Suomen kieli ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Vuosiluokilla 7–9 oppilaan oppimisen arviointi on monipuolista, ohjaavaa ja kannustavaa. Kannustava ja rakentava palaute tukee oppilaiden motivaation rakentumista ja kielellisten valmiuksien kehittymistä sekä auttaa oppilaita löytämään omat vahvuutensa. Oppilaille annetaan säännöllisesti tietoa oppimisen edistymisestä ja suoriutumisesta suhteessa tavoitteisiin. Arviointi nivotaan kiinteäksi osaksi oppimisprosessia. Oppimista tukevan ja erittelevän palautteen avulla oppilaita autetaan tulemaan tietoisiksi omista taidoistaan, tiedoistaan ja työskentelyprosesseistaan ja annetaan välineitä niiden kehittämiseen. Vuosiluokilla 7–9 opetuksen kaikki tavoitealueet ovat oppilaiden oppimisen arvioinnissa yhtä tärkeitä. Niiden arviointi perustuu monipuolisiin suullisiin ja kirjallisiin näyttöihin sekä opettajan havaintoihin erilaisissa oppimistilanteissa. Oppilailla tulee olla mahdollisuus osoittaa osaamistaan monipuolisesti. Itsearviointitaitoja ja vertaispalautteen antamisen ja vastaanottamisen taitoja kehitetään osana formatiivista arviointia.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona oppilaan äidinkielen ja kirjallisuuden opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt äidinkielen ja kirjallisuuden tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on äidinkielen ja kirjallisuuden tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy äidinkielen ja kirjallisuuden päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Äidinkielen opetus käyttää jatkuvasti ja luontevasti monipuolisia arviointitapoja:

- suullinen arviointi,

- kirjallinen arviointi,

- numeroarviointi,

- vertaisarviointi ja

- itsearviointi.

Arvioinnissa hyödynnetään av-välineitä mahdollisuuksien mukaan.

Arvioinnin kohteena ovat

- oppilaan työskentely (jota opettaja sanallistaa oppilaalle),

- oppilaan tuotokset ja

- oppilaan edistyminen.

Äidinkielen arviointi ottaa huomioon myös oppilaiden tuen tarpeet ja antaa mahdollisuuden osoittaa oppimisen ja edistymisen oppilaalle sopivimmalla tavalla.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T1 ohjata oppilasta laajentamaan taitoaan toimia tavoitteellisesti, motivoituneesti, eettisesti ja rakentavasti erilaisissa viestintäympäristöissä
Paikallinen tarkennus
Seitsemännellä luokalla tavoitteena on, että osaa asettaa viestinnälleen tavoitteen ja toimii tavoitteensa mukaisesti. Tämä tavoite on seitsemännellä luokalla informatiivinen, esimerkiksi oman puhe-esityksen keskeisten asioiden perillemeno kuulijoille. L2: Oppilaat harjoittelevat ilmaisemaan mielipiteensä rakentavasti ja toimimaan osaamistaan soveltaen monenlaisissa esiintymis-, yhteistyö- ja vuorovaikutustilanteissa. L3: Oppilas harjoittelee sosiaalisia taitoja ryhmätyötilanteissa. L6: Vuorovaikutustilanteissa oppilasta ohjataan asianmukaiseen käyttäytymiseen. Koulutyöhön sisältyy toimintamuotoja, joissa tarjoutuu tilaisuus oppia tuntemaan erilaisia ammatteja ja työaloja sekä yritystoimintaa. 7. luokalla äidinkieli tekee yhteistyötä oppilaanohjauksen kanssa yritysvierailujen yhteydessä, jotta oppilas harjaantuu asettamaan tutustumiskäynneille tiedollisia tavoitteita ja kykenee hankkimaan tarvitsemiaan vastauksia. L7:Etenkin ryhmässä toimimalla opitaan neuvottelemista, sovittelemista ja ristiriitojen ratkaisemista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas laajentaa taitoaan toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Toiminta vuorovaikutusitilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa toimia rakentavasti monenlaisissa ryhmissä, myös vaativissa vuorovaikutustilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa toimia rakentavasti erilaisissa ryhmissä ja vuorovaikutustilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa toimia tavoitteellisesti ryhmissä ja tavanomaisissa vuorovaikutustilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa toimia itselleen tutussa ryhmässä ja arkisissa vuorovaikutustilanteissa.

T3 ohjata oppilasta monipuolistamaan taitojaan ilmaista itseään erilaisissa viestintä- ja esitystilanteissa, myös draaman keinoin.
Paikallinen tarkennus
Seitsemännellä luokalla tavoitteena on, että oppilas osaa esittää valmistellun puhe-esityksen ja käyttää jotakin havainnollistamisen keinoa sanomansa perillesaamiseksi. L1: Äidinkielen opetus on oppilaslähtöistä, joten aina kun mahdollista, oppilas saa mahdollisuuden käsitellä valmistelluissa puheenvuoroissaan itselleen läheisiä aiheita. Mikäli tämä ei suoranaisesti ole mahdollista, oppilasta ohjataan rajaamaan tai laajentamaan näkökulmaa siten, että tehtävänanto täyttyy. L2: Sekä spontaaneissa että valmistelluissa puheenvuoroissa oppilasta ohjataan käyttämään hyvien tapojen mukaista kieltä. Oppilasta rohkaistaan monipuoliseeen ja omasta persoonasta kumpuavaan itseilmaisuun. On tärkeää tähdentää, ettei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa esiintyä ja ilmaista itseään. L3: Erilaisia puheenvuoroja harjoittelemalla oppilas harjaantuu arkielämän sosiaalisia taitoja varten. Oppilasta rohkaistaan aina itse hoitamaan asiat niiden vieraiden aikuisten kanssa, joiden kanssa toimiminen on äidinkielen opetuksen tiimoilta tarpeellista. L7: Keskusteluharjoitukset ja muut puheilmaisua sisältävät tilanteet äidinkielen tunneilla pyritään järjestämään siten, että ne edistävät demokratian ja kuulluksi tulemisen kokemusta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas monipuolistaa kokonaisilmaisun taitojaan erilaisissa viestintä- ja esitystilanteissa.
Esiintymisen taidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pitää valmistellun puhe-esityksen vaativastakin aiheesta. Oppilas osaa ilmaista itseään monipuolisesti ja mukauttaa ilmaisuaan kuulijoiden ja tavoitteen mukaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa pitää valmistellun puhe-esityksen ja kohdentaa sen kuuli-joilleen. Oppilas osaa ilmaista itseään tilanteeseen sopivalla tavalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa pitää valmistellun yksinkertaisen puhe-esityksen. Oppilas osaa ilmaista itseään selkeästi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa pitää lyhyen puhe-esityksen konkreettisesta, itselleen tutusta aiheesta. Oppilas osaa ilmaista itseään ymmärrettävästi.

Tekstien tulkitseminen
T5 ohjata oppilasta kehittämään tekstien ymmärtämisessä, tulkinnassa ja analysoimisessa tarvittavia strategioita ja metakognitiivisia taitoja sekä taitoa arvioida oman lukemisensa kehittämistarpeita
Paikallinen tarkennus
Seitsemännellä luokalla tavoitteena on, että oppilas ymmärtää, mitä tarkoitetaan pintatason ja syvätason lukemisella, ja hänellä on pyrkimys päästä syvätasolle. Hän osaa poimia tekstistä erilaisia osia (otsikkolajeja, kuvatekstejä, erilaisia kappaletyyppejä jne) ja ymmärtää, mikä niiden tehtävä on tekstissä. L1: Oppilasta ohjataan löytämään oman kehitystasonsa ja kiinnostuksen kohteidensa mukaista lukemista esimerkiksi kirjavinkkauksen avulla. L2: Vaikka tekstien tulee pääosin lähteä seitsemäsluokkalaisen lähiympäristön ja kiinnostuksen kohteiden aihemaailmasta, pyritään mukaan ottamaan vieraampiakin tekstejä, jotta tekstintulkintataidot kehittyvät. Erilaisista kulttuurisista taustoista tulevien tekstien lukeminen lisää myös luottamusta ja kunnioitusta muista ihmisryhmiä ja kansoja kohtaan. L4: Oppilas osaa käyttää tekstinlukustrategioita erilaisiin teksteihin (kuten oppikirjatekstit, lehtitekstit, kertomukset ja sarjakuvat), myös laajan tekstikäsityksen mukaisiin teksteihin (kuten taulukot ja kuvat).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tekstien lukemisessa tarvittavia strategioita ja metakognitiivisia taitoja ja oppii arvioimaan lukemisensa kehittämistarpeita.
Tekstin ymmärtäminen ja omien vahvuuksien ja kehittämiskohteiden tunnistaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää lukutilanteen kannalta tarkoituksenmukaisia teks-tinymmärtämisen strategioita. Oppilas osaa arvioida lukutaitojaan ja pohtia, miten voi niitä kehittää.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa valita tekstilajiin sopivia tekstinymmärtämisen strategioita. Oppilas osaa eritellä lukutaitoaan ja kuvata vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää muutamia tekstinymmärtämisen strategioita. Oppilas osaa kuvata itseään lukijana ja nimetä muutamia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää jotakin yksinkertaista tekstinymmärtämisen strategiaa. Oppilas osaa nimetä jonkin lukemiseen liittyvän vahvuutensa tai kehittämiskohteensa.

T6 tarjota oppilaalle monipuolisia mahdollisuuksia valita, käyttää, tulkita ja arvioida monimuotoisia kaunokirjallisia, asia- ja mediatekstejä
Paikallinen tarkennus
Seitsemännellä luokalla tavoitteena on, että oppilas osaa käyttää, tulkita ja kirjoittaa esimerkiksi uutisen ja muutamia opiskelumaailman keskeisiä tekstilajeja ( esim. referaatti, raportti ja suppea esseevastaus). L1: Erilaisia tekstejä lukemalla oppilas harjaantuu päättelyyn ja johtopäätösten tekemiseen. L2: Oppilas saa valita myös omaan kulttuuripiiriinsä eli nuorisokulttuuriin liittyviä tekstejä. Hän ymmärtää sen keskeisiä piirteitä ja eroavaisuuksia muihin genreihin. L4 :Kirjallisuustieteeseen liittyvän käsitteistön haltuunotto ja käyttö tekstin analysoinnissa ohjaavat oppilasta hahmottamaan eri tekstityyppien välisiä eroja. L5: Oppilas ymmärtää erityyppisiä tekstejä lukiessaan, käyttäessään ja tuottaessaan tekijänoikeuksiin liittyviä säädöksiä ja käytäntöjä..
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii valitsemaan, käyttämään, tulkitsemaan ja arvioimaan monimuotoisia kaunokirjallisia, asia- ja mediatekstejä.
Tekstimaailman monipuolistuminen ja monilukutaito

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa valita, käyttää, tulkita ja arvioida myös itselleen uudenlaisia tekstejä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa valita, käyttää ja tulkita eri tekstilajeja edustavia tekstejä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa valita, käyttää ja lukea erilaisia tekstejä mutta pitäytyy enimmäkseen itselleen tutuissa tekstilajeissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa lukea yksinkertaisia kaunokirjallisia, asia- ja mediatekstejä eri muodoissaan.

T8 kannustaa oppilasta kehittämään taitoaan arvioida erilaisista lähteistä hankkimaansa tietoa ja käyttämään sitä tarkoituksenmukaisella tavalla
Paikallinen tarkennus
Seitsemännellä luokalla tavoitteena on, että oppilas osaa hankkia tietoa puhe-esitelmää tai erilaisia tekstejä varten esimerkiksi Googlen hakuohjelmalla sekä kirjastojen tietokannoista. Hän ymmärtää, ettei kaikki löytyvä tieto samanarvoista, totuudellista tai relevanttia. L1: Puhe-esityksen valmistelu ja erilaisten tekstien tutkiminen ohjaavat huomaamaan erilaisiin lähteisiin liittyvää kulttuurista taustaa ja sävyä. L4: Oppilas osaa ottaa käyttää työssään lähteenä muutakin kuin kirjoitettua tekstiä. Hän osaa myös havainnollistaa asiaansa esimerkiksi kuvin ja diagrammein. L5: Oppilasta ohjataan jatkuvasti monipuoliseen tiedon hankintaan ja tuottamiseen. L6: Tiedonhaun eri vaiheita toteuttaessaan ja laajempia esityskokonaisuuksia valmistellessaan oppilas oppii työelämän vaatimia työn loppuun saattamisen taitoja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvioimaan erilaisista lähteistä hankkimaansa tietoa ja käyttämään sitä tarkoituksenmukaisella tavalla.
Tiedonhankintataidot ja lähdekriittisyys

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa toimia tiedonhaun vaiheiden mukaisesti. Oppilas osaa käyttää monipuolisia lähteitä ja hakea niistä tietoa tarkoituksenmukaisella tavalla. Oppilas osaa pohtia lähteiden luotettavuuteen ja tiedon käytettävyyteen liittyviä tekijöitä ja perustella omat lähdevalintansa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvata tiedonhaun keskeiset vaiheet, etsiä erilaisia lähteitä ja hakea tietoa niistä. Oppilas osaa arvioida erilaisten lähteiden luotettavuutta ja käytettävyyttä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää tavanomaisia lähteitä ja hakea tietoa niistä. Oppilas osaa kuvata käyttämiensä lähteiden luotettavuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa etsiä yksittäisiä tietoja annetuista lähteistä. Oppilas osaa nimetä muutaman lähteiden luotettavuuteen liittyvän piirteen.

T9 kannustaa oppilasta laajentamaan kiinnostusta itselle uudenlaisia fiktiivisiä kirjallisuus- ja tekstilajityyppejä kohtaan ja monipuolistamaan luku-, kuuntelu- ja katselukokemuksiaan ja niiden jakamisen keinoja sekä syventämään ymmärrystä fiktion keinoista
Paikallinen tarkennus
Seitsemännellä luokalla tavoitteena on, että oppilas ymmärtää jollain tasolla, mitä tarkoittaa fiktiivisen tekstin teema ja millaisia vertauskuvia kaunokirjallinen teksti voi sisältää. Oppilas osaa tunnistaa tekstistä esimerkiksi aiheen, juonen, päähenkilön ja sivuhenkilöt, ennakoinnin, takauman ja käännekohdan. Hän lukee lukuvuoden aikana ainakin kolme kokonaisteosta ja käsittelee niitä usean erilaisen harjoituksen kautta sekä yksin että ryhmissä. L1: Oppilaan saatavilla on jatkuvasti monipuolista lukemista, jotta hän saa erilaisia näkökulmia ja oppii käyttämään kuvittelukykyään uuden oivaltamiseen. L2: Oppilas osaa liittää tekstin tiettyyn kulttuurikontekstiiin. Hän osaa jakaa lukukokemuksiaan rakentavasti ja yhteistyössä muiden kanssa. L4: Oppilasta ohjataan etsimään itselleen sopivaa tekstityyppiä muustakin kuin kirjoitetun tekstin puolelta. L5: Oppilasta jakaa lukukokemuksiaan myös tvt-välineitä hyödyntäen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu itselleen uudenlaisiin fiktiivisiin teksteihin eri muodoissaan, monipuolistaa luku-, kuuntelu- ja katselukokemuksiaan ja jakaa niitä sekä syventää ymmärrystään fiktion keinoista.
Fiktiivisten tekstien erittely ja tulkinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa analysoida fiktiivisiä tekstejä eri muodoissaan tarkoituksenmukaisia käsitteitä käyttäen. Oppilas osaa tulkita fiktiivisiä tekstejä ja pohtia fiktion monitulkintaisuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa eritellä fiktiivisiä tekstejä eri muodoissaan. Oppilas osaa käyttää erittelyssä muutamia keskeisiä käsitteitä sekä tunnistaa fiktion kielen ja ilmaisutapojen erityispiirteitä ja kerronnan keinoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla fiktiivisen tekstin piirteitä ja tehdä havaintoja fiktion keinoista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa selostaa yksinkertaisen fiktiivisen tekstin juonen ja nimetä joitakin fiktion keinoja.

Tekstien tuottaminen
T10 rohkaista oppilasta ilmaisemaan ajatuksiaan kirjoittamalla ja tuottamalla monimuotoisia tekstejä sekä auttaa oppilasta tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan tekstin tuottajana
Paikallinen tarkennus
Seitsemännellä luokalla tavoitteena on, että oppilas tutustuu erilaisiin tekstityyppeihin (esimerkiksi uutinen, sarjakuva, satu ja novelli). Hän osaa ilmaista perustellun näkemyksensä tekstistä sekä yksin että osana ryhmää. Hän kokeilee joidenkin tekstityyppien tuottamista myös itse. L2: Oppilas saa kokemuksia itselleen uusista teksteistä ja kokeilee niiden tuottamista itse. L4: Tiedon tuottamisen, tulkinnan ja välittämisen taitoja harjoitellaan myös oppiaineiden yhteistyönä (esimerkiksi oppilaanohjaus). L5: Tekstejä tuotetaan tvt-välineistöä apuna käyttäen. L7: Ilmaisemalla näkemyksiään sekä suullisesti että kirjallisesti oppilas oppii vaikuttamisen tapoja ja mahdollisuuksia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan ajatuksiaan kirjoittamalla ja tuottamalla monimuotoisia tekstejä sekä tunnistamaan vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan tekstin tuottajana.
Monimuotoisten tekstien tuottaminen ja tekstin tuottamisen taitojen kehittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tuottaa luovasti tilanteeseen ja tavoitteeseen sopivia tekstejä. Oppilas osaa arvioida vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan tekstin tuottajana ja pohtia, miten voi taitojaan kehittää.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tuottaa tavoitteen mukaisia tekstejä. Oppilas osaa eritellä vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan tekstin tuottajana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tuottaa erityyppisiä tekstejä ohjeiden mukaan. Oppilas osaa kuvata itseään tekstien tuottajana ja nimetä muutamia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tuottaa mallien avulla yksinkertaisia tekstejä. Oppilas osaa nimetä jonkin vahvuutensa tai kehittämiskohteensa tekstin tuottajana.

T12 ohjata oppilasta vahvistamaan tekstin tuottamisen prosesseja, tarjota oppilaalle tilaisuuksia tuottaa tekstiä yhdessä muiden kanssa sekä rohkaista oppilasta vahvistamaan taitoa antaa ja ottaa vastaan palautetta sekä arvioida itseään tekstin tuottajana
Paikallinen tarkennus
Seitsemännellä luokalla tavoitteena on se, että oppilas kykenee suunnittelemaan tekstejään etukäteen itselleen luontevimmalla tavalla. Oppilas kokeilee palautteen antamista toisen työstä sekä kirjallisesti että suullisesti. L2: Oppilas osaa antaa rakentavaa palautetta toisen oppilaan työskentelystä ja työn lopputuloksesta. L4: Oppilas ymmärtää tekstin tuottamisen ja avaamisen prosessimaisen luonteen. L5: Oppilas hallitsee tekstin tuottamisessa tekstinkäsittelyn perusteet. L6: Oppilas osaa asettaa tekstiä tuottaessaan työlleen realistisen tavoitteen ja ymmärtää, mitä hänen tulee tehdä tavoitteeseen pääsemiseksi.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas vahvistaa tekstin tuottamisen prosessejaan ja tuottaa tekstiä yhdessä muiden kanssa sekä vahvistaa taitoaan antaa ja ottaa vastaan palautetta sekä arvioida itseään tekstin tuottajana.
Tekstin tuottamisen prosessien hallinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa muokata monipuolisesti ja itsenäisesti tekstin ilmaisua ja rakenteita. Oppilas osaa antaa tekstien muokkaamista edistävää palautetta muiden teksteistä ja soveltaa saamaansa palautetta kehittäessään tekstin tuottamisen taitojaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa muokata tekstin rakenteita ja kieliasua palautteen pohjalta. Oppilas osaa antaa rakentavaa palautetta ja hyödyntää saamaansa palautetta tekstin tuottamisen eri vaiheissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa suunnitella ja tuottaa tekstiä sekä yksin että ryhmässä. Oppilas osaa antaa palautetta ja hyödyntää saamaansa palautetta satunnaisesti tekstien tuottamisessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ideoida ja tuottaa tekstiä mallien tai apukysymysten avulla. Oppilas osaa antaa niukkaa tai yksipuolista palautetta muiden teksteistä ja ottaa vastaan palautetta.

T13 ohjata oppilasta edistämään kirjoittamisen sujuvoittamista ja vahvistamaan tieto- ja viestintäteknologian käyttötaitoa tekstien tuottamisessa, syventämään ymmärrystään kirjoittamisesta viestintänä ja vahvistamaan yleiskielen hallintaa antamalla tietoa kirjoitetun kielen konventioista
Paikallinen tarkennus
Seitsemännellä luokalla vahvistetaan ala-asteella opittuja käsinkirjoittamisen taitoja, opiskellaan jokin nettipohjainen kirjoitusohjelma ja ohjataan noudattamaan kaikille yhteisiä asettelunormeja. L2: Äidinkielen tunneilla on usein tilaisuus tuottaa luovaa tekstiä. L4: Tekstien tuottamisessa pääpaino on tekstin sisällön välittymisessä lukijalle. L5: Oppilas osaa käyttää yleisimpiä tekstinkäsittelyohjelmia ja avata tiedostonsa sekä kotona että koulussa. L6: Seitsemännellä luokalla pyritään ottamaan yhteys kirjoittamalla johonkin koulun ulkopuoliseen toimijaan esimerkiksi yhteistyössä oppilaanohjauksen kanssa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas sujuvoittaa ja vahvistaa tekstien tuottamisen taitoaan käsin ja tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen sekä syventää ymmärrystään kirjoittamisesta viestintänä ja vahvistaa yleiskielen hallintaansa.
Ymmärrettävän tekstin tuottaminen ja kirjoitetun kielen konventioiden hallinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tuottaa eheän ja havainnollisen tekstin. Oppilas osaa käyttää sidosteisuuden keinoja monipuolisesti, käyttää monipuolisia lause- ja virkerakenteita, kiinnittää huomiota tekstin tyyliin sekä noudattaa kirjoitetun yleiskielen käytänteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tuottaa tekstin, joka on helposti ymmärrettävä ja sujuva. Oppilas osaa jäsentää tekstinsä ja kappaleensa loogisesti ja kiinnittää huomiota sananvalintoihin sekä noudattaa pääosin kirjoitetun yleiskielen käytänteitä tekstejä tuottaessaan ja muokatessaan. Oppilas osaa kirjoittaa sujuvasti käsin ja tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tuottaa tekstin, jonka viesti välittyy pääosin helposti. Oppilas osaa jaksottaa tekstinsä ja kiinnittää huomiota virke- ja lauserakenteisiin sekä noudattaa useita kirjoitetun yleiskielen käytänteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tuottaa yksinkertaisen tekstin, jonka viestistä saa selvää. Oppilas osaa käyttää yksinkertaisia virke- ja lauserakenteita sekä pääosin virkkeen lopetusmerkkejä ja isoa alkukirjainta virkkeen alussa ja erisnimissä. Oppilas osaa kirjoittaa käsin ja tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.

T14 harjaannuttaa oppilasta vahvistamaan tiedon hallinnan ja käyttämisen taitoja ja monipuolistamaan lähteiden käyttöä ja viittaustapojen hallintaa omassa tekstissä sekä opastaa oppilasta toimimaan eettisesti verkossa yksityisyyttä ja tekijänoikeuksia kunnioittaen
Paikallinen tarkennus
Seitsemännellä luokalla tavoitteena on se, että oppilas ymmärtää tekstin kuuluvan tekijälleen, eikä hänellä ole oikeutta käyttää sitä ilman asianmukaisia viittaustapoja. Hän osaa tehdä tiivistyksiä tekstin keskeisistä asioista. L2: Oppilas ymmärtää, että erilaisista kulttuurisista taustoista tulevat tekstit kantavat mukanaan ko. kulttuurin arvoja ja asenteita ja osaa harjoittaa niiden suhteen jonkinlaista lähdekriittisyyttä. L4:Oppilas osaa yhdistää työhönsä laajan tekstikäsityksen mukaista, erilaisista lähteistä tulevaa aineistoa ja muokata siitä mielekkään kokonaisuuden. L5: Oppilas saa tietoa lähdekriittisyydestä, lähteiden merkinnästä ja tekijänoikeudellisista seikoista. Hän ymmärtää, mitä seurauksia plagioinnilla on niin omassa koulussa kuin laajemmin yhteiskunnassa. L6: Oppilas ymmärtää, että mikään työ ei ole vapaasti muiden ryöstettävissä, vaan tekijän pitää halutessaan saada siitä lain ja asetusten määräämä korvaus. Hän oppii arvistamaan työtä ja vaivannäköä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas vahvistaa tiedon hallinnan ja käyttämisen taitojaan ja monipuolistaa lähteiden käyttöä ja viittaustapojen hallintaa sekä harjaantuu toimimaan erilaisissa ympäristöissä yksityisyyttä ja tekijänoikeuksia kunnioittaen.
Tiedon esittäminen, hallinta sekä eettinen viestintä

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa yhdistellä omissa teksteissään useista lähteistä hankkimaansa tietoa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tehdä monipuolisia muistiinpanoja ja tiivistää hankkimaansa tietoa. Oppilas merkitsee lähteet asianmukaisella tavalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tehdä yksinkertaisia muistiinpanoja ja merkitä käyttämänsä lähteet mallin mukaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tehdä yksinkertaisen tiivistyksen luetun, kuullun tai nähdyn pohjalta. Oppilas osaa käyttää lähteitä mekaanisesti ja yksinkertaisesti teksteissään. Oppilas noudattaa tekijänoikeuksia ja tietää, mitä yksityisyyden suojalla tarkoitetaan.

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Vahvistetaan taitoa toimia erilaisissa, myös koulun ulkopuolisissa, vuorovaikutustilanteissa ja havainnoidaan omasta ja muiden viestinnästä syntyviä vaikutelmia ja merkityksiä. Harjoitellaan kuuntelemisen ja puhumisen taitoja ideointi-, väittely-, neuvottelu- ja ongelmanratkaisutilanteissa. Tehdään havaintoja viestintätilanteille tyypillisistä kielen keinoista ja omaksutaan niitä osaksi omaa kielenkäyttöä. Tutustutaan teatteriin taidemuotona ja teatteri-ilmaisun keinoihin draaman toimintamuotojen avulla. Harjoitutetaan oppilaiden kykyä käyttää puheen ja kokonaisilmaisun keinoja itseilmaisussa. Harjoitellaan valmisteltujen puhe-esitysten pitämistä sekä havainnollistamista. Harjoitellaan arvioimaan omia vuorovaikutustaitoja ja viestintätapoja ja havaitsemaan niiden kehittämiskohteita.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ryhmäviestintätaidot ovat oppimisen edellytys yläkoulussa, joten niihin kiinnitetään huomiota. Ohjataan oppilasta oman puheenvuoron valmisteluun, toisten puheenvuorojen kuuntelemiseen, erilaisten kysymysten tekoon, palautteen antamiseen ja palautteen vastaanottamiseen.

Opetuksessa käytetään draamaa erityisesti ryhmäyttämisen välineenä.

Oppilas tuottaa yksin puhe-esityksen tietystä aiheesta ja hankkii siihen liittyvää oheismateriaalia, jonka esittelee mielellään av-välineiden avulla.

S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tekstien tulkinnan taitoja syvennetään lukemalla ja tutkimalla fiktiivisiä, media- ja asiatekstejä eri muodoissaan: kaunokirjallisuutta, tietokirjallisuutta sekä erilaisia painetun, sähköisen ja audiovisuaalisen median tekstejä. Syvennetään tekstin ymmärtämisen strategioita ja seurataan lukutaidon kehittymistä. Tutustutaan erilaisiin pohtiviin ja kantaa ottaviin teksteihin sekä niiden vaikutuskeinoihin ja keskeisiin kielellisiin piirteisiin, kuten mielipiteen ja faktan erottamiseen, suostuttelun, varmuusasteiden, asenteiden ja affektiivisuuden ilmaisuun, henkilöön viittaamisen suoriin ja epäsuoriin keinoihin, referointiin, asioiden välisten suhteiden osoittamiseen perustelukeinoihin ja retorisiin keinoihin. Tutustutaan kuvaa, ääntä ja kirjoitusta yhdistäviin teksteihin ja niiden ilmaisutapoihin. Pohditaan tekstien tarkoitusperiä ja kohderyhmiä ja esitetään kriittisen lukijan kysymyksiä. Eläydytään luettuun, reflektoidaan omaa elämää luetun avulla ja jaetaan lukukokemuksia. Laajennetaan lukuharrastusta nuortenkirjallisuudesta yleiseen kauno- ja tietokirjallisuuteen. Harjoitellaan kirjallisuuden analyysi- ja tulkintataitoja ja lisätään käsitteiden käyttöä tekstien tarkastelussa ja vertailussa. Tunnistetaan ja tulkitaan kielen kuvallisuutta ja symboliikkaa ja syvennetään fiktion kielen ja kerronnan keinojen tuntemusta. Tutustutaan tiedonhaun vaiheisiin, erilaisiin tietolähteisiin ja arvioidaan niiden luotettavuutta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilasta autetaan havainnoimaan, kuinka laaja tekstin käsite on. Erilaisien tekstien avullä käydään läpi tekstin peruskäsitteet, kuten tekstin tavoite, vastaanottaja ja tekstilaji. Lähempään tarkasteluun otetaan vähintään yksi kirjallisuusgenre, esim. satu tai sarjakuva

Opiskellaan kaunokirjallisuuden avaamisen peruskäsitteitä, kuten novellianalyysin perusteet. Myös kerronnan keinot, kuten dialogi, henkilöhahmot, juoni, kerronta, kertoja, kuvaus, miljöö ja näkökulma tulevat tutuiksi 7. luokalla.

Tiedonhaku omaa tekstiä tai muuta tehtävää varten on jatkuvaa ja jo itsessään oppimisen tavoite. Etsitään yhdessä aktiivisesti eri tietolähteistä ja verrataan niistä saatavia tietoja. Omissa teksteissä ohjataan lähteiden oikeaan merkintätapaan ja selvitetään tekijänoikeuksiin liittyviä kysymyksiä.

Mediateksteistä seitsemännellä luokalla käsitellään uutinen.

S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tuotetaan fiktiivisiä ja ei-fiktiivisiä tekstejä eri muodoissaan: kielellisinä, visuaalisina, audiovisuaalisina ja verkkoteksteinä. Harjoitellaan tekstien tuottamista vaiheittain. Annetaan ja vastaanotetaan palautetta tekstin tuottamisen eri vaiheissa. Perehdytään erityyppisten tekstien tavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opiskellaan kertoville, kuvaaville, ohjaaville ja erityisesti pohtiville ja kantaa ottaville teksteille tyypillisiä tekstuaalisia, visuaalisia ja kielellisiä piirteitä ja hyödynnetään tätä tietoa tuotettaessa omia tekstejä. Harjoitellaan tekstien kohdentamista ja kielen ja muiden ilmaisutapojen mukauttamista eri kohderyhmille ja eri tarkoituksiin sopiviksi. Tutkitaan kirjoitettujen tekstien elementtejä, sekä hyödynnetään tätä tietoa omissa teksteissä. Syvennetään ymmärrystä kirjoitetun yleiskielen piirteistä: hahmotetaan kappaleiden, virkkeiden ja lauseiden rakenteita (erilaiset kappalerakenteet, pää- ja sivulauseet, lauseenvastikkeet, lauseenjäsenet, lauseke) ja opitaan käyttämään asioiden välisten suhteiden ilmaisukeinoja sekä ilmaisemaan viittaussuhteita. Tarkastellaan erilaisia ajan ja suhtautumisen ilmaisutapoja, sekä harjoitellaan niiden käyttöä omissa teksteissä. Tutkitaan sanastoon liittyviä rekisteri- ja tyylipiirteitä ja opitaan valitsemaan kuhunkin tekstiin sopivat ilmaisutavat. Opitaan käyttämään kirjoitetun yleiskielen konventioita omien tekstien tuottamisessa ja muokkauksessa. Vahvistetaan opiskelussa tarvittavien tekstien tuottamisen taitoja, kuten referoimista, tiivistämistä, muistiinpanojen tekoa ja lähteiden käyttöä. Perehdytään tekijänoikeuksiin ja noudatetaan tekijänoikeuksia omia tekstejä tuotettaessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Seitsemännellä luokalla kerrataan sanaluokat ja sijamuodot ja opiskellaan kieliopista tempukset sekä korrelaatin käsite.

Lauseopin puolelta syvennytään virkkeeseen, erilaisiin lausetyyppeihin ja niiden myötä perehdytään pilkutukseen, jossa pääpaino on pää- ja sivulauseen välisessä pilkutuksessa.

Tutustutaan käsitteisiin abstrakti ja konkreettinen sanasto.

Puhekielen ja kirjakielen eroavuksia käydään suppeasti läpi.

Opetellaan rakentamaan teksti vaihe vaiheelta suunnittelun kautta jäsentelyyn ja viimeistelyyn. Etsitään itselle sopivanta suunnittelutapaa eri vaihtoehdoista ja syvennytään kappalejakoon. Harjoitellaan tehtäväannon rajausta.

Kirjoitetaan erilaisia opiskelumaailman tekstejä, kuten referaatti, tiivistelmä ja selostus. Opetellaan tekemään muistiinpanoja.

Käymme läpi tietokoneella kirjoitetun tekstin asettelunormit, mieluiten yhteistyössä jonkin toisen oppiaineen kanssa.

Perehdytään tekijänoikeuksiin ja lähteiden merkintään.

ePerusteet