Merkitys, arvot ja asenteet |
T1 ohjata oppilasta syventämään kiinnostustaan ympäröivään yhteiskuntaan ja vahvistaa oppilaan kiinnostusta yhteiskuntaoppiin tiedonalana
Paikallinen tarkennus
L4 Opetuksessa käytetään mahdollisimman monipuolista opetusmateriaalia ja vaihtelevia työtapoja, jotta kiinnostus yhteiskuntaa ja yhteiskunnallisia asioita kohtaan saataisiin säilytettyä. Opetuksessa hyödynnetään esim. internetiä, lehtiä, elokuvia, televisiota ja sosiaalista mediaa. Harjoitellan edellä mainittujen tarjoaman informaation kriittistä tarkastelua.
L7 Annetaan oppilaalle kokemuksia itsestä vaikuttajana sekä ohjataan omien yhteiskunnallisten mielipiteiden muodostamiseen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oivaltaa yhteiskuntaa koskevan tiedon merkityksen yksilön ja yhteisön kannalta.
|
|
|
T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan eettistä arviointikykyään liittyen erilaisiin inhimillisiin, yhteiskunnallisiin ja taloudellisiin kysymyksiin
Paikallinen tarkennus
Tavoite: Ohjataan oppilasta miettimään, millaisia arvoja on erilaisten yhteiskunnallisten ja taloudellisten näkemysten taustalla.
L1 Ohjataan oppilasta löytämään itseään kiinnostavat yhteiskunnalliset kysymykset sekä ottamaan niihin rakentavalla tavalla kantaa.
L2 Tarkastellaan Suomen yhteiskuntaa oikeusvaltiona sekä ihmisoikeuksien kunnioittamista keskeisenä yhteiskunnan piirteenä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvioimaan omien ja yhteiskunnan muiden toimijoiden yhteiskunnallisten ja taloudellisten valintojen eettisiä merkityksiä ja seurauksia.
|
|
|
Yhteiskunnassa tarvittavien tietojen ja taitojen omaksuminen sekä yhteiskunnallinen ymmärrys |
T4 ohjata oppilasta syventämään ja pitämään ajan tasalla yhteiskuntaa, talouden toimintaa ja yksityistä taloudenpitoa koskevia tietojaan ja taitojaan sekä arvioimaan kriittisesti median roolia ja merkitystä
Paikallinen tarkennus
Tavoite: Ajankohtaisia yhteiskunnallisia kysymyksiä tarkastelemalla rohkaistaan oppilasta seuraamaan yhteiskunnan tapahtumia sekä ohjataan oppilasta median välittämän informaation kriittiseen arviointiin.
L3 Tutustutaan suomalaisen hyvinvointivaltion tarjoamaan tukeen sekä kansalaisen oikeuksiin ja mahdollisuuksiin sen hyödyntämiseen.
L5 Tieto -ja viestintäteknologiaa hyödynnetään monipuolisesti niin ajankohtaisen yhteiskuntaa ja taloutta koskevan tiedon lähteenä kuin monipuolisen ja luovan työskentelyn apuvälineenäkin. Tutustutaan median rooliin yhteiskunnassa sekä innostetaan sen käyttöön oman yhteiskunnallisen tietämyksen ylläpitämisessä. Harjoitellaan arvioimaan kriittisesti median roolia yhteiskunnassa sekä erilaisten tietolähteiden välittämän informaation paikaansapitävyyttä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään yhteiskunnan toiminnan sekä yksityisen että julkisen taloudenpidon periaatteita. Hän oppii tarkastelemaan kriittisesti median yhteiskunnallista roolia.
|
Yhteiskuntaa, mediaa, taloutta ja taloudenpitoa koskevat tiedot ja taidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas hankkii ja erittelee yhteiskuntaa ja taloutta käsittelevää tietoa eri näkökulmia huomioon ottavalla ja kriittisellä tavalla.
Hän arvioi kriittisesti median toimintaa ja mediavaikuttamista yhteiskunnassa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas hankkii tietoa yhteiskunnasta ja taloudesta eri lähteitä käyttäen sekä vertailee lähteiden tietoja keskenään. Hän erittelee median roolia yksilöiden elämässä ja sen toimintaa julkisen keskustelun osana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuvailee esimerkkien avulla yhteiskunnan ja talouden ilmiöitä ja toimintaa. Hän löytää eri lähteistä tietoa yhteiskunnasta ja taloudesta ja havaitsee eroja tietolähteiden antamissa tiedoissa.
Hän kuvailee median vaikutusta omassa elämässä ja yhteiskunnassa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ohjatusti yhteiskuntaan ja talouteen liittyviä asioita. Oppilas löytää ohjatusti yhteiskuntaa ja taloutta koskevaa tietoa hänelle annetusta lähteestä sekä antaa ohjatusti esimerkin median toiminnasta tiedon välittäjänä.
|
Yhteiskunnallisen tiedon käyttäminen ja soveltaminen |
T6 ohjata oppilasta tarkastelemaan yhteiskunnallista toimintaa sekä eri yhteisöjä ja vähemmistöryhmiä monipuolisesti ja avarakatseisesti
Paikallinen tarkennus
L2 Ohjataan oppilaita näkemään, miten erilaiset katsomukset kanavoituvat erilaisiksi poliittisiksi mielipiteiksi ja annetaan välineitä omien yhteiskunnallisten näkemysten muodostamiseen ja kriittiseen tarkasteluun. Ohjataan hyväksymään erilaiset yhteiskunnalliset mielipiteet, mutta tarkastelemaan niitä kriittisesti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii analysoimaan yhteiskunnan eri yhteisöjä ja väestöryhmiä.
|
Eri yhteisöjen ja väestöryhmien monipuolinen tarkastelu
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas arvioi keinoja, joilla voidaan tukea väestöryhmien yhdenvertaisuutta yhteiskunnassa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas erittelee erilaisten väestöryhmien asemaan vaikuttavia tekijöitä yhteiskunnassa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuvailee erilaisia yhteisöjä ja vähemmistöryhmiä sekä niiden asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osoittaa tunnistavansa esimerkkien avulla suomalaisessa yhteiskunnassa olevia yhteisöjä tai vähemmistöryhmiä.
|
T7 ohjata oppilasta ymmärtämään yhteiskunnallisen päätöksenteon periaatteita ja demokraattisia toimintatapoja paikallisella, kansallisella ja Euroopan unionin tasolla sekä globaalisti ja toimimaan aktiivisena, omaa lähiyhteisöä kehittävänä kansalaisena
Paikallinen tarkennus
L1 ja L7 Annetaan mahdollisuuksia harjoitella vaikuttamista koululla tai omassa lähiyhteisössä esimerkiksi oppilaskunnan, oman luokan toiminnan tai mahdollisuuksien mukaan oppiainerajat ylittävien projektien kautta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään yhteiskunnallisen päätöksenteon demokraattisia toimintatapoja ja soveltamaan niitä lähiyhteisössään.
|
Yhteiskunnallisen päätöksenteon periaatteiden ja demokraattisten toimintatapojen tunteminen ja soveltaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas arvioi annetun aineiston pohjalta, miten demokratian päämäärät toteutuvat päätöksenteossa eri tasoilla.
Oppilas soveltaa monipuolisesti
demokraattisia toimintatapoja lähiyhteisössään ja laatii perusteltuja ehdotuksia niiden kehittämiseksi.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas erittelee, miten eri päätöksentekotavat edistävät demokratiaa ja miten demokraattista päätöksentekoa tuetaan paikallisella, kansallisella, Euroopan unionin ja globaalilla tasolla.
Oppilas soveltaa demokraattisia toimintatapoja omassa lähiyhteisössään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuvailee demokraattisen päätöksenteon tunnuspiirteitä paikallisella, kansallisella ja Euroopan unionin tasolla.
Oppilas kuvailee, millä eri tavoin demokraattisia toimintatapoja voidaan toteuttaa hänen lähiyhteisössään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osoittaa tunnistavansa ohjatusti demokraattisen päätöksenteon tunnuspiirteitä.
Oppilas osoittaa esimerkeistä, miten demokraattinen päätöksenteko ilmenee hänen lähiyhteisössään.
|
T9 ohjata oppilasta laajentamaan näkemyksiään, osallistumaan yhteiskunnalliseen toimintaan ja keskusteluun sekä käyttämään mediataitojaan ja tietojaan yhteiskunnasta omien käsitystensä muodostamisessa ja kansalaisena toimimisessa
Paikallinen tarkennus
L1 Ohjataan oppilasta löytämään itseään kiinnostavat yhteiskunnalliset kysymykset sekä ottamaan niihin rakentavalla tavalla kantaa. Tarjotaan mahdollisuuksia saada itsestä kuva vaikuttajana esimerkiksi koululla tai paikallisyhteisössä tapahtuvan toiminnan (oppilaskunta, luokka) tai mahdollisuuksien mukaan oppiainerajat ylittävien projektien kautta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii omaksumaan ja hyödyntämään yhteiskunnallisessa toiminnassa oleellisia tietoja ja taitoja.
|
Yhteiskunnallinen ajattelu, osallistumis-, media- ja vaikuttamistaitojen soveltaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu rakentavasti yhteiskunnallis-poliittisten kysymysten käsittelyyn sekä esittää arvioita niistä käytävästä keskustelusta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu yhteiskunnallis-poliittisten kysymysten käsittelyyn ja vertailee erilaisia tapoja vaikuttaa.
Oppilas perustelee monipuolisesti mielipiteitä yhteiskunnallisista aiheista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas antaa esimerkkejä tavoista osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnallisesti.
Oppilas perustelee mielipiteitä yhteiskunnallisista aiheista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas antaa ohjatusti esimerkkejä keinoista osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnassa.
Oppilas ottaa kantaa yhteiskunnalliseen aiheeseen.
|