Merkitys, arvot ja asenteet |
T1 ohjata oppilasta kiinnostumaan ympäröivästä yhteiskunnasta ja yhteiskuntaopista tiedonalana
Paikallinen tarkennus
Ohjata oppilasta havainnoimaan lähiympäristöä ja ympäröivää yhteiskuntaa.
Otetaan selvää eri tieteenaloista ja arkipäivän tilanteista, jotka liittyvät yhteiskuntaopin oppiaineeseen.
Havainnoidaan yhteiskuntaa eri tavoilla yksin ja ryhmässä, esimerkiksi kävelyin, vierailuin tai verkko-oppimisen avulla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kiinnostuu ympäröivästä yhteiskunnasta ja yhteiskuntaopista tiedonalana.
|
|
|
T2 tukea oppilasta harjaannuttamaan eettistä arviointikykyään liittyen erilaisiin inhimillisiin, yhteiskunnallisiin ja taloudellisiin kysymyksiin
Paikallinen tarkennus
Ohjata oppilasta tarkastelemaan arjen turvallisuutta ja viihtyisyyteen vaikuttavia tekijöitä.
Harjoitellaan keskustelutaitoja pareittain tai pienissä ryhmissä.
Kuunnellaan toisia, perustellaan mielipiteitä ja väitellään ajankohtaisista, oppilaita koskevista asioista.
Harjoitellaan arvioimaan ja muuttamaan omaa mielipidettä perustellusta syystä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii harjaannuttamaan inhimillisiin, yhteiskunnallisiin ja taloudellisiin kysymyksiin liittyvää eettistä arviointikykyään.
|
|
|
Yhteiskunnassa tarvittavien tietojen ja taitojen omaksuminen sekä yhteiskunnallinen ymmärrys |
T3 ohjata oppilasta hahmottamaan itsensä yksilönä ja erilaisten yhteisöjen jäsenenä, ymmärtämään ihmisoikeuksien ja tasa-arvon merkityksen sekä hahmottamaan yhteiskunnan oikeudellisia periaatteita
Paikallinen tarkennus
Ohjata oppilasta hahmottamaan itsensä yksilönä ja osana ympäröiviä yhteisöjä.
Opitaan tunnistamaan sitä, miten eri kulttuurit, uskonnot ja katsomukset vaikuttavat oppilaan arkeen koulussa ja kotona.
Ymmärretään lain merkitys yhteiskunnassa alkaen koulun järjestyssäännöistä.
Tarkastellaan asioita ja tilanteita eri näkökulmista elämän eri tilanteissa.
Huomioidaan oma luokka ja koulun eri kulttuurit arjessa ja juhlassa.
Tutustutaan omaa ikäkautta vastaaviin oikeuksiin ja vastuisiin (esimerkiksi liikenne, korvausvelvollisuus, oppivelvollisuus ja opiskelu, itsemääräämisoikeus ja sananvapaus).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hahmottamaan itsensä yksilönä ja erilaisten yhteisöjen jäsenenä, ymmärtämään ihmisoikeuksien ja tasa-arvon merkityksen sekä hahmottamaan yhteiskunnan oikeudellisia periaatteita.
|
Yhteisten sääntöjen, ihmisoikeuksien ja tasa-arvon periaatteiden tarkastelu
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas erittelee yhteisten sääntöjen, oikeusjärjestelmän ja ihmisoikeuksien merkitystä yhteiskunnan toiminnalle ja sen jäsenille.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas selittää yhteisten sääntöjen merkityksen myös käytännössä.
Oppilas perustelee, miksi ihmisoikeudet ovat tärkeitä ja mihin oikeusjärjestelmää tarvitaan.
Oppilas antaa esimerkkejä oikeusjärjestelmän toiminnasta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kertoo, miksi tarvitaan yhteisiä sääntöjä.
Oppilas kuvailee tasa-arvon ja ihmisoikeuksien merkitystä.
Oppilas antaa esimerkin oikeusjärjestelmän toiminnasta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas antaa esimerkkejä yhteisistä säännöistä.
Oppilas tunnistaa ihmisoikeuksiin ja tasa-arvoon liittyviä asioita arkielämässä.
Oppilas tunnistaa ohjatusti keskeisiä oikeudellisia periaatteita.
|
T4 ohjata oppilasta tarkastelemaan median roolia ja merkitystä omassa arjessa ja yhteiskunnassa
Paikallinen tarkennus
Ohjata oppilasta tarkastelemaan toimintaansa sosiaalisessa mediassa ja verkossa.
Opitaan suhtautumaan saatuun tietoon kriittisesti ja tarkastelemaan sitä eri näkökulmista.
Tehdään havaintoja erilaisista ilmiöistä ja etsitään tietoja monista eri lähteistä.
Harjoitellaan nettietikettiä, mielipiteen ilmaisemista sekä mielipiteen ja faktan erottamista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan median roolia ja merkitystä omassa arjessa ja yhteiskunnassa.
|
Median roolin tarkastelu
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas erittelee median erilaisia tapoja vaikuttaa yhteiskunnassa ja tarkastelee median käyttöä ja merkitystä kriittisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee, millainen merkitys medialla on hänen omassa elämässään ja miten erilaisia medioita voidaan käyttää vaikuttamisen välineenä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas antaa esimerkkejä erilaisista tavoista, joilla media vaikuttaa hänen omassa elämässään ja yhteiskunnassa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa, miten media vaikuttaa hänen omassa elämässään.
|
T5 ohjata oppilasta oivaltamaan työnteon ja yrittäjyyden merkityksen lähiyhteisössään
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan omiin vahvuuksiin ja omaan sisäiseen yritteliäisyyteen, kekseliäisyyteen ja joustavuuteen. Korostetaan niiden tärkeyttä tulevaisuuden työelämässä.
Korostetaan koulua oppilaan työpaikkana sekä kouluun liittyviä vastuita ja velvollisuuksia. Tutustutaan oman lähiympäristön elinkeinoihin, kauppoihin, palveluihin ja ammatteihin.
Tutustutaan myös oppilaiden huoltajien ammatteihin sekä ammattiyhdistysten ja yritysten verkkoviestintään..
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään työnteon ja yrittäjyyden merkityksen lähiyhteisössään.
|
Työnteon ja yrittäjyyden merkityksen tarkastelu
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas analysoi palkkatyön ja yrittäjyyden merkitystä lähiyhteisössään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee työnteon ja yrittäjyyden merkitystä perheen toimeentulon lähteenä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas antaa esimerkkejä palkkatyön ja yrittäjyyden piirteistä ja nimeää niitä edustavia ammatteja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa palkkatyön ja yrittäjyyden eroja.
|
T6 tukea oppilasta ymmärtämään, että eri toimijoiden tuottamaan yhteiskunnalliseen tietoon liittyy erilaisia arvoja, näkökulmia ja tarkoitusperiä
Paikallinen tarkennus
Opetellaan tekemään johtopäätöksiä ja tulkintoja eri toimijoiden motiiveista.
Harjoitellaan ristiriitojen ratkaisemista molempia osapuolia tai tahoja kuullen.
Tutustutaan Suomen eri kulttuureihin ja vähemmistöryhmiin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään, että yhteiskunnalliseen tietoon liittyy erilaisia arvoja, näkökulmia ja tarkoitusperiä.
|
Erilaisten arvojen, näkökulmien ja tarkoitusperien hahmottaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas selittää esimerkkien avulla, miten eri toimijoiden tuottamaan yhteiskunnalliseen tietoon liittyy erilaisia arvoja, näkökulmia ja tarkoitusperiä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas antaa esimerkkejä eri toimijoiden tuottamaan yhteiskunnalliseen tietoon liittyvistä näkökulmista ja tarkoitusperistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa, että eri toimijoiden tuottamassa yhteiskunnallisessa tiedossa on erilaisia näkökulmia ja tarkoitusperiä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ohjatusti, että eri toimijoiden tuottamassa yhteiskunnallisessa tiedossa on erilaisia näkökulmia.
|
Yhteiskunnallisen tiedon käyttäminen ja soveltaminen |
T7 kannustaa oppilasta harjoittelemaan demokraattisen vaikuttamisen perustaitoja sekä keskustelemaan rakentavasti eri mielipiteistä
Paikallinen tarkennus
Ohjata oppilasta harjoittelemaan kuuntelemista ja oman näkemyksen esittämistä.
Harjoitellaan toisten mielipiteiden kuuntelua ja omien mielipiteiden perustelemista ryhmässä, kokouskäytänteitä, äänestystä ja päätöksenteon prosessia.
Tutustutaan nuorten mahdollisuuksiin vaikuttaa ja osallistutaan mahdollisuuksien mukaan esimerkiksi oppilaskunnan toimintaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii demokraattisen vaikuttamisen perustaitoja sekä rakentavaa keskustelua.
|
Demokraattisen vaikuttamisen perustaitojen sekä yhteisössä toimimisen tietojen ja taitojen soveltaminen käytännössä
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas soveltaa monipuolisesti demokraattisessa yhteisössä toimimisen periaatteita ja taitoja.
Oppilas arvioi omaa ja yhteisönsä toimintaa demokraattisen vaikuttamisen näkökulmasta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas soveltaa demokraattisessa yhteisössä toimimisen periaatteita ja taitoja, kuten kuuntelemista, kannan ottamista, sitoutumista enemmistön päätöksiin sekä vaikuttamista lähiyhteisössä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää joitakin demokraattisen vaikuttamisen keinoja.
Oppilas kuuntelee toisia ja perustelee omia näkemyksiään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa, että hänellä on mahdollisuus vaikuttaa demokratiassa asioihin, jotka koskevat häntä ja muita yhteisön jäseniä.
Oppilas antaa esimerkin tavasta vaikuttaa.
|
T8 tukea oppilasta ymmärtämään oman rahankäytön ja kulutusvalintojen perusteita sekä harjoittelemaan niihin liittyviä taitoja
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan ja suunnitellaan rahankäyttöä ja rahan ansaitsemista erilaisten leikkien, tehtävien ja toimintojen avulla.
Opetellaan tekemään ikäkauteen sopivia järkeviä valintoja.
Pohditaan kulutustottumuksien seurauksia perheen talouden kannalta. Harjoitellaan säästäväisyyttä kotona ja koulussa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään oman rahankäytön ja kulutusvalintojen perusteita sekä niihin liittyviä taitoja.
|
Rahankäytön ja kulutusvalintojen perusteiden soveltaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas erittelee yksilön rahankäytön ja kuluttamisen vaikutuksia lähiyhteisöön, ympäristöön ja yhteiskuntaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas arvioi erilaisia tapoja käyttää rahaa ja kuluttamiseen liittyviä ratkaisuja sekä kertoo, millaisia vaikutuksia hänen kulutuspäätöksillään on muihin ihmisiin ja ympäristöön.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas antaa esimerkkejä kestävästä rahankäytöstä ja kulutusvalintojen vaikutuksista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas antaa esimerkkejä kuluttamisesta ja säästämisestä.
|
T9 kannustaa oppilasta osallistumaan erilaisten yhteisöjen toimintaan ja harjoittelemaan median käyttöä turvallisella ja yhteiskunnallisesti tiedostavalla tavalla
Paikallinen tarkennus
Kannustaa oppilasta osallistumaan yhteisöjen toimintaan ja opastaa oppilasta harjoittelemaan turvallista toimimista verkossa.
Osallistutaan yhdessä ja erikseen luokan ja koulun sisällä tapahtuvaan yhteisölliseen toimintaan.
Käytetään erilaisia viestimiä kriittisesti ja ajankäyttöä harkiten.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii osallistumaan erilaisten yhteisöjen toimintaan ja käyttämään mediaa turvallisella ja yhteiskunnallisesti tiedostavalla tavalla.
|
Osallistuminen ja mediataidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas arvioi erilaisia median käyttötapoja sekä vaikuttamisen että median turvallisen käytön näkökulmasta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas pohtii median käyttämiseen liittyviä turvallisuusnäkökulmia ja käyttää mediaa yhteiskunnallisen ajattelun ja toiminnan välineenä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas antaa esimerkkejä median turvallisesta käyttämisestä ja tunnistaa median käyttöön liittyviä riskejä.
Oppilas antaa esimerkkejä tavoista käyttää mediaa yhteiskunnallisen ajattelun ja toiminnan välineinä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas antaa esimerkin median turvallisesta käyttämisestä.
Oppilas osaa ohjatusti antaa esimerkin median käyttämisestä yhteiskunnallisen toiminnan välineenä.
|