Käsityö

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi käsityössä on luonteeltaan ohjaavaa ja kannustavaa, oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa sekä koko käsityöprosessia koskevaa. Käsityöprosessin eri vaiheiden dokumentointi toimii arvioinnin välineenä. Oppimisen ja osaamisen arvioinnissa havainnoidaan käsityöprosessia kokonaisuudessaan, käsityöhön soveltuvien materiaalien kokeilemista, testaamista, eri materiaalien työstämisen tapoja, taitoja, työskentelyn sujuvuutta ja tuotosten laatua sekä muissa oppiaineissa opitun soveltamista.  

Palautteen antamisessa korostetaan myönteisesti oppilaan kehittymistä ja kannustetaan osaamisen laajentamiseen ja syventämiseen. Keskeisten sisältöalueiden oppimisen rinnalla arvioidaan monipuolisesti laaja-alaisen käsityötaidon ja -tiedon kehittymistä. Arviointikeskustelussa ja muussa palautteessa käydään yhdessä läpi oppilaan vahvuuksia ja kehittämiskohteita ja ohjataan kehittämään suoritusta. Oppilaille tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia. Oppilaan tai ryhmän työskentelyä ja tuotosta voidaan esitellä ja tarkastella, jolloin oppilaat oppivat asioiden selkeää ja jäsenneltyä esittämistä, toisten työskentelyn arvostamista ja rakentavaa palautteen antoa. 

Käsityön sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin oppiaineen tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää käsityön valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut perusteissa asetetut vuosiluokkien 3–6 käsityön opetuksen tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan vuosiluokille 3–6 asetettujen käsityön opetuksen tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Oppilaan työskentelyn arviointi sisältyy vuosiluokilla 3–6 käsityön lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan sanalliseen arvioon tai arvosanaan. Käsityön 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.  


Paikallinen opetussuunnitelma

Arviointi käsityössä vuosiluokilla 3-4

Oppimisen arviointi ja siihen perustuva palaute on ohjaavaa ja kannustavaa, koko käsityöprosessia koskevaa. Eri vaiheiden dokumentointi toimii arvioinnin välineenä. Palautteen antamisessa korostetaan myönteisesti oppilaan kehittymistä ja kannustetaan osaamisen laajentamiseen ja syventämiseen. Keskeisten oppisisältöjen oppimisen ja omaksumisen rinnalla arvioidaan monipuolisesti laaja-alaisen käsityötaidon ja -tiedon kehittymistä. Arviointikeskustelussa ja muussa palautteessa osoitetaan kehittämiskohde ja ohjataan kehittämään suoritusta. Oppilaat osallistuvat arviointiin ja heille tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia. Ryhmän työskentelyä ja tuotosta voidaan esitellä ja arvioida, jolloin oppilaat oppivat esiintymistä, asioiden selkeää ja jäsenneltyä esittämistä, toisten työskentelyn arvostamista ja rakentavaa palautteen antoa.

Käsityön sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaan osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä havainnoida kokonaista käsityön prosessia, moni materiaalisen tekemisen tapoja, työskentelyn sujuvuutta ja tuotosten laatua sekä muissa oppiaineissa opitun soveltamista. Kolmannen luokan lukuvuosiarviointi toteutetaan sanallisena arviointina (1–5) ja neljännellä luokalla numeroarviointina (4–10).

Vuosiluokalla 3

Erinomaisesti 5

  • Oppilas suunnittelee työnsä ja työskentelynsä itsenäisesti.

  • Oppilas ideoi ja hankkii tarvittavaa tietoa työhönsä. Pystyy itse- ja vertaisarviointiin. Dokumentointi on sujuvaa.

  • Oppilas valmistaa itsenäisesti ja suunnitelmallisesti omaan tai yhteiseen suunnitelmaansa perustuvan tuotteen tai teoksen, jossa on huomioitu esteettisyys ja toimivuus.

  • Oppilas valitsee, yhdistää ja käyttää luovasti ja tarkoituksenmukaisesti eri materiaaleja ja valmistustekniikoita.

  • Oppilas käyttää käsityön käsitteitä monipuolisesti.

  • Oppilas työskentelee aktiivisesti ja suunnitelmallisesti hyödyntäen erilaisia vaihtoehtoja.

  • Oppilas käyttää luovasti ja itsenäisesti valikoiden eri työvälineitä, koneita ja laitteita turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti.

  • Oppilas ymmärtää yksinkertaisten ja arkipäivään liittyvien laitteiden toimintaperiaatteita.

  • Oppilas käyttää TVT-taitoja luovasti käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa.

  • Oppilas osallistuu aktiivisesti oman ja toisten työn ja työskentelyn arviointiin ja vertaispalautteen antamiseen. Palaute on monipuolista ja rakentavaa.

  • Oppilas huomioi omassa työskentelyssään kulutus- ja tuotantotapojen vaikutuksen oman tuotteen elinkaareen.

Erinomaisesti - hyvin 4

  • Oppilas toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin eri vaiheet ja arvioi toteutusta jatkuvasti. Pystyy vertaisarviointiin. Dokumentointi on sujuvaa.

  • Oppilas valmistaa itsenäisesti omaan tai yhteiseen suunnitelmaansa perustuvan tuotteen tai teoksen, jossa on huomioitu esteettisyys ja toimivuus.

  • Oppilas valitsee, yhdistää ja käyttää monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti eri materiaaleja ja valmistustekniikoita.

  • Oppilas osaa ja käyttää käsityön käsitteitä suunnitelmallisesti.

  • Oppilas työskentelee itsenäisesti ja oma-aloitteisesti.

  • Oppilas osaa kuvata laajasti yksinkertaisten ja arkipäivään liittyvien laitteiden toimintaperiaatteita.

  • Oppilas soveltaa työskentelyssään työvälineitä, koneita ja laitteita oikein, turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti.

  • Oppilas käyttää TVT-taitoja itsenäisesti käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa.

  • Oppilas osallistuu aktiivisesti ja rakentavasti oman ja toisten työn ja työskentelyn arviointiin ja vertaispalautteen antamiseen.

  • Oppilas tarkastelee kriittisesti kulutus- ja tuotantotapojen vaikutusta oman tuotteen elinkaareen.

Hyvin 3

  • Oppilas osaa toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin ja tehdä dokumentointia prosessin eri vaiheista.

  • Oppilas osaa valmistaa omaan tai yhteiseen suunnitelmaansa perustuvan tuotteen tai teoksen, jossa on huomioitu esteettisyys ja toimivuus.

  • Oppilas valitsee, yhdistää ja käyttää tarkoituksenmukaisesti eri materiaaleja ja valmistustekniikoita.

  • Oppilas tuntee ja osaa käyttää käsityön käsitteistöä.

  • Oppilas ottaa vastuuta omasta työstään ja toimii tavoitteellisesti.

  • Oppilas osaa kuvata yksinkertaisten ja arkipäivään liittyvien laitteiden toimintaperiaatteita.

  • Oppilas osaa käyttää asianmukaisia työvälineitä, koneita ja laitteita oikein, turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti.

  • Oppilas osaa käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa ohjatusti käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa.

  • Oppilas osallistuu rakentavasti oman ja toisten työn ja työskentelyn arviointiin ja vertaispalautteen antamiseen.

  • Oppilas osaa ilmaista, miten kulutus- ja tuotantotavat vaikuttavat oman tuotteen elinkaaren.

Hyvin - tarvitset harjoitusta 2

  • Oppilas suunnittelee/toteuttaa itsenäisesti osan käsityöprosessista. Arviointi ja dokumentointi vaatii tukea.

  • Oppilas tekee osittain itsenäisesti omaan tai yhteiseen suunnitelmaansa perustuvan tuotteen tai teoksen.

  • Oppilas valitsee, yhdistää ja käyttää ohjatusti eri materiaaleja ja valmistustekniikoita.

  • Oppilas yrittää käyttää käsityön käsitteistöä.

  • Oppilas työskentelee yritteliäästi opettajan tukemana.

  • Oppilas käyttää opettajan avustamana työvälineitä, koneita ja laitteita.

  • Oppilas ymmärtää turvallisuusohjeiden merkityksen

  • Oppilas käyttää TVT--taitoja ohjatusti käsityön suunnittelussa, valmistuksessa tai dokumentoinnissa.

  • Oppilas osallistuu oman ja toisten työn ja työskentelyn vertaispalautteen antamiseen.

  • Oppilas ymmärtää, miten kulutus- ja tuotantotavat vaikuttavat oman tuotteen elinkaaren.

Tarvitset harjoitusta 1 

  • Oppilas yrittää toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin.

  • Oppilas tarvitsee paljon tukea.

  • Oppilas toimii suunnittelun ja työskentelyn osalta opettajan ohjauksen varassa.

  • Oppilas tekee ohjatusti omaan tai yhteiseen suunnitelmaansa perustuvan tuotteen tai teoksen.

  • Oppilas yrittää valita, yhdistää ja käyttää ohjatusti eri materiaaleja ja valmistustekniikoita.

  • Oppilas on tutustunut käsityön käsitteistöön.

  • Oppilas käyttää käsityön käsitteistöä ohjatusti.

  • Oppilas työskentelee opettajan avun ja kannustuksen varassa.

  • Oppilas on tutustunut opettajan avulla työvälineisiin, koneisiin ja laitteisiin.

  • Turvallisuusohjeiden laiminlyönti.

  • Oppilas käyttää joitakin TVT-taitoja ohjatusti käsityön suunnittelussa, valmistuksessa tai dokumentoinnissa.

  • Oppilas on tutustunut oman ja toisen työn ja työskentelyn arviointiin.

  • Oppilas on tutustunut opettajan ohjauksessa kulutus- ja tuotantotapojen vaikutuksiin oman tuotteen elinkaaressa.

 

Vuosiluokalla 4

Erinomainen 10

  • Oppilas suunnittelee työnsä ja työskentelynsä itsenäisesti.

  • Oppilas ideoi ja hankkii tarvittavaa tietoa työhönsä.

  • Oppilas valmistaa itsenäisesti ja suunnitelmallisesti omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan tuotteen tai teoksen, jossa on huomioitu esteettisyys ja toimivuus.

  • Oppilas valitsee, yhdistää ja käyttää luovasti ja tarkoituksenmukaisesti eri materiaaleja ja valmistustekniikoita.

  • Oppilas käyttää käsityön käsitteitä monipuolisesti.

  • Oppilas työskentelee aktiivisesti ja suunnitelmallisesti hyödyntäen erilaisia vaihtoehtoja. Oppilas käyttää luovasti ja itsenäisesti valikoiden eri työvälineitä, koneita ja laitteita turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti.

  • Oppilas ymmärtää yksinkertaisten ja arkipäivään liittyvien laitteiden toimintaperiaatteita.

  • Oppilas käyttää TVT-taitoja luovasti käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa.

  • Dokumentointi on sujuvaa.

  • Oppilas osallistuu aktiivisesti oman ja toisten työn ja työskentelyn arviointiin ja vertaispalautteen antamiseen. Palaute on monipuolista ja rakentavaa. Pystyy itse- ja vertaisarviointiin.

  • Oppilas huomioi omassa työskentelyssään kulutus- ja tuotantotapojen vaikutuksen oman tuotteen elinkaareen.

Kiitettävä 9

  • Oppilas toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin eri vaiheet ja arvioi toteutusta jatkuvasti.

  • Pystyy vertaisarviointiin

  • Oppilas valmistaa itsenäisesti omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan tuotteen tai teoksen, jossa on huomioitu esteettisyys ja toimivuus.

  • Oppilas valitsee, yhdistää ja käyttää monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti eri materiaaleja ja valmistustekniikoita.

  • Oppilas osaa ja käyttää käsityön käsitteitä suunnitelmallisesti.

  • Oppilas työskentelee itsenäisesti ja oma-aloitteisesti. Oppilas osaa kuvata laajasti yksinkertaisten ja arkipäivään liittyvien laitteiden toimintaperiaatteita.

  • Oppilas soveltaa työskentelyssään työvälineitä, koneita ja laitteita oikein, turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti.

  • Oppilas käyttää TVT-taitoja itsenäisesti käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa.

  • Oppilas osallistuu aktiivisesti ja rakentavasti oman ja toisten työn ja työskentelyn arviointiin ja vertaispalautteen antamiseen.

  • Oppilas tarkastelee kriittisesti kulutus- ja tuotantotapojen vaikutusta oman tuotteen elinkaareen.

Hyvä arvosana 8

  • Oppilas osaa toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin ja tehdä dokumentointia prosessin eri vaiheista.

  • Oppilas osaa valmistaa omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan tuotteen tai teoksen, jossa on huomioitu esteettisyys ja toimivuus.

  • Oppilas valitsee, yhdistää ja käyttää tarkoituksenmukaisesti eri materiaaleja ja valmistustekniikoita.

  • Oppilas tuntee ja osaa käyttää käsityön käsitteistöä.

  • Oppilas ottaa vastuuta omasta työstään ja toimii tavoitteellisesti. 

  • Oppilas osaa kuvata yksinkertaisten ja arkipäivään liittyvien laitteiden toimintaperiaatteita.

  • Oppilas osaa käyttää asianmukaisia työvälineitä, koneita ja laitteita oikein, turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti.

  • Oppilas osaa käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa ohjatusti käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa.

  • Oppilas osallistuu rakentavasti oman ja toisten työn ja työskentelyn arviointiin ja vertaispalautteen antamiseen

Oppilas osaa ilmaista, miten kulutus- ja tuotantotavat vaikuttavat oman tuotteen elinkaaren.

Tyydyttävä 7

  • Oppilas suunnittelee/toteuttaa itsenäisesti osan käsityöprosessista.

  • Arviointi ja dokumentointi vaatii tukea.

  • Oppilas tekee osittain itsenäisesti omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan tuotteen tai teoksen.

  • Oppilas valitsee, yhdistää ja käyttää ohjatusti eri materiaaleja ja valmistustekniikoita.

  • Oppilas yrittää käyttää käsityön käsitteistöä.

  • Oppilas työskentelee yritteliäästi opettajan tukemana 

  • Oppilas käyttää opettajan avustamana työvälineitä, koneita ja laitteita.

  • Oppilas ymmärtää turvallisuusohjeiden merkityksen

  • Oppilas käyttää TVT-taitoja ohjatusti käsityön suunnittelussa, valmistuksessa tai dokumentoinnissa.

  • Oppilas osallistuu oman ja toisten työn ja työskentelyn vertaispalautteen antamiseen.

  • Oppilas ymmärtää, miten kulutus- ja tuotantotavat vaikuttavat oman tuotteen elinkaaren.

Kohtalainen 6

  • Oppilas toimii suunnittelun ja työskentelyn osalta opettajan ohjauksen varassa ja pystyy opettajan tuen avulla toteuttamaan kokonaisen käsityöprosessin.

  • Oppilas työskentelee opettajan avun ja ohjauksen varassa.

  • Oppilas valitsee yhdistää ja käyttää eri materiaaleja ja valmistustekniikoita opettajan ohjauksen turvin.

  • Oppilas käyttää käsityön käsitteistöä ohjatusti.

  • Oppilas on opettajan ohjaamana harjoitellut työvälineiden, koneiden ja välineiden käyttöä, mutta laiminlyö turvallisuusohjeita.

  • Oppilas tekee ohjatusti omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan tuotteen tai teoksen.

  • Oppilas käyttää joitakin TVT-taitoja ohjatusti käsityön suunnittelussa, valmistuksessa tai dokumentoinnissa.

  • Oppilas osaa ohjatusti ilmaista, miten kulutus- ja tuotantotavat vaikuttavat oman tuotteen elinkaareen.

Välttävä 5

  • Oppilas yrittää toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin, mutta tarvitsee siinä vahvaa tukea ja työskentelee vasta useiden kehotusten jälkeen.

  • Oppilas työskentelee opettajan vahvan avun ja kannustuksen varassa.

  • Oppilas toimii suunnittelun ja työskentelyn osalta opettajan ohjauksen varassa.

  • Oppilas tekee ohjatusti omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan tuotteen tai teoksen.

  • Oppilas yrittää ohjatusti valita, yhdistää ja käyttää eri materiaaleja ja valmistustekniikoita.

  • Oppilas on tutustunut ohjatusti käsityön käsitteistöön.

  • Oppilas käyttää käsityön käsitteistöä vain ohjatusti.

  • Oppilas lyö laimin opettajan antamia turvallisuusohjeita 

  • Oppilas yrittää käyttää joitakin TVT-taitoja ohjatusti käsityön suunnittelussa, valmistuksessa tai dokumentoinnissa.

  • Oppilas on tutustunut oman ja toisen työn ja työskentelyn arviointiin.

  • Oppilas on tutustunut opettajan ohjauksessa kulutus- ja tuotantotapojen vaikutuksiin oman tuotteen elinkaaressa.

Hylätty 4

  • Oppilas ei saavu paikalle eikä osallistu tuntityöskentelyyn.

  • Oppilas ei ole suorittanut tehtäviä tai töitä, joita voisi arvioida.

Arviointi käsityössä vuosiluokilla 5–6

Oppimisen arviointi ja siihen perustuva palaute on ohjaavaa ja kannustavaa, koko käsityöprosessia koskevaa. Eri vaiheiden dokumentointi toimii arvioinnin välineenä. Palautteen antamisessa korostetaan myönteisesti oppilaan kehittymistä ja kannustetaan osaamisen laajentamiseen ja syventämiseen. Keskeisten oppisisältöjen oppimisen ja omaksumisen rinnalla arvioidaan monipuolisesti laaja-alaisen käsityötaidon ja -tiedon kehittymistä. Arviointikeskustelussa ja muussa palautteessa osoitetaan kehittämiskohde ja ohjataan kehittämään suoritusta. Oppilaat osallistuvat arviointiin ja heille tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia. Ryhmän työskentelyä ja tuotosta voidaan esitellä ja arvioida, jolloin oppilaat oppivat esiintymistä, asioiden selkeää ja jäsenneltyä esittämistä, toisten työskentelyn arvostamista ja rakentavaa palautteen antoa.

Käsityöoppiaineen sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaan osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin. Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää käsityöoppiaineen valtakunnallisia arviointikriteereitä. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä havainnoida kokonaista käsityön prosessia, moni materiaalisen tekemisen tapoja, työskentelyn sujuvuutta ja tuotosten laatua sekä muissa oppiaineissa opitun soveltamista.

Erinomainen 10

  • Oppilas suunnittelee työnsä ja työskentelynsä itsenäisesti sekä ideoi ja hankkii tarvittavaa lisätietoa työhönsä.

  • Oppilas työskentelee aktiivisesti ja suunnitelmallisesti hyödyntäen erilaisia vaihtoehtoja tuotteen valmistuksessa.

  • Oppilas valitsee, yhdistää ja käyttää luovasti ja tarkoituksenmukaisesti eri materiaaleja ja valmistustekniikoita.

  • Oppilas käyttää käsityön käsitteitä monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti.

  • Oppilas käyttää luovasti ja itsenäisesti valikoiden eri työvälineitä, koneita ja laitteita turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti.

  • Oppilas ymmärtää yksinkertaisten ja arkipäivään liittyvien laitteiden toimintaperiaatteita.

  • Oppilas valmistaa itsenäisesti ja suunnitelmallisesti omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan tuotteen tai teoksen, jossa on huomioitu esteettisyys ja toimivuus.

  • Oppilas käyttää TVT-taitoja luovasti käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa.

  • Oppilas osallistuu aktiivisesti oman ja toisten työn ja työskentelyn arviointiin ja vertaispalautteen antamiseen antaen rakentavaa palautetta.

  • Oppilas huomioi omassa työskentelyssään kulutus- ja tuotantotapojen vaikutuksen oman tuotteen elinkaareen.

Kiitettävä 9

  • Oppilas toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin eri vaiheet ja arvioi toteutusta jatkuvasti.

  • Oppilas työskentelee itsenäisesti ja oma-aloitteisesti.

  • Oppilas valitsee, yhdistää ja käyttää itsenäisesti ja tarkoituksenmukaisesti materiaaleja ja valmistustekniikoita.

  • Oppilas käyttää käsityön käsitteitä suunnitelmallisesti.

  • Oppilas soveltaa työskentelyssään työvälineitä, koneita ja laitteita oikein, turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti.

  • Oppilas osaa kuvata yksinkertaisten ja arkipäivään liittyvien laitteiden toimintaperiaatteita.

  • Oppilas valmistaa itsenäisesti omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan tuotteen tai teoksen, jossa on huomioitu esteettisyys ja toimivuus.

  • Oppilas käyttää TVT-taitoja itsenäisesti käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa.

  • Oppilas osallistuu rakentavasti oman ja toisten työn ja työskentelyn arviointiin ja vertaispalautteen antamiseen.

  • Oppilas tarkastelee kriittisesti kulutus- ja tuotantotapojen vaikutusta oman tuotteen elinkaareen.

Hyvä 8

  • Oppilas osaa toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin ja tehdä dokumentointia prosessin eri vaiheissa.

  • Oppilas ottaa vastuuta omasta työstään ja toimii tavoitteellisesti.

  • Oppilas valitsee, yhdistää ja käyttää tarkoituksenmukaisesti materiaaleja ja valmistustekniikoita.

  • Oppilas tuntee ja osaa käyttää käsityön käsitteistöä.

  • Oppilas osaa käyttää asianmukaisia työvälineitä, koneita ja laitteita oikein, turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti.

  • Oppilas osaa kuvata yksinkertaisten ja arkipäivään liittyvien laitteiden toimintaperiaatteita.

  • Oppilas osaa valmistaa oman tai yhteisen suunnitelmaan perustuvan tuotteen tai teoksen, jossa on huomioitu esteettisyys ja toimivuus.

  • Oppilas osaa käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa ohjatusti käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja käsityöprosessin valmistuksessa.

  • Oppilas osallistuu rakentavasti oman ja toisten työn ja työskentelyn arviointiin ja vertaispalautteen antamiseen.

  • Oppilas osaa ilmaista, miten kulutus ja tuotantotavat vaikuttavat oman tuotteen elinkaareen.

Tyydyttävä 7

  • Oppilas suunnittelee itsenäisesti osan käsityöprosessista.

  • Oppilas työskentelee yritteliäästi opettajan tukemana.

  • Oppilas valitsee, yhdistää ja käyttää ohjatusti eri materiaaleja ja valmistustekniikoita.

  • Oppilas yrittää käyttää käsityön käsitteistöä.

  • Oppilas käyttää opettajan avustamana työvälineitä, koneita ja laitteita ja ymmärtää turvallisuusohjeiden merkityksen.

  • Oppilas tekee osittain itsenäisesti omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan tuotteen tai teoksen.

  • Oppilas käyttää TVT-taitoja ohjatusti käsityön suunnittelussa, valmistuksessa tai dokumentoinnissa.

  • Oppilas osallistuu oman ja toisten työn ja työskentelyn itsearviointiin ja vertaispalautteen antamiseen.

  • Oppilas ymmärtää miten kulutus- ja tuotantotavat vaikuttavat oman tuotteen elinkaareen.

Kohtalainen 6

  • Oppilas toimii suunnittelun ja työskentelyn osalta opettajan ohjauksen varassa ja pystyy opettajan tuen avulla toteuttamaan kokonaisen käsityöprosessin.

  • Oppilas työskentelee opettajan avun ja ohjauksen varassa.

  • Oppilas valitsee yhdistää ja käyttää eri materiaaleja ja valmistustekniikoita opettajan ohjauksen turvin.

  • Oppilas käyttää käsityön käsitteistöä ohjatusti.

  • Oppilas on opettajan ohjaamana harjoitellut työvälineiden, koneiden ja välineiden käyttöä, mutta laiminlyö turvallisuusohjeita.

  • Oppilas tekee ohjatusti omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan tuotteen tai teoksen.

  • Oppilas käyttää joitakin TVT-taitoja ohjatusti käsityön suunnittelussa, valmistuksessa tai dokumentoinnissa.

  • Oppilas osaa ohjatusti ilmaista, miten kulutus- ja tuotantotavat vaikuttavat oman tuotteen elinkaareen.

Välttävä 5

  • Oppilas yrittää toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin, mutta tarvitsee paljon tukea ja aloittaa työskentelyn opettajan vasta useiden kehotusten jälkeen.

  • Oppilas yrittää valita, yhdistää ja käyttää ohjatusti eri materiaaleja ja valmistustekniikoita.

  • Oppilas on tutustunut käsitöiden käsitteistöön.

  • Oppilas on tutustunut opettajan ohjauksessa työvälineisiin, koneisiin ja laitteisiin, mutta ei noudata turvallisuusohjeita.

  • Oppilas tekee tuetusti omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan tuotteen tai teoksen.

  • Oppilas yrittää käyttää joitakin TVT-taitoja käsityön suunnittelussa, valmistuksessa tai dokumentoinnissa, mutta tarvitsee niihin paljon tukea.

  • Oppilas on tutustunut oman ja toisen työn ja työskentelyn arviointiin.

  • Oppilas on tutustunut opettajan ohjauksessa kulutus- ja tuotantotapojen vaikutuksiin oman tuotteen elinkaaressa

Hylätty 4

  • Oppilas ei saavu paikalle eikä osallistu tuntityöskentelyyn.

  • Oppilaalla ei ole suorittanut tehtäviä tai töitä, joita voisi arvioida.

 

Arviointi käsityö-oppiaineessa 6. vuosiluokan päätteeksi

Opetuksen tavoite

 

Sisältöalueet

Opetuksen tavoitteista johdetut oppimisen tavoitteet

Arvioinnin kohteet

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9

T1 vahvistaa oppilaan kiinnostusta käsin tekemiseen sekä innostaa keksivään, kokeilevaan ja paikallisuutta hyödyntävään käsityöhön

S1–S6

 

 

Ei vaikuta arvosanan muodostamiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksia osana itsearviointia.

 

 

 

T2 ohjata oppilasta hahmottamaan ja hallitsemaan kokonainen käsityöprosessi ja sen dokumentointi

 

S1–S6

Oppilas toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin, johon sisältyy oman työn suunnittelu, valmistus ja työskentelynaikainen arviointi. Hän dokumentoi prosessia.

Oman työn suunnittelu, valmistus, arviointi ja prosessin dokumentointi

Oppilas tunnistaa käsityöprosessin osat.

Oppilas toteuttaa jonkin käsityöprosessin osan opettajan konkreettisesti ohjaamana ja dokumentoi sen.

Oppilas toteuttaa käsityöprosessin keskeiset osat opettajan ohjaamana.
 Oppilas dokumentoi joitakin käsityöprosessin vaiheita.

Oppilas toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin ja dokumentoi sen eri vaiheita.

Oppilas toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin itsenäisesti ja dokumentoi käsityöprosessin vaiheet.

Oppilas pohtii omaa työskentelyään.

T3 opastaa oppilasta suunnittelemaan ja valmistamaan yksin tai yhdessä käsityötuote tai -teos luottaen omiin esteettisiin ja teknisiin ratkaisuihin

S1–S4

Oppilas suunnittelee ja valmistaa yksin tai ryhmässä käsityötuotteen tai teoksen, jossa toteutuu perustellut, esteettiset ja tekniset ratkaisut.

Tuotteen valmistaminen

 

Oppilas suunnittelee tai valmistaa tuotetta tai teosta opettajan konkreettisesti ohjaamana.

 

Oppilas valmistaa omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan tuotteen tai teoksen opettajan ohjaamana.

Oppilas valmistaa omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan tuotteen tai teoksen, jossa on huomioitu esteettisyys ja toimivuus.

 

Oppilas valmistaa omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan tuotteen tai teoksen, jossa on huomioitu esteettisyys ja toimivuus.
Oppilas arvioi ja perustelee tuotteen esteettisiä tai toiminnallisia ratkaisuja.

T4 ohjata oppilasta tunnistamaan käsitteistöä sekä tuntemaan monia erilaisia materiaaleja ja työstämään niitä tarkoituksenmukaisesti

S3, S5

Oppilas käyttää käsityön käsitteistöä ja tuntee erilaisia käsityön materiaaleja.

Hän työstää tarkoituksenmukaisesti erilaisia materiaaleja ja valitsee niihin sopivia valmistusmenetelmiä.

Käsityössä käytettävien materiaalien ja valmistusmenetelmien valinta, yhdistäminen ja työstäminen

Oppilas tunnistaa joitakin käsityön työvälineitä, materiaaleja ja valmistusmenetelmiä opettajan konkreettisesti ohjaamana.

Oppilas tunnistaa ja nimeää käsityön käsitteistöä ja käyttää käsityön työvälineitä, materiaaleja ja valmistusmenetelmiä opettajan ohjaamana.

Oppilas tuntee ja osaa käyttää käsityön käsitteistöä.

Oppilas valitsee, yhdistää ja käyttää eri materiaaleja ja valmistusmenetelmiä tarkoituksenmukaisesti.

Oppilas käyttää käsityön käsitteistöä monipuolisesti.

Oppilas valitsee, yhdistää ja käyttää taitavasti eri materiaaleja ja valmistusmenetelmiä soveltaen niitä tarkoituksenmukaisesti.

T5 kannustaa oppilasta toimimaan pitkäjänteisesti ja vastuuntuntoisesti, huolehtimaan turvallisesta työskentelystä sekä valitsemaan ja käyttämään työhön sopivaa välineistöä

S1–S5

Oppilas toimii pitkäjänteisesti ja vastuuntuntoisesti ja

työskentelee työturvallisuusohjeita noudattaen. Hän valitsee ja käyttää työhön sopivaa välineistöä.

Työskentelytaidot

 

 

Oppilas harjoittelee pitkäjänteistä ja turvallista työskentelyä opettajan konkreettisesti ohjaamana.
 Oppilas valitsee ja käyttää työvälineitä opettajan konkreettisesti ohjaamana.

Oppilas työskentelee pitkäjänteisesti, vastuullisesti ja turvallisesti opettajan ohjaamana.

Oppilas harjoittelee tavoitteellista työskentelyä.
Oppilas tietää käsityössä käytettävien työvälineiden ja laitteiden toimintaperiaatteita ja osaa käyttää niitä opettajan ohjaamana.

Oppilas ottaa vastuuta omasta työskentelystään sekä toimii pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti.
 Oppilas tietää käsityössä käytettävien työvälineiden ja laitteiden toimintaperiaatteita ja osaa käyttää niitä turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti.

 

Oppilas työskentelee vastuuntuntoisesti, pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti.
 Oppilas huomioi työturvallisuuden omassa ja toisten kanssa työskentelyssä.

Oppilas tietää käsityössä käytettävien työvälineiden ja laitteiden toimintaperiaatteita ja osaa valita niistä tarkoituksenmukaisimmat.

T6 opastaa oppilasta käyttämään tieto– ja viestintäteknologiaa käsityön suunnittelussa, valmistamisessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa

S1–S2, S6

Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa käsityön suunnittelussa, valmistamisessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa.

Tieto- ja viestintäteknologian käyttäminen omassa työskentelyssä

Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa jonkin käsityöprosessin vaiheen aikana opettajan konkreettisesti ohjaamana.

Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa opettajan ohjaamana käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa.

Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa ohjeistuksen mukaisesti käsityön suunnittelussa, valmistamisessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa.

Oppilas käyttää itsenäisesti oman käsityöprosessinsa eri vaiheisiin ja niiden dokumentointiin sopivia tieto- ja viestintäteknologian välineitä.

T7 ohjata oppilasta arvioimaan, arvostamaan ja tarkastelemaan vuorovaikutteisesti omaa ja muiden kokonaista käsityöprosessia

 

 

S6

Oppilas arvostaa omaa ja muiden työtä sekä tarkastelee omaa käsityöprosessiaan ja tarvittaessa muuttaa työskentelyään. Hän antaa vertaispalautetta käsityöprosessista.

Oman työn ja käsityöprosessin tarkastelu, vertaispalautteen antaminen

 

 

Oppilas harjoittelee oman työn ja käsityöprosessin tarkastelua sekä vertaispalautteen antamista opettajan konkreettisesti ohjaamana.

Oppilas osallistuu oman työn ja käsityöprosessin tarkasteluun sekä vertaispalautteen antamiseen opettajan ohjaamana.

 

 

Oppilas osallistuu rakentavasti oman työn ja käsityöprosessin tarkasteluun.

Oppilas osallistuu tarkoituksenmukaisesti vertaispalautteen antamiseen.

Oppilas tarkastelee realistisesti omaa työtään ja käsityöprosessiaan.

Oppilas antaa aktiivisesti rakentavaa vertaispalautetta käsityöprosessista

T8 herättää oppilas arvioimaan kulutus- ja tuotantotapoja kriittisesti

 

 

S1–S3, S5

Oppilas tarkastelee kulutus- ja tuotantotapoja monipuolisesti. Hän valmistaa tuotteitaan materiaalitaloudellisesti.

Kulutus- ja tuotantotapojen pohdinta

 

 

Oppilas valitsee ja käyttää materiaaleja taloudellisesti opettajan konkreettisesti ohjaamana.

 

 

 

Oppilas pohtii kulutus- ja tuotantotapoja opettajan ohjaamana.

Oppilas valitsee ja käyttää materiaaleja taloudellisesti opettajan ohjaamana.

Oppilas osaa kertoa, miten kulutus- ja tuotantotavat vaikuttavat tuotteen elinkaareen.

Oppilas valmistaa tuotteitaan materiaalitaloudellisesti.

Oppilas tarkastelee monipuolisesti kulutus- ja tuotantotapojen vaikutusta tuotteen elinkaareen.

Oppilas valmistaa tuotteitaan materiaalitaloudellisesti ja perustelee valintojaan.

 

Oppiaineelle ei ole määritetty vuosiluokkakohtaisia sisältöjä.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
T1 vahvistaa oppilaan kiinnostusta käsin tekemiseen sekä innostaa keksivään, kokeilevaan ja paikallisuutta hyödyntävään käsityöhön
T2 ohjata oppilasta hahmottamaan ja hallitsemaan kokonainen käsityöprosessi ja sen dokumentointi
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin, johon sisältyy oman työn suunnittelu, valmistus ja työskentelynaikainen arviointi. Hän dokumentoi prosessia.
Oman työn suunnittelu, valmistus, arviointi ja prosessin dokumentointi

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin itsenäisesti ja dokumentoi käsityöprosessin vaiheet. Oppilas pohtii omaa työskentelyään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin ja dokumentoi sen eri vaiheita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas toteuttaa käsityöprosessin keskeiset osat opettajan ohjaamana. Oppilas dokumentoi joitakin käsityöprosessin vaiheita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa käsityöprosessin osat. Oppilas toteuttaa jonkin käsityöprosessin osan opettajan konkreettisesti ohjaamana ja dokumentoi sen.

T3 opastaa oppilasta suunnittelemaan ja valmistamaan yksin tai yhdessä käsityötuote tai -teos luottaen omiin esteettisiin ja teknisiin ratkaisuihin
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas suunnittelee ja valmistaa yksin tai ryhmässä käsityötuotteen tai teoksen, jossa toteutuu perustellut, esteettiset ja tekniset ratkaisut.
Tuotteen valmistaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas valmistaa omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan tuotteen tai teoksen, jossa on huomioitu esteettisyys ja toimivuus. Oppilas arvioi ja perustelee tuotteen esteettisiä tai toiminnallisia ratkaisuja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas valmistaa omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan tuotteen tai teoksen, jossa on huomioitu esteettisyys ja toimivuus.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas valmistaa omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan tuotteen tai teoksen opettajan ohjaamana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas suunnittelee tai valmistaa tuotetta tai teosta opettajan konkreettisesti ohjaamana.

T4 ohjata oppilasta tunnistamaan käsitteistöä sekä tuntemaan monia erilaisia materiaaleja ja työstämään niitä tarkoituksenmukaisesti
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää käsityön käsitteistöä ja tuntee erilaisia käsityön materiaaleja. Hän työstää tarkoituksenmukaisesti erilaisia materiaaleja ja valitsee niihin sopivia valmistusmenetelmiä.
Käsityössä käytettävien materiaalien ja valmistusmenetelmien valinta, yhdistäminen ja työstäminen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää käsityön käsitteistöä monipuolisesti. Oppilas valitsee, yhdistää ja käyttää taitavasti eri materiaaleja ja valmistusmenetelmiä soveltaen niitä tarkoituksenmukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tuntee ja osaa käyttää käsityön käsitteistöä. Oppilas valitsee, yhdistää ja käyttää eri materiaaleja ja valmistusmenetelmiä tarkoituksenmukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa ja nimeää käsityön käsitteistöä ja käyttää käsityön työvälineitä, materiaaleja ja valmistusmenetelmiä opettajan ohjaamana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin käsityön työvälineitä, materiaaleja ja valmistusmenetelmiä opettajan konkreettisesti ohjaamana.

T5 kannustaa oppilasta toimimaan pitkäjänteisesti ja vastuuntuntoisesti, huolehtimaan turvallisesta työskentelystä sekä valitsemaan ja käyttämään työhön sopivaa välineistöä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii pitkäjänteisesti ja vastuuntuntoisesti ja työskentelee työturvallisuusohjeita noudattaen. Hän valitsee ja käyttää työhön sopivaa välineistöä.
Työskentelytaidot.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee vastuuntuntoisesti, pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti. Oppilas huomioi työturvallisuuden omassa ja toisten kanssa työskentelyssä. Oppilas tietää käsityössä käytettävien työvälineiden ja laitteiden toimintaperiaatteita ja osaa valita niistä tarkoituksenmukaisimmat.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ottaa vastuuta omasta työskentelystään sekä toimii pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti. Oppilas tietää käsityössä käytettävien työvälineiden ja laitteiden toimintaperiaatteita ja osaa käyttää niitä turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas työskentelee pitkäjänteisesti, vastuullisesti ja turvallisesti opettajan ohjaamana. Oppilas harjoittelee tavoitteellista työskentelyä. Oppilas tietää käsityössä käytettävien työvälineiden ja laitteiden toimintaperiaatteita ja osaa käyttää niitä opettajan ohjaamana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee pitkäjänteistä ja turvallista työskentelyä opettajan konkreettisesti ohjaamana. Oppilas valitsee ja käyttää työvälineitä opettajan konkreettisesti ohjaamana.

T6 opastaa oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa käsityön suunnittelussa, valmistamisessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa käsityön suunnittelussa, valmistamisessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa.
Tieto- ja viestintäteknologian käyttäminen omassa työskentelyssä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää itsenäisesti oman käsityöprosessinsa eri vaiheisiin ja niiden dokumentointiin sopivia tieto- ja viestintäteknologian välineitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa ohjeistuksen mukaisesti käsityön suunnittelussa, valmistamisessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa opettajan ohjaamana käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa jonkin käsityöprosessin vaiheen aikana opettajan konkreettisesti ohjaamana.

T7 ohjata oppilasta arvioimaan, arvostamaan ja tarkastelemaan vuorovaikutteisesti omaa ja muiden kokonaisen käsityön prosessia
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas arvostaa omaa ja muiden työtä sekä tarkastelee omaa käsityöprosessiaan ja tarvittaessa muuttaa työskentelyään. Hän antaa vertaispalautetta käsityöprosessista.
Oman työn ja käsityöprosessin tarkastelu, vertaispalautteen antaminen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tarkastelee realistisesti omaa työtään ja käsityöprosessiaan. Oppilas antaa aktiivisesti rakentavaa vertaispalautetta käsityöprosessista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu rakentavasti oman työn ja käsityöprosessin tarkasteluun. Oppilas osallistuu tarkoituksenmukaisesti vertaispalautteen antamiseen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu oman työn ja käsityöprosessin tarkasteluun sekä vertaispalautteen antamiseen opettajan ohjaamana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee oman työn ja käsityöprosessin tarkastelua sekä vertaispalautteen antamista opettajan konkreettisesti ohjaamana.

T8 herättää oppilas arvioimaan kulutus- ja tuotantotapoja kriittisesti
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tarkastelee kulutus- ja tuotantotapoja monipuolisesti. Hän valmistaa tuotteitaan materiaalitaloudellisesti.
Kulutus- ja tuotantotapojen pohdinta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tarkastelee monipuolisesti kulutus- ja tuotantotapojen vaikutusta tuotteen elinkaareen. Oppilas valmistaa tuotteitaan materiaalitaloudellisesti ja perustelee valintojaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa, miten kulutus- ja tuotantotavat vaikuttavat tuotteen elinkaareen. Oppilas valmistaa tuotteitaan materiaalitaloudellisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas pohtii kulutus- ja tuotantotapoja opettajan ohjaamana. Oppilas valitsee ja käyttää materiaaleja taloudellisesti opettajan ohjaamana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas valitsee ja käyttää materiaaleja taloudellisesti opettajan konkreettisesti ohjaamana.

Sisällöt

S1 Ideointi

Opetussuunnitelman perusteet

Suunnittelussa perehdytään erilaisiin lähtökohtiin ja hyödynnetään omia moniaistisia kokemuksia ja elämyksiä sekä havainnoidaan ja analysoidaan esineitä, rakennettua ja luonnon ympäristöä uusien ideoiden kehittämiseksi. Käsityössä yhdistetään värejä, kuviota, erilaisia pintoja, tyylejä ja muotoja. Sovelletaan materiaalien lujuus- ja taipumisominaisuuksia. Tutkitaan rakenteiden syntymistä ja energian käyttöä.

S2 Suunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Laaditaan omalle tuotteelle tai teokselle ja työskentelylle suunnitelma ja kehitetään sitä tarvittaessa. Kokeillaan erilaisia materiaaleja ja työskentelytekniikoita ideoiden kehittämiseksi tuotteeksi tai teokseksi. Harjoitellaan suunnitelman dokumentointia sanallisesti ja/tai visuaalisesti sekä numeerisesti käyttäen esimerkiksi mittoja, määriä ja mittakaavoja.

S3 Kokeilu

Opetussuunnitelman perusteet

Tutkitaan materiaalien ominaisuuksia sekä käsityön tekemisessä tarvittavien tavallisimpien koneiden ja laitteiden toimintaperiaatteita. Sovelletaan näin hankittua tietoa omassa työssä. Kokeillaan monipuolisesti erilaisia materiaaleja kuten erilaisia puulajeja, metalleja, muoveja, kuituja, lankoja, kankaita ja kierrätysmateriaaleja. Harjoitellaan ohjelmoimalla aikaan saatuja toimintoja, joista esimerkkinä robotiikka ja automaatio. Kokeilujen pohjalta tuotetta tai teosta kehitetään vielä eteenpäin.

S4 Tekeminen

Opetussuunnitelman perusteet

Valmistetaan erilaisia yksilöllisiä ja /tai yhteisöllisiä tuotteita ja teoksia, joiden toteuttamiseen käytetään monenlaisia käsityössä tarvittavia valmistustekniikoita, työvälineitä, koneita ja laitteita. Työskennellään itse tehdyn suunnitelman ohjaamana.

S5 Soveltaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Työskennellessä opitaan käyttämään alan peruskäsitteistöä ja tutustutaan turvallisiin materiaaleihin ja työtapoihin. Perehdytään laadukkaan tuotteen ominaisuuksiin ja turvalliseen työskentelykulttuuriin.

S6 Dokumentointi ja arviointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään osana ideointia, suunnittelua ja dokumentointia. Tehdään käsityöprosessin itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä. Opetellaan antamaan yksilö- ja ryhmäpalautetta.

ePerusteet