Opetuksen tavoite | Sisältöalueet | Opetuksen tavoitteista johdetut oppimisen tavoitteet | Arvioinnin kohteet | Osaamisen kuvaus arvosanalle 5 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 7 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 8 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 9 |
Merkitys, arvot ja asenteet |
T1 ohjata oppilasta kiinnostumaan historiasta tiedonalana ja identiteettiä rakentavana oppiaineena | S1–S5 | Oppilas kiinnostuu historiasta tiedonalana ja sen merkityksestä identiteetille. | | Motivaation kehittymistä ei käytetä arvosanan muodostamisen perusteena. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. | | | |
Tiedon hankkiminen menneisyydestä |
T2 johdattaa oppilasta tunnistamaan erilaisia historian lähteitä | S1–S5 | Oppilas tunnistaa erilaisia historian lähteitä. | Historian tietolähteiden tunnistaminen | Oppilas tunnistaa joitakin historian lähteitä. | Oppilas antaa esimerkkejä historian alkuperäislähteistä opiskeltavilta aikakausilta. | Oppilas antaa esimerkin, miten alkuperäislähde eroaa toisen käden lähteestä. | Oppilas antaa esimerkkejä, miten alkuperäislähteet eroavat toisen käden lähteistä opiskeltavilla aikakausilla. |
T3 ohjata oppilasta havaitsemaan historiatiedon tulkinnallisuuden | S1–S5 | Oppilas havaitsee historiatiedon tulkinnallisuuden. | Historiatiedon tulkinnallisuuden havaitseminen | Oppilas antaa esimerkkejä historian faktoista. | Oppilas antaa esimerkkejä historian faktoista ja tulkinnoista. | Oppilas tunnistaa, että samasta tapahtumasta tai ilmiöstä voi olla erilaisia tulkintoja. | Oppilas antaa esimerkkejä samaan tapahtumaan tai ilmiöön liittyvistä erilaisista tulkinnoista. |
Historian ilmiöiden ymmärtäminen |
T4 auttaa oppilasta ymmärtämään erilaisia tapoja jakaa historia aikakausiin sekä käyttämään niihin liittyviä historiallisia käsitteitä | S1–S5 | Oppilas ymmärtää tapoja jakaa historia aikakausiin ja niihin liittyviä käsitteitä. | Kronologian ymmärrys | Oppilas tunnistaa keskeisiä historiaan liittyviä ajan jäsentämismuotoja (vanha aika, keskiaika, uusi aika; esihistoria, historia; eaa, jaa). | Oppilas nimeää keskeisiä historiaan liittyviä ajan jäsentämismuotoja ja sijoittaa eri aikakausien tapahtumia aikajärjestykseen. | Oppilas käyttää keskeisiä historiaan liittyviä ajan jäsentämismuotoja sekä antaa esimerkkejä eri aikakausien yhteiskunnille ominaisista piirteistä. | Oppilas kuvailee asioita, joiden perusteella tehdään historiallisia aikakausijakoja. |
T5 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisen toiminnan motiiveja | S1–S5 | Oppilas ymmärtää ihmisen toiminnan motiiveja erilaisissa historiallisissa tilanteissa. | Historiallinen empatia | Oppilas tunnistaa, että ihmisillä on ollut erilaisia motiiveja toiminnalleen. | Oppilas antaa esimerkkejä menneisyyden ihmisten toiminnan motiiveista. | Oppilas asettautuu menneen ajan ihmisen asemaan ja nimeää tämän toiminnan motiiveja. | Oppilas asettautuu menneen ajan ihmisen asemaan ja tarkastelee, miten hänen yhteiskunnallinen asemansa vaikuttaa hänen toimintaansa. |
T6 johdattaa oppilasta hahmottamaan erilaisia syitä ja seurauksia historian tapahtumille ja ilmiöille | S1–S5 | Oppilas tunnistaa historiallisille tapahtumille ja ilmiöille syitä ja seurauksia. | Syy- ja seuraussuhteiden hahmottaminen historiassa | Oppilas tunnistaa yksittäisen syyn tai seurauksen menneisyydessä tapahtuneelle asialle. | Oppilas tunnistaa yksittäisen syyn ja siitä johtuvan seurauksen menneisyydessä tapahtuneille asioille. | Oppilas tunnistaa syitä ja seurauksia menneisyydessä tapahtuneille asioille. | Oppilas tunnistaa erilaisia syitä (suoria ja epäsuoria) ja seurauksia (lyhyt- ja pitkäkestoisia) menneisyydessä tapahtuneille asioille. |
T7 auttaa oppilasta tunnistamaan muutoksia oman perheen tai yhteisön historiassa sekä ymmärtämään, miten samat muutokset ovat voineet tarkoittaa eri asioita eri ihmisille | S1–S5 | Oppilas tunnistaa muutoksia ja niiden merkityksiä eri ihmisille ja ymmärtää, miten samat muutokset ovat voineet tarkoittaa eri asioita eri ihmisille. | Muutoksen hahmottaminen | Oppilas tunnistaa asioita, jotka ovat muuttuneet. | Oppilas tunnistaa muutoksia menneisyydessä ja antaa esimerkin muutoksen merkityksestä eri ihmisille. | Oppilas kuvailee esimerkkien avulla, miten muutos ei ole merkinnyt samaa eri ihmisryhmille. | Oppilas antaa esimerkkejä tilanteista, joissa eri ihmisille tai ihmisryhmille muutos ei ole sama asia kuin edistys. |
T8 harjaannuttaa oppilasta hahmottamaan jatkuvuuksia historiassa | S1–S5 | Oppilas hahmottaa jatkuvuuksia historiassa. | Jatkuvuuden tunnistaminen | Oppilas tunnistaa jonkin menneisyyden asian näkymisen tässä päivässä. | Oppilas nimeää asioita, joissa näkyy jatkuvuutta aikakaudesta toiseen. | Oppilas kuvailee asioiden jatkuvuutta menneisyydessä. | Oppilas kertoo syitä, miksi jokin asia ei ole muuttunut eri aikoina. |
Historiallisen tiedon käyttäminen |
T9 ohjata oppilasta esittämään muutoksille syitä | S1–S5 | Oppilas osaa esittää muutokselle syitä. | Syy- ja seuraussuhteen kuvaileminen | Oppilas osoittaa jonkin syyn muutokseen. | Oppilas antaa esimerkkejä muutokseen johtaneista syistä. | Oppilas kuvailee suorien ja epäsuorien syiden vaikutuksia muutokseen. | Oppilas vertailee erilaisten syiden vaikutuksia muutokseen. |
T10 ohjata oppilasta selittämään, miten tulkinnat saattavat muuttua uusien lähteiden tai tarkastelutapojen myötä | S1–S5 | Oppilas osaa selittää, miten tulkinnat menneisyydestä saattavat muuttua uusien lähteiden tai tarkastelutapojen myötä. | Tulkintojen selittäminen | Oppilas kertoo esimerkin tilanteesta, josta on erilaisia tulkintoja. | Oppilas selittää yhden esimerkin avulla, miten uudet lähteet saattavat muuttaa historian tapahtuman tai ilmiön tulkintaa. | Oppilas selittää esimerkkien avulla, miten uudet lähteet ja tarkastelutavat saattavat muuttaa historian tulkintoja. | Oppilas vertailee samasta historian tapahtumasta tai ilmiöstä tehtyjä tulkintoja ja kertoo, miten lähteiden valinta vaikuttaa tulkintaan. |
T11 ohjata oppilasta selittämään ihmisen toimintaa | S1–S5 | Oppilas selittää ihmisen toiminnan tarkoitusperiä. | Ihmisen toiminnan selittäminen | Oppilas osoittaa, miten jokin ihmisen toiminnan motiivi näkyy tämän toiminnassa. | Oppilas kuvailee mahdollisia syitä menneisyyden ihmisen toiminnalle. | Oppilas esittää kuvauksen käsiteltävästä asiasta siten, että hän selittää tapahtuman tai ilmiön yksittäisen toimijan kannalta. | Oppilas analysoi ihmisten toiminnan motiiveja ja esittää kuvauksen siitä, miten yhteiskunnallinen asema vaikuttaa ihmisten toimintaan. |