T1 vahvistaa oppilaan kiinnostusta käsin tekemiseen sekä innostaa keksivään, kokeilevaan ja paikallisuutta hyödyntävään käsityöhön
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta havainnoimaan rakennettua- ja luonnonympäristöä sekä erilaisia esineitä uusien ideoiden kehittämiseksi.Oppilas tekee ohjatusti omia valintoja rajattujen vaihtoehtojen sisällä (esim. teema, materiaali, tekniikka, koko) työskentelyyn ja tuotteeseen liittyen. Harjoitellaan hyödyntämään omaa tietämystä, ajatuksia, kokemuksia ja toiveita käsityöprosessissa ohjatusti.Oppilasta kokeilee ja havainnoi erilaisten ratkaisujen ja tuotteiden toimimista ohjatusti.Perehdytään erilaisiin lähtökohtiin ja hyödynnetään omia moniaistisia kokemuksia ja elämyksiä.Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksia osana itsearviointia.
|
|
|
T2 ohjata oppilasta hahmottamaan ja hallitsemaan kokonainen käsityöprosessi ja sen dokumentointi
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan kokonaista käsityöprosessia ohjatusti osana työskentelyä. Ohjataan oppilasta huomaamaan työvaiheiden eteneminen vaihe vaiheelta kohti valmista tuotetta.
Tutustutaan dokumentointiin (pääpaino valmiilla tuotteella). Harjoitellaan tekemään esitys ja/tai kertomaan valmiista tuotteesta ohjatusti (esim. näyttely, tarina, suullinen tai kirjallinen esitys). |
Harjoitellaan suunnitelman dokumentointia sanallisesti ja/tai visuaalisesti Oppilas dokumentoi ainakin yhden työnsä siten, että kustakin työvaiheesta on kuva ja kirjoitettu selitys. Tehdään käsityöprosessin itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä. Opetellaan antamaan yksilö- ja ryhmäpalautetta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin, johon sisältyy oman työn suunnittelu, valmistus ja työskentelynaikainen arviointi. Hän dokumentoi prosessia.
|
Oman työn suunnittelu, valmistus, arviointi ja prosessin dokumentointi
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin itsenäisesti ja dokumentoi
käsityöprosessin vaiheet. Oppilas pohtii omaa työskentelyään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin ja dokumentoi sen eri vaiheita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas toteuttaa käsityöprosessin keskeiset osat opettajan ohjaamana.
Oppilas dokumentoi joitakin käsityöprosessin vaiheita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa käsityöprosessin osat. Oppilas toteuttaa jonkin käsityöprosessin osan opettajan konkreettisesti ohjaamana ja dokumentoi sen.
|
T3 opastaa oppilasta suunnittelemaan ja valmistamaan yksin tai yhdessä käsityötuote tai -teos luottaen omiin esteettisiin ja teknisiin ratkaisuihin
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan oman työn suunnittelua annettujen rajausten pohjalta. Opetetaan oppilas tekemään suunnitelma omasta työstään ennen valmistamisen aloittamista. Ohjataan oppilasta huomiomaan suunnittelussa omat ideat, toiveet ja käytettävissä olevat (aika-, materiaali-, tila- ja väline-)resurssit.Harjoitellaan ohjatusti esteettisten ja käytännöllisesti toimivien tuotteiden suunnittelua, sekä tekemään omia valintoja suunnitteluprosessissa. Oppilaan suunnittelussa painotetaan ulkonäön lisäksi myös tuotteen toiminnallisia ratkaisuja.Harjoitellaan valmistettavassa tuotteessa käytettävien rakenteellisten ratkaisujen kokeilemista ja arvoidaan niiden käytännöllisyyttä.Tehdään työstä tai työn osasta suunnitelma joko paperille tai sähköisesti, tarkastellaan suunnitelmaa ja lopputulosta ja verrataan niitä toisiinsa.Yhdistetään värejä, kuviota, erilaisia pintoja, tyylejä ja muotoja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas suunnittelee ja valmistaa yksin tai ryhmässä käsityötuotteen tai teoksen, jossa toteutuu perustellut, esteettiset ja tekniset ratkaisut.
|
Tuotteen valmistaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas valmistaa omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan
tuotteen tai teoksen, jossa on huomioitu esteettisyys ja toimivuus.
Oppilas arvioi ja perustelee tuotteen esteettisiä tai toiminnallisia ratkaisuja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas valmistaa omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan
tuotteen tai teoksen, jossa on huomioitu esteettisyys ja toimivuus.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas valmistaa omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan
tuotteen tai teoksen opettajan ohjaamana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas suunnittelee tai valmistaa tuotetta tai teosta opettajan konkreettisesti ohjaamana.
|
T4 ohjata oppilasta tunnistamaan käsitteistöä sekä tuntemaan monia erilaisia materiaaleja ja työstämään niitä tarkoituksenmukaisesti
Paikallinen tarkennus
KÄSITTEISTÖTutustutaan käsityön keskeisiin käsitteisiin ja opetellaan nimeämään keskeisimpiä opetuksessa tarvittavia työvälineitä.MATERIAALITJatketaan erilaisiin materiaaleihin tutustumista ja harjoitellaan niiden tarkoituksenmukaista työstämistä. Ohjataan oppilasta huomaamaan eri materiaalien ja työtapojen yhteyksiä.MATERIAALIEN PÄÄPAINOPääpaino on puun, kankaan (joustamaton) ja langan työstämisessä. Harjoitellaan lisäksi kuitujen, metallin ja muovin käyttämistä osana töitä.TYÖTAVATTEKSTIILITYÖHarjoitellaan ketjusilmukan virkkausta koukun avulla sekä aloitussilmukan tekemistä. Tutustutaan kiinteän silmukan tekemiseen.Tutustutaan ompelukoneen käyttöön ja langoitukseen. Tutustutaan suoraan ja siksak-ompeleeseen ja harjoitellaan niiden käyttöä. Harjoitellaan yhdyssauman tekemistä ja nuppineulojen käyttöä osana tuotteen valmistusprosessia. Harjoitellaan em. tekniikoiden käyttöä tuotetta valmistettaessa (esim. pussi, repputyyny tms.).Harjoitellaan tunnistamaan ja työstämään erilaisia materiaaleja.TEKNINEN TYÖTeknisen työn työtavoista kerrataan sahaamista, hiomista, naulaamista ja liimaamista, mittaamista ja merkitsemistä. Harjoitellaan viilaamista ja poraamista. Tutustutaan höyläämiseen, sekä erilaisiin liitostapoihin, kuten ruuvi ja mekaaninen liitos.Tutustutaan pintakäsittelyyn (esim. petsaaminen, lakkaaminen, maalaaminen).Tutustutaan luokasta löytyvien koneiden ja laitteiden käyttöön ohjatusti käsityön työturvallisuusohjeistukset huomioiden.Harjoitellaan tunnistamaan ja työstämään erilaisia materiaaleja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää käsityön käsitteistöä ja tuntee erilaisia käsityön materiaaleja. Hän työstää tarkoituksenmukaisesti erilaisia materiaaleja ja valitsee niihin sopivia valmistusmenetelmiä.
|
Käsityössä käytettävien materiaalien ja valmistusmenetelmien valinta, yhdistäminen ja työstäminen.
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää käsityön käsitteistöä monipuolisesti. Oppilas valitsee,
yhdistää ja käyttää taitavasti eri materiaaleja ja valmistusmenetelmiä soveltaen niitä tarkoituksenmukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tuntee ja osaa käyttää käsityön käsitteistöä.
Oppilas valitsee, yhdistää ja käyttää eri materiaaleja ja
valmistusmenetelmiä tarkoituksenmukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa ja nimeää käsityön käsitteistöä ja käyttää
käsityön työvälineitä, materiaaleja ja valmistusmenetelmiä opettajan ohjaamana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin käsityön työvälineitä, materiaaleja ja valmistusmenetelmiä opettajan konkreettisesti ohjaamana.
|
T5 kannustaa oppilasta toimimaan pitkäjänteisesti ja vastuuntuntoisesti, huolehtimaan turvallisesta työskentelystä sekä valitsemaan ja käyttämään työhön sopivaa välineistöä
Paikallinen tarkennus
Opetetaan oppilaalle työturvallisuusajattelun perusteita.Harjoitellaan turvallista työskentelyä käsityön opetustiloissa. Käytetään aikaisemmin opittuja tekniikoita ja välineitä turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti. Harjoitellaan uusien työvälineiden, koneiden ja laitteiden turvallista ja tarkoituksenmukaista käyttöä. Opetetaan oppilasta huomaamaan työskentelyyn ja työkaluihin liittyviä riskejä ja vaaroja, sekä harjoitellaan niiden välttämistä ja/tai niiltä suojautumista (esim. haavat, melu, valo, lämpö, kemikaalit).Tutustutaan opetustilan työturvallisuuteen. Harjoitellaan omien töiden säilytyksestä sekä luokan siisteydestä huolehtimista.Tutustutaan pitkäjänteiseen ja vastuulliseen työskentelyyn.Työskennellään työturvallisuus huomioiden.Harjoitellaan käyttämään asianmukaisia työvälineitä, koneita ja laitteita oikein, turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii pitkäjänteisesti ja vastuuntuntoisesti ja työskentelee työturvallisuusohjeita noudattaen. Hän valitsee ja käyttää työhön sopivaa välineistöä.
|
Työskentelytaidot.
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee vastuuntuntoisesti, pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti. Oppilas huomioi työturvallisuuden omassa ja toisten
kanssa työskentelyssä. Oppilas tietää käsityössä käytettävien työvälineiden ja laitteiden toimintaperiaatteita ja osaa valita niistä tarkoituksenmukaisimmat.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ottaa vastuuta omasta työskentelystään sekä toimii pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti. Oppilas tietää käsityössä käytettävien
työvälineiden ja laitteiden toimintaperiaatteita ja osaa käyttää niitä turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas työskentelee pitkäjänteisesti, vastuullisesti ja turvallisesti opettajan ohjaamana. Oppilas harjoittelee tavoitteellista työskentelyä.
Oppilas tietää käsityössä käytettävien työvälineiden ja laitteiden toimintaperiaatteita ja osaa käyttää niitä opettajan ohjaamana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee pitkäjänteistä ja turvallista työskentelyä opettajan
konkreettisesti ohjaamana. Oppilas valitsee ja käyttää työvälineitä
opettajan konkreettisesti ohjaamana.
|
T7 ohjata oppilasta arvioimaan, arvostamaan ja tarkastelemaan vuorovaikutteisesti omaa ja muiden kokonaisen käsityön prosessia
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan oman työskentelyn arviointia käsityöprosessin aikana.Harjoitellaan palautteen antamista tuetusti valmiiden vaihtoehtojen avulla.Luodaan oppimiselle mahdollisuuksia myös virheiden kautta ja ohjataan oppilasta oppimaan niistä.Tutustutaan tieto-ja viestintäteknologian käyttöön käsityöprosessin ideointivaiheessa (esim. etsimään ideakuvia tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen.)Harjoitellaan ohjatusti kuvaamaan omia töitä.Tehdään käsityöprosessin itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä.Opetellaan antamaan yksilö- ja ryhmäpalautetta.Tarkastellaan yhdessä aikaansaatuja tuotoksia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas arvostaa omaa ja muiden työtä sekä tarkastelee omaa käsityöprosessiaan ja tarvittaessa muuttaa työskentelyään. Hän antaa vertaispalautetta käsityöprosessista.
|
Oman työn ja käsityöprosessin tarkastelu, vertaispalautteen antaminen.
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tarkastelee realistisesti omaa työtään ja käsityöprosessiaan.
Oppilas antaa aktiivisesti rakentavaa vertaispalautetta
käsityöprosessista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu rakentavasti oman työn ja käsityöprosessin tarkasteluun. Oppilas osallistuu tarkoituksenmukaisesti vertaispalautteen antamiseen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu oman työn ja käsityöprosessin tarkasteluun sekä vertaispalautteen antamiseen opettajan ohjaamana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee oman työn ja käsityöprosessin tarkastelua sekä vertaispalautteen antamista opettajan konkreettisesti ohjaamana.
|
T8 herättää oppilas arvioimaan kulutus- ja tuotantotapoja kriittisesti
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan materiaalin säästävään käyttöön. Huomioidaan säästävä käyttö koko käsityöprosessin ajan.Harjoitellaan käyttämään työvälineitä niin, etteivät ne vahingoitu.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tarkastelee kulutus- ja tuotantotapoja monipuolisesti. Hän valmistaa tuotteitaan materiaalitaloudellisesti.
|
Kulutus- ja tuotantotapojen pohdinta.
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tarkastelee monipuolisesti kulutus- ja tuotantotapojen vaikutusta
tuotteen elinkaareen. Oppilas valmistaa tuotteitaan materiaalitaloudellisesti ja perustelee valintojaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa, miten kulutus- ja tuotantotavat vaikuttavat tuotteen elinkaareen. Oppilas valmistaa tuotteitaan materiaalitaloudellisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas pohtii kulutus- ja tuotantotapoja opettajan ohjaamana.
Oppilas valitsee ja käyttää materiaaleja taloudellisesti opettajan ohjaamana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas valitsee ja käyttää materiaaleja taloudellisesti opettajan konkreettisesti ohjaamana.
|