Liikunta

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla tuetaan monipuolisella, kannustavalla ja ohjaavalla palautteella ja arvioinnilla. Ne tukevat oppilaiden myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Palautteessa ja arvioinnissa otetaan huomioon oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet ja tuetaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet.

Liikunnan arviointi perustuu fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn tavoitteisiin. Arvioinnin kohteina ovat oppiminen (tavoitteet 2–6) ja työskentely (tavoitteet 1 ja 7–10), joten fyysisten kunto-ominaisuuksien tasoa ei käytetä arvioinnin perusteena. Move!-mittausten tuloksia ei käytetä oppilaan arvioinnin perusteina. Arvioinnissa käytetään monipuolisia menetelmiä siten, että oppilailla on mahdollisuus osoittaa parasta osaamistaan. Oppilaita ohjataan itsearviointiin.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona liikunnan opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut liikunnan oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt liikunnan oppimäärän tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on liikunnan oppimäärän tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan liikunnan oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy liikunnan oppimäärän päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Liikunnassa osaaminen kertyy kumuloituvasti aikaisemman osaamisen jatkoksi. Päättöarvioinnin kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arviointi liikunnassa vuosiluokilla 7–9

Tavoitteet

Sisältöalueet

Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Erinomainen 10

Kiitettävä 9

Hyvä 8

Tyydyttävä 7

Kohtalainen 6

Välttävä 5

Hylätty 4

Fyysinen toimintakyky

 

 

T1

Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan aktiivisesti.

Oppilas kokeilee ja harjoittelee erilaisia liikuntamuotoja parhaansa yrittäen.

S1

Työskentely ja yrittäminen

Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja.

Oppilas osallistuu aktiivisesti myös muuhun koululiikuntaan liikuntatuntien ulkopuolella.

Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja.

Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan yleensä aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja.

Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan toisinaan aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja.

Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan joskus aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja.

Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan harvoin aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja.

Oppilas ei osallistu liikuntatuntien toimintaan aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja.

T2

Oppilas havainnoi itseään ja ympäristöään sekä osaa tehdä sen mukaan eri liikuntatilanteissa, kuten leikeissä ja peleissä, tarkoituksenmukaisia ratkaisuja.

S1

Ratkaisujen teko erilaisissa liikuntatilanteissa

Oppilas tekee pääsääntöisesti tarkoituksenmukaisia ratkaisuja erilaisissa liikuntatilanteissa.

Oppilas tekee pääsääntöisesti tarkoituksenmukaisia ratkaisuja erilaisissa liikuntatilanteissa.

Oppilas tekee yleensä tarkoituksenmukaisia ratkaisuja erilaisissa liikuntatilanteissa.

Oppilas tekee toisinaan tarkoituksenmukaisia ratkaisuja erilaisissa liikuntatilanteissa.

Oppilas tekee joskus tarkoituksenmukaisia ratkaisuja erilaisissa liikuntatilanteissa.

Oppilas tekee harvoin tarkoituksenmukaisia ratkaisuja erilaisissa liikuntatilanteissa.

Oppilas ei tee tarkoituksenmukaisia ratkaisuja erilaisissa liikuntatilanteissa.

T3

Oppilas kehittää tasapaino- ja liikkumistaitoaan sekä käyttää, yhdistää ja soveltaa niitä monipuolisesti opetetuissa liikuntamuodoissa.

S1

Motoriset perustaidot (tasapaino- ja liikkumistaidot), eri liikuntamuodoissa

Oppilas osaa erinomaisesti käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Oppilas osaa pääsääntöisesti käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Oppilas osaa yleensä käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Oppilas osaa toisinaan käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Oppilas osaa joskus käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Oppilas osaa harvoin käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Oppilas ei osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

T4

Oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja monipuolisesti erilaisissa liikuntamuodoissa.

S1

Motoriset perustaidot (välineenkäsittelytaidot) eri liikuntamuodoissa

Oppilas osaa erinomaisesti käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Oppilas osaa pääsääntöisesti käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Oppilas osaa yleensä käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Oppilas osaa toisinaan käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Oppilas on joskus kokeillut, yhdistänyt ja soveltanut välineenkäsittelytaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Oppilas osaa harvoin käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Oppilas ei osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

T5

Oppilas osaa arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan ja sen pohjalta kehittää voima-, nopeus-, liikkuvuus- ja kestävyysominaisuuksiaan.

S1

Fyysisten ominaisuuksien arviointi, ylläpito ja kehittäminen

Oppilas osaa pääsääntöisesti arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan ja sen pohjalta kehittää voimaa, nopeutta, liikkuvuutta ja kestävyyttä.

Oppilas osaa pääsääntöisesti arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan ja sen pohjalta kehittää voimaa, nopeutta, liikkuvuutta ja kestävyyttä.

Oppilas osaa yleensä arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan ja sen pohjalta kehittää voimaa, nopeutta, liikkuvuutta ja kestävyyttä.

Oppilas osaa toisinaan arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan ja sen pohjalta kehittää voimaa, nopeutta, liikkuvuutta ja kestävyyttä.

Oppilas osaa joskus arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan ja sen pohjalta kehittää voimaa, nopeutta, liikkuvuutta ja kestävyyttä.

Oppilas osaa harvoin arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan ja sen pohjalta kehittää voimaa, nopeutta, liikkuvuutta ja kestävyyttä.

Oppilas ei osaa arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan ja sen pohjalta kehittää voimaa, nopeutta, liikkuvuutta ja kestävyyttä.

T6

Oppilas osaa uida, pelastautua ja pelastaa vedestä.

S1

Uima- ja vesipelastustaidot

Oppilas hallitsee erinomaisesti perus uimataidon: 50 m kahta uintitapaa käyttäen (joista toinen on selkäuinti) ja 5 m sukellus pinnan alla sekä on harjoitellut vedestä pelastamista.

Oppilas hallitsee kiitettävästi perus uimataidon: 50 m kahta uintitapaa käyttäen (joista toinen on selkäuinti) ja 5 m sukellus pinnan alla sekä on harjoitellut vedestä pelastamista.

Oppilas hallitsee perus uimataidon: 50 m kahta uintitapaa käyttäen (joista toinen on selkäuinti) ja 5 m sukellus pinnan alla sekä on harjoitellut vedestä pelastamista.

Oppilas hallitsee perus uimataidon: 50 m kahta uintitapaa käyttäen (joista toinen on selkäuinti, kastautuminen onnistuu) ja on harjoitellut vedestä pelastamista.

Oppilas on alkeisuimataitoinen (10 m yhdellä uimatavalla ja pinnan alle painautuminen eli kastautuminen)

Oppilas on alkeisuimataitoinen (10 m yhdellä uimatavalla)

Oppilas on uimataidoton

 

T7

Oppilas toimii turvallisesti ja asiallisesti liikuntatunneilla.

Oppilas huolehtii oikeanlaisesta varustautumisesta liikuntatunneille ja henkilökohtaisesta hygieniasta.

S1

Toiminta liikuntatunneilla

Oppilas toimii turvallisesti ja asiallisesti liikuntatunneilla.

Oppilas toimii pääsääntöisesti turvallisesti ja asiallisesti liikuntatunneilla.

Oppilas pyrkii yleensä toimimaan turvallisesti ja asiallisesti liikuntatunneilla.

Oppilas pyrkii toisinaan toimimaan turvallisesti ja asiallisesti liikuntatunneilla.

Oppilas pyrkii joskus toimimaan turvallisesti ja asiallisesti liikuntatunneilla.

Oppilas pyrkii harvoin toimimaan turvallisesti ja asiallisesti liikuntatunneilla.

Oppilas ei pysty toimimaan turvallisesti ja asiallisesti liikuntatunneilla.

 

Päättöarviointi liikunnassa

Opetuksen tavoite

Sisältöalueet

Opetuksen tavoitteista johdetut oppimisen tavoitteet

Arvioinnin kohde

Osaamisen kuvaus arvosanalle 4

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5

Osaamisen kuvaus arvosanalle 6

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9

Osaamisen kuvaus arvosanalle 10

Fyysinen toimintakyky

 

T1 kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan erilaisia liikuntamuotoja ja harjoittelemaan parhaansa yrittäen

S1

Oppilas on fyysisesti aktiivinen, kokeilee erilaisia liikuntamuotoja ja harjoittelee aktiivisesti.

Fyysinen aktiivisuus ja yrittäminen

Oppilas ei yllä arvosanan 5 kriteereihin.

Oppilas osallistuu satunnaisesti ja valikoiden liikuntatuntien toimintaan.

Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan joskus aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja.

Oppilas osallistuu liikuntatunneille ja kokeilee erilaisia liikuntamuotoja.

Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan yleensä aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja. 

Oppilas osallistuu aktiivisesti ja harjoittelee opetettuja liikuntamuotoja.

Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan erittäin aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja. 

 

T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja

S1

Oppilas havainnoi itseään ja ympäristöään eri aistien avulla ja tekee tarkoituksenmukaisia ratkaisuja.

Ratkaisujen teko erilaisissa liikuntatilanteissa

Oppilas ei yllä arvosanan 5 kriteereihin.

Oppilas osaa kertoa joitain havaintojaan ja hyödyntää niitä opettajan auttamana omassa toiminnassaan. 

Oppilas ymmärtää ja osaa kertoa tekemiään havaintoja.

Oppilas ymmärtää ja osaa kertoa tekemiään havaintoja sekä yhdistää niitä toimintaansa.

 

 

 

Oppilas tekee havaintojen pohjalta useimmiten tarkoituksenmukaisia ratkaisuja erilaisissa liikuntatilanteissa.

 

Oppilas valitsee tarkoituksenmukaisia havaintoja ratkaisunteon perustaksi, pystyy perustelemaan ratkaisunsa ja sopeuttaa liikkumistaan niiden mukaan.

Oppilas valitsee tarkoituksenmukaisia havaintoja ratkaisun teon perustaksi, pystyy perustelemaan ja analysoimaan ratkaisunsa ja sopeuttaa liikkumistaan niiden mukaan.

T3 ohjata oppilasta harjoittelun avulla kehittämään tasapaino- ja liikkumistaitojaan, jotta oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa niitä monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä, eri vuodenaikoina ja eri liikuntamuodoissa

S1

Oppilas kehittää tasapaino- ja liikkumistaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.

Motoriset perustaidot (tasapaino- ja liikkumistaidot) eri liikuntamuodoissa

 

Oppilas ei yllä arvosanan 5 kriteereihin.

Oppilas osaa käyttää ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja joissakin opetetuissa liikuntamuodoissa.

Oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja muutamissa opetetuissa liikuntamuodoissa.

Oppilas osaa käyttää ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa.

Oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa.

Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa erinomaisesti.

T4 ohjata oppilasta harjoittelun avulla kehittämään välineenkäsittelytaitojaan, jotta oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa niitä monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä, eri välineillä, eri vuodenaikoina ja eri liikuntamuodoissa

S1

Oppilas kehittää välineenkäsittelytaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.

Motoriset perustaidot (välineenkäsittelytaidot) eri liikuntamuodoissa

 

Oppilas ei yllä arvosanan 5 kriteereihin.

Oppilas osaa käyttää välineenkäsittelytaitoja joissakin opetetuissa liikuntamuodoissa.

Oppilas osaa käyttää välineenkäsittelytaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa.

Oppilas osaa käyttää ja yhdistää välineenkäsittelytaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa.

 

Oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa.

Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa erinomaisesti.

T5 kannustaa ja ohjata oppilasta arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään fyysisiä ominaisuuksiaan: voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta

S1

Oppilas arvioi, ylläpitää ja kehittää fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan.

Fyysisten kunto-ominaisuuksien arviointi, ylläpito ja kehittäminen

Oppilas ei yllä arvosanan 5 kriteereihin.

Oppilas osaa kertoa joitain fyysisten kunto-ominaisuuksien arviointimenetelmiä ja toisen ohjauksessa harjoittaa ominaisuuksiaan. 

Oppilas osaa kertoa useampia fyysisten kunto-ominaisuuksien arviointimenetelmiä ja toisen ohjauksessa harjoittaa ominaisuuksiaan.

Oppilas osaa kertoa ja valita erilaisten fyysisten kunto-ominaisuuksien arviointiin soveltuvia menetelmiä ja harjoittaa omatoimisesti joitain fyysisiä ominaisuuksiaan.

Oppilas osaa arvioida fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan ja sen pohjalta harjoittaa voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta.

Oppilas tunnistaa omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan ja tunnistamisen perusteella osaa ylläpitää ja kehittää fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan.

Oppilas tunnistaa omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan ja tunnistamisen perusteella osaa ylläpitää ja kehittää fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan erinomaisesti.

T6 vahvistaa uima- ja vesipelastustaitoja, jotta oppilas osaa sekä uida että pelastautua ja pelastaa vedestä

S1

Oppilas vahvistaa uima- ja vesipelastustaitojaan.

 

Uima- ja vesipelastustaidot

Oppilas ei yllä arvosanan 5 kriteereihin.

Oppilas osaa uida 10 m

Oppilas osaa uida 25 m

Oppilas ui 50 m käyttäen kahta uintitapaa ja sukeltaa 5 m

Oppilas osaa uida, pelastautua ja pelastaa vedestä (Pohjoismaisen uimataidon kriteeri).

Oppilas osaa uida sujuvasti kahdella uintitavalla sekä pelastautua ja pelastaa vedestä eri tavoilla.

Oppilas osaa uida sujuvasti kolmella uintitavalla sekä pelastautua ja pelastaa vedestä eri tavoilla.

T7 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan

S1

Oppilas toimii tunneilla turvallisesti ja asiallisesti.

 

Toiminnan turvallisuus liikuntatunneilla

Oppilas ei yllä arvosanan 5 kriteereihin.

Oppilas osaa kertoa, miten toimitaan turvallisesti ja asiallisesti, sekä toimii ja varustautuu yleensä ohjeiden mukaan.

Oppilas ymmärtää turvallisuuteen liittyviä riskitekijöitä ja toimii yleensä tunnilla turvallisesti sekä varustautuu yleensä asiallisesti.

Oppilas ymmärtää turvallisuuteen liittyviä riskitekijöitä ja toimii tunnilla turvallisesti sekä varustautuu asiallisesti.

Oppilas toimii turvallisesti ja asiallisesti liikuntatunneilla.

Oppilas toimii turvallisesti ja asiallisesti sekä edistää turvallisuutta liikuntatunneilla.

Oppilas toimii turvallisesti ja asiallisesti sekä edistää ryhmän turvallisuutta liikuntatunneilla.

Sosiaalinen toimintakyky

T8 ohjata oppilasta työskentelemään kaikkien kanssa sekä säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa toiset huomioon ottaen

S2

Oppilas työskentelee kaikkien kanssa ja pystyy säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa.

 

 

 

 

Tunne- ja vuorovaikutustaidot sekä työskentelytaidot

Oppilas ei yllä arvosanan 5 kriteereihin.

Oppilas työskentelee valikoimiensa ihmisten kanssa sekä säätelee toimintaansa ja tunneilmaisuaan niin, että pystyy toimimaan liikuntatilanteissa muiden kanssa.

Oppilas työskentelee kaikkien kanssa opettajan ohjaamana.

Oppilas työskentelee kaikkien kanssa. 

Oppilas työskentelee eri liikuntatilanteissa yhteisesti sovitulla tavalla ja toiset huomioon ottaen.

 

Oppilas työskentelee kaikkien kanssa ja edistää ryhmän toimintaa ja oppimista.

Oppilas työskentelee kannustavasti kaikkien kanssa ja edistää ryhmän toimintaa ja oppimista.

T9 ohjata oppilasta toimimaan reilun pelin periaatteella sekä ottamaan vastuuta yhteisistä oppimistilanteista

S2

Oppilas toimii reilun pelin periaatteiden mukaisesti ja ottaa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.

Vastuun kanto yhteisissä oppimistilanteissa

 

Oppilas ei yllä arvosanan 5 kriteereihin.

Oppilas osaa kertoa reilun pelin periaatteita ja kantaa satunnaisesti vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.

Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja antaa satunnaisesti muille työrauhan.

Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja antaa muille työrauhan.

Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja osoittaa ottavansa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.

Oppilas kantaa vastuuta yhteisestä toiminnasta ja edistää sitä.

Oppilas kantaa aktiivisesti vastuuta yhteisestä toiminnasta ja edistää sitä.

Psyykkinen toimintakyky

 

T10 kannustaa oppilasta ottamaan vastuuta omasta toiminnasta ja vahvistaa oppilaan itsenäisen työskentelyn taitoja

S3

Oppilas ottaa vastuuta omasta toiminnastaan ja osaa työskennellä itsenäisesti.

 

Itsenäisen työskentelyn taidot

Oppilas ei yllä arvosanan 5 kriteereihin.

Oppilas osaa kertoa, miten voi ottaa vastuuta omasta toiminnasta, ja toimii opettajan ohjaamana.

Oppilas ottaa ajoittain vastuuta omasta toiminnastaan ja osaa työskennellä ajoittain itsenäisesti.

Oppilas ottaa vastuuta omasta toiminnastaan ja osaa työskennellä ajoittain itsenäisesti.

Oppilas työskentelee yleensä vastuullisesti ja itsenäisesti.

 

 

Oppilas työskentelee vastuullisesti ja itsenäisesti.

Oppilas työskentelee vastuullisesti ja itsenäisesti ja on itseohjautuva.

 

T11 huolehtia siitä, että oppilaat saavat riittävästi myönteisiä kokemuksia omasta kehosta, pätevyydestä ja yhteisöllisyydestä

S3

 

 

 

Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen. Oppilas oppii pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.

 

 

 

 

 

T12 auttaa oppilasta ymmärtämään riittävän fyysisen aktiivisuuden ja liikunnallisen elämäntavan merkitys kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille

S3

Oppilas oppii ymmärtämään riittävän fyysisen aktiivisuuden ja liikunnallisen elämäntavan merkityksestä kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille.

 

 

Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen. Oppilas oppii pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.

 

 

 

 

 

 

T13 tutustuttaa oppilas yleisten liikuntamuotojen harrastamiseen liittyviin mahdollisuuksiin, tietoihin ja taitoihin, jotta hän saa edellytyksiä löytää itselleen sopivia iloa ja virkistystä tuottavia liikuntaharrastuksia

S3

Oppilas oppii löytämään itselleen sopivia iloa ja virkistystä tuottavia liikuntaharrastuksia.

 

 

Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen. Oppilas oppii pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.

 

 

 

 

 

 

Oppiaineelle ei ole määritetty vuosiluokkakohtaisia sisältöjä.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Fyysinen toimintakyky
T1 kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan erilaisia liikuntamuotoja ja harjoittelemaan parhaansa yrittäen
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas on fyysisesti aktiivinen, kokeilee erilaisia liikuntamuotoja ja harjoittelee aktiivisesti.
Fyysinen aktiivisuus ja yrittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu aktiivisesti ja harjoittelee opetettuja liikuntamuotoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan yleensä aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu liikuntatunneille ja kokeilee erilaisia liikuntamuotoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu satunnaisesti ja valikoiden liikuntatuntien toimintaan.

T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas havainnoi itseään ja ympäristöään eri aistien avulla ja tekee tarkoituksenmukaisia ratkaisuja.
Ratkaisujen teko erilaisissa liikuntatilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas valitsee tarkoituksenmukaisia havaintoja ratkaisunteon perustaksi, pystyy perustelemaan ratkaisunsa ja sopeuttaa liikkumistaan niiden mukaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tekee havaintojen pohjalta useimmiten tarkoituksenmukaisia ratkaisuja erilaisissa liikuntatilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ymmärtää ja osaa kertoa tekemiään havaintoja sekä yhdistää niitä toimintaansa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa joitain havaintojaan ja hyödyntää niitä opettajan auttamana omassa toiminnassaan.

T3 ohjata oppilasta harjoittelun avulla kehittämään tasapaino- ja liikkumistaitojaan, jotta oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa niitä monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä, eri vuodenaikoina ja eri liikuntamuodoissa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää tasapaino- ja liikkumistaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
Motoriset perustaidot (tasapaino- ja liikkumistaidot) eri liikuntamuodoissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja joissakin opetetuissa liikuntamuodoissa.

T4 ohjata oppilasta harjoittelun avulla kehittämään välineenkäsittelytaitojaan, jotta oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa niitä monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä, eri välineillä, eri vuodenaikoina ja eri liikuntamuodoissa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää välineenkäsittelytaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
Motoriset perustaidot (välineenkäsittelytaidot) eri liikuntamuodoissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää välineenkäsittelytaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää välineenkäsittelytaitoja joissakin opetetuissa liikuntamuodoissa.

T5 kannustaa ja ohjata oppilasta arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään fyysisiä ominaisuuksiaan: voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas arvioi, ylläpitää ja kehittää fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan.
Fyysisten kunto-ominaisuuksien arviointi, ylläpito ja kehittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tunnistaa omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan ja tunnistamisen perusteella osaa ylläpitää ja kehittää fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa arvioida fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan ja sen pohjalta harjoittaa voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa ja valita erilaisten fyysisten kunto-ominaisuuksien arviointiin soveltuvia menetelmiä ja harjoittaa omatoimisesti joitain fyysisiä ominaisuuksiaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa joitain fyysisten kunto-ominaisuuksien arviointimenetelmiä ja toisen ohjauksessa harjoittaa ominaisuuksiaan

T6 vahvistaa uima- ja vesipelastustaitoja, jotta oppilas osaa sekä uida että pelastautua ja pelastaa vedestä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas vahvistaa uima- ja vesipelastustaitojaan.
Uima- ja vesipelastustaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa uida sujuvasti kahdella uintitavalla sekä pelastautua ja pelastaa vedestä eri tavoilla

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa uida*, pelastautua ja pelastaa vedestä (*Pohjoismaisen uimataidon kriteeri).

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ui 50 m käyttäen kahta uintitapaa ja sukeltaa 5 m.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa uida 10 m.

T7 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii tunneilla turvallisesti ja asiallisesti.
Toiminnan turvallisuus liikuntatunneilla

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas toimii turvallisesti ja asiallisesti sekä edistää turvallisuutta liikuntatunneilla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas toimii turvallisesti ja asiallisesti liikuntatunneilla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ymmärtää turvallisuuteen liittyviä riskitekijöitä ja toimii tunnilla turvallisesti sekä varustautuu asiallisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa, miten toimitaan turvallisesti ja asiallisesti, sekä toimii ja varustautuu yleensä ohjeiden mukaan.

Sosiaalinen toimintakyky
T8 ohjata oppilasta työskentelemään kaikkien kanssa sekä säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa toiset huomioon ottaen
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas työskentelee kaikkien kanssa ja pystyy säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa.
Tunne- ja vuorovaikutustaidot sekä työskentelytaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee kaikkien kanssa ja edistää ryhmän toimintaa ja oppimista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas työskentelee eri liikuntatilanteissa yhteisesti sovitulla tavalla ja toiset huomioon ottaen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas työskentelee kaikkien kanssa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas työskentelee valikoimiensa ihmisten kanssa sekä säätelee toimintaansa ja tunneilmaisuaan niin, että pystyy toimimaan liikuntatilanteissa muiden kanssa.

T9 ohjata oppilasta toimimaan reilun pelin periaatteella sekä ottamaan vastuuta yhteisistä oppimistilanteista
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii reilun pelin periaatteiden mukaisesti ja ottaa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.
Vastuun kanto yhteisissä oppimistilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kantaa vastuuta yhteisestä toiminnasta ja edistää sitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja osoittaa ottavansa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja antaa muille työrauhan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa reilun pelin periaatteita ja kantaa satunnaisesti vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.

Psyykkinen toimintakyky
T10 kannustaa oppilasta ottamaan vastuuta omasta toiminnasta ja vahvistaa oppilaan itsenäisen työskentelyn taitoja
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ottaa vastuuta omasta toiminnastaan ja osaa työskennellä itsenäisesti.
Itsenäisen työskentelyn taidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee vastuullisesti ja itsenäisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas työskentelee yleensä vastuullisesti ja itsenäisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa vastuuta omasta toiminnastaan ja osaa työskennellä ajoittain itsenäisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa, miten voi ottaa vastuuta omasta toiminnasta, ja toimii opettajan ohjaamana.

T11 huolehtia siitä, että oppilaat saavat riittävästi myönteisiä kokemuksia omasta kehosta, pätevyydestä ja yhteisöllisyydestä
T12 auttaa oppilasta ymmärtämään riittävän fyysisen aktiivisuuden ja liikunnallisen elämäntavan merkitys kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään riittävän fyysisen aktiivisuuden ja liikunnallisen elämäntavan merkityksestä kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille.
T13 tutustuttaa oppilas yleisten liikuntamuotojen harrastamiseen liittyviin mahdollisuuksiin, tietoihin ja taitoihin, jotta hän saa edellytyksiä löytää itselleen sopivia iloa ja virkistystä tuottavia liikuntaharrastuksia
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii löytämään itselleen sopivia iloa ja virkistystä tuottavia liikuntaharrastuksia.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Sisällöt

S1 Fyysinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Liikunnan opetukseen valitaan havainto- ja ratkaisuntekotaitoja ja niiden soveltamista monipuolisesti kehittäviä turvallisia tehtäviä (kuten liikuntaleikit ja pallopelit). Tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja vahvistetaan liikuntamuotojen (kuten jää-, lumi-, luonto-, perus-, musiikki- ja tanssiliikunta sekä palloilut ja voimistelut) ja liikuntalajien avulla monipuolisesti eri vuodenaikoina ja erilaisissa oppimisympäristöissä. Liikunnan opetukseen kuuluu uinnin, vesiliikunnan ja vesipelastuksen opetusta.

Monipuoliset tehtävät, leikit, harjoitteet ja pelit mahdollistavat osallisuuden, pätevyyden, itsenäisyyden sekä kehollisen ilmaisun ja esteettisyyden kokemuksia. Liikunnan opetukseen valitaan tehtäviä, joilla opetellaan harjoittelemaan voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta. Liikuntatehtävien avulla oppilaat oppivat arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään omaa fyysistä toimintakykyään. Valtakunnallisen fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä Move!:n mittaukset tehdään niin, että ne tukevat 8. vuosiluokalla koulussa järjestettäviä laajoja terveystarkastuksia.

S2 Sosiaalinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Liikuntatehtävien avulla oppilaat oppivat arvioimaan ja kehittämään omaa sosiaalista toimintakykyään. Liikunnan opetukseen valitaan erilaisia pari- ja ryhmätehtäviä, leikkejä, harjoituksia ja pelejä, joissa opitaan ottamaan toiset huomioon sekä auttamaan ja avustamaan muita. Tehtävien myötä opitaan vastuun ottamista yhteisistä asioista ja niiden järjestelyistä sekä säännöistä. Myönteistä yhteisöllisyyttä lisätään ryhmätehtävillä.

S3 Psyykkinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Liikunnan opetuksessa käytetään tehtäviä, joissa opitaan pitkäjännitteisesti ponnistelemaan yksin ja yhdessä muiden kanssa tavoitteen saavuttamiseksi. Erilaisilla tehtävillä harjoitellaan vastuun ottamista. Iloa ja virkistystä tuottavilla liikuntatehtävillä edistetään myönteisten tunteiden kokemista, jotka vahvistavat pätevyyden kokemuksia ja myönteistä minäkäsitystä. Opetuksen yhteydessä annetaan tietoa liikunnan merkityksestä kasvulle ja kehitykselle, tutustutaan harjoittelun periaatteisiin sekä annetaan tietoa liikunnan harrastusmahdollisuuksista ja toimintatavoista eri liikuntamuodoissa.

ePerusteet