituntien aikaista työskentelyä yksilön näkökulmasta ja ottamaan huomioon siihen vaikuttavia tekijöitä.Ohjataan oppilasta antamaan ja vastaanottamaan palautetta rakentavasti.Opetetaan oppilasta arvostamaan käsintehtyjä tuotteita.Tarkastellaan omia ja muiden valmiita käsityötuotteita.Ohjataan oppilasta huomaamaan, että onnistumisten ohella myös erehdykset ja virheet ovat arvokkaita oppimiskokemuksia.Tehdään käsityöprosessin itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä.Opetellaan antamaan yksilö- ja ryhmäpalautetta.Tarkastellaan yhdessä aikaansaatuja tuotoksia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas arvostaa omaa ja muiden työtä sekä tarkastelee omaa käsityöprosessiaan ja tarvittaessa muuttaa työskentelyään. Hän antaa vertaispalautetta käsityöprosessista.
Oman työn ja käsityöprosessin tarkastelu, vertaispalautteen antaminen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tarkastelee realistisesti omaa työtään ja käsityöprosessiaan. Oppilas antaa aktiivisesti rakentavaa vertaispalautetta käsityöprosessista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu rakentavasti oman työn ja käsityöprosessin tarkasteluun. Oppilas osallistuu tarkoituksenmukaisesti vertaispalautteen antamiseen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu oman työn ja käsityöprosessin tarkasteluun sekä vertaispalautteen antamiseen opettajan ohjaamana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee oman työn ja käsityöprosessin tarkastelua sekä vertaispalautteen antamista opettajan konkreettisesti ohjaamana.

T8 herättää oppilas arvioimaan kulutus- ja tuotantotapoja kriittisesti
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta käyttämään materiaalia säästävästi.Tarkastellaan hukkamateriaalin määrää ja pohditaan syitä ja tapoja, joilla voidaan vähentää hukkamateriaalin määrää. Tutustutaan kierrätysmateriaalista valmistettuihin tuotteisiin ja tutkitaan niissä käytettyjä materiaaleja.Ohjataan oppilasta huolelliseen työvälineiden käyttöön. Tutustutaan työvälineiden huoltamiseen (esim. ompelukoneen neulan vaihto, saksien ruuvin kiristys, käsihöylän huolto).Pohditaan yhdessä omien valintojen merkitystä toimintatavoissa. Ohjataan oppilasta tekemään ekologisesti kestäviä valintoja.Tarkastellaan hukkamateriaalin määrää ja syitä ja tapoja, joilla voidaan päästä parempiin tuloksiin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tarkastelee kulutus- ja tuotantotapoja monipuolisesti. Hän valmistaa tuotteitaan materiaalitaloudellisesti.
Kulutus- ja tuotantotapojen pohdinta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tarkastelee monipuolisesti kulutus- ja tuotantotapojen vaikutusta tuotteen elinkaareen. Oppilas valmistaa tuotteitaan materiaalitaloudellisesti ja perustelee valintojaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa, miten kulutus- ja tuotantotavat vaikuttavat tuotteen elinkaareen. Oppilas valmistaa tuotteitaan materiaalitaloudellisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas pohtii kulutus- ja tuotantotapoja opettajan ohjaamana. Oppilas valitsee ja käyttää materiaaleja taloudellisesti opettajan ohjaamana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas valitsee ja käyttää materiaaleja taloudellisesti opettajan konkreettisesti ohjaamana.

Sisällöt

S1 Ideointi

Opetussuunnitelman perusteet

Suunnittelussa perehdytään erilaisiin lähtökohtiin ja hyödynnetään omia moniaistisia kokemuksia ja elämyksiä sekä havainnoidaan ja analysoidaan esineitä, rakennettua ja luonnon ympäristöä uusien ideoiden kehittämiseksi. Käsityössä yhdistetään värejä, kuviota, erilaisia pintoja, tyylejä ja muotoja. Sovelletaan materiaalien lujuus- ja taipumisominaisuuksia. Tutkitaan rakenteiden syntymistä ja energian käyttöä.

S2 Suunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Laaditaan omalle tuotteelle tai teokselle ja työskentelylle suunnitelma ja kehitetään sitä tarvittaessa. Kokeillaan erilaisia materiaaleja ja työskentelytekniikoita ideoiden kehittämiseksi tuotteeksi tai teokseksi. Harjoitellaan suunnitelman dokumentointia sanallisesti ja/tai visuaalisesti sekä numeerisesti käyttäen esimerkiksi mittoja, määriä ja mittakaavoja.

S3 Kokeilu

Opetussuunnitelman perusteet

Tutkitaan materiaalien ominaisuuksia sekä käsityön tekemisessä tarvittavien tavallisimpien koneiden ja laitteiden toimintaperiaatteita. Sovelletaan näin hankittua tietoa omassa työssä. Kokeillaan monipuolisesti erilaisia materiaaleja kuten erilaisia puulajeja, metalleja, muoveja, kuituja, lankoja, kankaita ja kierrätysmateriaaleja. Harjoitellaan ohjelmoimalla aikaan saatuja toimintoja, joista esimerkkinä robotiikka ja automaatio. Kokeilujen pohjalta tuotetta tai teosta kehitetään vielä eteenpäin.

S4 Tekeminen

Opetussuunnitelman perusteet

Valmistetaan erilaisia yksilöllisiä ja /tai yhteisöllisiä tuotteita ja teoksia, joiden toteuttamiseen käytetään monenlaisia käsityössä tarvittavia valmistustekniikoita, työvälineitä, koneita ja laitteita. Työskennellään itse tehdyn suunnitelman ohjaamana.

S5 Soveltaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Työskennellessä opitaan käyttämään alan peruskäsitteistöä ja tutustutaan turvallisiin materiaaleihin ja työtapoihin. Perehdytään laadukkaan tuotteen ominaisuuksiin ja turvalliseen työskentelykulttuuriin.

S6 Dokumentointi ja arviointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään osana ideointia, suunnittelua ja dokumentointia. Tehdään käsityöprosessin itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä. Opetellaan antamaan yksilö- ja ryhmäpalautetta.

ePerusteet