Liikunta

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla tuetaan monipuolisella, kannustavalla ja ohjaavalla palautteella ja arvioinnilla. Ne tukevat oppilaiden myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Palautteessa ja arvioinnissa otetaan huomioon oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet ja tuetaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet.

Liikunnan arviointi perustuu fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn tavoitteisiin. Arvioinnin kohteina ovat oppiminen (tavoitteet 2–6) ja työskentely (tavoitteet 1 ja 7–10), joten fyysisten kunto-ominaisuuksien tasoa ei käytetä arvioinnin perusteena. Move!-mittausten tuloksia ei käytetä oppilaan arvioinnin perusteina. Arvioinnissa käytetään monipuolisia menetelmiä siten, että oppilailla on mahdollisuus osoittaa parasta osaamistaan. Oppilaita ohjataan itsearviointiin.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona liikunnan opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut liikunnan oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt liikunnan oppimäärän tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on liikunnan oppimäärän tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan liikunnan oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy liikunnan oppimäärän päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Liikunnassa osaaminen kertyy kumuloituvasti aikaisemman osaamisen jatkoksi. Päättöarvioinnin kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnissa tietojen ja taitojen oppiminen (T2-T6) muodostaa 50% arvosanasta. Toinen puoli muodostuu oppilaan työskentelytaitojen oppimisen (T1 ja T7-T10) arvioinnista. Kunkin kriteerin painoarvo on arvioinnissa yhtä suuri. Kurssin alussa oppilas asettaa itselleen joka osa-alueelle tavoitteet, joiden edistymistä seurataan kurssin aikana. Lisäksi opettaja havainnoi tavoitteita ja seuraa oppilaan edistymistä.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Fyysinen toimintakyky
T1 kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan erilaisia liikuntamuotoja ja harjoittelemaan parhaansa yrittäen
Paikallinen tarkennus
L1 Liikunnassa oppiminen tapahtuu aktiivisen toiminnan avulla. Monipuoliset liikunnalliset kokemukset mahdollistavat vapaa-ajan liikuntaan osallistumisen. L3 Oppilas mukaan tavoitteiden asettamiseen sekä toiminnan suunnitteluun ja arviointiin, mikä antaa valmiuksia turvalliseen liikkumiseen myös vapaa-aikana.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas on fyysisesti aktiivinen, kokeilee erilaisia liikuntamuotoja ja harjoittelee aktiivisesti.
Fyysinen aktiivisuus ja yrittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu aktiivisesti ja harjoittelee opetettuja liikuntamuotoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan yleensä aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu liikuntatunneille ja kokeilee erilaisia liikuntamuotoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu satunnaisesti ja valikoiden liikuntatuntien toimintaan.

T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja
Paikallinen tarkennus
L1 Käytetään aistien tuomia viestejä tehtäessä tarkoituksenmukaisia ratkaisuja erilaisissa liikuntatilanteissa. Tarjotaan erilaisia ongelmanratkaisutehtäviä, joissa oppilas pääsee tekemään niin yksin kuin ryhmässä erilaisia ratkaisuja. L3 Oman taitotason huomioiminen ratkaissuja tehtäessä. L4 Kartanlukutaidon kehittäminen. Musiikin mukaan liikkuminen. Kirjallisten liikuntaohjeiden ja taktiikkakuvioiden ymmärtäminen ja käyttö.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas havainnoi itseään ja ympäristöään eri aistien avulla ja tekee tarkoituksenmukaisia ratkaisuja.
Ratkaisujen teko erilaisissa liikuntatilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas valitsee tarkoituksenmukaisia havaintoja ratkaisunteon perustaksi, pystyy perustelemaan ratkaisunsa ja sopeuttaa liikkumistaan niiden mukaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tekee havaintojen pohjalta useimmiten tarkoituksenmukaisia ratkaisuja erilaisissa liikuntatilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ymmärtää ja osaa kertoa tekemiään havaintoja sekä yhdistää niitä toimintaansa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa joitain havaintojaan ja hyödyntää niitä opettajan auttamana omassa toiminnassaan.

T3 ohjata oppilasta harjoittelun avulla kehittämään tasapaino- ja liikkumistaitojaan, jotta oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa niitä monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä, eri vuodenaikoina ja eri liikuntamuodoissa
Paikallinen tarkennus
L3 Kiinnitetään huomiota toisten oppilaiden hyvinvointiin ja turvallisuuteen harjoteltaessa erilaisia tasapaino- ja liikkumistaitoja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää tasapaino- ja liikkumistaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
Motoriset perustaidot (tasapaino- ja liikkumistaidot) eri liikuntamuodoissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja joissakin opetetuissa liikuntamuodoissa.

T4 ohjata oppilasta harjoittelun avulla kehittämään välineenkäsittelytaitojaan, jotta oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa niitä monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä, eri välineillä, eri vuodenaikoina ja eri liikuntamuodoissa
Paikallinen tarkennus
L3 Huomioidaan muut harjoitettaessa välineenkäsittelytaitoja. Turvallisuus ja muiden taitotaso huomioon harjoteltaessa parin tai ryhmän kanssa eri välineillä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää välineenkäsittelytaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
Motoriset perustaidot (välineenkäsittelytaidot) eri liikuntamuodoissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää välineenkäsittelytaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää välineenkäsittelytaitoja joissakin opetetuissa liikuntamuodoissa.

T5 kannustaa ja ohjata oppilasta arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään fyysisiä ominaisuuksiaan: voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta
Paikallinen tarkennus
L3 Oma ja muiden turvallisuus huomioon fyysisiä ominaisuuksia kehitettäessä. Ohjataan oppilasta tunnistamaan fyysisen toimintakyvyn vahvuudet ja kehittämistarpeet.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas arvioi, ylläpitää ja kehittää fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan.
Fyysisten kunto-ominaisuuksien arviointi, ylläpito ja kehittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tunnistaa omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan ja tunnistamisen perusteella osaa ylläpitää ja kehittää fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa arvioida fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan ja sen pohjalta harjoittaa voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa ja valita erilaisten fyysisten kunto-ominaisuuksien arviointiin soveltuvia menetelmiä ja harjoittaa omatoimisesti joitain fyysisiä ominaisuuksiaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa joitain fyysisten kunto-ominaisuuksien arviointimenetelmiä ja toisen ohjauksessa harjoittaa ominaisuuksiaan

T6 vahvistaa uima- ja vesipelastustaitoja, jotta oppilas osaa sekä uida että pelastautua ja pelastaa vedestä
Paikallinen tarkennus
L3 Tiedostaa omat kykynsä liikkua vedessä ja toimimaan sen mukaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas vahvistaa uima- ja vesipelastustaitojaan.
Uima- ja vesipelastustaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa uida sujuvasti kahdella uintitavalla sekä pelastautua ja pelastaa vedestä eri tavoilla

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa uida*, pelastautua ja pelastaa vedestä (*Pohjoismaisen uimataidon kriteeri).

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ui 50 m käyttäen kahta uintitapaa ja sukeltaa 5 m.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa uida 10 m.

T7 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan
Paikallinen tarkennus
L3 Otetaan toiminnassa huomioon oma muiden taitotaso ja noudatetaan yhdessä laadittuja sääntöjä. Asiallista käytöstä niin onnistumisen (voittaminen) kuin epäonnistumisenkin (häviö) hetkillä. L6 Yhteistyöllä, muita auttaen ja tukien, kohti tavoitetta. Uusien ratkaisujen ja toimintavaihtoehtojen löytäminen vaaralliseksi koettujen tehtävien tekemiseen. L7 Toiminnassa arvioidaan omien tekojen ja valintojen merkitystä niin itselle kuin lähiyhteisölle ja yhteiskunnalle. Luonnossa liikkuessa otetaan huomioon myös toiminnan vaikutukset ympäristölle.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii tunneilla turvallisesti ja asiallisesti.
Toiminnan turvallisuus liikuntatunneilla

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas toimii turvallisesti ja asiallisesti sekä edistää turvallisuutta liikuntatunneilla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas toimii turvallisesti ja asiallisesti liikuntatunneilla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ymmärtää turvallisuuteen liittyviä riskitekijöitä ja toimii tunnilla turvallisesti sekä varustautuu asiallisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa, miten toimitaan turvallisesti ja asiallisesti, sekä toimii ja varustautuu yleensä ohjeiden mukaan.

Sosiaalinen toimintakyky
T8 ohjata oppilasta työskentelemään kaikkien kanssa sekä säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa toiset huomioon ottaen
Paikallinen tarkennus
L2 Ohjataan asettumaan toisen asemaan ja noudattamaan hyviä käytöstapoja. Oman kehon käyttö tunteiden, näkemysten, ajatusten ja ideoiden ilmaisemisessa. L3 Harjoitellaan sosiaalista kanssakäymistä ja tunteiden kohtaamista ja hallintaa. L6 Erilaisissa projekteissa ja ryhmätilanteissa opetellaan toimimaan vuorovaikutuksessa erilaisten oppilaiden kanssa. L7 Toiminnassa arvioidaan omien tekojen ja valintojen merkitystä niin itselle kuin lähiyhteisölle ja yhteiskunnalle.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas työskentelee kaikkien kanssa ja pystyy säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa.
Tunne- ja vuorovaikutustaidot sekä työskentelytaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee kaikkien kanssa ja edistää ryhmän toimintaa ja oppimista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas työskentelee eri liikuntatilanteissa yhteisesti sovitulla tavalla ja toiset huomioon ottaen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas työskentelee kaikkien kanssa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas työskentelee valikoimiensa ihmisten kanssa sekä säätelee toimintaansa ja tunneilmaisuaan niin, että pystyy toimimaan liikuntatilanteissa muiden kanssa.

T9 ohjata oppilasta toimimaan reilun pelin periaatteella sekä ottamaan vastuuta yhteisistä oppimistilanteista
Paikallinen tarkennus
L2 Ohjataan asettumaan toisen asemaan ja noudattamaan hyviä käytöstapoja. L6 Erilaisissa projekteissa ja ryhmätilanteissa opetellaan yhteistyötaitoja erilaisten oppilaiden kanssa. L7 Toiminnassa arvioidaan omien tekojen ja valintojen merkitystä niin itselle kuin muille oppijoille.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii reilun pelin periaatteiden mukaisesti ja ottaa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.
Vastuun kanto yhteisissä oppimistilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kantaa vastuuta yhteisestä toiminnasta ja edistää sitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja osoittaa ottavansa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja antaa muille työrauhan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa reilun pelin periaatteita ja kantaa satunnaisesti vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.

Psyykkinen toimintakyky
T10 kannustaa oppilasta ottamaan vastuuta omasta toiminnasta ja vahvistaa oppilaan itsenäisen työskentelyn taitoja
Paikallinen tarkennus
L1 Vastuuta omien tavoitteiden asettamisesta, suunnittelusta ja arvioinnista. Kannustetaan löytämään erilaisia vaihtoehtoja ja jopa keksimään uutta. L2 Annetaan mahdollisuuksia itseilmaisuun ja luovaan toimintaan. L3 Annetaan mahdollisuuksia osallitua sisältöjen ja oppimisympäristöjen sunnitteluun ja toteuttamiseen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ottaa vastuuta omasta toiminnastaan ja osaa työskennellä itsenäisesti.
Itsenäisen työskentelyn taidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee vastuullisesti ja itsenäisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas työskentelee yleensä vastuullisesti ja itsenäisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa vastuuta omasta toiminnastaan ja osaa työskennellä ajoittain itsenäisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa, miten voi ottaa vastuuta omasta toiminnasta, ja toimii opettajan ohjaamana.

T11 huolehtia siitä, että oppilaat saavat riittävästi myönteisiä kokemuksia omasta kehosta, pätevyydestä ja yhteisöllisyydestä
Paikallinen tarkennus
L1 Ohjataan realistiseen tavoitteenasetteluun. L2 Kannustetaan luovaan itseilmaisuun ja ajatteluun.
T12 auttaa oppilasta ymmärtämään riittävän fyysisen aktiivisuuden ja liikunnallisen elämäntavan merkitys kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille
Paikallinen tarkennus
L3 Kannustetaan ja ohjataan terveelliseen ja hyvinvointia lisäävään toimintatapaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään riittävän fyysisen aktiivisuuden ja liikunnallisen elämäntavan merkityksestä kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille.
T13 tutustuttaa oppilas yleisten liikuntamuotojen harrastamiseen liittyviin mahdollisuuksiin, tietoihin ja taitoihin, jotta hän saa edellytyksiä löytää itselleen sopivia iloa ja virkistystä tuottavia liikuntaharrastuksia
Paikallinen tarkennus
L1 Kannustetaan koeilemaan erilaisia liikuntamuotoja, joista mahdollisesti löytyy oma harrastus. L3 Harrastuksen kautta kohti terveempiä elintapoja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii löytämään itselleen sopivia iloa ja virkistystä tuottavia liikuntaharrastuksia.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Sisällöt

S1 Fyysinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Liikunnan opetukseen valitaan havainto- ja ratkaisuntekotaitoja ja niiden soveltamista monipuolisesti kehittäviä turvallisia tehtäviä (kuten liikuntaleikit ja pallopelit). Tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja vahvistetaan liikuntamuotojen (kuten jää-, lumi-, luonto-, perus-, musiikki- ja tanssiliikunta sekä palloilut ja voimistelut) ja liikuntalajien avulla monipuolisesti eri vuodenaikoina ja erilaisissa oppimisympäristöissä. Liikunnan opetukseen kuuluu uinnin, vesiliikunnan ja vesipelastuksen opetusta.

Monipuoliset tehtävät, leikit, harjoitteet ja pelit mahdollistavat osallisuuden, pätevyyden, itsenäisyyden sekä kehollisen ilmaisun ja esteettisyyden kokemuksia. Liikunnan opetukseen valitaan tehtäviä, joilla opetellaan harjoittelemaan voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta. Liikuntatehtävien avulla oppilaat oppivat arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään omaa fyysistä toimintakykyään. Valtakunnallisen fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä Move!:n mittaukset tehdään niin, että ne tukevat 8. vuosiluokalla koulussa järjestettäviä laajoja terveystarkastuksia.

Paikallinen opetussuunnitelma

FYYSISET OMINAISUUDET

Kestävyys: kestävyystyyppisiä tehtäviä liikuntatunneilla läpi lukuvuoden, jolloin syke pysyy koholla useita minuutteja kerrallaan. Esimerkkejä liikuntamuodoista: suunnistus, lenkkeily, sauvakävely, luistelu ja jääpelit, pallopelit, hiihto, vesiliikunta, melonta

Nopeus: nopeita liikkeitä ja pyrähdyksenomaisia tehtäviä läpi lukuvuoden. Esimerkkejä liikuntamuodoista: pallopelit, perusliikunta, voimistelu, kamppailulajit

Voima: kehonhallinnallisia tehtäviä oman kehon painolla ja erilaisilla välineillä (kahvakuula, kuntopallo, vastuskuminauha, käsipainot jne.). Esimerkkejä liikuntamuodoista: voimistelu, melonta, kuntosaliharjoittelu, lihaskuntoharjoittelu

Liikkuvuus: Alku- ja lopuverruttelyt, tutustumista myös muihin kehonhuoltomenetelmiin, esim. jooga, rentoutuminen

HAVAINTOMOTORISET TAIDOT JA KEHON HAHMOTTAMINEN

Opetukseen valitaan tehtäviä, joissa oppilas joutuu miettimään omaa sijoittumistaan suhteessa ympäristöön ja muihin oppilaisiin. Harjoitellaan myös tarkoituksenmukaista voiman- ja nopeudenkäyttöä. Kehon hahmottamista harjoitellaan esim. videoinnin ja parihavainnoin mutta myös omien tuntoaistimuksien avulla. Esimerkkejä liikuntamuodoista: voimistelu välineillä ja ilman, tanssi, parkour, pallopelit, suunnistus, lihaskuntoharjoittelu

MOTORISET PERUSTAIDOT

Tasapainotaitoja (pystyasennot, pää alaspäin asennot, pyöriminen, heiluminen, pysähtyminen, väistäminen, koukistaminen, ojentaminen, kieriminen) harjoitetaan mm. liikkumalla erilaisissa maastoissa (jääliikunta, hiihto, laskettelu, suunnistus), erilaisilla välineillä (voimisteluvälineet, pallot, kuntoharjoitteluvälineet) ja musiikkia ilmentäen (tanssi, aerobic jne.)

Liikkumistaidot (käveleminen, juokseminen, loikkiminen, rytmissä hyppiminen, hyppeleminen, kiipeileminen, laukkaaminen, liukuminen, kinkkaaminen) kehittyvät eri alustoilla ja maastossa liikkumalla. Erilaisia alustoja voivat olla mm. sali, nurmi, jää, metsämaasto ja kova/pehmeä hiekka. Esimerkkilajeina temput telineillä, perusliikunta, luistelu, hiihto, suunnistus ja retkeily ja pallopelit.

Välineenkäsittelytaitoja (työntö, veto, vieritys, pyöritys heitto, potku, lyönti, kuljetus, pomputus ja kiinniotto) harjoitetaan erilaisilla välineillä (pallopelit erilaisilla palloilla ja mailoilla, yleisurheilun eri välineillä, vesipelastusvälineen käyttö)..

S2 Sosiaalinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Liikuntatehtävien avulla oppilaat oppivat arvioimaan ja kehittämään omaa sosiaalista toimintakykyään. Liikunnan opetukseen valitaan erilaisia pari- ja ryhmätehtäviä, leikkejä, harjoituksia ja pelejä, joissa opitaan ottamaan toiset huomioon sekä auttamaan ja avustamaan muita. Tehtävien myötä opitaan vastuun ottamista yhteisistä asioista ja niiden järjestelyistä sekä säännöistä. Myönteistä yhteisöllisyyttä lisätään ryhmätehtävillä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Kohtelias, ystävällinen ja vastuullinen käytös tasapuolisesti kaikkia kohtaan, ryhmän jäsenistä huolehtiminen sekä yhteisistä asioista vastuun ottaminen.

Kohtelias, ystävällinen ja vastuullinen käytös: palautteen antamisen ja vastaanottamisen opettelu.

Vastuunottaminen: Oppilaita ohjataan ottamaan vastuuta kurssin alussa tehtävällä suunnittelulla, jossa oppilaat ryhmissä laativat kurssin sisältöjä ja tavoitteita. Vastuunottamista harjoitellaan lisäksi mm. avustamalla, parihavainnoinnilla ja palautteen antamisella.

S3 Psyykkinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Liikunnan opetuksessa käytetään tehtäviä, joissa opitaan pitkäjännitteisesti ponnistelemaan yksin ja yhdessä muiden kanssa tavoitteen saavuttamiseksi. Erilaisilla tehtävillä harjoitellaan vastuun ottamista. Iloa ja virkistystä tuottavilla liikuntatehtävillä edistetään myönteisten tunteiden kokemista, jotka vahvistavat pätevyyden kokemuksia ja myönteistä minäkäsitystä. Opetuksen yhteydessä annetaan tietoa liikunnan merkityksestä kasvulle ja kehitykselle, tutustutaan harjoittelun periaatteisiin sekä annetaan tietoa liikunnan harrastusmahdollisuuksista ja toimintatavoista eri liikuntamuodoissa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Pitkäjänteisyys: tavoitteen asettelu omalle toiminnalle (miten pitkään jaksaa erilaisia liikuntatehtäviä tehdä) kurssin alussa ja onnistumisen arviointi vähintään kurssin lopussa.

Vastuun ottaminen: vastuuta yksilölliseen harjoitteluun, jota itsearvioidaan. Ohjataan ottamaan vastuuta omasta käytöksestä positiivisen ilmapiirin luomisessa.

Ilo ja virkistys: jokainen saa vaikuttaa liikuntatehtävien suunnittelussa. Ohjataan omaan tasoon sopiviin tehtäviin, joista tulee onnistumisen kokemuksia.

ePerusteet