Musiikki

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi musiikissa on oppilaita ohjaavaa ja rohkaisevaa. Oppilaalle annetaan palautetta ja mahdollisuuksia oman ja ryhmän toiminnan arviointiin siten, että se kannustaa yrittämiseen ja opittavien taitojen harjoittamiseen. Erityistä huomiota arvioinnissa kiinnitetään musiikillisten yhteistyötaitojen ja musisointitaitojen edistymiseen. Oppilaan oppimisen arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita musiikissa ovat

  • edistyminen musiikillisissa yhteistyötaidoissa, erityisesti toimiminen musiikillisen ryhmän jäsenenä
  • edistyminen musiikin peruskäsitteiden hahmottamisessa musiikillisen toiminnan kautta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Musiikin arviointi on ennen kaikkea kannustavaa ja rohkaisevaa.

Arvioinnissa painotetaan erityisesti yhteismusisointitaitojen kehittymistä ja taitojen kasvamista musiikillisen yhteisön jäsenenä.

Tavoitteet

Tavoite
Osallisuus
T1 ohjata oppilasta toimimaan musiikillisen ryhmän jäsenenä oppilaan myönteistä minäkuvaa rakentaen
Paikallinen tarkennus
Oppilas toimii ryhmän jäsenenä esimerkiksi soittaen, laulaen ja kuunnellen. Oppilas kokee onnistumisen elämyksiä omalla taitotasollaan monipuolisesti musisoiden.
Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen
T2 ohjata oppilasta luontevaan äänenkäyttöön sekä laulamaan ja soittamaan ryhmän jäsenenä
Paikallinen tarkennus
Oppilas saa kokemuksia luontevasta äänenkäytöstä puhuen, riimitellen, loruillen ja laulaen. Oppilaan rohkeus kokeilla eri soittimia, esiintyä ja improvisoida kasvaa. Oppilas oppii soittimien nimeämistä, soittamisen alkeita sekä soitinten käsittelyä.
T3 kannustaa oppilasta kokemaan ja hahmottamaan ääniympäristöä, ääntä, musiikkia ja musiikkikäsitteitä liikkuen ja kuunnellen
Paikallinen tarkennus
Oppilas kokee ja hahmottaa kaikkea kuulemaansa aktiivisen, monipuolisen kuuntelun kautta
T4 antaa tilaa oppilaiden omille musiikillisille ideoille ja improvisoinnille sekä ohjaa heitä suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai muita kokonaisuuksia käyttäen äänellisiä, liikunnallisia, kuvallisia, teknologisia tai muita ilmaisukeinoja
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee pienimuotoisten sävellysten suunnittelemista ja toteuttamista käyttäen erilaisia ilmaisukeinoja.
Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito
T5 innostaa oppilasta tutustumaan musiikilliseen kulttuuriperintöönsä leikkien, laulaen ja liikkuen sekä nauttimaan musiikin esteettisestä, kulttuurisesta ja historiallisesta monimuotoisuudesta
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu monipuolisesti omaan musiikilliseen kulttuuriperintöönsä ja oppii nauttimaan musiikin monimuotoisuudesta.
T6 auttaa oppilasta ymmärtämään musiikin merkintätapojen perusperiaatteita musisoinnin yhteydessä
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii ymmärtämään musiikin merkintätapojen, kuten TAA, TI-TI ja tauko, perusperiaatteita musisoinnin yhteydessä. Oppilas oppii musiikin peruskäsitteitä, kuten äänen korkeus, kesto, voima ja väri. Oppilas oppii musiikkikäsitteet rytmi, melodia, dynamiikka, harmonia, sointiväri.
Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa
T7 ohjata oppilasta toimimaan vastuullisesti musisoinnissa
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii toimimaan yhdessä toisten kanssa ja osaa arvostaa omaa ja toisten musisointia. Oppilas oppii soitinten käsittelyä ja oppii arvostamaan niitä.
Oppimaan oppiminen musiikissa
T8 tarjota oppilaille kokemuksia tavoitteiden asettamisen ja yhteisen harjoittelun merkityksestä musiikin oppimisessa
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee tavoitteiden asettamista. Oppilas oppii ja kehittyy riittävän toiston avulla. Oppilaat kokevat onnistumisen elämyksiä yhteisten musiikkiesitysten harjoittelun kautta.

Sisällöt

S1 Miten musiikissa toimitaan

Opetussuunnitelman perusteet

Musisoinnissa kiinnitetään huomiota ryhmän jäsenenä toimimiseen ja myönteisen yhteishengen luomiseen. Keskeisenä sisältönä ovat ilmaisuun ja keksimiseen rohkaiseminen, luontevan hengityksen, äänenkäytön ja laulamisen harjoittaminen sekä käytössä olevien soittimien ja laitteiden tarkoituksenmukainen käsittely.

Paikallinen opetussuunnitelma

Havaitaan, että kaikkien äänet ovat erilaisia, mutta jokaisella on kuitenkin oma luonnollinen äänensä, jota voidaan harjoittelulla kehittää. Äänenkäytön harjoittelussa huomioidaan äänenavaamisen merkitys ja kehon asennon vaikutus laulamiseen. Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia musiikillisessa ryhmässä toimimiseen ja itsensä tärkeäksi kokemiseen.

Rohkaistaan oppilasta ymmärtämään, että jokainen voi olla musiikin tekijä. Kaikki voivat toimia turvallisessa ympäristössä omalla vahvuusalueellaan. Yhteismusisoinnissa voidaan jakaa eri tehtäviä ja rooleja oppilaan taidot ja kyvyt huomioiden. Harjoitellaan esimerkiksi musiikin mukaan liikkumista, pieniä sanoitustehtäviä, kehorytmi-improvisaatiota. Käytetään mahdollisuuksien mukaan oppisen täydentäjänä tietotekniikan erilaisia sovelluksia, kuten tabletin pianokoskettimia.

S2 Mistä musiikki muodostuu

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa keskitytään peruskäsitteiden taso, kesto, voima ja väri hahmottamiseen. Osaamisen kehittyessä käsitteistöä laajennetaan musiikkikäsitteisiin rytmi, melodia, dynamiikka, sointiväri, harmonia ja muoto.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutustutaan rytmimerkkeihin ja niiden yhteyteen musiikkiin, sekä pohditaan miten musiikkia voidaan kirjoittaa paperille muistiin.

S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikillisten tietojen ja taitojen lisäksi opetuksessa käsitellään oppilaiden kokemuksia ja havaintoja niin musiikista kuin arjen eri ääniympäristöistä. Pohditaan myös musiikin merkitystä omissa yhteisöissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ohjataan oppilasta ymmärtämään oma merkityksensä ryhmän toiminnassa ja myös kunnioittamaan toisen osuutta kokonaisuudessa. Kukaan ei voi ottaa omia vapauksia yhteiseen tavoitteeseen pyrkimisessä.

S4 Musiikin opetuksen ohjelmisto

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikin opetuksessa käytetään lauluja, leikkejä, loruja, liikuntaa, soitto- ja kuuntelutehtäviä sekä luodaan tilaisuuksia luovaan toimintaan, jotka aihepiireiltään ja musiikillisilta ominaisuuksiltaan soveltuvat ikäkauteen ja koulun toimintakulttuuriin. Ohjelmiston suunnittelussa kiinnitetään huomiota myös oppilaiden omiin kulttuureihin ja kulttuuriperinnön vaalimiseen. Ohjelmistoon sisällytetään monipuolisesti erilaista musiikkia mukaan lukien lastenmusiikki sekä mahdolliset oppilaiden omat sävellykset ja musiikkikappaleet.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutustutaan monipuolisesti erilaisiin musiikkityyleihin, kuitenkin keskittyen lastenlauluihin. Nostetaan mahdollisuuksien mukaan esille paikallisten musiikkivaikuttajien tuotantoa. Kiinnitetään huomiota eri aikakausiin ja kulttuureihin musiikkikappaleiden valinnassa. Lauletaan rohkeasti sekä uutta, että vanhaa lastenlaulutuotantoa ja verrataan esimerkiksi ohjelmistoa lapsen vanhempien omiin koululaulumuistoihin.

ePerusteet