Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Palaute on monipuolista ja rohkaisee oppilaita omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppilaat saavat palautetta kaikilla tavoitteissa määritellyillä taideoppimisen alueilla.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita kuvataiteessa ovat

  • edistyminen tavoitteiden asettamisessa omalle toiminnalle
  • edistyminen materiaalien kokeilemisessa ja tekniikoiden harjoittelussa
  • edistyminen kuvataiteen ilmaisukeinojen käyttämisessä ja niistä keskustelemisessa
  • edistyminen omista ja muiden kuvista keskustelemisessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppimisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Palaute on monipuolista ja rohkaisee oppilaita omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppilaat saavat palautetta kaikilla tavoitteissa määritellyillä taideoppimisen alueilla.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita kuvataiteessa ovat

  • edistyminen tavoitteiden asettamisessa omalle toiminnalle
  • edistyminen materiaalien kokeilemisessa ja tekniikoiden harjoittelussa
  • edistyminen kuvataiteen ilmaisukeinojen käyttämisessä ja niistä keskustelemisessa
  • edistyminen omista ja muiden kuvista keskustelemisessa.

Vuosiluokilla 1-2 kuvataiteesta annetaan sanallinen arviointi. Arviointi on kannustavaan ja rohkaisevaan sävyyn keskittyen oppilaan vahvuuksiin ja onnistumisiin. Oppilasta ohjataan tavoitteelliseen työskentelyyn sekä itsearviointiin.

Tavoitteet

Tavoite
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee kiinnostavien esineiden ja kuvien parissa työskentelyä omassa lähiympäristössään. Kannustetaan oppilasta havainnoimaan visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja tuottamaan havainnoistaan kuvia omaksuen samalla kuvataiteen eri työtapoja ja tekniikoita.
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan
Paikallinen tarkennus
Oppilasta rohkaistaan kertomaan havainnoistaan toisille kuvataiteen käsitteistöä käyttäen.
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilas tuo omia havaintojaan ja näkemyksiään esille omaksuen samalla kuvataiteen ilmaisutapoja.
Kuvallinen tuottaminen
T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
Paikallinen tarkennus
Oppilas kokeilee erilaisia kuvan tekemisen menetelmiä kuten piirtämistä, maalaamista, valokuvaamista, videoimista, rakentelemista, painantaa ja muovailemista.
T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Oppilas perehtyy kuvataiteellisen prosessiin opetellen pitkäjänteisesti suunnittelua, toteutusta ja arviointia. Työekentelyssä hyödynnetään sekä yksilö- että ryhmätyömenetelmiä tavoitteisiin soveltuvilla tavoilla.
T6 kannustaa oppilasta tarkastelemaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ja muiden kuvissa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan osallistumaan yhteisiin kuvataideopetuksen puitteissa järjestettyihin keskusteluihin. Kuvataideopetuksessa oppilasta ohjataaan tarkastelemaan itse tuotettuja taidekuvia sekä antamaan vertaispalautetta toisten tuottamista kuvista. Oppilas oppii vastaanottamaan ja antamaan kuvataiteen työhön littyvää palautetta sekä hyödyntämän saamaansa palautetta kuvan tekemisen prosessin osana. Samalla kannustetan monimuotoiseen ilmaisuun, ilmaisun rohkeuteen sekä jokaisen työn ainutlaatuisuuden arvostamiseen.
Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan käyttämään joitakin kuviin liittyviä käsitteitä, kuten perusvärien ja -muotojen nimiä sekä erottaa esimerkiksi piirrokset, maalaukset, valokuvat ja kolmiulotteiset teokset toisistaan. Ohjataan oppilasta käyttämään välineistä oikeita nimityksiä.
T8 kannustaa oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Kannustetaan oppilasta tunnistamaan joitakin kuvan käyttötarkoituksia ja visuaalisen kulttuurin tuotteita, kuten taidekuvia, uutiskuvia, mainoskuvia, kuvituskuvia, sarjakuvia, elokuvia sekä erilaisia merkkejä ja symboleita. Opetuksessa hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan Vaasan kuvataidekulttuurin teoksia sekä oman alueen keskeisimpiä taide- ja kuvituskuvia sekä esimerkiksi paikallisten yritysten ja toimijoiden logoja.
T9 innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta
Paikallinen tarkennus
Oppilasta innostetaan tuottamaan kuvia omasta lähiympäristöstä nousevien havaintojen pohjalta. Kuvataideopetuksessa hyödynnetään paikallisuutta erityisesti aiheiden ja tutustumiskohteiden valinnassa ja tuetaan oppilaan kulttuuri-identiteetin kehittymistä tarjoamalla kuvataiteen keinoin kulttuuritietoa omasta kotiseudusta eri aikoina esimerkiksi Vaasan aikamatkat yhteistyössä museoiden kanssa.
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T10 ohjata oppilasta tunnistamaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii värien, muotojen, sommittelun, materiaalien, tekniikoiden sekä kuvien aiheiden ja sisältöjen välisiä yhteyksiä.
T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys
Paikallinen tarkennus
Oppilas pyrkii kuvia tehdessään ottamaan huomioon erilaisia näkökulmia ja toimintatapoja ja harjoittelee toimimaan kestävien periaatteiden mukaisesti. Kuvataiteellisessa prosessissa kuvataiteen työskentelytavoissa sekä esimerkiksi materiaalivalinnoissa otetaan huomioon taloudellisesti edullinen materiaalien käyttö sekä kestävä kehitys.

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Oppilas tarkastelee kuvatyyppejä, esim. mainoskuvia, uutiskuvia, lasten kirjan kuvituksia ja taidekuvia.
  • Oppilas pohtii fiktion ja faktan eroa taiteessa, mediassa ja omissa kuvissaan.
  • Oppilas luonnostelee havaintojensa perusteella kuvia ihmisistä, eläimistä, ympäristöstä ja rakennuksista.
  • Oppilas tuottaa kuvia tarinoiden ja havaintojensa pohjalta eri tekniikoihin samalla tutustuen.
  • Oppilas tutustuu väriopin peruskäsitteisiin (pää- ja välivärit).
  • Oppilas tutustuu eri sivellintekniikoihin sekä piirtimiin.
  • Oppilas huolehtii omista työvälineistään ja noudattaa kestävän kehityksen periaatteita kuvallisessa työskentelyssään.
S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Lähtökohtana Vaasan saaristo, kulttuurimaisema ja rakennettu ympäristö.
  • Tarkastellaan tuttua elinympäristöä monipuolisesti eri aisteja käyttäen, koulun pihasta saaristoon.
  • Kootaan havaintoja oppilaille tutuista luonnonympäristöistä ja rakennutuista ympäristöistä piirtäen, valokuvaten, maalaten ,muotoillen ja materiaalia keräten.
  • Kokeillaan kolmiulotteista muodon tuottamista eri välinein (3D-tulostus, rakentelu, muovailu).
  • Rakennetaan luonnonmateriaaleja ja kierrätysmateriaaleja hyväksi käyttäen.
  • Harjoitellaan yksinkertaisia painomenetelmiä.
S3 Taiteen maailmat

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Työskentelyn lähtökohdaksi nostetaan kuvataidetta, joka on tuotettu eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa. Ne voivat liittyä juhliin, vuodenaikoihin ja valittuihin teemoihin
  • Tutkitaan taidekuvia
  • Tutustutaan faktan ja fiktion sekä muokatun ja muokkaamattoman kuvan eroihin tarkastelemalla ja itse tekämällä.
  • Tutkitaan, miten värit ja eri valaistukset vaikuttavat tunnelmaan.
  • Tehdään yhteistyötä Vaasan kaupungin museoiden sekä kaupungin muiden kulttuuritoimijoiden kanssa.
ePerusteet