Opetussuunnitelman perusteet
Opetuksessa käsitellään elämän kunnioittamisen, ihmisarvon ja lasten oikeuksien merkitystä. Opetuksessa aloitetaan oppilaan elämänkysymysten pohdinta ja avataan kristillistä näkökulmaa niihin. Keskeisiä sisältöjä ovat eettinen pohdinta, YK:n Lapsen oikeuksien sopimus ja Kultainen sääntö. Pohditaan oppilaiden arjesta nousevia kysymyksiä ja yhdistetään niitä valittuihin Raamatun kertomuksiin. Rohkaistaan oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan tunteitaan sekä eläytymään toisen asemaan ja hyväksymään erilaisuutta. Pohditaan omia tekoja ja niiden seurauksia sekä vastuuta toisista ihmisistä, ympäristöstä ja luonnosta.
Paikallinen opetussuunnitelma
- Tutustutaan itseen ja lisätään itsetuntemusta. Tuetaan terveen itsetunnon kehittymistä.
- Keskeisiä sisältöjä ovat toisen asemaan eläytyminen, ihmisarvo ja yksilöllisyys. Tutustutaan lasten oikeuksiin ja niiden merkitykseen. Sisältöjen valinnassa huomioidaan YK:n Lapsen oikeuksien sopimus ja ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Sisällöt tukevat oppilaan tunnetaitojen kehittymistä.
- Elämän kunnioittaminen ja eettinen pohdinta; erityisesti yhdessä elämisen kysymykset ja oikeudenmukaisuus (Vertaissovittelu, Kiva-koulu)
- Opetellaan suvaitsevaisuutta ja erilaisuuden hyväksymistä.
- Painotetaan kristillisessä etiikassa keskeistä kultaisen säännön periaatetta, jonka mukaan ihmisen tulee kohdella toista niin kuin hän toivoo itseään kohdeltavan. (lähimmäisen rakkaus) Samalla tutustutaan Jeesuksen muihinkin opetuksiin ja Raamatun kertomuksiin.
- Tuetaan oppilaiden eettisyyden ja vastuullisuuden kasvua pohtimalla omia tekoja ja niiden seurauksia.
-Pohditaan oppilaiden arjesta nousevia kysymyksiä ja yhdistetään niitä valittuihin Raamatun kertomuksiin.