Opetuksen tavoite | Sisältöalueet | Opetuksen tavoitteista johdetut oppimisen tavoitteet | Arvioinnin kohde | Osaamisen kuvaus arvosanalle 4 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 5 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 6 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 7 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 8 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 9 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 10 |
Fyysinen toimintakyky | |
T1 kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan erilaisia liikuntamuotoja ja harjoittelemaan parhaansa yrittäen | S1 | Oppilas on fyysisesti aktiivinen, kokeilee erilaisia liikuntamuotoja ja harjoittelee aktiivisesti. | Fyysinen aktiivisuus ja yrittäminen | Oppilas ei yllä arvosanan 5 kriteereihin. | Oppilas osallistuu satunnaisesti ja valikoiden liikuntatuntien toimintaan. | Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan joskus aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja. | Oppilas osallistuu liikuntatunneille ja kokeilee erilaisia liikuntamuotoja. | Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan yleensä aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja. | Oppilas osallistuu aktiivisesti ja harjoittelee opetettuja liikuntamuotoja. | Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan erittäin aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja. |
T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja | S1 | Oppilas havainnoi itseään ja ympäristöään eri aistien avulla ja tekee tarkoituksenmukaisia ratkaisuja. | Ratkaisujen teko erilaisissa liikuntatilanteissa | Oppilas ei yllä arvosanan 5 kriteereihin. | Oppilas osaa kertoa joitain havaintojaan ja hyödyntää niitä opettajan auttamana omassa toiminnassaan. | Oppilas ymmärtää ja osaa kertoa tekemiään havaintoja. | Oppilas ymmärtää ja osaa kertoa tekemiään havaintoja sekä yhdistää niitä toimintaansa. | Oppilas tekee havaintojen pohjalta useimmiten tarkoituksenmukaisia ratkaisuja erilaisissa liikuntatilanteissa. | Oppilas valitsee tarkoituksenmukaisia havaintoja ratkaisunteon perustaksi, pystyy perustelemaan ratkaisunsa ja sopeuttaa liikkumistaan niiden mukaan. | Oppilas valitsee tarkoituksenmukaisia havaintoja ratkaisun teon perustaksi, pystyy perustelemaan ja analysoimaan ratkaisunsa ja sopeuttaa liikkumistaan niiden mukaan. |
T3 ohjata oppilasta harjoittelun avulla kehittämään tasapaino- ja liikkumistaitojaan, jotta oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa niitä monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä, eri vuodenaikoina ja eri liikuntamuodoissa | S1 | Oppilas kehittää tasapaino- ja liikkumistaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä. | Motoriset perustaidot (tasapaino- ja liikkumistaidot) eri liikuntamuodoissa | Oppilas ei yllä arvosanan 5 kriteereihin. | Oppilas osaa käyttää ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja joissakin opetetuissa liikuntamuodoissa. | Oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja muutamissa opetetuissa liikuntamuodoissa. | Oppilas osaa käyttää ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa. | Oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa. | Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa. | Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa erinomaisesti. |
T4 ohjata oppilasta harjoittelun avulla kehittämään välineenkäsittelytaitojaan, jotta oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa niitä monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä, eri välineillä, eri vuodenaikoina ja eri liikuntamuodoissa | S1 | Oppilas kehittää välineenkäsittelytaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä. | Motoriset perustaidot (välineenkäsittelytaidot) eri liikuntamuodoissa | Oppilas ei yllä arvosanan 5 kriteereihin. | Oppilas osaa käyttää välineenkäsittelytaitoja joissakin opetetuissa liikuntamuodoissa. | Oppilas osaa käyttää välineenkäsittelytaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa. | Oppilas osaa käyttää ja yhdistää välineenkäsittelytaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa. | Oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa. | Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa. | Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa erinomaisesti. |
T5 kannustaa ja ohjata oppilasta arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään fyysisiä ominaisuuksiaan: voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta | S1 | Oppilas arvioi, ylläpitää ja kehittää fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan. | Fyysisten kunto-ominaisuuksien arviointi, ylläpito ja kehittäminen | Oppilas ei yllä arvosanan 5 kriteereihin. | Oppilas osaa kertoa joitain fyysisten kunto-ominaisuuksien arviointimenetelmiä ja toisen ohjauksessa harjoittaa ominaisuuksiaan. | Oppilas osaa kertoa useampia fyysisten kunto-ominaisuuksien arviointimenetelmiä ja toisen ohjauksessa harjoittaa ominaisuuksiaan. | Oppilas osaa kertoa ja valita erilaisten fyysisten kunto-ominaisuuksien arviointiin soveltuvia menetelmiä ja harjoittaa omatoimisesti joitain fyysisiä ominaisuuksiaan. | Oppilas osaa arvioida fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan ja sen pohjalta harjoittaa voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta. | Oppilas tunnistaa omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan ja tunnistamisen perusteella osaa ylläpitää ja kehittää fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan. | Oppilas tunnistaa omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan ja tunnistamisen perusteella osaa ylläpitää ja kehittää fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan erinomaisesti. |
T6 vahvistaa uima- ja vesipelastustaitoja, jotta oppilas osaa sekä uida että pelastautua ja pelastaa vedestä | S1 | Oppilas vahvistaa uima- ja vesipelastustaitojaan. | Uima- ja vesipelastustaidot | Oppilas ei yllä arvosanan 5 kriteereihin. | Oppilas osaa uida 10 m | Oppilas osaa uida 25 m | Oppilas ui 50 m käyttäen kahta uintitapaa ja sukeltaa 5 m | Oppilas osaa uida, pelastautua ja pelastaa vedestä (Pohjoismaisen uimataidon kriteeri). | Oppilas osaa uida sujuvasti kahdella uintitavalla sekä pelastautua ja pelastaa vedestä eri tavoilla. | Oppilas osaa uida sujuvasti kolmella uintitavalla sekä pelastautua ja pelastaa vedestä eri tavoilla. |
T7 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan | S1 | Oppilas toimii tunneilla turvallisesti ja asiallisesti. | Toiminnan turvallisuus liikuntatunneilla | Oppilas ei yllä arvosanan 5 kriteereihin. | Oppilas osaa kertoa, miten toimitaan turvallisesti ja asiallisesti, sekä toimii ja varustautuu yleensä ohjeiden mukaan. | Oppilas ymmärtää turvallisuuteen liittyviä riskitekijöitä ja toimii yleensä tunnilla turvallisesti sekä varustautuu yleensä asiallisesti. | Oppilas ymmärtää turvallisuuteen liittyviä riskitekijöitä ja toimii tunnilla turvallisesti sekä varustautuu asiallisesti. | Oppilas toimii turvallisesti ja asiallisesti liikuntatunneilla. | Oppilas toimii turvallisesti ja asiallisesti sekä edistää turvallisuutta liikuntatunneilla. | Oppilas toimii turvallisesti ja asiallisesti sekä edistää ryhmän turvallisuutta liikuntatunneilla. |