Yhteiskuntaoppi

Opetussuunnitelman perusteet

Yhteiskuntaopissa oppimisen arvioinnilla ja palautteella oppilasta ohjataan ja kannustetaan toimimaan aktiivisesti ja rakentavasti omissa lähiyhteisöissään ja soveltamaan käytännössä yhteiskunnasta oppimiaan tietoja ja taitoja. Arvioinnissa otetaan huomioon monipuolisesti erilaisia toiminnan ja tuottamisen tapoja. Huomiota kiinnitetään yhteiskunnallisten tietojen ja taitojen hallintaan.  

Yhteiskuntaopin sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaan osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää yhteiskuntaopin valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut yhteiskuntaopin tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan yhteiskuntaopin tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy yhteiskuntaopin lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan.  

Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä, että oppilas hahmottaa ympäröivän yhteiskunnan toimintaa sekä näkee itsensä osana kansalaisyhteiskuntaa omat vaikuttamismahdollisuutensa ja vastuunsa tiedostaen. 


Paikallinen opetussuunnitelma

Arviointi yhteiskuntaopissa vuosiluokalla 4

Yhteiskuntaopissa oppimisen arvioinnilla ja palautteella oppilaita ohjataan ja kannustetaan toimimaan aktiivisesti ja rakentavasti omissa lähiyhteisöissään ja soveltamaan käytännössä yhteiskunnasta oppimiaan tietoja ja taitoja. Arvioinnissa otetaan huomioon monipuolisesti erilaisia toiminnan ja tuottamisen tapoja. Huomiota kiinnitetään yhteiskunnallisten tietojen ja taitojen hallintaan.

Yhteiskuntaopin sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaan osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä, että oppilas hahmottaa ympäröivän yhteiskunnan toimintaa sekä näkee itsensä osana kansalaisyhteiskuntaa omat vaikuttamismahdollisuudet ja vastuu tiedostaen.

Erinomainen 10

  • Oppilas on saavuttanut kaikki asetetut tavoitteet

  • Oppilas kykenee omaksumaan uutta tietoa itsenäisesti ja soveltamaan oppimaansa

  • Oppilas osallistuu aktiivisesti ja rakentavasti tuntityöskentelyyn ja on suorittanut annetut kotitehtävät

  • Oppilas kykenee arvioimaan omaa työtään ja hyödyntämään tätä tietoa omassa opiskelussaan

  • Kokeet ja testit painottuvat kiitettäviin arvosanoihin

Kiitettävä 9

  • Oppilas on pääsääntöisesti saavuttanut asetetut tavoitteet.

  • Oppilas kykenee omaksumaan uutta tietoa itsenäisesti sekä hyödyntämään ja soveltamaan oppimaansa

  • Oppilas osallistuu aktiivisesti ja rakentavasti tuntityöskentelyyn ja on suorittanut annetut kotitehtävät.

  • Oppilas kykenee arvioimaan omaa työtään ja hyödyntämään tätä tietoa omassa opiskelussaan

  • Kokeet, testit ja arvioitavat työt painottuvat hyviin tai kiitettäviin arvosanoihin

Hyvä 8

  • Oppilas on pääsääntöisesti saavuttanut jokaisen tavoitteen.

  • Jonkin osa-alueen erinomainen hallinta voi kompensoida toisen osa-alueen heikompaa hallintaa.

  • Oppilas osaa hyödyntää ja soveltaa omaksuttua tietoa.

  • Oppilas hoitaa tunti- ja kotitehtävänsä.

  • Oppilaan kokeet, testit ja arvioitavat työt painottuvat hyviin arvosanoihin.

Tyydyttävä 7

  • Oppilas on saavuttanut useimmat tavoitteet. Jotkut osatavoitteet ovat voineet jäädä toteutumatta.

  • Oppilas kykenee joissain tilanteissa soveltamaan oppimaansa tietoa ja taitoa.

  • Oppilaan osallistuminen tuntityöskentelyyn on ajoittain passiivista ja vaatii ajoittain aikuisen ohjausta.

  • Oppilas huolehtii pääsääntöisesti kotitehtävistään, mutta kotitehtävien teko voi vaatia esim. huoltajilta runsaasti ohjausta ja valvontaa

  • Kokeet, testit ja arvioitavat suoritukset painottuvat tyydyttäviin arvosanoihin.

Kohtalainen 6

  • Oppilas on saavuttanut tavoitteet osittain. Jotkut osatavoitteet ovat voineet jäädä toteutumatta.  

  • Oppilas kykenee joissain tilanteissa soveltamaan oppimaansa tietoa ja taitoa.

  • Oppilaan osallistuminen tuntityöskentelyyn on ajoittain passiivista ja vaatii aikuisen ohjausta  

  • Oppilas huolehtii pääsääntöisesti kotitehtävistään, mutta kotitehtävien teko vaatii esim. huoltajilta runsaasti ohjausta ja valvontaa  

  • Kokeet, testit ja arvioitavat suoritukset painottuvat kohtalaisiin arvosanoihin.

Välttävä 5

  • Tavoitteiden saavuttaminen on pääsääntöisesti jäänyt toteutumatta.

  • Oppilas ei ole saavuttanut oppiaineen kohdalla tiedon soveltamistaitoja.

  • Oppilaan osallistuminen koulutyöhön on pääsääntöisesti passiivista ja vaatii runsaasti aikuisen ohjausta.

  • Kotitehtävien hoitamisessa on puutteita.

  • Kokeet, testit ja arvioitavat työt painottuvat välttäviin arvosanoihin.

Hylätty 4

  • Oppilas ei ole saavuttanut määriteltyjä tavoitteita.

  • Oppilas ei ole juurikaan suorittanut hänelle annettuja tunti- ja kotitehtäviä.

  • Kokeiden, testien ja arvioitavien töiden keskiarvo on alle 5.

  • Oppilas ei kykene hyödyntämään ja soveltamaan aikaisemmin oppimaansa.

Arviointi yhteiskuntaopissa vuosiluokilla 5–6

Yhteiskuntaopissa oppimisen arvioinnilla ja palautteella oppilaita ohjataan ja kannustetaan toimimaan aktiivisesti ja rakentavasti omissa lähiyhteisöissään ja soveltamaan käytännössä yhteiskunnasta oppimiaan tietoja ja taitoja. Arvioinnissa otetaan huomioon monipuolisesti erilaisia toiminnan ja tuottamisen tapoja. Huomiota kiinnitetään yhteiskunnallisten tietojen ja taitojen hallintaan.

Yhteiskuntaopin arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaan osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin. Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää yhteiskuntaopin valtakunnallisia arviointikriteereitä. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä, että oppilas hahmottaa ympäröivän yhteiskunnan toimintaa sekä näkee itsensä osana kansalaisyhteiskuntaa omat vaikuttamismahdollisuutensa ja vastuunsa tiedostaen.

Erinomainen 10

  • edellyttää kaikkien tavoitteiden toteutumista

  • kokeet, testit ja arvioitavat työt painottuvat kiitettäviin arvosanoihin

  • oppilas kykenee omaksumaan uutta tietoa itsenäisesti sekä hyödyntämään ja soveltamaan oppimaansa

  • oppilas osallistuu aktiivisesti ja rakentavasti tuntityöskentelyyn ja on suorittanut annetut kotitehtävät

  • oppilas kykenee arvioimaan omaa työtään ja hyödyntämään tätä tietoa opiskelussaan.

Kiitettävä 9

  • edellyttää pääsääntöisesti kaikkien tavoitteiden toteutumista

  • kokeet, testit ja arvioitavat työt painottuvat hyviin tai kiitettäviin arvosanoihin

  • oppilas kykenee omaksumaan uutta tietoa itsenäisesti sekä hyödyntämään ja soveltamaan oppimaansa

  • oppilas osallistuu aktiivisesti ja rakentavasti tuntityöskentelyyn ja on suorittanut annetut kotitehtävät

  • oppilas kykenee arvioimaan omaa työtään ja hyödyntämään tätä tietoa omassa opiskelussaan.

Hyvä 8

  • edellyttää pääsääntöisesti jokaisen tavoitteen saavuttamista. Jonkin osa-alueen erinomainen hallinta voi kompensoida toisen osa-alueen heikompaa hallintaa.

  • kokeet, testit ja arvioitavat työt painottuvat hyviin arvosanoihin.

  • edellyttää omaksutun tiedon soveltamis- ja hyödyntämistaitoja.

  • edellyttää tunti- ja kotitehtävien huolellista hoitamista.

Tyydyttävä 7

  • edellyttää useimpien tavoitteiden saavuttamista. Jotkin osatavoitteet ovat voineet jäädä toteutumatta kokonaan

  • kokeet, testit ja arvioitavat suoritukset painottuvat tyydyttäviin arvosanoihin.

  • oppilas kykenee osittain soveltamaan ja hyödyntämään omaksuttua tietoa.

  • oppilas osallistuu tuntityöskentelyyn ajoittain aktiivisesti.

  • koti- ja tuntitehtävistä huolehtiminen onnistuu pääsääntöisesti.

Kohtalainen 6

  • edellyttää tavoitteiden osittaista toteutumista. Jotkut osatavoitteet ovat voineet jäädä toteutumatta.

  • kokeet, testit ja arvioitavat suoritukset painottuvat kohtalaisiin arvosanoihin.

  • oppilas kykenee joissain tilanteissa soveltamaan oppimaansa tietoa ja taitoa.

  • oppilaan osallistuminen tuntityöskentelyyn on pääsääntöisesti passiivista ja vaatii aikuisen ohjausta.

  • oppilas huolehtii pääsääntöisesti kotitehtävistään, mutta kotitehtävien teko vaatii esim. huoltajilta runsaasti ohjausta ja valvontaa.

Välttävä 5

  • tavoitteiden saavuttaminen on pääsääntöisesti jäänyt toteutumatta.

  • kokeet, testit ja arvioitavat työt painottuvat välttäviin arvosanoihin.

  • oppilas ei ole saavuttanut oppiaineen kohdalla tiedon soveltamistaitoja.

  • oppilaan osallistuminen koulutyöhön on pääsääntöisesti passiivista ja vaatii runsaasti aikuisen ohjausta.

  • kotitehtävien hoitamisessa on puutteita.

  • oppilas ei kykene juurikaan käyttämään annettua palautetta apuna oppimisessa.

Hylätty 4

  • oppilas ei ole saavuttanut määriteltyjä tavoitteita

  • oppilas ei ole juurikaan suorittanut hänelle annettuja tunti- ja kotitehtäviä

  • kokeiden, testien ja arvioitavien töiden keskiarvo on alle 5

  • oppilas ei kykene hyödyntämään ja soveltamaan aikaisemmin oppimaansa

Arviointi yhteiskuntaoppi-oppiaineessa 6. vuosiluokan päätteeksi

Opetuksen tavoite

Sisältöalueet

Opetuksen tavoitteista johdetut oppimisen tavoitteet

Arvioinnin kohteet

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9

 

Merkitys, arvot ja asenteet

 

T1 ohjata oppilasta kiinnostumaan ympäröivästä yhteiskunnasta ja yhteiskuntaopista tiedonalana

S1–S4

Oppilas kiinnostuu ympäröivästä yhteiskunnasta ja yhteiskuntaopista tiedonalana.

 

 

Ei käytetä arvosanan muodostamisen perusteena. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.

 

 

 

 

T2 tukea oppilasta harjaannuttamaan eettistä arviointikykyään liittyen erilaisiin inhimillisiin, yhteiskunnallisiin ja taloudellisiin kysymyksiin

S1–S4

Oppilas oppii harjaannuttamaan inhimillisiin, yhteiskunnallisiin ja taloudellisiin kysymyksiin liittyvää eettistä arviointikykyään.

 

Ei käytetä arvosanan muodostamisen perusteena. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.

 

 

 

 


 

Yhteiskunnassa tarvittavien tietojen ja taitojen omaksuminen sekä yhteiskunnallinen ymmärrys

T3 ohjata oppilasta hahmottamaan itsensä yksilönä ja erilaisten yhteisöjen jäsenenä, ymmärtämään ihmisoikeuksien ja tasa-arvon merkityksen sekä hahmottamaan yhteiskunnan oikeudellisia periaatteita

S1–S3

Oppilas oppii hahmottamaan itsensä yksilönä ja erilaisten yhteisöjen jäsenenä, ymmärtämään ihmisoikeuksien ja tasa-arvon merkityksen sekä hahmottamaan yhteiskunnan oikeudellisia periaatteita.

Yhteisten sääntöjen, ihmisoikeuksien ja tasa-arvon periaatteiden tarkastelu

 

Oppilas antaa esimerkkejä yhteisistä säännöistä.

Oppilas tunnistaa ihmisoikeuksiin ja tasa-arvoon liittyviä asioita arkielämässä.

Oppilas tunnistaa ohjatusti keskeisiä oikeudellisia periaatteita.

Oppilas kertoo, miksi tarvitaan yhteisiä sääntöjä.

Oppilas kuvailee tasa-arvon ja ihmisoikeuksien merkitystä.

Oppilas antaa esimerkin oikeusjärjestelmän toiminnasta.

 

Oppilas selittää yhteisten sääntöjen merkityksen

myös käytännössä.

Oppilas perustelee, miksi ihmisoikeudet ovat tärkeitä ja mihin oikeusjärjestelmää tarvitaan.

Oppilas antaa esimerkkejä oikeusjärjestelmän toiminnasta.

Oppilas erittelee yhteisten sääntöjen, oikeusjärjestelmän ja ihmisoikeuksien merkitystä yhteiskunnan toiminnalle ja sen jäsenille.

 

T4 ohjata oppilasta tarkastelemaan median roolia ja merkitystä omassa arjessa ja yhteiskunnassa

 

S1–S4

Oppilas oppii tarkastelemaan median roolia ja merkitystä omassa arjessa ja yhteiskunnassa.

Median roolin tarkastelu

 

Oppilas tunnistaa, miten media vaikuttaa hänen omassa elämässään.

Oppilas antaa esimerkkejä erilaisista tavoista, joilla media vaikuttaa hänen omassa elämässään ja yhteiskunnassa.

 

Oppilas kuvailee, millainen merkitys medialla on hänen omassa elämässään ja miten erilaisia medioita voidaan käyttää vaikuttamisen välineenä.

Oppilas erittelee median erilaisia tapoja vaikuttaa yhteiskunnassa ja tarkastelee median käyttöä ja merkitystä kriittisesti.

 

T5 ohjata oppilasta oivaltamaan työnteon ja yrittäjyyden merkityksen lähiyhteisössään

 

S1, S4

Oppilas oppii ymmärtämään työnteon ja yrittäjyyden merkityksen lähiyhteisössään.

Työnteon ja yrittäjyyden merkityksen tarkastelu

 

Oppilas tunnistaa palkkatyön ja yrittäjyyden eroja.

Oppilas antaa esimerkkejä palkkatyön ja yrittäjyyden piirteistä ja nimeää niitä edustavia ammatteja.

Oppilas kuvailee työnteon ja yrittäjyyden merkitystä perheen toimeentulon lähteenä.

Oppilas analysoi palkkatyön ja yrittäjyyden merkitystä lähiyhteisössään.

 

 

T6 tukea oppilasta ymmärtämään, että eri toimijoiden tuottamaan yhteiskunnalliseen tietoon liittyy erilaisia arvoja, näkökulmia ja tarkoitusperiä

S1–S3

Oppilas oppii ymmärtämään, että yhteiskunnalliseen tietoon liittyy erilaisia arvoja, näkökulmia ja tarkoitusperiä.

Erilaisten arvojen, näkökulmien ja tarkoitusperien hahmottaminen

Oppilas tunnistaa ohjatusti, että eri toimijoiden tuottamassa yhteiskunnallisessa tiedossa on erilaisia näkökulmia.

 

Oppilas tunnistaa, että eri toimijoiden tuottamassa yhteiskunnallisessa tiedossa on erilaisia näkökulmia ja tarkoitusperiä.

Oppilas antaa esimerkkejä eri

toimijoiden tuottamaan yhteiskunnalliseen tietoon liittyvistä näkökulmista ja tarkoitusperistä.

 

Oppilas selittää esimerkkien avulla, miten eri toimijoiden tuottamaan yhteiskunnalliseen tietoon liittyy erilaisia arvoja, näkökulmia ja tarkoitusperiä.

 

Yhteiskunnallisen tiedon käyttäminen ja soveltaminen

T7 kannustaa oppilasta harjoittelemaan demokraattisen vaikuttamisen perustaitoja sekä keskustelemaan rakentavasti eri mielipiteistä

S1–S3

Oppilas oppii demokraattisen vaikuttamisen perustaitoja sekä rakentavaa keskustelua.

Demokraattisen vaikuttamisen perustaitojen sekä yhteisössä toimimisen tietojen ja taitojen soveltaminen käytännössä

Oppilas tunnistaa, että hänellä on mahdollisuus vaikuttaa demokratiassa asioihin, jotka koskevat häntä ja muita yhteisön jäseniä.

Oppilas antaa esimerkin tavasta vaikuttaa.

Oppilas käyttää joitakin demokraattisen vaikuttamisen keinoja.

Oppilas kuuntelee toisia ja perustelee omia näkemyksiään.

Oppilas soveltaa demokraattisessa yhteisössä toimimisen periaatteita ja taitoja, kuten kuuntelemista, kannan ottamista, sitoutumista enemmistön päätöksiin sekä vaikuttamista lähiyhteisössä.

Oppilas soveltaa monipuolisesti demokraattisessa yhteisössä toimimisen periaatteita ja taitoja.

Oppilas arvioi omaa ja yhteisönsä toimintaa demokraattisen vaikuttamisen näkökulmasta.

 

T8 tukea oppilasta ymmärtämään oman rahankäytön ja kulutusvalintojen perusteita sekä harjoittelemaan niihin liittyviä taitoja

 

S1, S4

Oppilas oppii ymmärtämään oman rahankäytön ja kulutusvalintojen perusteita sekä niihin liittyviä taitoja.

Rahankäytön ja kulutusvalintojen perusteiden soveltaminen

Oppilas antaa esimerkkejä kuluttamisesta ja säästämisestä.

 

Oppilas antaa esimerkkejä kestävästä rahankäytöstä ja kulutusvalintojen vaikutuksista.

Oppilas arvioi erilaisia tapoja käyttää rahaa ja kuluttamiseen liittyviä ratkaisuja sekä kertoo, millaisia vaikutuksia hänen kulutuspäätöksillään on muihin ihmisiin ja ympäristöön.

Oppilas erittelee yksilön rahankäytön ja kuluttamisen vaikutuksia lähiyhteisöön, ympäristöön ja yhteiskuntaan.

 

T9 kannustaa oppilasta osallistumaan erilaisten yhteisöjen toimintaan ja harjoittelemaan median käyttöä turvallisella ja yhteiskunnallisesti tiedostavalla tavalla

S1, S3

Oppilas oppii osallistumaan erilaisten yhteisöjen toimintaan ja käyttämään mediaa turvallisella ja yhteiskunnallisesti tiedostavalla tavalla.

Osallistuminen ja mediataidot

Oppilas antaa esimerkin median turvallisesta käyttämisestä.

Oppilas osaa ohjatusti antaa esimerkin median käyttämisestä yhteiskunnallisen toiminnan välineenä.

 

 

Oppilas antaa esimerkkejä median turvallisesta käyttämisestä ja tunnistaa median käyttöön liittyviä riskejä.

Oppilas antaa esimerkkejä tavoista käyttää mediaa yhteiskunnallisen ajattelun ja toiminnan välineinä.

Oppilas pohtii median käyttämiseen liittyviä turvallisuusnäkökulmia ja käyttää mediaa yhteiskunnallisen ajattelun ja toiminnan välineenä.

 

 

Oppilas arvioi erilaisia median käyttötapoja sekä vaikuttamisen että median turvallisen käytön näkökulmasta.

 

 

 

Oppiaineelle ei ole määritetty vuosiluokkakohtaisia sisältöjä.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Merkitys, arvot ja asenteet
T1 ohjata oppilasta kiinnostumaan ympäröivästä yhteiskunnasta ja yhteiskuntaopista tiedonalana
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kiinnostuu ympäröivästä yhteiskunnasta ja yhteiskuntaopista tiedonalana.
T2 tukea oppilasta harjaannuttamaan eettistä arviointikykyään liittyen erilaisiin inhimillisiin, yhteiskunnallisiin ja taloudellisiin kysymyksiin
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii harjaannuttamaan inhimillisiin, yhteiskunnallisiin ja taloudellisiin kysymyksiin liittyvää eettistä arviointikykyään.
Yhteiskunnassa tarvittavien tietojen ja taitojen omaksuminen sekä yhteiskunnallinen ymmärrys
T3 ohjata oppilasta hahmottamaan itsensä yksilönä ja erilaisten yhteisöjen jäsenenä, ymmärtämään ihmisoikeuksien ja tasa-arvon merkityksen sekä hahmottamaan yhteiskunnan oikeudellisia periaatteita
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hahmottamaan itsensä yksilönä ja erilaisten yhteisöjen jäsenenä, ymmärtämään ihmisoikeuksien ja tasa-arvon merkityksen sekä hahmottamaan yhteiskunnan oikeudellisia periaatteita.
Yhteisten sääntöjen, ihmisoikeuksien ja tasa-arvon periaatteiden tarkastelu

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas erittelee yhteisten sääntöjen, oikeusjärjestelmän ja ihmisoikeuksien merkitystä yhteiskunnan toiminnalle ja sen jäsenille.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas selittää yhteisten sääntöjen merkityksen myös käytännössä. Oppilas perustelee, miksi ihmisoikeudet ovat tärkeitä ja mihin oikeusjärjestelmää tarvitaan. Oppilas antaa esimerkkejä oikeusjärjestelmän toiminnasta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kertoo, miksi tarvitaan yhteisiä sääntöjä. Oppilas kuvailee tasa-arvon ja ihmisoikeuksien merkitystä. Oppilas antaa esimerkin oikeusjärjestelmän toiminnasta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas antaa esimerkkejä yhteisistä säännöistä. Oppilas tunnistaa ihmisoikeuksiin ja tasa-arvoon liittyviä asioita arkielämässä. Oppilas tunnistaa ohjatusti keskeisiä oikeudellisia periaatteita.

T4 ohjata oppilasta tarkastelemaan median roolia ja merkitystä omassa arjessa ja yhteiskunnassa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan median roolia ja merkitystä omassa arjessa ja yhteiskunnassa.
Median roolin tarkastelu

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas erittelee median erilaisia tapoja vaikuttaa yhteiskunnassa ja tarkastelee median käyttöä ja merkitystä kriittisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee, millainen merkitys medialla on hänen omassa elämässään ja miten erilaisia medioita voidaan käyttää vaikuttamisen välineenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas antaa esimerkkejä erilaisista tavoista, joilla media vaikuttaa hänen omassa elämässään ja yhteiskunnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa, miten media vaikuttaa hänen omassa elämässään.

T5 ohjata oppilasta oivaltamaan työnteon ja yrittäjyyden merkityksen lähiyhteisössään
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään työnteon ja yrittäjyyden merkityksen lähiyhteisössään.
Työnteon ja yrittäjyyden merkityksen tarkastelu

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas analysoi palkkatyön ja yrittäjyyden merkitystä lähiyhteisössään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee työnteon ja yrittäjyyden merkitystä perheen toimeentulon lähteenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas antaa esimerkkejä palkkatyön ja yrittäjyyden piirteistä ja nimeää niitä edustavia ammatteja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa palkkatyön ja yrittäjyyden eroja.

T6 tukea oppilasta ymmärtämään, että eri toimijoiden tuottamaan yhteiskunnalliseen tietoon liittyy erilaisia arvoja, näkökulmia ja tarkoitusperiä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään, että yhteiskunnalliseen tietoon liittyy erilaisia arvoja, näkökulmia ja tarkoitusperiä.
Erilaisten arvojen, näkökulmien ja tarkoitusperien hahmottaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas selittää esimerkkien avulla, miten eri toimijoiden tuottamaan yhteiskunnalliseen tietoon liittyy erilaisia arvoja, näkökulmia ja tarkoitusperiä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas antaa esimerkkejä eri toimijoiden tuottamaan yhteiskunnalliseen tietoon liittyvistä näkökulmista ja tarkoitusperistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa, että eri toimijoiden tuottamassa yhteiskunnallisessa tiedossa on erilaisia näkökulmia ja tarkoitusperiä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ohjatusti, että eri toimijoiden tuottamassa yhteiskunnallisessa tiedossa on erilaisia näkökulmia.

Yhteiskunnallisen tiedon käyttäminen ja soveltaminen
T7 kannustaa oppilasta harjoittelemaan demokraattisen vaikuttamisen perustaitoja sekä keskustelemaan rakentavasti eri mielipiteistä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii demokraattisen vaikuttamisen perustaitoja sekä rakentavaa keskustelua.
Demokraattisen vaikuttamisen perustaitojen sekä yhteisössä toimimisen tietojen ja taitojen soveltaminen käytännössä

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas soveltaa monipuolisesti demokraattisessa yhteisössä toimimisen periaatteita ja taitoja. Oppilas arvioi omaa ja yhteisönsä toimintaa demokraattisen vaikuttamisen näkökulmasta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas soveltaa demokraattisessa yhteisössä toimimisen periaatteita ja taitoja, kuten kuuntelemista, kannan ottamista, sitoutumista enemmistön päätöksiin sekä vaikuttamista lähiyhteisössä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää joitakin demokraattisen vaikuttamisen keinoja. Oppilas kuuntelee toisia ja perustelee omia näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa, että hänellä on mahdollisuus vaikuttaa demokratiassa asioihin, jotka koskevat häntä ja muita yhteisön jäseniä. Oppilas antaa esimerkin tavasta vaikuttaa.

T8 tukea oppilasta ymmärtämään oman rahankäytön ja kulutusvalintojen perusteita sekä harjoittelemaan niihin liittyviä taitoja
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään oman rahankäytön ja kulutusvalintojen perusteita sekä niihin liittyviä taitoja.
Rahankäytön ja kulutusvalintojen perusteiden soveltaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas erittelee yksilön rahankäytön ja kuluttamisen vaikutuksia lähiyhteisöön, ympäristöön ja yhteiskuntaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas arvioi erilaisia tapoja käyttää rahaa ja kuluttamiseen liittyviä ratkaisuja sekä kertoo, millaisia vaikutuksia hänen kulutuspäätöksillään on muihin ihmisiin ja ympäristöön.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas antaa esimerkkejä kestävästä rahankäytöstä ja kulutusvalintojen vaikutuksista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas antaa esimerkkejä kuluttamisesta ja säästämisestä.

T9 kannustaa oppilasta osallistumaan erilaisten yhteisöjen toimintaan ja harjoittelemaan median käyttöä turvallisella ja yhteiskunnallisesti tiedostavalla tavalla
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii osallistumaan erilaisten yhteisöjen toimintaan ja käyttämään mediaa turvallisella ja yhteiskunnallisesti tiedostavalla tavalla.
Osallistuminen ja mediataidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas arvioi erilaisia median käyttötapoja sekä vaikuttamisen että median turvallisen käytön näkökulmasta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas pohtii median käyttämiseen liittyviä turvallisuusnäkökulmia ja käyttää mediaa yhteiskunnallisen ajattelun ja toiminnan välineenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas antaa esimerkkejä median turvallisesta käyttämisestä ja tunnistaa median käyttöön liittyviä riskejä. Oppilas antaa esimerkkejä tavoista käyttää mediaa yhteiskunnallisen ajattelun ja toiminnan välineinä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas antaa esimerkin median turvallisesta käyttämisestä. Oppilas osaa ohjatusti antaa esimerkin median käyttämisestä yhteiskunnallisen toiminnan välineenä.

Sisällöt

S1 Arkielämä ja oman elämän hallinta

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan yhteiskunnan toimintaan yksilön, perheen ja muiden lähiyhteisöjen näkökulmasta. Pohditaan, kuinka jokainen voi itse vaikuttaa lähiyhteisön turvallisuuteen ja viihtyisyyteen. Lisäksi perehdytään työntekoon, ammatteihin, omaan rahan käyttöön ja talouden hoitoon sekä vastuulliseen kuluttamiseen arjen tilanteissa.

S2 Demokraattinen yhteiskunta

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään erilaisiin oppilasta lähellä oleviin yhteisöihin, niiden jäsenten oikeuksiin ja velvollisuuksiin, sekä harjoitellaan yhteistä päätöksentekoa. Opetuksessa tarkastellaan demokraattisen toiminnan arvoja ja perusperiaatteita kuten ihmisoikeuksia, tasa-arvoa sekä yhdenvertaisuutta. Tutustutaan Suomen eri kulttuureihin ja vähemmistöryhmiin.

S3 Aktiivinen kansalaisuus ja vaikuttaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tarkastellaan ja harjoitellaan käytännössä demokraattisen vaikuttamisen ja yhteiskunnassa toimimisen taitoja, joita tarvitaan erilaisten yhteisöjen vastuullisena ja osallistuvana jäsenenä esimerkiksi luokassa, koulussa, erilaisissa harrastuksissa ja järjestöissä, mediassa sekä taloudellisessa toiminnassa. Harjoitellaan yhteistyötä lähiyhteisön toimijoiden kanssa.

S4 Taloudellinen toiminta

Opetussuunnitelman perusteet

Tarkastellaan taloudellista toimintaa ja sen merkitystä. Perehdytään rahankäyttöön ja ansaitsemiseen, sekä säästämiseen ja kestävään kuluttamiseen. Lisäksi tutustutaan käytännön tilanteiden kautta paikallisen talouden toimintaan, kuten lähiympäristön yrityksiin, työpaikkoihin ja palveluiden tuottajiin.

ePerusteet