Oppiaineen arviointi on kuvattu valtakunnallisissa opetussuunnitelman perusteissa ja yleisesti arvioinnista on kirjoitettu Valterin opetussuunnitelman 6.
Laaja-alainen osaaminen vuosiluokilla 1-2
Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)
Kuinka kysyn? Kuinka kuuntelen? Kuinka oivallan? Mitä aistin? Miten hankin ja mistä löydän ympäristöopin tietoa? Miten suunnittelen oman työni? Miten havainnoin ympäristöopin ilmiöitä arjessa? Mitä hyötyä minulle on ympäristöopin tiedoista? Miten tulkitsen ympäristöopin tietoa? Mitä eri ympäristöopin käsitteet tarkoittavat? Miten vertailen ja luokittelen ympäristöopin asioita? Miten ohjaan itsenäiseen ajatteluun?
Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2)
Miten kerron omista ympäristöopin havainnoistani? Miten arvostan, hallitsen ja käytän omaa kehoa tunteiden, ajatusten ja ideoiden ilmaisemiseen? Missä muodossa ilmaisen erilaisia havaintojani? Miten muissa perheissä eletään? Miten omaan ympäristöön ja sen kulttuuriin voin vaikuttaa? Miten arvostan itseäni ja muita? Miten tulen toimeen muiden kanssa? Millainen kaveri olen?
Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)
Miten huolehdin terveydestäni? Miten toimin turvallisesti? Kuinka toimin vaaratilanteissa? Miten huolehdin lähiympäristöstäni? Miten vaikutan lähiympäristööni? Miten vaikutan paremman tulevaisuuden puolesta? Miten toimin yhdessä muiden kanssa? Miten tunnistan tunteeni? Kuinka osaa liikkua lähiympäristössäni? Millainen olen kuluttajana?
Monilukutaito (L4)
Mitä ympäristöopin kuvat ja symbolit tarkoittavat? Miten tulkitsen ja vertailen kuvia ja tekstejä? Miten hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa ympäristöopissa?
Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)
Miten hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa ympäristöopissa? Mitä sovelluksia ja ohjelmia käytän? Miten esitän teknologian avulla asioita?
Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6)
Mikä minun työpanokseni merkitys on yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi? Millaiset minun neuvottelutaitoni ovat? Miten otan vastuuta luokassa, koulussa ja muissa lähiyhteisöissä? Miten voin vaikuttaa asioihin?
Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)
Miten voin vaikuttaa lähiympäristööni? Miten kulutustottumuksilla voi vaikuttaa tulevaisuuteen? Mikä merkitys kestävällä kehityksellä on? Miten lähiympäristöni on muuttunut? Miten voin suojella luontoa?