Liikunta

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnilla tuetaan oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla eli sen tarkoituksena on tukea fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn kehittymistä. Rakentava ja kannustava palaute tukee oppilaan myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön oppilaiden oppimisesta, työskentelystä ja edistymisestä.

Arvioinnissa pyritään tunnistamaan oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet sekä tukemaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet. Arviointi toteutetaan oppilaiden toimintaa ja työskentelyä havainnoimalla sekä ohjaamalla oppilaita itsearviointiin.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita liikunnassa ovat

  • edistyminen liikuntatilanteisiin sopivien ratkaisujen löytämisessä
  • edistyminen motorisissa perustaidoissa ja niiden harjoittelemisessa
  • edistyminen sovittuihin tehtäviin liittyvässä turvallisessa toiminnassa
  • edistyminen yhdessä työskentelyn ja itsenäisen työskentelyn taidoissa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppiaineen arviointi on kuvattu valtakunnallisissa opetussuunnitelman perusteissa ja yleisesti arvioinnista on kirjoitettu Valterin opetussuunnitelman luvussa 6.

Valteri-koulussa liikunnan arviointi rakentuu oppilaan vahvuuksien varaan oppilaan myönteistä minäkuvaa vahvistaen. Arvioinnissa huomioidaan myös oppilaan kehittymistarpeet ja tuetaan niitä. Rakentava, kannustava ja jatkuva palaute tukee oppilaan myönteistä käsitystä itsestä liikkujana.

Laaja-alainen osaaminen vuosiluokilla 1-2

Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)

Osaanko kuunnella ohjeita?

Osaanko pyytää apua?

Osaanko ottaa palautetta vastaan?

Harjoittelenko parhaani yrittäen?

Osaanko seurata opettajan ohjeita itsenäisesti ja ryhmässä?

Miten voin liikkua mahdollisimman monipuolisesti?

Miten voin ilmaista itseäni liikunnan avulla?

Minkälaisia havaintomotorisia taitoja käytän liikkuessani?

Minkälaisia ratkaisuja liikuntatilanteissa teen?

Mitä liikuntavälineitä ja liikkumistapoja tunnen ja osaan?

Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2)

Osaanko asettua toisen asemaan?

Huomioinko muita vuorovaikutuksessa?

Osaanko noudattaa hyviä tapoja liikuntatilanteissa?

Osaanko ilmaista itseäni monipuolisesti?

Osaanko arvostaa ja käyttää omaa kehoani ja ilmaista sillä monipuolisesti?

Osaanko eläytyä ja liikkua luovasti?

Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)

Osaanko varustautua oikein liikuntatunneille?

Osaanko huolehtia hyvin omasta hygieniastani?

Osaanko pitää hyvää huolta liikuntavälineistä ja käyttää niitä turvallisesti?

Osaanko siirtyä turvallisesti liikuntapaikkaan ja paikasta toiseen?

Otanko vastuuta omasta osallistumisestani?

Osaanko käyttää liikuntataitoja ja välineenkäsittelytaitoja monipuolisesti eri tilanteissa?

Osaanko toimia sosiaalisissa tilanteissa?

Osaanko käsitellä pettymykset ja ristiriidat ryhmässä?

Ymmärränkö liikunnan, fyysisten ominaisuuksieni ylläpitämisen ja terveellisten elämäntapojen merkityksen elämässäni?

Olenko uimataitoinen?

Monilukutaito (L4)

Osaanko käyttää eri aistialueita oppimisessa?

Osaanko havainnoida itseäni ja ympäristöäni liikkuessani?

Tunnistanko eri liikuntamuotoja ja niiden vaatimia havaintomotorisia taitoja?

Osaanko tehdä eri liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja?

Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)

Miten käytän tai voisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa liikunnassa?

Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6)

Osaanko käyttäytyä asianmukaisesti ja tehdä yhteistyötä toisten kanssa?

Osaanko säädellä toimintaani ja tunneilmaisuani vuorovaikutuksellisissa tilanteissa?

Onko minulla vuorovaikutustaitoja?

Olenko tunneilla itse aloitteellinen?

Osaanko kohdata epäonnistumisia ja pettymyksiä?

Osaanko harjoitella sisukkaasti loppuun ja työskennellä pitkäjänteisesti?

Osaanko nähdä omia vahvuuksiani ja taipumuksiani?

Osaanko toimia itsenäisesti, parin kanssa ja ryhmässä?

Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)

Osaanko kertoa oman mielipiteeni?

Osaanko kannustaa luokkatoveria?

Osaanko etsiä ratkaisuja yhteistyössä toisten kanssa?

Näenkö oman osallistumiseni ja asenteeni merkityksen ryhmässä?

Koenko että tulen kuulluksi ja arvostetuksi ryhmässä?

Osaanko toimia yhdessä sovittujen sääntöjen mukaan?

Tavoitteet

Tavoite
Fyysinen toimintakyky
T1 kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan itsenäisesti ja yhdessä uusia, erilaisia liikuntatehtäviä sekä rohkaista ilmaisemaan itseään liikunnan avulla
T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja
T3 vahvistaa motoristen perustaitojen (tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaidot) oppimista niin, että oppilas oppii soveltamaan niitä eri oppimisympäristöissä, eri tilanteissa ja eri vuodenaikoina
T4 harjaannuttaa oppilasta liikkumaan turvallisesti erilaisissa ympäristöissä, erilaisilla välineillä ja telineillä
T5 tutustuttaa oppilas vesiliikuntaan ja varmistaa alkeisuimataito
T6 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan liikuntatunneilla
Sosiaalinen toimintakyky
T7 ohjata oppilasta säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan vuorovaikutuksellisissa liikuntatilanteissa
Paikallinen tarkennus
1.luokka Opetus sisältää yksinkertaisia liikunnallisia sääntöleikkejä, tehtäviä ja pelejä, joissa oppilaat toimivat yhteistyössä muiden kanssa ja saavat kokemuksia muiden auttamisesta.
T8 tukea yhdessä työskentelyn taitoja, kuten yhdessä sovittujen sääntöjen noudattamista, ohjaamalla oppilasta ottamaan vastuuta yhteispelien ja -leikkien onnistumisesta
Paikallinen tarkennus
1.luokka Opetus sisältää yksinkertaisia liikunnallisia sääntöleikkejä, tehtäviä ja pelejä, joissa oppilaat toimivat yhteistyössä muiden kanssa ja saavat kokemuksia muiden auttamisesta.
Psyykkinen toimintakyky
T9 tukea oppilaan myönteisen minäkäsityksen vahvistumista, ohjata itsenäiseen työskentelyyn sekä itsensä monipuoliseen ilmaisemiseen.
Paikallinen tarkennus
1.luokka Opetukseen valitaan iloa ja virkistystä tuottavia leikkejä ja tehtäviä, joissa koetaan onnistumisia sekä kohdataan tuetusti emotionaalisesti vaihtelevia tilanteita kuten leikeissä, kisailuissa tai peleissä koetut tilanteet.
T10 varmistaa myönteisten liikunnallisten kokemusten saaminen ja rohkaista oppilasta kokeilemaan oman toimintakykynsä rajoja
Paikallinen tarkennus
1.luokka Opetukseen valitaan iloa ja virkistystä tuottavia leikkejä ja tehtäviä, joissa koetaan onnistumisia sekä kohdataan tuetusti emotionaalisesti vaihtelevia tilanteita kuten leikeissä, kisailuissa tai peleissä koetut tilanteet.

Sisällöt

S1 Fyysinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan leikkejä ja tehtäviä sekä liikuntamuotoja, joissa harjoitellaan tasapaino- ja liikkumistaitoja (kuten kiipeilyä, juoksuja ja hyppyjä) ja välineenkäsittelytaitoja (kuten tehtäviä erilaisilla välineillä ja palloleikkejä) erilaisissa oppimisympäristöissä (kuten salissa, luonnossa, lumella ja jäällä). Kehonhallintaa edistetään käyttämällä tehtäviä (kuten voimistelu- ja musiikkileikkejä), joissa harjaannutetaan kehonhahmotusta, ilmaisua ja rytmin mukaan liikkumista.

Tutustutaan monipuolisin ja turvallisin tehtävin liikkumiseen sisällä ja ulkona eri vuodenaikoina eri oppimisympäristöissä. Vesiliikunta ja uinti kuuluvat liikunnan opetukseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

1.luokka

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa.

Opetukseen valitaan leikkejä ja tehtäviä sekä liikuntamuotoja, joissa harjoitellaan tasapaino-ja liikkumistaitoja (kuten kiipeilyä, juoksuja ja hyppyjä) ja välineenkäsittelytaitoja (kuten tehtäviä erilaisilla välineillä ja palloleikkejä) erilaisissa oppimisympäristöissä (kuten salissa, luonnossa, lumella ja jäällä). Kehonhallintaa edistetään käyttämällä tehtäviä (kuten voimistelu-ja musiikkileikkejä), joissa harjaannutetaan kehonhahmotusta, ilmaisua ja rytmin mukaan liikkumista.

Tutustutaan monipuolisin ja turvallisin tehtävin liikkumiseen sisällä ja ulkona eri vuodenaikoina eri oppimisympäristöissä.

Vesiliikunta ja uinti kuuluvat liikunnan opetukseen.

S2 Sosiaalinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetus sisältää yksinkertaisia liikunnallisia sääntöleikkejä, tehtäviä ja pelejä, joissa oppilaat toimivat yhteistyössä muiden kanssa ja saavat kokemuksia muiden auttamisesta.

S3 Psyykkinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen valitaan iloa ja virkistystä tuottavia leikkejä ja tehtäviä, joissa koetaan onnistumisia sekä kohdataan tuetusti emotionaalisesti vaihtelevia tilanteita kuten leikeissä, kisailuissa tai peleissä koetut tilanteet.

ePerusteet