Suomen kieli ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Vuosiluokilla 7–9 oppilaan oppimisen arviointi on monipuolista, ohjaavaa ja kannustavaa. Kannustava ja rakentava palaute tukee oppilaiden motivaation rakentumista ja kielellisten valmiuksien kehittymistä sekä auttaa oppilaita löytämään omat vahvuutensa. Oppilaille annetaan säännöllisesti tietoa oppimisen edistymisestä ja suoriutumisesta suhteessa tavoitteisiin. Arviointi nivotaan kiinteäksi osaksi oppimisprosessia. Oppimista tukevan ja erittelevän palautteen avulla oppilaita autetaan tulemaan tietoisiksi omista taidoistaan, tiedoistaan ja työskentelyprosesseistaan ja annetaan välineitä niiden kehittämiseen. Vuosiluokilla 7–9 opetuksen kaikki tavoitealueet ovat oppilaiden oppimisen arvioinnissa yhtä tärkeitä. Niiden arviointi perustuu monipuolisiin suullisiin ja kirjallisiin näyttöihin sekä opettajan havaintoihin erilaisissa oppimistilanteissa. Oppilailla tulee olla mahdollisuus osoittaa osaamistaan monipuolisesti. Itsearviointitaitoja ja vertaispalautteen antamisen ja vastaanottamisen taitoja kehitetään osana formatiivista arviointia.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona oppilaan äidinkielen ja kirjallisuuden opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt äidinkielen ja kirjallisuuden tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on äidinkielen ja kirjallisuuden tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy äidinkielen ja kirjallisuuden päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Äidinkielen opetus käyttää jatkuvasti ja luontevasti monipuolisia arviointitapoja:

- suullinen arviointi,

- kirjallinen arviointi,

- numeroarviointi,

- vertaisarviointi ja

- itsearviointi.

Arvioinnissa hyödynnetään av-välineitä mahdollisuuksien mukaan.

Arvioinnin kohteena ovat

- oppilaan työskentely (jota opettaja sanallistaa oppilaalle),

- oppilaan tuotokset ja

- oppilaan edistyminen.

Äidinkielen arviointi ottaa huomioon myös oppilaiden tuen tarpeet ja antaa mahdollisuuden osoittaa oppimisen ja edistymisen oppilaalle sopivimmalla tavalla.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T1 ohjata oppilasta laajentamaan taitoaan toimia tavoitteellisesti, motivoituneesti, eettisesti ja rakentavasti erilaisissa viestintäympäristöissä
Paikallinen tarkennus
Yhdeksannellä luokalla tavoitteena on, että oppilas asioida kulloisenkin tavoitteensa mukaisesti myös koulun ulkopuolisissa ympäristöissä. L2:Oppilaat harjoittelevat ilmaisemaan mielipiteensä rakentavasti ja toimimaan osaamistaan soveltaen monenlaisissa esiintymis-, yhteistyö- ja vuorovaikutustilanteissa. L3: Oppilas harjoittelee sosiaalisia taitoja ryhmätyö- ja ryhmäkeskustelutilanteissa. L6: Koulutyöhön sisältyy toimintamuotoja, joissa tarjoutuu tilaisuus oppia tuntemaan erilaisia ammatteja ja työaloja sekä yritystoimintaa. 9. luokalla äidinkieli tekee yhteistyötä oppilaanohjauksen kanssa esimerkiksi TET-jaksojen ja erilaisiin ammatteihin tutustumisen yhteydessä, jotta oppilas harjaantuu havainnoimaan näissä tilanteissa ympäristöään, esittämään kysymyksiä, käyttämään asiallaista kieltä, olemaan kohtelias ja kiinnittämään huomiota siihen, millaisia vaatimuksia häntä kiinnostava ammatti pitää sisällään kielen ja vuorovaikutustaitojen kannalta. L7:Etenkin ryhmässä toimimalla opitaan neuvottelemista, sovittelemista ja ristiriitojen ratkaisemista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas laajentaa taitoaan toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Toiminta vuorovaikutusitilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa toimia rakentavasti monenlaisissa ryhmissä, myös vaativissa vuorovaikutustilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa toimia rakentavasti erilaisissa ryhmissä ja vuorovaikutustilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa toimia tavoitteellisesti ryhmissä ja tavanomaisissa vuorovaikutustilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa toimia itselleen tutussa ryhmässä ja arkisissa vuorovaikutustilanteissa.

T3 ohjata oppilasta monipuolistamaan taitojaan ilmaista itseään erilaisissa viestintä- ja esitystilanteissa, myös draaman keinoin.
Paikallinen tarkennus
Yhdeksannellä luokalla tavoitteena on, että oppilas osaa mahdollisimman hyvin omat vahvuutensa ja kehityskohteensa huomioiden ilmaista itseään suullisesti niin koulussa kuin koulun ulkopuolella itseensä ilmaisijana luottaen. L1:Oppilas saa mahdollisuuden käsitellä valmistelluissa puheenvuoroissaan itselleen läheisiä aiheita. L2: Sekä spontaaneissa että valmistelluissa puheenvuoroissa oppilasta ohjataan käyttämään hyvien tapojen mukaista kieltä. Oppilasta rohkaistaan monipuoliseeen ja omasta persoonasta kumpuavaan itseilmaisuun. L3: Erilaisia puheenvuoroja harjoittelemalla oppilas harjaantuu arkielämän sosiaalisia taitoja varten. Oppilasta rohkaistaan aina itse hoitamaan asiat niiden vieraiden aikuisten kanssa, joiden kanssa toimiminen on äidinkielen opetuksen tiimoilta tarpeellista. L7: Keskusteluharjoitukset ja muut puheilmaisua sisältävät tilanteet äidinkielen tunneilla pyritään pitämään siten, että ne edistävät demokratian ja kuulluksi tulemisen kokemusta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas monipuolistaa kokonaisilmaisun taitojaan erilaisissa viestintä- ja esitystilanteissa.
Esiintymisen taidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pitää valmistellun puhe-esityksen vaativastakin aiheesta. Oppilas osaa ilmaista itseään monipuolisesti ja mukauttaa ilmaisuaan kuulijoiden ja tavoitteen mukaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa pitää valmistellun puhe-esityksen ja kohdentaa sen kuuli-joilleen. Oppilas osaa ilmaista itseään tilanteeseen sopivalla tavalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa pitää valmistellun yksinkertaisen puhe-esityksen. Oppilas osaa ilmaista itseään selkeästi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa pitää lyhyen puhe-esityksen konkreettisesta, itselleen tutusta aiheesta. Oppilas osaa ilmaista itseään ymmärrettävästi.

T4 kannustaa oppilasta syventämään viestijäkuvaansa niin, että hän oppii havainnoimaan omaa viestintäänsä, tunnistamaan vahvuuksiaan sekä kehittämisalueitaan erilaisissa, myös monimediaisissa viestintäympäristöissä
Paikallinen tarkennus
Yhdeksännellä luokalla tavoitteena on, että oppilas osaa arvioida omaa asiointiviestintäänsä ja pystyy nimeämään sen kehittämiskohteita. L1: Oppilasta ohjataan tekemään havaintoja sekä viestinnän aikana että sen jälkeen. L2: Puheviestintätilanteisiin pyritään liittämään vertaisarviointia. Oppilaita ohjataan paitsi rakentavan palautteen antamiseen, myös vastaanottamiseen. L6: Puheviestinnässä painopiste on viestin välittymisessä kuulijoille ja yhteisen todellisuuden ja kokemuksen rakentumisessa. L7: Oppilas oppii suuntaamaan puheviestintäänsä sen vaikuttavuuden ja selkeyden näkökulmasta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnoiman omaa viestintäänsä ja tunnistamaan vahvuuksiaan sekä kehittämisalueitaan.
Vuorovaikutustaitojen kehittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa arvioida viestintätaitojaan ja vahvuuksiaan ja pohtia, miten voi taitojaan kehittää.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa eritellä viestintätaitojaan sekä kuvata vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata itseään viestijänä ja nimetä muutamia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä jonkin viestinnällisen vahvuutensa tai kehittämiskohteensa.

Tekstien tulkitseminen
T5 ohjata oppilasta kehittämään tekstien ymmärtämisessä, tulkinnassa ja analysoimisessa tarvittavia strategioita ja metakognitiivisia taitoja sekä taitoa arvioida oman lukemisensa kehittämistarpeita
Paikallinen tarkennus
Yhdeksännellä luokalla tavoitteena on, että oppilas pääsisi lukemisen pintatasolta syvätasolle lähes aina. Hän ymmärtää, miten tärkeää laaja sanavarasto on tässä prosessissa, ja osaa tarvittaessa etsiä selvennystä asioihin sanavarastonsa rajojen tultua vastaan. L1: Oppilasta ohjataan löytämään myös oman kehitystason ja kiinnostuksen kohteiden mukaista lukemista esimerkiksi kirjavinkkauksen avulla. L2: Yhdeksännellä luokalla pyritään tietoisesti avartamaan tekstinäytteilla oppilaiden kokemuspiiriä tutusta vieraampaan, jotta tekstintulkintataidot kehittyvät. Erilaisista kulttuurisista taustoista tulevien tekstien lukeminen lisää myös luottamusta ja kunnioitusta muita ihmisryhmiä ja kansoja kohtaan. L4: Oppilas osaa tunnistaa itselleen tuttuja tekstilajeja ja kertoa niiden keskeisistä piirteistä kirjallisuustieteen termejä käyttäen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tekstien lukemisessa tarvittavia strategioita ja metakognitiivisia taitoja ja oppii arvioimaan lukemisensa kehittämistarpeita.
Tekstin ymmärtäminen ja omien vahvuuksien ja kehittämiskohteiden tunnistaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää lukutilanteen kannalta tarkoituksenmukaisia teks-tinymmärtämisen strategioita. Oppilas osaa arvioida lukutaitojaan ja pohtia, miten voi niitä kehittää.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa valita tekstilajiin sopivia tekstinymmärtämisen strategioita. Oppilas osaa eritellä lukutaitoaan ja kuvata vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää muutamia tekstinymmärtämisen strategioita. Oppilas osaa kuvata itseään lukijana ja nimetä muutamia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää jotakin yksinkertaista tekstinymmärtämisen strategiaa. Oppilas osaa nimetä jonkin lukemiseen liittyvän vahvuutensa tai kehittämiskohteensa.

T6 tarjota oppilaalle monipuolisia mahdollisuuksia valita, käyttää, tulkita ja arvioida monimuotoisia kaunokirjallisia, asia- ja mediatekstejä
Paikallinen tarkennus
Yhdeksännellä luokalla tavoitteena on, että oppilas kirjoittaa esseen ja reflektoida kirjoittamalla omaa elämäänsä kaunokirjallisen tekstin pohjalta. L1: Erilaisia tekstejä lukemalla oppilas harjaantuu päättelyyn ja johtopäätösten tekemiseen. L2: Ainakin kerran yhdeksännen luokan aikana oppilas saa halutessaan valita luettavaksi myös omaan kulttuuripiiriinsä eli nuorisokulttuuriin liittyviä tekstejä. Hän ymmärtää sen keskeisiä piirteitä ja sen, miten se eroaa muista genreistä. L4 :Kirjallisuustieteeseen liittyvän käsitteistön haltuunotto ja käyttö tekstin analysoinnissa ohjaa oppilasta hahmottamaan eri tekstityyppien välisiä eroja. L5: Oppilas ymmärtää erityyppisiä tekstejä lukiessaan, käyttäessään ja tuottaessaan tekijänoikeuksiin liittyviä säädöksiä ja käytäntöjä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii valitsemaan, käyttämään, tulkitsemaan ja arvioimaan monimuotoisia kaunokirjallisia, asia- ja mediatekstejä.
Tekstimaailman monipuolistuminen ja monilukutaito

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa valita, käyttää, tulkita ja arvioida myös itselleen uudenlaisia tekstejä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa valita, käyttää ja tulkita eri tekstilajeja edustavia tekstejä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa valita, käyttää ja lukea erilaisia tekstejä mutta pitäytyy enimmäkseen itselleen tutuissa tekstilajeissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa lukea yksinkertaisia kaunokirjallisia, asia- ja mediatekstejä eri muodoissaan.

T7 ohjata oppilasta kehittämään erittelevää ja kriittistä lukutaitoa, harjaannuttaa oppilasta tekemään havaintoja teksteistä ja tulkitsemaan niitä tarkoituksenmukaisia käsitteitä käyttäen sekä vakiinnuttamaan ja laajentamaan sana- ja käsitevarantoa
Paikallinen tarkennus
Yhdeksännellä luokalla tavoitteena on, että oppilas syventää osaamistaan pohtivien tekstien parissa. L1: Oppilasta rohkaistaan tarkastelemaan asioita kriittisesti ja syvempiä tarkoitusperiä etsien. L2: Tekstien valinnassa pyritään valitsemaan eri kulttuureita peräisin olevia ja eri ikäisiä tekstejä, jotta oppilas oppii tunnistamaan kulttuurin vaikutuksen tekstin tavoitteeseen ja tekstuaalisiin piirteisiin. L4: Oppilas osaa erotella erilaisia kielellisiä ja tekstuaalisia piirteitä niin kirjoitetusta tekstistä kuin puheesta, kuvista (ja näiden yhdistelmistä kuten tv-mainos) sekä eri taideilmaisun muodoista (esim. elokuva).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii erittelevää ja kriittistä lukutaitoa, oppii tekemään havaintoja asia- ja mediateksteistä ja tulkitsemaan niitä tarkoituksenmukaisia käsitteitä käyttäen.
Asia- ja mediatekstien erittely ja tulkinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tulkita ja pohtia tekstin rakentamia merkityksiä ja arvioida tekstin vaikutuksia. Oppilas osaa analysoida tekstilajien piirteitä tarkoituksenmukaisia käsitteitä käyttäen ja arvioida tekstiä suhteessa sen tavoitteisiin ja tarkoitusperiin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa eritellä tekstin tarkoitusperiä, kohderyhmiä ja merkityksiä. Oppilas osaa eritellä tekstilajien piirteitä ja kuvata niitä muutamien keskeisten käsitteiden avulla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa erottaa tekstin pääasiat ja kuvata tekstin tavoitteita. Oppilas osaa kuvata tavanomaisille tekstilajeille tyypillisiä kielellisiä ja tekstuaalisia piirteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa poimia tekstistä keskeisiä sisältöjä apukysymysten avulla. Oppilas osaa nimetä muutaman yksinkertaiselle tekstilajille tyypillisen kielellisen tai tekstuaalisen piirteen.

T8 kannustaa oppilasta kehittämään taitoaan arvioida erilaisista lähteistä hankkimaansa tietoa ja käyttämään sitä tarkoituksenmukaisella tavalla
Paikallinen tarkennus
Yhdeksännellä luokalla tavoitteena on, että oppilas tulee entistä tietoisemmaksi siitä, että liki kaikki kirjoitetut tekstit kantavat sisälläään arvoja, asenteita ja kannanottoja. Hänellä on pyrkimys päästä ymmärtämään ja kriittisesti pohtimaan näitä tekstien taustalla olevia vaikuttimia. L2: Monipuolisten tekstien tutkiminen ohjaaa huomaamaan erilaisiin lähteiisiin liittyvää kulttuurista taustaa ja sävyä. L4: Oppilas osaa ottaa työhönsä mukaan muutakin kuin kirjoitettua tekstiä, kuten esimerkiksi kaavioita, kuvia ja videoita. Hän osaa harjoittaa lähdekriittisyyttä. L5: Oppilasta ohjataan jatkuvasti monipuoliseen tiedon hankintaan ja tuottamiseen. L6: Tiedonhaun eri vaiheita toteuttaessaan ja laajempia esityskokonaisuuksia valmistellessaan oppilas oppii työelämän vaatimia työn loppuun saattamisen taitoja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvioimaan erilaisista lähteistä hankkimaansa tietoa ja käyttämään sitä tarkoituksenmukaisella tavalla.
Tiedonhankintataidot ja lähdekriittisyys

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa toimia tiedonhaun vaiheiden mukaisesti. Oppilas osaa käyttää monipuolisia lähteitä ja hakea niistä tietoa tarkoituksenmukaisella tavalla. Oppilas osaa pohtia lähteiden luotettavuuteen ja tiedon käytettävyyteen liittyviä tekijöitä ja perustella omat lähdevalintansa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvata tiedonhaun keskeiset vaiheet, etsiä erilaisia lähteitä ja hakea tietoa niistä. Oppilas osaa arvioida erilaisten lähteiden luotettavuutta ja käytettävyyttä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää tavanomaisia lähteitä ja hakea tietoa niistä. Oppilas osaa kuvata käyttämiensä lähteiden luotettavuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa etsiä yksittäisiä tietoja annetuista lähteistä. Oppilas osaa nimetä muutaman lähteiden luotettavuuteen liittyvän piirteen.

Tekstien tuottaminen
T10 rohkaista oppilasta ilmaisemaan ajatuksiaan kirjoittamalla ja tuottamalla monimuotoisia tekstejä sekä auttaa oppilasta tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan tekstin tuottajana
Paikallinen tarkennus
Yhdeksännellä luokalla tavoitteena on, että oppilas pystyy koostamaan monenlaista tekstilajia sisältävästä aineistosta esseen. Hän osaa erottaa, millaisiin teksteihin ei kuulu mielipiteen ilmaisu ja missä taas sitä suorastaan edellytetään. L2: Oppilas saa kokemuksia itselleen uusista teksteistä ja kokeilee niiden tuottamista itse. Erityisenä painopisteenä työelämässä tarvittavat tekstit kiinteässä yhteistyössä oppilaanohjauksen kanssa. L4: Tiedon tuottamisen, tulkinnan ja välittämisen taitoja harjoitellaan myös oppiaineiden yhteistyönä (esimerkiksi oppilaanohjaus ja kuvataide). L5: Tekstejä tuotetaan tvt-välineistöä apuna käyttäen. L7: Ilmaisemalla näkemyksiään sekä suullisesti että kirjallisesti oppilas oppii vaikuttamisen tapoja ja mahdollisuuksia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan ajatuksiaan kirjoittamalla ja tuottamalla monimuotoisia tekstejä sekä tunnistamaan vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan tekstin tuottajana.
Monimuotoisten tekstien tuottaminen ja tekstin tuottamisen taitojen kehittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tuottaa luovasti tilanteeseen ja tavoitteeseen sopivia tekstejä. Oppilas osaa arvioida vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan tekstin tuottajana ja pohtia, miten voi taitojaan kehittää.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tuottaa tavoitteen mukaisia tekstejä. Oppilas osaa eritellä vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan tekstin tuottajana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tuottaa erityyppisiä tekstejä ohjeiden mukaan. Oppilas osaa kuvata itseään tekstien tuottajana ja nimetä muutamia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tuottaa mallien avulla yksinkertaisia tekstejä. Oppilas osaa nimetä jonkin vahvuutensa tai kehittämiskohteensa tekstin tuottajana.

T12 ohjata oppilasta vahvistamaan tekstin tuottamisen prosesseja, tarjota oppilaalle tilaisuuksia tuottaa tekstiä yhdessä muiden kanssa sekä rohkaista oppilasta vahvistamaan taitoa antaa ja ottaa vastaan palautetta sekä arvioida itseään tekstin tuottajana
Paikallinen tarkennus
Yhdeksännellä luokalla tavoitteena on, että oppilas kykenee hahmottamaan yhä laajamittaisempia kokonaisuuksia tekstejä tulkitessaan ja tuottaessaan. L2: Oppilas osaa antaa rakentavaa palautetta toisen oppilaan työskentelystä ja työn lopputuloksesta. L4: Oppilas ymmärtää tekstin tuottamisen ja avaamisen prosessimaisen luonteen. L5: Oppilas hallitsee tekstin tuottamisessa tekstinkäsittelyn perusteet. L6: Oppilas osaa asettaa tekstiä tuottaessaan työlleen realistisen tavoitteen ja ymmärtää, mitä hänen tulee tehdä tavoitteeseen pääsemiseksi.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas vahvistaa tekstin tuottamisen prosessejaan ja tuottaa tekstiä yhdessä muiden kanssa sekä vahvistaa taitoaan antaa ja ottaa vastaan palautetta sekä arvioida itseään tekstin tuottajana.
Tekstin tuottamisen prosessien hallinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa muokata monipuolisesti ja itsenäisesti tekstin ilmaisua ja rakenteita. Oppilas osaa antaa tekstien muokkaamista edistävää palautetta muiden teksteistä ja soveltaa saamaansa palautetta kehittäessään tekstin tuottamisen taitojaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa muokata tekstin rakenteita ja kieliasua palautteen pohjalta. Oppilas osaa antaa rakentavaa palautetta ja hyödyntää saamaansa palautetta tekstin tuottamisen eri vaiheissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa suunnitella ja tuottaa tekstiä sekä yksin että ryhmässä. Oppilas osaa antaa palautetta ja hyödyntää saamaansa palautetta satunnaisesti tekstien tuottamisessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ideoida ja tuottaa tekstiä mallien tai apukysymysten avulla. Oppilas osaa antaa niukkaa tai yksipuolista palautetta muiden teksteistä ja ottaa vastaan palautetta.

T13 ohjata oppilasta edistämään kirjoittamisen sujuvoittamista ja vahvistamaan tieto- ja viestintäteknologian käyttötaitoa tekstien tuottamisessa, syventämään ymmärrystään kirjoittamisesta viestintänä ja vahvistamaan yleiskielen hallintaa antamalla tietoa kirjoitetun kielen konventioista
Paikallinen tarkennus
Yhdeksännellä luokalla kerrataan peruskoulussa opeteltuja oikeakielisyyssääntöjä. Vuoden aikana opiskeltava lauseenvastike pyritään istuttamaan ainakin jollain tasolla oppilaan kirjoittamaan kieleen. L2: Äidinkielen tunneilla on usein tilaisuus tuottaa luovaa tekstiä. L4: Tekstien tuottamisessa pääpaino on tekstin sisällön välittymisessä lukijalle. L5: Oppilas osaa käyttää yleisimpiä tekstinkäsittelyohjelmia ja avata tiedostonsa sekä kotona että koulussa. L6: Yhdeksännellä luokalla otetaan yhteys kirjoittamalla johonkin koulun ulkopuoliseen toimijaan esimerkiksi yhteistyössä oppilaanohjauksen kanssa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas sujuvoittaa ja vahvistaa tekstien tuottamisen taitoaan käsin ja tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen sekä syventää ymmärrystään kirjoittamisesta viestintänä ja vahvistaa yleiskielen hallintaansa.
Ymmärrettävän tekstin tuottaminen ja kirjoitetun kielen konventioiden hallinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tuottaa eheän ja havainnollisen tekstin. Oppilas osaa käyttää sidosteisuuden keinoja monipuolisesti, käyttää monipuolisia lause- ja virkerakenteita, kiinnittää huomiota tekstin tyyliin sekä noudattaa kirjoitetun yleiskielen käytänteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tuottaa tekstin, joka on helposti ymmärrettävä ja sujuva. Oppilas osaa jäsentää tekstinsä ja kappaleensa loogisesti ja kiinnittää huomiota sananvalintoihin sekä noudattaa pääosin kirjoitetun yleiskielen käytänteitä tekstejä tuottaessaan ja muokatessaan. Oppilas osaa kirjoittaa sujuvasti käsin ja tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tuottaa tekstin, jonka viesti välittyy pääosin helposti. Oppilas osaa jaksottaa tekstinsä ja kiinnittää huomiota virke- ja lauserakenteisiin sekä noudattaa useita kirjoitetun yleiskielen käytänteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tuottaa yksinkertaisen tekstin, jonka viestistä saa selvää. Oppilas osaa käyttää yksinkertaisia virke- ja lauserakenteita sekä pääosin virkkeen lopetusmerkkejä ja isoa alkukirjainta virkkeen alussa ja erisnimissä. Oppilas osaa kirjoittaa käsin ja tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.

T14 harjaannuttaa oppilasta vahvistamaan tiedon hallinnan ja käyttämisen taitoja ja monipuolistamaan lähteiden käyttöä ja viittaustapojen hallintaa omassa tekstissä sekä opastaa oppilasta toimimaan eettisesti verkossa yksityisyyttä ja tekijänoikeuksia kunnioittaen
Paikallinen tarkennus
Yhdeksännellä luokalla tavoitteena on, että oppilas osaa merkitä lähteet teksteihinsä asianmukaisella tavalla. L2: Oppilas ymmärtää, että erilaisista kulttuurisista taustoista tulevat tekstit kantavat mukanaan ko. kulttuurin arvoja ja asenteita, ja osaa harjoittaa niiden suhteen jonkinlaista lähdekriittisyyttä. L4:Oppilas osaa yhdistää työhönsä laajan tekstikäsityksen mukaista, erilaisista lähteistä tulevaa aineistoa ja muokata siitä mielekkään kokonaisuuden. L5: Oppilas saa tietoa lähdekriittisyydestä, lähteiden merkinnästä ja tekijänoikeudellisista seikoista. Hän ymmärtää, mitä seurauksia plagioinnilla on niin omassa koulussa kuin laajemmin yhteiskunnassa. L6: Oppilas ymmärtää, että mikään työ ei ole vapaasti muiden ryöstettävissä, vaan tekijän pitää halutessaan saada siitä lain ja asetusten määräämä korvaus. Hän oppii arvostamaan työtä ja vaivannäköä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas vahvistaa tiedon hallinnan ja käyttämisen taitojaan ja monipuolistaa lähteiden käyttöä ja viittaustapojen hallintaa sekä harjaantuu toimimaan erilaisissa ympäristöissä yksityisyyttä ja tekijänoikeuksia kunnioittaen.
Tiedon esittäminen, hallinta sekä eettinen viestintä

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa yhdistellä omissa teksteissään useista lähteistä hankkimaansa tietoa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tehdä monipuolisia muistiinpanoja ja tiivistää hankkimaansa tietoa. Oppilas merkitsee lähteet asianmukaisella tavalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tehdä yksinkertaisia muistiinpanoja ja merkitä käyttämänsä lähteet mallin mukaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tehdä yksinkertaisen tiivistyksen luetun, kuullun tai nähdyn pohjalta. Oppilas osaa käyttää lähteitä mekaanisesti ja yksinkertaisesti teksteissään. Oppilas noudattaa tekijänoikeuksia ja tietää, mitä yksityisyyden suojalla tarkoitetaan.

Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T15 ohjata oppilasta syventämään kielitietoisuuttaan ja kiinnostumaan kielen ilmiöistä, auttaa oppilasta tunnistamaan kielen rakenteita, eri rekistereitä, tyylipiirteitä ja sävyjä ja ymmärtämään kielellisten valintojen merkityksiä ja seurauksia
Paikallinen tarkennus
Yhdeksännellä luokalla tavoitteena on, että oppilas osaa erottaa pohtivan tekstin muista tekstityypeistä ja ymmärtää sen keskeisiä ilmaisutapoja. Hänen käsityksensä formaalin rekisterin käyttöyhteyksistä vahvistuu. L1:Ajattelun taitoja kehitetään luomalla monimuotoisia tilaisuuksia itsenäiseen ja yhteiseen ongelmanratkaisuun, argumentointiin, päättelyyn ja johtopäätösten tekemiseen sekä asioiden välisten vuorovaikutussuhteiden ja keskinäisten yhteyksien huomaamiseen ja siten systeemiseen ajatteluun. L2: Oppilas osaa hahmottaa, mitkä kielen piirteet kuuluvat asialliseen viestintään (niin puhuttuun kuin kirjoitettuun), mitkä taas rennompaan ja vapaamuotoisempaan. Hän ymmärtää pääpiirteissään, milloin tulee valita asiallinen rekisteri. Hän osaa erottaa toisistaan romanttista ja realistista kirjallisuudenlajia edustavat tekstit niiden tyylillisten piirteiden perusteella. L4:Oppilas ymmärtää, mikä ero on esimerkiksi kertovalla, ohjaavalla, kantaa ottavalla tai pohtivalla tekstillä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas syventää kielitietoisuuttaan ja kiinnostuu kielen ilmiöistä, tunnistaa kielen rakenteita, eri rekistereitä, tyylipiirteitä ja sävyjä ja ymmärtää kielellisten valintojen merkityksiä ja seurauksia.
Kielitietoisuuden kehittyminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa analysoida tekstien, rekisterien ja tyylien piirteitä. Oppilas osaa soveltaa tietoa kielellisten valintojen vaikutuksista omassa viestinnässään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa eritellä eri rekisterien ja tyylien piirteitä. Oppilas osaa pohtia kielellisten ja tekstuaalisten valintojen merkityksiä ja vaikutuksia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa havainnoida tekstien ja kielen piirteitä. Oppilas osaa kuvata kielen vaihtelua eri kielenkäyttötilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa havainnoida yksinkertaisia tekstien piirteitä. Oppilas osaa nimetä muutamia tavanomaisia kirjoitetun ja puhutun kielen sekä arki- ja yleiskielen eroja.

T16 kannustaa oppilasta avartamaan kirjallisuus- ja kulttuurinäkemystään, tutustuttaa häntä kirjallisuuden historiaan ja nykykirjallisuuteen, kirjallisuuden eri lajeihin sekä auttaa häntä pohtimaan kirjallisuuden ja kulttuurin merkitystä omassa elämässään, tarjota oppilaalle mahdollisuuksia luku- ja muiden kulttuurielämysten hankkimiseen ja jakamiseen
Paikallinen tarkennus
Yhdeksännellä luokalla tavoittena on, että oppilas oppii tuntemaan pääpiirteissään suomalaisen kirjallisuuden vaiheet ja ymmärtää niiden yhteyden historiallisiin tapahtumiin. Hän tunnistaa kirjallisuuden päälajit ja muutaman tyylisuunnan ja osaa nimetä nämä lukemistaan teoksista. L1: Luettavien tekstien ja katsottavien elokuvien valinnalla tuetaan eettisen ajattelun kehittymistä. L2: Kaunokirjallisuuden vaiheiden avulla pyritään myös selventämään erilaisiin historiallisiin tapahtumiin johtaneita syitä ja näiden tapahtumien seurauksia. Kansallisen kultturiperinnön taustalla vaikuttavia arvoja ja asenteita pyritään huomioimaan ja ymmärtämään. L4: Kaunokirjallisuuden historiaan tutustumalla pyritään vahvistamaan kulttuurista ja katsomuksellista lukutaitoa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas avartaa kirjallisuusnäkemystään, tutustuu kirjallisuuden historiaan ja nykykirjallisuuteen sekä kirjallisuuden eri lajeihin.
Kirjallisuuden tuntemus ja lukuharrastus

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa analysoida kaunokirjallisuuden monimuotoisuutta osana kulttuuria. Oppilas osaa kuvailla kirjallisuuden vaiheita sekä niiden keskeisiä tyylipiirteitä ja nimetä eri vaiheiden keskeisiä teoksia ja kirjailijoita. Oppilas tuntee monipuolisesti kirjallisuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla kaunokirjallisuuden monimuotoisuutta. Oppilas osaa nimetä kirjallisuuden vaiheita ja yhdistää muutaman teoksen ja kirjailijan niihin. Oppilas on lukenut lukuvuosittain sovitut teokset.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla kirjallisuuden päälajien tyypillisiä piirteitä. Oppilas osaa antaa esimerkkejä päälajeihin kuuluvista teoksista. Oppilas on lukenut osan lukuvuosittain sovituista teoksista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä kirjallisuuden päälajit. Oppilas on lukenut muutamia kokonaisia kaunokirjallisia tekstejä, esimerkiksi novelleja.

T17 ohjata oppilas tutustumaan Suomen kielelliseen ja kulttuuriseen monimuotoisuuteen, suomen kielen taustaan ja piirteisiin ja auttaa oppilasta pohtimaan äidinkielen merkitystä sekä tiedostumaan omasta kielellisestä ja kulttuurisesta identiteetistään sekä innostaa oppilasta aktiiviseksi kulttuuritarjonnan käyttäjäksi ja tekijäksi
Paikallinen tarkennus
Yhdeksännellä luokalla tavoitteena on, että oppilas osaa kertoa Suomen kielellisistä oloista ja ymmärtää nykytilanteeseen johtanutta kehityskulkua. Hän osaa myös ennakoida tosiasioiden valossa, miten kielelliset olot Suomessa tulevat muuttumaan tulevaisuudessa. L2: Oppilaita ohjataan näkemään kielellinen ja kulttuurinen monimuotoisuus lähtökohtaisesti myönteisenä voimavarana. L4: Kieltä ei käsitellä itsenäisenä saarekkeena, vaan aina tietyn kulttuurin osana. Kielen katoaminen johtaa hiljalleen mutta väistämättä myöskin ympäröivän kulttuurin katoamiseen, ja oppilasta ohjataan esimerkkien kautta pohtimaan, millaisia seurauksia tällä ilmiöllä on maailmanlaajuisesti. Myös erilaisten kirjoitettujen kielien symbolijärjestelmien vertaaminen suomen kielen symbolijärjestelmään tukee monilukutaiton kehittymistä. L6: Oppilasta kasvatetaan arvostamaan suomen kieltä ja sen sujuvaa käyttöä työelämän kannalta. Olisi suotavaa, että oppilaalle hahmottuisi ymmärrys siitä, miksi pienellä kansakunnalla ei ole varaa suhtautua yliolkaisesti kieleen ja kielenhuolollisiin seikkoihin. L7: Oppilas ymmärtää, mitä tarkoitetaan kielipolitiikalla, ja millaista kielipolitiikkaa Suomessa on harjoitettu ennen ja nykyään. Häntä ohjataan havaitsemaan, miksi kieltä koskeviin kysymyksiin liittyy niin paljon tunteita ja miten näihin asioihin voi itse halutessaan pyrkiä vaikuttamaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu Suomen kielelliseen ja kulttuuriseen monimuotoisuuteen, suomen kielen taustaan ja piirteisiin ja pohtii kielellisen ja kulttuurisen identiteetin merkitystä.
Kielen merkityksen ja aseman hahmottaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia kielellisen ja kulttuurisen monimuotoisuuden merkityksiä yksilölle ja yhteiskunnalle. Oppilas osaa eritellä suomen kielelle tyypillisiä piirteitä suhteessa muihin kieliin ja pohtia äidinkielen käsitettä ja merkityksiä identiteettien rakentumisen kannalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla Suomen kielellistä ja kulttuurista moni-muotoisuutta. Oppilas osaa eritellä suomen kielelle tyypillisiä piirteitä ja pohtia äidinkielen yhteyttä identiteetteihin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla suomen kielen asemaa muiden kielten joukossa. Oppilas osaa nimetä keskeisiä suomen kielelle tyypillisiä piirteitä ja kuvailla äidinkielen merkitystä yksilölle.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä Suomessa puhuttavia kieliä ja jonkin suomen sukukielen. Oppilas osaa nimetä jonkin suomen kielelle tyypillisen piirteen ja kertoa oman äidinkielensä merkityksestä itselleen.

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Vahvistetaan taitoa toimia erilaisissa, myös koulun ulkopuolisissa, vuorovaikutustilanteissa ja havainnoidaan omasta ja muiden viestinnästä syntyviä vaikutelmia ja merkityksiä. Harjoitellaan kuuntelemisen ja puhumisen taitoja ideointi-, väittely-, neuvottelu- ja ongelmanratkaisutilanteissa. Tehdään havaintoja viestintätilanteille tyypillisistä kielen keinoista ja omaksutaan niitä osaksi omaa kielenkäyttöä. Tutustutaan teatteriin taidemuotona ja teatteri-ilmaisun keinoihin draaman toimintamuotojen avulla. Harjoitutetaan oppilaiden kykyä käyttää puheen ja kokonaisilmaisun keinoja itseilmaisussa. Harjoitellaan valmisteltujen puhe-esitysten pitämistä sekä havainnollistamista. Harjoitellaan arvioimaan omia vuorovaikutustaitoja ja viestintätapoja ja havaitsemaan niiden kehittämiskohteita.

Paikallinen opetussuunnitelma

9. luokalla vuorovaikutustaidoista korostetaan etenkin peruskoulun jälkeisen elämänvaiheen vaatimia taitoja. Syvennämme tvt-taitoja asioimalla monikanavaisesti paitsi koulun sisällä, myös koulun ulkopuolisten tahojen kanssa. Opettelemme työelämän suullisia asiointitaitoja ja toteutetamme niitä käytännössä TET-jaksoilla. Oppilasta ohjataan käyttämään reflektointia omien viestintätapojensa kehittämisen keinona.

S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tekstien tulkinnan taitoja syvennetään lukemalla ja tutkimalla fiktiivisiä, media- ja asiatekstejä eri muodoissaan: kaunokirjallisuutta, tietokirjallisuutta sekä erilaisia painetun, sähköisen ja audiovisuaalisen median tekstejä. Syvennetään tekstin ymmärtämisen strategioita ja seurataan lukutaidon kehittymistä. Tutustutaan erilaisiin pohtiviin ja kantaa ottaviin teksteihin sekä niiden vaikutuskeinoihin ja keskeisiin kielellisiin piirteisiin, kuten mielipiteen ja faktan erottamiseen, suostuttelun, varmuusasteiden, asenteiden ja affektiivisuuden ilmaisuun, henkilöön viittaamisen suoriin ja epäsuoriin keinoihin, referointiin, asioiden välisten suhteiden osoittamiseen perustelukeinoihin ja retorisiin keinoihin. Tutustutaan kuvaa, ääntä ja kirjoitusta yhdistäviin teksteihin ja niiden ilmaisutapoihin. Pohditaan tekstien tarkoitusperiä ja kohderyhmiä ja esitetään kriittisen lukijan kysymyksiä. Eläydytään luettuun, reflektoidaan omaa elämää luetun avulla ja jaetaan lukukokemuksia. Laajennetaan lukuharrastusta nuortenkirjallisuudesta yleiseen kauno- ja tietokirjallisuuteen. Harjoitellaan kirjallisuuden analyysi- ja tulkintataitoja ja lisätään käsitteiden käyttöä tekstien tarkastelussa ja vertailussa. Tunnistetaan ja tulkitaan kielen kuvallisuutta ja symboliikkaa ja syvennetään fiktion kielen ja kerronnan keinojen tuntemusta. Tutustutaan tiedonhaun vaiheisiin, erilaisiin tietolähteisiin ja arvioidaan niiden luotettavuutta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Yhdeksännellä luokalla oppilaat perehtyvät erityisesti kotimaisen kirjallisuden historiaan, johon liittyen kursseilla luetaan paljon tekstejä. Lukuvuoden aikana käsitellään myös yleisen kirjallisuuden keskeisimpiä länsimaisia tyylisuuntia ja merkkihenkilöitä.

Kirjallisuusnäytteitä avataan käyttämällä keskeisimpiä kirjallisuustieteen käsitteitä, joista painotetaan etenkin tekstin teemaa. Kaunokirjallinen teksti toimii myös oman elämän reflektoinnin pohjana.

Syvennetään tekstien tulkintataitoja ja kirjoitetaan kirjallisuusanalyysi esimerkiksi novellista tai runosta.

Mediateksteistä käsittelyyn tulevat muun muassa artikkeli ja reportaasi.

S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tuotetaan fiktiivisiä ja ei-fiktiivisiä tekstejä eri muodoissaan: kielellisinä, visuaalisina, audiovisuaalisina ja verkkoteksteinä. Harjoitellaan tekstien tuottamista vaiheittain. Annetaan ja vastaanotetaan palautetta tekstin tuottamisen eri vaiheissa. Perehdytään erityyppisten tekstien tavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opiskellaan kertoville, kuvaaville, ohjaaville ja erityisesti pohtiville ja kantaa ottaville teksteille tyypillisiä tekstuaalisia, visuaalisia ja kielellisiä piirteitä ja hyödynnetään tätä tietoa tuotettaessa omia tekstejä. Harjoitellaan tekstien kohdentamista ja kielen ja muiden ilmaisutapojen mukauttamista eri kohderyhmille ja eri tarkoituksiin sopiviksi. Tutkitaan kirjoitettujen tekstien elementtejä, sekä hyödynnetään tätä tietoa omissa teksteissä. Syvennetään ymmärrystä kirjoitetun yleiskielen piirteistä: hahmotetaan kappaleiden, virkkeiden ja lauseiden rakenteita (erilaiset kappalerakenteet, pää- ja sivulauseet, lauseenvastikkeet, lauseenjäsenet, lauseke) ja opitaan käyttämään asioiden välisten suhteiden ilmaisukeinoja sekä ilmaisemaan viittaussuhteita. Tarkastellaan erilaisia ajan ja suhtautumisen ilmaisutapoja, sekä harjoitellaan niiden käyttöä omissa teksteissä. Tutkitaan sanastoon liittyviä rekisteri- ja tyylipiirteitä ja opitaan valitsemaan kuhunkin tekstiin sopivat ilmaisutavat. Opitaan käyttämään kirjoitetun yleiskielen konventioita omien tekstien tuottamisessa ja muokkauksessa. Vahvistetaan opiskelussa tarvittavien tekstien tuottamisen taitoja, kuten referoimista, tiivistämistä, muistiinpanojen tekoa ja lähteiden käyttöä. Perehdytään tekijänoikeuksiin ja noudatetaan tekijänoikeuksia omia tekstejä tuotettaessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Yhdeksännellä luokalla kerrataan oikeinkirjoituksen perusteita. Uutena asiana perehdytään lyhenteisiin ja vierassanojen oikeinkirjoituksen keskeisimpiin sääntöihin. Lauseopin puolelta tarkastelun kohteeksi otetaan lauseenvastikkeet, joissa tavoite on ennenkaikkea sujuvassa tuottamisessa, ei niinkään tunnistamisessa.

Kirjallisuustermeistä paneudutaan intertekstuaalisuuden käsitteeseen. Etsimme viittauksia toisiin teoksiin paitsi saman taidemuodon sisällä, myös yli taiteenalojen rajojen. Pyrimme myös itse upottamaan intertesktuaalisia viittauksia omiin teksteihimme.

Tuotamme kirjoitusta, kuvaa ja/tai ääntä yhdistävän tekstin olemassaolevia tvt-mahdollisuuksia hyödyntäen.

Opiskelumaailman teksteistä syvennämme ymmärrystämme esseevastauksesta. Painotamme esseevastauksen rakennetta, sen koostumista erilaisista kappaleista ja sen kieliasua koskevia vaatimuksia.

S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutkitaan tekstejä ja niiden rakentamia merkityksiä ja käytetään käsitteitä, joiden avulla kieltä voidaan tarkastella. Tehdään tekstejä eritellen havaintoja kielen rakenteista, eri rekistereille ja tyyleille tyypillisistä piirteistä ja kielellisten valintojen vaikutuksesta tekstin tyyliin ja sävyyn. Tutustutaan Suomen kielitilanteeseen, kielten sukulaisuussuhteisiin, suomen sukukieliin ja suomen kielen vaihteluun ja vaiheisiin sekä kielen ohjailun periaatteisiin. Vertaillaan suomea oppilaille tuttuihin kieliin ja tutustutaan suomen kielelle tyypillisiin äänne-, muoto- ja lauserakenteen piirteisiin. Tutkitaan kielten vaikutusta toisiinsa sanaston ja nimistön tasolla. Tutustutaan kulttuurin käsitteeseen ja sen eri ilmenemismuotoihin, kuten kansanperinteeseen, elokuvaan, teatteriin, puhekulttuuriin ja mediakulttuurin eri muotoihin. Tarjotaan mahdollisuuksia tuottaa kulttuuria itse. Tutustutaan kirjallisuuden päälajeihin, joihinkin alalajeihin, keskeisiin tyylivirtauksiin ja sekä yleisen että suomalaisen kirjallisuuden vaiheisiin. Luetaan monipuolisesti nuortenkirjoja, klassikoita ja nykykirjallisuutta, myös tietokirjoja. Kannustetaan aktiiviseen ja monipuoliseen kirjaston tarjonnan hyödyntämiseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutkimme puhekielen variointia alueittain ja elinympäristöittäin. Pyhäjärven sijainti kahden päämurrealueen rajalla antaa oivallisen tilaisuuden selvittää kunkin oppilaan oman puhekielen piirteitä. Samassa yhteydessä on hyvä pohtia oman perheen asumistaustan kautta syytä oman puhekielen piirteiden muotoutumiseen.

Perehdymme suomen kielen sanaston kerrostumiin ja jaottelutapoihin. Erityiseen tarkasteluun sanastosta nostetaan nimistö, minkä yhteydessä paneudutaan oman nimen taustoihin.

Paneudumme kirjakielen vaiheisiin sekä suomenkielisen kirjallisuuden merkittävimpiin virstanpylväisiin ja tyylivaiheisiin. Tarkoitus on nähdä oman kielen ja omankielisen kulttuurin (etenkin kirjallisuuden) merkitys kansakunnallemme.

Jokaisessa kurssissa luemme yhden kokonaisteoksen (korvattavissa yhdellä tekstillä tai laajalla tekstikokonaisuudella). Siirrymme mahdollisuuksien mukaan nuortenkirjallisuudesta kohti aikuisten kaunokirjallisuutta.

ePerusteet