Käsityö

Opetussuunnitelman perusteet

Käsityön oppimisen ja osaamisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Oppilaat saavat monipuolista palautetta edistymisestään ja osaamisestaan. Formatiivisella arvioinnilla tuetaan laaja-alaisen käsityötaidon kehittymistä. Oppilaille annetaan erilaisia mahdollisuuksia osoittaa edistymistään ja kannustetaan omien vahvuuksien ylläpitämiseen sekä kehittymässä olevien taitojensa hallitsemiseen. Oppilaita ohjataan arvioimaan omaa oppimistaan ja heille tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itsearviointia ja saada vertaispalautetta. Itsearviointitaitoja ja vertaispalautteen antamisen ja vastaanottamisen taitoja kehitetään osana formatiivista arviointia. Summatiivinen arviointi perustuu kokonaiseen käsityön prosessiin, sen tavoitteisiin ja kriteereihin. Eri vaiheiden dokumentointi toimii arvioinnin välineenä.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona käsityön opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut käsityön oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt käsityön oppimäärän tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on käsityön oppimäärän tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan käsityön oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy käsityön oppimäärän päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Kriteerikuvauksissa käsityön alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Arviointi perustuu kokonaiseen käsityön prosessiin, sen tavoitteisiin ja kriteereihin sekä opiskelun aikana tehtyyn jatkuvaan arviointiin ja dokumentointiin. Huolehditaan siitä, että oppilaat tietävät arvioinnin perusteet. Eri vaiheiden dokumentointi toimii arvioinnin välineenä. Oppilaat saavat monipuolista palautetta edistymisestään ja osaamisestaan. Arvioinnilla tuetaan laaja-alaisen käsityötaidon kehittymistä. Oppilaille annetaan erilaisia mahdollisuuksia osoittaa edistymistään ja kannustetaan omien vahvuuksien ylläpitämiseen sekä kehittymässä olevien taitojensa hallitsemiseen. Oppilaita ohjataan arvioimaan omaa oppimistaan ja tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia. Palautteen anto on vuorovaikutteista, jolloin myös opettaja saa palautetta käyttämistään menetelmistä tai työtavoista.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona oppiaineen opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena. Päättöarvioinnilla määritellään, miten oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut käsityön oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosana muodostetaan suhteuttamalla oppilaan osaamisen taso käsityön valtakunnallisiin päättöarvioinnin kriteereihin. Osaaminen oppiaineessa kehittyy koko opiskelun ajan. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki valtakunnalliset päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle vastaava tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Oppilas saa arvosanan kahdeksan (8), mikäli hän osoittaa keskimäärin kriteerien määrittämää osaamista. Arvosanan kahdeksan tason ylittäminen joidenkin tavoitteiden osalta voi kompensoida tasoa heikomman suoriutumisen joidenkin muiden tavoitteiden osalta. Numeroarvosana laaditaan yhdessä käsityön opetukseen osallistuneiden opettajien kesken.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
T1 ohjata oppilasta suunnittelemaan työskentelyään sekä ideoimaan, tutkimaan ja kokeilemaan yritteliäästi
Paikallinen tarkennus

Oppilasta ohjataan työskentelemään suunnitelmallisesti ja ymmärtämään erilaisten vaihtoehtojen vaikutukset ja häntä opastetaan etsimään erilaisia ratkaisuja tehtäviin.

Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii suunnittelemaan työskentelyään. Oppilas oppii toimimaan yritteliäästi ja luovasti ideoidessaan, tutkiessaan ja kokeillessaan erilaisia asioita.
Työskentely ja tuottaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas suunnittelee itsenäisesti työskentelyään. Oppilas työskentelee yritteliäästi ja oma-aloitteisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas suunnittelee työskentelyään ja osaa tehdä valintoja ja etsiä työhönsä omia ratkaisuja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas suunnittelee työtään annettujen ohjeiden mukaan. Oppilas pyrkii työskentelemään yritteliäästi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas suunnittelee omaa työtään annetun ohjeen ja esimerkin pohjalta. Oppilas osaa tehdä tietyn työvaiheen konkreettisesti ohjattuna.

T2 ohjata oppilasta asettamaan käsityöhön omia oppimisen ja työskentelyn tavoitteita sekä toteuttamaan niiden perusteella kokonainen käsityöprosessi ja arvioimaan oppimistaan
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan ymmärtämään käsityöprosessin eri vaiheet ja häntä tuetaan työskenteleemään tavoitteellisesti ja arvioimaan omaa oppimistaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii asettamaan omia oppimisen ja työskentelyn tavoitteita. Oppilas oppii toteuttamaan kokonaisen käsityöprosessin. Oppilas oppii pohtimaan työskentelyään kokonaisessa käsityöprosessissa.
Kokonaisen käsityöprosessin toteuttaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettaa itsenäisesti oppimisen ja työskentelyn tavoitteita. Oppilas etenee johdonmukaisesti ja pohtii käsityöprosessiaan analyyttisesti ja realistisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa asettaa oppimiselle ja työskentelylle tavoitteita, työskentelee käsityöprosessin mukaisesti ja pohtii realistisesti käsityöprosessiaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas asettaa oppimisen ja työskentelyn tavoitteita ohjatusti. Oppilas etenee käsityöprosessissa vaihe vaiheelta ohjeiden mukaan. Oppilas pohtii käsityöprosessiaan annettujen vaihtoehtojen pohjalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas asettaa opettajan avulla konkreettisen työskentelyyn liittyvän oppimisen tavoitteen. Oppilas työskentelee vaihe kerrallaan ja pohtii käsityöprosessiaan ohjatusti.

T3 opastaa oppilasta tutustumaan ja käyttämään monipuolisesti erilaisia työvälineitä, materiaaleja ja tarkoituksenmukaisia työtapoja sekä kehittämään innovaatioita
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan ymmärtämään mitkä materiaalit ja tekniikat ja työstömenetelmät ovat tarkoituksenmukaisia omassa käsityöprosessissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään monipuolisesti erilaisia työvälineitä sekä oppii valitsemaan tarkoituksenmukaisia materiaaleja ja käsityön työtapoja. Oppilas on kekseliäs työskentelyssään.
Työvälineiden käyttö, valmistusmenetelmien ja käsityön työtapojen tarkoituksenmukainen käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas arvioi eri työvälineiden ja valmistusmenetelmien käyttö- kelpoisuutta käsityöprosessissa. Oppilas soveltaa materiaaleihin ja työtapoihin liittyvää osaamistaan kekseliäästi, kokeilevasti ja tarkoituksenmu- kaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa valita tarkoituksenmukaisia materiaaleja ja valmistusmenetelmiä sekä osaa käyttää niitä kekseliäästi valmistaessaan suunnittelemiaan tuotteita tai teoksia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ymmärtää erilaisten käsityön työtapojen ja materiaalien merkityksen käsityöprosessissa ja valitsee niistä ohjatusti työskentelyynsä soveltuvat. Oppilas käyttää erilaisia työvälineitä ja materiaaleja annettujen ohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu molempien käsityön työtapojen opetukseen. Oppilas käyttää erilaisia työvälineitä ja materiaaleja tarvittaessa konkreettisesti ohjattuna.

T4 ohjata oppilasta käyttämään sujuvasti käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleja sekä vahvistamaan visuaalista, materiaalista ja teknologista ilmaisuaan
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan ja rohkaistaan käyttämään asianmukaisia käsitteitä käsityöprosessin aikana. Häntä tuetaan toteuttamaan työ suunnittelusta valmiiksi sillä tavalla, että hän oppii huomioimaan työssään tuotteen toimivuuden ja ulkonäön.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään sujuvasti käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleita. Oppilas oppii ilmaisemaan itseään visuaalisesti erilaisia materiaaleja ja esitysteknologiaa hyödyntäen.
Visuaalinen, materiaalinen ja esitysteknologinen ilmaisu

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää tarkoituksenmukaisesti käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleita. Oppilas ilmaisee ideansa monipuolisesti ja luovasti erilaisia materiaaleja ja esitysteknologiaa hyödyntäen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää käsityön keskeisiä käsitteitä ja osaa esittää ideansa selkeästi esitysteknologiaa hyödyntäen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleita ohjeen mukaan. Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti ja jotain muuta tapaa käyttämällä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa erilaisia käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleita. Oppilas ilmaisee konkreettisesti ohjattuna kuvallisesti joitain havaintojaan ja ajatuksiaan.

T5 ohjata oppilasta havainnoimaan, ennakoimaan ja reagoimaan työtilanteisiin liittyviin riskitekijöihin ja toimimaan turvallisesti käsityöprosessissa
Paikallinen tarkennus
Oppilaiden kanssa keskustellaan ja käsitellään monipuolisesti jokaiseen työmomenttiin liityviä vaaroja ja riskejä. Oppilaita opastetaan aina oppituntien ja alussa ja tarvittaessa myös oppituntien aikana ryhmässä ja itsenäisesti toimimaan turvallisesti koko käsityöprosessin ajan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnoimaan, arvioimaan ja ennakoimaan erilaisia riskitilanteita ja reagoi tarvittaessa niihin. Oppilas oppii toimimaan turvallisesti käsityöprosessissa.
Turvallinen työskentely

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas arvioi ja ennakoi työskentelyn vaaroja ja riskejä osana käsityöprosessia. Oppilas työskentelee turvallisesti ja toimillaan edistää oppimisympäristön turvallisuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa arvioida työskentelyn vaaroja ja riskejä sekä toimii turvallisesti käsityöprosessissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa käsityöprosessin keskeisiä työturvallisuuteen liittyviä riskitekijöitä ja noudattaa annettuja työturvallisuusohjeita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas noudattaa käsityöprosessissa annettuja työturvallisuusohjeita konkreettisesti ohjattuna.

T6 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksia käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa, sekä yhteisöllisen tiedon tuottamisessa ja jakamisessa
Paikallinen tarkennus
Oppilaita ohjataan käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa käsityöprosessin eri vaiheissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksia käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa. Oppilas oppii yhteisöllistä tiedon tuottamista ja jakamista.
Tieto- ja viestintätekniset taidot sekä yhteisöllinen työskentely

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa monipuolisesti käsityöprosessin eri vaiheissa sekä yhteisöllisen tiedon tuottamisessa ja jakamisessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää käsityöprosessin suunnittelussa, valmistamisessa ja dokumentoinnissa sekä yhteisöllisen tiedon tuottamisessa tieto- ja viestintäteknologiaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää annetun ohjeen mukaan tieto- ja viestintäteknologiaa käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa yksin tai yhdessä toisten kanssa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas käyttää konkreettisesti ohjattuna tieto- ja viestintäteknologiaa omassa tai yhteisessä käsityöprosessissa.

T7 ohjata oppilasta tuntemaan käsityön, kädentaitojen ja teknologisen kehityksen merkitys omassa elämässään, yhteiskunnassa, yrittäjyydessä ja muussa työelämässä
Paikallinen tarkennus
Oppilaille annetaan tarpeeksi erilaisia esimerkkejä keskustellen oppilaan arkeen liittyen ja töiden suunnittelussa painotetaan arkipäivään ja yhteiskuntaan liittyviä kokonaisuuksia. Tällä toiminnalla kerätään oppilaille osaamista liittyen käsityön merkityksestä arjessa, yhteiskunnassa ja työelämässä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tuntemaan käsityön, kädentaitojen ja teknologisen kehityksen merkityksen omassa elämässään, yhteiskunnassa, yrittäjyydessä ja muussa työelämässä.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tarkastella eri näkökulmista käsityön, kädentaitojen ja teknologisen kehityksen merkitystä omassa elämässään, yhteiskunnassa, yrittäjyydessä sekä muussa työelämässä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa pohtia käsityön ja kädentaitojen merkitystä omassa elämässään ja yhteiskunnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa esimerkkien avulla kuvailla käsityön merkityksen arjessa, yhteiskunnassa ja työelämässä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu opettajan ohjaamana käsityön ja kädentaitojen merkityksen pohdintaan.

T8 ohjata oppilaita taloudelliseen ajatteluun ja kehittämään käsityöprosessiin liittyviä valintoja, jotka edistävät kestävää elämäntapaa
Paikallinen tarkennus
Oppilaita ohjataan pohtimaan kestävää kehitystä sekä yksilöllisesti ja ryhmässä jokaisen työn yhteydessä. Painotetaan kestäviä materiaaleja, kierrätystä sekä uusiokäyttöä. Pyritään tuottamaan tuotteita, jotka ovat oppilaille käyttökelpoisia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ajattelemaan taloudellisesti. Oppilas oppii tekemään käsityöprosessiin liittyviä valintoja, jotka edistävät kestävää elämäntapaa.
Perusteltujen valintojen tekeminen ja kestävän elämäntavan huomioiminen käsityöprosessissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tekee taloudellisia valintoja ja ymmärtää laadukkaan työn merkityksen. Oppilas osaa arvioida ja perustella käsityöprosessiin ja kestävään elämäntapaan liittyviä valintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tehdä taloudellisia valintoja työskentelyssään. Oppilas osaa arvioida käsityöprosessissa tehtävien valintojen ja kestävän elämäntavan välistä yhteyttä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa osittain itsenäisesti tehdä taloudellisia valintoja työskentelyssään. Oppilas ymmärtää käsityöprosessissa tehtävien valintojen ja kestävän elämäntavan välistä yhteyttä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää käsityömateriaaleja taloudellisesti opettajan ohjaamana.

Sisällöt

S1 Innovointi

Opetussuunnitelman perusteet

Ratkaistaan erilaisia tuotesuunnittelutehtäviä luovasti ja kekseliäästi käyttäen käsityön käsitteistöä, merkkejä ja symboleja. Toteutetaan suunnitelmat itseilmaisua vahvistaen. Tehdään käsityöprosessin itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ratkaistaan erilaisia tuotesuunnittelutehtäviä luovasti ja kekseliäästi käyttäen käsityön käsitteistöä, merkkejä ja symboleja. Toteutetaan suunnitelmat itseilmaisua vahvistaen. Tehdään käsityöprosessin itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä. Oppilas tiedostaa aiemmin opitun merkityksen ja osaa innovoida uutta tai uudistaa vanhaa.

S2 Muotoilu

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään asumisen, liikkumisen ja pukeutumisen yhteiskunnalliseen, kulttuuriseen ja teknologiseen kehitykseen sekä hyödynnetään paikallisuutta ja eri kulttuurien perinteitä, nykyisyyttä ja tulevaisuutta suunnittelussa, muotoilussa ja toteutuksessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilas hyödyntää aiempia oppisisältöjään pohtiessaan tuotteensa muotoiluaspekteja. Oppilas saa käyttää omia mieltymyksiään suunnitellessaan ja muotoillessaan omaa tuotettaan. Perehdytään paikalliseen kulttuuriin ja siihen liittyvään ominaismuotoiluun.

S3 Kokeilu

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan erilaisia tapoja muokata, yhdistää ja käsitellä materiaaleja sekä käytetään luovasti ja rohkeasti erilaisia perinteisiä ja uusia materiaaleja ja valmistustekniikoita. Käytetään sulautettuja järjestelmiä käsityöhön eli sovelletaan ohjelmointia suunnitelmiin ja valmistettaviin tuotteisiin.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilas kokeilee ja käyttää materiaaleja monipuolisesti ja ekoloogisesti. Panostetaan materiaalien uusiokäyttöön käsityöprosessien aikana. Oppilas osaa tunnistaa ja käyttää käsityöhön liittyvää käsitteistöä termistöä. Syvennetään aiempia oppisisältöjä. Tutustutaan ympärillämme olevaan tekniikkaan ja toteutetaan pienimuotoisesti tekniikkaan liittyviä tuotteita (piirilevy, komponentit, tinaus, ohjelmointi).

Käydään syventävämmin läpi kaavamerkintöjen tulkintaa ja korjausta ja uudistamista. Neulonnassa syvennetään neulontataitoja tutustumalla erilaisiin kudontamalleihin, samoin virkkauksessa ja lankatöissä. Kankaanpainannassa ja värjäyksessä tutustutaan erilaisiin tekniikoihin. Tutustutaan vaatehuoltoon.

S4 Dokumentointi ja arviointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan eri menetelmien tarjoamiin mahdollisuuksiin tuotteiden suunnittelu- ja valmistusprosessissa. Analysoidaan tuotteiden muotoilua ja käytettävyyttä. Kokonainen käsityöprosessi dokumentoidaan hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Panostetaan tuotesuunnittelun laatuun. Luodaan suunnittelun aikana selkeä prosessi, jota oppilas voi seurata työnsä ajan. Kokonainen käsityöprosessi dokumentoidaan hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa. Arviointi: Arvioidaan käsityöprosessin etenemistä koko prosessin ajan ja analysoidaan tuotteiden muotoilua ja käytettävyyttä prosessin päätyttyä. Arvioidaan käsityöprosessia itse- ja vertaisarviointina prosessin edetessä yksilö- ja ryhmäpalauteena. Harjoitellaan antamaan rakentavaa palautetta.

S5 Tekeminen

Opetussuunnitelman perusteet

Valmistetaan erilaisia laadukkaita ja toimivia, ekologisesti ja eettisesti kestäviä tuotteita tai teoksia. Käytetään käsityön tekemiseen tarvittavia työvälineitä, koneita ja laitteita monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti.

Paikallinen opetussuunnitelma

Valmistetaan erilaisia laadukkaita ja toimivia, ekologisesti ja eettisesti kestäviä tuotteita tai teoksia. Käytetään käsityön tekemiseen tarvittavia työvälineitä, koneita ja laitteita monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti. Varmistaudutaan, että oppilas osaa käyttää kutakin välinetta vastuullisestai ja turvallisesti. Työskennellään itse tehdyn suunnitelman ohjaamana tavoitteellisesti ja oikeita käsitteitä käyttäen. Seitsemännellä luokalla tavoitteet ovat vaativampia ja työskentelyssä pidetään esillä myös ergonomiaa ja työstömenetelmissä tarkoituksenmukaisuutta. Lisäksi painotetaan työprosessin kokonaisvaltaisuutta suunnitelmasta valmiiseen tuotteeseen ja arviointiin.

S6 Työturvallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään työturvallisuuteen ja kartoitetaan ja arvioidaan työn vaaroja sekä riskejä osana käsityöprosessia. Työskennellään turvallisesti.

Paikallinen opetussuunnitelma

Syvennytään työturvallisuuteen ja keskustellaan useasti ja monipuolisesti työn vaaroista sekä riskeistä. Tehdään yhteiset linjaukset turvalliselle työskentelylle. Oppilas pyrkii välttämään vaaroja omassa työskentelyssään, sekä huomioi ryhmän työturvallisuuden. Esimerkiksi oman työskentelyn "työturvakortin" tekeminen, jossa oppilas kuvaa työskentelynsä työturvallisuudessa huomioimat asiat. Panostetaan myös omatoimisuuteen, jossa oppilas osaa huomioida työurvallisuuden.

S7 Yrittäjämäinen oppiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan yrittäjämäiseen oppimiseen, yrittäjyyteen ja järjestöyhteistyöhön havainnollisesti, virtuaalisesti, opintokäynneillä tai yritysvierailuilla. Huomioidaan käsityöosaamisen merkitys työelämälle. Hyödynnetään kulttuurilaitosten tarjontaa ideoinnin lähteenä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tehdään vierailuja lähialueen yrityksiin ja tutustutaan niiden toiminta-ajatukseen. Huomioidaan vierailujen aikana yrityksissä tarvittava ominainen osaaminen (ohjelmointi, kästyö, puu, ompeleminen yms.). Hyödynnetään Vaasassa ja lähialueella olevaa kulltuuritarjontaa ja otetaan siitä inspiraatiota käsityöprosesseihin ja tehtäviin.

S8 Tiedostaminen ja osallistuminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutkitaan käsityön ja tuotteiden erilaisia merkityksiä yksilön, yhteiskunnan ja ympäristön näkökulmasta. Pohditaan käsityötä hyvinvoinnin ja kestävän kehityksen edistäjänä arjessa. Harjoitellaan käsityöllä osallistumista, vaikuttamista ja viestimistä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutkitaan käsityön ja tuotteiden erilaisia merkityksiä yksilön, yhteiskunnan ja ympäristön näkökulmasta. Tutustutaan miten 3D-mallintamista käytetään esimerkiksi Wärtsilän moottoreiden osissa.

Pohditaan käsityötä hyvinvoinnin ja kestävän kehityksen edistäjänä arjessa. Pohditaan miten esim. 3D-tulostaminen voi vähentää hävikkiä sekä miten 3D.tulostinta voi käyttää kustannustehokkaasti yksittäisten prototyyppien rakentamisessa. Harjoitellaan käsityöllä osallistumista, vaikuttamista ja viestimistä. Käsityön avulla voidaan esim. vaikuttaa tämän päivän muotoiluun ja muodin kehittymiseen. Oppilasta voidaan osallistaa materiaalihankintoihin. Osana omaa käsityöprojektin dokumentointia ja arviointia oppilas määrittelee työskentelyssään käytettyjen materiaalien arvoa työstä.

ePerusteet