Oppilaanohjaus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksesta ei anneta arvosanaa kuten muista oppiaineista. Oppilaanohjauksessa arviointi on formatiivista arviointia, joka perustuu oppilaiden itsearviointiin sekä vuorovaikutteiseen, ohjaavaan ja kannustavaan palautteeseen eri ohjaustoimien yhteydessä. Oppilaat pohtivat yhdessä opettajan kanssa ja oppivat arvioimaan valmiuksiaan, osaamistaan ja taitojaan, toimintakykyään, toimijuuttaan ja voimavarojaan, ohjaus- ja tuentarpeensa määrää ja laatua sekä ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitojaan. Oppilaita ohjataan tunnistamaan arvojen, uskomusten ja itselleen merkittävien ihmisten vaikutusta valintoihin ja päätöksiin. He harjaantuvat arvioimaan tiedonhankinta- sekä tieto- ja viestintäteknologian taitojaan koulutus- ja työelämätiedon hankkimisessa. Oppilaita kannustetaan kiinnittämään huomiota myös taitoonsa tunnistaa eri tietolähteiden luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta. Oppilaita ohjataan tiedostamaan erilaisten itsearviointimenetelmien ja -välineiden taustat sekä tunnistamaan niiden käyttömahdollisuuksia omassa urasuunnittelussaan. Opettajan tuella oppilaat oppivat löytämään tuki- ja ohjauspalveluita tarjoavat tahot koulussa ja yhteiskunnassa sekä kehittävät taitoaan hakea tarvitsemiaan palveluita.


Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilaanohjaus arvioidaan hyväksytty / hylätty. Oppilaiden itsearvioinnin pohjalta käydään arviointikeskustelu seitsemännellä ja yhdeksännellä luokalla. Itsearvionnin välineitä ovat oppimispäiväkirja, portfolio tai itsearviointilomake. Arvionti kahdeksannella luokalla suoritetaan ryhmä- tai vertaisarviointina. TET-jaksoilla 8-9 luokilla oppilas itsearvioi omaa suoritustaan ja käy arviointikeskustelun työpaikkaohjaajan kanssa. Arviointi tapahtuu valmiin lomakkeen pohjalta, joka TET-jakson päätteeksi palautetaan koululle.

Vertaisarvioinnissa oppilaat arvioivat toistensa työskentelyä ja tuotoksia ohjatusti. Se voi olla kirjallista tai suullista, arvioinnin pohjana käytetään valmista lomaketta tai vapaamuotoista esitystapaa.

Oppilaita ohjataan tunnistamaan eri tietolähteiden luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta, erityisesti koulutus- ja työelämätiedon hankkimisessa.

Oppilaanohjauksen kurssi on suoritettu hyväksytysti, kun kaikki siihen liittyvät tehtävät on palautettu ja ne suoritettu asianmukaisesti.

Tavoitteet

Tavoite
Oppimaan oppimisen taidot
T2 kannustaa ja ohjata oppilaita kehittämään opiskelutaitojaan sekä oppimaan oppimisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Vahvistetaan oppilaiden aktiivista roolia oppimisprosessissa ja luodaan edellytyksiä oppimista tukeville myönteisille kokemuksille ja tunteille. Kannustetaan ottamaan vastuuta oppiskeluun liittyvien tavoitteiden asettamisesta ja suunnittelusta sekä arvioimaan työskentelyprosessia ja sen etenemistä. Ohjataan tunnistamaan omat oppimis- ja opiskelustrategiat sekä kehittämään niitä. Tehdään yhteistyötä eri oppiaineiden kesken. Käydään läpi tarkkaavaisuuden ja keskittymisen ylläpitämiseen liittyviä keinoja. Hyödynnetään opiskelussa teknologiaa ja muita apuvälineitä.
Elinikäinen oppiminen
T3 luoda edellytyksiä oppilaan halulle oppia, arvioida osaamistaan, tunnistaa ja hyödyntää taitojaan ja vahvuuksiaan, kehittää kykyään tunnistaa oppimiskohteitaan sekä antaa valmiuksia muuttaa tarvittaessa suunnitelmiaan ja toimintamallejaan
Paikallinen tarkennus
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Kannustetaan hyödyntämään koulun ulkopuolella opittuja taitoja koulutyössä. Tuetaan eettisen ajattelun kehittymistä pohtimalla oikean ja väärän merkitystä hyvässä elämässä. Oppilaita ohjataan ottamaan selvää opintoihin ja työhön liittyvistä mahdollisuuksista ja uravalinnoista sekä tekemään valintansa omia kiinnostuksia ja taipumuksia arvostaen.
Itsetuntemus
T4 ohjata oppilasta tunnistamaan omiin valintoihinsa vaikuttavia tekijöitä sekä suhteuttamaan omaa toimintaansa kykyjensä, edellytystensä ja kiinnostuksensa mukaisesti
Paikallinen tarkennus
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Yhdessä kotien kanssa tuetaan ja kannustetaan ottamaan vastuu itsestä, toisesta, opiskelusta ja arjen sujumisesta. Erityinen huomio unen, levon, liikkumisen ja ravinnon merkityksestä oppimiseen. Oppilaiden itsenäistymistä tuetaan yhteistyössä kotien kanssa. Annetaan oppilaille mahdollisuus osallistua koulutyön ja ympäristön suunnitteluun ja toteutukseen. Harjoitellaan sosiaalisia taitoja, käsittelemällä yhdessä ristiriitaisten tunteiden ja ajatusten kohtaamista ja niiden hallintaa. Kannustetaan teknologian hyödyntämistä ammatti- ja urasuunnittelussa.
Tavoitteiden asettaminen
T5 ohjata oppilaita asettamaan sekä pitkän että lyhyen aikavälin tavoitteita, tekemään niitä koskevia suunnitelmia sekä arvioimaan niiden toteutumista
Paikallinen tarkennus
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Tuetaan oppilaiden omia ideoita. Oppilaita ohjataan hyödyntämään eri oppiaineissa opittuja asioita uusissa yhteyksissä. Opastetaan päättelyn ja johtopäätösten tekemiseen ja huomaamaan asioiden keskinäiset yhteydet ja niiden väliset vuorovaikutussuhteet. L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Oppilaita ohjataan kestävän elämäntavan mukaisiin valintoihin ja toimintatapoihin ammatinvalinnassa ja urasuunnittelussa.
Työelämään suuntautuva oppiminen
T6 auttaa oppilasta ymmärtämään työn merkitys oman elämänsä ja yhteiskunnan kannalta sekä edistää oppilaan taitoa tunnistaa opiskeltavien oppiaineiden merkitys tulevien opintojen sekä työelämässä ja työllistymisessä tarvittavan osaamisen kannalta
Paikallinen tarkennus
L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys Edistetään oppilaiden myönteistä asennetta työtä ja työelämää kohtaan. Tutustutaan lähialueen elinkeinoelämään erityispiirteisiin ja toimijoihin. Työelämässä tarvittavia taitoja harjoitellaan erityisesti TET-jaksoon liittyvien eri tehtävien aikana alkaen TET-paikan hakemisesta. Työelämään, yritystoimintaan ja projektitoimintaan liittyviä toimintatapoja harjoitellaan yhdessä paikallisten yrittäjien kanssa. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Syvennetään oppilaiden kiinnostusta yhteiskunnallisia asioita kohtaan ja toimimista demokraattisen yhteiskunnan jäsenenä yhteistyössä eri oppiaineiden kanssa. Laajennetaan vastuupiiriä yhteistyöprojektien ja konkreettisten tekojen kautta. Pohditaan menneisyyden, nykyisyyden ja tulevaisuuden välisiä yhteyksiä ja erilaisia tulevaisuus vaihtoehtoja huomioiden erityisesti koulutus ja työllistyminen. Huomioidaan kestävän kehityksen merkitys omassa elämässä ja tulevaisuuteen johtavissa valinnoissa.
T7 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan arvioida eri työtehtävissä tarvittavaa osaamista, vuorovaikutus- ja viestintätaitoja sekä itselleen sopivia ammattialoja ja vahvistamaan valmiuksia hakea tietoa vaadittavan osaamisen hankkimisesta perusopetuksen jälkeen
Paikallinen tarkennus
L4 Monilukutaito Syvennetään monilukutaitoa tarkastelemalla erilaisia työelämään liittyviä tekstejä. L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Oppilaita kannustetaan käyttämään erilaisia ohjaukseen liittyviä palveluja huomioiden lähdekriittisyys. Opitaan arvioimaan erilaisten hakupalveluiden tapa toimia ja tuottaa tietoa. Ohjataan käyttämään erilaisia viestintäkanavia ja -tyylejä tarkoituksenmukaisesti. Harjoitellaan tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä haettaessa tietoa kansainvälisistä opiskelu- ja työmahdollisuuksista. Huomioiden niiden merkitys, mahdollisuudet ja riskit tulevaisuuden urasuunnittelussa. L6 Työelämäntaidot ja yrittäjyys Tehdään yhteistyötä paikallisten yrittäjien kanssa erilaisten projektien ja työelämään tutustumisten kautta. Harjoitellaan työelämässä tarvittavia käyttäytymis- ja yhteistyötaitoja huomioiden kielitaidon ja vuorovaikutustaitojen merkitys. Tutustutaan erilaisiin työaloihin, ammatteihin ja yritystoimintaan vierailujen, tutustumisten ja vapaaehtoistyön välityksellä Harjoitellaan projektityöskentelyä. Opitaan tavoitteellista työskentelyä, jossa korostuu oma-aloitteellisuus, ennakointi, riskienotto, epäonnistumisten ja pettymysten kohtaaminen sekä työn vieminen sisukkaasti loppuun.
Koulutus- ja työelämätiedon hyödyntäminen omassa urasuunnittelussa
T8 antaa oppilaalle ja huoltajalle tietoa Suomen koulutusjärjestelmän pääpiirteistä ja sen mahdollisuuksista, tukea oppilaan taitoa etsiä koulutus- ja työelämätietoa sekä Suomesta että ulkomailta
Paikallinen tarkennus
L4 Monilukutaito Syvennetään monilukutaitoa tarkastelemalla erilaisia työelämään liittyviä tekstejä. L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Oppilaita kannustetaan käyttämään erilaisia ohjaukseen liittyviä palveluja huomioiden lähdekriittisyys. Opitaan arvioimaan erilaisten hakupalveluiden tapa toimia ja tuottaa tietoa. Ohjataan käyttämään erilaisia viestintäkanavia ja -tyylejä tarkoituksenmukaisesti. Harjoitellaan tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä haettaessa tietoa kansainvälisistä opiskelu- ja työmahdollisuuksista. Huomioiden niiden merkitys, mahdollisuudet ja riskit tulevaisuuden urasuunnittelussa.
T9 ohjata oppilasta käyttämään monikanavaisia tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluja sekä arvioimaan eri tietolähteiden kautta saadun tiedon luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta urasuunnittelun näkökulmasta
Paikallinen tarkennus
L4 Monilukutaito Syvennetään monilukutaitoa tarkastelemalla erilaisia työelämään liittyviä tekstejä. L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Oppilaita kannustetaan käyttämään erilaisia ohjaukseen liittyviä palveluja huomioiden lähdekriittisyys. Opitaan arvioimaan erilaisten hakupalveluiden tapa toimia ja tuottaa tietoa. Ohjataan käyttämään erilaisia viestintäkanavia ja -tyylejä tarkoituksenmukaisesti. Harjoitellaan tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä haettaessa tietoa kansainvälisistä opiskelu- ja työmahdollisuuksista. Huomioiden niiden merkitys, mahdollisuudet ja riskit tulevaisuuden urasuunnittelussa. L6 Työelämäntaidot ja yrittäjyys Ohjataan ottamaan selvää työhön liittyvistä mahdollisuuksista ja uravalinnoista. Rohkaistaan tunnistamaan ja kehittämään omia vahvuuksia, taipumuksia ja kiinnostuksen kohteita. Kannustetaan tekemään opintoihin ja työhön liittyviä valintoja huomioiden omat lähtökohdat, tiedostaen perinteisten sukupuoliroolien ja roolimallien vaikutus.
Monikulttuurisuus ja kansainvälisyys
T10 tukea oppilaan taitoja tunnistaa kulttuuritaustansa sekä kykyä toimia kulttuurienvälisissä kohtaamisissa ja yhteistyötilanteissa, opastaa oppilasta hankkimaan ja omaksumaan tietoa opiskelu- ja työskentelymahdollisuuksista monikansallisissa työympäristöissä sekä ulkomailla
Paikallinen tarkennus
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Oppilaita ohjataan tunnistamaan ja hyödyntämään ympäristön kulttuuriset viestit opiskelussa, työelämässä ja vapaa-ajalla. Oppilaita ohjataan ja kasvatetaan kohtaamaan arvostavasti muita ihmisiä sekä noudattamaan hyviä tapoja. Oppilaita ohjataan ilmaisemaan itseään monipuolisesti.

Sisällöt

S1 Oppiminen ja opiskelu

Opetussuunnitelman perusteet

Keskeisinä sisältöalueina oppilaanohjauksessa ovat kouluyhteisössä toimimisen sekä opiskelutaitojen ja oppimaan oppimisen taitojen harjoittelu yhteistyössä muiden oppiaineiden kanssa elinikäisen oppimisen ja yhteisöllisyyden näkökulmista. Oppilaat harjoittelevat asettamaan itselleen opiskeluun liittyviä tavoitteita opintojen eri vaiheissa, arvioimaan itsenäisen toiminnan kehittymistä ja tavoitteiden toteutumista sekä ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan, opintoihin liittyvien valintojen tekemisestä sekä opintojensa etenemisestä.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • syvennetään ja vahvistetaan 7. luokalla opittuja asioita eri oppiaineissa
  • tarkastellaan omien arvosanojen kehittymistä
S2 Itsetuntemus ja elinikäinen urasuunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksessa käsitellään sisältöalueita, joiden avulla oppilaat laajentavat itsetuntemustaan ja itsearviointitaitojaan, tulevaisuuden suunnittelu- ja päätöksentekotaitojaan sekä kehittävät taitojaan ratkaista ongelmia tilanteessa, jossa valmista ratkaisua ei ole annettu. Harjoitettavat taidot koskevat mm. urasuunnittelu- ja urahallintataitoja, motivaatiota sekä yleisiä elämässä tarvittavia taitoja. Analysointivalmiuksia sekä omiin valintoihin vaikuttavien tekijöiden tunnistamista harjoitetaan. Tällaisia tekijöitä ovat esimerkiksi arvot ja asenteet, oppilaan taidot sekä sosiaaliset verkostot.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • syvennetään minäkuvaa ja itsetuntemusta
  • sukupuoli urasuunnittelussa
  • omien arvojen ja asenteiden vaikutus urasuunnittelussa
  • omien taitojen tunnistaminen ja huomioonottaminen urasuunnittelussa hyödyntäen myös sosiaalista verkostoa
S3 Opiskelussa ja työelämässä tarvittavat taidot

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksessa tarjotaan oppilaille mahdollisuuksia harjaannuttaa taitojaan toimijana erilaisissa ympäristöissä. Huomiota kiinnitetään monipuolisten opiskelussa ja työelämässä tarvittavien taitojen sekä monikanavaisten vuorovaikutus- ja viestintätaitojen kehittymiseen. Viestintätaitoihin kuuluu myös eri tietolähteiden kautta saadun tiedon luotettavuuden arviointi urasuunnittelun kannalta.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Erilaisten ammatteihin liittyvien tehtävien tekeminen yhteistyössä eri oppiaineiden ja eri alojen ammattilaisten kanssa. Saatujen tietojen ja taitojen hyödyntäminen omassa urasuunnittelussa. Arvioidaan saatuja tietoja ja niiden luotettavuutta muuttuvassa yhteiskunnassa.
S4 Työelämään tutustuminen

Opetussuunnitelman perusteet

Eri elinkeinoihin, työelämään ja ammattialoihin tutustuminen sekä työn hakemisen harjoittelu lisäävät oppilaiden työelämätietoutta. Samalla oppilaat tutustuvat itseään kiinnostaviin aloihin, ammatteihin ja yrittäjyyteen. Työelämätaitoja harjoitellaan erityisesti työelämään tutustumisjaksoilla (TET), joista saatua kokemusta, tietoa ja palautetta hyödynnetään eri oppiaineiden opiskelussa sekä tulevaisuuden suunnitelmia tehtäessä. Huomiota kiinnitetään työelämän tasa-arvokysymyksiin.

S5 Jatko-opinnot ja niihin hakeutuminen

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaiden jatko-opintojen ja tulevaisuuden suunnittelun taitojen kehittyminen on jatkumo, jota syvennetään oppilaanohjauksen sisällöissä koko perusopetuksen ajan. Oppilaanohjauksessa oppilaat tutustuvat Suomen koulutusjärjestelmän tarjoamiin erilaisiin jatko-opintomahdollisuuksiin ja oppivat etsimään tarkempaa tietoa jatko-opinnoista sekä niihin hakeutumisesta sekä hyödyntämään eri tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluita.

ePerusteet