Oppiaineen arviointi on kuvattu valtakunnallisissa opetussuunnitelman perusteissa ja yleisesti arvioinnista on kirjoitettu Valterin opetussuunnitelman luvussa 6.
Valteri-koulussa käsityön arvioinnissa oleellista on arvioinnin oppimista edistävä rooli. Oppiaineena käsityö antaa mahdollisuuden kasvattaa oppilaita oman työn arvostamiseen sekä positiivisen palautteen vastaanottamiseen ja antamiseen kohottaen samalla itsetuntoa.
Arvioinnin kohteena on kokonainen käsityöprosessi: työn suunnittelu, tekeminen ja valmiin työn huomioiminen. Työskentelyyn valitaan menetelmiä, joilla oppilas saa esittää parhaan mahdollisen osaamisensa. Arvioinnissa käytetään monipuolisia menetelmiä.
Laaja-alainen osaaminen käsitöissä vuosiluokilla 1-2
Ajattelu ja oppimisen taidot (L1)
Osaanko palauttaa mieleeni, mikä työ on kesken, mitä viime kerralla tehtiin ja mistä oma keskeneräinen työni löytyy?
Osaanko aloittaa työni aikuisen ohjauksen jälkeen ja ylläpitää työskentelyä?
Mietinkö seuraavaa työvaihetta itse?
Osaanko kuunnella ohjeita?
Osaanko pyytää apua?
Tunnistanko opetetut työvälineet?
Löydänkö luokasta kaikki tarvitsemani välineet?
Osaanko suunnitella omaa työtäni aikuisen ohjauksessa?
Osaanko arvioida omaa ja luokkatovereiden onnistumista?
Osaanko ottaa palautetta vastaan?
Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2)
Tunnistanko käsitöitä ympäristössäni?
Miten kerron omista havainnoistani?
Miten arvostan itseäni ja muita?
Osaanko arvostaa omaa ja muiden työtä?
Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)
Kuinka huolehdin omista ja koulun tavaroista?
Osaanko käyttää käsityövälineitä oikein ja turvallisesti?
Muistanko yhdessä sovitut säännöt käsityöluokassa ja -tunnilla?
Ymmärränkö miksi käsityöluokassa ja -tunnilla on paljon sääntöjä?
Osaanko toimia vahingon sattuessa?
Muistanko suojainten käytön?
Monilukutaito (L4)
Tunnistanko käsityön eri materiaaleja?
Osaanko seurata kuvallista työohjetta?
Osaanko esittää omia ideoitani piirtämällä tai muulla tavoin ?
Osaanko dokumentoida omia töitäni ja suunnitelmiani?
Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)
Miten käytän/voin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa käsitöissä?
Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6)
Jaksanko työskennellä pitkäjänteisesti?
Sujuuko itsenäinen työskentely vai tarvitsenko koko ajan aikuisen apua?
Osaanko toimia ryhmässä ja parin kanssa?
Autanko luokkakaveria, jos osaan?
Miten tulen toimeen muiden kanssa?
Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)
Tulenko käsityöluokkaan ja -tunnille hyvällä asenteella?
Osaanko kertoa oman mielipiteeni?
Osaanko kannustaa luokkatoveria?
Osaanko toimia yhdessä sovittujen sääntöjen mukaan?