Käsityö

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnissa kiinnitetään huomiota myönteisen palautteen antamiseen ja kannustamiseen sekä työskentelyn aikana että prosessin lopussa. Monipuolisella arvioinnilla ja palautteella tuetaan laaja-alaisen käsityötiedon ja -taidon kehittymistä. Oppilaille annetaan erilaisia tapoja osoittaa edistymistään ja kannustetaan omien vahvuuksien ylläpitämiseen sekä kehittymässä olevien taitojen harjoittelemiseen. Ryhmän työskentelyä ja tuotosta voidaan esitellä ja arvioida yhdessä, jolloin oppilaat oppivat esiintymistä ja toisten työskentelyn arvostamista.

Arviointi kohdistuu kokonaiseen käsityöprosessiin ja eri vaiheiden dokumentointi toimii arvioinnin välineenä, joka todentaa oppilaiden edistymistä ja käsityöllisen osaamisen tasoa. Oppilaita ohjataan arvioimaan omaa oppimistaan ja tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita käsityössä ovat

- edistyminen työskentelyn sujuvuudessa

- edistyminen suunnittelun, tekemisen ja arvioinnin taidoissa

- edistyminen tavoitteellisessa toiminnassa

- edistyminen kekseliäiden ratkaisujen tuottamisessa.


Paikallinen opetussuunnitelma

Oppiaineen arviointi on kuvattu valtakunnallisissa opetussuunnitelman perusteissa ja yleisesti arvioinnista on kirjoitettu Valterin opetussuunnitelman luvussa 6.

Valteri-koulussa käsityön arvioinnissa oleellista on arvioinnin oppimista edistävä rooli. Oppiaineena käsityö antaa mahdollisuuden kasvattaa oppilaita oman työn arvostamiseen sekä positiivisen palautteen vastaanottamiseen ja antamiseen kohottaen samalla itsetuntoa.

Arvioinnin kohteena on kokonainen käsityöprosessi: työn suunnittelu, tekeminen ja valmiin työn huomioiminen. Työskentelyyn valitaan menetelmiä, joilla oppilas saa esittää parhaan mahdollisen osaamisensa. Arvioinnissa käytetään monipuolisia menetelmiä.

Laaja-alainen osaaminen käsitöissä vuosiluokilla 1-2

Ajattelu ja oppimisen taidot (L1)

Osaanko palauttaa mieleeni, mikä työ on kesken, mitä viime kerralla tehtiin ja mistä oma keskeneräinen työni löytyy?

Osaanko aloittaa työni aikuisen ohjauksen jälkeen ja ylläpitää työskentelyä?

Mietinkö seuraavaa työvaihetta itse?

Osaanko kuunnella ohjeita?

Osaanko pyytää apua?

Tunnistanko opetetut työvälineet?

Löydänkö luokasta kaikki tarvitsemani välineet?

Osaanko suunnitella omaa työtäni aikuisen ohjauksessa?

Osaanko arvioida omaa ja luokkatovereiden onnistumista?

Osaanko ottaa palautetta vastaan?

Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2)

Tunnistanko käsitöitä ympäristössäni?

Miten kerron omista havainnoistani?

Miten arvostan itseäni ja muita?

Osaanko arvostaa omaa ja muiden työtä?

Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)

Kuinka huolehdin omista ja koulun tavaroista?

Osaanko käyttää käsityövälineitä oikein ja turvallisesti?

Muistanko yhdessä sovitut säännöt käsityöluokassa ja -tunnilla?

Ymmärränkö miksi käsityöluokassa ja -tunnilla on paljon sääntöjä?

Osaanko toimia vahingon sattuessa?

Muistanko suojainten käytön?

Monilukutaito (L4)

Tunnistanko käsityön eri materiaaleja?

Osaanko seurata kuvallista työohjetta?

Osaanko esittää omia ideoitani piirtämällä tai muulla tavoin ?

Osaanko dokumentoida omia töitäni ja suunnitelmiani?

Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)

Miten käytän/voin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa käsitöissä?

Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6)

Jaksanko työskennellä pitkäjänteisesti?

Sujuuko itsenäinen työskentely vai tarvitsenko koko ajan aikuisen apua?

Osaanko toimia ryhmässä ja parin kanssa?

Autanko luokkakaveria, jos osaan?

Miten tulen toimeen muiden kanssa?

Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)

Tulenko käsityöluokkaan ja -tunnille hyvällä asenteella?

Osaanko kertoa oman mielipiteeni?

Osaanko kannustaa luokkatoveria?

Osaanko toimia yhdessä sovittujen sääntöjen mukaan?

Tavoitteet

Tavoite
T1 rohkaista oppilasta kiinnostumaan ja innostumaan käsin tekemisestä sekä herättää uteliaisuutta keksivään ja kokeilevaan käsityöhön
T2 ohjata oppilas kokonaiseen käsityöprosessiin ja esittämään omia ideoitaan kuvallisesti sekä kertomaan käsityön tekemisestä ja valmiista tuotteesta
T3 ohjata oppilasta suunnittelemaan ja valmistamaan käsityötuotteita tai teoksia luottaen omiin esteettisiin ja teknisiin ratkaisuihinsa
T4 opastaa oppilasta tutustumaan moniin erilaisiin materiaaleihin ja niiden työstämiseen sekä ohjata toimimaan vastuuntuntoisesti ja turvallisesti
T5 tukea oppilaan itsetunnon kehittymistä käsityössä onnistumisen, oivaltamisen ja keksimisen kokemusten kautta

Sisällöt

S1 Ideointi

Opetussuunnitelman perusteet

Suunnittelun lähtökohtana hyödynnetään omia tunteita, tarinoita ja mielikuvitusympäristöä, rakennettua ja luonnonympäristöä sekä apuna käytetään erilaisia visuaalisia ja materiaalisia menetelmiä. Harjoitellaan kehittämään käsityölle muoto, väri ja pinta. Tutkitaan liikettä ja tasapainoa. Pohditaan säilyttämistä ja suojautumista käsityön avulla.

Paikallinen opetussuunnitelma

1.luokka

Suunnittelun lähtökohtana hyödynnetään omia tunteita, tarinoita ja mielikuvitusympäristöä, rakennettua ja luonnonympäristöä. Apuna käytetään erilaisia visuaalisia ja materiaalisia menetelmiä. Harjoitellaan kehittämään käsityölle muoto, väri ja pinta. Tutkitaan liikettä ja tasapainoa. Pohditaan säilyttämistä ja suojautumista käsityön avulla.

S2 Kokeilu

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan mahdollisuuksia monimuotoiseen materiaaliseen ja teknologiseen ympäristöön tutustumiseen. Kokeillaan erilaisia materiaaleja kuten esimerkiksi puuta, metallia, muovia, kuituja, lankaa ja kangasta. Kokeilujen pohjalta ideoidaan ja työstetään tuotetta tai teosta eteenpäin.

Paikallinen opetussuunnitelma

1.luokka

Tarjotaan mahdollisuuksia monimuotoiseen materiaaliseen ja teknologiseen ympäristöön tutustumiseen. Kokeillaan erilaisia materiaaleja kuten esimerkiksi puuta, metallia, muovia, kuituja, lankaa ja kangasta. Kokeilujen pohjalta ideoidaan ja työstetään tuotetta tai teosta eteenpäin.

S3 Suunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Työskennellään kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti. Harjoitellaan prosessin ja tuotteen kuvailun taitoja.

Paikallinen opetussuunnitelma

1.luokka

Työskennellään kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti. Harjoitellaan prosessin ja tuotteen kuvailun taitoja.

S4 Tekeminen

Opetussuunnitelman perusteet

Valmistetaan omien tai yhteisöllisten suunnitelmien pohjalta käsityötuotteita tai teoksia. Käytetään erilaisia käsityövälineitä ja laitteita, joilla leikataan, liitetään, yhdistetään, muokataan ja työstetään materiaaleja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Paikallinen opetussuunnitelma

1.luokka

Valmistetaan omien tai yhteisöllisten suunnitelmien pohjalta käsityötuotteita tai teoksia. Käytetään erilaisia käsityövälineitä ja laitteita, joilla leikataan, liitetään, yhdistetään, muokataan ja työstetään materiaaleja tarkoituksenmukaisella tavalla.

S5 Dokumentointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tieto- ja viestintätekniikan käyttöön tutustutaan ideoinnin, suunnittelun ja dokumentoinnin osana.

Paikallinen opetussuunnitelma

1.luokka

Tieto- ja viestintätekniikan käyttöön tutustutaan ideoinnin, suunnittelun ja dokumentoinnin osana.

S6 Arviointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä. Opetellaan antamaan palautetta toisille oppilaille.

ePerusteet