Musiikki

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi musiikissa on oppilaita ohjaavaa ja rohkaisevaa. Oppilaalle annetaan palautetta ja mahdollisuuksia oman ja ryhmän toiminnan arviointiin siten, että se kannustaa yrittämiseen ja opittavien taitojen harjoittamiseen. Erityistä huomiota arvioinnissa kiinnitetään musiikillisten yhteistyötaitojen ja musisointitaitojen edistymiseen. Oppilaan oppimisen arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita musiikissa ovat

  • edistyminen musiikillisissa yhteistyötaidoissa, erityisesti toimiminen musiikillisen ryhmän jäsenenä
  • edistyminen musiikin peruskäsitteiden hahmottamisessa musiikillisen toiminnan kautta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Arviointi

Aineen arviointi on kuvattu valtakunnallisissa opetussuunnitelman perusteissa ja yleisesti arvioinnista on kirjoitettu Valterin opetussuunnitelman luvussa 6. Musiikin arvioinnissa keskeistä on

  • osallistuminen ja yhteismusisointitaidot

  • vertaisarvioinnin harjoittelu musiikin avulla, myönteinen ja rakentava palaute

  • kannustava palaute lähtökohta arvioinnille

  • jatkuva palaute

Laaja-alainen osaaminen vuosiluokilla 1-2

Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)

Kuinka kuuntelen muiden mielipiteitä? Miten voin oppia musisoimaan parin kanssa tai ryhmässä tekemällä? Kuinka suunnittelen omaa musisointiani?

Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2)

Mitä musiikkia kuuluu omaan kulttuuriini? Mitä tunteita ja ajatuksia musiikki minussa herättää? Millä eri tavoilla voin musiikillisesti ilmaista itseäni?

Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)

Miten suojelen itseäni ja muita liialta melulta? Miten musiikin avulla voin edistää omaa hyvinvointiani?

Monilukutaito (L4)

Mitä eri tapoja on ilmaista musiikkia kirjallisesti? Miten käytän mediasta saatavaa musiikkia turvallisesti ja ikätasoisesti?

Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)

Miten voin hyödyntää teknologiaa musiikin tekemisessä ja ilmaisussa? Miten käytän tieto- ja viestintäteknologiaa turvallisesti ja hyvien käytöstapojen mukaisesti? Miten voin tehdä yhdessä muiden kanssa musiikkia tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen?

Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6)

Miten musisoin yhdessä muiden kanssa? Miten hoidan oman vastuuni musiikin tunneilla? Mitkä ovat minun vahvuuteni musiikissa?

Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)

Miten osallistun luokassa ja koulussa järjestettäviin tapahtumiin ja esityksiin

Tavoitteet

Tavoite
Osallisuus
T1 ohjata oppilasta toimimaan musiikillisen ryhmän jäsenenä oppilaan myönteistä minäkuvaa rakentaen
Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen
T2 ohjata oppilasta luontevaan äänenkäyttöön sekä laulamaan ja soittamaan ryhmän jäsenenä
T3 kannustaa oppilasta kokemaan ja hahmottamaan ääniympäristöä, ääntä, musiikkia ja musiikkikäsitteitä liikkuen ja kuunnellen
T4 antaa tilaa oppilaiden omille musiikillisille ideoille ja improvisoinnille sekä ohjaa heitä suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai muita kokonaisuuksia käyttäen äänellisiä, liikunnallisia, kuvallisia, teknologisia tai muita ilmaisukeinoja
Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito
T5 innostaa oppilasta tutustumaan musiikilliseen kulttuuriperintöönsä leikkien, laulaen ja liikkuen sekä nauttimaan musiikin esteettisestä, kulttuurisesta ja historiallisesta monimuotoisuudesta
T6 auttaa oppilasta ymmärtämään musiikin merkintätapojen perusperiaatteita musisoinnin yhteydessä
Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa
T7 ohjata oppilasta toimimaan vastuullisesti musisoinnissa
Oppimaan oppiminen musiikissa
T8 tarjota oppilaille kokemuksia tavoitteiden asettamisen ja yhteisen harjoittelun merkityksestä musiikin oppimisessa

Sisällöt

S1 Miten musiikissa toimitaan

Opetussuunnitelman perusteet

Musisoinnissa kiinnitetään huomiota ryhmän jäsenenä toimimiseen ja myönteisen yhteishengen luomiseen. Keskeisenä sisältönä ovat ilmaisuun ja keksimiseen rohkaiseminen, luontevan hengityksen, äänenkäytön ja laulamisen harjoittaminen sekä käytössä olevien soittimien ja laitteiden tarkoituksenmukainen käsittely.

Paikallinen opetussuunnitelma

Esimerkiksi

  • yhteislaulu

  • äänenhuolto

  • Rytmi- melodia- ja laattasoittimet

  • Bändisoittimiin tutustuminen

Musiikki viittomakielisille

Esimerkiksi

  • laulujen viittominen yhdessä

  • äänenhuolto

  • Rytmi- melodia- ja laattasoittimet

  • Bändisoittimiin tutustuminen

S2 Mistä musiikki muodostuu

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa keskitytään peruskäsitteiden taso, kesto, voima ja väri hahmottamiseen. Osaamisen kehittyessä käsitteistöä laajennetaan musiikkikäsitteisiin rytmi, melodia, dynamiikka, sointiväri, harmonia ja muoto.

Paikallinen opetussuunnitelma

Esimerkiksi

  • voiman säätely (kovaa-hiljaa)

  • kuvionuottivärit

  • kehorytmi

  • rytmin tunnistaminen

  • musiikkiliikunta

  • laululeikit

  • improvisointi

Musiikki viittomakielisille

Esimerkiksi:

  • Voiman säätely (kovaa-hiljaa)

  • Kuvionuottivärit

  • Kehorytmi

  • Rytmin tunnistaminen

  • Musiikkiliikunta

  • leikit

  • improvisointi

S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikillisten tietojen ja taitojen lisäksi opetuksessa käsitellään oppilaiden kokemuksia ja havaintoja niin musiikista kuin arjen eri ääniympäristöistä. Pohditaan myös musiikin merkitystä omissa yhteisöissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Esimerkiksi

  • melu ja kuulon suojelu

  • koulun juhlat

  • mielimusiikki

  • musiikki ja tunteet

Musiikki viittomakielisille

Esimerkiksi:

  • Melu ja kuulon suojelu

  • Koulun juhlat

  • Mielimusiikki

  • Musiikki ja tunteet

S4 Musiikin opetuksen ohjelmisto

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikin opetuksessa käytetään lauluja, leikkejä, loruja, liikuntaa, soitto- ja kuuntelutehtäviä sekä luodaan tilaisuuksia luovaan toimintaan, jotka aihepiireiltään ja musiikillisilta ominaisuuksiltaan soveltuvat ikäkauteen ja koulun toimintakulttuuriin. Ohjelmiston suunnittelussa kiinnitetään huomiota myös oppilaiden omiin kulttuureihin ja kulttuuriperinnön vaalimiseen. Ohjelmistoon sisällytetään monipuolisesti erilaista musiikkia mukaan lukien lastenmusiikki sekä mahdolliset oppilaiden omat sävellykset ja musiikkikappaleet.

Paikallinen opetussuunnitelma

Esimerkiksi

  • aktiivinen kuuntelu

  • lasten musiikki (mm. lastenlaulut, juhlalaulut)

  • omien sävellysten tekeminen

Musiikki viittomakielisille

Esimerkiksi:

  • Lasten musiikki (mm. lastenlaulut, juhlalaulut)

  • Omien sävellysten tekeminen

ePerusteet