Geografisk kunskap och förståelse |
M1 stödja eleven att skapa en strukturerad kartbild av jordklotet
Lokal precisering
Eleven kan tolka och analysera temakartor.
Eleven känner till centrala områdens, länders och städers placering på världskartan.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uppfatta kartbilden av jordklotet och dess grundläggande karaktäristiska drag. Eleven lär sig läget och namnen på centrala platser.
|
Förmåga att uppfatta jordklotets kartbild och känna till centrala ortnamn
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan använda huvuddragen i en kartbild ändamålsenligt, som att tillämpa platsernas geografiska läge och namn för att beskriva och förklara geografiska fenomen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan huvuddragen i en kartbild av jordklotet, såsom bergskedjor, halvöar, sund, havsområden samt känner till de centrala platsernas geografiska läge och ortnamn.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan benämna några städer och centrala platser i Finland samt länder i Europa och övriga världen samt känner till de nämnda platsernas och ländernas geografiska läge.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan berätta om skillnaden mellan en världsdel och ett land.
Eleven benämner världshaven och världsdelarna på kartan.
|
M3 handleda eleven att undersöka kulturgeografiska fenomen och kulturlandskap samt att förstå olika kulturer, näringsgrenar och människors liv i Finland och i olika områden i världen
Lokal precisering
Eleven kan beskriva likheter och särdrag i olika kulturkretsar i världen och i olika delar av Europa.
Eleven kan förklara hur och varför olika näringsgrenar varierar på olika håll i världen.
Eleven kan redogöra för centrala kulturgeografiska fenomen och kulturlandskap i Europa och i världen.
Eleven kan förklara genom att ge exempel på hur och varför människans levnadsförhållanden varierar mellan olika områden på jorden.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig effekterna av kulturgeografiska fenomen. Eleven lär sig variationerna i kulturella drag och kulturlandskap i Finland och i olika områden i världen.
|
Kännedom om kulturgeografiska fenomen
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan förklara olika kulturgeografiska fenomen i Finland och i andra delar av världen samt motivera de faktorer som bidragit till deras uppkomst.
Eleven beskriver variationen i kulturernas särdrag i Finland och i andra delar av världen.
Eleven förklarar vilka faktorer som bidrar till uppkomsten av kulturlandskap i Finland och i andra delar av världen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om kulturgeografiska fenomen i Finland och i andra delar av världen.
Eleven berättar om vilka faktorer som påverkar kulturernas särdrag på olika områden.
Eleven jämför kulturlandskap i olika områden.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan benämna och ge exempel på kulturgeografiska fenomen i Finland och i övriga världen.
Eleven nämner några faktorer som inverkar på kulturernas särdrag.
Eleven beskriver olika kulturlandskap.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan benämna några kulturgeografiska fenomen som befolkning, näringar, trafikformer och turism i Finland och i övriga världen.
|
M4 uppmuntra eleven att reflektera över samspelet mellan människan och naturen samt att förstå betydelsen av en hållbar användning av naturresurser
Lokal precisering
Eleven förstår hur naturgeografiska förhållanden påverkar mänsklig verksamhet på olika håll i världen.
Eleven kan redogöra för hurudan inverkan mänsklig verksamhet har på naturen i olika områden på jorden.
Eleven förstår vad en hållbar användning av naturresurser innebär.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig samspelet mellan människans verksamhet och naturen. Eleven förstår betydelsen av att bruka naturresurser hållbart.
|
Insikt om samspelet mellan naturen och människan samt hållbart bruk av naturresurser
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan förklara hur naturmiljön påverkar människans verksamhet samt nämner regionala exempel på det.
Eleven motiverar hur mänsklig verksamhet orsakar olika miljöproblem.
Eleven kan förklara hur hållbar användning av naturresurser och miljöproblem förhåller sig till varandra och motivera en hållbar användning av naturresurser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta hur naturmiljön påverkar människans verksamhet i Finland och på olika håll i världen.
Eleven berättar varför det är viktigt att använda naturresurser på ett hållbart sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva hur naturmiljön påverkar människans verksamhet.
Eleven klassificerar naturresurser ur ett hållbarhetsperspektiv.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan känna igen hur naturmiljön påverkar mänsklig verksamhet såsom näringar.
Eleven nämner olika naturresurser.
|
Geografiska färdigheter |
M7 handleda eleven att träna geomediala färdigheter i vardagen och att läsa, tolka och sammanställa kartor och andra modeller över geografiska fenomen
Lokal precisering
Eleven kan använda sig av kartor, bilder, karttjänter och andra geomedier i studierna och vardagen.
Eleven kan göra egna kartor, diagram och andra geografiska modeller.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig geomediafärdigheter. Eleven lär sig att läsa, tolka och göra kartor och andra modeller av geografiska fenomen.
|
Geomediafärdigheter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan dra slutsatser utgående från de kartor, diagram, annan geomedia och andra geografiska modeller hen gjort.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan tolka bilder, diagram, kartor, karttjänster och annan geomedia över geografiska fenomen.
Eleven gör kartor, diagram och andra geografiska modeller.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan tolka bilder, diagram, kartor och karttjänster över geografiska fenomen.
Eleven gör enkla kartor och diagram.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan känna igen enkla objekt på kartor, diagram och bilder.
|
M9 lära eleven att öva sig i att iaktta miljön och förändringar i miljön samt aktivera eleven att följa med aktuella händelser i sin närmiljö, i Finland och i hela världen
Lokal precisering
Eleven kan observera miljöförändringar som orsakas av eller påverkar människan och hennes verksamhet.
Eleven förstår orsakerna bakom centrala samhällsrelaterade miljöförändringar.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att iaktta miljön och de förändringar som sker där, särskilt klimatförändringen och försvagningen av biodiversiteten. Eleven lär sig att följa med aktuella händelser i den egna närmiljön, i Finland och i hela världen.
|
Miljölitteracitet och förmåga att bedöma förändringar i miljön
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven deltar i fältundersökningar och kopplar samman observationerna med det fenomen som behandlas.
Eleven kan förklara orsaker som ligger bakom miljöförändringar.
Eleven bedömer kritiskt hur geografiska händelser som hen följer med påverkar den egna närmiljön, Finland eller hela världen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven deltar i fältundersökningar och sammankopplar under lärarens handledning observationerna med det fenomen som behandlas.
Eleven kan berätta om förändringar i miljön och nämner orsaker till de mest centrala miljöförändringarna.
Eleven följer aktuella händelser i anknytning till geografiska fenomen och förklarar bakgrunden till några av händelserna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar självständigt i fältundersökningar enligt anvisning.
Eleven kan iaktta miljöförändringar, såsom klimatförändring och att biodiversiteten försvagas i Finland och på andra håll i världen samt ge exempel på dessa.
Eleven följer aktuella händelser i anknytning till geografiska fenomen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar under handledning i fältundersökningar.
Eleven känner igen förändringar i miljön.
|
M10 stödja eleven att utveckla sin förmåga att kommunicera och arbeta i grupp samt att argumentera och presentera geografiska data på ett tydligt sätt
Lokal precisering
Eleven kan arbeta i grupp och utvärdera sitt arbete i gruppen.
Eleven kan säga sina åsikter och geografiska fenomen och lyssna på andra på ett konstruktivt sätt.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig kommunikations- och grupparbetesfärdigheter samt att reflektera över sin aktivitet som en medlem i gruppen. Eleven lär sig att argumentera och framföra geografisk information på ett tydligt sätt.
|
Förmåga att arbeta i grupp, att presentera geografisk information och att argumentera
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan fungera uppmuntrande som en medlem i gruppen.
Eleven motiverar den geografiska information som hen framför.
Eleven motiverar utgående från sina geografiska kunskaper konsekvent sina egna åsikter kring geografiska frågor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan fungera konstruktivt som medlem i en grupp.
Eleven framför geografisk information på ett för läroämnet utmärkande sätt.
Eleven framför argument för sina åsikter i geografiska frågor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan fungera som en medlem i gruppen.
Eleven framför geografisk information med egna ord.
Eleven lyssnar på andras åsikter och framför sina egna åsikter kring geografiska frågor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning fungera som en del av gruppen.
Eleven kan skilja geografisk information från åsikter.
|
Attityder och värderingar |
M12 stödja eleven att växa till en aktiv och ansvarsfull medborgare som tillägnar sig en hållbar livsstil
Lokal precisering
Eleven vet hur man beter sig ansvarsfullt i och utanför skolan.
Eleven kan ta ställning i frågor gällande hållbar utveckling och kan ge exempel på hållbar livsstil.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att växa till en aktiv medborgare som handlar ansvarsfullt och tillägnar sig en hållbar livsstil.
|
|
|
M13 handleda eleven att värdesätta sin regionala identitet samt naturens, mänsklig och kulturell mångfald och att respektera mänskliga rättigheter överallt i världen
Lokal precisering
Eleven kan förklara betydelsen av kulturell och mänsklig mångfald.
Eleven kan granska samhällsfenomen i ett perspektiv av mänskliga rättigheter.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att värdesätta sin regionala identitet och naturens, mänsklig och kulturell mångfald samt att respektera mänskliga rättigheter överallt i världen.
|
|
|