Vuorovaikutustilanteissa toimiminen |
T1 ohjata oppilasta vahvistamaan taitoaan toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee keskustelemaan parin ja ryhmän kanssa omista kokemuksistaan havainnoistaan ja tunteistaan. Oppilas harjaantuu kertomaan ympäristöstä. Oppilas harjoittelee haastettalutilannetta. Oppilas harjoittelee kuuntelemaan toista. Oppilas harjoittelee kuuntelemisen taitoa satujen, tarinoiden ja ohjeiden ja leikkien parissa.
|
T2 opastaa oppilasta kehittämään kieltään ja mielikuvitustaan sekä vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojaan tarjoamalla mahdollisuuksia osallistua erilaisiin ryhmäviestintätilanteisiin ja tutustua niiden käytänteisiin
Paikallinen tarkennus
Oppilas vahvistaa sana- ja käsitevarastoaan. Oppilas harjoittelee keskustelun rakennetta, kysymistä ja vastaamista ja vastavuoroisuutta. Oppilas harjoittelee erilaisia rooleja ryhmäviestinnässä. Oppilas harjoittelee ryhmätyötaitoja ja kokouskulttuuria.
|
T3 tukea oppilasta vahvistamaan ilmaisurohkeuttaan ja ohjata häntä ilmaisemaan itseään kokonaisvaltaisesti, myös draaman avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilas kehittää ilmaisutaitoja ohjatuissa ja vapaissa leikeissä. Oppilas tutustuu laajemmin lastenkirjallisuuteen ja näytelmiin ilmaisun keinoin. Oppilas harjoittelee esiintymistä ohjatuissa esityksissä. Oppilas tutustuu erilaisten tunnetilojen esittämiseen draamaleikeissä.
|
T4 ohjata oppilasta rakentamaan viestijäkuvaansa ja ymmärtämään, että ihmiset viestivät eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee eri viestintävälineiden käyttöä (esim. sanomalehti- ja mediaviikko). Oppilas harjoittelee käyttämään erilaisia ilmeitä, eleitä ja äänenpainoja omassa viestinnässä. Oppilas harjoittelee keskustelemaan tunteista ja eleistä viestinnässä. Oppilas harjoittelee erilaisissa peleissä ystävällistä viestintää.
|
Tekstien tulkitseminen |
T5 ohjata ja innostaa oppilasta lukutaidon oppimisessa ja tekstien ymmärtämisen taitojen harjoittelussa sekä auttaa häntä tarkkailemaan omaa lukemistaan
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee lukutaitoa yksin ja yhdessä parin ja ryhmän kanssa. Oppilas harjoittelee äänteiden keston erottelua ja tavutusta. Oppilas käyttää luki-taitoharjoitteissa käsitteitä äänne, kirjain, tavu, sana, virke, lopetusmerkki, otsikko, teksti ja kuva. Oppilas harjoittelee valitsemaan mielekästä luettavaa. Oppilas harjoittelee tekstin ymmärtämisen strategioita (esim. silmäily, lukeminen, kertaaminen). Oppilas harjoittelee lukusujuvuutta pelein, leikein ja tehtävin. Oppilas harjoittelee äänetöntä lukemista.
|
T6 ohjata oppilasta tarkastelemaan monimuotoisten tekstien merkityksiä ja rakenteita sekä laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan tekstien tarkastelun yhteydessä
Paikallinen tarkennus
Oppilas tarkastelee ympäristön tekstejä ja niiden merkityksiä. Oppilas tarkastelee ja lukee erilaisia tekstejä yksin ja yhdessä. Oppilas kartuttaa sana- ja käsitevarastoaan ja käyttää rohkeasti uusia ilmaisuja. Oppilas havainnoi sanojen taipumista.
|
T7 ohjata oppilasta hakemaan tietoa eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Oppilas etsii tietoa ympäristöstä ja sanallistaa havaintoja. Oppilas harjoittelee kuvan lukemista ja tiedon etsintää. Oppilas harjaantuu käyttämään aakkosjärjestystä tiedonhankinnassa. Oppilas tutustuu sähköiseen tiedonhakuun ja tiedon arvottamiseen.
|
T8 kannustaa oppilasta kiinnostumaan lastenkirjallisuudesta, mediateksteistä ja muista teksteistä luomalla myönteisiä lukukokemuksia ja elämyksiä sekä tarjoamalla mahdollisuuksia tiedonhalun tyydyttämiseen sekä lukukokemusten jakamiseen
Paikallinen tarkennus
Oppilas lukee luku- ja ikätasolle sopivia tekstejä yksin ja yhdessä. Oppilas kertoo lukukokemuksista parille ja ryhmälle (esim. kirjavinkkaus, lukupiiri). Oppilas harjoittelee kirjallisuuden ja kerronnan peruskäsitteitä. Oppilas tutustuu monipuolisesti kotimaiseen ja kansainväliseen lastenkirjallisuuteen.
|
Tekstien tuottaminen |
T9 rohkaista ja innostaa oppilasta kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan kokemuksiaan puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilas kertoo kokemuksistaan muille. Oppilas harjoittelee mielipiteen esittämistä parille ja ryhmälle eri välinein (esim. videoitu viesti, kerronta, kuvan/symbolin käyttö). Oppilas kertoo kuvista ja kuvasarjoista.
|
T10 ohjata oppilasta tuottamaan yksinkertaisia kertovia, kuvaavia ja muita tekstejä, myös monimediaisissa ympäristöissä
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee kirjoittamaan sanoja ja virkkeitä. Oppilas harjoittelee kirjoittamaan erilaisia tekstejä yksin, parin ja ryhmän kanssa. Oppilas harjoittelee näppäintaitoja.
|
T11 opastaa oppilasta harjaannuttamaan käsinkirjoittamisen taitoa ja näppäintaitoja sekä ohjata oppilasta vähitellen tekstien suunnitteluun ja rakentamiseen sekä tuntemaan oikeinkirjoituksen perusasioita ja kirjoitettua kieltä koskevia sopimuksia
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee oikeinkirjoituksen perusasioita ja kirjoitetun kielen sopimuksia (esim. sanavälit, tavutus, virkkeessä iso alkukirjain ja lopetusmerkit, erisnimet). Oppilas harjoittelee oman tekstin suunnittelua yksin ja parin kanssa. Oppilas harjoittelee näppäintaitoja kirjoitustehtävien ja opetuspelien avulla.
|
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen |
T12 kannustaa oppilasta kehittämään kielitietoisuuttaan ja kielen peruskäsitteiden tuntemusta sekä ohjata tekemään havaintoja puhutusta ja kirjoitetusta kielestä sekä auttaa huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten käyttäytymiseen
Paikallinen tarkennus
Oppilas kuuntelee, lukee ja vertailee erityyppisiä fakta- ja fiktiotekstejä (esim. lastensatuja Suomesta ja ulkomailta). Oppilas havainnoi luettua tekstiä, erittelee äänteitä tavuista ja tavuja sanoista sekä riimittelee. Oppilas tekee havaintoja eri puhetavoista ja -tyyleistä koulussa ja vapaa-ajalla. Oppilas keskustelee käytetyn kielen vaikutuksesta käyttäytymiseen.
|
T13 innostaa oppilasta kuuntelemaan ja lukemaan lapsille suunnattua kirjallisuutta ja valitsemaan itseään kiinnostavaa luettavaa, kehittämään lukuharrastustaan sekä ohjata oppilasta kirjaston käyttöön
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjaantuu kuuntelemaan ja lukemaan monipuolisesti lastenkirjallisuutta ja lapsille suunnattuja mediatekstejä. Oppilas harjaantuu valitsemaan ikä- ja lukutaitotasoon sopivaa lukemista mielenkiinnon mukaan. Oppilas harjoittelee keskustelemaan luetusta ja sen tuottamista elämyksistä. Oppilas harjoittelee käyttämään kirjastopalveluita.
|
T14 ohjata oppilasta arvostamaan omaa kieltään ja kulttuuriaan sekä kulttuurista moninaisuutta, tutustuttaa joihinkin lastenkulttuurin muotoihin ja innostaa niiden käyttäjäksi sekä kannustaa tuottamaan omaa kulttuuria yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu monipuolisesti omaan kieleen ja kulttuuriin sekä oman koulun tarjoamaan monikulttuuriseen maailmaan. Oppilas tutustuu johonkin lastenkulttuurin osa-alueeseen (esim. pihaleikit, sanaleikit, lorut ja runot). Oppilas harjoittelee oman esityksen tekemistä yksin ja yhdessä. Oppilas tutustuu nykypäivän hyviin tapoihin. Oppilas tutustuu johonkin kansanperinteen muotoon (esim. kansantarinat, juhlat).
|