Suomen kieli ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Vuosiluokilla 7–9 oppilaan oppimisen arviointi on monipuolista, ohjaavaa ja kannustavaa. Kannustava ja rakentava palaute tukee oppilaiden motivaation rakentumista ja kielellisten valmiuksien kehittymistä sekä auttaa oppilaita löytämään omat vahvuutensa. Oppilaille annetaan säännöllisesti tietoa oppimisen edistymisestä ja suoriutumisesta suhteessa tavoitteisiin. Arviointi nivotaan kiinteäksi osaksi oppimisprosessia. Oppimista tukevan ja erittelevän palautteen avulla oppilaita autetaan tulemaan tietoisiksi omista taidoistaan, tiedoistaan ja työskentelyprosesseistaan ja annetaan välineitä niiden kehittämiseen. Vuosiluokilla 7–9 opetuksen kaikki tavoitealueet ovat oppilaiden oppimisen arvioinnissa yhtä tärkeitä. Niiden arviointi perustuu monipuolisiin suullisiin ja kirjallisiin näyttöihin sekä opettajan havaintoihin erilaisissa oppimistilanteissa. Oppilailla tulee olla mahdollisuus osoittaa osaamistaan monipuolisesti. Itsearviointitaitoja ja vertaispalautteen antamisen ja vastaanottamisen taitoja kehitetään osana formatiivista arviointia.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona oppilaan äidinkielen ja kirjallisuuden opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt äidinkielen ja kirjallisuuden tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on äidinkielen ja kirjallisuuden tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy äidinkielen ja kirjallisuuden päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Äidinkielen opetus käyttää jatkuvasti ja luontevasti monipuolisia arviointitapoja:

- suullinen arviointi,

- kirjallinen arviointi,

- numeroarviointi,

- vertaisarviointi ja

- itsearviointi.

Arvioinnissa hyödynnetään av-välineitä mahdollisuuksien mukaan.

Arvioinnin kohteena ovat

- oppilaan työskentely (jota opettaja sanallistaa oppilaalle),

- oppilaan tuotokset ja

- oppilaan edistyminen.

Äidinkielen arviointi ottaa huomioon myös oppilaiden tuen tarpeet ja antaa mahdollisuuden osoittaa oppimisen ja edistymisen oppilaalle sopivimmalla tavalla.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T1 ohjata oppilasta laajentamaan taitoaan toimia tavoitteellisesti, motivoituneesti, eettisesti ja rakentavasti erilaisissa viestintäympäristöissä
Paikallinen tarkennus
Kahdeksannella luokalla tavoitteena on, että oppilas osaa asettaa viestilleen sen vaikuttavuuteen liittyviä tavoitteita ja pystyy tarkkailemaan tavoitteidensa toteutumista myös kuulijan näkökulmasta. L2:Oppilaat harjoittelevat ilmaisemaan mielipiteensä rakentavasti ja toimimaan osaamistaan soveltaen monenlaisissa esiintymis-, yhteistyö- ja vuorovaikutustilanteissa. L3: Oppilas harjoittelee sosiaalisia taitoja ryhmätyö- ja ryhmäkeskustelutilanteissa. L6: Koulutyöhön sisältyy toimintamuotoja, joissa tarjoutuu tilaisuus oppia tuntemaan erilaisia ammatteja ja työaloja sekä yritystoimintaa. 8. luokalla äidinkieli tekee yhteistyötä oppilaanohjauksen kanssa esimerkiksi TET-jaksojen ja erilaisiin ammatteihin tutustumisen yhteydessä, jotta oppilas harjaantuu havainnoimaan näissä tilanteissa ympäristöään, esittämään kysymyksiä, viemään keskustelua eteenpäin ja esittämään jatkokysymyksiä. L7:Etenkin ryhmässä toimimalla opitaan neuvottelemista, sovittelemista ja ristiriitojen ratkaisemista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas laajentaa taitoaan toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Toiminta vuorovaikutusitilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa toimia rakentavasti monenlaisissa ryhmissä, myös vaativissa vuorovaikutustilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa toimia rakentavasti erilaisissa ryhmissä ja vuorovaikutustilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa toimia tavoitteellisesti ryhmissä ja tavanomaisissa vuorovaikutustilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa toimia itselleen tutussa ryhmässä ja arkisissa vuorovaikutustilanteissa.

T2 kannustaa oppilasta monipuolistamaan ryhmäviestintätaitojaan ja kehittämään taitojaan perustella näkemyksiään sekä kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan
Paikallinen tarkennus
Kahdeksannella luokalla tavoitteena on, että oppilas osaa perustella mielipiteensä eettisesti ja mielekkäästi toisen ihmisen vastakkaistakin mielipidettä kunnioittaen. L1: Oppilas oppii keskeisimmät argumentointitaidot. L2: Oman mielipiteen ilmaisuun kannustamisessa asetetaan selvät rajat sille, ettei kouluyhteisössä sallita sellaisia mielipiteitä, jotka loukkaavat toisia kulttuureja tai näistä kulttuureista tulevia ihmisiä. Mielipiteen ilmaisussa muistetaan hyvän maun ja sopivaisuuden rajat ja opetetaan nuoria pidättäytymään esim. rasistisista ja seksistisistä mielipiteistä tai kommenteista edes huumorin varjolla. L3: Oppilas harjoittelee toisen ihmisen asemaan asettumista, ja saa ohjausta siihen, miten mielipide ilmaistaan kohteliaasti ja toista loukkaamatta. L7: Oppilas saa harjoitella osallistuvaa vaikuttamista ja näkee, että vastakkainenkin mielipide voidaan perustella vakuuttavasti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas monipuolistaa ryhmäviestintätaitojaan ja kehittää taitojaan perustella näkemyksiään.
Ryhmäviestinnän taidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tulkita muiden puheenvuoroja ja niiden tavoitteita sekä säädellä omaa viestintäänsä tilanteen mukaan. Oppilas osaa ilmaista mielipiteensä tilanteeseen sopivalla tavalla ja perustella sen vakuuttavasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa edistää puheenvuoroillaan keskustelua. Oppilas osaa ilmaista mielipiteensä selkeästi ja perustella sen melko monipuolisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa ottaa toisten näkemykset huomioon omassa viestinnäs-sään. Oppilas osaa ilmaista mielipiteensä asiallisesti ja esittää sille yksinkertaisia perusteluja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kuunnella muita ja osallistuu keskusteluun. Oppilas osaa ilmaista mielipiteensä ja esittää sille jonkin perustelun.

T3 ohjata oppilasta monipuolistamaan taitojaan ilmaista itseään erilaisissa viestintä- ja esitystilanteissa, myös draaman keinoin.
Paikallinen tarkennus
Kahdeksannella luokalla tavoitteena on, että oppilas osaa esittää valmistellun vaikuttamaan pyrkivän puhe-esityksen, kykenee pieniin spontaaneihin perusteltuihin puhevuoroihin ja osaa valita näihin tilanteisiin sopivia kokonaisilmaisun keinoja. L1:Oppilas saa mahdollisuuden käsitellä valmistelluissa puheenvuoroissaan itselleen läheisiä aiheita. L2: Sekä spontaaneissa että valmistelluissa puheenvuoroissa oppilasta ohjataan käyttämään hyvien tapojen mukaista kieltä. Oppilasta rohkaistaan monipuoliseeen ja omasta persoonasta kumpuavaan itseilmaisuun. L3: Erilaisia puheenvuoroja harjoittelemalla oppilas harjaantuu arkielämän sosiaalisia taitoja varten. Oppilasta rohkaistaan aina itse hoitamaan asiat niiden vieraiden aikuisten kanssa, joiden kanssa toimiminen on äidinkielen opetuksen tiimoilta tarpeellista. L7: Keskusteluharjoitukset ja muut puheilmaisua sisältävät tilanteet äidinkielen tunneilla pyritään järjestämään siten, että ne edistävät demokratian ja kuulluksi tulemisen kokemusta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas monipuolistaa kokonaisilmaisun taitojaan erilaisissa viestintä- ja esitystilanteissa.
Esiintymisen taidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pitää valmistellun puhe-esityksen vaativastakin aiheesta. Oppilas osaa ilmaista itseään monipuolisesti ja mukauttaa ilmaisuaan kuulijoiden ja tavoitteen mukaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa pitää valmistellun puhe-esityksen ja kohdentaa sen kuuli-joilleen. Oppilas osaa ilmaista itseään tilanteeseen sopivalla tavalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa pitää valmistellun yksinkertaisen puhe-esityksen. Oppilas osaa ilmaista itseään selkeästi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa pitää lyhyen puhe-esityksen konkreettisesta, itselleen tutusta aiheesta. Oppilas osaa ilmaista itseään ymmärrettävästi.

T4 kannustaa oppilasta syventämään viestijäkuvaansa niin, että hän oppii havainnoimaan omaa viestintäänsä, tunnistamaan vahvuuksiaan sekä kehittämisalueitaan erilaisissa, myös monimediaisissa viestintäympäristöissä
Paikallinen tarkennus
Kahdeksannella luokalla tavoitteena on, että oppilas suhtautuu puhe-esityksestään saamaansa palautteeseen rakentavasti ja pystyy sen pohjalta suuntaamaan jatkossa viestintäänsä tarvittaessa uudella tavalla. Oppilas saa tätä palautetta sekä opettajalta että oppilastovereilta. L1: Oppilasta ohjataan tekemään havaintoja sekä viestinnän aikana että sen jälkeen. L2: Puheviestintätilanteisiin pyritään liittämään vertaisarviointia. Oppilaita ohjataan paitsi rakentavan palautteen antamiseen, myös vastaanottamiseen. L6: Puheviestinnässä painopiste on viestin välittymisessä kuulijoille ja yhteisen todellisuuden ja kokemuksen rakentumisessa. L7: Oppilas oppii suuntaamaan puheviestintäänsä sen vaikuttavuuden ja selkeyden näkökulmasta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnoiman omaa viestintäänsä ja tunnistamaan vahvuuksiaan sekä kehittämisalueitaan.
Vuorovaikutustaitojen kehittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa arvioida viestintätaitojaan ja vahvuuksiaan ja pohtia, miten voi taitojaan kehittää.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa eritellä viestintätaitojaan sekä kuvata vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata itseään viestijänä ja nimetä muutamia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä jonkin viestinnällisen vahvuutensa tai kehittämiskohteensa.

Tekstien tulkitseminen
T5 ohjata oppilasta kehittämään tekstien ymmärtämisessä, tulkinnassa ja analysoimisessa tarvittavia strategioita ja metakognitiivisia taitoja sekä taitoa arvioida oman lukemisensa kehittämistarpeita
Paikallinen tarkennus
Kahdeksannella luokalla tavoitteena on, että oppilas saa varmuutta ja harjoitusta syvätason lukemiseen. L1: Oppilasta ohjataan löytämään myös oman kehitystason ja kiinnostuksen kohteiden mukaista lukemista esimerkiksi kirjavinkkauksen avulla. L2: Monipuolisten tekstien lukeminen ohjaa tulkitsemaan eri aikoina ja erilaisissa kulttuureissa tuotettuja tekstejä. L4: Oppilas osaa käyttää tekstinymmärtämisen strategioita erilaisiin teksteihin, myös laajan tekstikäsityksen mukaisiin teksteihin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tekstien lukemisessa tarvittavia strategioita ja metakognitiivisia taitoja ja oppii arvioimaan lukemisensa kehittämistarpeita.
Tekstin ymmärtäminen ja omien vahvuuksien ja kehittämiskohteiden tunnistaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää lukutilanteen kannalta tarkoituksenmukaisia teks-tinymmärtämisen strategioita. Oppilas osaa arvioida lukutaitojaan ja pohtia, miten voi niitä kehittää.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa valita tekstilajiin sopivia tekstinymmärtämisen strategioita. Oppilas osaa eritellä lukutaitoaan ja kuvata vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää muutamia tekstinymmärtämisen strategioita. Oppilas osaa kuvata itseään lukijana ja nimetä muutamia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää jotakin yksinkertaista tekstinymmärtämisen strategiaa. Oppilas osaa nimetä jonkin lukemiseen liittyvän vahvuutensa tai kehittämiskohteensa.

T6 tarjota oppilaalle monipuolisia mahdollisuuksia valita, käyttää, tulkita ja arvioida monimuotoisia kaunokirjallisia, asia- ja mediatekstejä
Paikallinen tarkennus
Kahdeksannella luokalla tavoitteena on laajentaa oppilaan lukukokemusmaailmaa uudenlaisiin, lähinnä vaikuttaviin teksteihin. L1: Erilaisia tekstejä lukemalla oppilas harjaantuu päättelyyn ja johtopäätösten tekemiseen. L2: Oppilas saa valita luettavakseen myös omaan kulttuuripiiriinsä eli nuorisokulttuuriin liittyviä tekstejä. Hän ymmärtää sen keskeisiä piirteitä ja osaa erottaa sen muista genreistä. L4: Kirjallisuustieteeseen liittyvän käsitteistön haltuunotto ja käyttö tekstin analysoinnissa ohjavat oppilasta hahmottamaan eri tekstityyppien välisiä eroja. L5: Oppilas ymmärtää erityyppisiä tekstejä lukiessaan, käyttäessään ja tuottaessaan tekijänoikeuksiin liittyviä säädöksiä ja käytäntöjä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii valitsemaan, käyttämään, tulkitsemaan ja arvioimaan monimuotoisia kaunokirjallisia, asia- ja mediatekstejä.
Tekstimaailman monipuolistuminen ja monilukutaito

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa valita, käyttää, tulkita ja arvioida myös itselleen uudenlaisia tekstejä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa valita, käyttää ja tulkita eri tekstilajeja edustavia tekstejä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa valita, käyttää ja lukea erilaisia tekstejä mutta pitäytyy enimmäkseen itselleen tutuissa tekstilajeissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa lukea yksinkertaisia kaunokirjallisia, asia- ja mediatekstejä eri muodoissaan.

T7 ohjata oppilasta kehittämään erittelevää ja kriittistä lukutaitoa, harjaannuttaa oppilasta tekemään havaintoja teksteistä ja tulkitsemaan niitä tarkoituksenmukaisia käsitteitä käyttäen sekä vakiinnuttamaan ja laajentamaan sana- ja käsitevarantoa
Paikallinen tarkennus
Kahdeksannella luokalla on tavoitteena, että oppilas osaa tunnistaa vaikuttamaan pyrkivän ja kantaa ottavan tekstin. Hän tunnistaa siitä joitakin argumentointitapoja. Hän osaa erottaa myös faktapohjaisen ja fiktiivisen tekstin toisistaan. L1: Oppilasta rohkaistaan tarkastelemaan asioita kriittisesti ja syvempiä tarkoitusperiä etsien. L2: Tekstien valinnassa pyritään valitsemaan eri kulttuureista peräisin olevia ja eri-ikäisiä tekstejä, jotta oppilas oppii tunnistamaan kulttuurin vaikutuksen tekstin tavoitteeseen ja tekstuaalisiin piirteisiin. L4: Oppilas osaa erottaa vaikuttamisen keinoja niin kirjoitetusta tekstistä kuin puheesta, kuvista (ja näiden yhdistelmistä kuten tv-mainos) sekä eri taideilmaisun muodoista (esim. elokuva).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii erittelevää ja kriittistä lukutaitoa, oppii tekemään havaintoja asia- ja mediateksteistä ja tulkitsemaan niitä tarkoituksenmukaisia käsitteitä käyttäen.
Asia- ja mediatekstien erittely ja tulkinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tulkita ja pohtia tekstin rakentamia merkityksiä ja arvioida tekstin vaikutuksia. Oppilas osaa analysoida tekstilajien piirteitä tarkoituksenmukaisia käsitteitä käyttäen ja arvioida tekstiä suhteessa sen tavoitteisiin ja tarkoitusperiin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa eritellä tekstin tarkoitusperiä, kohderyhmiä ja merkityksiä. Oppilas osaa eritellä tekstilajien piirteitä ja kuvata niitä muutamien keskeisten käsitteiden avulla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa erottaa tekstin pääasiat ja kuvata tekstin tavoitteita. Oppilas osaa kuvata tavanomaisille tekstilajeille tyypillisiä kielellisiä ja tekstuaalisia piirteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa poimia tekstistä keskeisiä sisältöjä apukysymysten avulla. Oppilas osaa nimetä muutaman yksinkertaiselle tekstilajille tyypillisen kielellisen tai tekstuaalisen piirteen.

T9 kannustaa oppilasta laajentamaan kiinnostusta itselle uudenlaisia fiktiivisiä kirjallisuus- ja tekstilajityyppejä kohtaan ja monipuolistamaan luku-, kuuntelu- ja katselukokemuksiaan ja niiden jakamisen keinoja sekä syventämään ymmärrystä fiktion keinoista
Paikallinen tarkennus
Kahdeksannella luokalla tavoitteena on, että oppilas laajentaa lukemisharrastustaan vaativampiin kirjoihin, viimeistään nyt siirrytään ns. lastenkirjoista nuorten, nuorten aikuisten ja aikuisten kirjoihin. Hän osaa etsiä teoksesta aihetta ja teemaa. L1: Oppilaan saatavilla on jatkuvasti monipuolista lukemista, jotta hän saa erilaisia näkökulmia ja oppii käyttämään kuvittelukykyään uuden oivaltamiseen. L2: Oppilas osaa liittää tekstin tiettyyn kulttuurikontekstiiin. Hän osaa jakaa lukukokemuksiaan rakentavasti ja yhteistyössä muiden kanssa. L4: Oppilasta ohjataan etsimään itselleen sopivaa tekstityyppiä muustakin kuin perinteisen kirjoitetun tekstin puolelta (esim. äänikirjat ja piirrosta ja kuvaa yhdistävät tekstit). L5: Oppilasta jakaa lukukokemuksiaan myös tvt-välineitä hyödyntäen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu itselleen uudenlaisiin fiktiivisiin teksteihin eri muodoissaan, monipuolistaa luku-, kuuntelu- ja katselukokemuksiaan ja jakaa niitä sekä syventää ymmärrystään fiktion keinoista.
Fiktiivisten tekstien erittely ja tulkinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa analysoida fiktiivisiä tekstejä eri muodoissaan tarkoituksenmukaisia käsitteitä käyttäen. Oppilas osaa tulkita fiktiivisiä tekstejä ja pohtia fiktion monitulkintaisuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa eritellä fiktiivisiä tekstejä eri muodoissaan. Oppilas osaa käyttää erittelyssä muutamia keskeisiä käsitteitä sekä tunnistaa fiktion kielen ja ilmaisutapojen erityispiirteitä ja kerronnan keinoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla fiktiivisen tekstin piirteitä ja tehdä havaintoja fiktion keinoista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa selostaa yksinkertaisen fiktiivisen tekstin juonen ja nimetä joitakin fiktion keinoja.

Tekstien tuottaminen
T10 rohkaista oppilasta ilmaisemaan ajatuksiaan kirjoittamalla ja tuottamalla monimuotoisia tekstejä sekä auttaa oppilasta tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan tekstin tuottajana
Paikallinen tarkennus
Kahdeksannella luokalla tavoitteena on, että oppilas osaa tuottaa ennen kaikkea vaikuttamaan pyrkiviä tekstejä, joita ovat tällä vuosiluokka-asteella esimerkiksi arvostelu ja mielipide-kirjoitus. L2: Oppilas saa kokemuksia itselleen uusista teksteistä ja kokeilee niiden tuottamista itse (8. luokalla näitä ovat esimerkiksi tekstit, joilla ilmaistaan mielipidettä, nuorisokirjallisuuden lajityypit sekä vuorovaikutteiset tekstit, kuten keskustelu ja haastattelu) . L4: Tiedon tuottamisen, tulkinnan ja välittämisen taitoja harjoitellaan myös oppiaineiden yhteistyönä (äidinkielen opetus tekee yhteistyötä esimerkiksi oppilaanohjauksen ja kuvataiteen kanssa). L5: Tekstejä tuotetaan tvt-välineistöä apuna käyttäen. L7: Ilmaisemalla näkemyksiään sekä suullisesti että kirjallisesti oppilas oppii vaikuttamisen tapoja ja mahdollisuuksia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan ajatuksiaan kirjoittamalla ja tuottamalla monimuotoisia tekstejä sekä tunnistamaan vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan tekstin tuottajana.
Monimuotoisten tekstien tuottaminen ja tekstin tuottamisen taitojen kehittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tuottaa luovasti tilanteeseen ja tavoitteeseen sopivia tekstejä. Oppilas osaa arvioida vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan tekstin tuottajana ja pohtia, miten voi taitojaan kehittää.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tuottaa tavoitteen mukaisia tekstejä. Oppilas osaa eritellä vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan tekstin tuottajana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tuottaa erityyppisiä tekstejä ohjeiden mukaan. Oppilas osaa kuvata itseään tekstien tuottajana ja nimetä muutamia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tuottaa mallien avulla yksinkertaisia tekstejä. Oppilas osaa nimetä jonkin vahvuutensa tai kehittämiskohteensa tekstin tuottajana.

T11 tarjota oppilaalle tilaisuuksia tuottaa kertovia, kuvaavia, ohjaavia ja erityisesti kantaa ottavia ja pohtivia tekstejä, myös monimediaisissa ympäristöissä, ja auttaa oppilasta valitsemaan kuhunkin tekstilajiin ja tilanteeseen sopivia ilmaisutapoja
Paikallinen tarkennus
Kahdeksannella luokalla tavoitteena on, että oppilas osaa käyttää ennen kaikkea kantaa ottavien tekstien ilmaisutapoja. L2: Oppilasta ohjataan kannaotoissaan huomioimaan yleiset ihmisoikeudet ja eettiset periaatteet sekä tähdennetään sitä, ettei niitä vastaan voi argumentoida. L4: Tekstillä tarkoitetaan laajan tekstikäsityksen mukaista tekstiä. Oppilas saa mahdollisuuden ottaa kantaa kielellisesti, kuvallisesti sekä näitä yhdistäen. L5: Mielipiteen ilmaisussa ovat kanavana myös oppilaalle luontevat tvt-kanavat ja sovellukset.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tuottamaan kertovia, kuvaavia, ohjaavia, pohtivia ja kantaa ottavia tekstejä, myös monimediaisissa ympäristöissä, ja oppii valitsemaan kuhunkin tekstilajiin ja tilanteeseen sopivia ilmaisutapoja.
Tekstilajien hallinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tuottaa itsenäisesti erilaisia tekstejä ja käyttää monipuolisesti niille tyypillisiä keinoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tuottaa pohtivia ja erilaisia kantaa ottavia tekstejä ja käyttää niille tyypillisiä keinoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tuottaa ohjaavia ja yksinkertaisia kantaa ottavia tekstejä ja käyttää mallien avulla niille tyypillisiä keinoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tuottaa mallien avulla yksinkertaisia ja konkreettisia kertovia ja kuvaavia tekstejä itselleen tutuista aiheista.

T12 ohjata oppilasta vahvistamaan tekstin tuottamisen prosesseja, tarjota oppilaalle tilaisuuksia tuottaa tekstiä yhdessä muiden kanssa sekä rohkaista oppilasta vahvistamaan taitoa antaa ja ottaa vastaan palautetta sekä arvioida itseään tekstin tuottajana
Paikallinen tarkennus
Kahdeksannella luokalla tavoitteena on, että oppilas osaa laatia itselleen työsuunnitelman ja pystyy etenemään tämän suunnitelman mukaisesti. L2: Oppilas osaa antaa rakentavaa palautetta toisen oppilaan työskentelystä ja työn lopputuloksesta. L4: Oppilas ymmärtää tekstin tuottamisen ja avaamisen prosessimaisen luonteen. L5: Oppilas hallitsee tekstin tuottamisessa tekstinkäsittelyn perusteet. L6: Oppilas osaa asettaa tekstiä tuottaessaan työlleen realistisen tavoitteen ja ymmärtää, mitä hänen tulee tehdä tavoitteeseen pääsemiseksi.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas vahvistaa tekstin tuottamisen prosessejaan ja tuottaa tekstiä yhdessä muiden kanssa sekä vahvistaa taitoaan antaa ja ottaa vastaan palautetta sekä arvioida itseään tekstin tuottajana.
Tekstin tuottamisen prosessien hallinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa muokata monipuolisesti ja itsenäisesti tekstin ilmaisua ja rakenteita. Oppilas osaa antaa tekstien muokkaamista edistävää palautetta muiden teksteistä ja soveltaa saamaansa palautetta kehittäessään tekstin tuottamisen taitojaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa muokata tekstin rakenteita ja kieliasua palautteen pohjalta. Oppilas osaa antaa rakentavaa palautetta ja hyödyntää saamaansa palautetta tekstin tuottamisen eri vaiheissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa suunnitella ja tuottaa tekstiä sekä yksin että ryhmässä. Oppilas osaa antaa palautetta ja hyödyntää saamaansa palautetta satunnaisesti tekstien tuottamisessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ideoida ja tuottaa tekstiä mallien tai apukysymysten avulla. Oppilas osaa antaa niukkaa tai yksipuolista palautetta muiden teksteistä ja ottaa vastaan palautetta.

T13 ohjata oppilasta edistämään kirjoittamisen sujuvoittamista ja vahvistamaan tieto- ja viestintäteknologian käyttötaitoa tekstien tuottamisessa, syventämään ymmärrystään kirjoittamisesta viestintänä ja vahvistamaan yleiskielen hallintaa antamalla tietoa kirjoitetun kielen konventioista
Paikallinen tarkennus
Kahdeksannella luokalla syvennetään oppilaan kykyä ymmärtää puhutun ja kirjoitetun kielen eroavaisuuksia. Keskeisimmistä puhekielen piirteistä (kuten kaksoispassiivista) pyritään johdonmukaisesti eroon kirjoitetussa tekstissä. Myös pilkutussäännöt pyritään juurruttamaan oppilaan teksteihin. L2: Äidinkielen tunneilla on usein tilaisuus tuottaa luovaa tekstiä. L4: Tekstien tuottamisessa pääpaino on tekstin sisällön välittymisessä lukijalle. L5: Oppilas osaa käyttää yleisimpiä tekstinkäsittelyohjelmia ja avata tiedostonsa sekä kotona että koulussa. L6: Kahdeksannella luokalla otetaan yhteys kirjoittamalla johonkin koulun ulkopuoliseen toimijaan esimerkiksi yhteistyössä oppilaanohjauksen tai yhteiskuntaopin kanssa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas sujuvoittaa ja vahvistaa tekstien tuottamisen taitoaan käsin ja tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen sekä syventää ymmärrystään kirjoittamisesta viestintänä ja vahvistaa yleiskielen hallintaansa.
Ymmärrettävän tekstin tuottaminen ja kirjoitetun kielen konventioiden hallinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tuottaa eheän ja havainnollisen tekstin. Oppilas osaa käyttää sidosteisuuden keinoja monipuolisesti, käyttää monipuolisia lause- ja virkerakenteita, kiinnittää huomiota tekstin tyyliin sekä noudattaa kirjoitetun yleiskielen käytänteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tuottaa tekstin, joka on helposti ymmärrettävä ja sujuva. Oppilas osaa jäsentää tekstinsä ja kappaleensa loogisesti ja kiinnittää huomiota sananvalintoihin sekä noudattaa pääosin kirjoitetun yleiskielen käytänteitä tekstejä tuottaessaan ja muokatessaan. Oppilas osaa kirjoittaa sujuvasti käsin ja tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tuottaa tekstin, jonka viesti välittyy pääosin helposti. Oppilas osaa jaksottaa tekstinsä ja kiinnittää huomiota virke- ja lauserakenteisiin sekä noudattaa useita kirjoitetun yleiskielen käytänteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tuottaa yksinkertaisen tekstin, jonka viestistä saa selvää. Oppilas osaa käyttää yksinkertaisia virke- ja lauserakenteita sekä pääosin virkkeen lopetusmerkkejä ja isoa alkukirjainta virkkeen alussa ja erisnimissä. Oppilas osaa kirjoittaa käsin ja tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.

Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T15 ohjata oppilasta syventämään kielitietoisuuttaan ja kiinnostumaan kielen ilmiöistä, auttaa oppilasta tunnistamaan kielen rakenteita, eri rekistereitä, tyylipiirteitä ja sävyjä ja ymmärtämään kielellisten valintojen merkityksiä ja seurauksia
Paikallinen tarkennus
Kahdeksannella luokalla tavoitteena on, että oppilas osaa poimia vaikuttamaan pyrkivästä tekstistä erilaisia argumentointikeinoja. Hän osaa erottaa toisistaan formaalin ja epäformaalin rekisterin ja tietää, milloin valitsee kulloisenkin rekisterin. L1:Ajattelun taitoja kehitetään lisäksi luomalla monimuotoisia tilaisuuksia itsenäiseen ja yhteiseen ongelmanratkaisuun, argumentointiin, päättelyyn ja johtopäätösten tekemiseen sekä asioiden välisten vuorovaikutussuhteiden ja keskinäisten yhteyksien huomaamiseen ja siten systeemiseen ajatteluun. L2: Oppilas osaa hahmottaa, mitkä kielen piirteet kuuluvat asialliseen viestintään (niin puhuttuun kuin kirjoitettuun), mitkä taas rennompaan ja vapaamuotoisempaan. Hän ymmärtää pääpiirteissään, milloin tulee valita asiallinen rekisteri. L4:Oppilas ymmärtää, mikä ero on esimerkiksi kertovalla, ohjaavalla ja kantaa ottavalla tekstillä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas syventää kielitietoisuuttaan ja kiinnostuu kielen ilmiöistä, tunnistaa kielen rakenteita, eri rekistereitä, tyylipiirteitä ja sävyjä ja ymmärtää kielellisten valintojen merkityksiä ja seurauksia.
Kielitietoisuuden kehittyminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa analysoida tekstien, rekisterien ja tyylien piirteitä. Oppilas osaa soveltaa tietoa kielellisten valintojen vaikutuksista omassa viestinnässään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa eritellä eri rekisterien ja tyylien piirteitä. Oppilas osaa pohtia kielellisten ja tekstuaalisten valintojen merkityksiä ja vaikutuksia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa havainnoida tekstien ja kielen piirteitä. Oppilas osaa kuvata kielen vaihtelua eri kielenkäyttötilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa havainnoida yksinkertaisia tekstien piirteitä. Oppilas osaa nimetä muutamia tavanomaisia kirjoitetun ja puhutun kielen sekä arki- ja yleiskielen eroja.

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Vahvistetaan taitoa toimia erilaisissa, myös koulun ulkopuolisissa, vuorovaikutustilanteissa ja havainnoidaan omasta ja muiden viestinnästä syntyviä vaikutelmia ja merkityksiä. Harjoitellaan kuuntelemisen ja puhumisen taitoja ideointi-, väittely-, neuvottelu- ja ongelmanratkaisutilanteissa. Tehdään havaintoja viestintätilanteille tyypillisistä kielen keinoista ja omaksutaan niitä osaksi omaa kielenkäyttöä. Tutustutaan teatteriin taidemuotona ja teatteri-ilmaisun keinoihin draaman toimintamuotojen avulla. Harjoitutetaan oppilaiden kykyä käyttää puheen ja kokonaisilmaisun keinoja itseilmaisussa. Harjoitellaan valmisteltujen puhe-esitysten pitämistä sekä havainnollistamista. Harjoitellaan arvioimaan omia vuorovaikutustaitoja ja viestintätapoja ja havaitsemaan niiden kehittämiskohteita.

Paikallinen opetussuunnitelma

Syvennetään retoriikkataitoja nimenomaan puhumalla vaikuttamisen kannalta. Opitaan erottamaan toisistaan haastattelu, keskustelu, väittely ja neuvottelu. Käytetään draamaa osana opetusta, mahdollisuuksien mukaan muiden oppiaineiden kanssa yhteistyössä.

S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tekstien tulkinnan taitoja syvennetään lukemalla ja tutkimalla fiktiivisiä, media- ja asiatekstejä eri muodoissaan: kaunokirjallisuutta, tietokirjallisuutta sekä erilaisia painetun, sähköisen ja audiovisuaalisen median tekstejä. Syvennetään tekstin ymmärtämisen strategioita ja seurataan lukutaidon kehittymistä. Tutustutaan erilaisiin pohtiviin ja kantaa ottaviin teksteihin sekä niiden vaikutuskeinoihin ja keskeisiin kielellisiin piirteisiin, kuten mielipiteen ja faktan erottamiseen, suostuttelun, varmuusasteiden, asenteiden ja affektiivisuuden ilmaisuun, henkilöön viittaamisen suoriin ja epäsuoriin keinoihin, referointiin, asioiden välisten suhteiden osoittamiseen perustelukeinoihin ja retorisiin keinoihin. Tutustutaan kuvaa, ääntä ja kirjoitusta yhdistäviin teksteihin ja niiden ilmaisutapoihin. Pohditaan tekstien tarkoitusperiä ja kohderyhmiä ja esitetään kriittisen lukijan kysymyksiä. Eläydytään luettuun, reflektoidaan omaa elämää luetun avulla ja jaetaan lukukokemuksia. Laajennetaan lukuharrastusta nuortenkirjallisuudesta yleiseen kauno- ja tietokirjallisuuteen. Harjoitellaan kirjallisuuden analyysi- ja tulkintataitoja ja lisätään käsitteiden käyttöä tekstien tarkastelussa ja vertailussa. Tunnistetaan ja tulkitaan kielen kuvallisuutta ja symboliikkaa ja syvennetään fiktion kielen ja kerronnan keinojen tuntemusta. Tutustutaan tiedonhaun vaiheisiin, erilaisiin tietolähteisiin ja arvioidaan niiden luotettavuutta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Kahdeksannella luokalla keskiössä ovat erilaiset vaikuttamaan pyrkivät tekstit, kuten arvostelu ja mielipidekirjoitus. Näiden tuottamisen pohjaksi tutustutaan myös retorisiin keinoihin ja perustelutapoihin.

Pohdimme, miten voi teksti voi suostutella tai ilmaista varmuutta. Myös erilaiset tekstien taustallla olevat asenteet, arvot ja affektiivisuus otetaan tarkasteluun. Kieliopin, etenkin modusten, opiskelu tukee mielipiteen ilmaisun opiskelua.

Mediamaailmasta erityiseen tarkasteluun nostetaan mainokset ja sosiaalinen media.

Kirjallisuustieteen käsitteistä tarkastellaan niitä, jotka liittyvät kielen kuvallisuuteen (esimerkiksi vertaus ja metafora).

Elokuvan lajityyppeihin ja ilmaisukeinoihin tutustutaan mahdollisuuksien mukaan. Elokuvien katsominen toimii hyvin oman mielipiteen ilmaisun pohjana ja erilaisten tekstien lähteenä ja aiheena.

S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tuotetaan fiktiivisiä ja ei-fiktiivisiä tekstejä eri muodoissaan: kielellisinä, visuaalisina, audiovisuaalisina ja verkkoteksteinä. Harjoitellaan tekstien tuottamista vaiheittain. Annetaan ja vastaanotetaan palautetta tekstin tuottamisen eri vaiheissa. Perehdytään erityyppisten tekstien tavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opiskellaan kertoville, kuvaaville, ohjaaville ja erityisesti pohtiville ja kantaa ottaville teksteille tyypillisiä tekstuaalisia, visuaalisia ja kielellisiä piirteitä ja hyödynnetään tätä tietoa tuotettaessa omia tekstejä. Harjoitellaan tekstien kohdentamista ja kielen ja muiden ilmaisutapojen mukauttamista eri kohderyhmille ja eri tarkoituksiin sopiviksi. Tutkitaan kirjoitettujen tekstien elementtejä, sekä hyödynnetään tätä tietoa omissa teksteissä. Syvennetään ymmärrystä kirjoitetun yleiskielen piirteistä: hahmotetaan kappaleiden, virkkeiden ja lauseiden rakenteita (erilaiset kappalerakenteet, pää- ja sivulauseet, lauseenvastikkeet, lauseenjäsenet, lauseke) ja opitaan käyttämään asioiden välisten suhteiden ilmaisukeinoja sekä ilmaisemaan viittaussuhteita. Tarkastellaan erilaisia ajan ja suhtautumisen ilmaisutapoja, sekä harjoitellaan niiden käyttöä omissa teksteissä. Tutkitaan sanastoon liittyviä rekisteri- ja tyylipiirteitä ja opitaan valitsemaan kuhunkin tekstiin sopivat ilmaisutavat. Opitaan käyttämään kirjoitetun yleiskielen konventioita omien tekstien tuottamisessa ja muokkauksessa. Vahvistetaan opiskelussa tarvittavien tekstien tuottamisen taitoja, kuten referoimista, tiivistämistä, muistiinpanojen tekoa ja lähteiden käyttöä. Perehdytään tekijänoikeuksiin ja noudatetaan tekijänoikeuksia omia tekstejä tuotettaessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Muoto-opin ilmiöistä kahdeksannella luokalla opiskellaan modukset. Lauseopin puolelta vuosiluokan tärkein opiskeltava kokonaisuus on lauseenjäsennys, johon kiinteästi liittyen opetellaan lausekkeen käsite.

Oikeinkirjoituksessa kerrataan jo opetellut pilkutussäännöt ja käydään uutena asiana läpi kahden päälauseen välinen pilkutus.

Kursseilla tuotetaan monipuolisia tekstejä, etenkin sellaisia, joissa pyritään vaikuttamaan. Kirjoitamme mielipidekirjoituksia ja arvosteluja. Harjoittelemme erilaisia tekstin aloitus- ja lopetustapoja ja tutkimme, millaisilla eri periaatteilla varsinaiset tekstin käsittelykappaleet voi rakentaa (esim. vertailujärjestys, aikajärjestys ja tärkeysjärjetys).

S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutkitaan tekstejä ja niiden rakentamia merkityksiä ja käytetään käsitteitä, joiden avulla kieltä voidaan tarkastella. Tehdään tekstejä eritellen havaintoja kielen rakenteista, eri rekistereille ja tyyleille tyypillisistä piirteistä ja kielellisten valintojen vaikutuksesta tekstin tyyliin ja sävyyn. Tutustutaan Suomen kielitilanteeseen, kielten sukulaisuussuhteisiin, suomen sukukieliin ja suomen kielen vaihteluun ja vaiheisiin sekä kielen ohjailun periaatteisiin. Vertaillaan suomea oppilaille tuttuihin kieliin ja tutustutaan suomen kielelle tyypillisiin äänne-, muoto- ja lauserakenteen piirteisiin. Tutkitaan kielten vaikutusta toisiinsa sanaston ja nimistön tasolla. Tutustutaan kulttuurin käsitteeseen ja sen eri ilmenemismuotoihin, kuten kansanperinteeseen, elokuvaan, teatteriin, puhekulttuuriin ja mediakulttuurin eri muotoihin. Tarjotaan mahdollisuuksia tuottaa kulttuuria itse. Tutustutaan kirjallisuuden päälajeihin, joihinkin alalajeihin, keskeisiin tyylivirtauksiin ja sekä yleisen että suomalaisen kirjallisuuden vaiheisiin. Luetaan monipuolisesti nuortenkirjoja, klassikoita ja nykykirjallisuutta, myös tietokirjoja. Kannustetaan aktiiviseen ja monipuoliseen kirjaston tarjonnan hyödyntämiseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Teemme havaintoja puhe- ja kirjakielen eroista ja pyrimme tuottamaan hyvää ja asiallista yleiskieltä useimmissa tekstitaitoharjoituksissa. Tähän liittyen pureudumme tekstin tarkoitukseen ja tekstin sävyyn.

Mediakulttuurin eri muodot ja kehitys tulevat tutuiksi etenkin mainoksen osalta.

Kahdeksannella luokalla paneudutaan nuortenkirjallisuuden genreihin, kuten dekkariin, fantasiaan, kauhuun ja scifiin. Jokaisessa kurssissa luemme yhden kokonaisteoksen, joka voidaan tarpeen mukaan korvata laajalla tekstillä tai tekstien kokonaisuudella.

ePerusteet