Käsityö

Opetussuunnitelman perusteet

Käsityön oppimisen ja osaamisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Oppilaat saavat monipuolista palautetta edistymisestään ja osaamisestaan. Formatiivisella arvioinnilla tuetaan laaja-alaisen käsityötaidon kehittymistä. Oppilaille annetaan erilaisia mahdollisuuksia osoittaa edistymistään ja kannustetaan omien vahvuuksien ylläpitämiseen sekä kehittymässä olevien taitojensa hallitsemiseen. Oppilaita ohjataan arvioimaan omaa oppimistaan ja heille tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itsearviointia ja saada vertaispalautetta. Itsearviointitaitoja ja vertaispalautteen antamisen ja vastaanottamisen taitoja kehitetään osana formatiivista arviointia. Summatiivinen arviointi perustuu kokonaiseen käsityön prosessiin, sen tavoitteisiin ja kriteereihin. Eri vaiheiden dokumentointi toimii arvioinnin välineenä.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona käsityön opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut käsityön oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt käsityön oppimäärän tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on käsityön oppimäärän tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan käsityön oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy käsityön oppimäärän päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Kriteerikuvauksissa käsityön alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
T1 ohjata oppilasta suunnittelemaan työskentelyään sekä ideoimaan, tutkimaan ja kokeilemaan yritteliäästi
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta itsenäiseen työn suunnitteluun, sekä oman työjärjestyksen laatimiseen tehtävänannon perusteella. Ohjataan oppilasta kantamaan vastuu itsenäisesti työskentelyn etenemisestä.Kokeillaan eri tekniikoita ja materiaaleja sekä yhdistellään niitä rohkeasti ja luontevasti töihin. Oppilas soveltaa aikaisemmin oppimiaan tietoja ja taitoja työskentelyssään.Aiheina ovat esimerkiksi vaatteen ompelu, lankatekniikan työ, kankaan koristelu, puutyöt, metallityöt ja elektroniikka. Yhdistetään töissä luontevasti käsityön eri tekniikoita ja materiaaleja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii suunnittelemaan työskentelyään. Oppilas oppii toimimaan yritteliäästi ja luovasti ideoidessaan, tutkiessaan ja kokeillessaan erilaisia asioita.
Työskentely ja tuottaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas suunnittelee itsenäisesti työskentelyään. Oppilas työskentelee yritteliäästi ja oma-aloitteisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas suunnittelee työskentelyään ja osaa tehdä valintoja ja etsiä työhönsä omia ratkaisuja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas suunnittelee työtään annettujen ohjeiden mukaan. Oppilas pyrkii työskentelemään yritteliäästi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas suunnittelee omaa työtään annetun ohjeen ja esimerkin pohjalta. Oppilas osaa tehdä tietyn työvaiheen konkreettisesti ohjattuna.

T2 ohjata oppilasta asettamaan käsityöhön omia oppimisen ja työskentelyn tavoitteita sekä toteuttamaan niiden perusteella kokonainen käsityöprosessi ja arvioimaan oppimistaan
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan työskentelemään innovatiivisesti ja tavoitteellisesti kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti. Oppilasta tuetaan omien tavoitteiden asettelussa niin työskentelyn kuin valmiin tuotteen osalta. Oppilasta ohjataan valitsemaan itselleen ja työhönsä sopivat materiaalit ja tekniikat.Oppilasta ohjataan arvioimaan omaa suunnitelmiaan ja työskentelyään itse asettamiensa tavoitteiden suunnassa (esim. työn sujuvuutta, turvallisuutta, valmista tuotetta).Kannustetaan oppilasta tekemään rohkeasti kokeiluja. Ohjataan oppilasta huomaamaan, että onnistumisten ohella myös erehdykset ja virheet ovat arvokkaita oppimiskokemuksia.Oppilasta ohjataan valitsemaan itselleen ja työhönsä sopiva tekniikka ja tuetaan oman suunnittelun osuutta käsityöprosessissa. Tuetaan oppilaan omaa innovointia sekä toteutetaan itse- ja vertaisarviointia käsityöprosessin eri vaiheissa. Oppilasta ohjataan dokumentoimaan omia tavoitteitaan, suunnitelmiaan sekä prosessin etenemistä ja käyttämään niitä apuna itse- ja vertaisarvioinnissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii asettamaan omia oppimisen ja työskentelyn tavoitteita. Oppilas oppii toteuttamaan kokonaisen käsityöprosessin. Oppilas oppii pohtimaan työskentelyään kokonaisessa käsityöprosessissa.
Kokonaisen käsityöprosessin toteuttaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettaa itsenäisesti oppimisen ja työskentelyn tavoitteita. Oppilas etenee johdonmukaisesti ja pohtii käsityöprosessiaan analyyttisesti ja realistisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa asettaa oppimiselle ja työskentelylle tavoitteita, työskentelee käsityöprosessin mukaisesti ja pohtii realistisesti käsityöprosessiaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas asettaa oppimisen ja työskentelyn tavoitteita ohjatusti. Oppilas etenee käsityöprosessissa vaihe vaiheelta ohjeiden mukaan. Oppilas pohtii käsityöprosessiaan annettujen vaihtoehtojen pohjalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas asettaa opettajan avulla konkreettisen työskentelyyn liittyvän oppimisen tavoitteen. Oppilas työskentelee vaihe kerrallaan ja pohtii käsityöprosessiaan ohjatusti.

T3 opastaa oppilasta tutustumaan ja käyttämään monipuolisesti erilaisia työvälineitä, materiaaleja ja tarkoituksenmukaisia työtapoja sekä kehittämään innovaatioita
Paikallinen tarkennus
Opetuksen aiheina ovat esimerkiksi vaatteen ompelu, lankatekniikan työ, kankaan koristelu, puu-, ja metallityöt, elektroniikka sekä robotiikka.Syvennetään materiaalista osaamista ja tutustutaan uusiin (esim. erilaiset puulajit, puu-, muovi- ja peltilevyt, metalliprofiilit, joustavat kankaat) sekä kannustetaan oppilasta käyttämään kierrätysmateriaaleja omissa töissään. Kokeilujen yhteydessä sovelletaan eri materiaalien käyttö- ja työstöominaisuuksia.Syvennetään jo opittuja tekniikoita ja harjoitellaan uusia, jotta oppilas osaa valita työhönsä sopivan materiaalin ja työtavan. Tutustutaan yläkoulun käsityön tunneilla käytössä olevien koneiden ja laitteiden käyttöön oppilan yksilölliset valmiudet sekä työturvallisuus huomioiden (esimerkiksi hitsaaminen, juottaminen, puuntyöstökoneiden ja saumurin käyttö). Kannustetaan oppilasta sunnittelemaan, innovoimaan ja soveltamaan aiemmin oppimiaan taitoja, sekä soveltamaan uutta tietoa kokeilujen ja tiedonhankinnan pohjalta.Sovelletaan ohjelmointia käsityöhön liittyvillä alustoilla (esim. erilaiset robotiikan opetusvälineet tai elektroniset laitteet).Ohjataan oppilasta käyttämään ikäkauden mukaisesti uusia koneita ja laitteita sekä soveltamaan niiden käyttöä omiin töihin ja innovaatioihin. Tutustutaan ja kokeillaan erilaisia materiaaleja sekä kannustetaan oppilasta käyttämään kierrätysmateriaaleja omissa töissään.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään monipuolisesti erilaisia työvälineitä sekä oppii valitsemaan tarkoituksenmukaisia materiaaleja ja käsityön työtapoja. Oppilas on kekseliäs työskentelyssään.
Työvälineiden käyttö, valmistusmenetelmien ja käsityön työtapojen tarkoituksenmukainen käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas arvioi eri työvälineiden ja valmistusmenetelmien käyttö- kelpoisuutta käsityöprosessissa. Oppilas soveltaa materiaaleihin ja työtapoihin liittyvää osaamistaan kekseliäästi, kokeilevasti ja tarkoituksenmu- kaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa valita tarkoituksenmukaisia materiaaleja ja valmistusmenetelmiä sekä osaa käyttää niitä kekseliäästi valmistaessaan suunnittelemiaan tuotteita tai teoksia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ymmärtää erilaisten käsityön työtapojen ja materiaalien merkityksen käsityöprosessissa ja valitsee niistä ohjatusti työskentelyynsä soveltuvat. Oppilas käyttää erilaisia työvälineitä ja materiaaleja annettujen ohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu molempien käsityön työtapojen opetukseen. Oppilas käyttää erilaisia työvälineitä ja materiaaleja tarvittaessa konkreettisesti ohjattuna.

T4 ohjata oppilasta käyttämään sujuvasti käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleja sekä vahvistamaan visuaalista, materiaalista ja teknologista ilmaisuaan
Paikallinen tarkennus
Opitaan käyttämään oikeaoppisia materiaalien, tekniikoiden, koneiden ja työvälineiden nimiä, sekä käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleja omien töiden suunnittelussa ja työskentelyssä.Ohjataan oppilasta lukemaan ja käyttämään työssään apuna erilaisia piirrustuksia ja käsityöohjeita (kuten tekniset piirustukset, neuleohjeet, kaavakirjat) ja soveltamaan niissä olevia tietoja. Opetetaan oppilasta tekemään teknisiä piirustuksia, sekä muoti- ja tasokuvia.Ohjataan oppilasta käyttämään erilaisia käsityön ohjeistuksia ja toimimaan niiden mukaan sekä harjoitellaan käyttämään käsityön merkkejä ja symboleja omien töiden suunnittelussa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään sujuvasti käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleita. Oppilas oppii ilmaisemaan itseään visuaalisesti erilaisia materiaaleja ja esitysteknologiaa hyödyntäen.
Visuaalinen, materiaalinen ja esitysteknologinen ilmaisu

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää tarkoituksenmukaisesti käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleita. Oppilas ilmaisee ideansa monipuolisesti ja luovasti erilaisia materiaaleja ja esitysteknologiaa hyödyntäen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää käsityön keskeisiä käsitteitä ja osaa esittää ideansa selkeästi esitysteknologiaa hyödyntäen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleita ohjeen mukaan. Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti ja jotain muuta tapaa käyttämällä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa erilaisia käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleita. Oppilas ilmaisee konkreettisesti ohjattuna kuvallisesti joitain havaintojaan ja ajatuksiaan.

T5 ohjata oppilasta havainnoimaan, ennakoimaan ja reagoimaan työtilanteisiin liittyviin riskitekijöihin ja toimimaan turvallisesti käsityöprosessissa
Paikallinen tarkennus
Jatketaan työturvallisuusajatteluun perehtymistä ja kartoitetaan sekä arvioidaan käsityöhön liittyviä vaaroja sekä riskejä osana käsityöprosessia.Opitaan ennakoimaan riskitilanteita sekä suunnittelemaan työ taitotasoon sopivaksi huomioiden työturvallisuus työtavoissa, -menetelmissä ja -tekniikoissa.Työskennellään annettujen työturvallisuusohjeiden mukaisesti.Perehdytään työturvallisuuteen ja kartoitetaan ja arvioidaan niiden vaaroja sekä riskejä osana käsityöprosessia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnoimaan, arvioimaan ja ennakoimaan erilaisia riskitilanteita ja reagoi tarvittaessa niihin. Oppilas oppii toimimaan turvallisesti käsityöprosessissa.
Turvallinen työskentely

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas arvioi ja ennakoi työskentelyn vaaroja ja riskejä osana käsityöprosessia. Oppilas työskentelee turvallisesti ja toimillaan edistää oppimisympäristön turvallisuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa arvioida työskentelyn vaaroja ja riskejä sekä toimii turvallisesti käsityöprosessissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa käsityöprosessin keskeisiä työturvallisuuteen liittyviä riskitekijöitä ja noudattaa annettuja työturvallisuusohjeita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas noudattaa käsityöprosessissa annettuja työturvallisuusohjeita konkreettisesti ohjattuna.

T6 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksia käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa, sekä yhteisöllisen tiedon tuottamisessa ja jakamisessa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan ja ohjataan itsenäiseen tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämiseen osana käsityöprosessia.Oppilasta ohjataan itsenäiseen dokumentointiin käsityöprosessin eri vaiheissa tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen, sekä tekemään perusteellisempi dokumentointi yhdestä käsityöprosessista.Ohjataan oppilas jatkamaan käsityön kuvaportfolion kasaamista ja viimeistelemään se päättöarviointia varten itsenäisesti. Kuvaportfolioon kerätään kuvat oppilaan käsitöissä tekemistä töistä ja harjoituksista.Ohjataan oppilasta antamaan ja vastaanottamaan rakentavaa palautetta ja kehittämisehdotuksia käsityöprosessin eri vaiheissa, sekä kehittämään työskentelyään palautteen ohjaamana.Oppilasta kannustetaan oma-aloitteiseen tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämiseen suunnittelussa ja dokumentoinnissa. Ohjataan oppilasta kokonaisen käsityöprosessin eri työvaiheiden dokumentointiin ja analysointiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen. Jatketaan esimerkiksi alakoulussa aloitetun portfolion työstämistä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksia käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa. Oppilas oppii yhteisöllistä tiedon tuottamista ja jakamista.
Tieto- ja viestintätekniset taidot sekä yhteisöllinen työskentely

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa monipuolisesti käsityöprosessin eri vaiheissa sekä yhteisöllisen tiedon tuottamisessa ja jakamisessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää käsityöprosessin suunnittelussa, valmistamisessa ja dokumentoinnissa sekä yhteisöllisen tiedon tuottamisessa tieto- ja viestintäteknologiaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää annetun ohjeen mukaan tieto- ja viestintäteknologiaa käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa yksin tai yhdessä toisten kanssa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas käyttää konkreettisesti ohjattuna tieto- ja viestintäteknologiaa omassa tai yhteisessä käsityöprosessissa.

T7 ohjata oppilasta tuntemaan käsityön, kädentaitojen ja teknologisen kehityksen merkitys omassa elämässään, yhteiskunnassa, yrittäjyydessä ja muussa työelämässä
Paikallinen tarkennus
Tuodaan esille esimerkkejä käsityöosaamisen ja -taitojen merkityksestä arkipäivän toiminnassa ja työelämässä. Tutustutaan mahdollisuuksien mukaan paikalliseen käsityökulttuuriin sekä -yrittäjyyteen.Opetetaan oppilasta arvioimaan oman työskentelyn ja töiden laatua, sekä arvostamaan laadukkaita käsityötuotteita.Pyritään tuomaan esille käsityöosaamisen taitojen merkitystä arkipäivän toiminnassa ja työelämässä. Tutustutaan mahdollisuuksien mukaan paikalliseen käsityökulttuuriin sekä käsityöyrittäjyyteen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tuntemaan käsityön, kädentaitojen ja teknologisen kehityksen merkityksen omassa elämässään, yhteiskunnassa, yrittäjyydessä ja muussa työelämässä.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tarkastella eri näkökulmista käsityön, kädentaitojen ja teknologisen kehityksen merkitystä omassa elämässään, yhteiskunnassa, yrittäjyydessä sekä muussa työelämässä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa pohtia käsityön ja kädentaitojen merkitystä omassa elämässään ja yhteiskunnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa esimerkkien avulla kuvailla käsityön merkityksen arjessa, yhteiskunnassa ja työelämässä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu opettajan ohjaamana käsityön ja kädentaitojen merkityksen pohdintaan.

T8 ohjata oppilaita taloudelliseen ajatteluun ja kehittämään käsityöprosessiin liittyviä valintoja, jotka edistävät kestävää elämäntapaa
Paikallinen tarkennus
Pohditaan käsityötä hyvinvoinnin ja kestävän kehityksen edistäjänä arjessa sekä tutkitaan tuotteiden ja materiaalien erilaisia merkityksiä (esim. erilaiset kierrätysmateriaalit, uhanalaiset puulajit, mikromuovia sisältävät kankaat) kestävän kehityksen näkökulmasta.Ohjataan oppilasta ilmaisemaan ja tunnistamaan omia kulutustottumuksia ja niiden vaikutuksia sekä taloudellista ajatteluaan ja ymmärtämään sekä perustelemaan kestävää elämäntapaa edesauttavat valintansa.Opetellaan säästävää materiaalin käyttöä sekä kannustetaan kierrätys- ja hukkamateriaalien asianmukaiseen hyödyntämiseen omissa töissä.Käytetään työvälineitä oikeaoppisesti ja huolellisesti. Harjoitellaan työvälineiden huoltamista (esim. ompelukoneen neulan vaihto, saksien ruuvin kiristys, kierteiden rasvaus).Tutustutaan kodin pieniin kunnossapitotöihin (esim. paikkamaalaus, tasoittaminen, kiinnikkeet ja vaatteiden korjaus).Pohditaan käsityötä hyvinvoinnin ja kestävän kehityksen edistäjänä arjessa sekä tutkitaan tuotteiden erilaisia merkityksiä kestävän kehityksen näkökulmasta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ajattelemaan taloudellisesti. Oppilas oppii tekemään käsityöprosessiin liittyviä valintoja, jotka edistävät kestävää elämäntapaa.
Perusteltujen valintojen tekeminen ja kestävän elämäntavan huomioiminen käsityöprosessissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tekee taloudellisia valintoja ja ymmärtää laadukkaan työn merkityksen. Oppilas osaa arvioida ja perustella käsityöprosessiin ja kestävään elämäntapaan liittyviä valintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tehdä taloudellisia valintoja työskentelyssään. Oppilas osaa arvioida käsityöprosessissa tehtävien valintojen ja kestävän elämäntavan välistä yhteyttä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa osittain itsenäisesti tehdä taloudellisia valintoja työskentelyssään. Oppilas ymmärtää käsityöprosessissa tehtävien valintojen ja kestävän elämäntavan välistä yhteyttä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää käsityömateriaaleja taloudellisesti opettajan ohjaamana.

Sisällöt

S1 Innovointi

Opetussuunnitelman perusteet

Ratkaistaan erilaisia tuotesuunnittelutehtäviä luovasti ja kekseliäästi käyttäen käsityön käsitteistöä, merkkejä ja symboleja. Toteutetaan suunnitelmat itseilmaisua vahvistaen. Tehdään käsityöprosessin itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä.

S2 Muotoilu

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään asumisen, liikkumisen ja pukeutumisen yhteiskunnalliseen, kulttuuriseen ja teknologiseen kehitykseen sekä hyödynnetään paikallisuutta ja eri kulttuurien perinteitä, nykyisyyttä ja tulevaisuutta suunnittelussa, muotoilussa ja toteutuksessa.

S3 Kokeilu

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan erilaisia tapoja muokata, yhdistää ja käsitellä materiaaleja sekä käytetään luovasti ja rohkeasti erilaisia perinteisiä ja uusia materiaaleja ja valmistustekniikoita. Käytetään sulautettuja järjestelmiä käsityöhön eli sovelletaan ohjelmointia suunnitelmiin ja valmistettaviin tuotteisiin.

S4 Dokumentointi ja arviointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan eri menetelmien tarjoamiin mahdollisuuksiin tuotteiden suunnittelu- ja valmistusprosessissa. Analysoidaan tuotteiden muotoilua ja käytettävyyttä. Kokonainen käsityöprosessi dokumentoidaan hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.

S5 Tekeminen

Opetussuunnitelman perusteet

Valmistetaan erilaisia laadukkaita ja toimivia, ekologisesti ja eettisesti kestäviä tuotteita tai teoksia. Käytetään käsityön tekemiseen tarvittavia työvälineitä, koneita ja laitteita monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti.

S6 Työturvallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään työturvallisuuteen ja kartoitetaan ja arvioidaan työn vaaroja sekä riskejä osana käsityöprosessia. Työskennellään turvallisesti.

S7 Yrittäjämäinen oppiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan yrittäjämäiseen oppimiseen, yrittäjyyteen ja järjestöyhteistyöhön havainnollisesti, virtuaalisesti, opintokäynneillä tai yritysvierailuilla. Huomioidaan käsityöosaamisen merkitys työelämälle. Hyödynnetään kulttuurilaitosten tarjontaa ideoinnin lähteenä.

S8 Tiedostaminen ja osallistuminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutkitaan käsityön ja tuotteiden erilaisia merkityksiä yksilön, yhteiskunnan ja ympäristön näkökulmasta. Pohditaan käsityötä hyvinvoinnin ja kestävän kehityksen edistäjänä arjessa. Harjoitellaan käsityöllä osallistumista, vaikuttamista ja viestimistä.

ePerusteet