Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppilaan 2. luokan opettaja käy kevään aikana nivelvaiheen palautekeskustelun yhdessä oppilaan ja huoltajan kanssa.
Oppilaan siirtyessä 7. luokalle oppilaan 6. luokan opettaja käy 6. luokan aikana nivelvaiheen palautekeskustelun yhdessä oppilaan ja huoltajan kanssa. Nivelvaiheen palautekeskustelusta tehdään merkintä tuki-välilehdelle. Kuudennen luokan kevään aikana oppilaskohtaista tukea saavan oppilaan asiakirjoihin kuvataan oppilaan saama tuki ja sen vaikuttavuus.
Koulun lukuvuosisuunnitelmassa kuvataan muun mahdollisen arviointipalautteen ajankohdat ja muodot, tiedottaminen oppilaille ja huoltajille sekä yhteistyö huoltajien kanssa.
Koulun opetussuunnitelmassa kuvataan toimintatavat silloin, kun ennakoidaan, että oppilas ei saa suoritettua vuosiluokan oppimäärää hyväksytysti.
riittävän aikainen yhteistyö oppilaan ja huoltajan kanssa
oppilaan monipuoliset mahdollisuudet osoittaa osaamistaan
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Turussa hyvän käyttäytymisen (arvosana 8) kriteereinä ovat, että
oppilas käyttäytyy pääsääntöisesti asiallisesti ja vastuuntuntoisesti sekä toimii rehellisesti ja luotettavasti.
oppilas toimii pääsääntöisesti myönteisesti kouluyhteisössä, ottaa huomioon muut ihmiset ja ymmärtäävastuunsa ympäristöstä.
oppilas ymmärtää pääsääntöisesti sääntöjen ja ohjeiden merkityksen sekä noudattaa niitä ja käy säännöllisesti koulua.
Koulun opetussuunnitelmassa kuvataan ylläolevaa jaottelua käyttäen, mitkä ovat koulun kasvatustavoitteisiin, toimintakulttuurin linjauksiin ja järjestyssääntöihin perustuvat käyttäytymisen tarkennetut arviointikuvaukset eri arvosanoille.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Perusopetuksen päättöarvosanan muodostaminen
Yhteisten oppiaineiden päättöarviointi
Yhteisten taito- ja taideaineiden päättöarviointi
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Koulun opetussuunnitelmassa kuvataan, miten koulussa opiskeltavien valinnaisaineiden arviointi toteutetaan päättöarvioinnissa ja mitkä valinnaisaineet ovat sellaisia sanallisesti arvioitavia syventäviä opintoja, joilla voidaan korottaa yhteisen oppiaineen arvosanaa.
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Oppilaskohtaisia tukitoimia saavan oppilaan päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuositodistus
Lukuvuoden päätteeksi annettavassa lukuvuositodistuksessa arvioidaan oppilaan saavuttamat tavoitteet hänen opinto-ohjelmaansa kuuluvissa oppiaineissa tai opintokokonaisuuksissa hyväksytty/hylätty vuosiluokilla 1-3 ja täydennetään näiden vuosiluokkien arviointia sanallisella liitteellä. Vuosiluokkien 4-8 arviointi suoritetaan numeerisesti.
Oppilaalle, jonka äidinkieli on muu kuin opetuksessa käytettävä kieli, voidaan antaa lukuvuositodistuksessa sanallinen arviointi vielä vuosiluokilla 5-8. Poikkeuksena ovat päättyvät oppiaineet, jotka arvioidaan numeerisesti.
Lukuvuositodistuksissa käytetään yhtenäistä todistuspohjaa.
Vuosiluokalla 9 annettava välitodistus ja päättötodistus annetaan periaatteilla, jotka on kuvattu päättötodistuksen antamisesta valtakunnallisissa opetussuunnitelman perusteissa.
Välitodistus
Kouluissa, joissa on jaksojärjestelmä, annetaan lukuvuoden aikana korkeintaan yksi välitodistus, jossa on numeroarviointi.
6. luokan välitodistus on numeerinen.
Koulun opetussuunnitelmassa kuvataan
lukuvuoden aikana mahdollisesti annettavien väliarviointien ajankohdat ja muodot (esimerkiksi välitodistus tai dokumentoitu arviointikeskustelu).
mahdollinen täydentävä sanallinen arviointi numeerisissa väli- ja lukuvuositodistuksissa vuosiluokilla 4-8.
Koulun lukuvuosisuunnitelmassa kuvataan muun mahdollisen arviointipalautteen ajankohdat ja muodot, tiedottaminen oppilaille ja huoltajille sekä yhteistyö huoltajien kanssa.
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset
Turun perusopetuksessa on laadittu erilliset ohjeet erityisen tutkinnon suorittamiseen, jotka tarkistetaan ja annetaan koulujen tiedoksi säännöllisesti. Tutkinnon suorittamisen tarkemmat käytännöt ja ajankohdat määritellään koulukohtaisesti.