Vuorovaikutustilanteissa toimiminen |
T1 ohjata oppilasta vahvistamaan taitoaan toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
Paikallinen tarkennus
L1 Ajattelu- ja ongelmanratkaisutaitoja harjoitellaan yhdessä keskustellen sekä pelien ja leikkien avulla.
L2 Käytetään runsaasti ilmaisu- ja vuorovaikutustehtäviä. Käytettävään aapiseen liittyvä musiikki leikki- ja toimintaohjeineen tukee oppilaan mahdollisuuksia ilmaista itseään.
L3 Tarinoiden hahmot tarjoavat oppilaille samaistumiskohteita, joiden kautta he saavat malleja arjen tilanteiden hallitsemiseen ja muiden kohtaamiseen.
|
T2 opastaa oppilasta kehittämään kieltään ja mielikuvitustaan sekä vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojaan tarjoamalla mahdollisuuksia osallistua erilaisiin ryhmäviestintätilanteisiin ja tutustua niiden käytänteisiin
Paikallinen tarkennus
L1 Keskustelut, pelit ja leikit
L2 Ilmaisu- ja vuorovaikutustehtävät, musiikki ilmaisun apuna
L7 Tarinoissa ja keskusteluissa teemoina erilaisuuden hyväksyminen, yhteisöllisyys, oman paikan löytäminen ja ympäristöstä huolehtiminen
|
T3 tukea oppilasta vahvistamaan ilmaisurohkeuttaan ja ohjata häntä ilmaisemaan itseään kokonaisvaltaisesti, myös draaman avulla
Paikallinen tarkennus
L1 Ajattelu- ja ongelmanratkaisutaitoja harjoitellaan yhdessä keskustellen sekä pelien ja leikkien avulla niin että tarjotaan jokaiselle oman tasoista tekemistä, jotta oppimisen ilo säilyy.
L2 Ilmaisu- ja vuorovaikutustehtävät
L7 Onnistumisen kokemuksia ja yhdessä tekemistä. Kokonaisvaltainen itseilmaisu kehittyy draamaharjoitusten avulla.Ilmaisurohkeutta vahvistetaan tutuilla toistuvilla harjoituksilla.
|
T4 ohjata oppilasta rakentamaan viestijäkuvaansa ja ymmärtämään, että ihmiset viestivät eri tavoin
Paikallinen tarkennus
L1, L2, L7 Oppilaan kuva itsestään viestijänä rakennetaan vuorovaikutuksessa. Eri tavoin viestiminen konkretisoidaan esimerkiksi tarinoiden hahmojen avulla.
L1 Työskennellään vaihdellen ryhmissä, pareittain ja itsenäisesti. Omaan tuottamiseen keskittyvät tehtävät (kertominen, piirtäminen, kirjoittaminen) valitaan oppilaan osaamisen mukaan. Oppilasta autetaan tekemään havaintoja omasta osaamisestaan ja toiminnastaan.
L2 Eläydytään erilaisiin tilanteisiin esimerkiksi lukukirjan tarinoiden avulla, harjoitellaan omien tunteiden tunnistamista ja vuorovaikutustaitoja. Tarinoiden teemoina esimerkiksi erilaisuuden kohtaaminen ja hyväksyminen.
|
Tekstien tulkitseminen |
T5 ohjata ja innostaa oppilasta lukutaidon oppimisessa ja tekstien ymmärtämisen taitojen harjoittelussa sekä auttaa häntä tarkkailemaan omaa lukemistaan
Paikallinen tarkennus
L1 Oppilaalle tarjotaan oman tasoista lukemista. Erilaiset tehtävätyypit. Työskentely ryhmässä, pareittain tai itsenäisesti.
L4 Tutustutaan monenlaisiin teksteihin, joihin kuuluvat myös kuvat, pelit, äänet ja sähköiset materiaalit.
L5 Sähköiset materiaalit, joita käytetään itsenäisesti ja toisten kanssa.
|
T6 ohjata oppilasta tarkastelemaan monimuotoisten tekstien merkityksiä ja rakenteita sekä laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan tekstien tarkastelun yhteydessä
|
T7 ohjata oppilasta hakemaan tietoa eri tavoin
|
T8 kannustaa oppilasta kiinnostumaan lastenkirjallisuudesta, mediateksteistä ja muista teksteistä luomalla myönteisiä lukukokemuksia ja elämyksiä sekä tarjoamalla mahdollisuuksia tiedonhalun tyydyttämiseen sekä lukukokemusten jakamiseen
Paikallinen tarkennus
L1 Oppilaan omat havainnot, kokemukset ja uuden oivaltaminen ovat työskentelyn lähtökohta. Tarjotaan oppilaalle oman tasoista tekemistä. Erilaisia tehtävätyyppejä. Työskennellään vaihdellen niin ryhmissä, pareittain kuin itsenäisestikin. Omaa tuottamista puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla. Keskustelut, pelit ja leikit ja esimerkiksi sarjakuvat.
L4 Käytetään monenlaisia tekstejä, joihin kuuluvat myös kuvat, pelit, äänet ja sähköiset materiaalit.
L5 Käytetään sähköisiä materiaaleja.
L7 Yhdessä tekeminen ja oppiminen.
|
Tekstien tuottaminen |
T9 rohkaista ja innostaa oppilasta kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan kokemuksiaan puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla
Paikallinen tarkennus
L1 Oppilaan omat havainnot, kokemukset ja uuden oivaltaminen ovat työskentelyn lähtökohta. Tarjotaan oppilaalle oman tasoista tekemistä. Erilaisia tehtävätyyppejä. Työskennellään vaihdellen niin ryhmissä, pareittain kuin itsenäisestikin. Omaa tuottamista puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla. Keskustelut, pelit ja leikit ja esimerkiksi sarjakuvat.
L4 Käytetään monenlaisia tekstejä, joihin kuuluvat myös kuvat, pelit, äänet ja sähköiset materiaalit.
L5 Käytetään sähköisiä materiaaleja.
L7 Yhdessä tekeminen ja oppiminen.
|
T10 ohjata oppilasta tuottamaan yksinkertaisia kertovia, kuvaavia ja muita tekstejä, myös monimediaisissa ympäristöissä
|
T11 opastaa oppilasta harjaannuttamaan käsinkirjoittamisen taitoa ja näppäintaitoja sekä ohjata oppilasta vähitellen tekstien suunnitteluun ja rakentamiseen sekä tuntemaan oikeinkirjoituksen perusasioita ja kirjoitettua kieltä koskevia sopimuksia
Paikallinen tarkennus
L1 Tarjolla erilaisia tehtävätyyppejä ja oman tason mukaista tekemistä. Työskennellään vaihdellen ryhmissä, pareittain ja itsenäisesti.
L1 Kirjoitustaitoa harjoitellaan systemaattisesti ja monipuolisesti eri välinein ja eri menetelmin.
L4 Mekaanisesta käsin kirjoittamisesta ja näppäintaidoista edetään oikeinkirjoituksen tuntemukseen ja yhdessä tutkitaan kirjoitetun kielen erilaisia sopimuksia oppilaan taitotasolle sopivassa laajuudessa.
|
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen |
T12 kannustaa oppilasta kehittämään kielitietoisuuttaan ja kielen peruskäsitteiden tuntemusta sekä ohjata tekemään havaintoja puhutusta ja kirjoitetusta kielestä sekä auttaa huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten käyttäytymiseen
Paikallinen tarkennus
L2, L7 Vuorovaikutuksessa toisten oppilaiden kanssa ja draamaharjoitteiden avulla todetaan oman kielenkäytön ja sanavalintojen vaikutus.
L4 Puhutun ja kirjoitetun kielen eroja havainnoidaan jatkuvasti. Kielitietoisuutta kehitetään erilaisten harjoitteiden avulla.
|
T13 innostaa oppilasta kuuntelemaan ja lukemaan lapsille suunnattua kirjallisuutta ja valitsemaan itseään kiinnostavaa luettavaa, kehittämään lukuharrastustaan sekä ohjata oppilasta kirjaston käyttöön
Paikallinen tarkennus
L2 Tarjotaan oppilaan oman tasoista lukemista ja monipuolisesti erilaisia tekstejä. Kirjastokäynnit ja/tai kirjastoauto.
L3 Tarinoiden hahmot tarjoavat oppilaille samaistumiskohteita, joiden kautta he saavat malleja arjen tilanteiden hallitsemiseen ja muiden kohtaamiseen.
L4 Käytetään monenlaisia tekstejä, joihin kuuluvat myös kuvat, pelit, äänet ja sähköiset materiaalit.
|
T14 ohjata oppilasta arvostamaan omaa kieltään ja kulttuuriaan sekä kulttuurista moninaisuutta, tutustuttaa joihinkin lastenkulttuurin muotoihin ja innostaa niiden käyttäjäksi sekä kannustaa tuottamaan omaa kulttuuria yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
L2, L4 Erilaisiin kulttuureihin tutustumalla ohjataan oman kielen ja kulttuurin pohtimiseen. Erilaisiin kulttuureihin tutustutaan esimerkiksi tarinoiden avulla.
L7 Oppilaita voidaan ohjata esimerkiksi näytelmän tekemiseen, kansanperinteen keräämiseen, tuottamaan uutisia, kirjoittamaan omaan sanomalehteen ja tekemään haastatteluja.
|