Betydelse, värderingar och attityder |
M1 uppmuntra och inspirera eleven att studera fysik
Lokal precisering
Eleven kan reflektera över sina upplevelser som en del av självbedömningen (används inte som grund för bedömningen).
Mål för elevens lärande
Eleven upplever studierna i fysik meningsfulla.
|
|
|
M2 handleda och uppmuntra eleven att analysera sina kunskaper i fysik, att ställa upp mål för sitt arbete och att arbeta långsiktigt
Lokal precisering
Eleven kan ställa upp egna mål för mindre helheter med hjälp av lärarens handledning.
Eleven arbetar för att nå sina mål.
Eleven kan beskriva sina kunskaper utgående från lärarens respons, kamratrespons och självbedömning.
Mål för elevens lärande
Eleven utvärderar sina egna kunskaper i fysik, lägger upp mål för sitt arbete och arbetar långsiktigt
|
|
|
M3 vägleda eleven att förstå betydelsen av att kunna fysik i sitt eget liv, i livsmiljön och i samhället
Lokal precisering
Eleven kan beskriva situationer där färdigheter och kunskaper i fysik behövs.
Mål för elevens lärande
Eleven förstår vilken betydelse kunskaper i fysik har i det egna livet, i livsmiljön och i samhället.
|
Förmåga att förstå betydelsen av fysik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven förklarar med hjälp av exempel vilka kunskaper och färdigheter i fysik som vi har nytta av i det egna livet och i samhället. Eleven kan motivera vilken betydelse kunskaper i fysik har inom olika yrken och i fortsatta studier.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förklarar med hjälp av exempel vilka kunskaper och färdigheter i fysik som vi har nytta av i den egna livsmiljön. Eleven kan ge exempel på betydelsen av att kunna fysik inom olika yrken och i fortsatta studier.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på vardagliga situationer där man behöver kunskaper och färdigheter i fysik.
Eleven kan nämna yrken, i vilka man behöver kunskap i fysik.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till att vissa fenomen hör ihop med fysik och betydelsen av att kunna fysik i vissa yrken.
|
Forskningsfärdigheter |
M6 handleda eleven att genomföra experimentella undersökningar i samarbete med andra och att arbeta på ett säkert och konsekvent sätt
Lokal precisering
Eleven har grundläggande arbetsfärdigheter.
Eleven kan arbeta på ett säkert sätt.
Eleven kan göra observationer enligt anvisningarna eller en plan.
Eleven kan genomföra styrda och öppna undersökningar i samarbete med andra.
Mål för elevens lärande
Eleven genomför experimentella undersökningar tillsammans med andra.
Eleven arbetar på ett säkert och konsekvent sätt.
|
Förmåga att genomföra en experimentell undersökning
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven arbetar på ett säkert och konsekvent sätt, vid behov självständigt, samt gör observationer och mätningar på ett ändamålsenligt sätt. Eleven kan genomföra olika undersökningar i samarbete med andra och stöder vid behov de övriga gruppmedlemmarna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven arbetar på ett säkert sätt och gör observationer och mätningar enligt anvisningar eller en plan. Eleven samarbetar med de andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan göra observationer och mätningar enligt en plan, vid behov under handledning. Eleven arbetar på ett säkert sätt tillsammans med andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i experimentellt arbete genom att observera genomförandet av undersökningarna med hänsyn till säkerhetsaspekterna samt klarar av att berätta om sina observationer.
|
M7 vägleda eleven att behandla, tolka och presentera egna undersökningsresultat samt utvärdera dem och hela undersökningsprocessen
Lokal precisering
Eleven kan behandla och presentera resultat från egna undersökningar och dra enkla slutsatser.
Eleven kan bedöma hur korrekta och pålitliga resultaten är.
Eleven kan beskriva hur undersökningsprocessen fungerade.
Mål för elevens lärande
Eleven behandlar och analyserar resultaten av undersökningarna och utvärderar undersökningsprocessen.
|
Förmåga att behandla, presentera och utvärdera undersökningsresultat
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven behandlar, tolkar och presenterar undersökningsresultat på ett för fysiken typiskt sätt, samt motiverar slutsatserna genom att stöda sig på det material som tagits fram i undersökningarna. Eleven kan utvärdera både resultaten och undersökningsprocessen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven behandlar och presenterar undersökningsresultat samt drar slutsatser. Eleven kan ge exempel på faktorer som påverkar hur korrekta och pålitliga resultaten är och på hur undersökningsprocessen fungerar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven behandlar den information som sammanställts i undersökningen och presenterar undersökningsresultaten enligt anvisningar samt drar enkla slutsatser. Eleven kan ge exempel på faktorer som påverkar resultatens korrekthet och tillförlitlighet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven beskriver den utförda undersökningen och dess resultat genom att stöda sig på den sammanställda informationen eller på observationerna i undersökningen.
|
M8 vägleda eleven att förstå betydelsen av tekniska tillämpningar och hur de fungerar samt inspirera eleven att vara med och skapa, planera, utveckla och tillämpa enkla tekniska lösningar tillsammans med andra
Lokal precisering
Eleven kan beskriva hur olika tekniska lösningar fungerar (t.ex. enkla maskiner).
Eleven kan samarbeta för att skapa, planera, utveckla och tillämpa en teknisk lösning.
Mål för elevens lärande
Eleven förstår betydelsen av tekniska tillämpningar och principerna för hur de fungerar. Eleven utvecklar och tillämpar enkla tekniska lösningar i samarbete med andra.
|
Teknologiska kunskaper och förmåga att samarbeta kring teknologisk problemlösning
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven beskriver tillämpningar inom teknik där fysik används och förklarar principerna för hur de fungerar samt motiverar deras betydelse för samhället. Eleven är aktiv då man söker idéer, planerar, utvecklar och tillämpar en teknisk lösning både självständigt och konstruktivt i samarbete med andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan beskriva tekniska tillämpningar där fysik använts och förklara principerna för hur de fungerar. Eleven arbetar i samarbete med andra för att söka idéer till samt planera, utveckla och tillämpa en teknisk lösning i vilken fysik använts.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på hur fysik tillämpas inom teknologin och beskriva hur dessa tillämpningar används. Eleven deltar med idéer och planer för teknologisk problemlösning.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven förstår betydelsen av tekniska tillämpningar i sitt eget liv och kan nämna några exempel bland dem där man använt fysik.
|
M9 vägleda eleven attanvända informations- och kommunikationsteknik för att söka, behandla och presentera information och mätresultat samt stödja elevens lärande med hjälp av åskådliga simuleringar
Lokal precisering
Eleven kan använda digitala verktyg för att söka, behandla och presentera information och mätresultat.
Eleven kan göra observationer och dra slutsatser utgående från en simulering.(t.ex. hastighet).
Mål för elevens lärande
Eleven använder digitala verktyg samt simuleringar i sitt eget lärande.
|
Förmåga att använda digitala verktyg
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder digitala verktyg eller applikationer självständigt för att hämta, behandla och presentera information och mätresultat. Eleven kan göra observationer och dra slutsatser av en simulering. Eleven kan göra generaliseringar med hjälp av en simulering.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder digitala verktyg eller applikationer för att hämta, behandla och presentera information och mätresultat. Eleven kan göra observationer och dra slutsatser av en simulering.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven använder digitala verktyg för att hämta och presentera information utgående från anvisningarna. Eleven kan göra observationer av en simulering.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven använder under handledning digitala verktyg för att skaffa information. Eleven bekantar sig med någon simulering som stöder lärandet.
|
Kunskaper i fysik och användning av dem |
M10 vägleda eleven att använda fysikaliska begrepp på ett exakt sätt och att forma sina begreppsstrukturer i enlighet med uppfattningar som utgår från naturvetenskapliga teorier
Lokal precisering
Eleven kan använda fysikaliska begrepp på ett korrekt sätt (t.ex. hastighet, acceleration,effekt).
Eleven kan beskriva fenomen med ändamålsenliga begrepp.
Mål för elevens lärande
Eleven använder fysikaliska begrepp exakt och tillämpar naturvetenskapliga teorier i sitt tänkande.
|
Förmåga att använda och strukturera begrepp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven förklarar fenomen i fysiken genom att använda fysikens centrala begrepp exakt. Eleven kan kombinera egenskaper och storheter som beskriver egenskaperna i anknytning till fenomen
till en begreppsstruktur
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förklarar fenomen i fysiken genom att använda fysikens centrala begrepp. Eleven kan kombinera ett fenomen med tillhörande egenskaper och med storheter som beskriver egenskaperna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven förklarar fenomen i fysiken genom att använda fysikens centrala begrepp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven förklarar fenomen i fysiken genom att använda några fysikaliska begrepp.
|
M11 lära eleven att använda olika modeller för att beskriva och förklara fenomen samt att göra prognoser
Lokal precisering
Eleven kan använda bekanta modeller för att förklara fenomen.
Eleven kan utgångende från en graf avgöra ifall ett samband är linjärt eller ej.
Mål för elevens lärande
Eleven använder olika modeller då hen undersöker fenomen.
|
Förmåga att använda modeller
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder modeller och gör utgående från dem upp prognoser och kan skapa enkla modeller utgående från mätresultat. Eleven kan bedöma modellens relation till verkligheten samt modellens begränsningar eller brister.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder enkla modeller och gör utgående från dem upp prognoser och kan förklara hur modellen är skapad utgående från mätresultat. Eleven kan bedöma modellens relation till verkligheten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven använder enkla modeller i beskrivning av fenomen och uppgörande av prognoser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge några exempel på modeller som använts i beskrivningen av fenomen.
|
M13 vägleda eleven att uppfatta den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och utveckling samt vetenskapliga sätt att producera kunskap
Lokal precisering
Eleven kan ställa upp en hypotes.
Eleven kan beskriva en undersökning.
Eleven kan dra slutsatser.
Mål för elevens lärande
Eleven uppfattar den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och utveckling samt vetenskapliga sätt att producera kunskap.
|
Förmåga att uppfatta den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och sätt på vilka kunskap produceras
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan med hjälp av exempel i anknytning till fysik förklara och motivera den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och utveckling.
Eleven kan förklara och motivera vetenskapliga sätt att producera kunskap.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan med hjälp av exempel i anknytning till fysik beskriva den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och utveckling. Eleven kan beskriva vetenskapliga sätt att producera kunskap.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på hur naturvetenskaplig kunskap utvecklas och på vetenskapliga sätt att producera kunskap.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till att experimentellt arbete är det sätt på vilket man inom fysik producerar naturvetenskaplig kunskap.
|
M14 vägleda eleven att nå tillräckliga teoretiska kunskaper för fortsatta studier i fråga om växelverkan och rörelse samt elektricitet
Lokal precisering
Eleven kan i bekanta situationer använda centrala begrepp, objekt, fenomen, egenskaper, storheter, modeller och lagar i anknytning till växelverkan och rörelse.
Mål för elevens lärande
Eleven når tillräckliga teoretiska kunskaper för fortsatta studier i fråga om växelverkan och rörelse samt elektricitet.
|
Hur eleven nått teoretiska kunskaper i fråga om växelverkan och rörelse samt elektricitet för fortsatta studier
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan i bekanta och tillämpningsbara situationer använda centrala begrepp, objekt, fenomen, egenskaper, storheter, modeller och lagar i anknytning till växelverkan och rörelse samt elektricitet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan i bekanta situationer använda centrala begrepp, objekt, fenomen, egenskaper, storheter, modeller och lagar i anknytning till växelverkan och rörelse samt elektricitet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan i bekanta situationer använda några centrala begrepp, objekt, fenomen, egenskaper, storheter, modeller och lagar i anknytning till växelverkan och rörelse samt elektricitet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner i bekanta situationer till några begrepp, fenomen och storheter i anknytning till växelverkan och rörelse samt elektricitet.
|
M15 handleda eleven att tillämpa sina kunskaper och färdigheter i fysik inom mångvetenskapliga lärområden samt erbjuda eleven möjligheter att lära sig hur fysik tillämpas i olika situationer, till exempel i naturen, i näringslivet, i organisationer eller i vetenskapliga samfund
Lokal precisering
Eleven kan förklara vardagliga fenomen bla. med hjälp av sin kunskap om krafter och rörelse.
Mål för elevens lärande
Eleven tillämpar sina kunskaper och färdigheter i fysik i olika situationer.
|
|
|