Ympäristöoppi

Opetussuunnitelman perusteet

Opittavien asioiden jakaminen kokonaisuuksiksi, joilla on omat tavoitteensa ja arviointiperusteensa, tukee monipuolista arviointia. Työskentelyn etenemistä ohjataan rakentavan palautteen, kysymysten ja konkreettisten kehittämisehdotusten avulla. Myönteinen palaute ja kannustaminen tukevat erityisesti tutkimisen taitojen ja motivaation kehittymistä. Oppilaat voivat ilmaista osaamistaan kirjoitetun tekstin sijaan myös toimintana ja muuna ilmaisuna, joten oppilaille tarjotaan monipuolisia mahdollisuuksia osoittaa oppimistaan. Kokonaisuuksien lopussa arvioidaan sovittujen tavoitteiden saavuttamista. Oppilaat harjoittelevat tunnistamaan omaa oppimistaan ja toimintaansa. Arvioinnin kohteena eivät ole oppilaiden arvot, asenteet, terveyskäyttäytyminen, sosiaalisuus, temperamentti tai muut henkilökohtaiset ominaisuudet.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita ympäristöopissa ovat

  • edistyminen lähiympäristössä tutkimisessa sekä toimimisessa ja liikkumisessa
  • edistyminen havaintojen tekemisessä
  • edistyminen turvallisen toimimisen taidoissa
  • edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa.

Tavoitteet

Tavoite
Merkitys, arvot ja asenteet
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen
Paikallinen tarkennus
Oppilas pohtii ihmisen ja luonnon vuorovaikutusta. Oppilas havainnoi lähiympäristöään ja vahvistaa omaa luontosuhdettaan. 
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee tutkimisen ja toimimisen taitoja koulun pihalla ja lähiympäristössä (esim. koulun pihalta löytyviä eliö- ja kasvilajit).  
T3 tukea oppilaan ympäristöherkkyyden kehittymistä ja ohjata oppilasta toimimaan kestävällä tavalla lähiympäristössä ja kouluyhteisössä
Paikallinen tarkennus
Oppilas osallistuu oman lähiympäristön tilan sekä kouluyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen (esim. oman luokan, koulun yhteisten tilojen ja piha-alueen siisteys). Oppilas pohtii, mikä vaikutus omilla teoilla on ympäristöön (esim. energian säästäminen, veden kulutuksen vähentäminen). Oppilas harjoittelee vähentämään syntyvää jätettä. Oppilas harjoittelee kierrättämään omia tarpeettomiksi jääneitä tavaroita. 
Tutkimisen ja toimimisen taidot
T4 ohjata oppilasta tutkimaan ja toimimaan sekä liikkumaan ja retkeilemään lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee turvallista liikkumista liikenteessä. Oppilas opettelee jalankulkijan ja pyöräilijän liikennesääntöjä ja harjoitelee niiden noudattamista. Oppilas oppii tunnistamaan liikenteen vaaratilanteita (esim. oman toiminnan vaikutus turvallisuuteen). Oppilas osallistuu retken suunniteluun ja toteutukseen koulun lähiluonnossa. (esim. metsä). Oppilas harjoittelee retkeilijän oikeuksia ja velvollisuuksia luonnossa liikuttaessa. Oppilas harjoittelee oikeiden retkeilyvarusteiden valintaa retken luonteesta riippuen.  
T5 kannustaa oppilasta ihmettelemään ja kyselemään sekä käyttämään yhteisiä pohdintoja pienten tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohtana
Paikallinen tarkennus
Oppilas keksii ja kokeilee löytämään erilaisia vaihtoehtoja sekä ratkaisuja arjen ja lähiympäristön havaittuihin ilmiöihin yhdessä muiden kanssa. Oppilas tekee pienimuotoisia tutkimuksia arjen ilmiöistä. 
T6 ohjata oppilasta tekemään havaintoja ja kokeiluja koulussa ja lähiympäristössä eri aisteja ja yksinkertaisia tutkimusvälineitä käyttäen sekä esittelemään tuloksiaan eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Oppilas havainnoi luonnon ominaispiirteitä, ilmiöitä ja ominaisuuksia kaikkina vuodenaikoina. Oppilas oppii kuvaamaan ja selittämään ympäristön ilmiöitä ympäristöopin käsitteiden avulla. (esim. sää, lämpötila, vuodenajat). Oppilas harjoittelee esittelemään omia tutkimustuloksia kirjallisesti ja havaintovälineiden avulla. Oppilas harjoittelee pienimuotoisen tutkimuksen tekemisen eri vaiheita ja yksinkertaisten tutkimusvälineiden käyttöä (esim. luuppi, lämpömittari). 
T7 ohjata oppilasta kuvailemaan, vertailemaan ja luokittelemaan monipuolisesti eliöitä, elinympäristöjä, ilmiöitä, materiaaleja ja tilanteita sekä nimeämään niitä
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu puutarhan yleisimpiin eliölajeihin ja elinympäristöön.  Oppilas oppii luokittelemaan eläimiä. Oppilas tutustuu vuoden- ja vuorokaudenaikojen vaihteluun. Oppilas harjoittelee luokittelemaan eri materiaaleja kierrätysmahdollisuuksien mukaan (esim. muovi, tekstiilit).  
T8 opastaa oppilasta toimimaan turvallisesti, noudattamaan annettuja ohjeita ja hahmottamaan niiden perusteluita
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee turvallista ja vastuullista toimimista kotona ja koulussa, lähiympäristössä ja liikenteessä. Oppilas kehittää yhdessä muiden kanssa koulupäivän toimintatapoja oppimisen ja hyvinvoinnin kannalta. Oppilas osallistuu luokan sääntöjen suunnitteluun ja harjoittelee noudattamaan niitä. Oppilas harjoittelee tunnistamaan omia ja muiden tunnetiloja. Oppilas oppii ymmärtämään sääntöjen suojaava vaikutus.  
T9 ohjata oppilasta tutustumaan monipuolisesti arjen teknologiaan sekä innostaa oppilaita kokeilemaan, keksimään, rakentamaan ja luomaan uutta yhdessä toimien
Paikallinen tarkennus
Oppilas havainnoi liikettä ja pohtii syitä liikkeen muutoksiin. Oppilas tutustuu liikettä helpottaviin arjen teknologian välineisiin ja laitteisiin. Oppilas opettelee arjen teknologisten laitteiden toimintaperiaatteita sekä oppii käyttämään niitä turvallisesti. Oppilas kokeilee ja keksii yhdessä muiden kanssa uusia ratkaisuja arjen ilmiöihin.  
T10 ohjata oppilasta harjoittelemaan ryhmässä toimimisen taitoja ja tunnetaitoja sekä vahvistamaan itsensä ja muiden arvostamista
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee tunteiden nimeämistä, tunnistamista ja ilmaisemista (esim. ilo, suru, kiukku, pelko). Oppilas harjoittelee ryhmässä toimimisen sääntöjä sekä yhteistyötaitoja.  Oppilas harjoittelee tunnistamaan omia vahvuuksiaan, itsensä ja muiden arvostamista sekä tunne- ja turvataitoja (esim. opetellaan kunnioittamaan fyysistä koskemattomuutta, itsensä suojelua ja selviytymistaitoja arjen tilanteisiin) Oppilas oppii tunnistamaan kiusaamisen omassa ja toisten käyttäytymisessä sekä tapoja kiusaamisen ehkäisemiseksi ja selvittämiseksi. 
T11 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimisessa sekä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa turvallisesti. Oppilas harjoittelee käyttämään tiedon hankinnassa ja taltioinnissa tietokonetta, tablettia tai älymobiililaitteita. Oppilas harjoittelee omien tutkimustulosten esittämiseen tieto- ja viestintäteknologian avulla.  
Tiedot ja ymmärrys
T12 ohjata oppilasta jäsentämään ympäristöä, ihmisten toimintaa ja niihin liittyviä ilmiöitä ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteiden avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee käyttämään eri tiedonalojen (esim. biologia, maantieto, fysiikka, kemia) käsitteitä kuvaamaan ilmiöitä ja teknologiaa sekä arjen tilanteitä ja toimintaa. 
T13 ohjata oppilasta ymmärtämään yksinkertaisia kuvia, malleja ja karttoja ympäristön kuvaajina
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu erilaisiin karttoihin (esim. suunnistuskartta, Suomen kartta, maailman kartta). Oppilas tutustuu ilmakuvan ja kartan yhteyteen. Oppilas harjoittelee kartan piirtämistä tutusta ympäristöstä (esim. luokka, oma huone, koulun piha). Oppilas harjoittelee ymmärtämään ympäristöä kuvaavia malleja (esim. veden kiertokulku). 
T14 rohkaista oppilasta ilmaisemaan itseään ja harjoittelemaan näkemystensä perustelemista
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee omista tunteista ja ajatuksista kertomista. Oppilas opettelee perustelemaan omia ajatuksia ja mielipiteitä.  
T15 ohjata oppilasta pohtimaan kasvua ja kehitystä, terveyttä ja hyvinvointia tukevia tekijöitä sekä elämän perusedellytyksiä
Paikallinen tarkennus
Oppilas perehtyy elämän perusedellytyksiin ravinnon, veden, ilman, lämmön ja huolenpidon osalta.  Oppilas tutustuu ravinnon tuotantoon ja juomaveden alkuperään. Oppilas tutustuu ihmisen elimistön toimintoihin (esim. ruuansulatus). Oppilas tutustuu itsehoitotaitoihin ja ensiavun alkeisiin (esim. haavan puhdistus ja suojaaminen). Oppilas harjoittelee hätilanteissa toimimista ja soittamista 112-hätänumeroon. 

Sisällöt

S1 Kasvu ja kehitys

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan siten, että oppilaalle muodostuu ymmärrys ihmisen kehon osista ja elintoiminnoista sekä elämänkulusta ja oman ikäkauden kasvusta ja kehityksestä pääpiirteissään. Harjoitellaan tunnetaitoja ja mielen hyvinvoinnin edistämistä kuten itsensä ja muiden arvostamista ikäkauden mukaisesti.

S2 Kotona ja koulussa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimistehtäviä ja sisältöjä valitaan siten, että ne liittyvät kotona ja koulussa toimimiseen. Havainnoidaan oppimisympäristöjä turvallisuuden kannalta. Harjoitellaan turvallista toimimista lähiympäristössä ja liikenteessä. Perehdytään turvataitoihin sekä turvallisuusohjeisiin ja niiden perusteluihin. Käytetään ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteitä kuvaamaan ilmiöitä ja teknologiaa sekä arjen tilanteita ja toimintaa kuten säänmukaista pukeutumista. Harjoitellaan yhteistyötaitoja ja erilaisissa ryhmissä toimimista. Lisäksi harjoitellaan arjen käyttäytymistapoja erilaisissa tilanteissa, fyysisen koskemattomuuden kunnioittamista, kiusaamisen ehkäisyä, arjen pieniä itsehoitotaitoja ja avun hakemista.

S3 Lähiympäristön ja sen muutosten havainnointi

Opetussuunnitelman perusteet

Havainnointia ja luonnossa tutkimisen ja toimimisen taitoja harjoitellaan koulun lähellä erilaisissa luonnonympäristöissä ja rakennetuissa ympäristöissä. Tunnistetaan maastossa yleisimpiä eliölajeja ja niiden elinympäristöjä sekä rakennetun ympäristön kohteita. Havainnoidaan luonnon ominaispiirteitä, ilmiöitä ja ominaisuuksia kaikkina vuodenaikoina. Ympäristöä ja sen ilmiöitä kuten säätä kuvataan ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteiden avulla. Harjoitellaan pihakartan laatimista tutusta ympäristöstä sekä opitaan ymmärtämään kartan idea.

S4 Tutkiminen ja kokeileminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöksi valitaan luontoon, rakennettuun ympäristöön, arjen ilmiöihin ja teknologiaan sekä ihmiseen ja ihmisen toimintaan liittyviä ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtäviä. Tehtävien avulla harjoitellaan tutkimuksen tekemisen eri vaiheita. Arjen pulmiin kokeillaan ja keksitään yhdessä vaihtoehtoja ja ratkaisuja. Havainnoidaan liikettä ja pohditaan syitä liikkeen muutoksiin. Pienimuotoisia kokeiluja ja tutkimuksia tehdään myös lähiympäristössä sekä kasveja kasvattamalla.

S5 Elämän perusedellytysten pohtiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään elämän perusedellytyksiin ravinnon, veden, ilman, lämmön ja huolenpidon osalta. Tutustutaan ravinnontuotantoon ja juomaveden alkuperään. Perehdytään arjen terveystottumuksiin ja harjoitellaan niihin liittyviä taitoja. Pohditaan, mitkä asiat tuottavat ihmiselle hyvää mieltä ja iloa. Koulupäivän toimintatapoja kehitetään yhdessä terveyden, hyvinvoinnin ja oppimisen kannalta.

S6 Kestävän elämäntavan harjoitteleminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan monipuolisesti kestävän kehityksen eri osa-alueilta. Omista ja yhteisistä tavaroista huolehtimista harjoitellaan. Omalla toiminnalla vähennetään syntyvää jätettä sekä opitaan kierrättämään tavaroita ja lajittelemaan jätteitä. Tutustutaan omaan kotiseutuun ja sen merkitykseen. Osallistutaan oman lähiympäristön tilan sekä kouluyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen. Pohditaan omien tekojen merkitystä itselle, muille ihmisille sekä omalle lähiympäristölle.

ePerusteet