Ympäristöoppi

Opetussuunnitelman perusteet

Opittavien asioiden jakaminen kokonaisuuksiksi, joilla on omat tavoitteensa ja arviointiperusteensa, tukee monipuolista arviointia. Työskentelyn etenemistä ohjataan rakentavan palautteen, kysymysten ja konkreettisten kehittämisehdotusten avulla. Myönteinen palaute ja kannustaminen tukevat erityisesti tutkimisen taitojen ja motivaation kehittymistä. Oppilaat voivat ilmaista osaamistaan kirjoitetun tekstin sijaan myös toimintana ja muuna ilmaisuna, joten oppilaille tarjotaan monipuolisia mahdollisuuksia osoittaa oppimistaan. Kokonaisuuksien lopussa arvioidaan sovittujen tavoitteiden saavuttamista. Oppilaat harjoittelevat tunnistamaan omaa oppimistaan ja toimintaansa. Arvioinnin kohteena eivät ole oppilaiden arvot, asenteet, terveyskäyttäytyminen, sosiaalisuus, temperamentti tai muut henkilökohtaiset ominaisuudet.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita ympäristöopissa ovat

  • edistyminen lähiympäristössä tutkimisessa sekä toimimisessa ja liikkumisessa
  • edistyminen havaintojen tekemisessä
  • edistyminen turvallisen toimimisen taidoissa
  • edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ympäristöopissa harjoitellaan ja tehdään itsearviointia eri tavoin heti ensimmäisestä vuosiluokasta alkaen. Arviointi on kannustavaa, suullista palautetta suoraan oppilaalle sekä lisäksi mahdollinen todistukseen kirjattu kannustava lause luonnon tutkijan ja luonnossa toimijan innosta ja/tai taidoista.

Tavoitteet

Tavoite
Merkitys, arvot ja asenteet
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa toimia turvallisesti, tarkoituksenmukaisesti ja vastuullisesti lähiympäristössä toimittaessa. Oppilas oppii tunne- ja yhteistyötaitoja.
T3 tukea oppilaan ympäristöherkkyyden kehittymistä ja ohjata oppilasta toimimaan kestävällä tavalla lähiympäristössä ja kouluyhteisössä
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa pitää huolta omasta terveydestään. Oppilas oppii iloitsemaan omasta lähiympäristöstään ja pitämään siitä huolta. Oppilas oppii toimintatapoja, joilla toimitaan kestävällä tavalla lähiympäristössä.
Tutkimisen ja toimimisen taidot
T6 ohjata oppilasta tekemään havaintoja ja kokeiluja koulussa ja lähiympäristössä eri aisteja ja yksinkertaisia tutkimusvälineitä käyttäen sekä esittelemään tuloksiaan eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii tekemään havaintoja eri aistein lähiympäristössään. Oppilas tunnistaa lähiympäristön yleisimpiä kasvi - ja eläinlajeja. Oppilas osaa ohjatusti tehdä pieniä tutkimuksia ja esitellä niiden tuloksia.
T7 ohjata oppilasta kuvailemaan, vertailemaan ja luokittelemaan monipuolisesti eliöitä, elinympäristöjä, ilmiöitä, materiaaleja ja tilanteita sekä nimeämään niitä
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii tekemään havaintoja, tutkimuksia ja kuvauksia lähiympäristönsä eliöistä, elinympäristöistä, ilmiöistä ja materiaaleista.
T9 ohjata oppilasta tutustumaan monipuolisesti arjen teknologiaan sekä innostaa oppilaita kokeilemaan, keksimään, rakentamaan ja luomaan uutta yhdessä toimien
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa kuvata joidenkin arjen teknologisten sovellusten toimintaperiaatteita, sekä pohtia niiden merkitystä. Oppilas osaa käsitellä ympäristö- ja luonnontiedon aiheita eri työtavoin ja eri näkökulmista. Oppilas oppii iloitsemaan itse tekemisestä, keksimisestä ja rakentamisesta yhdessä toimien.
T11 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimisessa sekä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa hyödyntää myös tieto- ja viestintäteknologiaa yhtenä tiedonhankinta-, sekä havaintojen taltioimis- ja esittelytapana.
Tiedot ja ymmärrys
T12 ohjata oppilasta jäsentämään ympäristöä, ihmisten toimintaa ja niihin liittyviä ilmiöitä ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteiden avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilas tunnistaa ihmisen toiminnan jälkiä lähiympäristössään. Oppilas osaa kuvailla rakennetun ja luonnon ympäristön ominaispiirteitä. Oppilas oppii ympäristöstä huolehtimisen tapoja ja pohtimaan niiden merkitystä kestävälle kehitykselle.
T15 ohjata oppilasta pohtimaan kasvua ja kehitystä, terveyttä ja hyvinvointia tukevia tekijöitä sekä elämän perusedellytyksiä
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa pohtia terveellisten elämäntapojen merkitystä kehon ja mielen hyvinvoinnille. Oppilas oppii toimintatapoja, jotka tukevat kasvua, kehitystä, terveyttä ja hyvinvointia.

Sisällöt

S1 Kasvu ja kehitys

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan siten, että oppilaalle muodostuu ymmärrys ihmisen kehon osista ja elintoiminnoista sekä elämänkulusta ja oman ikäkauden kasvusta ja kehityksestä pääpiirteissään. Harjoitellaan tunnetaitoja ja mielen hyvinvoinnin edistämistä kuten itsensä ja muiden arvostamista ikäkauden mukaisesti.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tunne- ja yhteistyötaitoja harjoitellaan ryhmätöissä, leikeissä ja peleissä. Laulujen ja lorujen kautta tuodaan kielirikasteinen oppiminen osaksi kasvua ja kehitystä. Tutkitaan ihmistä monesta eri näkökulmasta: kehon osat, aistit, kehitys vauvasta vanhukseksi, tunteet, sekä yhtäläisyydet ja erot ihmisten välillä. Tutustutaan ja tutkitaan terveellisten elämäntapojen ja ravinnon merkitystä kehon ja mielen hyvinvoinnille. Yhdessä pohditaan ja keskustellaan mikä on riittävän unen määrä, miten tasapaino saavutetaan: koulu-harrastukset-leikki-lepo sekä liikunta ja ravinto -valinnoissa.

S2 Kotona ja koulussa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimistehtäviä ja sisältöjä valitaan siten, että ne liittyvät kotona ja koulussa toimimiseen. Havainnoidaan oppimisympäristöjä turvallisuuden kannalta. Harjoitellaan turvallista toimimista lähiympäristössä ja liikenteessä. Perehdytään turvataitoihin sekä turvallisuusohjeisiin ja niiden perusteluihin. Käytetään ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteitä kuvaamaan ilmiöitä ja teknologiaa sekä arjen tilanteita ja toimintaa kuten säänmukaista pukeutumista. Harjoitellaan yhteistyötaitoja ja erilaisissa ryhmissä toimimista. Lisäksi harjoitellaan arjen käyttäytymistapoja erilaisissa tilanteissa, fyysisen koskemattomuuden kunnioittamista, kiusaamisen ehkäisyä, arjen pieniä itsehoitotaitoja ja avun hakemista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Koulun ja luokan yhteiset säännöt ja toimintamallit sovitaan ja kerrataan joka lukuvuoden aluksi. Erityisesti lähiympäristön liikenneturvallisuusasioita opeteltaessa tehdään yhteistyötä jo varttuneempien kummioppilaiden kanssa. Liikenneturvallisuuskasvatus on ajankohtaista läpi lukuvuoden yhteistyössä kotien kanssa. Maastoretkillä painotetaan itselle ja ympäristölle turvallista liikkumista jalan ja pyörällä.

S3 Lähiympäristön ja sen muutosten havainnointi

Opetussuunnitelman perusteet

Havainnointia ja luonnossa tutkimisen ja toimimisen taitoja harjoitellaan koulun lähellä erilaisissa luonnonympäristöissä ja rakennetuissa ympäristöissä. Tunnistetaan maastossa yleisimpiä eliölajeja ja niiden elinympäristöjä sekä rakennetun ympäristön kohteita. Havainnoidaan luonnon ominaispiirteitä, ilmiöitä ja ominaisuuksia kaikkina vuodenaikoina. Ympäristöä ja sen ilmiöitä kuten säätä kuvataan ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteiden avulla. Harjoitellaan pihakartan laatimista tutusta ympäristöstä sekä opitaan ymmärtämään kartan idea.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ympäristön havainnointia tehdään mahdollisuuksien mukaan koulupihassa ja koulumetsässä, eri vuodenaikoina, näin huomioiden myös säähän sopiva pukeutuminen. Harjoitellaan lähiympäristön lajien havainnoimista, tutkimista, tunnistamista ja ryhmittelyä. Lähialueen tarkastelussa keskitytään 2.vuosiluokalla Janakkalan naapurikuntiin ja -kaupunkeihin sekä kotimaa Suomeen, sekä Suomen lähinaapureihin. Harjoitellaan lukemaan, tulkitsemaan ja itse piirtämään karttoja omasta lähiympäristöstä, luokasta ja koulupihasta. Tutkitaan ja tehdään karttoja läheltä ja kaukaa.

S4 Tutkiminen ja kokeileminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöksi valitaan luontoon, rakennettuun ympäristöön, arjen ilmiöihin ja teknologiaan sekä ihmiseen ja ihmisen toimintaan liittyviä ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtäviä. Tehtävien avulla harjoitellaan tutkimuksen tekemisen eri vaiheita. Arjen pulmiin kokeillaan ja keksitään yhdessä vaihtoehtoja ja ratkaisuja. Havainnoidaan liikettä ja pohditaan syitä liikkeen muutoksiin. Pienimuotoisia kokeiluja ja tutkimuksia tehdään myös lähiympäristössä sekä kasveja kasvattamalla.

Paikallinen opetussuunnitelma

Harjoitellaan tutkijan taitoja sekä itsenäisesti että pari- ja ryhmätöiden avulla. Opitaan tekemään yksinkertaisia luonnontieteellisiä tutkimuksia. Opetellaan tekemään tutkimussuunnitelma, toteuttamaan se ja arvioimaan sekä esittelemään tutkimustulokset. Ympäristö- ja luonnontiedon aiheita käsitellään useamman oppiaineen yhteistyönä eri työtavoin ja eri näkökulmista tarkastellen. Itse tekeminen ja tutkiminen ovat olennainen osa jokaisen ilmiön tarkastelua. Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään mahdollisimman monipuolisesti yhtenä tiedonhankintatapana sekä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä.

S5 Elämän perusedellytysten pohtiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään elämän perusedellytyksiin ravinnon, veden, ilman, lämmön ja huolenpidon osalta. Tutustutaan ravinnontuotantoon ja juomaveden alkuperään. Perehdytään arjen terveystottumuksiin ja harjoitellaan niihin liittyviä taitoja. Pohditaan, mitkä asiat tuottavat ihmiselle hyvää mieltä ja iloa. Koulupäivän toimintatapoja kehitetään yhdessä terveyden, hyvinvoinnin ja oppimisen kannalta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Harjoitellaan terveellisiä elämäntapoja, sekä oman fyysisen ja psyykkisen hyvinvoinnin tuntemusta. Opetellaan huolehtimaan omasta puhtaudesta, syömään terveellisesti, sekä liikkumaan monipuolisesti ja turvallisesti. Tutustutaan tunnetaitoihin. Harjoitellaan vuorovaikutustaitoja. Jakamalla luontokokemuksia ja keskustelemalla luonnon merkityksestä itselle, harjoitellaan oman mielipiteen ilmaisemista ja perustelemista.

Mielipiteen esittämistä ja perustelemista harjoitellaan myös keskustelemalla yhdessä luonnontieteellisistä havainnoista, kokemuksista ja tutkimustuloksista. Opetellaan arvostamaan erilaisia näkökantoja, sekä perustelemaan omia ajatuksia monipuolisin pienryhmä- ja koko oppilasryhmäkeskusteluin.

S6 Kestävän elämäntavan harjoitteleminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan monipuolisesti kestävän kehityksen eri osa-alueilta. Omista ja yhteisistä tavaroista huolehtimista harjoitellaan. Omalla toiminnalla vähennetään syntyvää jätettä sekä opitaan kierrättämään tavaroita ja lajittelemaan jätteitä. Tutustutaan omaan kotiseutuun ja sen merkitykseen. Osallistutaan oman lähiympäristön tilan sekä kouluyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen. Pohditaan omien tekojen merkitystä itselle, muille ihmisille sekä omalle lähiympäristölle.

Paikallinen opetussuunnitelma

Kokemuksellisen ja elämyksellisen ympäristökasvatuksen avulla luodaan edellytykset myönteisen ja välittävän luontosuhteen kehittymiselle. Havainnoimalla, haastattelemalla, keskustelemalla ja yhdessä pohtimalla sekä harjoittelemalla oppilas oppii lähiympäristöstä huolehtimisen tapoja ja myös niiden merkityksen kestävälle kehitykselle.

Harjoitellaan kestävän kehityksen ja ympäristövastuullisuuden taitoja: säästävä kulutus, kierrättäminen ja roskien lajittelu. Keskustellaan niiden merkityksestä luonnon suojelemiseksi. Rakennetaan omaa luontosuhdetta monipuolisten luontokokemusten ja luontoelämysten kautta. Jaetaan kokemuksia sekä keskustellen, kirjallisesti ja taiteilemalla. Koetaan yhdessä iloa ja myös vastuuta ympäristöstä. Monipuolisten luontokokemusten kautta oppilaalle tarjotaan tilaisuuksia kokea luonnon suojelu tärkeänä ja itselleen mahdollisena.

ePerusteet