Aineen arviointi on kuvattu opetussuunnitelman perusteissa ja yleisesti arvioinnista on kirjoitettu Valterin opetussuunnitelman luvussa 6.
Laaja-alainen osaaminen vuosiluokilla 1-2
Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)
Miten ymmärrän eri kulttuureihin ja katsomuksiin liittyviä tapoja ja kertomuksia? Mikä on mielestäni oikein ja mikä väärin? Miten kerron oman mielipiteen ja perustelen sen? Miten kuuntelen ja ymmärrän toisen kertomaa mielipidettä? Mitä ajattelen erilaisesta mielipiteestä?
Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2)
Mitä tunnistan eri kulttuureihin ja katsomuksiin liittyviä asioita lähiympäristöstä? Mitä tiedän eri kulttuurien vuotuisista juhlista? Miten tunnistan ja kerron omia ajatuksiani ja tunteitani? Miten eläydyn toisen asemaan ja toimin oikeudenmukaisesti? Mitä tiedän ja ymmärrän Lasten oikeuksien sopimuksesta?
Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)
Miten erilaiset juhlat vaikuttavat koulun ja oman kotini arkeen? Miten huolehdin vastuutehtävistäni kotona ja koulussa? Miten toimin arjessa niin, että kunnioitan sekä rakennettua että luonnonympäristöä?
Monilukutaito (L4)
Miten tunnistan erilaisiin katsomuksiin liittyviä symboleja, vertauskuvia, maalauksia, kuvia ja musiikkia? Mitä katsomuksiin liittyviä merkkejä huomaan kotona, koulussa ja lähiympäristössäni?
Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)
Miten hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa tietojen etsimisessä? Miten esitän asiani käyttäen tietotekniikkaa avukseni?
Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6)
Mistä säännöt tulevat? Miten hoidan omat tehtäväni? Miten teen yhteistyötä ja autan toisia? Miten noudatan sovittuja sääntöjä? Miten yritän ratkaista vaikeita tilanteita?
Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)
Miten toimin ihmisten kanssa ja luonnossa vastuullisesti, kunnioittavasti ja oikeudenmukaisesti?