Musiikki

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi musiikissa on oppilaita ohjaavaa ja rohkaisevaa. Oppilaalle annetaan palautetta ja mahdollisuuksia oman ja ryhmän toiminnan arviointiin siten, että se kannustaa yrittämiseen ja opittavien taitojen harjoittamiseen. Erityistä huomiota arvioinnissa kiinnitetään musiikillisten yhteistyötaitojen ja musisointitaitojen edistymiseen. Oppilaan oppimisen arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita musiikissa ovat

  • edistyminen musiikillisissa yhteistyötaidoissa, erityisesti toimiminen musiikillisen ryhmän jäsenenä
  • edistyminen musiikin peruskäsitteiden hahmottamisessa musiikillisen toiminnan kautta.

Tavoitteet

Tavoite
Osallisuus
T1 ohjata oppilasta toimimaan musiikillisen ryhmän jäsenenä oppilaan myönteistä minäkuvaa rakentaen
Paikallinen tarkennus
Ohjata oppilasta vahvistamaan musisointitaitojaan ryhmän jäsenenä.
Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen
T2 ohjata oppilasta luontevaan äänenkäyttöön sekä laulamaan ja soittamaan ryhmän jäsenenä
Paikallinen tarkennus
Opetellaan monipuolisen lauluohjelmiston avulla äänenkäytön laajentamista ja haastamista ja hyvää laulutekniikkaa. Opitaan soittamisen alkeita, esim. rytmisoittimet, kantele, laattasoittimet, kehorytmit.Ohjata oppilasta vahvistamaan oman äänen käyttöä sekä musisoidaan monipuolisesti ryhmässä.
T3 kannustaa oppilasta kokemaan ja hahmottamaan ääniympäristöä, ääntä, musiikkia ja musiikkikäsitteitä liikkuen ja kuunnellen
Paikallinen tarkennus
Opetellaann tuottamaan ja tunnistamaan musiikkia esinein, luontokokemusten, satujen, lorujen ja leikin avulla. Tehdään esim. musiikkimaalausta. Kehollisen kokemisen kautta harjoitellaan musiikin sykettä ja sovelletaan sen toteutumista musiikissa. Kuuntelumateriaalina esimerkiksi suomalaiset ja kansainväliset lastenlaulut. Kuunnellaan myös monipuolisesti kansanmusiikkia.Rohkaista oppilasta kokemaan ja hahmottamaan musiikkia kokonaisvaltaisesti liikkuen ja kuunnellen.
T4 antaa tilaa oppilaiden omille musiikillisille ideoille ja improvisoinnille sekä ohjaa heitä suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai muita kokonaisuuksia käyttäen äänellisiä, liikunnallisia, kuvallisia, teknologisia tai muita ilmaisukeinoja
Paikallinen tarkennus
Auttaa oppilasta vahvistamaan omaa musiikillista luovuutta.
Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito
T5 innostaa oppilasta tutustumaan musiikilliseen kulttuuriperintöönsä leikkien, laulaen ja liikkuen sekä nauttimaan musiikin esteettisestä, kulttuurisesta ja historiallisesta monimuotoisuudesta
Paikallinen tarkennus
Syvennetään tarkastelemaan erilaisia ääniympäristöjä, musiikkia arjessa ja suomalaisissa kulttuuriperinteissä. Käytetään oppimisen apuna medioiden ohjelmapalveluja ja taide- ja konserttivierailijoita.Auttaa oppilasta vahvistamaan ymmärrystään oman ja muiden maiden kulttuuriperinnöstä.
T6 auttaa oppilasta ymmärtämään musiikin merkintätapojen perusperiaatteita musisoinnin yhteydessä
Paikallinen tarkennus
Opetellaan nuottien ja aika-arvojen kuvantamista, musiikin muotorakenteiden hahmottamista. Alkuopetuksen aikana opetellaan neljäsosanuotti ja -tauko, kahdeksasosanuotti ja puolinuotti. Harjoitellaan dynamiikan käsitteitä soittaen ja laulaen.Auttaa oppilasta vahvistamaan ymmärrystään äänen ja symbolin vastaavuudessa.
Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa
T7 ohjata oppilasta toimimaan vastuullisesti musisoinnissa
Paikallinen tarkennus
Opetellaan käsittelemään ja käyttämään soittimia ja huomioimaan äänen taso.Ohjata oppilasta musisoimaan muut huomioon ottaen sekä pitämään hyvää huolta annetuista soittimista, kirjoista ja muista tarvikkeista.
Oppimaan oppiminen musiikissa
T8 tarjota oppilaille kokemuksia tavoitteiden asettamisen ja yhteisen harjoittelun merkityksestä musiikin oppimisessa
Paikallinen tarkennus
Opetellaan tekemään harjoittelussa riittävästi toistoja. Järjestetään vuosikalenteriin tilaisuuksia joissa voidaan laulaa ja esittää harjoiteltuja kappaleita.Auttaa oppilasta ymmärtämään pitkäjänteisen harjoittelun merkityksen.

Sisällöt

S1 Miten musiikissa toimitaan

Opetussuunnitelman perusteet

Musisoinnissa kiinnitetään huomiota ryhmän jäsenenä toimimiseen ja myönteisen yhteishengen luomiseen. Keskeisenä sisältönä ovat ilmaisuun ja keksimiseen rohkaiseminen, luontevan hengityksen, äänenkäytön ja laulamisen harjoittaminen sekä käytössä olevien soittimien ja laitteiden tarkoituksenmukainen käsittely.

S2 Mistä musiikki muodostuu

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa keskitytään peruskäsitteiden taso, kesto, voima ja väri hahmottamiseen. Osaamisen kehittyessä käsitteistöä laajennetaan musiikkikäsitteisiin rytmi, melodia, dynamiikka, sointiväri, harmonia ja muoto.

S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikillisten tietojen ja taitojen lisäksi opetuksessa käsitellään oppilaiden kokemuksia ja havaintoja niin musiikista kuin arjen eri ääniympäristöistä. Pohditaan myös musiikin merkitystä omissa yhteisöissä.

S4 Musiikin opetuksen ohjelmisto

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikin opetuksessa käytetään lauluja, leikkejä, loruja, liikuntaa, soitto- ja kuuntelutehtäviä sekä luodaan tilaisuuksia luovaan toimintaan, jotka aihepiireiltään ja musiikillisilta ominaisuuksiltaan soveltuvat ikäkauteen ja koulun toimintakulttuuriin. Ohjelmiston suunnittelussa kiinnitetään huomiota myös oppilaiden omiin kulttuureihin ja kulttuuriperinnön vaalimiseen. Ohjelmistoon sisällytetään monipuolisesti erilaista musiikkia mukaan lukien lastenmusiikki sekä mahdolliset oppilaiden omat sävellykset ja musiikkikappaleet.

ePerusteet