Viittomakieli ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Yhteisen pohdinnan sekä palautteen antamisen ja saamisen avulla opettaja ohjaa niin koko opetusryhmän kuin yksittäisen oppilaan oppimista ja edistymistä. Vuosiluokilla 1–2 oppimisen arvioinnin päätehtävänä on tukea ja edistää oppilaiden kielellistä kehitystä kaikilla tavoitealueilla. Opettaja pyrkii saamaan kokonaiskuvan kunkin oppilaan kielellisestä kehityksen edistymisestä. Arviointiin perustuvan palautteen kautta oppilaat saavat tietoa kielitaitonsa vahvuuksista sekä edistymisestään opiskelemansa kielen oppijana. Oppilaat saavat myös monipuolisesti palautetta siitä, miten he ymmärtävät ja käyttävät kieltä, ilmaisevat itseään, osallistuvat yhteiseen keskusteluun sekä tuottavat ja tulkitsevat tekstejä. Laadukas ja kannustava palaute osaamisen eri alueilta on tärkeää. Se auttaa oppilaita huomaamaan onnistumisiaan ja edistymistään sekä motivoi suuntaamaan työskentelyään kielellisen kehityksen kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Arviointi tuottaa tietoa myös opetuksen suunnittelua varten sekä auttaa havaitsemaan mahdollisia tuen tarpeita oppilaiden kielellisessä kehityksessä.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärissä ovat

  • edistyminen itsensä ilmaisemisessa ja vuorovaikutustaidoissa, sana- ja käsitevarannon karttuminen
  • edistyminen lukutaidossa sekä tekstien ymmärtämisessä ja lukemisen harrastamisessa
  • edistyminen tekstin tuottamisessa, erityisesti käsin kirjoittamisen ja näppäintaitojen kehittyminen
  • edistyminen kielen ja kulttuurin ymmärtämisessä, erityisesti havaintojen tekeminen sanojen merkityksestä ja arjen kielenkäyttötilanteista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilaan oppimisen arviointi viittomakieli ja kirjallisuus -oppiaineessa vuosiluokilla 1-2

Viittomakielinen vertaisryhmä luo mahdollisuuksia käyttää itsearvioinnin lisäksi myös vertaisarviointia. Arvioinnissa tärkeänä työkaluna on tieto- ja viestintäteknologian hyödyntäminen sähköisten tallenteiden teossa, jolloin omaa ja toisten viittomista ja vuorovaikutustaitoja pystyy vertaamaan asetettuihin tavoitteisiin luotettavammin kuin ohimeneviä vuorovaikutus- ja esitystilanteita arvioimalla.

Laaja-alainen osaaminen vuosiluokilla 1-2

Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)

Mitä osaan viittomakielestä? Mitä haluan oppia viittomakielestä ja ympäröivästä maailmasta? Miten opin mielelläni? Miten kysyn? Miten kiinnitän huomiota toisen viittomiseen? Miten etsin tietoa? Miten kerron ja esitän muille havaintojani? Mitä olen oppinut?

Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2)

Miten toimin yhteistyössä erilaisten ihmisten kanssa? Toiminko hyvien tapojen mukaisesti? Millaista on viittomakielinen kulttuuriperintö? Miten voin vaikuttaa omaan ympäristööni ja sen kulttuuriin? Mitkä ovat lapsen oikeudet ja mitä ne tarkoittavat omassa elämässäni?

Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)

Miten huolehdin itsestäni? Mistä tehtävistä voin ottaa vastuuta luokka- ja kouluyhteisössä? Miten osaan ajan ja paikan ilmaisuja? Miten ilmaisen tunteitani? Miten osaan liikkua lähiympäristössä? Mistä haen apua, jos sitä tarvitaan? Miten käytän arjen teknologiaa turvallisesti? Mitä on mainonta ja miten se vaikuttaa? Mitä tarkoittaa kuluttamisessa taloudellisuus, kohtuullisuus ja ympäristön huomiointi?

Monilukutaito (L4)

Miten tulkitsen ja käytän erilaisia tekstejä? Miten tuotan erilaisia tekstejä? Miten hankin tietoa erilaisista lähteistä? Miten tiedän miksi erilaisia tekstejä on tuotettu?

Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)

Millaisia tieto- ja viestintäteknologisia taitoja minulla on ja mitä haluan oppia lisää? Miksi tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään lähiympäristössä? Miten käytän turvallisesti teknologiaa? Miten käytän tieto- ja viestintäteknologiaa tiedonhankinnassa ja vuorovaikutustilanteissa?

Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6)

Mitä on yhteistyö? Millaisia yhteistyötaitoja minulla on? Miten ideoidaan yhdessä? Missä olen hyvä? Mitä voisin tehdä toisten hyväksi koulussa ja kotona? Mitä ammatteja tiedän? Miksi tehdään töitä?

Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)

Mitä, miten, missä ja milloin haluan oppia? Mitä merkitsevät oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus ja vastavuoroisuus? Miten asioista päätetään demokraattisesti? Mitä on oikeudenmukainen ja kestävä tulevaisuus ja mitä voin itse tehdä sen puolesta?

Tavoitteet

Tavoite
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T1 ohjata oppilasta ilmaisemaan itseään viittomakielellä ja edistää oppilaan ajatusten, kokemusten ja mielipiteiden esittämisen ja kysymisen taitoja sekä kannustaa häntä kertomaan tarinoita
T2 rohkaista oppilasta kehittämään viittomakielisen keskustelun taitoja ja arvioimaan omia vuorovaikutustaitojaan
T3 kannustaa oppilasta toimimaan yksin ja ryhmässä vahvistaen yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja, myös draaman avulla
Tekstien tulkitseminen
T4 herättää oppilaan kiinnostus viittomakielisiä ja kuvallisia tekstejä kohtaan ja aktivoida oppilasta jakamaan niistä kokemuksia ja ajatuksia
T5 virittää oppilaan mielikuvitusta ja ajattelutaitoa
Tekstien tuottaminen
T6 ohjata oppilasta saamaan myönteisiä tuottamisen, yhdessä tekemisen ja jakamisen kokemuksia sekä harjoittelemaan erilaisten esitysten suunnittelua ja toteuttamista
T7 tarjota oppilaalle tilaisuuksia kertoa ja kuvata asioita ja tiedonhankinnan tuloksia sekä innostaa häntä tuottamaan monimuotoisia esityksiä
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T8 herätellä oppilaan kielitietoisuutta ja ohjata tekemään havaintoja kielestä ja kielenkäytöstä sekä auttaa huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten kielelliseen käyttäytymiseen
T9 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia tutustua viittomakielisen ja muun kulttuurin eri muotoihin ja perinteisiin sekä ohjata häntä arvostamaan omaa kieltä ja kulttuuria sekä kielten ja kulttuurien moninaisuutta
Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena
T10 ohjata oppilasta kehittämään viittomakielen taitoaan eri oppiaineissa ja ohjata hyödyntämään äidinkielen taitoa kaikessa oppimisessa
T11 rohkaista oppilasta omaksumaan tiedonhaluinen tapa opiskella sekä kehittämään monilukutaitoaan

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Kartutetaan viittomistoa, leikitellään kielellä, kerrotaan omista kokemuksista, havainnoista ja tiedoista. Keksitään omia mielikuvitustarinoita huomioiden kertomuksen peruselementit: tapahtumapaikka ja -aika, juoni ja henkilöt. Harjoitellaan ympäristön kielellistä jäsentämistä ja nimeämistä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.

Paikallinen opetussuunnitelma

1.luokka Kartutetaan viittomistoa, leikitellään kielellä, kerrotaan omista kokemuksista, havainnoista ja tiedoista. Keksitään omia mielikuvitustarinoita. Harjoitellaan ympäristön kielellistä jäsentämistä ja nimeämistä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.

S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Visuaalista lukutaitoa harjoitellaan tulkitsemalla viittomakielisiä tekstejä ja muita kuvallisia lähteitä. Niiden pohjalta harjoitellaan kysymysten tekemistä ja niihin vastaamista. Kartutetaan viittomistoa keskustelemalla teksteistä ja jakamalla lukukokemuksia niistä. Työstetään rooli-, draama- ja teatterileikin sekä monimediaisten oppimisympäristöjen avulla erilaisia viittomakielisiä tekstejä.

Paikallinen opetussuunnitelma

1.luokka Visuaalista lukutaitoa harjoitellaan tulkitsemalla viittomakielisiä tekstejä ja muita kuvallisia lähteitä. Niiden pohjalta harjoitellaan kysymysten tekemistä ja niihin vastaamista. Kartutetaan viittomistoa keskustelemalla teksteistä ja jakamalla lukukokemuksia niistä. Teksteihin tutustutaan myös rooli-, draama- ja teatterileikin keinon.

S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan tekstien tuottamista yksin ja yhdessä sekä leikitellään kielellä. Keskustellaan tuotetuista teksteistä yhdessä ja harjoitellaan palautteen antamista ja saamista. Harjoitellaan sormiaakkoset ja tutustutaan niiden käyttöön. Harjoitellaan viittomakielisiä vuorovaikutustaitoja muun muassa huomion herättämisen tekniikoita, katsekontaktia, viittojien optimaalista sijaintia, puheenvuoron ottamista, vuorottelua keskustelutilanteessa, ajatusten ja mielipiteiden perustelua, aktiivista seuraamista ja kommentointia.

Paikallinen opetussuunnitelma

1.luokka Harjoitellaan tekstien tuottamista yksin ja yhdessä sekä leikitellään kielellä. Keskustellaan tuotetuista teksteistä yhdessä. Harjoitellaan sormiaakkoset ja tutustutaan niiden käyttöön. Harjoitellaan viittomakielisiä vuorovaikutustaitoja muun muassa huomion herättämisen tekniikoita, katsekontaktia, viittojien optimaalista sijaintia, puheenvuoron ottamista ja vuorottelua keskustelutilanteessa.

S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan erilaisiin kulttuurimuotoihin ja perinteisiin ja havainnoidaan viittomakielisen yhteisön käyttäytymisnormeja ja tapoja. Tutustutaan viittomakielisen yhteisön kulttuuriperinteeseen ja kulttuuritoimintaan.

Paikallinen opetussuunnitelma

1.luokka Tutustutaan erilaisiin kulttuurimuotoihin ja perinteisiin. Tutustutaan viittomakielisen yhteisön kulttuuriperinteeseen ja –toimintaan.

S5 Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa tutkitaan ja käytetään materiaalina erilaisia tekstejä, kuvia ja taulukoita rikastuttaen viittomistoa ja antaen mahdollisuuksia hyödyntää viittomakieltä eri oppiaineissa. Järjestetään tilaisuuksia tutkivaan oppimiseen ja vuorovaikutukseen ja tarjotaan monipuolisia oppimateriaaleja ja oppimisympäristöjä monilukutaidon edistämiseksi.

Paikallinen opetussuunnitelma

1.luokka Opetuksessa tutkitaan ja käytetään materiaalina erilaisia tekstejä, kuvia ja taulukoita rikastuttaen viittomistoa ja antaen mahdollisuuksia hyödyntää viittomakieltä eri oppiaineissa.

ePerusteet