Ympäristöoppi

Opetussuunnitelman perusteet

Opittavien asioiden jakaminen kokonaisuuksiksi, joilla on omat tavoitteensa ja arviointiperusteensa, tukee monipuolista arviointia. Työskentelyn etenemistä ohjataan rakentavan palautteen, kysymysten ja konkreettisten kehittämisehdotusten avulla. Myönteinen palaute ja kannustaminen tukevat erityisesti tutkimisen taitojen ja motivaation kehittymistä. Oppilaat voivat ilmaista osaamistaan kirjoitetun tekstin sijaan myös toimintana ja muuna ilmaisuna, joten oppilaille tarjotaan monipuolisia mahdollisuuksia osoittaa oppimistaan. Kokonaisuuksien lopussa arvioidaan sovittujen tavoitteiden saavuttamista. Oppilaat harjoittelevat tunnistamaan omaa oppimistaan ja toimintaansa. Arvioinnin kohteena eivät ole oppilaiden arvot, asenteet, terveyskäyttäytyminen, sosiaalisuus, temperamentti tai muut henkilökohtaiset ominaisuudet.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita ympäristöopissa ovat

  • edistyminen lähiympäristössä tutkimisessa sekä toimimisessa ja liikkumisessa
  • edistyminen havaintojen tekemisessä
  • edistyminen turvallisen toimimisen taidoissa
  • edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa.

Tavoitteet

Tavoite
Merkitys, arvot ja asenteet
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee ymmärtämään oman toiminnan merkitystä itselle ja muille ihmisille.  Oppilas havainnoi lähiympäristöään ja muodostaa oman luontosuhteen. 
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee tutkimisen ja toimimisen taitoja koulun pihalla ja lähiympäristössä (esim. veden olomuodot, sään vaihtelu).  
T3 tukea oppilaan ympäristöherkkyyden kehittymistä ja ohjata oppilasta toimimaan kestävällä tavalla lähiympäristössä ja kouluyhteisössä
Paikallinen tarkennus
Oppilas osallistuu oman lähiympäristön tilan huolehtimiseen sekä kouluyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen (esim. oman luokan siisteys, yhteisistä tavaroista huolehtiminen, kaveri- ja tunnetaidot). Oppilas pohtii, mikä vaikutus omilla teoilla on ympäristöön (esim. roskien heittäminen luontoon). Oppilas harjoittelee tunnistamaan materiaaleja ja lajittelemaan syntyvää jätettä (esim. paperi ja kartonki).  
Tutkimisen ja toimimisen taidot
T4 ohjata oppilasta tutkimaan ja toimimaan sekä liikkumaan ja retkeilemään lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa liikkua turvallisesti koulun lähialueen liikenteessä jalankulkijana. Oppilas harjoittelee havaitsemaan liikenteen vaaratilanteita (esim. lapsen näkyvyys liikenteessä). Oppilas harjoittelee (lähi)luonnossa liikkumisen taitoja (esim. jokamiehen oikeudet, luonnon rauhan säilyttäminen). Oppilas harjoittelee pukeutumaan säänmukaisesti.  
T5 kannustaa oppilasta ihmettelemään ja kyselemään sekä käyttämään yhteisiä pohdintoja pienten tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohtana
Paikallinen tarkennus
Oppilas keksii ja kokeilee löytämään erilaisia vaihtoehtoja sekä ratkaisuja arjen ja lähiympäristön havaittuihin pulmiin yhdessä muiden kanssa.  
T6 ohjata oppilasta tekemään havaintoja ja kokeiluja koulussa ja lähiympäristössä eri aisteja ja yksinkertaisia tutkimusvälineitä käyttäen sekä esittelemään tuloksiaan eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Oppilas havainnoi luonnon ominaispiirteitä, ilmiöitä ja ominaisuuksia kaikkina vuodenaikoina. Oppilas harjoittelee kuvaamaan ja esittelemään ympäristön ilmiöitä ympäristöopin käsitteiden avulla. (esim. sää, lämpötila, vuodenajat). Oppilas harjoittelee pienimuotoisen tutkimuksen tekemisen eri vaiheita ja yksinkertaisten tutkimusvälineiden käyttöä (esim. luuppi, lämpömittari). Oppilas harjoittelee esittelemään omia tutkimustuloksia suullisesti ja havaintovälineiden avulla.   
T7 ohjata oppilasta kuvailemaan, vertailemaan ja luokittelemaan monipuolisesti eliöitä, elinympäristöjä, ilmiöitä, materiaaleja ja tilanteita sekä nimeämään niitä
Paikallinen tarkennus
Oppilas tunnistaa maastossa yleisimpiä eliölajeja ja niiden elinympäristöjä (esim. muurahaiset). Oppilas oppii luokittelemaan eliöitä: eläimet ja kasvit. Oppilas harjoittelee tunnistamaan ja nimeämään elollista ja elotonta ympäristöä. Oppilas harjoittelee nimeämään vuodenajat, kuukaudet, viikonpäivät sekä vuorokaudenajat. Oppilas tutustuu veden olomuotoihin.  Oppilas harjoittelee luokittelemaan materiaaleja jätteiden lajittelun yhteydessä.  
T8 opastaa oppilasta toimimaan turvallisesti, noudattamaan annettuja ohjeita ja hahmottamaan niiden perusteluita
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee turvallista toimimista kotona ja koulussa, lähiympäristössä ja liikenteessä. Oppilas tutustuu koulun ja kodin turvallisuusohjeisiin. Oppilas harjoittelee sääntöjen noudattamisen merkitystä omalle turvallisuudelle (esim. liikennesäännöt jalankulkijalle).  
T9 ohjata oppilasta tutustumaan monipuolisesti arjen teknologiaan sekä innostaa oppilaita kokeilemaan, keksimään, rakentamaan ja luomaan uutta yhdessä toimien
Paikallinen tarkennus
Oppilas kokeilee arkea helpottavien laitteiden ja keksintöjen käyttöä. Oppilas kokeilee ja keksii yhdessä muiden kanssa uusia ratkaisuja lähiympäristössä havaittuihin tilanteisiin.   
T10 ohjata oppilasta harjoittelemaan ryhmässä toimimisen taitoja ja tunnetaitoja sekä vahvistamaan itsensä ja muiden arvostamista
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee tunteiden nimeämistä, tunnistamista ja ilmaisemista (esim. ilo, suru, kiukku, pelko). Oppilas harjoittelee ryhmässä toimimisen sääntöjä sekä tapoja kiusaamisen ehkäisemiseksi ja selvittämiseksi. Oppilas harjoittelee itsensä ja muiden arvostamista sekä tunne- ja turvataitoja (esim. opetellaan kunnioittamaan fyysistä koskemattomuutta). 
Tiedot ja ymmärrys
T12 ohjata oppilasta jäsentämään ympäristöä, ihmisten toimintaa ja niihin liittyviä ilmiöitä ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteiden avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee käyttämään eri tiedonalojen (esim. biologia, maantieto, fysiikka, kemia) käsitteitä kuvaamaan ympäristön ilmiöitä sekä arjen tilanteita ja toimintaa.  
T13 ohjata oppilasta ymmärtämään yksinkertaisia kuvia, malleja ja karttoja ympäristön kuvaajina
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu erilaisiin karttoihin (esim. luokkahuone, koulun piha.)  Oppilas harjoittelee käyttämään pihakarttaa.  
T14 rohkaista oppilasta ilmaisemaan itseään ja harjoittelemaan näkemystensä perustelemista
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee itsensä ilmaisemista ryhmässä. Oppilas harjoittelee perustelemaan omia ajatuksiaan. 
T15 ohjata oppilasta pohtimaan kasvua ja kehitystä, terveyttä ja hyvinvointia tukevia tekijöitä sekä elämän perusedellytyksiä
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee arjen terveystottumuksia ja niihin liittyviä taitoja. Oppilas osallistuu koulupäivän toimintatapojen suunnitteluun oppimisen ja hyvinvoinnin kannalta. Oppilas tutustuu ikäkauden kasvun ja kehityksen vaiheisiin sekä harjoittelee nimeämään oman kehon osia. Oppilas tutustuu aistien toiminnan merkitykseen ihmisen arjessa. 

Sisällöt

S1 Kasvu ja kehitys

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan siten, että oppilaalle muodostuu ymmärrys ihmisen kehon osista ja elintoiminnoista sekä elämänkulusta ja oman ikäkauden kasvusta ja kehityksestä pääpiirteissään. Harjoitellaan tunnetaitoja ja mielen hyvinvoinnin edistämistä kuten itsensä ja muiden arvostamista ikäkauden mukaisesti.

S2 Kotona ja koulussa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimistehtäviä ja sisältöjä valitaan siten, että ne liittyvät kotona ja koulussa toimimiseen. Havainnoidaan oppimisympäristöjä turvallisuuden kannalta. Harjoitellaan turvallista toimimista lähiympäristössä ja liikenteessä. Perehdytään turvataitoihin sekä turvallisuusohjeisiin ja niiden perusteluihin. Käytetään ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteitä kuvaamaan ilmiöitä ja teknologiaa sekä arjen tilanteita ja toimintaa kuten säänmukaista pukeutumista. Harjoitellaan yhteistyötaitoja ja erilaisissa ryhmissä toimimista. Lisäksi harjoitellaan arjen käyttäytymistapoja erilaisissa tilanteissa, fyysisen koskemattomuuden kunnioittamista, kiusaamisen ehkäisyä, arjen pieniä itsehoitotaitoja ja avun hakemista.

S3 Lähiympäristön ja sen muutosten havainnointi

Opetussuunnitelman perusteet

Havainnointia ja luonnossa tutkimisen ja toimimisen taitoja harjoitellaan koulun lähellä erilaisissa luonnonympäristöissä ja rakennetuissa ympäristöissä. Tunnistetaan maastossa yleisimpiä eliölajeja ja niiden elinympäristöjä sekä rakennetun ympäristön kohteita. Havainnoidaan luonnon ominaispiirteitä, ilmiöitä ja ominaisuuksia kaikkina vuodenaikoina. Ympäristöä ja sen ilmiöitä kuten säätä kuvataan ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteiden avulla. Harjoitellaan pihakartan laatimista tutusta ympäristöstä sekä opitaan ymmärtämään kartan idea.

S4 Tutkiminen ja kokeileminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöksi valitaan luontoon, rakennettuun ympäristöön, arjen ilmiöihin ja teknologiaan sekä ihmiseen ja ihmisen toimintaan liittyviä ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtäviä. Tehtävien avulla harjoitellaan tutkimuksen tekemisen eri vaiheita. Arjen pulmiin kokeillaan ja keksitään yhdessä vaihtoehtoja ja ratkaisuja. Havainnoidaan liikettä ja pohditaan syitä liikkeen muutoksiin. Pienimuotoisia kokeiluja ja tutkimuksia tehdään myös lähiympäristössä sekä kasveja kasvattamalla.

S5 Elämän perusedellytysten pohtiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään elämän perusedellytyksiin ravinnon, veden, ilman, lämmön ja huolenpidon osalta. Tutustutaan ravinnontuotantoon ja juomaveden alkuperään. Perehdytään arjen terveystottumuksiin ja harjoitellaan niihin liittyviä taitoja. Pohditaan, mitkä asiat tuottavat ihmiselle hyvää mieltä ja iloa. Koulupäivän toimintatapoja kehitetään yhdessä terveyden, hyvinvoinnin ja oppimisen kannalta.

S6 Kestävän elämäntavan harjoitteleminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan monipuolisesti kestävän kehityksen eri osa-alueilta. Omista ja yhteisistä tavaroista huolehtimista harjoitellaan. Omalla toiminnalla vähennetään syntyvää jätettä sekä opitaan kierrättämään tavaroita ja lajittelemaan jätteitä. Tutustutaan omaan kotiseutuun ja sen merkitykseen. Osallistutaan oman lähiympäristön tilan sekä kouluyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen. Pohditaan omien tekojen merkitystä itselle, muille ihmisille sekä omalle lähiympäristölle.

ePerusteet