Käsityö

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi käsityössä on luonteeltaan ohjaavaa ja kannustavaa, oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa sekä koko käsityöprosessia koskevaa. Käsityöprosessin eri vaiheiden dokumentointi toimii arvioinnin välineenä. Oppimisen ja osaamisen arvioinnissa havainnoidaan käsityöprosessia kokonaisuudessaan, käsityöhön soveltuvien materiaalien kokeilemista, testaamista, eri materiaalien työstämisen tapoja, taitoja, työskentelyn sujuvuutta ja tuotosten laatua sekä muissa oppiaineissa opitun soveltamista.  

Palautteen antamisessa korostetaan myönteisesti oppilaan kehittymistä ja kannustetaan osaamisen laajentamiseen ja syventämiseen. Keskeisten sisältöalueiden oppimisen rinnalla arvioidaan monipuolisesti laaja-alaisen käsityötaidon ja -tiedon kehittymistä. Arviointikeskustelussa ja muussa palautteessa käydään yhdessä läpi oppilaan vahvuuksia ja kehittämiskohteita ja ohjataan kehittämään suoritusta. Oppilaille tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia. Oppilaan tai ryhmän työskentelyä ja tuotosta voidaan esitellä ja tarkastella, jolloin oppilaat oppivat asioiden selkeää ja jäsenneltyä esittämistä, toisten työskentelyn arvostamista ja rakentavaa palautteen antoa. 

Käsityön sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin oppiaineen tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää käsityön valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut perusteissa asetetut vuosiluokkien 3–6 käsityön opetuksen tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan vuosiluokille 3–6 asetettujen käsityön opetuksen tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Oppilaan työskentelyn arviointi sisältyy vuosiluokilla 3–6 käsityön lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan sanalliseen arvioon tai arvosanaan. Käsityön 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.  

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
T1 vahvistaa oppilaan kiinnostusta käsin tekemiseen sekä innostaa keksivään, kokeilevaan ja paikallisuutta hyödyntävään käsityöhön
Paikallinen tarkennus
Havainnoidaan rakennettua- ja luonnonympäristöä sekä erilaisia esineitä uusien ideoiden kehittämiseksi.Harjoitellaan ideoimista ja omien valintojen tekemistä opetettavan aiheen tai teeman mukaan. Käytetään hyödyksi omaa tietämystä, ajatuksia, kokemuksia ja toiveita käsityöprosessissa.Oppilasta tekee kokeiluja ja harjoittelee soveltamaan havaintojaan töissään ohjatusti.Perehdytään erilaisiin lähtökohtiin ja hyödynnetään omia moniaistisia kokemuksia ja elämyksiä.Havainnoidaan ja analysoidaan esineitä, rakennettua ja luonnon ympäristöä uusien ideoiden kehittämiseksi.Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksia osana itsearviointia.
T2 ohjata oppilasta hahmottamaan ja hallitsemaan kokonainen käsityöprosessi ja sen dokumentointi
Paikallinen tarkennus
Työskennellään kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti ja ohjataan oppilas laatimaan valmistusprosessin mukainen työjärjestys. Ohjataan oppilasta kantamaan vastuu työskentelyn etenemisestä.Ohjataan oppilasta dokumentoimaan itsenäisesti vähintään yksi kokonainen käsityöprosessi visuaalisesti ja sanallisesti tieto ja- viestintäteknologiaa hyödyntäen. Dokumentoinnissa huomioidaan ideointi ja suunnitteluvaihe, kuvataan ja kirjoitetaan lyhyt kirjallinen kuvaus työvaiheista sekä esittellään valmis tuote. Pääpaino on valmistusprosessin dokumentoinnissa.Harjoitellaan suunnitelman dokumentointia sanallisesti ja/tai visuaalisesti sekä numeerisesti käyttäen esimerkiksi mittoja, määriä ja mittakaavoja.Oppilas dokumentoi ainakin yhden työnsä siten, että kustakin työvaiheesta on kuva ja kirjoitettu selitys.Tehdään käsityöprosessin itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä.Opetellaan antamaan yksilö- ja ryhmäpalautetta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin, johon sisältyy oman työn suunnittelu, valmistus ja työskentelynaikainen arviointi. Hän dokumentoi prosessia.
Oman työn suunnittelu, valmistus, arviointi ja prosessin dokumentointi

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin itsenäisesti ja dokumentoi käsityöprosessin vaiheet. Oppilas pohtii omaa työskentelyään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin ja dokumentoi sen eri vaiheita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas toteuttaa käsityöprosessin keskeiset osat opettajan ohjaamana. Oppilas dokumentoi joitakin käsityöprosessin vaiheita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa käsityöprosessin osat. Oppilas toteuttaa jonkin käsityöprosessin osan opettajan konkreettisesti ohjaamana ja dokumentoi sen.

T3 opastaa oppilasta suunnittelemaan ja valmistamaan yksin tai yhdessä käsityötuote tai -teos luottaen omiin esteettisiin ja teknisiin ratkaisuihin
Paikallinen tarkennus
Suunnitellaan itsenäisesti käsityötuote mahdollisten rajausten mukaisesti. Ohjataan oppilas tekemään suunnitelma itsenäisesti omasta työstään ennen valmistamisen aloittamista. Ohjataan oppilasta huomiomaan suunnittelussa omat ideat, toiveet ja käytettävissä olevat (aika-, materiaali-, tila- ja väline-)resurssit, sekä oma taitotaso. Mitoitetaan valmistettava käsityötuote ohjatusti suunnitteluvaiheessa (esim. mitta, määrä, mittakaava). Ohjataan oppilasta ennakoimaan ja suunnittelemaan käsityöprosessinsa työvaiheet, sekä aikatauluttamaan omaa työskentelyään.Ohjataan oppilas suunnittelemaan esteettisesti ja käytännöllisesti toimivia käsityötuotteita. Ohjataan oppilas tekemään omia valintoja suunnitteluprosessissa. Oppilaan suunnittelussa painotetaan tuotteen ideointia ja toiminnallisia ratkaisuja.Ohjataan oppilasta kokeilemaan valmistettavassa tuotteessa käytettäviä rakenteellisia ratkaisuja ja arvoimaan niiden käytännöllisyyttä.Tehdään työstä suunnitelma joko paperille tai sähköisesti, tarkastellaan suunnitelmaa ja lopputulosta ja verrataan niitä toisiinsa.Yhdistetään värejä, kuviota, erilaisia pintoja, tyylejä ja muotoja.Kehoitetaan huomioimaan esteettisyytä ja toimivuutta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas suunnittelee ja valmistaa yksin tai ryhmässä käsityötuotteen tai teoksen, jossa toteutuu perustellut, esteettiset ja tekniset ratkaisut.
Tuotteen valmistaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas valmistaa omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan tuotteen tai teoksen, jossa on huomioitu esteettisyys ja toimivuus. Oppilas arvioi ja perustelee tuotteen esteettisiä tai toiminnallisia ratkaisuja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas valmistaa omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan tuotteen tai teoksen, jossa on huomioitu esteettisyys ja toimivuus.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas valmistaa omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan tuotteen tai teoksen opettajan ohjaamana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas suunnittelee tai valmistaa tuotetta tai teosta opettajan konkreettisesti ohjaamana.

T4 ohjata oppilasta tunnistamaan käsitteistöä sekä tuntemaan monia erilaisia materiaaleja ja työstämään niitä tarkoituksenmukaisesti
Paikallinen tarkennus
KÄSITTEISTÖOhjataan oppilasta käyttämään itsenäisesti käsityön keskeisimmistä käsitteistä, työtavoista ja -välineistä niiden oikeita nimiä.MATERIAALITHarjoitellaan valitsemaan, käyttämään ja mahdollisuuksien mukaan yhdistämään erilaisia materiaaleja ja työstämään niitä tarkoituksenmukaisesti. Ohjataan oppilasta huomaamaan eri materiaalien ja työtapojen yhteyksiä.MATERIAALIEN PÄÄPAINOPääpaino on erilaisten puu- ja metallimateriaalien sekä erilaisten (joustamattomien) kankaiden ja langan työstämisessä. Puumateriaaleissa käytetään höylättyä ja höyläämätöntä puutavaraa, levymateriaaleista erityisesti liimapuulevyä ja vaneria. Tutustutaan MDF:n ja lastulevyn ominaisuuksiin. Metallimateriaaleissa käytetään erilaisia metalliprofiileja, tutustutaan putken ja tangon eroihin. Harjoitellaan erilaisten metallilevyjen työstämistä. Materiaalien käytössä opetellaan käyttämään hyödyksi niiden lujuus- ja taipumisominaisuuksia.TYÖTAVATTEKSTIILITYÖOhjataan oppilasta käyttämään ompelukonetta itsenäisesti ja valitsemaan its työhön sopivat ompeleet. Harjoitellaan alaosan vaatteen valmistamistamista.Siihen liittyen tutustutaan kaavan käyttämiseen: mittojen ottamiseen ja oikean koon valitsemiseen, kaavan jäljentämiseen, saumavaran lisäämiseen sekä kankaan leikkaamiseen. Käytetään nuppineuloja tarkoituksenmukaisesti osana työskentelyä. Harjoitellaan silittämistä. Harjoitellaan neulontaa. Kerrataan silmukoiden luominen, oikean silmukan tekeminen ja työn päättely. Tutustutaan nurjaan silmukkaan ja kokeillaan sen tekemistä. Valmistetaan helppo tuote, jossa käytetään tasoneulontaa (esim. panta tai käsineiden ranneosat).TEKNINEN TYÖTeknisen työn työtavoista käytetään yleisimpiä työvälineitä, kuten mittaamis- ja merkitsemisvälineitä, sekä erilaisia sahoja, höyliä, talttoja, poria ja hiomisvälineitä luontevana osana työskentelyä. Harjoitellaan erilaisten juottimen, pihtien ja metallin leikkaukseen ja liittämiseen (esim. vetoniitti, pultti, ruuvi) tarkoitettujen työkalujen ja -välineiden käyttöä. Tutustaan elektroniikan peruskomponentteihin. Harjoitellaan soveltamaan jonkin liitoksen, kuten ruuvi-, pultti-, poratappi tai mekaanisen liitoksen käyttöä osana työtä. Syvennetään pintakäsittelytaitoja (esim. petsaaminen, lakkaaminen, maalaaminen, erilaiset öljyt ja vahat). Jatketaan luokasta löytyviin isompiin työstökoneisiin tutustumista (opettajan käyttämänä). Käytetään luokasta löytyviä koneita ja laitteita ohjatusti käsityön työturvallisuusohjeistukset huomioiden. Opetellaan koneiden ja laitteiden toimintaperiaatteita. Tutustutaan ohjelmoimalla aikaan saatuihin toimintoihin, kuten robotiikka tai automaatio.Harjoitellaan valitsemaan, yhdistämään ja käyttämään tarkoituksenmukaisesti eri materiaaleja ja valmistustekniikoitaKokeillaan erilaisia työtapoja: neulonta, ompelutyö, erityistekniikka, teknologinen lukutaito elektroniikan peruskomponenttien avulla ja käsityövälineiden sujuva käyttö.Kokeillaan monipuolisesti erilaisia materiaaleja kuten erilaisia puulajeja, metalleja, muoveja, kuituja, lankoja, kankaita ja kierrätysmateriaaleja.Sovelletaan materiaalien lujuus- ja taipumisominaisuuksia.Harjoitellaan ohjelmoimalla aikaan saatuja toimintoja, joista esimerkkinä robotiikka ja automaatio.Työskennellessä opitaan käyttämään alan peruskäsitteistöä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää käsityön käsitteistöä ja tuntee erilaisia käsityön materiaaleja. Hän työstää tarkoituksenmukaisesti erilaisia materiaaleja ja valitsee niihin sopivia valmistusmenetelmiä.
Käsityössä käytettävien materiaalien ja valmistusmenetelmien valinta, yhdistäminen ja työstäminen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää käsityön käsitteistöä monipuolisesti. Oppilas valitsee, yhdistää ja käyttää taitavasti eri materiaaleja ja valmistusmenetelmiä soveltaen niitä tarkoituksenmukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tuntee ja osaa käyttää käsityön käsitteistöä. Oppilas valitsee, yhdistää ja käyttää eri materiaaleja ja valmistusmenetelmiä tarkoituksenmukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa ja nimeää käsityön käsitteistöä ja käyttää käsityön työvälineitä, materiaaleja ja valmistusmenetelmiä opettajan ohjaamana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin käsityön työvälineitä, materiaaleja ja valmistusmenetelmiä opettajan konkreettisesti ohjaamana.

T5 kannustaa oppilasta toimimaan pitkäjänteisesti ja vastuuntuntoisesti, huolehtimaan turvallisesta työskentelystä sekä valitsemaan ja käyttämään työhön sopivaa välineistöä
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta toimimaan itsenäisesti työturvallisuusajattelun mukaisesti.Ohjataan oppilasta työskentelemään itsenäiseen turvalliseen työskentelyyn. Käytetään aikaisemmin opittuja tekniikoita ja välineitä turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti. Harjoitellaan uusien työvälineiden, koneiden ja laitteiden turvallista ja tarkoituksenmukaista käyttöä. Ohjataan oppilasta huomaamaan työskentelyyn ja työkaluihin liittyviä riskejä ja vaaroja, sekä harjoitellaan niiden välttämistä ja/tai niiltä suojautumista (esim. haavat, melu, valo, lämpö, kemikaalit).Ohjataan oppilasta huolehtimaan opetustilan työturvallisuudesta ja siisteydestä, sekä omien töiden säilytyksestä.Ohjataan oppilasta työskentelemään joustavasti, pitkäjänteisesti ja vastuullisesti, sekä muuttamaan tarvittaessa suunnitelmaan tavoitteiden saavuttamiseksi.Työskennellään työturvallisuus huomioiden.Harjoitellaan käyttämään asianmukaisia työvälineitä, koneita ja laitteita oikein, turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti.Tutkitaan materiaalien ominaisuuksia sekä käsityön tekemisessä tarvittavien tavallisimpien koneiden ja laitteiden toimintaperiaatteita.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii pitkäjänteisesti ja vastuuntuntoisesti ja työskentelee työturvallisuusohjeita noudattaen. Hän valitsee ja käyttää työhön sopivaa välineistöä.
Työskentelytaidot.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee vastuuntuntoisesti, pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti. Oppilas huomioi työturvallisuuden omassa ja toisten kanssa työskentelyssä. Oppilas tietää käsityössä käytettävien työvälineiden ja laitteiden toimintaperiaatteita ja osaa valita niistä tarkoituksenmukaisimmat.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ottaa vastuuta omasta työskentelystään sekä toimii pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti. Oppilas tietää käsityössä käytettävien työvälineiden ja laitteiden toimintaperiaatteita ja osaa käyttää niitä turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas työskentelee pitkäjänteisesti, vastuullisesti ja turvallisesti opettajan ohjaamana. Oppilas harjoittelee tavoitteellista työskentelyä. Oppilas tietää käsityössä käytettävien työvälineiden ja laitteiden toimintaperiaatteita ja osaa käyttää niitä opettajan ohjaamana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee pitkäjänteistä ja turvallista työskentelyä opettajan konkreettisesti ohjaamana. Oppilas valitsee ja käyttää työvälineitä opettajan konkreettisesti ohjaamana.

T6 opastaa oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa käsityön suunnittelussa, valmistamisessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa itsenäisesti käsityöprosessin aikana, erityisesti suunnittelu-, valmistus-, ja dokumentointivaiheessa (esim. etsimään ideakuvia, tietoa ja ohjeita, ottamaan kuvia työvaiheista ja valmiista työstä).Oppilas jatkaa käsityön kuvaportfolion kasaamista itsenäisesti ja viimeistelee sen sellaiseksi, että yläkoulun opettajalla on mahdollisuus nähdä oppilaan taitotason kehittyminen alakoulun aikana. Kuvaportfolioon kerätään kuvat oppilaan käsitöissä tekemistä töistä ja harjoituksista.Harjoitellaan käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa ohjatusti käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa.Oppilas dokumentoi ainakin yhden työnsä eri työvaiheita sanallisesti ja visuaalisesti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa käsityön suunnittelussa, valmistamisessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa.
Tieto- ja viestintäteknologian käyttäminen omassa työskentelyssä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää itsenäisesti oman käsityöprosessinsa eri vaiheisiin ja niiden dokumentointiin sopivia tieto- ja viestintäteknologian välineitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa ohjeistuksen mukaisesti käsityön suunnittelussa, valmistamisessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa opettajan ohjaamana käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa jonkin käsityöprosessin vaiheen aikana opettajan konkreettisesti ohjaamana.

T7 ohjata oppilasta arvioimaan, arvostamaan ja tarkastelemaan vuorovaikutteisesti omaa ja muiden kokonaisen käsityön prosessia
Paikallinen tarkennus
Tehdään ohjatusti itse- ja vertaisarviointia.Jatketaan oppituntien aikaisen työskentelyn arvioinnin harjoittelemista yksilön näkökulmasta ja ohjataan oppilasta ottamaan huomioon siihen vaikuttavia tekijöitä.Ohjataan oppilasta antamaan ja vastaanottamaan rakentavaa palautetta ja kehittämisehdotuksia, sekä kehittämään työskentelyään palautteen ohjaamana.Opetetaan oppilasta arvostamaan käsintehtyjä tuotteita.Tarkastellaan omia ja muiden valmiita käsityötuotteita.Ohjataan oppilasta huomaamaan, että onnistumisten ohella myös erehdykset ja virheet ovat arvokkaita oppimiskokemuksia.Tehdään käsityöprosessin itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä.Opetellaan antamaan yksilö- ja ryhmäpalautetta.Tarkastellaan yhdessä aikaansaatuja tuotoksia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas arvostaa omaa ja muiden työtä sekä tarkastelee omaa käsityöprosessiaan ja tarvittaessa muuttaa työskentelyään. Hän antaa vertaispalautetta käsityöprosessista.
Oman työn ja käsityöprosessin tarkastelu, vertaispalautteen antaminen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tarkastelee realistisesti omaa työtään ja käsityöprosessiaan. Oppilas antaa aktiivisesti rakentavaa vertaispalautetta käsityöprosessista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu rakentavasti oman työn ja käsityöprosessin tarkasteluun. Oppilas osallistuu tarkoituksenmukaisesti vertaispalautteen antamiseen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu oman työn ja käsityöprosessin tarkasteluun sekä vertaispalautteen antamiseen opettajan ohjaamana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee oman työn ja käsityöprosessin tarkastelua sekä vertaispalautteen antamista opettajan konkreettisesti ohjaamana.

T8 herättää oppilas arvioimaan kulutus- ja tuotantotapoja kriittisesti
Paikallinen tarkennus
Ohjataan säästäväiseen materiaalien käyttöön. Kannustetaan kokeilemaan hukkamateriaalin ja/tai kierrätysmateriaalin käyttöä omissa töissään. Ohjataan oppilasta työskentelytavoillaan vähentämään hukkamateriaalin määrää.Ohjataan oppilasta itsenäiseen työvälineiden oikeaoppiseen ja huolelliseen käyttöön. Tutustutaan työvälineiden huoltamiseen (esim. ompelukoneen neulan vaihto, saksien ruuvin kiristys, käsihöylän huolto, kierteiden rasvaus).Harjoitellaan laadukkaan tuotteen ja säästävän tuotantoprosessin arviointia sekä harjoitellaan valitsemaan ympäristöystävällisiä toimintatapojaTarkastellaan hukkamateriaalin määrää ja syitä ja tapoja, joilla voidaan päästä parempiin tuloksiin.Perehdytään siihen miten kulutus- ja tuotantotavat vaikuttavat tuotteen elinkaaren.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tarkastelee kulutus- ja tuotantotapoja monipuolisesti. Hän valmistaa tuotteitaan materiaalitaloudellisesti.
Kulutus- ja tuotantotapojen pohdinta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tarkastelee monipuolisesti kulutus- ja tuotantotapojen vaikutusta tuotteen elinkaareen. Oppilas valmistaa tuotteitaan materiaalitaloudellisesti ja perustelee valintojaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa, miten kulutus- ja tuotantotavat vaikuttavat tuotteen elinkaareen. Oppilas valmistaa tuotteitaan materiaalitaloudellisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas pohtii kulutus- ja tuotantotapoja opettajan ohjaamana. Oppilas valitsee ja käyttää materiaaleja taloudellisesti opettajan ohjaamana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas valitsee ja käyttää materiaaleja taloudellisesti opettajan konkreettisesti ohjaamana.

Sisällöt

S1 Ideointi

Opetussuunnitelman perusteet

Suunnittelussa perehdytään erilaisiin lähtökohtiin ja hyödynnetään omia moniaistisia kokemuksia ja elämyksiä sekä havainnoidaan ja analysoidaan esineitä, rakennettua ja luonnon ympäristöä uusien ideoiden kehittämiseksi. Käsityössä yhdistetään värejä, kuviota, erilaisia pintoja, tyylejä ja muotoja. Sovelletaan materiaalien lujuus- ja taipumisominaisuuksia. Tutkitaan rakenteiden syntymistä ja energian käyttöä.

S2 Suunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Laaditaan omalle tuotteelle tai teokselle ja työskentelylle suunnitelma ja kehitetään sitä tarvittaessa. Kokeillaan erilaisia materiaaleja ja työskentelytekniikoita ideoiden kehittämiseksi tuotteeksi tai teokseksi. Harjoitellaan suunnitelman dokumentointia sanallisesti ja/tai visuaalisesti sekä numeerisesti käyttäen esimerkiksi mittoja, määriä ja mittakaavoja.

S3 Kokeilu

Opetussuunnitelman perusteet

Tutkitaan materiaalien ominaisuuksia sekä käsityön tekemisessä tarvittavien tavallisimpien koneiden ja laitteiden toimintaperiaatteita. Sovelletaan näin hankittua tietoa omassa työssä. Kokeillaan monipuolisesti erilaisia materiaaleja kuten erilaisia puulajeja, metalleja, muoveja, kuituja, lankoja, kankaita ja kierrätysmateriaaleja. Harjoitellaan ohjelmoimalla aikaan saatuja toimintoja, joista esimerkkinä robotiikka ja automaatio. Kokeilujen pohjalta tuotetta tai teosta kehitetään vielä eteenpäin.

S4 Tekeminen

Opetussuunnitelman perusteet

Valmistetaan erilaisia yksilöllisiä ja /tai yhteisöllisiä tuotteita ja teoksia, joiden toteuttamiseen käytetään monenlaisia käsityössä tarvittavia valmistustekniikoita, työvälineitä, koneita ja laitteita. Työskennellään itse tehdyn suunnitelman ohjaamana.

S5 Soveltaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Työskennellessä opitaan käyttämään alan peruskäsitteistöä ja tutustutaan turvallisiin materiaaleihin ja työtapoihin. Perehdytään laadukkaan tuotteen ominaisuuksiin ja turvalliseen työskentelykulttuuriin.

S6 Dokumentointi ja arviointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään osana ideointia, suunnittelua ja dokumentointia. Tehdään käsityöprosessin itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä. Opetellaan antamaan yksilö- ja ryhmäpalautetta.

ePerusteet