Käsityö

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnissa kiinnitetään huomiota myönteisen palautteen antamiseen ja kannustamiseen sekä työskentelyn aikana että prosessin lopussa. Monipuolisella arvioinnilla ja palautteella tuetaan laaja-alaisen käsityötiedon ja -taidon kehittymistä. Oppilaille annetaan erilaisia tapoja osoittaa edistymistään ja kannustetaan omien vahvuuksien ylläpitämiseen sekä kehittymässä olevien taitojen harjoittelemiseen. Ryhmän työskentelyä ja tuotosta voidaan esitellä ja arvioida yhdessä, jolloin oppilaat oppivat esiintymistä ja toisten työskentelyn arvostamista.

Arviointi kohdistuu kokonaiseen käsityöprosessiin ja eri vaiheiden dokumentointi toimii arvioinnin välineenä, joka todentaa oppilaiden edistymistä ja käsityöllisen osaamisen tasoa. Oppilaita ohjataan arvioimaan omaa oppimistaan ja tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita käsityössä ovat

- edistyminen työskentelyn sujuvuudessa

- edistyminen suunnittelun, tekemisen ja arvioinnin taidoissa

- edistyminen tavoitteellisessa toiminnassa

- edistyminen kekseliäiden ratkaisujen tuottamisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 rohkaista oppilasta kiinnostumaan ja innostumaan käsin tekemisestä sekä herättää uteliaisuutta keksivään ja kokeilevaan käsityöhön
Paikallinen tarkennus
Työskentelyn lähtökohtana ovat oppilaalle läheiset ja ajankohtaiset aihepiirit (esim. rakennettu- ja luonnonympäristö, tarinat ja mielikuvitusympäristö). Lähestytään koneita ja laitteita oppilaiden mielenkiinnon mukaisista lähtökohdista pohtien kodista löytyvien laitteiden toimintaa ja käyttöä arjen kokemuksista käsin esimerkiksi tutustamalla lelujen ja robottien toimintaan.Oppilas harjoittelee tekemään omia valintoja rajattujen vaihtoehtojen sisällä (esim. teema, materiaali, tekniikka, koko) työskentelyyn ja tuotteeseen liittyen. Ohjataan oppilasta hyödyntämään omaa tietämystään, ajatuksia, kokemuksia ja toiveita.Ohjataan oppilasta kokeilemaan ja tarkkailemaan erilaisten ratkaisujen ja tuotteiden toimimista.Lisäksi:Tutustutaan erilaisiin kädentaitoihin, tuotteisiin ja materiaaleihin.Pohditaan säilyttämistä ja suojautumista käsityön avulla.
T2 ohjata oppilas kokonaiseen käsityöprosessiin ja esittämään omia ideoitaan kuvallisesti sekä kertomaan käsityön tekemisestä ja valmiista tuotteesta
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan kokonaisen käsityöprosessin mukaista työskentelyä ja ohjataan oppilasta tekemään vähintään yksi työ kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti:- Piirretään suunnitelma valmistettavasta työstä.- Tutustutaan käytettävissä oleviin materiaalivaihtoehtoihin ja pohditaan niiden ominaisuuksia.- Valmistetaan tuote.- Arvioidaan tuotetta ja työskentelyä.- Harjoitellaan ohjatusti kuvaamaan omia töitä ja tekemään pieni esitys ja/tai kertomaan lyhyesti valmiista tuotteesta (esim. näyttely, tarina, suullinen esitys).- Opetellaan pitkäjänteistä työskentelyä sekä harjoitellaan työskentelystä ja tuotteesta kertomista.
T3 ohjata oppilasta suunnittelemaan ja valmistamaan käsityötuotteita tai teoksia luottaen omiin esteettisiin ja teknisiin ratkaisuihinsa
Paikallinen tarkennus

Oppilasta ohjataan kiinnittämään huomiota suunnittelussa tuotteen käytön ja ulkonäön kannalta oleellisiin asioihin. Suunnittelu toteutetetaan ohjatusti käyttäen hyväksi esimerkiksi piirtämistä, sommittelua ja kokeilua. Oppilas vaikuttaa suunnitteluun tekemällä valintoja annettujen vaihtoehtojen puitteissa. Oppilaan suunnittelu on pääasiassa tuotteen ulkonäköön vaikuttamista.

Oppilasta ohjataan suunnitteluvaiheessa kokeilemaan erilaisia ratkaisuja opettajan tarjoamista vaihtoehdoista tuotteen valmistamiseksi ja arvioimaan ratkaisujen toimivuutta.

Lisäksi:

Kokeillaan omaa suunnittelua ja omia ratkaisuja opettajan ohjauksessa.

Tieto- ja viestintätekniikan käyttöön tutustutaan ideoinnin, suunnittelun ja dokumentoinnin osana.

T4 opastaa oppilasta tutustumaan moniin erilaisiin materiaaleihin ja niiden työstämiseen sekä ohjata toimimaan vastuuntuntoisesti ja turvallisesti
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan turvallisen työskentelyn perusteita. Työskennellään työturvallisuus huomioiden. Ohjataan oppilasta huomaamaan työskentelyyn ja työkaluihin liittyviä riskit. Ohjataan oppilasta havainnoimaan ympäröivää materiaalista maailmaa oppilaiden arjen mukaisista lähtökohdista.Tutustutaan erilaisten materiaalien ominaisuuksiin ja harjoitellaan työstämään niitä. Pääpaino materiaalisessa maailmassa on puun, kankaan ja langan työstämisessä. Harjoitellaan lisäksi kuitujen, metallin ja muovin käyttämistä osana töitä.Tekstiilityön työtavoista kerrataan ompelua etupistoin. Harjoitellaan taitteen (päärme) tekemistä, kirjontaa (esim. pykäpisto tai laakapisto). Tutustutaan virkkuukoukun käyttöön ketjusilmukoita virkatessa ja kudontaan. Kokeillaan helppoa kudontaa (esim. loimilangan ollessa pahvin päällä).Teknisen työn työtavoista kerrataan sahaamista, hiomista, naulaamista ja liimaamista. Harjoitellaan mittaamista ja merkitsemistä. Tutustutaan viilaamiseen ja poraamiseen.Kokeillaan erilaisia materiaaleja ja työtapoja: leikkaamista, lankatöitä, käsin ompelua, puutöitä sekä kierrätys- ja luonnonmateriaaleja.Kiinnitetään huomiota turvalliseen työskentelyyn.
T5 tukea oppilaan itsetunnon kehittymistä käsityössä onnistumisen, oivaltamisen ja keksimisen kokemusten kautta
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta huomaamaan onnistumiset ja kehittymisen kohteet kiireettömässä ja turvallisessa työskentely-ympäristössä. Ohjataan oppilasta arvostamaan käsityötä ja jokaisen tuotteen ainutlaatuisuutta.Kannustetaan oppilasta antamaan positiivista palautetta luokkatovereille heidän onnistumisistaan. Luodaan oppimiselle mahdollisuuksia myös virheiden kautta ja ohjataan oppilasta oppimaan niistä.Kokeillaan ja tehdään erilaisia harjoitteita oppilaan taitotaso huomioiden.Tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä.Opetellaan antamaan palautetta toisille oppilaille.

Sisällöt

S1 Ideointi

Opetussuunnitelman perusteet

Suunnittelun lähtökohtana hyödynnetään omia tunteita, tarinoita ja mielikuvitusympäristöä, rakennettua ja luonnonympäristöä sekä apuna käytetään erilaisia visuaalisia ja materiaalisia menetelmiä. Harjoitellaan kehittämään käsityölle muoto, väri ja pinta. Tutkitaan liikettä ja tasapainoa. Pohditaan säilyttämistä ja suojautumista käsityön avulla.

S2 Kokeilu

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan mahdollisuuksia monimuotoiseen materiaaliseen ja teknologiseen ympäristöön tutustumiseen. Kokeillaan erilaisia materiaaleja kuten esimerkiksi puuta, metallia, muovia, kuituja, lankaa ja kangasta. Kokeilujen pohjalta ideoidaan ja työstetään tuotetta tai teosta eteenpäin.

S3 Suunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Työskennellään kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti. Harjoitellaan prosessin ja tuotteen kuvailun taitoja.

S4 Tekeminen

Opetussuunnitelman perusteet

Valmistetaan omien tai yhteisöllisten suunnitelmien pohjalta käsityötuotteita tai teoksia. Käytetään erilaisia käsityövälineitä ja laitteita, joilla leikataan, liitetään, yhdistetään, muokataan ja työstetään materiaaleja tarkoituksenmukaisella tavalla.

S5 Dokumentointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tieto- ja viestintätekniikan käyttöön tutustutaan ideoinnin, suunnittelun ja dokumentoinnin osana.

S6 Arviointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä. Opetellaan antamaan palautetta toisille oppilaille.

ePerusteet