T1 ohjata oppilasta tunnistamaan, ymmärtämään ja käyttämään katsomuksellisia käsitteitä
Paikallinen tarkennus
Oppilas ymmärtää erilaisia aatteita ja ihmiskäsityksiä ja osaa tunnistaa mm. humanismin johtavana länsimaisena aatteena. Oppilas ymmärtää uskonnon ja uskonnottomien maailmankatsomusten välisiä eroja ja yhtäläisyyksiä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan, ymmärtämään ja käyttämään katsomuksellisia käsitteitä.
|
Käsitteiden hallinta ja soveltaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tunnistaa, ymmärtää ja osaa soveltaa katsomuksellisia käsitteitä omassa katsomuksellisessa ajattelussaan ja tuotoksissaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ymmärtää maailmankatsomuksen, maailmankuvan ja elämänkatsomuksen käsitteet, tunnistaa niiden välisiä suhteita ja osaa käyttää niitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata maailmankatsomuksen, maailmankuvan ja elämänkatsomuksen käsitteet.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin katsomuksellisia käsitteitä (kuten elämänkatsomus, uskonto, uskonnottomuus).
|
T2 ohjata oppilasta tutustumaan erilaisiin kulttuureihin ja katsomuksiin ja perehtymään Unescon maailmanperintöohjelmaan
Paikallinen tarkennus
Vaasan kristillisessä koulussa tutustutaan suuriin uskontoihin, (kristinusko, juutalaisuus ja islam) vertailemalla niitä keskenään etsimällä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia. Pohditaan maailmankatsomuksen merkitystä yksilön elämässä ja erilaisissa yhteiskunnissa. Opetellaan muodostamaan mielipiteitä uuden tiedon valossa ja perustelemman niitä. Tutustutaan omassa koulussa esiintyviin erilaisiin kulttuureihin ja niiden ajattelutapoihin ja uskomuksiin. Oppilas tutustuu erityisesti oman paikkakuntansa Unescon maailmanperitnökohteeseen eli Merenkurkun saaristoon.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas rakentaa yleissivistystä erilaisista kulttuureista ja katsomuksista ja Unescon maailmanperintöohjelmasta.
|
Kulttuurien ja katsomusten tunteminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas ymmärtää kulttuurista ja katsomuksellista moninaisuutta sekä osaa suhteuttaa omaa kulttuurista ja katsomuksellista asemaansa maailman kulttuureissa ja perinnössä.
Oppilas osaa kuvailla Unescon maailmanperintöohjelman lähtökohtia ja nimetä useimmat kotimaiset ja joitain ulkomaisia
maailmanperintökohteita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa hankkia tietoa erilaisista kulttuureista ja katsomuksista.
Oppilas osaa kertoa Unescon maailmanperintöohjelman lähtökohdista ja nimetä joitain maailmanperintökohteita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata kahta eri kulttuuria tai katsomusta sekä tunnistaa näiden yhtäläisyyksiä ja eroja.
Oppilas osaa kertoa joistain Unescon maailmanperintöohjelman piirteistä ja nimetä joitain maailmanperintökohteita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä vähintään yhden kulttuurin perustekijän (kuten pukeutuminen, kieli, ruoka, juhlat, elinkeino, toimeentulo, teknologia) ja yhden Unescon maailmanperintökohteen.
|
T3 ohjata oppilasta tuntemaan erilaisia uskonnottomia ja uskonnollisia katsomuksia, niiden keskinäistä vuorovaikutusta sekä tiedon ja tutkimuksen roolia katsomusten arvioinnissa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta autetaan tunnistamaan erilaisia maailmankatsomuksia ja niiden muotoja globaalissa maailmassa. Oppilas osaa nimetä missä humanismi ja demokratia ovat syntyneet ja miten ne ovat levinneet ympäri maailmaa. Pohditaan ihmiskuvaa maailmankatsomuksen taustalla. Pohditaan uskonnonvapauden ja mielipiteenvapauden merkitystä länsimaissa ja niiden toteutumista maailmassa. Kannustetaan tieteelliseen ajatteluun ja päättelyyn.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tuntemaan erilaisia katsomuksia, niiden keskinäistä vuorovaikutusta sekä tiedon ja tutkimuksen roolia katsomusten arvioinnissa.
|
Erilaisten katsomusten tunteminen ja vertailu
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas ymmärtää keskeisten maailmankatsomusten ja kulttuurien tärkeimpiä piirteitä ja kehityskulkuja, erityisesti seemiläisen monoteismin ja sekulaarin humanismin historiallisia, kulttuurisia ja yhteiskunnallisia vaiheita.
Oppilas osaa selittää, miten katsomuksia voi tarkastella tutkivasti ja tieteellisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa nimetä keskeisten maailmankatsomusten ja kulttuurien tärkeimpiä piirteitä ja kehityskulkuja, erityisesti seemiläisen monoteismin ja sekulaarin humanismin historiallisia, kulttuurisia ja yhteiskunnallisia vaiheita.
Oppilas osaa kertoa, miten katsomuksia voi tarkastella tutkivasti ja tieteellisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä seemiläisen monoteismin ja sekulaarin humanismin keskeisiä piirteitä.
Oppilas tietää, että katsomuksellisia kysymyksiä voi lähestyä tieteellisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä vähintään kaksi erilaista katsomusta (kuten kristinusko, marxismi ja veganismi).
|
T4 ohjata oppilasta tuntemaan uskonnollisen ajattelun ja uskontokritiikin perusteita
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan eri kulttuurien ja maailmakatsomusten luontokäsitykseen ja pohditaan ihmisen ja luonnon suhdetta. Pohditaan kestävän kehityksen merkitystä globaalisti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tutkimaan ja pohtimaan uskonnollisen ajattelun ja uskontokritiikin perusteita.
|
Uskonnollisen ajattelun ja uskontokritiikin tunteminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa eritellä uskonnollisen ajattelun luonnetta, ymmärtää uskontokritiikin pääpiirteitä sekä osaa itsenäisesti hakea tietoa asiasta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa selittää uskonnollisen ajattelun luonnetta ja antaa esimerkkejä uskontokritiikin pääpiirteistä sekä hakea informaatiota asiasta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa, mitä uskonnollinen ajattelu on, ja tietää, mitä uskontokritiikki tarkoittaa, sekä osaa osittain itsenäisesti hakea informaatiota asiasta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ohjatusti hankkia informaatiota uskonnoista ja uskontokritiikistä.
|
T5 ohjata oppilasta tuntemaan katsomusvapaus ihmisoikeutena sekä katsomusvapauden turvaamisen kansallisia ja kansainvälisiä keinoja
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan Ihmisoikeuksien julistukseen, pohditaan sen toteutumista omassa yhteiskunnassa ja maailmanlaajuisesti. Pohditaan miten eri maailmankatsomukset toteuttavat ihmisoikeuksia ja miten demokratia ja tasa-arvo toteutuvat. Pohditaan vähemmistöjen asemaa Suomessa ja muualla. Pohditaan ihmioikeuksien toteutumista ja vähemmistöjen asemaa omassa koulussa. Tutustutaan eri ihmisoikeusjärjestöihin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään katsomusvapauden ihmisoikeutena sekä perehtyy katsomusvapauden turvaamisen kansallisiin ja kansainvälisiin keinoihin
|
Katsomusvapauden merkityksen hahmottaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas selittää katsomusvapauden ihmisoikeutena ja joitakin katsomusvapauden turvaamisen keinoista sekä osaa eritellä niiden puutteita erilaisissa tilanteissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa antaa esimerkkejä katsomusvapaudesta ihmisoikeutena, joistakin katsomusvapauden turvaamisen keinoista sekä niiden puutteista erilaisissa tilanteissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa katsomusvapauden ihmisoikeutena.
Oppilas osaa nimetä vähintään yhden keinon, jolla katsomusvapautta turvataan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa esimerkin katsomusvapaudesta.
|
T6 ohjata oppilasta hahmottamaan erilaisia katsomuksellisia ratkaisuja sekä niiden taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteisöllisiä perusteita
Paikallinen tarkennus
Oppilas ymmärtää ihmisoikeudet kaikkien ihmisten globaalina oikeuksina taustaan katsomatta. Oppilas ymmärtää kulttuurin ja kulttuuriperimän sekä uskontojen/uskonnottomuuden vaikutuksia maailmankatsomukseen ja yhteiskuntaan sekä ihmisten valintoihin. Oppilas ymmärtää yhteisön vaikutuksen uskomuksien siirtymisessä jälkipolville.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hahmottamaan erilaisia katsomuksellisia ratkaisuja sekä niiden taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteisöllisiä perusteita
|
Katsomuksellisten valintojen perusteiden tarkastelu
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa eritellä ja arvioida erilaisten ihmisten katsomuksellisten valintojen taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteisöllisiä perusteita ja osaa verrata omia katsomuksellisia ratkaisujaan niihin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvata erilaisten ihmisten katsomuksellisten valintojen taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteisöllisiä perusteita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata jonkin katsomuksellisen ratkaisun ja osaa nimetä jonkin siihen liittyvän yksilöllisen ja yhteisöllisen perusteen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kuvata jonkin katsomuksellisen ratkaisun ja ohjatusti nimetä jonkin siihen liittyvän perusteen
(kuten se, ettei ihminen käytä lentokonetta eettisistä syistä).
|
T7 kannustaa oppilasta maailman moninaisuuden ja kaikkien yhdenvertaisen kohtelun hyväksymiseen ja ymmärtämiseen
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hyväksymään ja ymmärtämään maailman moninaisuuden ja kaikkien yhdenvertaisen kohtelun
|
Monikulttuurisuuden ja yhdenvertaisuuden hahmottaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas ymmärtää ja osaa perustella maailman monimuotoisuuden ja kaikkien yhdenvertaisen kohtelun merkityksen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ymmärtää maailman monimuotoisuuden ja kaikkien yhdenvertaisen kohtelun merkityksen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata maailman monimuotoisuutta ja antaa esimerkkejä ihmisten yhdenvertaisesta kohtelusta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa esimerkin maailman moninaisuudesta sekä kaikkien ihmisten yhdenvertaisesta kohtelusta.
|