Ortodoksinen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu seurakuntaan, sen jäsenyyteen ja työntekijöihin. Oppilas perehtyy sakramentteihin ja niihin liittyviin käsitteisiin. Oppilas tutustuu erilaisiin ikoneihin. Oppilas tutustuu Jeesuksen opetuslapsiin. Oppilas tutustuu käsitteeseen Pyhä Kolminaisuus: Isä, Poika ja Pyhä Henki. Oppilas tutustuu kirkkorakennukseen ja sen esineisiin. 
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjaantuu ymmärtämään pyhän ja arjen eron. Oppilas tutustuu kirkkovuoden juhliin ja niihin liittyviin tapoihin. Oppilas tutustuu paastoperinteeseen. Oppilas tutustuu erilaisiin jumalanpalveluksiin ja niihin liittyviin tapoihin.  Oppilas oppii tunnistamaan rukouksia ja lauluja. Oppilas osallistuu keskusteluun nimikkopyhistä. 
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu alustavasti juutalaisuuteen, islamiin ja kristinuskoon. Oppilas tutustuu koulun lähialueen uskontoihin sekä uskonnottomuuteen ja niihin liittyviin tapoihin ja juhliin. Oppilas tutustuu omassa koulussa vietettäviin uskonnollisiin juhliin sekä perinnejuhliin. 
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee omien ajatusten ja tunteiden kertomista.  Oppilas harjoittelee tunnistamaan toisten tunteita ja ajatuksia sekä ilmaisemaan niille myötätuntoa. 
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
Paikallinen tarkennus
Oppilas osallistuu keskusteluun eriarvoisuudesta ja samanarvoisuu-desta. Oppilas tutkii ihmiselämään liittyviä kysymyksiä Raamatun kertomusten avulla. Oppilas oppii ymmärtämään Raamatun kertomusten avulla hyvän elämän käsitteen. Oppilas tutustuu lasten oikeuksien sopimukseen. 
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii ottamaan vastuuta ympäristöstä. Oppilas osallistuu keskusteluun omasta hyvinvoinnistaan sekä terveydestään. Oppilas tutustuu hyväntekeväisyyteen. Oppilas tutustuu kierrätykseen ja säästämiseen. 
T8 luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee oman mielipiteen esittämistä, muiden kuuntelemista sekä keskustelutaitoja. Oppilas oppii hyväksymään erilaiset mielipiteet.  

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa otetaan huomioon perheiden erilaisuus, yhteys ortodoksisuuteen ja muihin kirkkoihin tai katsomuksiin. Opetuksessa aloitetaan mysteerioiden tarkastelu osana perheen ja lapsen omaa elämää. Tutustutaan alustavasti oman uskonnon piirteisiin ja kirkon keskeisiin käsitteisiin, sanastoon ja symboleihin sekä erilaisiin jumalanpalveluksiin. Tutkitaan kirkkoa rakennuksena. Tutustutaan omaan seurakuntaan sekä ortodoksisen kirkkovuoden keskeisimpiin juhliin vuoden kristillisen juhlakierron mukaisesti. Tarkastelussa otetaan huomioon kirkkovuoden juhlien perinteet ja tavat sekä joitakin niihin liittyviä pyhiä ihmisiä. Tutustutaan oppilaan omaan nimikkopyhään.

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan oman luokan oppilaiden, koulun ja lähiympäristön uskontoihin, katsomuksiin ja uskonnottomuuteen koulun arjen tapahtumien ja juhlien yhteydessä. Opetuksessa huomioidaan juhlien sisällöissä tai kirkollisissa tapahtumissa mahdollinen ortodoksinen näkökulma. Tutustutaan oppilaan ortodoksiseen perinnetaustaan osana monikulttuurista ortodoksisuutta.

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon ortodoksiseen ihmiskäsitykseen liittyvä opetus vapaudesta ja vastuusta sekä ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Perehdytään vastuuseen ympäristöstä ja luonnosta sekä tunnistetaan elämän ainutkertaisuus. Pyritään eläytymään toisen asemaan ja pohditaan ihmiselämään liittyviä kysymyksiä kuten toisesta välittäminen, anteeksiantaminen, rehellisyys, huolenpito, rakkaus niin perheessä kuin kouluyhteisössäkin. Selvitetään YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen merkitystä oppilaan omassa elämässä. Tarkastellaan elämää ja kuolemaa sekä eettisiä kysymyksiä Vanhan ja Uuden Testamentin kertomusten ja arjen esimerkkien avulla.

ePerusteet