Kulturell mångfald och språkmedvetenhet |
M1 utveckla elevens förmåga att ge akt på och reflektera över företeelser som anknyter till nationalspråkens ställning i Finland samt stärka elevens förmåga och vilja att komma till rätta i finskspråkiga och flerspråkiga miljöer
Lokal precisering
Eleven känner till språkliga och etniska minoriteters rättigheter i Finland och kan jämföra dem med förhållandena i andra länder.
Eleven känner till finskans släktspråk samt deras aktuella situation och framtidsutsikter.
Eleven kan nämna några viktiga faktorer som inverkar på minoriteters förhållanden och rättigheter både lokalt och globalt.
Mål för elevens lärande
Eleven känner till det finska språkets ställning i Finland. Eleven lägger märke till kulturella skillnader mellan nationalspråken. Eleven utvecklar sin förmåga och vilja att komma till rätta i finskspråkiga och flerspråkiga miljöer.
|
Förståelse för frågor som gäller språkens ställning och språkens och kulturens betydelse
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan klargöra för rättigheter och skyldigheter i anknytning till Finlands nationalspråk. Eleven kan reflektera över språkens betydelse för individen. Eleven kan agera flexibelt i finskspråkiga och flerspråkiga miljöer enligt situation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om rättigheter och skyldigheter i anknytning till Finlands nationalspråk. Eleven kan ta i beaktande språkens betydelse för individen. Eleven kan agera i finskspråkiga och flerspråkiga miljöer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan förklara varför man talar finska och svenska i Finland. Eleven är medveten om nationalspråkens betydelse för individen. Eleven kan komma till rätta i finskspråkiga och flerspråkiga miljöer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till att man talar finska och svenska i Finland.
Eleven är medveten om att det finns olika språkmiljöer i Finland och kan reagera i finskspråkiga och flerspråkiga miljöer.
|
M2 uppmuntra eleven att upptäcka möjligheter att vidga sin syn på omvärlden genom att använda sig av sina kunskaper i finska i olika sammanhang och miljöer
Lokal precisering
Eleven kan med lärarens handledning följa med och delta i finskspråkiga diskussionsforum på ett sakligt och uppbyggande sätt.
Eleven inser vikten av att hålla i sär finska och svenska samt utvidgar kontinuerligt sitt ordförråd.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att hitta olika sammanhang och miljöer där hen kan utveckla sina kunskaper i finska.
|
Förmåga att med hjälp av finska språket utveckla sina världsmedborgerliga färdigheter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över hur hen kan utnyttja finskspråkiga sammanhang och miljöer för att främja det egna lärandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan jämföra sammanhang och miljöer där finska kan användas för att främja det egna lärandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta om sammanhang och miljöer där finska kan användas för att främja det egna lärandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge exempel på några sammanhang och miljöer där finska kan användas.
|
M3 handleda eleven att lägga märke till regelbundenheter i finska språket och att använda sig av språkvetenskapliga begrepp som stöd för sitt lärande
Lokal precisering
Eleven bygger vidare på sina kunskaper om finska språkets regelbundenheter och språkvetenskapliga begrepp utgående från målen för åk 7.
Eleven behärskar den aktiva verbböjningen i person, numerus och tempus i modus indikativ och konditionalis.
Eleven kan skilja på aktiva och passiva verbformer.
Eleven kan tillämpa kasussystemet på infinita verbformer (MA-infinitiv och participer) och adverb.
Eleven tar ut predikat, subjekt och objekt ur enkla satser och känner till finskans grundläggande objektsregler.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ge akt på regelbundenheter i finska språket och göra jämförelser mellan finska och andra språk. Eleven lär sig att använda språkvetenskapliga begrepp som stöd för sitt lärande.
|
Språklig förmåga
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan utgående från sina iakttagelser dra slutsatser om regelbundenheter i det finska språket, tillämpa dem samt jämföra olika sätt att uttrycka samma saker i olika språk. Eleven känner till och kan använda centrala språkvetenskapliga begrepp i finska för att utveckla sina språkkunskaper.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan dra slutsatser om finska i jämförelse med andra språk. Eleven kan berätta om centrala språkvetenskapliga begrepp i finska och använda dem för att utveckla sina språkkunskaper.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan dra några slutsatser om regelbundenheter i det
finska språket i jämförelse med andra språk. Eleven kan ge exempel på några språkvetenskapliga begrepp i finska och använda dem för att utveckla sina språkkunskaper.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan göra iakttagelser om några regelbundenheter i det finska språket.
|
Färdigheter för språkstudier |
M4 uppmuntra eleven att ställa upp mål, att utnyttja olika sätt för att lära sig finska och att reflektera över sitt lärande självständigt och i samarbete med andra samt handleda eleven att delta på ett uppbyggande sätt i kommunikation där det viktigaste är att man når fram med sitt budskap
Lokal precisering
Eleven kan på finska ge uppbyggnade och lämpligt nyanserad muntlig kamratrespons
Eleven kan känna igen sina egna språkinlärningsstrategier och utnyttja dem i sitt eget lärande.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ställa upp mål för sina språkstudier och att reflektera över sitt lärande självständigt och i samarbete med andra. Eleven lär sig att använda olika sätt för att lära sig språk och att hitta de mest effektiva för hens eget lärande. Eleven lär sig olika sätt att delta uppbyggande i kommunikation.
|
Förmåga att ställa upp mål, utnyttja studiestrategier och reflektera över sitt lärande samt förmåga att bilda sig en uppfattning om olika sätt att delta i kommunikation
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan mångsidigt utnyttja varierande och för hen själv passande sätt att lära sig finska. Eleven kan jämföra och reflektera över olika sätt att delta uppbyggande i kommunikation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan utnyttja de mest centrala och för hen själv passande sätten att lära sig finska. Eleven kan jämföra olika sätt att delta uppbyggande i kommunikation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda de vanligaste och för hen själv passande sätten att lära sig språk. Eleven kan beskriva olika sätt att delta uppbyggande
i kommunikation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan använda några för hen själv passande sätt att lära sig språk.
Eleven kan ge några exempel på olika sätt att delta uppbyggande i kommunikation.
|
M5 stödja elevens förmåga att kreativt tillämpa sina språkfärdigheter samt utveckla sina färdigheter för kontinuerligt språklärande
Lokal precisering
Eleven inser vikten av goda finskkunskaper i det finländska samhället och kan muntligt förklara varför det är viktigt att kunna finska och andra språk i Finland.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att tillämpa sina språkkunskaper i olika situationer samt att utveckla sina färdigheter självständigt även efter avslutad skolgång. Eleven lär sig att utnyttja de språkliga intryck som hen får i sin omgivning. Eleven utvecklar tilltro till sig själv som språkinlärare.
|
Förmåga att utveckla sina färdigheter för kontinuerligt språklärande
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över och jämföra olika möjligheter att tillämpa och utveckla sina färdigheter i finska även efter avslutad skolgång.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan jämföra olika möjligheter att tillämpa och utveckla sina färdigheter i finska även efter avslutad skolgång.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva hur hen kan utveckla de egna färdigheterna i finska även efter avslutad skolgång.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge några exempel på hur hen kan utveckla sina färdigheter i finska.
|
Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera |
M6 uppmuntra eleven att öva sig i att delta i olika slag av vardagliga kommunikationssituationer
Lokal precisering
Eleven kan använda sig av olika slags IKT-utrustning för kommunikationssyften även på eget initiativ.
Eleven kan på basen av inhämtad kunskap från varierande källor sammanställa en muntlig presentation även om ett mindre bekant ämne.
Eleven kan utnyttja presentationsgrafik, bild och ljud som stöd för sin muntliga framställning.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att aktivt delta i olika bekanta kommunikationssituationer.
|
Kommunikationsförmåga i olika situationer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå B1.1/B1.2: Eleven kan kommunicera, delta i diskussioner och uttrycka sina åsikter också i vissa mer krävande situationer som till exempel då man diskuterar om en aktuell händelse.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå B1.1: Eleven kan relativt obehindrat kommunicera, delta i diskussioner och uttrycka sina åsikter i vardagliga kommunikationssituationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A2.2: Eleven reder sig relativt bra i olika vardagliga kommunikationssituationer. Eleven kan i allt högre grad ta initiativ i en kommunikationssituation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.3: Eleven reder sig i många rutinmässiga kommunikationssituationer men tar ibland stöd av sin samtalspartner.
|
M7 handleda eleven att vara ta initiativ i kommunikationssituationer och att fördjupa sin förmåga att på finska använda olika kommunikationsformer, stående uttryck, omskrivningar, utfyllnader och andra kompensationsstrategier
Lokal precisering
Eleven ber om ordet på lektioner.
Eleven kan delta i olika klassdiskussioner på ett konstruktivt sätt.
Eleven kan muntligt förklara innebörden av inövade ord och uttryck på ett tydligt sätt.
Eleven kan på eget initiativ ta reda på betydelser.
Eleven har förmåga att delta i en diskussion.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ta initiativ i kommunikationssituationer och att använda olika kompensationsstrategier.
|
Användning av kommunikationsstrategier
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå B1.1/B1.2: Eleven kan ta initiativ i en kommunikationssituation där ett bekant ämne behandlas och kan försäkra sig om att samtalspartnern har förstått budskapet. Eleven kan rätta till missförstånd eller byta ut obekanta ord eller omformulera sitt budskap.
Eleven kan diskutera betydelsen av obekanta och mer komplicerade uttryck.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå B1.1: Eleven kan i någon mån ta initiativ i olika skeden av en kommunikationssituation och försäkra sig om att samtalspartnern har förstått budskapet. Eleven kan omskriva eller byta ut obekanta ord eller omformulera sitt budskap. Eleven kan diskutera betydelsen av obekanta uttryck.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A2.2: Eleven deltar i allt högre grad i kommunikation.
Eleven använder vid behov standarduttryck för att be om precisering av nyckelord. Eleven måste då och då be samtalspartnern upprepa eller förtydliga.
Eleven använder till exempel ett närliggande eller allmännare begrepp när hen inte vet det exakta begreppet (hund/djur eller hus/stuga).
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.3: Eleven deltar i kommunikation men behöver fortfarande ofta hjälpmedel. Eleven kan reagera med korta verbala uttryck, små gester (till exempel genom att nicka), ljud eller liknande minimal respons.
Eleven måste ofta be samtalspartnern att förtydliga eller upprepa.
|
M8 hjälpa eleven att i kommunikationssituationer gällande åsikter och ställningstaganden fästa uppmärksamhet vid kulturellt lämpligt språkbruk
Lokal precisering
Eleven är i viss mån medveten om de stilskillnader som särskiljer olika språkanvändningssituationer.
Eleven kan känna igen när man bör växla till formellare stil i relevanta situationer.
Eleven vet i vilka situationer det är lämpligt att använda niande tilltal.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att känna igen kulturella drag i kommunikation. Eleven lär sig att anpassa sin kommunikation enligt situation.
|
Kulturellt lämpligt språkbruk
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå B1.1/B1.2: Eleven visar att hen behärskar de viktigaste artighetskutymerna och kan ta hänsyn till formell språkanvändning.
Eleven kan i sin kommunikation ta hänsyn till viktiga kulturellt betingade aspekter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå B1.1: Eleven visar att hen behärskar de viktigaste artighetskutymerna. Eleven kan i sin kommunikation ta hänsyn till några viktiga kulturellt betingade aspekter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A2.2: Eleven kan använda språket på ett enkelt sätt för centrala ändamål, till exempel för att utbyta information eller uttrycka sin åsikt eller ståndpunkt på ett lämpligt sätt.
Eleven kan diskutera artigt med hjälp av vanliga uttryck och grundläggande kommunikationsrutiner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.3: Eleven kan använda vanliga uttryck som kännetecknar artigt språkbruk i många rutinmässiga sociala sammanhang.
|
Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter |
M9 erbjuda eleven möjligheter att tolka olika slags texter för informationssökning, även tydliga faktatexter och att uppmuntra hen att i tolkandet använda sig av slutledningsförmåga och förståelse av texternas centrala innehåll
Lokal precisering
Eleven kan läsa och återge det centrala innehållet i sakprosa med varierande innehåll.
Eleven kan recensera och tolka finska romaner och andra skönlitterära texter av mer lättfattlig natur.
Eleven kan plocka ut nyckelord ur en text och sätta relevanta rubriker och underrubriker.
Eleven kan även oförberett återge huvuddragen och diskutera innehållet i finskspråkiga nyhetsinslag eller dylika program.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå budskapet i muntliga och skriftliga texter genom att använda sin slutledningsförmåga. Eleven lär sig att hitta det centrala innehållet i texter för sin informationssökning.
|
Förmåga att tolka texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kusnkapsnivå B1.1/B1.2: Eleven förstår det väsentliga och flera detaljer i mer krävande allmänspråkligt tal i normalt tempo eller i allmänspråklig skriven text.
Eleven förstår tal eller skriven text som bygger på gemensam erfarenhet eller allmän kunskap. Eleven urskiljer även oförberedd det centrala innehållet, nyckelord eller viktiga detaljer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå B1.1: Eleven förstår det väsentliga och vissa detaljer i tydligt och relativt långsamt allmänspråkligt tal eller i lättfattlig skriven text. Eleven förstår tal eller skriven text som bygger på gemensam erfarenhet eller allmän kunskap. Eleven urskiljer även oförberedd det centrala innehållet, nyckelord och viktiga detaljer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A2.2: Eleven kan i mycket stora drag följa med ett tydligt anförande, känner ofta igen ämnet i en pågående diskussion och förstår det väsentliga i en allmänspråklig text eller långsamt tal som innehåller bekanta ord. Eleven kan härleda betydelsen av obekanta ord utgående från kontexten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.3: Eleven förstår med hjälp av kontexten skriven text och långsamt tal som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck. Eleven kan plocka ut enkel information enligt behov ur en kort text.
|
Växande språkkunskap, förmåga att producera texter |
M10 erbjuda eleven möjligheter att producera tal och skrift som berör en tilltagande mängd temaområden och med beaktande av centrala strukturer och grundregler för uttal
Lokal precisering
Eleven utnyttjar mestadels riktiga och begripliga grammatikaliska strukturer i sitt eget språkbruk. Eleven blir ytterligare säkrare som skribent och kan använda ett ändamålsenligt språk i skrift. Elevens skrivande utvecklas kontinuerligt med utgångspunkt i de mål som uppnåtts i åk 7.
Eleven behärskar finskans vanligaste kommateringsregler
Eleven kan till relativt stor del undvika talspråkligheter i skrift
Eleven kan producera texter med lämplig styckeindelning, rubriksättning och stilnivå
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uttrycka sig muntligt och skriftligt genom att använda lämpligt ordförråd och centrala strukturer. Eleven lär sig att uttala förståeligt.
|
Förmåga att producera texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.2/B1.1: Eleven kan redogöra för det väsentliga angående vardagliga ämnen, verkliga eller fiktiva, som intresserar hen.
Eleven använder sig av ett relativt omfattande ordförråd och också krävande strukturer samt idiomatiska uttryck. Eleven kan tillämpa grundläggande uttalsregler också på andra än inövade uttryck.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A2.2: Eleven kan räkna upp och beskriva (för åldern typiska) saker som anknyter till vardagen med hjälp av vanliga ord, några idiomatiska uttryck samt grundläggande och ibland också lite svårare strukturer. Eleven kan tillämpa några grundläggande uttalsregler också i andra än inövade uttryck.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A2.1: Eleven kan med enkla meningar och ett konkret ordförråd berätta om vardagliga och konkreta saker som är viktiga för hen. Eleven behärskar ett lätt förutsägbart ordförråd och många centrala strukturer. Eleven kan tillämpa några grundläggande uttalsregler också i andra än inövade uttryck.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.2: Eleven kan med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd berätta om några bekanta och för hen viktiga saker samt skriva några korta meningar om inövade ämnen. Eleven uttalar de flesta inövade uttrycken begripligt. Eleven behärskar ett mycket begränsat ordförråd, några situationsbundna uttryck och en del av den elementära grammatiken.
|