Merkitys, arvot ja asenteet |
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen
Paikallinen tarkennus
Oppilas pohtii ihmisen ja luonnon vuorovaikutusta. Oppilas havainnoi lähiympäristöään ja vahvistaa omaa luontosuhdettaan.
|
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee tutkimisen ja toimimisen taitoja koulun pihalla ja lähiympäristössä (esim. koulun pihalta löytyviä eliö- ja kasvilajit).
|
T3 tukea oppilaan ympäristöherkkyyden kehittymistä ja ohjata oppilasta toimimaan kestävällä tavalla lähiympäristössä ja kouluyhteisössä
Paikallinen tarkennus
Oppilas osallistuu oman lähiympäristön tilan sekä kouluyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen (esim. oman luokan, koulun yhteisten tilojen ja piha-alueen siisteys). Oppilas pohtii, mikä vaikutus omilla teoilla on ympäristöön (esim. energian säästäminen, veden kulutuksen vähentäminen). Oppilas harjoittelee vähentämään syntyvää jätettä. Oppilas harjoittelee kierrättämään omia tarpeettomiksi jääneitä tavaroita.
|
Tutkimisen ja toimimisen taidot |
T4 ohjata oppilasta tutkimaan ja toimimaan sekä liikkumaan ja retkeilemään lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee turvallista liikkumista liikenteessä. Oppilas opettelee jalankulkijan ja pyöräilijän liikennesääntöjä ja harjoitelee niiden noudattamista. Oppilas oppii tunnistamaan liikenteen vaaratilanteita (esim. oman toiminnan vaikutus turvallisuuteen). Oppilas osallistuu retken suunniteluun ja toteutukseen koulun lähiluonnossa. (esim. metsä). Oppilas harjoittelee retkeilijän oikeuksia ja velvollisuuksia luonnossa liikuttaessa. Oppilas harjoittelee oikeiden retkeilyvarusteiden valintaa retken luonteesta riippuen.
|
T5 kannustaa oppilasta ihmettelemään ja kyselemään sekä käyttämään yhteisiä pohdintoja pienten tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohtana
Paikallinen tarkennus
Oppilas keksii ja kokeilee löytämään erilaisia vaihtoehtoja sekä ratkaisuja arjen ja lähiympäristön havaittuihin ilmiöihin yhdessä muiden kanssa. Oppilas tekee pienimuotoisia tutkimuksia arjen ilmiöistä.
|
T6 ohjata oppilasta tekemään havaintoja ja kokeiluja koulussa ja lähiympäristössä eri aisteja ja yksinkertaisia tutkimusvälineitä käyttäen sekä esittelemään tuloksiaan eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Oppilas havainnoi luonnon ominaispiirteitä, ilmiöitä ja ominaisuuksia kaikkina vuodenaikoina. Oppilas oppii kuvaamaan ja selittämään ympäristön ilmiöitä ympäristöopin käsitteiden avulla. (esim. sää, lämpötila, vuodenajat). Oppilas harjoittelee esittelemään omia tutkimustuloksia kirjallisesti ja havaintovälineiden avulla. Oppilas harjoittelee pienimuotoisen tutkimuksen tekemisen eri vaiheita ja yksinkertaisten tutkimusvälineiden käyttöä (esim. luuppi, lämpömittari).
|
T7 ohjata oppilasta kuvailemaan, vertailemaan ja luokittelemaan monipuolisesti eliöitä, elinympäristöjä, ilmiöitä, materiaaleja ja tilanteita sekä nimeämään niitä
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu puutarhan yleisimpiin eliölajeihin ja elinympäristöön. Oppilas oppii luokittelemaan eläimiä. Oppilas tutustuu vuoden- ja vuorokaudenaikojen vaihteluun. Oppilas harjoittelee luokittelemaan eri materiaaleja kierrätysmahdollisuuksien mukaan (esim. muovi, tekstiilit).
|
T8 opastaa oppilasta toimimaan turvallisesti, noudattamaan annettuja ohjeita ja hahmottamaan niiden perusteluita
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee turvallista ja vastuullista toimimista kotona ja koulussa, lähiympäristössä ja liikenteessä. Oppilas kehittää yhdessä muiden kanssa koulupäivän toimintatapoja oppimisen ja hyvinvoinnin kannalta. Oppilas osallistuu luokan sääntöjen suunnitteluun ja harjoittelee noudattamaan niitä. Oppilas harjoittelee tunnistamaan omia ja muiden tunnetiloja. Oppilas oppii ymmärtämään sääntöjen suojaava vaikutus.
|
T9 ohjata oppilasta tutustumaan monipuolisesti arjen teknologiaan sekä innostaa oppilaita kokeilemaan, keksimään, rakentamaan ja luomaan uutta yhdessä toimien
Paikallinen tarkennus
Oppilas havainnoi liikettä ja pohtii syitä liikkeen muutoksiin. Oppilas tutustuu liikettä helpottaviin arjen teknologian välineisiin ja laitteisiin. Oppilas opettelee arjen teknologisten laitteiden toimintaperiaatteita sekä oppii käyttämään niitä turvallisesti. Oppilas kokeilee ja keksii yhdessä muiden kanssa uusia ratkaisuja arjen ilmiöihin.
|
T10 ohjata oppilasta harjoittelemaan ryhmässä toimimisen taitoja ja tunnetaitoja sekä vahvistamaan itsensä ja muiden arvostamista
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee tunteiden nimeämistä, tunnistamista ja ilmaisemista (esim. ilo, suru, kiukku, pelko). Oppilas harjoittelee ryhmässä toimimisen sääntöjä sekä yhteistyötaitoja. Oppilas harjoittelee tunnistamaan omia vahvuuksiaan, itsensä ja muiden arvostamista sekä tunne- ja turvataitoja (esim. opetellaan kunnioittamaan fyysistä koskemattomuutta, itsensä suojelua ja selviytymistaitoja arjen tilanteisiin) Oppilas oppii tunnistamaan kiusaamisen omassa ja toisten käyttäytymisessä sekä tapoja kiusaamisen ehkäisemiseksi ja selvittämiseksi.
|
T11 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimisessa sekä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa turvallisesti. Oppilas harjoittelee käyttämään tiedon hankinnassa ja taltioinnissa tietokonetta, tablettia tai älymobiililaitteita. Oppilas harjoittelee omien tutkimustulosten esittämiseen tieto- ja viestintäteknologian avulla.
|
Tiedot ja ymmärrys |
T12 ohjata oppilasta jäsentämään ympäristöä, ihmisten toimintaa ja niihin liittyviä ilmiöitä ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteiden avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee käyttämään eri tiedonalojen (esim. biologia, maantieto, fysiikka, kemia) käsitteitä kuvaamaan ilmiöitä ja teknologiaa sekä arjen tilanteitä ja toimintaa.
|
T13 ohjata oppilasta ymmärtämään yksinkertaisia kuvia, malleja ja karttoja ympäristön kuvaajina
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu erilaisiin karttoihin (esim. suunnistuskartta, Suomen kartta, maailman kartta). Oppilas tutustuu ilmakuvan ja kartan yhteyteen. Oppilas harjoittelee kartan piirtämistä tutusta ympäristöstä (esim. luokka, oma huone, koulun piha). Oppilas harjoittelee ymmärtämään ympäristöä kuvaavia malleja (esim. veden kiertokulku).
|
T14 rohkaista oppilasta ilmaisemaan itseään ja harjoittelemaan näkemystensä perustelemista
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee omista tunteista ja ajatuksista kertomista. Oppilas opettelee perustelemaan omia ajatuksia ja mielipiteitä.
|
T15 ohjata oppilasta pohtimaan kasvua ja kehitystä, terveyttä ja hyvinvointia tukevia tekijöitä sekä elämän perusedellytyksiä
Paikallinen tarkennus
Oppilas perehtyy elämän perusedellytyksiin ravinnon, veden, ilman, lämmön ja huolenpidon osalta. Oppilas tutustuu ravinnon tuotantoon ja juomaveden alkuperään. Oppilas tutustuu ihmisen elimistön toimintoihin (esim. ruuansulatus). Oppilas tutustuu itsehoitotaitoihin ja ensiavun alkeisiin (esim. haavan puhdistus ja suojaaminen). Oppilas harjoittelee hätilanteissa toimimista ja soittamista 112-hätänumeroon.
|