Musiikki

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi musiikissa on luonteeltaan ohjaavaa ja kannustavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. 

Musiikin opetuksessa oppilaat tarvitsevat opintojen aikaista ohjaavaa ja rohkaisevaa palautetta erityisesti yhteistoiminnan ja musiikillisten taitojen harjoittelemisessa. Palaute ohjaa jokaista oppilasta hahmottamaan musiikkia ja musiikkikäsitteitä sekä kehittämään toimintaansa ryhmän jäsenenä suhteessa soivaan musiikilliseen kokonaisuuteen. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä seurata erityisesti oppilaan yhteismusisointitaitojen, käsitteellisen ajattelun ja oppimaan oppimisen taitojen kehittymistä. 

Musiikin sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää perusteissa määriteltyjä musiikin valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut opetussuunnitelman perusteissa asetetut vuosiluokkien 3–6 musiikin opetuksen tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan vuosiluokille 3–6 asetettujen musiikin opetuksen tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Musiikin 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin. 


Paikallinen opetussuunnitelma

Arviointi musiikissa vuosiluokilla 3-4

Musiikin opetuksessa oppilaat tarvitsevat ohjaavaa ja rohkaisevaa palautetta erityisesti yhteistoiminnan ja musiikillisten taitojen harjoittelemisessa. Palaute ohjaa jokaista oppilasta hahmottamaan musiikkia ja musiikkikäsitteitä sekä kehittämään toimintaansa ryhmän jäsenenä suhteessa soivaan musiikilliseen kokonaisuuteen.

Antaessaan musiikin sanallista arviota tai arvosanaa opettaja arvioi oppilaan osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä seurata erityisesti oppilaan yhteismusisointitaitojen, käsitteellisen ajattelun ja oppimaan oppimisen taitojen kehittymistä. Kolmannen luokan lukuvuosiarviointi toteutetaan sanallisena arviointina (1–5) ja neljännellä luokalla numeroarviointina (4–10).

 

Vuosiluokalla 3

Erinomaisesti 5

  • Oppilas osallistuu innokkaasti yhteismusisointiin ja tuoden esille omia ideoitaan ja taitojaan.

  • Oppilas kannustaa ja auttaa muita oppilaita yhteismusisoinnissa.

  • Oppilas kehittää musiikillisia taitojaan sovittaen ne osaksi musiikillista kokonaisuuttaan.

  • Oppilas liikkuu musiikin mukaan ja käyttää kehoaan musiikilliseen ilmaisuun.

  • Oppilas pystyy pohtimaan, kuvailemaan ja esittämään näkemyksiään kuulemastaan.

  • Oppilas improvisoi ja keksii omia ratkaisuja käyttäen ääntä, musiikkia, kuvaa tai muita ilmaisutapoja luodessaan pienimuotoisia sävellyksiä tai monitaiteellisia kokonaisuuksia. Toteutuksessaan hän käyttää eri keinoja sekä tietoja.

  • Oppilas esittää analysoituja näkemyksiään musiikilliseen toimintaan liittyvistä havainnoistaan ja kokemuksistaan.

  • Oppilas tunnistaa ja jäsentää musiikin kulttuurista ja historiallista monimuotoisuutta.

  • Oppilas toimii itsenäisesti opiskeltujen musiikillisten merkintöjen mukaisesti musisoinnin yhteydessä ja toimii vertaisohjaajana.

  • Oppilas käyttää laitteita ja soittimia ottaen huomioon mm. äänen ja musiikin voimakkuuteen liittyvät tekijät ja ääniympäristön turvallisuudesta.

  • Oppilas asettaa tavoitteen musiikillisen osaamisensa kehittämiseksi ja toimii aktiivisesti tavoitteen mukaisesti yhteismusisoinnissa.

Erinomaisesti-hyvin 4

  • Oppilas osallistuu innokkaasti yhteismusisointiin ja tuoden esille omia ideoitaan ja taitojaan.

  • Oppilas ottaa huomioon ryhmän muut jäsenet yhteismusisoinnissa.

  • Oppilas kehittää musiikillisia taitojaan sovittaen ne osaksi musiikillista kokonaisuuttaan.

  • Oppilas liikkuu musiikin mukaan ja käyttää kehoaan musiikilliseen ilmaisuun.

  • Oppilas pystyy pohtimaan, kuvailemaan ja esittämään näkemyksiään kuulemastaan.

  • Oppilas keksii omia ratkaisuja käyttäen ääntä, musiikkia, kuvaa tai muita ilmaisutapoja ja osaa tarvittaessa ohjatusti hyödyntää musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia.

  • Oppilas esittää analysoituja näkemyksiään musiikilliseen toimintaan liittyvistä havainnoistaan ja kokemuksistaan.

  • Oppilas tunnistaa ja jäsentää musiikin kulttuurista ja historiallista monimuotoisuutta.

  • Oppilas käyttää laitteita ja soittimia ottaen huomioon mm. äänen ja musiikin voimakkuuteen liittyvät tekijät ja ääniympäristön turvallisuudesta.

  • Oppilas asettaa tavoitteen musiikillisen osaamisensa kehittämiseksi ja toimii tavoitteen mukaisesti yhteismusisoinnissa.

Hyvin 3

  • Oppilas ottaa huomioon ryhmän muut jäsenet yhteismusisoinnissa.

  • Oppilas osallistuu yhteislauluun ja -soittoon pyrkien sovittamaan osuutensa osaksi musiikillista kokonaisuutta.

  • Oppilas liikkuu musiikin mukaan ja käyttää kehoaan musiikilliseen ilmaisuun.

  • Oppilas kuuntelee keskittyneesti musiikkia ja esittää näkemyksiään kuulemastaan.

  • Oppilas keksii omia ratkaisuja käyttäen ääntä, musiikkia, kuvaa tai muita ilmaisutapoja ja osaa tarvittaessa ohjatusti hyödyntää musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia.

  • Oppilas esittää näkemyksiään musiikilliseen toimintaan liittyvistä havainnoistaan ja kokemuksistaan.

  • Oppilas toimii opiskeltujen musiikillisten merkintöjen mukaisesti musisoinnin yhteydessä.

  • Oppilas käyttää laitteita ja soittimia ottaen huomioon muun muassa äänen ja musiikin voimakkuuteen liittyvät tekijät.

  • Oppilas asettaa tavoitteen musiikillisen osaamisensa kehittämiseksi ja toimii tavoitteen mukaisesti yhteismusisoinnissa.

Hyvin - tarvitset harjoitusta 2

  • Oppilas osallistuu omien kykyjensä mukaan yhteismusisointiin ja toimii musisoivan ryhmän jäsenenä.

  • Oppilas osallistuu omien kykyjensä mukaan yhteislauluun ja -soittoon pyrkien sovittamaan osuutensa osaksi musiikillista kokonaisuutta.

  • Oppilas pystyy omien kykyjensä mukaan liikkumaan musiikin mukaan.

  • Oppilas kuuntelee musiikkia keskittyneesti.

  • Oppilas keksii ohjatusti musiikillisia ideoita käyttäen ääntä, musiikkia tai muita ilmaisutapoja sekä musiikkiteknologiaa.

  • Oppilas pystyy ohjatusti kertomaan musiikillisista kokemuksistaan.

  • Oppilas ymmärtää opeteltuja musiikkikäsitteitä ja käyttää ohjatusti opetettuja musiikin merkintätapojen periaatteita musisoinnin yhteydessä.

  • Oppilas käyttää ohjatusti laitteita ja soittimia ottaen huomioon mm. äänen ja musiikin voimakkuuteen liittyvät tekijät.

  • Oppilas asettaa tavoitteen musiikillisen osaamisensa kehittämiseksi.

  • Oppilas saavuttaa asettamansa tavoitteen ohjatusti

Tarvitset harjoitusta 1 

  • Oppilas pystyy tuettuna osallistumaan yhteismusisointiin.

  • Oppilas pystyy tuetusti laulamaan ja soittamaan.

  • Oppilas pystyy tuetusti ilmaisemaan musiikin sykettä kehollaan.

  • Oppilas kuuntelee musiikkia häiritsemättä muita.

  • Oppilas on tuetusti mukana keksimässä ja toteuttamassa musiikillisia ideoita eri keinoin.

  • Oppilas pystyy tuetusti kertomaan musiikillisista kokemuksistaan.

  • Oppilas ymmärtää tuetusti opiskeltujen musiikillisten merkintöjen tarkoituksen.

  • Oppilas käyttää tuetusti laitteita ja soittimia turvallisesti.

Oppilas asettaa tuetusti tavoitteen musiikillisen osaamisensa kehittämiseksi.

 

Vuosiluokalla 4

Erinomainen 10

  • Oppilas osallistuu innokkaasti yhteismusisointiin ja tuoden esille omia ideoitaan ja taitojaan

  • Oppilas kannustaa ja auttaa muita oppilaita yhteismusisoinnissa.

  • Oppilas kehittää musiikillisia taitojaan sovittaen ne osaksi musiikillista kokonaisuuttaan.

  • Oppilas pystyy luovasti liikkuen ilmaisemaan musiikkia, kuvia, tarinoita ja tunnetiloja.

  • Oppilas pystyy pohtimaan, kuvailemaan ja esittämään näkemyksiään kuulemastaan.

  • Oppilas improvisoi ja keksii omia ratkaisuja käyttäen ääntä, musiikkia, kuvaa tai muita ilmaisutapoja luodessaan pienimuotoisia sävellyksiä tai monitaiteellisia kokonaisuuksia. Toteutuksessaan hän käyttää eri keinoja sekä tietoja.

  • Oppilas esittää analysoituja näkemyksiään musiikilliseen toimintaan liittyvistä havainnoistaan ja kokemuksistaan.

  • Oppilas tunnistaa ja jäsentää musiikin kulttuurista ja historiallista monimuotoisuutta.

  • Oppilas toimii itsenäisesti opiskeltujen musiikillisten merkintöjen mukaisesti musisoinnin yhteydessä ja toimii vertaisohjaajana.

  • Oppilas käyttää laitteita ja soittimia ottaen huomioon mm. äänen ja musiikin voimakkuuteen liittyvät tekijät ja ääniympäristön turvallisuudesta.

  • Oppilas toimii vertaisohjaajana.

  • Oppilas asettaa tavoitteen musiikillisen osaamisensa kehittämiseksi ja toimii aktiivisesti tavoitteen mukaisesti yhteismusisoinnissa

Kiitettävä 9

  • Oppilas osallistuu innokkaasti yhteismusisointiin.

  • Oppilas kehittää musiikillisia taitojaan sovittaen ne osaksi musiikillista kokonaisuutta.

  • Oppilas liikkuu musiikin mukaan ja käyttää kehoaan musiikilliseen ilmaisuun.

  • Oppilas pystyy pohtimaan, kuvailemaan ja esittämään näkemyksiään kuulemastaan.

  • Oppilas improvisoi ja keksii omia ratkaisuja käyttäen ääntä, musiikkia, kuvaa tai muita ilmaisutapoja luodessaan pienimuotoisia sävellyksiä tai monitaiteellisia kokonaisuuksia  ja osaa tarvittaessa ohjatusti hyödyntää musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia.

  • Oppilas esittää näkemyksiään musiikilliseen toimintaan liittyvistä havainnoistaan ja kokemuksistaan

  • Oppilas toimii itsenäisesti opiskeltujen musiikillisten merkintöjen mukaisesti musisoinnin yhteydessä.

  • Oppilas käyttää laitteita ja soittimia ottaen huomioon mm. äänen ja musiikin voimakkuuteen liittyvät tekijät ja ääniympäristön turvallisuudesta.

  • Oppilas asettaa tavoitteen musiikillisen osaamisensa kehittämiseksi ja toimii aktiivisesti tavoitteen mukaisesti yhteismusisoinnissa

Hyvä 8

  • Oppilas ottaa huomioon ryhmän muut jäsenet yhteismusisoinnissa.

  • Oppilas osallistuu yhteislauluun ja -soittoon pyrkien sovittamaan osuutensa osaksi musiikillista kokonaisuutta.

  • Oppilas liikkuu musiikin mukaan ja käyttää kehoaan musiikilliseen ilmaisuun.

  • Oppilas kuuntelee keskittyneesti musiikkia ja esittää näkemyksiään kuulemastaan.

  • Oppilas keksii omia ratkaisuja käyttäen ääntä, musiikkia, kuvaa tai muita ilmaisutapoja ja osaa tarvittaessa ohjatusti hyödyntää musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia.

  • Oppilas esittää näkemyksiään musiikilliseen toimintaan liittyvistä havainnoistaan ja kokemuksistaan.

  • Oppilas toimii opiskeltujen musiikillisten merkintöjen mukaisesti musisoinnin yhteydessä.

  • Oppilas käyttää laitteita ja soittimia ottaen huomioon muun muassa äänen ja musiikin voimakkuuteen liittyvät tekijät.

  • Oppilas asettaa tavoitteen musiikillisen osaamisensa kehittämiseksi ja toimii tavoitteen mukaisesti yhteismusisoinnissa.

Tyydyttävä 7

  • Oppilas osallistuu omien kykyjensä mukaan yhteismusisointiin ja toimii musisoivan ryhmän jäsenenä.

  • Oppilas osallistuu omien kykyjensä mukaan yhteislauluun ja -soittoon pyrkien sovittamaan osuutensa osaksi musiikillista kokonaisuutta.

  • Oppilas pystyy omien kykyjensä mukaan liikkumaan musiikin mukaan.

  • Oppilas kuuntelee musiikkia keskittyneesti.

  • Oppilas keksii ohjatusti musiikillisia ideoita käyttäen ääntä, musiikkia tai muita ilmaisutapoja sekä musiikkiteknologiaa.

  • Oppilas pystyy ohjatusti kertomaan musiikillisista kokemuksistaan.

  • Oppilas ymmärtää opeteltuja musiikkikäsitteitä ja käyttää ohjatusti opetettuja musiikin merkintätapojen periaatteita musisoinnin yhteydessä.

  • Oppilas käyttää ohjatusti laitteita ja soittimia ottaen huomioon mm. äänen ja musiikin voimakkuuteen liittyvät tekijät.

  • Oppilas asettaa tavoitteen musiikillisen osaamisensa kehittämiseksi.

  • Oppilas saavuttaa asettamansa tavoitteen ohjatusti.

Kohtalainen 6

  • Oppilas pystyy tuettuna osallistumaan yhteismusisointiin.

  • Oppilas pystyy tuetusti laulamaan ja soittamaan.

  • Oppilas pystyy omien kykyjensä mukaan liikkumaan musiikin mukaan.

  • Oppilas kuuntelee musiikkia keskittyneesti.

  • Oppilas keksii ohjatusti musiikillisia ideoita käyttäen ääntä, musiikkia tai muita ilmaisutapoja sekä musiikkiteknologiaa.

  • Oppilas pystyy ohjatusti kertomaan musiikillisista kokemuksistaan.

  • Oppilas ymmärtää ohjatusti opiskeltujen musiikillisten merkintöjen tarkoituksen

  • Oppilas käyttää ohjatusti laitteita ja soittimia turvallisesti.

  • Oppilas saavuttaa asettamansa tavoitteen ohjatusti osittain.

Välttävä 5

  • Oppilas pystyy tuettuna osallistumaan yhteismusisointiin.

  • Oppilas pystyy tuetusti laulamaan ja soittamaan.

  • Oppilas pystyy tuetusti ilmaisemaan musiikin sykettä kehollaan.

  • Oppilas kuuntelee musiikkia häiritsemättä muita.

  • Oppilas on tuetusti mukana keksimässä ja toteuttamassa musiikillisia ideoita eri keinoin.

  • Oppilas pystyy tuetusti kertomaan musiikillisista kokemuksistaan.

  • Oppilas ymmärtää tuetusti opiskeltujen musiikillisten merkintöjen tarkoituksen.

  • Oppilas käyttää tuetusti laitteita ja soittimia turvallisesti

  • Oppilas asettaa tuetusti tavoitteen musiikillisen osaamisensa kehittämiseksi.

Hylätty 4

  • Arvosanan 5 tavoitteet eivät täyty

Arviointi musiikissa vuosiluokilla 5–6

Musiikin opetuksessa oppilaat tarvitsevat ohjaavaa ja rohkaisevaa palautetta erityisesti yhteistoiminnan ja musiikillisten taitojen harjoittelemisessa. Palaute ohjaa jokaista oppilasta hahmottamaan musiikkia ja musiikkikäsitteitä sekä kehittämään toimintaansa ryhmän jäsenenä suhteessa soivaan musiikilliseen kokonaisuuteen.

Antaessaan musiikin arvosanaa opettaja arvioi oppilaan osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin. Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää musiikin valtakunnallisia arviointikriteereitä. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä seurata erityisesti oppilaan yhteismusisointitaitojen, käsitteellisen ajattelun ja oppimaan oppimisen taitojen kehittymistä.

Erinomainen 10

  • Oppilas osallistuu innokkaasti yhteismusisointiin ja tuoden esille omia ideoitaan ja taitojaan.

  • Oppilas kannustaa ja auttaa muita oppilaita yhteismusisoinnissa.

  • Oppilas kehittää musiikillisia taitojaan sovittaen ne osaksi musiikillista kokonaisuuttaan.

  • Oppilas pystyy luovasti liikkuen ilmaisemaan musiikkia, kuvia, tarinoita ja tunnetiloja.

  • Oppilas pystyy pohtimaan, kuvailemaan ja esittämään näkemyksiään kuulemastaan.

  • Oppilas improvisoi ja keksii omia ratkaisuja käyttäen ääntä, musiikkia, kuvaa tai muita ilmaisutapoja luodessaan pienimuotoisia sävellyksiä tai monitaiteellisia kokonaisuuksia. Toteutuksessaan hän käyttää eri keinoja sekä tietoja.

  • Oppilas esittää analysoituja näkemyksiään musiikilliseen toimintaan liittyvistä havainnoistaan ja kokemuksistaan.

  • Oppilas tunnistaa ja jäsentää musiikin kulttuurista ja historiallista monimuotoisuutta.

  • Oppilas toimii itsenäisesti opiskeltujen musiikillisten merkintöjen mukaisesti musisoinnin yhteydessä ja toimii vertaisohjaajana.

  • Oppilas käyttää laitteita ja soittimia ottaen huomioon mm. äänen ja musiikin voimakkuuteen liittyvät tekijät ja ääniympäristön turvallisuudesta. toimii vertaisohjaajana.

  • Oppilas asettaa tavoitteen musiikillisen osaamisensa kehittämiseksi ja toimii aktiivisesti tavoitteen mukaisesti yhteismusisoinnissa

Kiitettävä 9

  • Oppilas osallistuu innokkaasti yhteismusisointiin ja tuoden esille omia ideoitaan ja taitojaan.

  • Oppilas kannustaa ja auttaa muita oppilaita yhteismusisoinnissa.

  • Oppilas kehittää musiikillisia taitojaan sovittaen ne osaksi musiikillista kokonaisuuttaan.

  • Oppilas pystyy luovasti liikkuen ilmaisemaan musiikkia, kuvia, tarinoita ja tunnetiloja.

  • Oppilas pystyy pohtimaan, kuvailemaan ja esittämään näkemyksiään kuulemastaan.

  • Oppilas improvisoi ja keksii omia ratkaisuja käyttäen ääntä, musiikkia, kuvaa tai muita ilmaisutapoja luodessaan pienimuotoisia sävellyksiä tai monitaiteellisia kokonaisuuksia. Toteutuksessaan hän käyttää eri keinoja sekä tietoja.

  • Oppilas esittää analysoituja näkemyksiään musiikilliseen toimintaan liittyvistä havainnoistaan ja kokemuksistaan.

  • Oppilas tunnistaa ja jäsentää musiikin kulttuurista ja historiallista monimuotoisuutta.

  • Oppilas toimii itsenäisesti opiskeltujen musiikillisten merkintöjen mukaisesti musisoinnin yhteydessä ja toimii vertaisohjaajana.

  • Oppilas käyttää laitteita ja soittimia ottaen huomioon mm. äänen ja musiikin voimakkuuteen liittyvät tekijät ja ääniympäristön turvallisuudesta. toimii vertaisohjaajana.

  • Oppilas asettaa tavoitteen musiikillisen osaamisensa kehittämiseksi ja toimii aktiivisesti tavoitteen mukaisesti yhteismusisoinnissa.

Hyvä 8

  • Oppilas ottaa huomioon ryhmän muut jäsenet yhteismusisoinnissa

  • Oppilas osallistuu yhteislauluun ja -soittoon pyrkien sovittamaan osuutensa osaksi musiikillista kokonaisuutta

  • Oppilas liikkuu musiikin mukaan ja käyttää kehoaan musiikilliseen ilmaisuun

  • Oppilas kuuntelee keskittyneesti musiikkia ja esittää näkemyksiään kuulemastaan

  • Oppilas keksii omia ratkaisuja käyttäen ääntä, musiikkia, kuvaa tai muita ilmaisutapoja ja osaa tarvittaessa ohjatusti hyödyntää musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia

  • Oppilas esittää näkemyksiään musiikilliseen toimintaan liittyvistä havainnoistaan ja kokemuksistaan

  • Oppilas toimii opiskeltujen musiikillisten merkintöjen mukaisesti musisoinnin yhteydessä

  • Oppilas käyttää laitteita ja soittimia ottaen huomioon muun muassa äänen ja musiikin voimakkuuteen liittyvät tekijät

  • Oppilas asettaa tavoitteen musiikillisen osaamisensa kehittämiseksi ja toimii tavoitteen mukaisesti yhteismusisoinnissa

Tyydyttävä 7

  • Oppilas osallistuu omien kykyjensä mukaan yhteismusisointiin ja toimii musisoivan ryhmän jäsenenä.

  • Oppilas osallistuu omien kykyjensä mukaan yhteislauluun ja -soittoon pyrkien sovittamaan osuutensa osaksi musiikillista kokonaisuutta.

  • Oppilas pystyy omien kykyjensä mukaan liikkumaan musiikin mukaan.

  • Oppilas kuuntelee musiikkia keskittyneesti.

  • Oppilas keksii ohjatusti musiikillisia ideoita käyttäen ääntä, musiikkia tai muita ilmaisutapoja sekä musiikkiteknologiaa.

  • Oppilas pystyy kertomaan musiikillisista kokemuksistaan.

  • Oppilas tiedostaa, että eri aikoina ja erilaisissa kulttuureissa on ollut erilaista musiikkia.

  • Oppilas ymmärtää musiikkikäsitteitä ja käyttää ohjatusti musiikin merkintätapojen periaatteita musisoinnin yhteydessä.

  • Oppilas käyttää ohjatusti laitteita ja soittimia ottaen huomioon mm. äänen ja musiikin voimakkuuteen liittyvät tekijät.

  • Oppilas asettaa tavoitteen musiikillisen osaamisensa kehittämiseksi

  • Oppilas saavuttaa asettamansa tavoitteen ohjatusti.

Kohtalainen 6

  • Oppilas osallistuu useimmiten omien kykyjensä mukaan yhteismusisointiin ja toimii musisoivan ryhmän jäsenenä.

  • Oppilas pystyy tuetusti laulamaan ja soittamaan.  

  • Oppilas pystyy omien kykyjensä mukaan liikkumaan musiikin mukaan.

  • Oppilas kuuntelee musiikkia useimmiten keskittyneesti.

  • Oppilas on mukana keksimässä ja toteuttamassa musiikillisia ideoita eri keinoin.

  • Oppilas pystyy kertomaan musiikillisista kokemuksistaan.

  • Oppilas tiedostaa, että eri aikoina ja erilaisissa kulttuureissa on ollut erilaista musiikkia.

  • Oppilas ymmärtää tuetusti opiskeltujen musiikillisten merkintöjen tarkoituksen.

  • Oppilas käyttää ohjatusti laitteita ja soittimia ottaen huomioon mm. äänen ja musiikin voimakkuuteen liittyvät tekijät.

  • Oppilas asettaa tavoitteen musiikillisen osaamisensa kehittämiseksi

  • Oppilas saavuttaa asettamansa tavoitteen ohjatusti.

Välttävä 5

  • Oppilas pystyy tuettuna osallistumaan yhteismusisointiin.

  • Oppilas pystyy tuetusti laulamaan ja soittamaan.

  • Oppilas pystyy tuetusti ilmaisemaan musiikin sykettä kehollaan.

  • Oppilas kuuntelee musiikkia häiritsemättä muita.

  • Oppilas on mukana keksimässä ja toteuttamassa musiikillisia ideoita eri keinoin.

  • Oppilas pystyy tuetusti kertomaan musiikillisista kokemuksistaan. Oppilas tiedostaa, että eri aikoina ja erilaisissa kulttuureissa on ollut erilaista musiikkia.

  • Oppilas ymmärtää tuetusti opiskeltujen musiikillisten merkintöjen tarkoituksen.

  • Oppilas käyttää tuetusti laitteita ja soittimia turvallisesti.

  • Oppilas asettaa tuetusti tavoitteen musiikillisen osaamisensa kehittämiseksi.

Hylätty 4

  • Arvosanan 5 tavoitteet eivät täyty

Arviointi musiikki-oppiaineessa 6. vuosiluokan päätteeksi

Opetuksen tavoite

 

Sisältöalueet

Opetuksen tavoitteista johdetut oppimisen tavoitteet

Arvioinnin kohteet

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9

Osallisuus

T1 rohkaista oppilasta osallistumaan yhteismusisointiin ja rakentamaan myönteistä yhteishenkeä yhteisössään

S1–S4

Oppilas oppii toimimaan musiikillisten yhteisöjen jäsenenä.

Musiikillisen ryhmän jäsenenä toimiminen

Oppilas osallistuu musisoivan ryhmän toimintaan yksilöllisen ohjauksen avulla.

Oppilas osallistuu musisointiin ryhmän jäsenenä.

Oppilas osallistuu yhteismusisointiin huomioiden muut ryhmän jäsenet.

Oppilas osallistuu yhteismusisointiin rakentavasti huolehtien osuudestaan sekä kannustaen ja auttaen toisia.

Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen

T2 ohjata oppilasta luontevaan äänenkäyttöön ja laulamiseen sekä kehittämään keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien soittotaitoaan musisoivan

ryhmän jäsenenä

S1–S4

Oppilas kehittää äänenkäyttö- ja laulutaitoaan sekä keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoitinten soittotaitojaan musisoivan ryhmän jäsenenä.

Äänenkäyttö, laulaminen ja soittaminen ryhmän jäsenenä

Oppilas kokeilee äänenkäytön ja soittamisen mahdollisuuksia yksilöllisen ohjauksen avulla.

Oppilas harjoittelee äänenkäyttöä ja osallistuu yhteislauluun.

Oppilas soittaa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia ryhmän jäsenenä.

Oppilas harjoittelee äänenkäyttöä sekä keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien soittamista.

Oppilas osallistuu yhteislauluun ja -soittoon pyrkien sovittamaan osuutensa osaksi musiikillista kokonaisuutta.

Oppilas kehittää äänenkäyttöään ja keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien soittotaitoaan sekä osallistuu yhteislauluun ja -soittoon sujuvasti.

 

T3 kannustaa oppilasta keholliseen musiikin, kuvien, tarinoiden ja tunnetilojen ilmaisuun kokonaisvaltaisesti liikkuen

 

S1–S4

Oppilas ilmaisee ja tutkii musiikkia ja taiteen maailmaa musiikkiliikunnallisuuden keinoin.

 

 

Musiikkiliikunta

 

Oppilas osallistuu musiikkia ja liikettä yhdistävään toimintaan.

Oppilas osallistuu musiikkia ja liikettä yhdistävään toimintaan ryhmän jäsenenä.

Oppilas liikkuu musiikin mukaan ja käyttää kehoaan musiikilliseen ilmaisuun.

 

Oppilas käyttää koko kehon liikettä monipuolisesti ja luovasti musiikin oppimisessa sekä musiikillisessa ilmaisussa ja vuorovaikutuksessa.

T4 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia ääniympäristön ja musiikin elämykselliseen kuunteluun sekä ohjata häntä jäsentämään kuulemaansa sekä kertomaan siitä

S1–S4

Oppilas kuuntelee ja havainnoi ääniympäristöä ja musiikkia elämyksellisesti sekä kykenee osallistumaan aiheeseen liittyvään keskusteluun.

Musiikin kuuntelu

Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia.

 

Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia ja tunnistaa niihin liittyviä mieltymyksiään.

Oppilas kuuntelee keskittyneesti ääniympäristöä ja musiikkia, tunnistaa niihin liittyviä mieltymyksiään ja esittää kuulemastaan huomioita.

Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia, tunnistaa niihin liittyviä mieltymyksiään ja keskustelee havainnoistaan.

T5 rohkaista oppilasta improvisoimaan sekä suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai monitaiteellisia kokonaisuuksia eri keinoin ja myös tieto- ja viestintäteknologiaa käyttäen

S1–S4

Oppilas rakentaa luovaa suhdetta musiikkiin äänillä leikkien, kokeillen ja improvisoiden sekä säveltäen tai työskentelemällä taiteidenvälisesti. Hän käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa musiikin tekemisessä.

Luovan musiikillisen ajattelun ilmaiseminen eri keinoin

Oppilas osallistuu luovan tuottamisen prosessiin yksin tai ryhmän jäsenenä.

Oppilas kokeilee joitakin musiikkiteknologian työkaluja opettajan yksilöllisen ohjauksen avulla.

Oppilas osallistuu luovan tuottamisen prosessiin tuottaen yksittäisiä musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä.

Oppilas kokeilee musiikkiteknologian mahdollisuuksia musiikin tekemisessä.

Oppilas käyttää musiikillisia tai muita äänellisiä elementtejä luovan tuottamisen prosessissa.

Oppilas osaa ohjatusti hyödyntää musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia yksin tai ryhmän jäsenenä.

 

Oppilas käyttää musiikillisia tai muita äänellisiä elementtejä kehittäen ja toteuttaen musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä.

Oppilas käyttää musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia omassa tai ryhmän ilmaisussa.

Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito

T6 ohjata oppilasta tarkastelemaan musiikillisia kokemuksiaan ja musiikillisen maailman esteettistä, kulttuurista ja historiallista monimuotoisuutta

S1–S4

Oppilas tarkastelee musiikillisia kokemuksiaan sekä musiikillisen maailman monimuotoisuutta.

Musiikin merkitysten havainnointi

Oppilas tunnistaa joitakin musiikin esteettisiä, ajallisia ja kulttuurisia piirteitä.

Oppilas kertoo musiikillisista havainnoistaan sekä tunnistaa joitakin musiikin esteettisiä, ajallisia ja kulttuurisia piirteitä.

Oppilas kertoo ja esittää näkemyksiä musiikillisista havainnoistaan sekä musiikin esteettisistä, ajallisista ja kulttuurisista merkityksistä.

Oppilas esittää perusteltuja näkemyksiä ja osallistuu keskusteluun musiikillisista havainnoista sekä musiikin esteettisiä, ajallisista ja kulttuurisista merkityksistä.

T7 ohjata oppilasta ymmärtämään musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapojen periaatteita musisoinnin yhteydessä

S1–S4

Oppilas käyttää musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapoja musiikillisessa toiminnassa.

Musiikin merkintätapojen ymmärtäminen

Oppilas tunnistaa joitakin musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapoja.

Oppilas tunnistaa joitakin musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapoja ja osaa musisoida niiden mukaisesti.

Oppilas toimii opiskeltujen musiikillisten merkintöjen mukaisesti musisoidessaan.

Oppilas käyttää ja soveltaa opiskeltuja musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapoja musiikillisessa toiminnassa.

Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa

T8 ohjata oppilasta tunnistamaan musiikin vaikutuksia hyvinvointiin sekä huolehtimaan musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta

S1–S4

Oppilas huolehtii musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta. Hän tunnistaa musiikin ja ääniympäristön vaikutuksia mielialaan ja hyvinvointiin.

 

Soitinten ja laitteiden turvallinen käyttö

Lisäksi oppilasta ohjataan pohtimaan ääneen ja musiikkiin liittyviä kokemuksiaan, mutta tätä ei käytetä arvosanan muodostamisen perusteena.

Oppilas noudattaa kulloinkin annettavia turvallisuusohjeita käyttäessään laitteita ja soittimia.

Oppilas toimii turvallisuusohjeiden mukaisesti käyttäessään laitteita ja soittimia.

Oppilas osaa käyttää laitteita ja soittimia turvallisuusohjeiden mukaisesti.

 

Oppilas osaa käyttää laitteita ja soittimia turvallisuusohjeiden mukaisesti ja huolehtia   musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta.

Oppimaan oppiminen musiikissa

T9 ohjata oppilasta kehittämään musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla, osallistumaan tavoitteiden asettamiseen ja arvioimaan edistymistään suhteessa tavoitteisiin.

S1–S4

Oppilas oppii kehittämään musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla, osallistuu tavoitteiden asettamiseen musiikilliselle oppimiselleen sekä arvioi taitojensa edistymistä suhteessa tavoitteisiin.

Oppimaan oppiminen ja työskentelytaidot

Oppilas kehittää osaamistaan opettajan tukemana jollakin musiikillisen osaamisen osa-alueella annetun tavoitteen suuntaisesti.

Oppilas kehittää musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla sekä harjoittelee tavoitteiden asettamista ja edistymisen arviointia yhteismusisoinnissa.

Oppilas kehittää musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla sekä osallistuu tavoitteiden asettamiseen ja edistymisen arviointiin yhteismusisoinnissa.

 

 

Oppilas asettaa tavoitteita musiikilliselle osaamiselleen ja työskentelee niiden mukaisesti.

Oppilas arvioi toimintaansa ja mukauttaa työskentelyään tavoitteidensa pohjalta.

 

Oppiaineelle ei ole määritetty vuosiluokkakohtaisia sisältöjä.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Osallisuus
T1 rohkaista oppilasta osallistumaan yhteismusisointiin ja rakentamaan myönteistä yhteishenkeä yhteisössään
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii toimimaan musiikillisten yhteisöjen jäsenenä.
Musiikillisen ryhmän jäsenenä toimiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu yhteismusisointiin rakentavasti huolehtien osuudestaan sekä kannustaen ja auttaen toisia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu yhteismusisointiin huomioiden muut ryhmän jäsenet.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu musisointiin ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu musisoivan ryhmän toimintaan yksilöllisen ohjauksen avulla.

Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen
T2 ohjata oppilasta luontevaan äänenkäyttöön ja laulamiseen sekä kehittämään keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien soittotaitoaan musisoivan ryhmän jäsenenä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää äänenkäyttö- ja laulutaitoaan sekäkeho-, rytmi-, melodia- ja sointusoitinten soittotaitojaanmusisoivan ryhmän jäsenenä.
Äänenkäyttö, laulaminen ja soittaminen ryhmän jäsenenä

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kehittää äänenkäyttöään ja keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien soittotaitoaan sekä osallistuu yhteislauluun ja -soittoon sujuvasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas harjoittelee äänenkäyttöä sekä keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien soittamista. Oppilas osallistuu yhteislauluun ja -soittoon pyrkien sovittamaan osuutensa osaksi musiikillista kokonaisuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee äänenkäyttöä ja osallistuu yhteislauluun. Oppilas soittaa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee äänenkäytön ja soittamisen mahdollisuuksia yksilöllisen ohjauksen avulla.

T3 kannustaa oppilasta keholliseen musiikin, kuvien, tarinoiden ja tunnetilojen ilmaisuun kokonaisvaltaisesti liikkuen
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ilmaisee ja tutkii musiikkia ja taiteen maailmaa musiikkiliikunnallisuuden keinoin.
Musiikkiliikunta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää koko kehon liikettä monipuolisesti ja luovasti musiikin oppimisessa sekä musiikillisessa ilmaisussa ja vuorovaikutuksessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas liikkuu musiikin mukaan ja käyttää kehoaan musiikilliseen ilmaisuun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu musiikkia ja liikettä yhdistävään toimintaan ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu musiikkia ja liikettä yhdistävään toimintaan.

T4 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia ääniympäristön ja musiikin elämykselliseen kuunteluun sekä ohjata häntä jäsentämään kuulemaansa sekä kertomaan siitä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kuuntelee ja havainnoi ääniympäristöä ja musiikkia elämyksellisesti sekä kykenee osallistumaan aiheeseen liittyvään keskusteluun.
Musiikin kuuntelu

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia, tunnistaa niihin liittyviä mieltymyksiään ja keskustelee havainnoistaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuuntelee keskittyneesti ääniympäristöä ja musiikkia, tunnistaa niihin liittyviä mieltymyksiään ja esittää kuulemastaan huomioita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia ja tunnistaa niihin liittyviä mieltymyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia.

T5 rohkaista oppilasta improvisoimaan sekä suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai monitaiteellisia kokonaisuuksia eri keinoin ja myös tieto- ja viestintäteknologiaa käyttäen
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas rakentaa luovaa suhdetta musiikkiin äänillä leikkien, kokeillen ja improvisoiden sekä säveltäen tai työskentelemällä taiteidenvälisesti. Hän käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa musiikin tekemisessä.
Luovan musiikillisen ajattelun ilmaiseminen eri keinoin

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää musiikillisia tai muita äänellisiä elementtejä kehittäen ja toteuttaen musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä. Oppilas käyttää musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia omassa tai ryhmän ilmaisussa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää musiikillisia tai muita äänellisiä elementtejä luovan tuottamisen prosessissa. Oppilas osaa ohjatusti hyödyntää musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia yksin tai ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu luovan tuottamisen prosessiin tuottaen yksittäisiä musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä. Oppilas kokeilee musiikkiteknologian mahdollisuuksia musiikin tekemisessä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu luovan tuottamisen prosessiin yksin tai ryhmän jäsenenä. Oppilas kokeilee joitakin musiikkiteknologian työkaluja opettajan yksilöllisen ohjauksen avulla.

Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito
T6 ohjata oppilasta tarkastelemaan musiikillisia kokemuksiaan ja musiikillisen maailman esteettistä, kulttuurista ja historiallista monimuotoisuutta
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tarkastelee musiikillisia kokemuksiaan sekä musiikillisen maailman monimuotoisuutta.
Musiikin merkitysten havainnointi

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas esittää perusteltuja näkemyksiä ja osallistuu keskusteluun musiikillisista havainnoista sekä musiikin esteettisiä, ajallisista ja kulttuurisista merkityksistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kertoo ja esittää näkemyksiä musiikillisista havainnoistaan sekä musiikin esteettisistä, ajallisista ja kulttuurisista merkityksistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kertoo musiikillisista havainnoistaan sekä tunnistaa joitakin musiikin esteettisiä, ajallisia ja kulttuurisia piirteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin musiikin esteettisiä, ajallisia ja kulttuurisia piirteitä.

T7 ohjata oppilasta ymmärtämään musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapojen periaatteita musisoinnin yhteydessä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapoja musiikillisessa toiminnassa.
Musiikin merkintätapojen ymmärtäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää ja soveltaa opiskeltuja musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapoja musiikillisessa toiminnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas toimii opiskeltujen musiikillisten merkintöjen mukaisesti musisoidessaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa joitakin musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapoja ja osaa musisoida niiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapoja.

Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa
T8 ohjata oppilasta tunnistamaan musiikin vaikutuksia hyvinvointiin sekä huolehtimaan musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas huolehtii musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta. Hän tunnistaa musiikin ja ääniympäristön vaikutuksia mielialaan ja hyvinvointiin.
Soitinten ja laitteiden turvallinen käyttö. Lisäksi oppilasta ohjataan pohtimaan ääneen ja musiikkiin liittyviä kokemuksiaan, mutta tätä ei käytetä arvosanan muodostamisen perusteena.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää laitteita ja soittimia turvallisuusohjeiden mukaisesti ja huolehtia musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää laitteita ja soittimia turvallisuusohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas toimii turvallisuusohjeiden mukaisesti käyttäessään laitteita ja soittimia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas noudattaa kulloinkin annettavia turvallisuusohjeita käyttäessään laitteita ja soittimia.

Oppimaan oppiminen musiikissa
T9 ohjata oppilasta kehittämään musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla, osallistumaan tavoitteiden asettamiseen ja arvioimaan edistymistään suhteessa tavoitteisiin
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla, osallistuu tavoitteiden asettamiseen musiikilliselle oppimiselleen sekä arvioi taitojensa edistymistä suhteessa tavoitteisiin.
Oppimaan oppiminen ja työskentelytaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettaa tavoitteita musiikilliselle osaamiselleen ja työskentelee niiden mukaisesti. Oppilas arvioi toimintaansa ja mukauttaa työskentelyään tavoitteidensa pohjalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kehittää musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla sekä osallistuu tavoitteiden asettamiseen ja edistymisen arviointiin yhteismusisoinnissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kehittää musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla sekä harjoittelee tavoitteiden asettamista ja edistymisen arviointia yhteismusisoinnissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kehittää osaamistaan opettajan tukemana jollakin musiikillisen osaamisen osa-alueella annetun tavoitteen suuntaisesti.

Sisällöt

S1 Miten musiikissa toimitaan

Opetussuunnitelman perusteet

Musisointitilanteissa kiinnitetään huomiota musisoivan ryhmän jäsenenä toimimiseen. Luontevaa äänenkäyttöä ja laulamista, liikkumista sekä keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien perussoittotekniikoita harjoitellaan yhteismusisoinnissa. Opetuksessa on keskeistä ilmaisutaitojen ja kuvittelukyvyn monipuolinen kehittäminen.

S2 Mistä musiikki muodostuu

Opetussuunnitelman perusteet

Musisointitilanteissa kiinnitetään huomiota peruskäsitteiden lisäksi musiikkikäsitteiden rytmi, melodia, harmonia, muoto, sointiväri ja dynamiikka hahmottamiskyvyn kehittämiseen. Osaamisen kehittyessä käsitteitä nimetään ja käytetään vakiintuneita tai omia symboleita kuvaamaan musiikillisia tapahtumia. Musiikillisessa toiminnassa kiinnitetään huomiota myös tulkintaan ja musiikin ilmaisullisiin keinoihin.

S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikillisten taitojen ja tietojen lisäksi opetuksessa käsitellään oppilaiden kokemuksia ja havaintoja musiikista ja musiikin tekemisestä eri ympäristöissä koulussa ja koulun ulkopuolella. Opetuksessa rakennetaan yhteyksiä muihin oppiaineisiin ja omiin yhteisöihin sekä pohditaan musiikin merkityksiä elämän eri tilanteissa eri aikoina ja aikakausina.

S4 Ohjelmisto

Opetussuunnitelman perusteet

Ohjelmiston suunnittelussa kiinnitetään huomiota oppilaiden omiin kulttuureihin, kulttuuriperinnön vaalimiseen ja kulttuurisen ymmärryksen avartamiseen. Ohjelmistoon sisällytetään monipuolisesti muun muassa lastenmusiikkia, eri kulttuurien musiikkia, taidemusiikkia, populaarimusiikkia ja kansanmusiikkia. Musisointitilanteissa syntyneet oppilaiden luovat tuotokset ja sävellykset sisältyvät myös ohjelmistoon.

ePerusteet