Oppiaineen arviointi on kuvattu valtakunnallisissa opetussuunnitelman perusteissa ja yleisesti arvioinnista on kirjoitettu Valterin opetussuunnitelman luvussa 6.
Valteri-koulussa liikunnan arviointi rakentuu oppilaan vahvuuksien varaan oppilaan myönteistä minäkuvaa vahvistaen. Arvioinnissa huomioidaan myös oppilaan kehittymistarpeet ja tuetaan niitä. Rakentava, kannustava ja jatkuva palaute tukee oppilaan myönteistä käsitystä itsestä liikkujana.
Laaja-alainen osaaminen vuosiluokilla 1-2
Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)
Osaanko kuunnella ohjeita?
Osaanko pyytää apua?
Osaanko ottaa palautetta vastaan?
Harjoittelenko parhaani yrittäen?
Osaanko seurata opettajan ohjeita itsenäisesti ja ryhmässä?
Miten voin liikkua mahdollisimman monipuolisesti?
Miten voin ilmaista itseäni liikunnan avulla?
Minkälaisia havaintomotorisia taitoja käytän liikkuessani?
Minkälaisia ratkaisuja liikuntatilanteissa teen?
Mitä liikuntavälineitä ja liikkumistapoja tunnen ja osaan?
Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2)
Osaanko asettua toisen asemaan?
Huomioinko muita vuorovaikutuksessa?
Osaanko noudattaa hyviä tapoja liikuntatilanteissa?
Osaanko ilmaista itseäni monipuolisesti?
Osaanko arvostaa ja käyttää omaa kehoani ja ilmaista sillä monipuolisesti?
Osaanko eläytyä ja liikkua luovasti?
Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)
Osaanko varustautua oikein liikuntatunneille?
Osaanko huolehtia hyvin omasta hygieniastani?
Osaanko pitää hyvää huolta liikuntavälineistä ja käyttää niitä turvallisesti?
Osaanko siirtyä turvallisesti liikuntapaikkaan ja paikasta toiseen?
Otanko vastuuta omasta osallistumisestani?
Osaanko käyttää liikuntataitoja ja välineenkäsittelytaitoja monipuolisesti eri tilanteissa?
Osaanko toimia sosiaalisissa tilanteissa?
Osaanko käsitellä pettymykset ja ristiriidat ryhmässä?
Ymmärränkö liikunnan, fyysisten ominaisuuksieni ylläpitämisen ja terveellisten elämäntapojen merkityksen elämässäni?
Olenko uimataitoinen?
Monilukutaito (L4)
Osaanko käyttää eri aistialueita oppimisessa?
Osaanko havainnoida itseäni ja ympäristöäni liikkuessani?
Tunnistanko eri liikuntamuotoja ja niiden vaatimia havaintomotorisia taitoja?
Osaanko tehdä eri liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja?
Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)
Miten käytän tai voisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa liikunnassa?
Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6)
Osaanko käyttäytyä asianmukaisesti ja tehdä yhteistyötä toisten kanssa?
Osaanko säädellä toimintaani ja tunneilmaisuani vuorovaikutuksellisissa tilanteissa?
Onko minulla vuorovaikutustaitoja?
Olenko tunneilla itse aloitteellinen?
Osaanko kohdata epäonnistumisia ja pettymyksiä?
Osaanko harjoitella sisukkaasti loppuun ja työskennellä pitkäjänteisesti?
Osaanko nähdä omia vahvuuksiani ja taipumuksiani?
Osaanko toimia itsenäisesti, parin kanssa ja ryhmässä?
Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)
Osaanko kertoa oman mielipiteeni?
Osaanko kannustaa luokkatoveria?
Osaanko etsiä ratkaisuja yhteistyössä toisten kanssa?
Näenkö oman osallistumiseni ja asenteeni merkityksen ryhmässä?
Koenko että tulen kuulluksi ja arvostetuksi ryhmässä?
Osaanko toimia yhdessä sovittujen sääntöjen mukaan?