Merkitys, arvot ja asenteet |
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee ymmärtämään oman toiminnan merkitystä itselle ja muille ihmisille. Oppilas havainnoi lähiympäristöään ja muodostaa oman luontosuhteen.
|
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee tutkimisen ja toimimisen taitoja koulun pihalla ja lähiympäristössä (esim. veden olomuodot, sään vaihtelu).
|
T3 tukea oppilaan ympäristöherkkyyden kehittymistä ja ohjata oppilasta toimimaan kestävällä tavalla lähiympäristössä ja kouluyhteisössä
Paikallinen tarkennus
Oppilas osallistuu oman lähiympäristön tilan huolehtimiseen sekä kouluyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen (esim. oman luokan siisteys, yhteisistä tavaroista huolehtiminen, kaveri- ja tunnetaidot). Oppilas pohtii, mikä vaikutus omilla teoilla on ympäristöön (esim. roskien heittäminen luontoon). Oppilas harjoittelee tunnistamaan materiaaleja ja lajittelemaan syntyvää jätettä (esim. paperi ja kartonki).
|
Tutkimisen ja toimimisen taidot |
T4 ohjata oppilasta tutkimaan ja toimimaan sekä liikkumaan ja retkeilemään lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa liikkua turvallisesti koulun lähialueen liikenteessä jalankulkijana. Oppilas harjoittelee havaitsemaan liikenteen vaaratilanteita (esim. lapsen näkyvyys liikenteessä). Oppilas harjoittelee (lähi)luonnossa liikkumisen taitoja (esim. jokamiehen oikeudet, luonnon rauhan säilyttäminen). Oppilas harjoittelee pukeutumaan säänmukaisesti.
|
T5 kannustaa oppilasta ihmettelemään ja kyselemään sekä käyttämään yhteisiä pohdintoja pienten tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohtana
Paikallinen tarkennus
Oppilas keksii ja kokeilee löytämään erilaisia vaihtoehtoja sekä ratkaisuja arjen ja lähiympäristön havaittuihin pulmiin yhdessä muiden kanssa.
|
T6 ohjata oppilasta tekemään havaintoja ja kokeiluja koulussa ja lähiympäristössä eri aisteja ja yksinkertaisia tutkimusvälineitä käyttäen sekä esittelemään tuloksiaan eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Oppilas havainnoi luonnon ominaispiirteitä, ilmiöitä ja ominaisuuksia kaikkina vuodenaikoina. Oppilas harjoittelee kuvaamaan ja esittelemään ympäristön ilmiöitä ympäristöopin käsitteiden avulla. (esim. sää, lämpötila, vuodenajat). Oppilas harjoittelee pienimuotoisen tutkimuksen tekemisen eri vaiheita ja yksinkertaisten tutkimusvälineiden käyttöä (esim. luuppi, lämpömittari). Oppilas harjoittelee esittelemään omia tutkimustuloksia suullisesti ja havaintovälineiden avulla.
|
T7 ohjata oppilasta kuvailemaan, vertailemaan ja luokittelemaan monipuolisesti eliöitä, elinympäristöjä, ilmiöitä, materiaaleja ja tilanteita sekä nimeämään niitä
Paikallinen tarkennus
Oppilas tunnistaa maastossa yleisimpiä eliölajeja ja niiden elinympäristöjä (esim. muurahaiset). Oppilas oppii luokittelemaan eliöitä: eläimet ja kasvit. Oppilas harjoittelee tunnistamaan ja nimeämään elollista ja elotonta ympäristöä. Oppilas harjoittelee nimeämään vuodenajat, kuukaudet, viikonpäivät sekä vuorokaudenajat. Oppilas tutustuu veden olomuotoihin. Oppilas harjoittelee luokittelemaan materiaaleja jätteiden lajittelun yhteydessä.
|
T8 opastaa oppilasta toimimaan turvallisesti, noudattamaan annettuja ohjeita ja hahmottamaan niiden perusteluita
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee turvallista toimimista kotona ja koulussa, lähiympäristössä ja liikenteessä. Oppilas tutustuu koulun ja kodin turvallisuusohjeisiin. Oppilas harjoittelee sääntöjen noudattamisen merkitystä omalle turvallisuudelle (esim. liikennesäännöt jalankulkijalle).
|
T9 ohjata oppilasta tutustumaan monipuolisesti arjen teknologiaan sekä innostaa oppilaita kokeilemaan, keksimään, rakentamaan ja luomaan uutta yhdessä toimien
Paikallinen tarkennus
Oppilas kokeilee arkea helpottavien laitteiden ja keksintöjen käyttöä. Oppilas kokeilee ja keksii yhdessä muiden kanssa uusia ratkaisuja lähiympäristössä havaittuihin tilanteisiin.
|
T10 ohjata oppilasta harjoittelemaan ryhmässä toimimisen taitoja ja tunnetaitoja sekä vahvistamaan itsensä ja muiden arvostamista
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee tunteiden nimeämistä, tunnistamista ja ilmaisemista (esim. ilo, suru, kiukku, pelko). Oppilas harjoittelee ryhmässä toimimisen sääntöjä sekä tapoja kiusaamisen ehkäisemiseksi ja selvittämiseksi. Oppilas harjoittelee itsensä ja muiden arvostamista sekä tunne- ja turvataitoja (esim. opetellaan kunnioittamaan fyysistä koskemattomuutta).
|
Tiedot ja ymmärrys |
T12 ohjata oppilasta jäsentämään ympäristöä, ihmisten toimintaa ja niihin liittyviä ilmiöitä ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteiden avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee käyttämään eri tiedonalojen (esim. biologia, maantieto, fysiikka, kemia) käsitteitä kuvaamaan ympäristön ilmiöitä sekä arjen tilanteita ja toimintaa.
|
T13 ohjata oppilasta ymmärtämään yksinkertaisia kuvia, malleja ja karttoja ympäristön kuvaajina
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu erilaisiin karttoihin (esim. luokkahuone, koulun piha.) Oppilas harjoittelee käyttämään pihakarttaa.
|
T14 rohkaista oppilasta ilmaisemaan itseään ja harjoittelemaan näkemystensä perustelemista
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee itsensä ilmaisemista ryhmässä. Oppilas harjoittelee perustelemaan omia ajatuksiaan.
|
T15 ohjata oppilasta pohtimaan kasvua ja kehitystä, terveyttä ja hyvinvointia tukevia tekijöitä sekä elämän perusedellytyksiä
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee arjen terveystottumuksia ja niihin liittyviä taitoja. Oppilas osallistuu koulupäivän toimintatapojen suunnitteluun oppimisen ja hyvinvoinnin kannalta. Oppilas tutustuu ikäkauden kasvun ja kehityksen vaiheisiin sekä harjoittelee nimeämään oman kehon osia. Oppilas tutustuu aistien toiminnan merkitykseen ihmisen arjessa.
|