Merkitys, arvot ja asenteet |
T1 ohjata oppilasta kiinnostumaan ympäröivästä yhteiskunnasta ja yhteiskuntaopista tiedonalana
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on herättää oppilaan kiinnostus yhteiskunnan toiminnasta ja sen toiminnasta oppilaille lähellä olevien yhteisöjen kautta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kiinnostuu ympäröivästä yhteiskunnasta ja yhteiskuntaopista tiedonalana.
|
|
|
T2 tukea oppilasta harjaannuttamaan eettistä arviointikykyään liittyen erilaisiin inhimillisiin, yhteiskunnallisiin ja taloudellisiin kysymyksiin
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilaita huomaamaan, miten esimerkiksi oma toiminta vaikuttaa muihin. Pohditaan myös, miksi ihmiset toimivat eri tilanteissa eri tavoin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii harjaannuttamaan inhimillisiin, yhteiskunnallisiin ja taloudellisiin kysymyksiin liittyvää eettistä arviointikykyään.
|
|
|
Yhteiskunnassa tarvittavien tietojen ja taitojen omaksuminen sekä yhteiskunnallinen ymmärrys |
T3 ohjata oppilasta hahmottamaan itsensä yksilönä ja erilaisten yhteisöjen jäsenenä, ymmärtämään ihmisoikeuksien ja tasa-arvon merkityksen sekä hahmottamaan yhteiskunnan oikeudellisia periaatteita
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilasta huomaamaan, miksi erilaisia sääntöjä ja käyttäymismalleja tarvitaan. Tavoitteena on tavoittaa oppilaan omaa kokemusmaailmaa esimerkiksi koulun tai luokan sääntöjä pohtimalla.
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu: Oppilaita harjaannutetaan ilmaisemaan mielipiteensä rakentavasti ja toimimaan eettisesti. Tässä yhteydessä voidaan myös harjoitella asettumista toisen asemaan ja tarkastelemaan asioita ja tilanteita eri näkökulmista. Tutustutaan ihmisoikeuksiin, lapsen oikeuksiin sekä niiden mukaiseen toimintaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hahmottamaan itsensä yksilönä ja erilaisten yhteisöjen jäsenenä, ymmärtämään ihmisoikeuksien ja tasa-arvon merkityksen sekä hahmottamaan yhteiskunnan oikeudellisia periaatteita.
|
Yhteisten sääntöjen, ihmisoikeuksien ja tasa-arvon periaatteiden tarkastelu
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas erittelee yhteisten sääntöjen, oikeusjärjestelmän ja ihmisoikeuksien merkitystä yhteiskunnan toiminnalle ja sen jäsenille.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas selittää yhteisten sääntöjen merkityksen myös käytännössä.
Oppilas perustelee, miksi ihmisoikeudet ovat tärkeitä ja mihin oikeusjärjestelmää tarvitaan.
Oppilas antaa esimerkkejä oikeusjärjestelmän toiminnasta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kertoo, miksi tarvitaan yhteisiä sääntöjä.
Oppilas kuvailee tasa-arvon ja ihmisoikeuksien merkitystä.
Oppilas antaa esimerkin oikeusjärjestelmän toiminnasta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas antaa esimerkkejä yhteisistä säännöistä.
Oppilas tunnistaa ihmisoikeuksiin ja tasa-arvoon liittyviä asioita arkielämässä.
Oppilas tunnistaa ohjatusti keskeisiä oikeudellisia periaatteita.
|
T4 ohjata oppilasta tarkastelemaan median roolia ja merkitystä omassa arjessa ja yhteiskunnassa
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilasta huomaamaan median merkitys sekä heille itselleen ja läheisilleen.
L4 Monilukutaito: Monilukutaitoa tarvitaan, jotta oppilas pystyy tulkitsemaan ympäröivää maailmaa ja itseään sen merkityksellisenä osana. Median tuottamassa tietotulvassa tarvitaan taitoa arvioida tietoa ja ymmärtää median vaikutusmahdollisuudet.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan median roolia ja merkitystä omassa arjessa ja yhteiskunnassa.
|
Median roolin tarkastelu
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas erittelee median erilaisia tapoja vaikuttaa yhteiskunnassa ja tarkastelee median käyttöä ja merkitystä kriittisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee, millainen merkitys medialla on hänen omassa elämässään ja miten erilaisia medioita voidaan käyttää vaikuttamisen välineenä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas antaa esimerkkejä erilaisista tavoista, joilla media vaikuttaa hänen omassa elämässään ja yhteiskunnassa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa, miten media vaikuttaa hänen omassa elämässään.
|
T5 ohjata oppilasta oivaltamaan työnteon ja yrittäjyyden merkityksen lähiyhteisössään
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ymmärtää työnteon ja yrittämisen merkitys sekä kannustaa heitä yritteliäisyyten yleensä.
L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys: Oppilaille pyritään luoman niitä valmiuksia, jotka edistävät kiinnostusta ja myönteistä asennetta työtä ja työelämää kohtaan, Oppilaiden on tärkeä saada kokemuksia, jotka auttavat oivaltamaan työn ja yritteliäsyyden merkityksen sekä yrittäjyyden mahdollisuudet. Oppilaille pyritään antamaan mahdollisuuksia kartuttaa kokemuksiaan työelämästä, oppia yrittäjämäistä toimitatapaa ja oivaltaa koulussa ja vapaa-ajalla hankitun osaamisen merkityksen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään työnteon ja yrittäjyyden merkityksen lähiyhteisössään.
|
Työnteon ja yrittäjyyden merkityksen tarkastelu
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas analysoi palkkatyön ja yrittäjyyden merkitystä lähiyhteisössään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee työnteon ja yrittäjyyden merkitystä perheen toimeentulon lähteenä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas antaa esimerkkejä palkkatyön ja yrittäjyyden piirteistä ja nimeää niitä edustavia ammatteja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa palkkatyön ja yrittäjyyden eroja.
|
T6 tukea oppilasta ymmärtämään, että eri toimijoiden tuottamaan yhteiskunnalliseen tietoon liittyy erilaisia arvoja, näkökulmia ja tarkoitusperiä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteeena on ohjata oppilasta ymmärtään, miksi ihmiset voivat toimita eri tilanteissa eri tavoin.
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen: Oppilaita ohjataan tekemään havaintoja, arvioimaan ja jakamaan tietoja ja ideoita. Oppilaita ohjatan huomaamaan, miten tieto voi rakentua eri tavalla ja erilaisista lähtökohdista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään, että yhteiskunnalliseen tietoon liittyy erilaisia arvoja, näkökulmia ja tarkoitusperiä.
|
Erilaisten arvojen, näkökulmien ja tarkoitusperien hahmottaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas selittää esimerkkien avulla, miten eri toimijoiden tuottamaan yhteiskunnalliseen tietoon liittyy erilaisia arvoja, näkökulmia ja tarkoitusperiä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas antaa esimerkkejä eri toimijoiden tuottamaan yhteiskunnalliseen tietoon liittyvistä näkökulmista ja tarkoitusperistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa, että eri toimijoiden tuottamassa yhteiskunnallisessa tiedossa on erilaisia näkökulmia ja tarkoitusperiä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ohjatusti, että eri toimijoiden tuottamassa yhteiskunnallisessa tiedossa on erilaisia näkökulmia.
|
Yhteiskunnallisen tiedon käyttäminen ja soveltaminen |
T7 kannustaa oppilasta harjoittelemaan demokraattisen vaikuttamisen perustaitoja sekä keskustelemaan rakentavasti eri mielipiteistä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilas ymmärtää demokratian käsitteen ja merkityksen yhteiskunnallisessa toiminnassa. Tärkeää on huomata, että jokaisen toiminnalla ja osallisuudella on merkitystä.
L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen: Opetuksessa luodaan kiinnostus kouluyhteisön ja ympäröivän yhteiskunnan asioita kohtaan. Yhteiskunnalliseen toimintaan osallistuminen on demokratian toimivuuden perusedellytys. Osallistumisen, vaikuttamisen ja vastuullisen toiminnan taitoja harjoitellaan esimerkiksi oman koulutyön, luokan ja koulun toiminnan suunnittelun, toteuttamisen ja arvioinnin kautta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii demokraattisen vaikuttamisen perustaitoja sekä rakentavaa keskustelua.
|
Demokraattisen vaikuttamisen perustaitojen sekä yhteisössä toimimisen tietojen ja taitojen soveltaminen käytännössä
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas soveltaa monipuolisesti demokraattisessa yhteisössä toimimisen periaatteita ja taitoja.
Oppilas arvioi omaa ja yhteisönsä toimintaa demokraattisen vaikuttamisen näkökulmasta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas soveltaa demokraattisessa yhteisössä toimimisen periaatteita ja taitoja, kuten kuuntelemista, kannan ottamista, sitoutumista enemmistön päätöksiin sekä vaikuttamista lähiyhteisössä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää joitakin demokraattisen vaikuttamisen keinoja.
Oppilas kuuntelee toisia ja perustelee omia näkemyksiään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa, että hänellä on mahdollisuus vaikuttaa demokratiassa asioihin, jotka koskevat häntä ja muita yhteisön jäseniä.
Oppilas antaa esimerkin tavasta vaikuttaa.
|
T8 tukea oppilasta ymmärtämään oman rahankäytön ja kulutusvalintojen perusteita sekä harjoittelemaan niihin liittyviä taitoja
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on auttaa oppilasta ymmärtämään rahan arvon sekä ohjata häntä miettimään omaan kuluttamiseensa liittyviä tekijöitä.
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot: Oman talouden hallinta ja kuluttaminen kuuluvat arjen taitoihin, joita on syytä pohtia ja harjoitella koulussa. Oppilaita opastetaan kehittämään kuluttajataitojaan sekä luomaan pohjaa omasta taloudesta huolehtimiseen. Oppilaita kannustetaan kohtuullisuuteen, omasta jakamiseen ja säästäväisyyteen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään oman rahankäytön ja kulutusvalintojen perusteita sekä niihin liittyviä taitoja.
|
Rahankäytön ja kulutusvalintojen perusteiden soveltaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas erittelee yksilön rahankäytön ja kuluttamisen vaikutuksia lähiyhteisöön, ympäristöön ja yhteiskuntaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas arvioi erilaisia tapoja käyttää rahaa ja kuluttamiseen liittyviä ratkaisuja sekä kertoo, millaisia vaikutuksia hänen kulutuspäätöksillään on muihin ihmisiin ja ympäristöön.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas antaa esimerkkejä kestävästä rahankäytöstä ja kulutusvalintojen vaikutuksista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas antaa esimerkkejä kuluttamisesta ja säästämisestä.
|
T9 kannustaa oppilasta osallistumaan erilaisten yhteisöjen toimintaan ja harjoittelemaan median käyttöä turvallisella ja yhteiskunnallisesti tiedostavalla tavalla
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilaita käyttämään mediaa vastuullisesti ja turvallisesti yhteiskunnallisen vaikuttamisen kanavana.
L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen: Oppilaita opastetaan tuntemaan tvt:n erilaisia sovelluksia ja käyttötarkoituksia sekä huomaamaan niiden merkitys arjessa, ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa ja vaikuttamisen keinona.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii osallistumaan erilaisten yhteisöjen toimintaan ja käyttämään mediaa turvallisella ja yhteiskunnallisesti tiedostavalla tavalla.
|
Osallistuminen ja mediataidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas arvioi erilaisia median käyttötapoja sekä vaikuttamisen että median turvallisen käytön näkökulmasta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas pohtii median käyttämiseen liittyviä turvallisuusnäkökulmia ja käyttää mediaa yhteiskunnallisen ajattelun ja toiminnan välineenä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas antaa esimerkkejä median turvallisesta käyttämisestä ja tunnistaa median käyttöön liittyviä riskejä.
Oppilas antaa esimerkkejä tavoista käyttää mediaa yhteiskunnallisen ajattelun ja toiminnan välineinä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas antaa esimerkin median turvallisesta käyttämisestä.
Oppilas osaa ohjatusti antaa esimerkin median käyttämisestä yhteiskunnallisen toiminnan välineenä.
|