Arviointi
Aineen arviointi on kuvattu valtakunnallisissa opetussuunnitelman perusteissa ja yleisesti arvioinnista on kirjoitettu Valterin opetussuunnitelman luvussa 6. Musiikin arvioinnissa keskeistä on
osallistuminen ja yhteismusisointitaidot
vertaisarvioinnin harjoittelu musiikin avulla, myönteinen ja rakentava palaute
kannustava palaute lähtökohta arvioinnille
jatkuva palaute
Laaja-alainen osaaminen vuosiluokilla 1-2
Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)
Kuinka kuuntelen muiden mielipiteitä? Miten voin oppia musisoimaan parin kanssa tai ryhmässä tekemällä? Kuinka suunnittelen omaa musisointiani?
Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2)
Mitä musiikkia kuuluu omaan kulttuuriini? Mitä tunteita ja ajatuksia musiikki minussa herättää? Millä eri tavoilla voin musiikillisesti ilmaista itseäni?
Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)
Miten suojelen itseäni ja muita liialta melulta? Miten musiikin avulla voin edistää omaa hyvinvointiani?
Monilukutaito (L4)
Mitä eri tapoja on ilmaista musiikkia kirjallisesti? Miten käytän mediasta saatavaa musiikkia turvallisesti ja ikätasoisesti?
Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)
Miten voin hyödyntää teknologiaa musiikin tekemisessä ja ilmaisussa? Miten käytän tieto- ja viestintäteknologiaa turvallisesti ja hyvien käytöstapojen mukaisesti? Miten voin tehdä yhdessä muiden kanssa musiikkia tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen?
Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6)
Miten musisoin yhdessä muiden kanssa? Miten hoidan oman vastuuni musiikin tunneilla? Mitkä ovat minun vahvuuteni musiikissa?
Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)
Miten osallistun luokassa ja koulussa järjestettäviin tapahtumiin ja esityksiin