Liikunta

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla tuetaan monipuolisella, kannustavalla ja ohjaavalla palautteella ja arvioinnilla. Ne tukevat oppilaiden myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön oppilaan oppimisesta ja työskentelystä.  

Palautteessa ja arvioinnissa otetaan huomioon oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet ja tuetaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet. Arviointi toteutetaan oppilaan toimintaa ja työskentelyä havainnoimalla. Liikunnan arviointi perustuu fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn tavoitteisiin. Arvioinnin kohteina ovat oppiminen (tavoitteet 2–6) ja työskentely (tavoitteet 1 ja 7–10), joten fyysisten kunto-ominaisuuksien tasoa ei käytetä arvioinnin perusteena. Move!-mittausten tuloksia ei käytetä oppilaan arvioinnin perusteina. Oppilaita ohjataan itsearviointiin. 

Liikunnan sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin.  

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää liikunnan valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut liikunnan tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan liikunnan tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy liikunnan lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan.  


Paikallinen opetussuunnitelma

Arviointi liikunnassa vuosiluokilla 3-4

 Oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla tuetaan monipuolisella, kannustavalla ja ohjaavalla palautteella ja arvioinnilla. Ne tukevat oppilaiden myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön oppilaan oppimisesta ja työskentelystä.

Palautteessa ja arvioinnissa otetaan huomioon oppilaiden yksilölliset vahvuudet sekä kehittymistarpeet ja tuetaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet.

Arviointi toteutetaan oppilaan toimintaa ja työskentelyä havainnoimalla. Liikunnan arviointi perustuu fyysisen-, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn tavoitteisiin. Arvioinnin kohteina ovat oppiminen (tavoitteet 2–6) ja työskentely (tavoitteet 1 ja 7–10), joten fyysisten kunto-ominaisuuksien tasoa ei käytetä arvioinnin perusteena. Oppilaita ohjataan itse arviointiin. Liikunnan sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaan osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin. Kolmannen luokan lukuvuosiarviointi toteutetaan sanallisena arviointina (1–5) ja neljännellä luokalla numeroarviointina (4–10).

 

Vuosiluokalla 3

Erinomaisesti 5

Kaikki seuraavista tavoitteista toteutuu:

  • Oppilas liikkuu aina aktiivisesti sekä kokeilee ja harjoittelee rohkeasti kaikkia liikuntatehtäviä.

  • Oppilas osaa ratkaista erilaisia liikuntatehtäviä sujuvasti kaikissa liikuntamuodoissa.

  • Oppilas osaa soveltaa perusliikunta- ja tasapainotaitoja kaikissa liikuntamuodoissa ja -ympäristöissä sujuvasti.

  • Oppilas osaa soveltaa liikuntavälineiden käsittelytaitoa eri liikuntamuodoissa sujuvasti.

  • Oppilas osaa arvioida ja harjoittaa kuntoaan ja yrittää monipuolisesti parantaa sen osa-alueita.

  • Oppilas noudattaa aina sääntöjä ja ymmärtää niiden merkityksen turvallisuudelle.

  • Oppilas toimii aina toisten kanssa rakentavasti ja noudattaa reilun pelin sääntöjä.

  • Oppilas osaa aina työskennellä itsenäisesti ja vastuullisesti.

Erinomaisesti - hyvin 4

Suurin osa tavoitteista toteutuu:

  • Oppilas liikkuu aina aktiivisesti sekä kokeilee ja harjoittelee rohkeasti kaikkia liikuntatehtäviä.

  • Oppilas osaa ratkaista erilaisia liikuntatehtäviä sujuvasti kaikissa liikuntamuodoissa.

  • Oppilas osaa soveltaa perusliikunta- ja tasapainotaitoja kaikissa liikuntamuodoissa ja -ympäristöissä sujuvasti.

  • Oppilas osaa soveltaa liikuntavälineiden käsittelytaitoa eri liikuntamuodoissa sujuvasti.

  • Oppilas osaa arvioida ja harjoittaa kuntoaan ja yrittää monipuolisesti parantaa sen osa-alueita.

  • Oppilas noudattaa aina sääntöjä ja ymmärtää niiden merkityksen turvallisuudelle.

  • Oppilas toimii aina toisten kanssa rakentavasti ja noudattaa reilun pelin sääntöjä.

  • Oppilas osaa aina työskennellä itsenäisesti ja vastuullisesti.

Hyvin 3

  • Oppilas liikkuu yleensä aktiivisesti ja kokeilee ja harjoittelee erilaisia liikuntatehtäviä.

  • Oppilas tekee eri liikuntatilanteissa kuten peleissä ja leikeissä useimmiten tarkoituksenmukaisia ratkaisuja.

  • Oppilas osaa perusliikunta- ja tasapainotaidot erilaisissa oppimisympäristöissä.

  • Oppilas osaa perustaidot erilaisten liikuntavälineiden käsittelyssä erilaisissa oppimisympäristöissä.

  • Oppilas osaa arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan sekä harjoittaa nopeutta, liikkuvuutta, kestävyyttä ja voimaa.

  • Oppilas osaa ottaa huomioon mahdolliset vaaratilanteet liikuntatunnilla ja pyrkii toimimaan turvallisesti ja asiallisesti.

  • Oppilas toimii toisten kanssa rakentavasti ja noudattaa reilun pelin sääntöjä.

  • Oppilas osaa yleensä työskennellä itsenäisesti ja vastuullisesti.

Hyvin - tarvitset harjoitusta 2

  • Oppilas osallistuu liikuntaan.

  • Oppilas harjoittelee havaintojen tekoa ja liikuntatehtävien ratkaisuja.

  • Oppilas harjoittelee perusliikunta- ja tasapainotaitoja.

  • Oppilas harjoittelee välineiden käsittelyä.

  • Oppilas harjoittelee arvioimaan ja kehittämään kuntoaan.

  • Oppilas harjoittelee turvallista toimintaa ja sääntöjen noudattamista.

  • Oppilas harjoittelee keskittymistä ja tunteiden hallintaa.

  • Oppilas harjoittelee itsenäistä ja vastuullista työskentelyä.

Tarvitset harjoitusta 1 

  • Oppilas osallistuu liikuntaan, mutta tarvitsee paljon tukea.

  • Oppilas harjoittelee havaintojen tekoa, liikuntatehtävien ratkaisua ja tarvitsee paljon tukea.

  • Oppilas harjoittelee perusliikunta- ja tasapainotaitoja ja tarvitsee paljon tukea.

  • Oppilas harjoittelee välineiden käsittelyä ja tarvitsee paljon tukea.

  • Oppilas harjoittelee arvioimaan ja kehittämään kuntoaan ja tarvitsee paljon tukea.

  • Oppilas harjoittelee turvallista toimintaa ja sääntöjen noudattamista ja tarvitsee paljon tukea.

  • Oppilas harjoittelee keskittymistä ja tunteiden hallintaa ja tarvitsee paljon tukea.

  • Oppilas harjoittelee itsenäistä ja vastuullista työskentelyä ja tarvitsee paljon tukea.

 

Vuosiluokalla 4

Erinomainen 10

Kaikki seuraavista tavoitteista toteutuu:

  • Oppilas liikkuu aina aktiivisesti sekä kokeilee ja harjoittelee rohkeasti kaikkia liikuntatehtäviä.

  • Oppilas osaa ratkaista erilaisia liikuntatehtäviä sujuvasti kaikissa liikuntamuodoissa.

  • Oppilas osaa soveltaa perusliikunta- ja tasapainotaitoja kaikissa liikuntamuodoissa ja – ympäristöissä sujuvasti.

  • Oppilas osaa soveltaa liikuntavälineiden käsittelytaitoa eri liikuntamuodoissa sujuvasti

  • Oppilas osaa arvioida ja harjoittaa kuntoaan ja yrittää monipuolisesti parantaa sen osa-alueita.

  • Oppilas noudattaa aina sääntöjä ja ymmärtää niiden merkityksen turvallisuudelle.

  • Oppilas toimii aina toisten kanssa rakentavasti ja noudattaa reilun pelin sääntöjä.

  • Oppilas osaa aina työskennellä itsenäisesti ja vastuullisesti.

Kiitettävä 9

Suurin osa tavoitteista toteutuu:

  • Oppilas liikkuu aina aktiivisesti sekä kokeilee ja harjoittelee rohkeasti kaikkia liikuntatehtäviä.

  • Oppilas osaa ratkaista erilaisia liikuntatehtäviä sujuvasti kaikissa liikuntamuodoissa.

  • Oppilas osaa soveltaa perusliikunta- ja tasapainotaitoja kaikissa liikuntamuodoissa ja -ympäristöissä sujuvasti.

  • Oppilas osaa soveltaa liikuntavälineiden käsittelytaitoa eri liikuntamuodoissa sujuvasti.

  • Oppilas osaa arvioida ja harjoittaa kuntoaan ja yrittää monipuolisesti parantaa sen osa-alueita.

  • Oppilas noudattaa aina sääntöjä ja ymmärtää niiden merkityksen turvallisuudelle.

  • Oppilas toimii aina toisten kanssa rakentavasti ja noudattaa reilun pelin sääntöjä.

  • Oppilas osaa aina työskennellä itsenäisesti ja vastuullisesti.

Hyvä 8

  • Oppilas liikkuu yleensä aktiivisesti ja kokeilee ja harjoittelee erilaisia liikuntatehtäviä.

  • Oppilas tekee eri liikuntatilanteissa kuten peleissä ja leikeissä useimmiten tarkoituksenmukaisia ratkaisuja.

  • Oppilas osaa perusliikunta- ja tasapainotaidot erilaisissa oppimisympäristöissä.

  • Oppilas osaa perustaidot erilaisten liikuntavälineiden käsittelyssä erilaisissa oppimisympäristöissä.

  • Oppilas osaa arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan sekä harjoittaa nopeutta, liikkuvuutta, kestävyyttä ja voimaa.

  • Oppilas osaa ottaa huomioon mahdolliset vaaratilanteet liikuntatunnilla ja pyrkii toimimaan turvallisesti ja asiallisesti.

  • Oppilas toimii toisten kanssa rakentavasti ja noudattaa reilun pelin sääntöjä.

  • Oppilas osaa yleensä työskennellä itsenäisesti ja vastuullisesti.

Tyydyttävä 7

Useimmat seuraavista tavoitteista toteutuvat:

  • Oppilas liikkuu yleensä aktiivisesti ja kokeilee ja harjoittelee erilaisia liikuntatehtäviä.

  • Oppilas tekee eri liikuntatilanteissa kuten peleissä ja leikeissä useimmiten tarkoituksenmukaisia ratkaisuja.

  • Oppilas osaa perusliikunta- ja tasapainotaidot erilaisissa oppimisympäristöissä.

  • Oppilas osaa perustaidot erilaisten liikuntavälineiden käsittelyssä erilaisissa oppimisympäristöissä.

  • Oppilas osaa arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan sekä harjoittaa nopeutta, liikkuvuutta, kestävyyttä ja voimaa.

  • Oppilas osaa ottaa huomioon mahdolliset vaaratilanteet liikuntatunnilla ja pyrkii toimimaan turvallisesti ja asiallisesti.

  • Oppilas toimii toisten kanssa rakentavasti ja noudattaa reilun pelin sääntöjä.

  • Oppilas osaa yleensä työskennellä itsenäisesti ja vastuullisesti.

Kohtalainen 6

  • Oppilas osallistuu liikuntaan.

  • Oppilas harjoittelee havaintojen tekoa ja liikuntatehtävien ratkaisuja.

  • Oppilas harjoittelee perusliikunta- ja tasapainotaitoja.

  • Oppilas harjoittelee välineiden käsittelyä.

  • Oppilas harjoittelee arvioimaan ja kehittämään kuntoaan.

  • Oppilas harjoittelee turvallista toimintaa ja sääntöjen noudattamista.

  • Oppilas harjoittelee keskittymistä ja tunteiden hallintaa. 

  • Oppilas harjoittelee itsenäistä ja vastuullista työskentelyä.

Välttävä 5

  • Oppilas osallistuu liikuntaan, mutta tarvitsee paljon tukea

  • Oppilas harjoittelee havaintojen tekoa, liikuntatehtävien ratkaisua ja tarvitsee paljon tukea.

  • Oppilas harjoittelee perusliikunta- ja tasapainotaitoja ja tarvitsee paljon tukea.

  • Oppilas harjoittelee välineiden käsittelyä ja tarvitsee paljon tukea.

  • Oppilas harjoittelee arvioimaan ja kehittämään kuntoaan ja tarvitsee paljon tukea

  • Oppilas harjoittelee turvallista toimintaa ja sääntöjen noudattamista ja tarvitsee paljon tukea.

  • Oppilas harjoittelee keskittymistä ja tunteiden hallintaa ja tarvitsee paljon tukea.

  • Oppilas harjoittelee itsenäistä ja vastuullista työskentelyä ja tarvitsee paljon tukea. 

Hylätty 4

  • Arvosanan 5 tavoitteet eivät täyty.

Arviointi liikunnassa vuosiluokilla 5–6

Oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla tuetaan monipuolisella, kannustavalla ja ohjaavalla palautteella ja arvioinnilla. Ne tukevat oppilaiden myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön oppilaan oppimisesta ja työskentelystä.

Palautteessa ja arvioinnissa otetaan huomioon oppilaiden yksilölliset vahvuudet sekä kehittymistarpeet ja tuetaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet.

Arviointi toteutetaan oppilaan toimintaa ja työskentelyä havainnoimalla. Liikunnan arviointi perustuu fyysisen-, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn tavoitteisiin. Arvioinnin kohteina ovat oppiminen (tavoitteet 2-6) ja työskentely (tavoitteet 1 ja 7-10), joten fyysisten kunto-ominaisuuksien tasoa ei käytetä arvioinnin perusteena. Move! -mittausten tuloksia ei käytetä oppilaan arvioinnin perusteina. Oppilaita ohjataan itsearviointiin.

Liikunnan sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaan osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin. Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää liikunnan valtakunnallisia arviointikriteereitä.

Erinomainen 10

  • Oppilas liikkuu aina aktiivisesti sekä kokeilee ja harjoittelee rohkeasti kaikkia liikuntatehtäviä.

  • Oppilas osaa ratkaista erilaisia liikuntatehtäviä sujuvasti kaikissa liikuntamuodoissa.

  • Oppilas osaa soveltaa perusliikunta- ja tasapainotaitoja kaikissa liikuntamuodoissa ja -ympäristöissä sujuvasti.

  • Oppilas osaa soveltaa liikuntavälineiden käsittelytaitoa eri liikuntamuodoissa sujuvasti.

  • Oppilas osaa arvioida ja harjoittaa kuntoaan ja yrittää monipuolisesti parantaa sen osa-alueita.

  • Oppilas osaa hypätä syvään veteen ja uida 200 metriä, josta 50 metriä selällään sekä käyttää sujuvasti erilaisia uintitekniikoita.

  • Oppilas noudattaa aina sääntöjä ja ymmärtää niiden merkityksen turvallisuudelle.

  • Oppilas toimii aina toisten kanssa rakentavasti ja noudattaa reilun pelin sääntöjä.

  • Oppilas osaa aina työskennellä itsenäisesti ja vastuullisesti.

Kiitettävä 9

  • Oppilas liikkuu pääsääntöisesti aktiivisesti sekä kokeilee ja harjoittelee rohkeasti useimpia liikuntatehtäviä.

  • Oppilas osaa ratkaista erilaisia liikuntatehtäviä sujuvasti lähes kaikissa liikuntamuodoissa.

  • Oppilas osaa soveltaa perusliikunta- ja tasapainotaitoja kaikissa liikuntamuodoissa ja -ympäristöissä sujuvasti.

  • Oppilas osaa soveltaa liikuntavälineiden käsittelytaitoa eri liikuntamuodoissa sujuvasti.

  • Oppilas osaa arvioida ja harjoittaa kuntoaan ja yrittää monipuolisesti parantaa sen osa-alueita.

  • Oppilas osaa hypätä syvään veteen ja uida 200 metriä, josta 50 metriä selällään sekä käyttää sujuvasti erilaisia uintitekniikoita.

  • Oppilas noudattaa aina sääntöjä ja ymmärtää niiden merkityksen turvallisuudelle.

  • Oppilas toimii aina toisten kanssa rakentavasti ja noudattaa reilun pelin sääntöjä.

  • Oppilas osaa yleensä työskennellä itsenäisesti ja vastuullisesti.

Hyvä 8

  • Oppilas liikkuu yleensä aktiivisesti ja kokeilee ja harjoittelee erilaisia liikuntatehtäviä.

  • Oppilas tekee eri liikuntatilanteissa kuten peleissä ja leikeissä useimmiten tarkoituksenmukaisia ratkaisuja.

  • Oppilas osaa perusliikunta- ja tasapainotaidot erilaisissa oppimisympäristöissä.

  • Oppilas osaa perustaidot erilaisten liikuntavälineiden käsittelyssä erilaisissa oppimisympäristöissä.

  • Oppilas osaa arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan sekä harjoittaa nopeutta, liikkuvuutta, kestävyyttä ja voimaa.

  • Oppilas toimii toisten kanssa rakentavasti ja noudattaa reilun pelin sääntöjä.

  • Oppilas osaa yleensä työskennellä itsenäisesti ja vastuullisesti.

    5. lk

  • Oppilas on perusuimataitoinen ja ui 50 metriä kahta uintitapaa käyttäen.

    6. lk:

  • Oppilas osaa hypätä syvään veteen ja uida 200 metriä, josta 50 metriä selällään.

  • Oppilas hallitsee muutamia uintitekniikoita ja sukeltaa 5 metriä pinnan alla.

  • Oppilas osaa ottaa huomioon mahdolliset vaaratilanteet liikuntatunnilla ja pyrkii toimimaan turvallisesti ja asiallisesti

Tyydyttävä 7

  • Oppilas osallistuu liikuntaan

  • Oppilas harjoittelee havaintojen tekoa ja liikuntatehtävien ratkaisuja

  • Oppilas harjoittelee perusliikunta- ja tasapainotaitoja

  • Oppilas harjoittelee välineiden käsittelyä

  • Oppilas harjoittelee arvioimaan ja kehittämään kuntoaan.

  • Oppilas ui 10 metriä yhdellä uintitavalla.

  • Oppilas harjoittelee turvallista toimintaa ja sääntöjen noudattamista.

  • Oppilas harjoittelee keskittymistä ja tunteiden hallintaa.

  • Oppilas harjoittelee itsenäistä ja vastuullista työskentelyä.

Kohtalainen 6

  • Oppilas osallistuu liikuntaan, mutta tarvitsee ajoittain paljon tukea.

  • Oppilas harjoittelee havaintojen tekoa ja liikuntatehtävien ratkaisuja.

  • Oppilas harjoittelee perusliikunta- ja tasapainotaitoja ja tarvitsee ajoittain paljon tukea.

  • Oppilas harjoittelee välineiden käsittelyä.

  • Oppilas harjoittelee arvioimaan ja kehittämään kuntoaan, mutta tarvitsee ajoittain paljon tukea.

  • Oppilas uskaltaa kastautua ja osallistua uintiharjoitteluun.

  • Oppilas harjoittelee turvallista toimintaa ja sääntöjen noudattamista.

  • Oppilas harjoittelee keskittymistä ja tunteiden hallintaa.

  • Oppilas harjoittelee itsenäistä ja vastuullista työskentelyä ja tarvitsee ajoittain paljon tukea.

Välttävä 5

  • Oppilas osallistuu liikuntaan, mutta tarvitsee paljon tukea.

  • Oppilas harjoittelee havaintojen tekoa, liikuntatehtävien ratkaisua ja tarvitsee paljon tukea.

  • Oppilas harjoittelee perusliikunta- ja tasapainotaitoja ja tarvitsee paljon tukea.

  • Oppilas harjoittelee välineiden käsittelyä ja tarvitsee paljon tukea.

  • Oppilas harjoittelee arvioimaan ja kehittämään kuntoaan ja tarvitsee paljon tukea.

  • Oppilas uskaltaa kastautua ja osallistua uintiharjoitteluun ja tarvitsee paljon tukea.

  • Oppilas harjoittelee turvallista toimintaa ja sääntöjen noudattamista ja tarvitsee paljon tukea.

  • Oppilas harjoittelee keskittymistä ja tunteiden hallintaa ja tarvitsee paljon tukea.

  • Oppilas harjoittelee itsenäistä ja vastuullista työskentelyä ja tarvitsee paljon tukea.

Hylätty 4

  • Arvosanan 5 tavoitteet eivät täyty 

Arviointi liikunta-oppiaineessa 6. vuosiluokan päätteeksi

Opetuksen tavoite

 

Sisältöalueet

Opetuksen tavoitteista johdetut oppimisen tavoitteet

Arvioinnin kohteet

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9

Fyysinen toimintakyky

T1 kannustaa oppilaita fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan erilaisia liikuntatehtäviä ja harjoittelemaan parhaansa yrittäen

S1

Oppilas on fyysisesti aktiivinen, kokeilee erilaisia liikuntamuotoja ja harjoittelee aktiivisesti.

 

Fyysinen aktiivisuus ja yrittäminen

Oppilas toimii liikuntatunneilla satunnaisesti ja valikoiden.

 

Oppilas toimii liikuntatunneilla kokeillen erilaisia liikuntamuotoja.

Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan yleensä aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntatehtäviä.

Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan aktiivisesti ja harjoittelee opetettuja liikuntamuotoja.

 

T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja

S1

Oppilas havainnoi itseään ja ympäristöään eri aistien avulla ja tekee tarkoituksenmukaisia ratkaisuja suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan.

Ratkaisujen teko erilaisissa liikuntatilanteissa

Oppilas osaa ilmaista havaintojaan opettajan ohjaamana sekä hyödyntää niitä omassa

toiminnas­saan.

 

Oppilas osaa ilmaista havaintojaan sekä hyödyntää niitä toiminnassaan.

Oppilas tekee eri liikuntatilanteissa, kuten leikeissä ja peleissä, useimmiten tarkoituksenmukaisia ratkaisuja.

Oppilas sopeuttaa liikkumistaan ja tekee tarkoituksenmukaisia ratkaisuja havaintojensa mukaan.

 

T3 ohjata oppilasta sekä vahvistamaan tasapaino- ja liikkumistaitojaan että soveltamaan niitä monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä, eri vuodenaikoina sekä eri tilanteissa

S1

Oppilas kehittää tasapaino- ja liikkumistaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.

Motoristen perustaitojen (tasapaino- ja liikkumistaidot) käyttäminen eri liikuntamuodoissa

Oppilas osaa käyttää ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja joissakin oppimisympäristöissä ja opetetuissa liikuntamuodoissa

Oppilas osaa käyttää ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja useimmissa oppimisympäristöissä ja opetetuissa liikuntamuodoissa

Oppilas osaa tasapainoilla ja liikkua erilaisissa oppimisympäristöissä.

 

Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja monipuolisissa oppimisympäristöissä.

T4 ohjata oppilasta sekä vahvistamaan että soveltamaan välineenkäsittelytaitojaan monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä käyttämällä erilaisia välineitä eri vuodenaikoina erilaisissa tilanteissa

S1

Oppilas kehittää välineenkäsittelytaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.

Motoristen perustaitojen (välineenkäsittelytaidot) käyttäminen eri liikuntamuodoissa

Oppilas osaa käyttää välineenkäsittelytaitoja joissakin oppimisympäristöissä ja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Oppilas osaa käyttää ja yhdistää välineenkäsittelytaitoja useimmissa oppimisympäristöissä ja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Oppilas osaa käsitellä erilaisia liikuntavälineitä erilaisissa oppimisympäristöissä.

 

Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja monipuolisissa oppimisympäristöissä.

T5 kannustaa ja ohjata oppilasta arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään fyysisiä ominaisuuksiaan: nopeutta, liikkuvuutta, kestävyyttä ja voimaa

S1

Oppilas oppii arvioimaan ja kehittämään fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan.

Fyysisten ominaisuuksien arviointi, ylläpito ja kehittäminen

Oppilas osaa harjoittaa fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan opettajan ohjaamana.

Oppilas osaa kertoa, millä tavalla fyysisiä kunto-ominaisuuksia voi mitata ja osaa harjoittaa joitain fyysisiä ominaisuuksiaan.

Oppilas osaa arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan ja harjoittaa nopeutta, liikkuvuutta, kestävyyttä ja voimaa.

 

 

Oppilas osaa arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan, asettaa omia tavoitteita sekä kehittää fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan.

T6 opettaa uimataito, jotta oppilas pystyy liikkumaan vedessä ja pelastautumaan vedestä

S1

Oppilas pystyy liikkumaan vedessä ja pelastautumaan vedestä.

Uima- ja pelastautumistaidot

Oppilas osaa uida 10 m

Oppilas osaa uida 50 m ja hypätä uintisyvyiseen veteen.

Oppilas on perusuimataitoinen

(osaa uida 50 metriä kahta uintitapaa käyttäen ja sukeltaa 5 metriä pinnan alla).

Oppilas osaa uida 100 m kahta uintitapaa käyttäen sekä pelastautua vedestä.

T7 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan liikuntatunneilla

S1

Oppilas toimii tunneilla turvallisesti ja asiallisesti.

Toiminnan turvallisuus liikuntatunneilla

Oppilas osaa ilmaista, miten toimitaan turvallisesti, sekä toimii ja varustautuu yleensä opettajan ohjeiden mukaan.

Oppilas ymmärtää turvallisuuteen liittyviä riskitekijöitä ja pyrkii toimimaan turvallisesti ja asiallisesti.

Oppilas osaa ottaa huomioon mahdolliset vaaratilanteet liikuntatunneilla sekä pyrkii toimimaan turvallisesti ja asiallisesti.

Oppilas toimii turvallisesti ja asiallisesti sekä edistää turvallisuutta liikuntatunneilla.

Sosiaalinen toimintakyky

T8 ohjata oppilasta työskentelemään kaikkien kanssa sekä säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa toiset huomioon ottaen

S2

Oppilas työskentelee kaikkien kanssa ja pystyy säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa.

Tunne- ja vuorovaikutustaidot sekä työskentelytaidot

Oppilas työskentelee valikoimiensa ihmisten kanssa sekä säätelee toimintaansa ja tunneilmaisuaan niin, että pystyy opettajan ohjaamana toimimaan liikuntatilanteissa muiden kanssa.

Oppilas työskentelee valikoimatta kaikkien kanssa sekä toimii useimmiten yhteisesti sovitulla tavalla.

Oppilas osaa toimia eri liikuntatilanteissa yhteisesti sovitulla tavalla.

Oppilas työskentelee kaikkien kanssa ja edistää ryhmän toimintaa ja oppimista.

 

T9 ohjata oppilasta toimimaan reilun pelin periaatteella sekä kantamaan vastuuta yhteisistä oppimistilanteista

S2

Oppilas toimii reilun pelin periaatteiden mukaisesti ja ottaa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.

Vastuunkanto yhteisissä oppimistilanteissa

Oppilas osaa ilmaista reilun pelin periaatteita ja kantaa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista opettajan ohjaamana.

Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja antaa muille työrauhan.

Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja osoittaa pyrkivänsä vastuullisuuteen yhteisissä oppimistilanteissa.

Oppilas kantaa vastuuta yhteisestä toiminnasta ja pyrkii edistämään sitä.

Psyykkinen toimintakyky

T10 kannustaa oppilasta ottamaan vastuuta omasta toiminnasta ja vahvistaa itsenäisen työskentelyn taitoja

S3

Oppilas ottaa vastuuta omasta toiminnastaan ja osaa työskennellä itsenäisesti.

Itsenäisen työskentelyn taidot

Oppilas osaa ilmaista, miten voi ottaa vastuuta omasta toiminnasta, ja toimii yleensä opettajan ohjaamana.

Oppilas ottaa vastuuta omasta toiminnastaan ja osaa työskennellä ajoittain itsenäisesti.

Oppilas osaa yleensä työskennellä vastuullisesti ja itsenäisesti.

Oppilas työskentelee vastuullisesti ja itsenäisesti.

T11 huolehtia siitä, että oppilaat saavat riittävästi myönteisiä kokemuksia omasta kehosta, pätevyydestä ja yhteisöllisyydestä

S3

 

 

Ei vaikuta arvosanan muodostamiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.

 

 

 

 

Oppiaineelle ei ole määritetty vuosiluokkakohtaisia sisältöjä.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Fyysinen toimintakyky
T1 kannustaa oppilaita fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan erilaisia liikuntatehtäviä ja harjoittelemaan parhaansa yrittäen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas on fyysisesti aktiivinen, kokeilee erilaisia liikuntamuotoja ja harjoittelee aktiivisesti.
Fyysinen aktiivisuus ja yrittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan aktiivisesti ja harjoittelee opetettuja liikuntamuotoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan yleensä aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntatehtäviä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas toimii liikuntatunneilla kokeillen erilaisia liikuntamuotoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas toimii liikuntatunneilla satunnaisesti ja valikoiden.

T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas havainnoi itseään ja ympäristöään eri aistien avulla ja tekee tarkoituksenmukaisia ratkaisuja suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan.
Ratkaisujen teko erilaisissa liikuntatilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas sopeuttaa liikkumistaan ja tekee tarkoituksenmukaisia ratkaisuja havaintojensa mukaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tekee eri liikuntatilanteissa, kuten leikeissä ja peleissä, useimmiten tarkoituksenmukaisia ratkaisuja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa ilmaista havaintojaan sekä hyödyntää niitä toiminnassaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ilmaista havaintojaan opettajan ohjaamana sekä hyödyntää niitä omassa toiminnassaan.

T3 ohjata oppilasta sekä vahvistamaan tasapaino- ja liikkumistaitojaan että soveltamaan niitä monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä, eri vuodenaikoina sekä eri tilanteissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää tasapaino- ja liikkumistaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
Motoristen perustaitojen (tasapaino- ja liikkumistaidot) käyttäminen eri liikuntamuodoissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja monipuolisissa oppimisympäristöissä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tasapainoilla ja liikkua erilaisissa oppimisympäristöissä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja useimmissa oppimisympäristöissä ja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja joissakin oppimisympäristöissä ja opetetuissa liikuntamuodoissa.

T4 ohjata oppilasta sekä vahvistamaan että soveltamaan välineenkäsittelytaitojaan monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä käyttämällä erilaisia välineitä eri vuodenaikoina erilaisissa tilanteissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää välineenkäsittelytaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
Motoristen perustaitojen (välineenkäsittelytaidot) käyttäminen eri liikuntamuodoissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja monipuolisissa oppimisympäristöissä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käsitellä erilaisia liikuntavälineitä erilaisissa oppimisympäristöissä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää välineenkäsittelytaitoja useimmissa oppimisympäristöissä ja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää välineenkäsittelytaitoja joissakin oppimisympäristöissä ja opetetuissa liikuntamuodoissa.

T5 kannustaa ja ohjata oppilasta arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään fyysisiä ominaisuuksiaan: nopeutta, liikkuvuutta, kestävyyttä ja voimaa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvioimaan ja kehittämään fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan.
Fyysisten ominaisuuksien arviointi, ylläpito ja kehittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan, asettaa omia tavoitteita sekä kehittää fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan ja harjoittaa nopeutta, liikkuvuutta, kestävyyttä ja voimaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa, millä tavalla fyysisiä kunto-ominaisuuksia voi mitata ja osaa harjoittaa joitain fyysisiä ominaisuuksiaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa harjoittaa fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan opettajan ohjaamana.

T6 opettaa uimataito, jotta oppilas pystyy liikkumaan vedessä ja pelastautumaan vedestä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas pystyy liikkumaan vedessä ja pelastautumaan vedestä.
Uima- ja pelastautumistaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa uida 100 m kahta uintitapaa käyttäen sekä pelastautua vedestä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas on perusuimataitoinen (osaa uida 50 metriä kahta uintitapaa käyttäen ja sukeltaa 5 metriä pinnan alla).

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa uida 50 m ja hypätä uintisyvyiseen veteen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa uida 10 m.

T7 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan liikuntatunneilla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii tunneilla turvallisesti ja asiallisesti.
Toiminnan turvallisuus liikuntatunneilla

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas toimii turvallisesti ja asiallisesti sekä edistää turvallisuutta liikuntatunneilla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa ottaa huomioon mahdolliset vaaratilanteet liikuntatunneilla sekä pyrkii toimimaan turvallisesti ja asiallisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ymmärtää turvallisuuteen liittyviä riskitekijöitä ja pyrkii toimimaan turvallisesti ja asiallisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ilmaista, miten toimitaan turvallisesti, sekä toimii ja varustautuu yleensä opettajan ohjeiden mukaan.

Sosiaalinen toimintakyky
T8 ohjata oppilasta työskentelemään kaikkien kanssa sekä säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa toiset huomioon ottaen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas työskentelee kaikkien kanssa ja pystyy säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa.
Tunne- ja vuorovaikutustaidot sekä työskentelytaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee kaikkien kanssa ja edistää ryhmän toimintaa ja oppimista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa toimia eri liikuntatilanteissa yhteisesti sovitulla tavalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas työskentelee valikoimatta kaikkien kanssa sekä toimii useimmiten yhteisesti sovitulla tavalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas työskentelee valikoimiensa ihmisten kanssa sekä säätelee toimintaansa ja tunneilmaisuaan niin, että pystyy opettajan ohjaamana toimimaan liikuntatilanteissa muiden kanssa.

T9 ohjata oppilasta toimimaan reilun pelin periaatteella sekä kantamaan vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii reilun pelin periaatteiden mukaisesti ja ottaa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.
Vastuunkanto yhteisissä oppimistilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kantaa vastuuta yhteisestä toiminnasta ja pyrkii edistämään sitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja osoittaa pyrkivänsä vastuullisuuteen yhteisissä oppimistilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja antaa muille työrauhan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ilmaista reilun pelin periaatteita ja kantaa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista opettajan ohjaamana.

Psyykkinen toimintakyky
T10 kannustaa oppilasta ottamaan vastuuta omasta toiminnasta ja vahvistaa itsenäisen työskentelyn taitoja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ottaa vastuuta omasta toiminnastaan ja osaa työskennellä itsenäisesti.
Itsenäisen työskentelyn taidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee vastuullisesti ja itsenäisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa yleensä työskennellä vastuullisesti ja itsenäisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa vastuuta omasta toiminnastaan ja osaa työskennellä ajoittain itsenäisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ilmaista, miten voi ottaa vastuuta omasta toiminnasta, ja toimii yleensä opettajan ohjaamana.

T11 huolehtia siitä, että oppilaat saavat riittävästi myönteisiä kokemuksia omasta kehosta, pätevyydestä ja yhteisöllisyydestä.

Sisällöt

S1 Fyysinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan sellaisia oppilaiden kehitysvaiheeseen soveltuvia turvallisia tehtäviä, joissa harjaannutetaan havainto- ja ratkaisuntekotaitoja liikuntatilanteisiin sovellettuina (esim. luontoliikunta ja palloilut) sekä tehtäviä, joissa eri vuodenaikoina ja erilaisissa oppimisympäristöissä vahvistetaan tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja monipuolisten liikuntamuotojen (kuten jää-, lumi-, luonto-, perus-, musiikki- ja tanssiliikunta sekä palloilut ja voimistelut) ja eri liikuntalajien avulla. Liikunnan opetukseen kuuluu uinnin, vesiliikunnan ja vesipelastuksen opetusta. Oppilaille opetetaan liikkumiseen ja liikunnan harrastamiseen liittyviä tarpeellisia tietoja.

Valitaan tehtäviä, joilla opitaan harjaannuttamaan nopeutta, liikkuvuutta, kestävyyttä ja voimaa. Opetuksessa käytetään monipuolisesti leikkejä, harjoitteita ja pelejä, jotka mahdollistavat osallisuuden, pätevyyden, itsenäisyyden sekä ilmaisun ja esteettisyyden kokemuksia.

Liikunnan opetukseen valitaan tehtäviä, joiden avulla tutustutaan myös oman toimintakyvyn arviointiin. Valtakunnallisen fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä Move!:n mittaukset tehdään niin, että ne tukevat 5. vuosiluokalla koulussa järjestettäviä laajoja terveystarkastuksia.

S2 Sosiaalinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen valitaan myönteistä yhteisöllisyyttä lisääviä pari- ja ryhmätehtäviä, leikkejä, harjoituksia ja pelejä, joissa opitaan ottamaan toiset huomioon ja auttamaan muita sekä tehtäviä, joissa opitaan vastuun ottamista omasta toiminnasta, yhteisistä asioista ja säännöistä.

S3 Psyykkinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa käytetään tehtäviä, joissa opitaan pitkäjännitteisesti ponnistelemaan yksin ja yhdessä muiden kanssa tavoitteen saavuttamiseksi. Yhteisillä tehtävillä harjoitellaan vastuun ottamista. Iloa ja virkistystä tuottavilla liikuntatehtävillä autetaan myönteisten tunteiden kokemista, jotka vahvistavat pätevyyden kokemuksia ja myönteistä minäkäsitystä.

ePerusteet