Fyysinen toimintakyky |
T1 kannustaa oppilaita fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan erilaisia liikuntatehtäviä ja harjoittelemaan parhaansa yrittäen.
Paikallinen tarkennus
Kestävyys harjaantuu esim. pallopeleissä, uinnissa ja maastossa eri vuodenaikoina liikuttaessa (kuten hiihtäessä ja suunnistaessa). Voimaa harjaannutetaan esim. kuntopiiritehtävillä, hypyillä, heitoilla, leikkimielellä kamppaillen sekä mäenlaskuilla ja -nousuilla. Nopeus kehittyy juoksupyrähdyksissä (myös pelien ja leikkien osana), hypyissä, heitoissa, loikissa ja kisailuissa. Liikkuvuutta harjoitetaan voimistelun ja venyttelyn avulla.
L1: Liikunnassa monipuolisten opetusmenetelmien käyttö, esim. parityöskentely, ongelmanratkaisu ja ryhmäytymisharjoitukset. Oppilaan itsetunnon vahvistaminen monipuolisen liikkumisen ja motoristen harjoitusten avulla. Erilaisten leikkien ja pelien avulla annetaan tilaa oppilaiden omalle oivaltamiselle ja ihmettelylle. Säilytetään oppimaan oppimisen ilo.
L3: Ulko- ja sisäliikunnassa turvallisuuden huomioiminen. Turvallisuuden huomioiminen siirryttäessä eri liikuntapaikoille. Opitaan noudattamaan liikuntatuntien sääntöjä ja kannetaan vastuu yhteisistä välineistä sekä niiden huoltamisesta. Harjoitellaan arjen perustaitoja, esim. asianmukainen vaatetus ja peseytyminen. Kannustetaan hyöty- ja vapaa-ajan liikuntaan oman hyvinvoinnin edistämiseksi.
Oppilas osallistuu aktiivisesti liikuntatunneille, kokeilee itsenäisesti erilaisia liikuntatehtäviä ja yrittää parhaansa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas on fyysisesti aktiivinen, kokeilee erilaisia liikuntamuotoja ja harjoittelee aktiivisesti.
|
Fyysinen aktiivisuus ja yrittäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan aktiivisesti ja harjoittelee opetettuja liikuntamuotoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan yleensä aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntatehtäviä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas toimii liikuntatunneilla kokeillen erilaisia liikuntamuotoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas toimii liikuntatunneilla satunnaisesti ja valikoiden.
|
T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja.
Paikallinen tarkennus
Havaintomotorisia taitoja voidaan harjoittaa kiinniottoleikkien, voimistelun, musiikkiliikunnan, hiihdon sekä pallopelien, että -leikkien avulla.
L1: Liikunnassa monipuolisten opetusmenetelmien käyttö, esim. parityöskentely, ongelmanratkaisu ja ryhmäytymisharjoitukset. Oppilaan itsetunnon vahvistaminen monipuolisen liikkumisen ja motoristen harjoitusten avulla. Erilaisten leikkien ja pelien avulla annetaan tilaa oppilaiden omalle oivaltamiselle ja ihmettelylle. Säilytetään oppimaan oppimisen ilo.
L3: Ulko- ja sisäliikunnassa turvallisuuden huomioiminen. Turvallisuuden huomioiminen siirryttäessä eri liikuntapaikoille. Opitaan noudattamaan liikuntatuntien sääntöjä ja kannetaan vastuu yhteisistä välineistä sekä niiden huoltamisesta. Harjoitellaan arjen perustaitoja, esim. asianmukainen vaatetus ja peseytyminen. Kannustetaan hyöty- ja vapaa-ajan liikuntaan oman hyvinvoinnin edistämiseksi.
L4: Liikunnassa erilaisten havaintomateriaalien käyttö, esim. kuvien, numeroiden, värien ja geometristen muotojen hyödyntäminen opetuksessa. Mahdollisuuksien mukaan hyödynnetään erilaisia tietoteknisiä laitteita, esim. tablettitietokoneita ja mobiililaitteita.
Oppilas havainnoi itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekee liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas havainnoi itseään ja ympäristöään eri aistien avulla ja tekee tarkoituksenmukaisia ratkaisuja suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan.
|
Ratkaisujen teko erilaisissa liikuntatilanteissa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas sopeuttaa liikkumistaan ja tekee tarkoituksenmukaisia ratkaisuja havaintojensa mukaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tekee eri liikuntatilanteissa, kuten leikeissä ja peleissä, useimmiten tarkoituksenmukaisia ratkaisuja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa ilmaista havaintojaan sekä hyödyntää niitä toiminnassaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ilmaista havaintojaan opettajan ohjaamana sekä hyödyntää niitä omassa toiminnassaan.
|
T3 ohjata oppilasta sekä vahvistamaan tasapaino- ja liikkumistaitojaan että soveltamaan niitä monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä, eri vuodenaikoina sekä eri tilanteissa.
Paikallinen tarkennus
Tasapainotaitoja voidaan kehittää mm. voimistelutelineillä, kamppailuilla, luistelulla, hiihdolla, pallopeleillä sekä musiikki- ja tanssiliikunnalla. Liikkumistaitoja harjoitellaan perusliikunnalla, telineradoilla, luistelulla, hiihdolla, suunnistuksella ja retkeilyllä.
L3: Ulko- ja sisäliikunnassa turvallisuuden huomioiminen. Turvallisuuden huomioiminen siirryttäessä eri liikuntapaikoille. Opitaan noudattamaan liikuntatuntien sääntöjä ja kannetaan vastuu yhteisistä välineistä sekä niiden huoltamisesta. Harjoitellaan arjen perustaitoja, esim. asianmukainen vaatetus ja peseytyminen. Kannustetaan hyöty- ja vapaa-ajan liikuntaan oman hyvinvoinnin edistämiseksi.
Oppilas kehittää tasapaino- ja liikkumistaitojaan ja soveltaa niitä erilaisissa oppimisympäristöissä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää tasapaino- ja liikkumistaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
|
Motoristen perustaitojen (tasapaino- ja liikkumistaidot) käyttäminen eri liikuntamuodoissa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja monipuolisissa oppimisympäristöissä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tasapainoilla ja liikkua erilaisissa oppimisympäristöissä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja useimmissa oppimisympäristöissä ja opetetuissa liikuntamuodoissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja joissakin oppimisympäristöissä ja opetetuissa liikuntamuodoissa.
|
T4 ohjata oppilasta sekä vahvistamaan että soveltamaan välineenkäsittelytaitojaan monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä käyttämällä erilaisia välineitä eri vuodenaikoina erilaisissa tilanteissa.
Paikallinen tarkennus
Välineenkäsittelyä harjoitellaan pomputtamisen, käsillä ja jaloilla kuljettamisen, heittämisen ja kiinniottamisen sekä lyömisen ja laukaisemisen avulla.
L3: Ulko- ja sisäliikunnassa turvallisuuden huomioiminen. Turvallisuuden huomioiminen siirryttäessä eri liikuntapaikoille. Opitaan noudattamaan liikuntatuntien sääntöjä ja kannetaan vastuu yhteisistä välineistä sekä niiden huoltamisesta. Harjoitellaan arjen perustaitoja, esim. asianmukainen vaatetus ja peseytyminen. Kannustetaan hyöty- ja vapaa-ajan liikuntaan oman hyvinvoinnin edistämiseksi.
Oppilas osaa pomputtaa palloa, osaa kuljettaa käsillä ja jaloilla palloa, osaa heittää ja ottaa kiinni sekä lyödä että laukaista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää välineenkäsittelytaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
|
Motoristen perustaitojen (välineenkäsittelytaidot) käyttäminen eri liikuntamuodoissa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja monipuolisissa oppimisympäristöissä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käsitellä erilaisia liikuntavälineitä erilaisissa oppimisympäristöissä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää välineenkäsittelytaitoja useimmissa oppimisympäristöissä ja opetetuissa liikuntamuodoissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää välineenkäsittelytaitoja joissakin oppimisympäristöissä ja opetetuissa liikuntamuodoissa.
|
T6 opettaa uimataito, jotta oppilas pystyy liikkumaan vedessä ja pelastautumaan vedestä
Paikallinen tarkennus
Kehitetään uimataitoa liukumista, veteen hyppäämistä, uintitekniikoita ja sukeltamista pelien, leikkien ja kisailujen avulla. Opetellaan vedestä pelastautumisen taitoja.
L3: Ulko- ja sisäliikunnassa turvallisuuden huomioiminen. Turvallisuuden huomioiminen siirryttäessä eri liikuntapaikoille. Opitaan noudattamaan liikuntatuntien sääntöjä ja kannetaan vastuu yhteisistä välineistä sekä niiden huoltamisesta. Harjoitellaan arjen perustaitoja, esim. asianmukainen vaatetus ja peseytyminen. Kannustetaan hyöty- ja vapaa-ajan liikuntaan oman hyvinvoinnin edistämiseksi.
3.lk : 25 metrin uinti käyttäen kahta eri uintityyliä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas pystyy liikkumaan vedessä ja pelastautumaan vedestä.
|
Uima- ja pelastautumistaidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa uida 100 m kahta uintitapaa käyttäen sekä pelastautua vedestä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas on perusuimataitoinen (osaa uida 50 metriä kahta uintitapaa käyttäen ja sukeltaa 5 metriä pinnan alla).
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa uida 50 m ja hypätä uintisyvyiseen veteen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa uida 10 m.
|
T7 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan liikuntatunneilla.
Paikallinen tarkennus
Ystävällinen käytös kaikkia kohtaan, rehellisyys, omista ja yhteisistä välineistä huolehtiminen sekä työrauhan antaminen muille.
L3: Ulko- ja sisäliikunnassa turvallisuuden huomioiminen. Turvallisuuden huomioiminen siirryttäessä eri liikuntapaikoille. Opitaan noudattamaan liikuntatuntien sääntöjä ja kannetaan vastuu yhteisistä välineistä sekä niiden huoltamisesta. Harjoitellaan arjen perustaitoja, esim. asianmukainen vaatetus ja peseytyminen. Kannustetaan hyöty- ja vapaa-ajan liikuntaan oman hyvinvoinnin edistämiseksi.
L6: Liikunnassa yhteistyö paikallisten seurojen, yhteisöjen ja toimijoiden kanssa.
L7: Liikunnassa välituntiliikunnan kehittäminen. Hyödynnetään oppilaiden liikunnallista osaamista tuntien ja juhlien suunnittelussa.
Oppilas noudattaa liikuntatunnin sääntöjä ja ottaa huomioon toiset oppilaat.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii tunneilla turvallisesti ja asiallisesti.
|
Toiminnan turvallisuus liikuntatunneilla
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas toimii turvallisesti ja asiallisesti sekä edistää turvallisuutta liikuntatunneilla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa ottaa huomioon mahdolliset vaaratilanteet liikuntatunneilla sekä pyrkii toimimaan turvallisesti ja asiallisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ymmärtää turvallisuuteen liittyviä riskitekijöitä ja pyrkii toimimaan turvallisesti ja asiallisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ilmaista, miten toimitaan turvallisesti, sekä toimii ja varustautuu yleensä opettajan ohjeiden mukaan.
|
Sosiaalinen toimintakyky |
T8 ohjata oppilasta työskentelemään kaikkien kanssa sekä säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa toiset huomioon ottaen.
Paikallinen tarkennus
Kohtelias, ystävällinen ja vastuullinen käytös tasapuolisesti kaikkia kohtaan, ryhmän jäsenistä huolehtiminen sekä yhteisistä asioista vastuun ottaminen.
L2: Liikunnassa kehon taitojen monipuolinen harjoittaminen esim. tanssin ja musiikin avulla. Hyödynnetään oppilaiden omaa mielikuvitusta ja kekseliäisyyttä.
L3: Ulko- ja sisäliikunnassa turvallisuuden huomioiminen. Turvallisuuden huomioiminen siirryttäessä eri liikuntapaikoille. Opitaan noudattamaan liikuntatuntien sääntöjä ja kannetaan vastuu yhteisistä välineistä sekä niiden huoltamisesta. Harjoitellaan arjen perustaitoja, esim. asianmukainen vaatetus ja peseytyminen. Kannustetaan hyöty- ja vapaa-ajan liikuntaan oman hyvinvoinnin edistämiseksi.
L6: Liikunnassa yhteistyö paikallisten seurojen, yhteisöjen ja toimijoiden kanssa.
L7: Liikunnassa välituntiliikunnan kehittäminen. Hyödynnetään oppilaiden liikunnallista osaamista tuntien ja juhlien suunnittelussa.
Oppilas kuuntelee, odottaa omaa vuoroaan ja auttaa tarvittaessa toisia oppilaita.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas työskentelee kaikkien kanssa ja pystyy säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa.
|
Tunne- ja vuorovaikutustaidot sekä työskentelytaidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee kaikkien kanssa ja edistää ryhmän toimintaa ja oppimista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa toimia eri liikuntatilanteissa yhteisesti sovitulla tavalla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas työskentelee valikoimatta kaikkien kanssa sekä toimii useimmiten yhteisesti sovitulla tavalla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas työskentelee valikoimiensa ihmisten kanssa sekä säätelee toimintaansa ja tunneilmaisuaan niin, että pystyy opettajan ohjaamana toimimaan liikuntatilanteissa muiden kanssa.
|
T9 ohjata oppilasta toimimaan reilun pelin periaatteella sekä kantamaan vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.
Paikallinen tarkennus
Peli, leikit ja kisailut ovat erinomainen tapa opettaa kielteisten tunteiden (esim. pettymysten ja tappioiden) käsittelyä. Liikutaan ja pelataan Fair Play -hengessä.
L2: Liikunnassa kehon taitojen monipuolinen harjoittaminen esim. tanssin ja musiikin avulla. Hyödynnetään oppilaiden omaa mielikuvitusta ja kekseliäisyyttä.
L6: Liikunnassa yhteistyö paikallisten seurojen, yhteisöjen ja toimijoiden kanssa.
L7: Liikunnassa välituntiliikunnan kehittäminen. Hyödynnetään oppilaiden liikunnallista osaamista tuntien ja juhlien suunnittelussa.
Oppilas liikkuu ja työskentelee fair play -hengessä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii reilun pelin periaatteiden mukaisesti ja ottaa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.
|
Vastuunkanto yhteisissä oppimistilanteissa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kantaa vastuuta yhteisestä toiminnasta ja pyrkii edistämään sitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja osoittaa pyrkivänsä vastuullisuuteen yhteisissä oppimistilanteissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja antaa muille työrauhan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ilmaista reilun pelin periaatteita ja kantaa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista opettajan ohjaamana.
|
Psyykkinen toimintakyky |
T11 huolehtia siitä, että oppilaat saavat riittävästi myönteisiä kokemuksia omasta kehosta, pätevyydestä ja yhteisöllisyydestä.
Paikallinen tarkennus
Autetaan oppilasta arvoimaan omaa itseään, omaa toimintakykyään ja omia motorisia taitojaan, sekä tunnistamaan itselle mieluisia tapoja liikkua ja pitämään huolta omasta hyvinvoinnistaan. Hyvä ilmapiiri syntyy kun jokainen on hyväksytty omana itsenään ja hän voi kokea itsensä päteväksi ja kuuluvansa joukkoon.
L1: Liikunnassa monipuolisten opetusmenetelmien käyttö, esim. parityöskentely, ongelmanratkaisu ja ryhmäytymisharjoitukset. Oppilaan itsetunnon vahvistaminen monipuolisen liikkumisen ja motoristen harjoitusten avulla. Erilaisten leikkien ja pelien avulla annetaan tilaa oppilaiden omalle oivaltamiselle ja ihmettelylle. Säilytetään oppimaan oppimisen ilo.
L2: Liikunnassa kehon taitojen monipuolinen harjoittaminen esim. tanssin ja musiikin avulla. Hyödynnetään oppilaiden omaa mielikuvitusta ja kekseliäisyyttä.
Oppilas hyväksyy itsensä persoonallisena oppijana sekä tunnistaa itselleen mieleisiä liikuntamuotoja ja pitää huolta omasta hyvinvoinnistaan.
|
|
|