Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Formatiivisella ja summatiivisella arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Oppilasta ohjataan arvioinnilla omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppimisen ja osaamisen arviointi kohdistuu kaikkiin opetuksen tavoitteissa määriteltyihin taideoppimisen ulottuvuuksiin. Itsearviointitaitoja ja vertaispalautteen antamisen ja vastaanottamisen taitoja kehitetään osana formatiivista arviointia. Oppimisen ja osaamisen arvioinnissa havainnoidaan oppilaan edistymistä kuvien tuottamisen, vastaanottamisen ja tulkitsemisen taitojen kehittämisessä. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä kehittää ja arvioida oppilaan osaamista kaikissa opetuksen tavoitealueissa jokaisella vuosiluokalla.

Kuvataiteen sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Oppilaan työskentelyn arviointi sisältyy vuosiluokilla 3–6 kuvataiteen lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan sanalliseen arvioon tai arvosanaan.  Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin.

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää opetussuunnitelman perusteissa määriteltyjä kuvataiteen valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut opetussuunnitelman perusteissa asetetut vuosiluokkien 3–6 kuvataiteen tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan vuosiluokille 3–6 asetettujen kuvataiteen tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta.  Kuvataiteen 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin kriteereissä alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arviointi kuvataiteessa vuosiluokilla 3-4

Oppimisen arviointi ja siihen perustuva palaute kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Palautteella tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Oppilasta ohjataan omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppimisen arviointi kohdistuu kaikkiin opetuksen tavoitteissa määriteltyihin taideoppimisen ulottuvuuksiin.

Antaessaan kuvataiteen sanallista arviota tai arvosanaa opettaja arvioi oppilaan osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä havainnoida oppilaan edistymistä kuvien tuottamiseen, vastaanottamiseen ja tulkitsemiseen liittyvien taitojen kehittämisessä. Kolmannen luokan lukuvuosiarviointi toteutetaan sanallisena arviointina (1–5) ja neljännellä luokalla numeroarviointina (4–10).

  • Arviointi perustuu edellä mainittuihin luokkakohtaisiin sisältöalueisiin.

  • Kuvataiteen arvioinnissa painotetaan koko taiteellisen työskentelyn prosessia eli jatkuva arviointi kohdistuu lopputuotoksen ohella ideointiin, luonnosteluun ja työskentelyn eri vaiheisiin.

  • Oppilas arvioi myös itse tätä prosessia sekä omaa oppimistaan. Mahdollisesti myös vertaisarviointia.

  • Materiaalien ja välineiden tarkoituksenmukainen käyttö huomioidaan arvioinnissa.

  • Arviointiin vaikuttaa myös oppilaan yleinen asennoituminen työskentelyyn.

  • Oppimisen arviointi ja siihen perustuva palaute kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa.

  • Oppilasta ohjataan omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen.

Vuosiluokalla 3

Erinomaisesti 5

  • Oppilas on saavuttanut kaikki asetetut tavoitteet.

  • Oppilas kykenee omaksumaan uutta tietoa ja taitoja itsenäisesti sekä hyödyntämään ja soveltamaan oppimaansa.

  • Oppilas osallistuu aktiivisesti ja rakentavasti tuntityöskentelyyn ja on suorittanut annetut tehtävät.

  • Oppilas kykenee arvioimaan omaa työtään ja hyödyntämään tätä tietoa opiskelussaan.

  • Arvioitavat työt painottuvat kiitettäviin arvosanoihin.

Erinomaisesti - hyvin 4

  • Oppilas on pääsääntöisesti saavuttanut asetetut tavoitteet.

  • Oppilas kykenee pääsääntöisesti omaksumaan uutta tietoa ja uusia taitoja itsenäisesti sekä hyödyntämään ja soveltamaan oppimaansa.

  • Oppilas osallistuu pääsääntöisesti aktiivisesti ja rakentavasti tuntityöskentelyyn ja on suorittanut annetut tehtävät.

  • Oppilas kykenee arvioimaan omaa työtään ja hyödyntämään tätä tietoa omassa opiskelussaan

  • Arvioitavat työt painottuvat hyviin tai kiitettäviin arvosanoihin.

Hyvin 3

  • Oppilas on pääsääntöisesti saavuttanut jokaisen tavoitteen. Jonkin osa-alueen erinomainen hallinta voi kompensoida toisen osa-alueen heikompaa hallintaa.

  • Oppilas osaa hyödyntää ja soveltaa omaksuttua tietoa.

  • Oppilas hoitaa annetut tehtävät.

  • Arvioitavat työt painottuvat hyviin arvosanoihin.

Hyvin - tarvitset harjoitusta 2

  • Oppilas on saavuttanut tavoitteet osittain. Jotkut osatavoitteet ovat voineet jäädä toteutumatta.

  • Oppilas kykenee joissain tilanteissa soveltamaan oppimaansa tietoa ja taitoa.

  • Oppilaan osallistuminen tuntityöskentelyyn on ajoittain passiivista ja vaatii aikuisen ohjausta

  • Oppilas huolehtii, että tehtävät tulee tehtyä, mutta töiden valmistuminen ja työhön ryhtyminen vaatii runsaasti ohjausta ja valvontaa

  • Arvioitavat suoritukset painottuvat kohtalaisiin arvosanoihin.

Tarvitset harjoitusta 1 

  • Tavoitteiden saavuttaminen on pääsääntöisesti jäänyt toteutumatta.

  • Oppilas ei pysty soveltamaan oppiaineen kohdalla tietoja ja taitoja.

  • Oppilaan osallistuminen koulutyöhön on pääsääntöisesti passiivista ja vaatii runsaasti aikuisen ohjausta.

  • Tehtävien hoitamisessa on puutteita.

  • Arvioitavat työt painottuvat välttäviin arvosanoihin.

 

Vuosiluokalla 4

Erinomainen 10

  • Oppilas on saavuttanut kaikki asetetut tavoitteet.

  • Oppilas kykenee omaksumaan uutta tietoa ja taitoja itsenäisesti sekä hyödyntämään ja soveltamaan oppimaansa.

  • Oppilas osallistuu aktiivisesti ja rakentavasti tuntityöskentelyyn ja on suorittanut annetut tehtävät.

  • Oppilas kykenee arvioimaan omaa työtään ja hyödyntämään tätä tietoa opiskelussaan.

  • Arvioitavat työt painottuvat kiitettäviin arvosanoihin.

Kiitettävä 9

  • Oppilas on pääsääntöisesti saavuttanut asetetut tavoitteet.

  • Oppilas kykenee pääsääntöisesti omaksumaan uutta tietoa ja uusia taitoja itsenäisesti sekä hyödyntämään ja soveltamaan oppimaansa.

  • Oppilas osallistuu pääsääntöisesti aktiivisesti ja rakentavasti tuntityöskentelyyn ja on suorittanut annetut tehtävät.

  • Oppilas kykenee arvioimaan omaa työtään ja hyödyntämään tätä tietoa omassa opiskelussaan.

  • Arvioitavat työt painottuvat hyviin tai kiitettäviin arvosanoihin.

Hyvä 8

  • Oppilas on pääsääntöisesti saavuttanut jokaisen tavoitteen.

  • Jonkin osa-alueen erinomainen hallinta voi kompensoida toisen osa-alueen heikompaa hallintaa.

  • Oppilas osaa hyödyntää ja soveltaa omaksuttua tietoa.

  • Oppilas hoitaa annetut tehtävät.

  • Arvioitavat työt painottuvat hyviin arvosanoihin.

Tyydyttävä 7

  • Oppilas on saavuttanut tavoitteet osittain. Jotkut osatavoitteet ovat voineet jäädä toteutumatta.

  • Oppilas kykenee jonkin verran soveltamaan oppimaansa tietoa ja taitoa.

  • Oppilaan osallistuminen tuntityöskentelyyn on ajoittain passiivista ja vaatii aikuisen ohjausta.

  • Oppilas huolehtii pääsääntöisesti, että tehtävät tulee tehtyä, mutta töiden valmistuminen ja työhön ryhtyminen vaatii opettajan ohjausta ja valvontaa.

  • Arvioitavat suoritukset painottuvat tyydyttäviin arvosanoihin.

Kohtalainen 6

  • Oppilas on saavuttanut tavoitteet osittain.

  • Jotkut osatavoitteet ovat voineet jäädä toteutumatta.

  • Oppilas kykenee joissain tilanteissa soveltamaan oppimaansa tietoa ja taitoa.

  • Oppilaan osallistuminen tuntityöskentelyyn on ajoittain passiivista ja vaatii aikuisen ohjausta.

  • Oppilas huolehtii, että tehtävät tulee tehtyä, mutta töiden valmistuminen ja työhön ryhtyminen vaatii runsaasti ohjausta ja valvontaa

  • Arvioitavat suoritukset painottuvat kohtalaisiin arvosanoihin.

Välttävä 5

  • Tavoitteiden saavuttaminen on pääsääntöisesti jäänyt toteutumatta.

  • Oppilas ei pysty soveltamaan oppiaineen kohdalla tietoja ja taitoja.

  • Oppilaan osallistuminen koulutyöhön on pääsääntöisesti passiivista ja vaatii runsaasti aikuisen ohjausta.

  • Tehtävien hoitamisessa on puutteita.

  • Arvioitavat suoritukset painottuvat välttäviin arvosanoihin.

 Hylätty 4

  • Oppilas ei saavu paikalle eikä osallistu tuntityöskentelyyn

  • Oppilaalla ei ole suorittanut tehtäviä tai töitä, joita voisi arvioida.

 

Arviointi kuvataiteessa vuosiluokilla 5–6

Oppimisen arviointi ja siihen perustuva palaute kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Palautteella tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointi taitojen kehittymistä. Oppilasta ohjataan omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppimisen arviointi kohdistuu kaikkiin opetuksen tavoitteissa määriteltyihin taideoppimisen ulottuvuuksiin.

Antaessaan kuvataiteen sanallista arviota tai arvosanaa opettaja arvioi oppilaan osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin. Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää kuvataiteen valtakunnallisia arviointikriteereitä. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä havainnoida oppilaan edistymistä kuvien tuottamiseen, vastaanottamiseen ja tulkitsemiseen liittyvien taitojen kehittämisessä.

  • Arviointi perustuu edellä mainittuihin luokkakohtaisiin sisältöalueisiin.

  • Kuvataiteen arvioinnissa painotetaan koko taiteellisen työskentelyn prosessia eli jatkuva arviointi kohdistuu lopputuotoksen ohella ideointiin, luonnosteluun ja työskentelyn eri vaiheisiin.

  • Oppilas arvioi myös itse tätä prosessia sekä omaa oppimistaan. Mahdollisesti myös vertaisarviointia.

  • Materiaalien ja välineiden tarkoituksenmukainen käyttö huomioidaan arvioinnissa.

  • Arviointiin vaikuttaa myös oppilaan yleinen asennoituminen työskentelyyn.

  • Oppimisen arviointi ja siihen perustuva palaute kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa.

  • Oppilasta ohjataan omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen.

Erinomainen 10

  • Oppilas on saavuttanut kaikki asetetut tavoitteet.

  • Oppilas kykenee omaksumaan uutta tietoa ja uusia taitoja itsenäisesti sekä hyödyntämään ja soveltamaan oppimaansa.

  • Oppilas osallistuu aktiivisesti ja rakentavasti tuntityöskentelyyn ja on suorittanut annetut tehtävät.

  • Oppilas kykenee arvioimaan omaa työtään ja hyödyntämään tätä tietoa opiskelussaan.

  • Arvioitavat suoritukset painottuvat kiitettäviin arvosanoihin.

Kiitettävä 9

  • Oppilas on pääsääntöisesti saavuttanut asetetut tavoitteet.

  • Oppilas kykenee pääsääntöisesti omaksumaan uutta tietoa ja uusia taitoja itsenäisesti sekä hyödyntämään ja soveltamaan oppimaansa.

  • Oppilas osallistuu pääsääntöisesti aktiivisesti ja rakentavasti tuntityöskentelyyn ja on suorittanut annetut tehtävät.

  • Oppilas kykenee arvioimaan omaa työtään ja hyödyntämään tätä tietoa omassa opiskelussaan

  • Arvioitavat suoritukset painottuvat hyviin tai kiitettäviin arvosanoihin.

Hyvä 8

  • Oppilas on pääsääntöisesti saavuttanut jokaisen tavoitteen. Jonkin osa-alueen erinomainen hallinta voi kompensoida toisen osa-alueen heikompaa hallintaa.

  • Oppilas osaa hyödyntää ja soveltaa omaksuttua tietoa.

  • Oppilas hoitaa annetut tehtävät.

  • Arvioitavat suoritukset painottuvat hyviin arvosanoihin.

Tyydyttävä 7

  • Oppilas on saavuttanut tavoitteet osittain. Jotkut osatavoitteet ovat voineet jäädä toteutumatta.

  • Oppilas kykenee jonkin verran soveltamaan oppimaansa tietoa ja taitoa.

  • Oppilaan osallistuminen tuntityöskentelyyn on ajoittain passiivista ja vaatii aikuisen ohjausta.

  • Oppilas huolehtii pääsääntöisesti, että tehtävät tulee tehtyä, mutta töiden valmistuminen ja työhön ryhtyminen vaatii opettajan ohjausta ja valvontaa.

  • Arvioitavat suoritukset painottuvat tyydyttäviin arvosanoihin.

Kohtalainen 6

  • Oppilas on saavuttanut tavoitteet osittain. Jotkut osatavoitteet ovat voineet jäädä toteutumatta.

  • Oppilas kykenee joissain tilanteissa soveltamaan oppimaansa tietoa ja taitoa.

  • Oppilaan osallistuminen tuntityöskentelyyn on ajoittain passiivista ja vaatii aikuisen ohjausta

  • Oppilaalla on vaikeuksia huolehtia, että tehtävät tulee tehtyä ja töiden valmistuminen sekä työhön ryhtyminen vaatii  runsaasti ohjausta ja valvontaa.

  • Arvioitavat suoritukset painottuvat kohtalaisiin arvosanoihin.

Välttävä 5

  • Tavoitteiden saavuttaminen on pääsääntöisesti jäänyt toteutumatta.

  • Oppilas ei pysty soveltamaan oppiaineen kohdalla tietoja ja taitoja.

  • Oppilaan osallistuminen koulutyöhön on pääsääntöisesti passiivista ja vaatii runsaasti aikuisen ohjausta.

  • Tehtävien hoitamisessa on puutteita.

  • Arvioitavat suoritukset painottuvat välttäviin arvosanoihin.

Hylätty 4

  • Arvosanan 5 tavoitteet eivät täyty

Arviointi kuvataide-oppiaineessa 6. vuosiluokan päätteeksi

Opetuksen tavoite

 

Sisältöalueet

Opetuksen tavoitteista johdetut oppimisen tavoitteet

Arvioinnin kohteet

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9

Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu

T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja erilaisia kuvallisia välineitä hyödyntäen

S1, S2, S3

Oppilas oppii havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti. Hän käyttää kuvailmaisun välineitä ja keinoja havaitsemisen apuna.

Taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin havainnoiminen

Oppilas tekee ohjatusti havaintoja kokeilemalla jotain kuvallista välinettä.

Oppilas tekee havaintoja käyttämällä joitakin kuvallisia välineitä.

Oppilas osaa tehdä havaintoja eri aistein ja käyttämällä useita kuvallisia välineitä.

Oppilas osaa tehdä monipuolisia havaintoja eri aistein ja käyttämällä tarkoituksenmukaisesti kuvallisia välineitä.

T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan sekä harjoittelemaan näkemystensä perustelemista

S1, S2, S3

Oppilas oppii keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan toisten kanssa. Hän harjoittelee näkemystensä perustelemista yksin ja ryhmän jäsenenä.

Havaintojen ja ajatusten sanallistaminen

Oppilas jakaa ohjatusti jonkin havaintonsa suullisesti tai kirjallisesti.

Oppilas harjoittelee havaintojensa ja ajatustensa ilmaisemista.

Oppilas ilmaisee joitakin havaintojaan ja ajatuksiaan yhteisessä keskustelussa.

Oppilas harjoittelee näkemystensä perustelemista.

Oppilas tuo havaintojaan ja ajatuksiaan aktiivisesti yhteiseen keskusteluun.

Oppilas osaa perustella näkemyksiään.

Oppilas osallistuu yhteiseen keskusteluun oma-aloitteisesti ja muiden näkemyksiä huomioon ottaen.

Oppilas osaa esittää näkemyksiään pääosin selkeästi perustellen.

T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti ja muita tiedon tuottamisen tapoja käyttäen

S1, S2, S3

Oppilas oppii ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti. Hän harjoittelee käyttämään kuvailmaisussaan myös muuta kuin näköaistiin perustuvaa tietoa.

Havaintojen ja ajatusten kuvallinen ilmaiseminen

 

Oppilas ilmaisee ohjatusti havaintojaan ja ajatuksiaan kuvailmaisun välineillä ja keinoilla.

Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan käyttämällä kuvailmaisun välineitä ja keinoja.

Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös jotakin muuta tiedon tuottamisen tapaa.

Oppilas osaa ilmaista havaintojaan ja ajatuksiaan hyödyntämällä monipuolisesti kuvailmaisun välineitä ja keinoja

Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös muita tiedon tuottamisen tapoja.

Oppilas osaa syventää havaintojensa ja ajatustensa ilmaisemista kuvailmaisun välineillä ja keinoilla.

Oppilas hyödyntää kuvailmaisussaan tavoitteellisesti muita tiedon tuottamisen tapoja.

Kuvallinen tuottaminen

T4 ohjata oppilasta käyttämään monipuolisesti erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisun keinoja sekä harjaannuttamaan kuvan tekemisen taitojaan

S1, S2, S3

Oppilas tutustuu erilaisiin kuvailmaisun välineisiin ja keinoihin sekä oppii käyttämään niitä monipuolisesti. Hän oppii harjoittelemaan ja kehittämään kuvan tekemisen taitojaan pitkäjänteisesti.

Kuvailmaisun välineiden ja keinojen käyttäminen

Oppilas kokeilee ohjatusti jonkin materiaalin tai tekniikan käyttöä.

Oppilas kokeilee ja harjoittelee erilaisten kuvailmaisun välineiden ja keinojen käyttöä.

 Oppilas käyttää niistä joitakin tehdessään kuvia.

Oppilas osaa käyttää erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisukeinoja kuvailmaisussaan.

Oppilas kehittää kuvan tekemisen taitojaan.

Oppilas osaa soveltaa erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisukeinoja tarkoituksenmukaisesti kuvallisessa tuottamisessaan.

Oppilas harjaannuttaa kuvan tekemisen taitojaan pääosin tavoitteellisesti.

T5 ohjata oppilasta tavoitteelliseen kuvallisten taitojen kehittämiseen yksin ja yhteistyössä muiden kanssa

S1, S2, S3

Oppilas oppii kehittämään tavoitteellisesti kuvailmaisuaan yksin ja yhteistyössä.

Kuvailmaisun taitojen kehittäminen yksin ja yhteistyössä

Oppilas harjoittelee ohjatusti työskentelyä oman tai yhteisen suunnitelman pohjalta.

Oppilas harjoittelee tavoitteiden asettamista yksin tai yhteistyössä muiden kanssa.

Oppilas kehittää yksittäisiä kuvailmaisun taitojaan tavoitteiden suuntaisesti.

Oppilas osaa asettaa tavoitteita yksin ja yhteistyössä muiden kanssa.

Oppilas kehittää kuvailmaisun taitojaan pääasiallisesti tavoitteiden mukaisesti.

Oppilas osaa asettaa johdonmukaisesti tavoitteita yksin ja yhteistyössä muiden kanssa.

 

Oppilas kehittää kuvailmaisun taitojaan tavoitteiden mukaisesti.

T6 ohjata oppilasta tutustumaan erilaisiin kuvallisen viestinnän tapoihin ja käyttämään kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan

S1, S2, S3

Oppilas oppii käyttämään kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan.

Kuvien avulla vaikuttaminen ja osallistuminen

Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin vaikuttamisen keinoa kuvissaan.

Oppilas harjoittelee ja käyttää joitakin vaikuttamisen keinoja ilmaistessaan näkemyksiään kuvissaan.

Oppilas osaa käyttää vaikuttamisen keinoja ilmaistessaan näkemyksiään kuvissaan.

Oppilas osaa käyttää tavoitteellisesti erilaisia vaikuttamisen keinoja kuvissaan.

Oppilas ilmaisee näkemyksiään kuvissaan ja osallistuu niillä keskusteluun.

Visuaalisen kulttuurin tulkinta

T7 ohjata oppilasta tarkastelemaan kuvia eri lähtökohdista ja eri yhteyksissä sekä pohtimaan todellisuuden ja fiktion suhdetta

S1, S2, S3

Oppilas tarkastelee monipuolisesti erilaisia kuvia. Hän oppii pohtimaan todellisuuden ja fiktion suhdetta.

Kuvien tarkastelu

 

Oppilas tarkastelee ohjatusti kuvia sekä pohtii todellisuuden ja fiktion suhdetta jossakin kuvassa.

Oppilas tarkastelee erilaisia kuvia ja huomioi ohjatusti niiden lähtökohtia ja yhteyksiä.

Oppilas ilmaisee näkemyksiään todellisuuden ja fiktion suhteesta joissakin kuvissa.

Oppilas osaa tarkastella sisällön, muodon ja asiayhteyden vaikutusta erilaisten kuvien tulkintaan.

 Oppilas kertoo todellisuuden ja fiktion suhteesta erilaisissa kuvissa.

 

Oppilas osaa tarkastella monipuolisesti sisällön, muodon ja asiayhteyden vaikutusta erilaisten kuvien tulkintaan.

Oppilas kertoo todellisuuden ja fiktion suhteesta erilaisissa kuvissa perustellen näkemyksiään.

T8 ohjata oppilasta tarkastelemaan taidetta ja muuta visuaalista kulttuuria teoksen, tekijän ja katsojan näkökulmista sekä pohtimaan historiallisten ja kulttuuristen tekijöiden vaikutusta kuviin

S1, S2, S3

Oppilas tarkastelee visuaalisen kulttuurin merkityksiä eri näkökulmista. Hän oppii käyttämään kuvatulkinnan menetelmiä.

 

Kuvatulkinnan menetelmien käyttäminen

Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin kuvatulkinnan menetelmää tarkastellessaan kuvataidetta tai muuta visuaalista kulttuuria.

Oppilas kokeilee ja harjoittelee kuvatulkinnan menetelmiä.

Oppilas käyttää ohjatusti jotakin kuvatulkinnan menetelmää tarkastellessaan kuvataidetta tai muuta visuaalista kulttuuria.

Oppilas osaa käyttää erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä.

Oppilas kertoo kuvista teoksen, tekijän ja katsojan näkökulmista.

Oppilas käyttää tulkintojaan kuvista keskusteltaessa.

Oppilas osaa käyttää tavoitteellisesti kuvatulkinnan menetelmiä tulkitessaan kuvia teoksen, tekijän ja katsojan näkökulmasta.

Oppilas hyödyntää tulkintojaan perustellessaan näkemyksiään kuvista keskusteltaessa.

T9 innostaa oppilasta kokeilemaan eri aikojen ja kulttuurien kuvailmaisun tapoja omissa kuvissaan

S1, S2, S3

Oppilas tutustuu kulttuurisiin kuvailmaisun tapoihin.  Hän oppii käyttämään niitä omassa kuvailmaisussaan.

Kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemus ja käyttäminen

Oppilas tutustuu ja kokeilee ohjatusti jotakin kulttuurista kuvailmaisun tapaa tehdessään kuvia.

 

Oppilas harjoittelee joitakin kulttuurisia kuvailmaisun tapoja kuvissaan ja tehdessään tulkintoja.

Oppilas käyttää erilaisia kulttuurisia kuvailmaisun tapoja kuvissaan ja tehdessään tulkintoja.

Oppilas osaa soveltaa kulttuurisia kuvailmaisun tapoja kuvissaan ja tehdessään tulkintoja.

Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen

T10 ohjata oppilasta keskustelemaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista

S1, S2, S3

Oppilas harjoittelee omien näkemysten esittämistä visuaalisesta kulttuurista ja oppii keskustelemaan siinä ilmenevistä arvoista.

Arvojen tarkasteleminen ja niistä keskusteleminen

Oppilas harjoittelee ohjatusti visuaalisessa kulttuurissa ilmenevien arvojen tarkastelemista ja niistä keskustelemista.

Oppilas ilmaisee ja tuo keskusteluun joitakin näkemyksiään visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.

Oppilas ilmaisee aktiivisesti näkemyksiään visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.

Oppilas ottaa kantaa visuaalisen kulttuurin arvoista käytävään keskusteluun ja perustelee näkemyksiään.

T11 kannustaa oppilasta ottamaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys kuvailmaisun sisältöjä ja toimintatapoja valitessaan

S1, S2, S3

Oppilas ottaa kuvailmaisussaan huomioon kulttuuriseen moninaisuuteen ja kestävään kehitykseen liittyviä näkökulmia.

Kuvailmaisun valinnat omien näkemysten esittämisessä

Oppilas tuo ohjatusti esille jonkin kulttuurisen moninaisuuden tai kestävän kehityksen näkökulman.

 

 

 

Oppilas huomioi joissakin kuvailmaisunsa sisällöissä tai toimintatavoissa kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia.

 

 

Oppilas huomioi kuvailmaisunsa sisällöissä ja toimintatavoissa kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia.

Oppilas kertoo kuvailmaisun valinnoillaan näkemyksistään.

Oppilas huomioi kuvailmaisunsa sisällöissä ja toimintatavoissa tavoitteellisesti kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia.

Hän perustelee näkemyksiään ja ratkaisujaan.

 

Oppiaineelle ei ole määritetty vuosiluokkakohtaisia sisältöjä.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja erilaisia kuvallisia välineitä hyödyntäen
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti. Hän käyttää kuvailmaisun välineitä ja keinoja havaitsemisen apuna.
Taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin havainnoiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tehdä monipuolisia havaintoja eri aistein ja käyttämällä tarkoituksenmukaisesti kuvallisia välineitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tehdä havaintoja eri aistein ja käyttämällä useita kuvallisia välineitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tekee havaintoja käyttämällä joitakin kuvallisia välineitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tekee ohjatusti havaintoja kokeilemalla jotain kuvallista välinettä.

T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan sekä harjoittelemaan näkemystensä perustelemista
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan toisten kanssa. Hän harjoittelee näkemystensä perustelemista yksin ja ryhmän jäsenenä.
Havaintojen ja ajatusten sanallistaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu yhteiseen keskusteluun oma-aloitteisesti ja muiden näkemyksiä huomioon ottaen. Oppilas osaa esittää näkemyksiään pääosin selkeästi perustellen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tuo havaintojaan ja ajatuksiaan aktiivisesti yhteiseen keskusteluun. Oppilas osaa perustella näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee joitakin havaintojaan ja ajatuksiaan yhteisessä keskustelussa. Oppilas harjoittelee näkemystensä perustelemista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas jakaa ohjatusti jonkin havaintonsa suullisesti tai kirjallisesti. Oppilas harjoittelee havaintojensa ja ajatustensa ilmaisemista.

T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti ja muita tiedon tuottamisen tapoja käyttäen
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti. Hän harjoittelee käyttämään kuvailmaisussaan myös muuta kuin näköaistiin perustuvaa tietoa.
Havaintojen ja ajatusten kuvallinen ilmaiseminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa syventää havaintojensa ja ajatustensa ilmaisemista kuvailmaisun välineillä ja keinoilla. Oppilas hyödyntää kuvailmaisussaan tavoitteellisesti muita tiedon tuottamisen tapoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa ilmaista havaintojaan ja ajatuksiaan hyödyntämällä monipuolisesti kuvailmaisun välineitä ja keinoja. Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös muita tiedon tuottamisen tapoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan käyttämällä kuvailmaisun välineitä ja keinoja. Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös jotakin muuta tiedon tuottamisen tapaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ilmaisee ohjatusti havaintojaan ja ajatuksiaan kuvailmaisun välineillä ja keinoilla.

Kuvallinen tuottaminen
T4 ohjata oppilasta käyttämään monipuolisesti erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisun keinoja sekä harjaannuttamaan kuvan tekemisen taitojaan
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu erilaisiin kuvailmaisun välineisiin ja keinoihin sekä oppii käyttämään niitä monipuolisesti. Hän oppii harjoittelemaan ja kehittämään kuvan tekemisen taitojaan pitkäjänteisesti.
Kuvailmaisun välineiden ja keinojen käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa soveltaa erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisukeinoja tarkoituksenmukaisesti kuvallisessa tuottamisessaan. Oppilas harjaannuttaa kuvan tekemisen taitojaan pääosin tavoitteellisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisukeinoja kuvailmaisussaan. Oppilas kehittää kuvan tekemisen taitojaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kokeilee ja harjoittelee erilaisten kuvailmaisun välineiden ja keinojen käyttöä. Oppilas käyttää niistä joitakin tehdessään kuvia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jonkin materiaalin tai tekniikan käyttöä.

T5 ohjata oppilasta tavoitteelliseen kuvallisten taitojen kehittämiseen yksin ja yhteistyössä muiden kanssa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään tavoitteellisesti kuvailmaisuaan yksin ja yhteistyössä.
Kuvailmaisun taitojen kehittäminen yksin ja yhteistyössä

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa asettaa johdonmukaisesti tavoitteita yksin ja yhteistyössä muiden kanssa. Oppilas kehittää kuvailmaisun taitojaan tavoitteiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa asettaa tavoitteita yksin ja yhteistyössä muiden kanssa. Oppilas kehittää kuvailmaisun taitojaan pääasiallisesti tavoitteiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee tavoitteiden asettamista yksin tai yhteistyössä muiden kanssa. Oppilas kehittää yksittäisiä kuvailmaisun taitojaan tavoitteiden suuntaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee ohjatusti työskentelyä oman tai yhteisen suunnitelman pohjalta.

T6 ohjata oppilasta tutustumaan erilaisiin kuvallisen viestinnän tapoihin ja käyttämään kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan.
Kuvien avulla vaikuttaminen ja osallistuminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää tavoitteellisesti erilaisia vaikuttamisen keinoja kuvissaan. Oppilas ilmaisee näkemyksiään kuvissaan ja osallistuu niillä keskusteluun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää vaikuttamisen keinoja ilmaistessaan näkemyksiään kuvissaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee ja käyttää joitakin vaikuttamisen keinoja ilmaistessaan näkemyksiään kuvissaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin vaikuttamisen keinoa kuvissaan.

Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T7 ohjata oppilasta tarkastelemaan kuvia eri lähtökohdista ja eri yhteyksissä sekä pohtimaan todellisuuden ja fiktion suhdetta
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tarkastelee monipuolisesti erilaisia kuvia. Hän oppii pohtimaan todellisuuden ja fiktion suhdetta.
Kuvien tarkastelu

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tarkastella monipuolisesti sisällön, muodon ja asiayhteyden vaikutusta erilaisten kuvien tulkintaan. Oppilas kertoo todellisuuden ja fiktion suhteesta erilaisissa kuvissa perustellen näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tarkastella sisällön, muodon ja asiayhteyden vaikutusta erilaisten kuvien tulkintaan. Oppilas kertoo todellisuuden ja fiktion suhteesta erilaisissa kuvissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tarkastelee erilaisia kuvia ja huomioi ohjatusti niiden lähtökohtia ja yhteyksiä. Oppilas ilmaisee näkemyksiään todellisuuden ja fiktion suhteesta joissakin kuvissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tarkastelee ohjatusti kuvia sekä pohtii todellisuuden ja fiktion suhdetta jossakin kuvassa.

T8 ohjata oppilasta tarkastelemaan taidetta ja muuta visuaalista kulttuuria teoksen, tekijän ja katsojan näkökulmista sekä pohtimaan historiallisten ja kulttuuristen tekijöiden vaikutusta kuviin
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tarkastelee visuaalisen kulttuurin merkityksiä eri näkökulmista. Hän oppii käyttämään kuvatulkinnan menetelmiä.
Kuvatulkinnan menetelmien käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää tavoitteellisesti kuvatulkinnan menetelmiä tulkitessaan kuvia teoksen, tekijän ja katsojan näkökulmasta. Oppilas hyödyntää tulkintojaan perustellessaan näkemyksiään kuvista keskusteltaessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä. Oppilas kertoo kuvista teoksen, tekijän ja katsojan näkökulmista. Oppilas käyttää tulkintojaan kuvista keskusteltaessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kokeilee ja harjoittelee kuvatulkinnan menetelmiä. Oppilas käyttää ohjatusti jotakin kuvatulkinnan menetelmää tarkastellessaan kuvataidetta tai muuta visuaalista kulttuuria.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin kuvatulkinnan menetelmää tarkastellessaan kuvataidetta tai muuta visuaalista kulttuuria.

T9 innostaa oppilasta kokeilemaan eri aikojen ja kulttuurien kuvailmaisun tapoja omissa kuvissaan
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu kulttuurisiin kuvailmaisun tapoihin. Hän oppii käyttämään niitä omassa kuvailmaisussaan.
Kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemus ja käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa soveltaa kulttuurisia kuvailmaisun tapoja kuvissaan ja tehdessään tulkintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää erilaisia kulttuurisia kuvailmaisun tapoja kuvissaan ja tehdessään tulkintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee joitakin kulttuurisia kuvailmaisun tapoja kuvissaan ja tehdessään tulkintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tutustuu ja kokeilee ohjatusti jotakin kulttuurista kuvailmaisun tapaa tehdessään kuvia.

Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T10 ohjata oppilasta keskustelemaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjoittelee omien näkemysten esittämistä visuaalisesta kulttuurista ja oppii keskustelemaan siinä ilmenevistä arvoista.
Arvojen tarkasteleminen ja niistä keskusteleminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas ottaa kantaa visuaalisen kulttuurin arvoista käytävään keskusteluun ja perustelee näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ilmaisee aktiivisesti näkemyksiään visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee ja tuo keskusteluun joitakin näkemyksiään visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee ohjatusti visuaalisessa kulttuurissa ilmenevien arvojen tarkastelemista ja niistä keskustelemista.

T11 kannustaa oppilasta ottamaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys kuvailmaisun sisältöjä ja toimintatapoja valitessaan
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ottaa kuvailmaisussaan huomioon kulttuuriseen moninaisuuteen ja kestävään kehitykseen liittyviä näkökulmia.
Kuvailmaisun valinnat omien näkemysten esittämisessä

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas huomioi kuvailmaisunsa sisällöissä ja toimintatavoissa tavoitteellisesti kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia. Hän perustelee näkemyksiään ja ratkaisujaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas huomioi kuvailmaisunsa sisällöissä ja toimintatavoissa kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia. Oppilas kertoo kuvailmaisun valinnoillaan näkemyksistään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas huomioi joissakin kuvailmaisunsa sisällöissä tai toimintatavoissa kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tuo ohjatusti esille jonkin kulttuurisen moninaisuuden tai kestävän kehityksen näkökulman.

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

S1 Omat kuvakulttuurit: Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaiden kuvakulttuureja tarkastellaan suhteessa muihin kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden osallistumiselle eri yhteisöissä, ympäristöissä ja yhteyksissä.

S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

S2 Ympäristön kuvakulttuurit: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Opetuksen sisältöjä valitaan myös vakiintuneita kuvakulttuureja uudistavista, erilaisten yhteisöjen ja ryhmien tuottamista kuvista ja visuaalisen kulttuurin ilmiöistä. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään oppilaiden laajenevaa elinpiiriä ja medioiden merkitystä yhteiskunnassa.

S3 Taiteen maailmat:

Opetussuunnitelman perusteet

S3 Taiteen maailmat: Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat perehtyvät taiteelle ominaisiin toimintatapoihin, taiteen eri lajeihin sekä erilaisiin käsityksiin taiteesta. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään kulttuuri-identiteetin vaikutusta taiteen tekemiseen ja vastaanottamiseen.

ePerusteet