Katolinen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu katolisiin käsityksiin: ihmiskuva, Jumalan kuva, Jumalan rakkaus ihmisiä kohtaan. Oppilas tutustuu kirkkoon ja sen eri ulottuvuuksiin: Jumalan perheen koti ja että kirkon jäseneksi tullaan kasteen kautta sekä kirkkorakennukseen ja pyhiin esineisiin.   Oppilas tutustuu pyhimyksiin: esim. oman seurakunnan nimikkopyhimykseen ja omaan pyhimykseen (kastenimi). 
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
Paikallinen tarkennus
Oppilas hahmottelee Jumalan toimintaa liturgisen vuoden näkökulmasta. Oppilas tutustuu joulun merkitykseen Oppilas tutustuu alustavasti paaston merkitykseen ja käsitteisiin: synti, anteeksianto ja anteeksisaaminen. Oppilas tutustuu Pyhän viikon tapahtumiin ja ristin merkitykseen. Oppilas tutustuu Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemuksen merkitykseen. Oppilas tutustuu erilaisiin rukouksiin ja pyhään messuun liturgisessa vuodessa. Oppilas tutustuu Raamatun keskeisiin kertomuksiin. 
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu lähiympäristön katsomuksiin, uskontoihin ja tapoihin. 
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee ilmaisemaan omia ajatuksia ja tunteitaan. Oppilas keskustelee välittämisestä ja rehellisyydestä. Oppilas hahmottelee hyvän ja pahan tunnistamista ja niiden erottamista. 
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu oikeudenmukaisuuteen, empatiaan ja YK:n ihmisoikeuksiin. Oppilas tutustuu laupeuden merkitykseen. Oppilas tutustuu rakkauden merkitykseen, erityisesti Jumalan rakkauteen ihmisiä kohtaan. 
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu eettiseen ajatteluun esim. luomistyön ja vastuunottamisesta luonnosta – teemojen avulla. Oppilas kannustetaan ymmärtämään välittämisen tärkeydestä, niin kaukaisia kuin lähellä olevia ihmisiä kohtaan. Oppilas hahmottelee epäitsekkäästä käyttäytymisestä ja hyvän tekemisestä muiden hyväksi. 
T8 luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee ilmaisemaan mielipiteitään ja perustelemaan niitä sekä harjoittelemaan muiden mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä. 

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan katoliseen uskontoon oppilaan perheen kautta. Keskeisiä sisältöjä ovat kirkon jäsenyys, kaste ja pyhä messu, ristinmerkki, Pyhä Kolminaisuus, Jeesus Kristus ja Jeesuksen elämän päätapahtumat. Tutustutaan keskeisiin katolisen uskonnon päivittäisiin rukouksiin. Tutkitaan Raamatun kuvausta elämän synnystä. Opetuksessa tutustutaan Raamatun asemaan pyhänä kirjana sekä kirkkovuoden suuriin juhliin. Tutustutaan omaan seurakuntaan ja kirkkorakennukseen sekä tarkastellaan Neitsyt Mariaa ja joitakin pyhiä ihmisiä.

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa otetaan huomioon oppilaiden oma tausta ja sen mahdollinen monikulttuurisuus ja moniuskontoisuus. Tutustutaan oman luokan, oman koulun ja lähiympäristön uskontoihin, katsomuksiin sekä uskonnottomuuteen osana arkea ja juhlaa. Tutkitaan katolisen perinteen yhtäläisyyksiä muiden uskontojen ja katsomusten kanssa.

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa pohditaan Vanhan testamentin ja Uuden testamentin kertomusten avulla hyvän ja pahan tunnistamista ja erottamista. Pohditaan toisista välittämisen ja rehellisyyden merkitystä. Perehdytään vastuuseen luonnosta ja maailmasta sekä tarkastellaan vastuuta luomiskertomuksen antamana tehtävänä. Selvitetään YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen merkitystä oppilaan omassa elämässä. Opiskellaan alustavasti uskonnon keskeiset käsitteet kuten syntiinlankeemus, anteeksisaaminen ja -antaminen, oma ja yhteinen hyvä sekä näihin liittyvät keskeiset käskyt.

ePerusteet