Elämänkatsomustieto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Se tukee ja vahvistaa oppilaiden osallisuuden ja minäpystyvyyden kokemusta. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita elämänkatsomustiedossa ovat

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.


Paikallinen opetussuunnitelma

Aineen arviointi on kuvattu opetussuunnitelman perusteissa ja yleisesti arvioinnista on kirjoitettu Valterin opetussuunnitelman luvussa 6.

Laaja-alainen osaaminen vuosiluokilla 1-2

Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)

Miten ymmärrän eri kulttuureihin ja katsomuksiin liittyviä tapoja ja kertomuksia? Mikä on mielestäni oikein ja mikä väärin? Miten kerron oman mielipiteen ja perustelen sen? Miten kuuntelen ja ymmärrän toisen kertomaa mielipidettä? Mitä ajattelen erilaisesta mielipiteestä?

Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2)

Mitä tunnistan eri kulttuureihin ja katsomuksiin liittyviä asioita lähiympäristöstä? Mitä tiedän eri kulttuurien vuotuisista juhlista? Miten tunnistan ja kerron omia ajatuksiani ja tunteitani? Miten eläydyn toisen asemaan ja toimin oikeudenmukaisesti? Mitä tiedän ja ymmärrän Lasten oikeuksien sopimuksesta?

Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)

Miten erilaiset juhlat vaikuttavat koulun ja oman kotini arkeen? Miten huolehdin vastuutehtävistäni kotona ja koulussa? Miten toimin arjessa niin, että kunnioitan sekä rakennettua että luonnonympäristöä?

Monilukutaito (L4)

Miten tunnistan erilaisiin katsomuksiin liittyviä symboleja, vertauskuvia, maalauksia, kuvia ja musiikkia? Mitä katsomuksiin liittyviä merkkejä huomaan kotona, koulussa ja lähiympäristössäni?

Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)

Miten hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa tietojen etsimisessä? Miten esitän asiani käyttäen tietotekniikkaa avukseni?

Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6)

Mistä säännöt tulevat? Miten hoidan omat tehtäväni? Miten teen yhteistyötä ja autan toisia? Miten noudatan sovittuja sääntöjä? Miten yritän ratkaista vaikeita tilanteita?

Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)

Miten toimin ihmisten kanssa ja luonnossa vastuullisesti, kunnioittavasti ja oikeudenmukaisesti?

Tavoitteet

Tavoite
T1 ohjata oppilasta kuuntelemaan toisten oppilaiden mielipiteitä ja ajattelua
T2 rohkaista oppilasta ilmaisemaan omaa ajatteluaan ja tunteitaan eri tavoin
T3 ohjata oppilasta arvostamaan omaa ja muiden ajattelua
T4 edistää oppilaan taitoa tehdä kysymyksiä ja esittää perusteltuja väitteitä
T5 ohjata oppilasta tunnistamaan kokemiensa arkipäiväisten tilanteiden syitä ja seurauksia sekä eettisiä ulottuvuuksia
T6 rohkaista oppilasta pohtimaan oikean ja väärän eroa sekä hyvyyttä
T7 opastaa oppilasta tuntemaan lähiympäristön tapakulttuureja
T8 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisten yhteiselämän perusteita
T9 ohjata oppilasta kunnioittamaan ja arvostamaan omaa ympäristöään ja luontoa

Sisällöt

S1 Kasvaminen hyvään elämään

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitetaan keskustelutaitoja opettelemalla kuuntelemaan toisia kunnioittavasti ja harjoittelemalla selkeää itseilmaisua. Pohditaan yhdessä hyvän, oikean ja väärän merkityksiä ja niiden erottamista sekä ihmisen hyvyyttä. Tutkitaan ystävyyden sisältöä ja merkitystä lasten elämässä.

Paikallinen opetussuunnitelma

1.luokka:

Harjoitellaan keskustelutaitoja opettelemalla kuuntelemaan toisia kunnioittavasti ja harjoittelemalla selkeää itseilmaisua. Pohditaan yhdessä hyvän, oikean ja väärän merkityksiä ja niiden erottamista sekä ihmisen hyvyyttä. Tutkitaan ystävyyden sisältöä ja merkitystä lasten elämässä.

S2 Erilaisia elämäntapoja

Opetussuunnitelman perusteet

Pohditaan kysymystä ”Kuka minä olen?” sekä erilaisia tapoja elää ja ajatella. Tutkitaan erilaisia elämäntapoja liittyen erityisesti oppilaan omaan koti- ja kulttuuritaustaan.

Paikallinen opetussuunnitelma

1.luokka:

Pohditaan kysymystä ”Kuka minä olen?” sekä erilaisia tapoja elää ja ajatella. Tutkitaan erilaisia elämäntapoja liittyen erityisesti oppilaan omaan koti- ja kulttuuritaustaan.

S3 Yhteiselämän perusteita

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään ihmisten yhteiselämän perusteisiin tutkimalla esimerkiksi säännön, luottamuksen, rehellisyyden ja reiluuden merkityksiä erilaisissa oppilaan elämään liittyvissä arkipäivän tilanteissa ja ympäristöissä. Tutustutaan alustavasti lapsen oikeuksiin ja lapsen asemaan erilaisissa yhteisöissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

1.luokka:

Perehdytään ihmisten yhteiselämän perusteisiin tutkimalla esimerkiksi säännön, luottamuksen, rehellisyyden ja reiluuden merkityksiä erilaisissa oppilaan elämään liittyvissä arkipäivän tilanteissa ja ympäristöissä. Tutustutaan alustavasti lapsen oikeuksiin ja lapsen asemaan erilaisissa yhteisöissä.

S4 Luonto ja kestävä tulevaisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Tutkitaan erilaisia elämänmuotoja maapallolla pohtien samalla elämän rajallisuutta. Perehdytään kertomuksiin maailman synnystä. Tutkitaan oppilaan omaa lähiympäristöä ja tarkastellaan omien valintojen ja toiminnan vaikutusta siihen. Etsitään luontoon liittyviä merkityksellisiä kokemuksia.

Paikallinen opetussuunnitelma

1.luokka:

Tutkitaan erilaisia elämänmuotoja maapallolla pohtien samalla elämän rajallisuutta. Perehdytään kertomuksiin maailman synnystä. Tutkitaan oppilaan omaa lähiympäristöä ja tarkastellaan omien valintojen ja toiminnan vaikutusta siihen. Etsitään luontoon liittyviä merkityksellisiä kokemuksia.

ePerusteet