Opetuksen tavoite | Sisältöalueet | Opetuksen tavoitteista johdetut oppimisen tavoitteet | Arvioinnin kohteet | Osaamisen kuvaus arvosanalle 5 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 7 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 8 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 9 |
Fyysinen toimintakyky |
T1 kannustaa oppilaita fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan erilaisia liikuntatehtäviä ja harjoittelemaan parhaansa yrittäen | S1 | Oppilas on fyysisesti aktiivinen, kokeilee erilaisia liikuntamuotoja ja harjoittelee aktiivisesti. | Fyysinen aktiivisuus ja yrittäminen | Oppilas toimii liikuntatunneilla satunnaisesti ja valikoiden. | Oppilas toimii liikuntatunneilla kokeillen erilaisia liikuntamuotoja. | Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan yleensä aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntatehtäviä. | Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan aktiivisesti ja harjoittelee opetettuja liikuntamuotoja. |
T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja | S1 | Oppilas havainnoi itseään ja ympäristöään eri aistien avulla ja tekee tarkoituksenmukaisia ratkaisuja suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan. | Ratkaisujen teko erilaisissa liikuntatilanteissa | Oppilas osaa ilmaista havaintojaan opettajan ohjaamana sekä hyödyntää niitä omassa toiminnassaan. | Oppilas osaa ilmaista havaintojaan sekä hyödyntää niitä toiminnassaan. | Oppilas tekee eri liikuntatilanteissa, kuten leikeissä ja peleissä, useimmiten tarkoituksenmukaisia ratkaisuja. | Oppilas sopeuttaa liikkumistaan ja tekee tarkoituksenmukaisia ratkaisuja havaintojensa mukaan. |
T3 ohjata oppilasta sekä vahvistamaan tasapaino- ja liikkumistaitojaan että soveltamaan niitä monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä, eri vuodenaikoina sekä eri tilanteissa | S1 | Oppilas kehittää tasapaino- ja liikkumistaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä. | Motoristen perustaitojen (tasapaino- ja liikkumistaidot) käyttäminen eri liikuntamuodoissa | Oppilas osaa käyttää ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja joissakin oppimisympäristöissä ja opetetuissa liikuntamuodoissa | Oppilas osaa käyttää ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja useimmissa oppimisympäristöissä ja opetetuissa liikuntamuodoissa | Oppilas osaa tasapainoilla ja liikkua erilaisissa oppimisympäristöissä. | Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja monipuolisissa oppimisympäristöissä. |
T4 ohjata oppilasta sekä vahvistamaan että soveltamaan välineenkäsittelytaitojaan monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä käyttämällä erilaisia välineitä eri vuodenaikoina erilaisissa tilanteissa | S1 | Oppilas kehittää välineenkäsittelytaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä. | Motoristen perustaitojen (välineenkäsittelytaidot) käyttäminen eri liikuntamuodoissa | Oppilas osaa käyttää välineenkäsittelytaitoja joissakin oppimisympäristöissä ja opetetuissa liikuntamuodoissa. | Oppilas osaa käyttää ja yhdistää välineenkäsittelytaitoja useimmissa oppimisympäristöissä ja opetetuissa liikuntamuodoissa. | Oppilas osaa käsitellä erilaisia liikuntavälineitä erilaisissa oppimisympäristöissä. | Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja monipuolisissa oppimisympäristöissä. |
T5 kannustaa ja ohjata oppilasta arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään fyysisiä ominaisuuksiaan: nopeutta, liikkuvuutta, kestävyyttä ja voimaa | S1 | Oppilas oppii arvioimaan ja kehittämään fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan. | Fyysisten ominaisuuksien arviointi, ylläpito ja kehittäminen | Oppilas osaa harjoittaa fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan opettajan ohjaamana. | Oppilas osaa kertoa, millä tavalla fyysisiä kunto-ominaisuuksia voi mitata ja osaa harjoittaa joitain fyysisiä ominaisuuksiaan. | Oppilas osaa arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan ja harjoittaa nopeutta, liikkuvuutta, kestävyyttä ja voimaa. | Oppilas osaa arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan, asettaa omia tavoitteita sekä kehittää fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan. |
T6 opettaa uimataito, jotta oppilas pystyy liikkumaan vedessä ja pelastautumaan vedestä | S1 | Oppilas pystyy liikkumaan vedessä ja pelastautumaan vedestä. | Uima- ja pelastautumistaidot | Oppilas osaa uida 10 m | Oppilas osaa uida 50 m ja hypätä uintisyvyiseen veteen. | Oppilas on perusuimataitoinen (osaa uida 50 metriä kahta uintitapaa käyttäen ja sukeltaa 5 metriä pinnan alla). | Oppilas osaa uida 100 m kahta uintitapaa käyttäen sekä pelastautua vedestä. |
T7 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan liikuntatunneilla | S1 | Oppilas toimii tunneilla turvallisesti ja asiallisesti. | Toiminnan turvallisuus liikuntatunneilla | Oppilas osaa ilmaista, miten toimitaan turvallisesti, sekä toimii ja varustautuu yleensä opettajan ohjeiden mukaan. | Oppilas ymmärtää turvallisuuteen liittyviä riskitekijöitä ja pyrkii toimimaan turvallisesti ja asiallisesti. | Oppilas osaa ottaa huomioon mahdolliset vaaratilanteet liikuntatunneilla sekä pyrkii toimimaan turvallisesti ja asiallisesti. | Oppilas toimii turvallisesti ja asiallisesti sekä edistää turvallisuutta liikuntatunneilla. |
Sosiaalinen toimintakyky |
T8 ohjata oppilasta työskentelemään kaikkien kanssa sekä säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa toiset huomioon ottaen | S2 | Oppilas työskentelee kaikkien kanssa ja pystyy säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa. | Tunne- ja vuorovaikutustaidot sekä työskentelytaidot | Oppilas työskentelee valikoimiensa ihmisten kanssa sekä säätelee toimintaansa ja tunneilmaisuaan niin, että pystyy opettajan ohjaamana toimimaan liikuntatilanteissa muiden kanssa. | Oppilas työskentelee valikoimatta kaikkien kanssa sekä toimii useimmiten yhteisesti sovitulla tavalla. | Oppilas osaa toimia eri liikuntatilanteissa yhteisesti sovitulla tavalla. | Oppilas työskentelee kaikkien kanssa ja edistää ryhmän toimintaa ja oppimista. |
T9 ohjata oppilasta toimimaan reilun pelin periaatteella sekä kantamaan vastuuta yhteisistä oppimistilanteista | S2 | Oppilas toimii reilun pelin periaatteiden mukaisesti ja ottaa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista. | Vastuunkanto yhteisissä oppimistilanteissa | Oppilas osaa ilmaista reilun pelin periaatteita ja kantaa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista opettajan ohjaamana. | Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja antaa muille työrauhan. | Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja osoittaa pyrkivänsä vastuullisuuteen yhteisissä oppimistilanteissa. | Oppilas kantaa vastuuta yhteisestä toiminnasta ja pyrkii edistämään sitä. |
Psyykkinen toimintakyky |
T10 kannustaa oppilasta ottamaan vastuuta omasta toiminnasta ja vahvistaa itsenäisen työskentelyn taitoja | S3 | Oppilas ottaa vastuuta omasta toiminnastaan ja osaa työskennellä itsenäisesti. | Itsenäisen työskentelyn taidot | Oppilas osaa ilmaista, miten voi ottaa vastuuta omasta toiminnasta, ja toimii yleensä opettajan ohjaamana. | Oppilas ottaa vastuuta omasta toiminnastaan ja osaa työskennellä ajoittain itsenäisesti. | Oppilas osaa yleensä työskennellä vastuullisesti ja itsenäisesti. | Oppilas työskentelee vastuullisesti ja itsenäisesti. |
T11 huolehtia siitä, että oppilaat saavat riittävästi myönteisiä kokemuksia omasta kehosta, pätevyydestä ja yhteisöllisyydestä | S3 | | | Ei vaikuta arvosanan muodostamiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. | | | |