Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppilaan 2. luokan opettaja käy kevään aikana nivelvaiheen palautekeskustelun yhdessä oppilaan ja huoltajan kanssa.
Oppilaan siirtyessä 7. luokalle oppilaan 6. luokan opettaja käy 6. luokan aikana nivelvaiheen palautekeskustelun yhdessä oppilaan ja huoltajan kanssa.
Nivelvaiheen palautekeskustelusta oppilaan ja huoltajan kanssa tehdään merkintä oppilaan Wilman tuki-lehdelle. Mikäli oppilaalla on voimassa oleva oppimissuunnitelma tai HOJKS, kirjataan opetuksen järjestämisen kannalta olennainen tieto asiakirjan seurantaosioon.
Koulun lukuvuosisuunnitelmassa kuvataan muun mahdollisen arviointipalautteen ajankohdat ja muodot, tiedottaminen oppilaille ja huoltajille sekä yhteistyö huoltajien kanssa.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Turussa hyvän käyttäytymisen (arvosana 8) kriteereinä ovat, että
· oppilas käyttäytyy pääsääntöisesti asiallisesti ja vastuuntuntoisesti sekä toimii rehellisesti ja luotettavasti.
· oppilas toimii pääsääntöisesti myönteisesti kouluyhteisössä, ottaa huomioon muut ihmiset ja ymmärtää
vastuunsa ympäristöstä.
· oppilas ymmärtää pääsääntöisesti sääntöjen ja ohjeiden merkityksen sekä noudattaa niitä ja käy säännöllisesti koulua.
Koulun opetussuunnitelmassa kuvataan ylläolevaa jaottelua käyttäen, mitkä ovat koulun kasvatustavoitteisiin, toimintakulttuurin linjauksiin ja järjestyssääntöihin perustuvat käyttäytymisen tarkennetut arviointikuvaukset eri arvosanoille.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Koulun opetussuunnitelmassa kuvataan toimintatavat silloin, kun ennakoidaan, että oppilas ei saa suoritettua vuosiluokan oppimäärää hyväksytysti.
· riittävän aikainen yhteistyö oppilaan ja huoltajan kanssa
· oppilaan monipuoliset mahdollisuudet osoittaa osaamistaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Koulun opetussuunnitelmassa kuvataan, miten koulussa opiskeltavien valinnaisaineiden arviointi toteutetaan päättöarvioinnissa ja mitkä valinnaisaineet ovat sellaisia sanallisesti arvioitavia syventäviä opintoja, joilla voidaan korottaa yhteisen oppiaineen arvosanaa.
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuositodistus
Lukuvuoden päätteeksi annettavassa lukuvuositodistuksessa arvioidaan oppilaan saavuttamat tavoitteet hänen opinto-ohjelmaansa kuuluvissa oppiaineissa tai opintokokonaisuuksissa hyväksytty/hylätty vuosiluokilla 1-3 ja täydennetään näiden vuosiluokkien arviointia sanallisella liitteellä. Vuosiluokkien 4-8 arviointi suoritetaan numeerisesti.
Oppilaalle, jonka äidinkieli on muu kuin opetuksessa käytettävä kieli, voidaan antaa lukuvuositodistuksessa sanallinen arviointi vielä vuosiluokilla 5-8. Poikkeuksena ovat päättyvät oppiaineet, jotka arvioidaan numeerisesti. Yksilöllistettyjen oppimäärien mukaisesti opiskelluissa oppiaineissa voidaan käyttää numeroarvioinnin sijasta sanallista arviointia koko perusopetuksen ajan päättöarviointi mukaan lukien.
Lukuvuositodistuksissa käytetään yhtenäistä todistuspohjaa.
Vuosiluokalla 9 annettava välitodistus ja päättötodistus annetaan periaatteilla, jotka on kuvattu päättötodistuksen antamisesta valtakunnallisissa opetussuunnitelman perusteissa.
Välitodistus
Kouluissa, joissa on jaksojärjestelmä, annetaan lukuvuoden aikana korkeintaan yksi välitodistus, jossa on numeroarviointi.
6. luokan välitodistus on numeerinen.
Koulun opetussuunnitelmassa kuvataan
· lukuvuoden aikana mahdollisesti annettavien väliarviointien ajankohdat ja muodot (esimerkiksi välitodistus tai dokumentoitu arviointikeskustelu).
· mahdollinen täydentävä sanallinen arviointi numeerisissa väli- ja lukuvuositodistuksissa vuosiluokilla 4-8.
Koulun lukuvuosisuunnitelmassa kuvataan muun mahdollisen arviointipalautteen ajankohdat ja muodot, tiedottaminen oppilaille ja huoltajille sekä yhteistyö huoltajien kanssa.