Opetussuunnitelman perusteet
Laskutoimituksissa käytetään luonnollisia lukuja. Varmistetaan, että oppilaat hallitsevat lukumäärän, lukusanan ja numeromerkinnän välisen yhteyden. Ymmärrystä luvuista laajennetaan laskemalla, hahmottamalla ja arvioimalla lukumääriä. Harjoitellaan lukujonotaitoja sekä taitoa vertailla ja asettaa lukuja järjestykseen. Tutkitaan lukujen ominaisuuksia kuten parillisuutta, monikertoja ja puolittamista. Perehdytään lukujen 1 – 10 hajotelmiin.
Ohjataan oppilaita käyttämään lukuja tarkoituksenmukaisella tavalla eri tilanteissa, lukumäärän, järjestyksen ja mittaustuloksen ilmaisemisessa sekä laskutoimituksissa.
Perehdytään kymmenjärjestelmän periaatteeseen konkreettisten mallien avulla.
Kehitetään oppilaiden yhteen- ja vähennyslaskutaitoja ensin lukualueella 0 – 20 ja sitten lukualueella 0 – 100. Harjoitellaan erilaisia päässälaskustrategioita laskutaidon sujuvoittamiseksi. Yhteen- ja vähennyslaskut konkretisoidaan erilaisissa sovellustilanteissa. Opitaan hyödyntämään vaihdannaisuutta ja liitännäisyyttä yhteenlaskussa.
Ohjataan oppilaita ymmärtämään kertolaskun käsite konkretian avulla ja opetellaan kertotaulut 1-5 ja 10. Luodaan pohja ymmärtää jakolasku sekä kerto- ja jakolaskun yhteys. Hyödynnetään vaihdannaisuutta kertolaskussa ja tutustutaan kertolaskun liitännäisyyteen.
Pohjustetaan murtoluvun käsitettä jakamalla kokonainen yhtä suuriin osiin.
Paikallinen opetussuunnitelma
2. luokka:
- pääpaino toiminnassa lukualueella 0 - 100
- lukujonotaidot 0 - 100
- lukumäärän, lukusanan ja numeromerkinnän välinen yhteys
- lukujen monipuolinen käsittely (summa- ja erotusmuodot, tulomuoto)
- lukujen suuruusvertailu ja järjestykseen asettaminen
- lukujen ominaisuuksia: parillinen - pariton, yksinumeroinen - kaksinumeroinen - kolminumeroinen
- yhteen- ja vähennyslaskun välinen yhteys
- kertolaskun käsite (yhtäsuurten lukujen yhteenlasku -merkitys), monikertojen lukujonot, 0 - 5- ja 10 -kertotaulut
- sisältöjakolaskun käsite, sisältöjakotaulut 0 - 5 ja 10
- kerto- ja jakolaskun välinen yhteys (yhtäsuurten lukujen yhteenlasku - sisältöjako)
- ositusjakolaskuun tutustuminen (kaksinkertaistaminen - puolittaminen)
- kerto- ja jakolaskun välinen yhteys (monikerta - ositusjako)
- laskutoimitusten käyttötarkoitukset sanallisten tehtävien yhteydessä (kontekstin kielentäminen): yhteismäärä, muutos ja vertailu
- matemaattiset symbolit: +, -, x, :, =, <, >
- laskustrategiat:
- täysien kymmenien yhteen- ja vähennyslasku analogian avulla
- yksinumeroisten lukujen täydentäminen kymmeneen, tasakymmenien täydentäminen sataan
- kaksinumeroisten lukujen täydentäminen seuraavaan tasakymmeneen ja sataan
- yksinumeroisen luvun lisääminen täysiin kymmeniin, kaksinumeroisen luvun ykkösten vähentäminen ja kymmenten vähentäminen
- lukujonot yhtä suurilla väleillä eteen- ja taaksepäin
- tasakymmenien lisääminen kaksinumeroiseen lukuun, tasakymmenien vähentäminen kaksinumeroisesta luvusta
- yksinumeroisen luvun lisääminen kaksinumeroiseen lukuun analogiaa hyväksi käyttäen ja vastaavat vähennyslaskut ilman kymmenylitystä
- yksinumeroisen luvun lisääminen kaksinumeroiseen lukuun kymmenylityksessä
- yksinumeroisen luvun vähentäminen kaksinumeroisesta luvusta kymmenylityksessä
- lisätään ja vähennetään 8 ja 9 (luvun 10 kautta, ns. kauppiaan menetelmä)
- tuplat, melkein tuplat - analogia kymmenluvuilla
- luvun 100 monipuolinen hajottaminen ja koonta
- kymmenjärjestelmään tutustuminen
- murtoluvun käsitteeseen tutustuminen