Elämänkatsomustieto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Se tukee ja vahvistaa oppilaiden osallisuuden ja minäpystyvyyden kokemusta. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita elämänkatsomustiedossa ovat

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 ohjata oppilasta kuuntelemaan toisten oppilaiden mielipiteitä ja ajattelua
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee keskustelutaitoja ja selkeää itseilmaisua. 
T2 rohkaista oppilasta ilmaisemaan omaa ajatteluaan ja tunteitaan eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Oppilas osallistuu keskusteluun ystävyydestä ja sen merkityksestä.  
T3 ohjata oppilasta arvostamaan omaa ja muiden ajattelua
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee mielipiteiden kunnioittamista. 
T4 edistää oppilaan taitoa tehdä kysymyksiä ja esittää perusteltuja väitteitä
Paikallinen tarkennus
Oppilas osallistuu aktiivisesti keskusteluihin. 
T5 ohjata oppilasta tunnistamaan kokemiensa arkipäiväisten tilanteiden syitä ja seurauksia sekä eettisiä ulottuvuuksia
Paikallinen tarkennus
Oppilas osallistuu keskusteluun reiluudesta, ystävyydestä, luottamuksesta, säännöistä sekä yhteiselämän ennakkoehdoista. 
T6 rohkaista oppilasta pohtimaan oikean ja väärän eroa sekä hyvyyttä
Paikallinen tarkennus

Oppilas osallistuu keskusteluun hyvästä, oikeasta ja väärästä. 

T7 opastaa oppilasta tuntemaan lähiympäristön tapakulttuureja
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu erilaisiin tapoihin elää ja ajatella ja pohtii erilaisia elämäntapoja omaan kotiin ja kulttuuritaustaan liittyen.
T8 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisten yhteiselämän perusteita
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu lapsen oikeuksiin ja lapsen asemaan erilaisissa yhteisöissä. 
T9 ohjata oppilasta kunnioittamaan ja arvostamaan omaa ympäristöään ja luontoa
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu erilaisiin elämänmuotoihin sekä kertomuksiin maailman synnystä. 

Sisällöt

S1 Kasvaminen hyvään elämään

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitetaan keskustelutaitoja opettelemalla kuuntelemaan toisia kunnioittavasti ja harjoittelemalla selkeää itseilmaisua. Pohditaan yhdessä hyvän, oikean ja väärän merkityksiä ja niiden erottamista sekä ihmisen hyvyyttä. Tutkitaan ystävyyden sisältöä ja merkitystä lasten elämässä.

S2 Erilaisia elämäntapoja

Opetussuunnitelman perusteet

Pohditaan kysymystä ”Kuka minä olen?” sekä erilaisia tapoja elää ja ajatella. Tutkitaan erilaisia elämäntapoja liittyen erityisesti oppilaan omaan koti- ja kulttuuritaustaan.

S3 Yhteiselämän perusteita

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään ihmisten yhteiselämän perusteisiin tutkimalla esimerkiksi säännön, luottamuksen, rehellisyyden ja reiluuden merkityksiä erilaisissa oppilaan elämään liittyvissä arkipäivän tilanteissa ja ympäristöissä. Tutustutaan alustavasti lapsen oikeuksiin ja lapsen asemaan erilaisissa yhteisöissä.

S4 Luonto ja kestävä tulevaisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Tutkitaan erilaisia elämänmuotoja maapallolla pohtien samalla elämän rajallisuutta. Perehdytään kertomuksiin maailman synnystä. Tutkitaan oppilaan omaa lähiympäristöä ja tarkastellaan omien valintojen ja toiminnan vaikutusta siihen. Etsitään luontoon liittyviä merkityksellisiä kokemuksia.

ePerusteet