Suomen kieli ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Yhteisen pohdinnan sekä palautteen antamisen ja saamisen avulla opettaja ohjaa niin koko opetusryhmän kuin yksittäisen oppilaan oppimista ja edistymistä. Vuosiluokilla 1–2 oppimisen arvioinnin päätehtävänä on tukea ja edistää oppilaiden kielellistä kehitystä kaikilla tavoitealueilla. Opettaja pyrkii saamaan kokonaiskuvan kunkin oppilaan kielellisestä kehityksen edistymisestä. Arviointiin perustuvan palautteen kautta oppilaat saavat tietoa kielitaitonsa vahvuuksista sekä edistymisestään opiskelemansa kielen oppijana. Oppilaat saavat myös monipuolisesti palautetta siitä, miten he ymmärtävät ja käyttävät kieltä, ilmaisevat itseään, osallistuvat yhteiseen keskusteluun sekä tuottavat ja tulkitsevat tekstejä. Laadukas ja kannustava palaute osaamisen eri alueilta on tärkeää. Se auttaa oppilaita huomaamaan onnistumisiaan ja edistymistään sekä motivoi suuntaamaan työskentelyään kielellisen kehityksen kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Arviointi tuottaa tietoa myös opetuksen suunnittelua varten sekä auttaa havaitsemaan mahdollisia tuen tarpeita oppilaiden kielellisessä kehityksessä.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärissä ovat

  • edistyminen itsensä ilmaisemisessa ja vuorovaikutustaidoissa, sana- ja käsitevarannon karttuminen
  • edistyminen lukutaidossa sekä tekstien ymmärtämisessä ja lukemisen harrastamisessa
  • edistyminen tekstin tuottamisessa, erityisesti käsin kirjoittamisen ja näppäintaitojen kehittyminen
  • edistyminen kielen ja kulttuurin ymmärtämisessä, erityisesti havaintojen tekeminen sanojen merkityksestä ja arjen kielenkäyttötilanteista.

Tavoitteet

Tavoite
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T1 ohjata oppilasta vahvistamaan taitoaan toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee kertomaan omista kokemuksistaan, havainnoistaan ja tunteistaan parille, pienelle ryhmälle ja luokalle.  Oppilas harjoittelee kertomaan ympäristöstä.  Oppilas harjoittelee kysymään ja vastaamaan pari- ja ryhmätyötilanteissa. Oppilas harjoittelee kuuntelemaan toista.  Oppilas harjoittelee kuuntelemisen taitoa satujen, tarinoiden ja ohjeiden ja leikkien parissa.  
T2 opastaa oppilasta kehittämään kieltään ja mielikuvitustaan sekä vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojaan tarjoamalla mahdollisuuksia osallistua erilaisiin ryhmäviestintätilanteisiin ja tutustua niiden käytänteisiin
Paikallinen tarkennus
Oppilas laajentaa sana- ja käsitevarastoaan systemaattisesti.  Oppilas harjoittelee parityöskentelyä, ryhmätyöskentelyä ja kokouskulttuuria.  Oppilas tutustuu ryhmäviestinnän erilaisiin rooleihin ja harjoittelee ryhmätyötaitoja (esim. pelien, leikkien ja draaman keinoin).  
T3 tukea oppilasta vahvistamaan ilmaisurohkeuttaan ja ohjata häntä ilmaisemaan itseään kokonaisvaltaisesti, myös draaman avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii ilmaisutaitoja ohjatuissa ja vapaissa leikeissä. Oppilas tutustuu lastenkirjallisuuteen ja -näytelmiin ilmaisun keinoin. Oppilas harjoittelee lorujen ja runojen esittämistä.  Oppilas harjoittelee pieniä esityksiä (esim. pantomiimia).  
T4 ohjata oppilasta rakentamaan viestijäkuvaansa ja ymmärtämään, että ihmiset viestivät eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu erilaisiin viestintätapoihin; sanattomaan viestintään, kielelliseen viestintään ja eri viestintävälineiden käyttöön. Oppilas harjoittelee eleiden ja äänenpainojen käyttöä viestinnässä.  Oppilas harjoittelee leikeissä ja peleissä ystävällistä viestintää (esim. oikeudenmukaisuus, vastavuoroisuus sekä yhdenvertaisuus).  
Tekstien tulkitseminen
T5 ohjata ja innostaa oppilasta lukutaidon oppimisessa ja tekstien ymmärtämisen taitojen harjoittelussa sekä auttaa häntä tarkkailemaan omaa lukemistaan
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee lukutaitoa yksin ja yhdessä parin ja ryhmän kanssa.  Oppilas oppii äänne-kirjain-vastaavuuden, äänteiden erottelun, äänteiden kestojen erottamisen, tavutuksen ja äänteiden yhdistämisen pelein, leikein ja kuuntelutehtävin. Oppilas harjoittelee luki-taitoharjoitteissa käyttämään käsitteitä äänne, kirjain, tavu, sana, virke, lopetusmerkki, otsikko, teksti ja kuva. Oppilas tarkastelee erilaisia tekstejä ja tarinoita.  Oppilas harjoittelee valitsemaan itselleen sopivaa luettavaa.  Oppilas harjoittelee tekstin ennakoimista esim. kuvien ja otsikoiden avulla.  
T6 ohjata oppilasta tarkastelemaan monimuotoisten tekstien merkityksiä ja rakenteita sekä laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan tekstien tarkastelun yhteydessä
Paikallinen tarkennus
Oppilas tarkastelee ympäristön tekstejä.  Oppilas tarkastelee lastenkirjallisuutta, tietototekstejä, mediatekstejä ja niihin liittyviä kuvia.  Oppilas kartuttaa sana- ja käsitevarastoa pilkkomalla ja tutkimalla tekstiä (esim. sanojen merkityksen vaihtelu, päätteiden vaikutus sanan merkitykselle, yhdyssanat).    
T7 ohjata oppilasta hakemaan tietoa eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Oppilas etsii tietoa ympäristöstä eri aistein.  Oppilas harjoittelee tiedon etsimistä erilaisista teksteistä (esim. omat mielenkiinnon kohteet, ryhmissä sovittu tutkimuskohde, luokan yhteinen projekti). Oppilas oppii aakkoset ja harjoittelee aakkosjärjestyksen käyttämistä.  
T8 kannustaa oppilasta kiinnostumaan lastenkirjallisuudesta, mediateksteistä ja muista teksteistä luomalla myönteisiä lukukokemuksia ja elämyksiä sekä tarjoamalla mahdollisuuksia tiedonhalun tyydyttämiseen sekä lukukokemusten jakamiseen
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee lukutaito- ja ikätasolle sopivien tekstien lukemista yksin ja yhdessä.  Oppilas harjoittelee lukukokemuksesta kertomista.  Oppilas tutustuu kirjallisuuden ja kerronnan peruskäsitteisiin kauno- ja tietoteksti, päähenkilö, tapahtumapaikka ja juoni. Oppilas tutustuu monipuolisesti kotimaiseen ja kansainväliseen lastenkirjallisuuteen.  
Tekstien tuottaminen
T9 rohkaista ja innostaa oppilasta kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan kokemuksiaan puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee kertomaan kokemuksistaan muille.  Oppilas harjoittelee kertomuksen rakennetta yhdessä (esim. pari- ja ryhmäkerronnan avulla tai saduttamalla). Oppilas harjoittelee mielipiteen esittämistä parille ja ryhmälle eri välinein (esim. videoitu viesti, kerronta, kuvan/symbolin käyttö). Oppilas harjoittelee kertomaan kuvista ja kuvasarjoista yksin ja yhdessä.   
T10 ohjata oppilasta tuottamaan yksinkertaisia kertovia, kuvaavia ja muita tekstejä, myös monimediaisissa ympäristöissä
Paikallinen tarkennus
Oppilas hahmottaa puheesta äänteet, tavut ja sanat.  Oppilas harjoittelee tavujen ja sanojen kirjoittamista.  Oppilas harjoittelee omien tarinoiden, mielipiteiden, kokemuksien ja havaintojen esittämistä eri tavoin yksin, parin kanssa ja ryhmässä. Oppilas harjoittelee näppäintaitoja.  
T11 opastaa oppilasta harjaannuttamaan käsinkirjoittamisen taitoa ja näppäintaitoja sekä ohjata oppilasta vähitellen tekstien suunnitteluun ja rakentamiseen sekä tuntemaan oikeinkirjoituksen perusasioita ja kirjoitettua kieltä koskevia sopimuksia
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjaantuu käyttämään oikeaa kynäotetta. Oppilas harjoittelee silmän ja käden koordinaatiota.  Oppilas harjoittelee suuria ja pieniä tekstauskirjaimia. Oppilas harjoittelee sanatason oikeinkirjoitusta. Oppilas harjoittelee näppäintaitoja opetuspelien avulla. Oppilas harjoittelee kertomuksen suunnittelua ryhmässä. 
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T12 kannustaa oppilasta kehittämään kielitietoisuuttaan ja kielen peruskäsitteiden tuntemusta sekä ohjata tekemään havaintoja puhutusta ja kirjoitetusta kielestä sekä auttaa huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten käyttäytymiseen
Paikallinen tarkennus
Oppilas kuuntelee erityyppisiä tekstejä (esim. lastensatuja Suomesta ja ulkomailta). Oppilas havainnoi kuultua tekstiä, erittelee äänteitä tavuista ja tavuja sanoista sekä riimittelee. Oppilas tekee havaintoja eri puhetavoista koulussa ja vapaa-ajalla.  Oppilas tekee havaintoja oman kielenkäytön vaikutusta vuorovaikutuksessa muiden kanssa (esim. draaman keinoin).  
T13 innostaa oppilasta kuuntelemaan ja lukemaan lapsille suunnattua kirjallisuutta ja valitsemaan itseään kiinnostavaa luettavaa, kehittämään lukuharrastustaan sekä ohjata oppilasta kirjaston käyttöön
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee kuuntelemaan ja lukemaan monipuolisesti erilaista kirjallisuutta ja mediatekstiä. Oppilas harjoittelee valitsemaan oman mielenkiinnon mukaista luettavaa.  Oppilas harjoittelee jakamaan kokemuksia kuullusta ja luetusta.  Oppilas tutustuu kirjastoon.  
T14 ohjata oppilasta arvostamaan omaa kieltään ja kulttuuriaan sekä kulttuurista moninaisuutta, tutustuttaa joihinkin lastenkulttuurin muotoihin ja innostaa niiden käyttäjäksi sekä kannustaa tuottamaan omaa kulttuuria yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu omaan kieleen ja kulttuuriin. Oppilas tutustuu lastenkulttuurin osa-alueisiin kuten pihaleikkeihin, sanaleikkeihin, loruihin ja runoihin. Oppilas harjoittelee oman esityksen tekemistä yksin ja yhdessä. Oppilas tutustuu tapakulttuuriin.  Oppilas tutustuu kansanperinteiden muotoihin (esim. kansantarinat).  

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan ympäristön kielellistä jäsentämistä ja nimeämistä, kuuntelemista, kysymistä, vastaamista ja kertomista. Harjoitellaan ryhmäviestinnän käytänteitä erilaisissa kasvokkain tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa. Havainnoidaan erilaisia viestintätapoja. Käsitellään erilaisten vuorovaikutusharjoitusten, keskustelujen ja draaman avulla lastenkirjallisuutta, satuja, kertomuksia, loruja, tietotekstejä, mediatekstejä ja pelejä.

S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Opetellaan lukemaan ja harjoitellaan siinä tarvittavia käsitteitä äänne, kirjain, tavu, sana, virke, lopetusmerkki, otsikko, teksti ja kuva. Tuetaan tekstinymmärtämisen taitoja ja harjoitellaan tekstinymmärtämisen strategioita. Havainnoidaan ja tulkitaan monimuotoisia ympäristön tekstejä, niiden merkityksiä ja rakenteita sekä työskennellään muun muassa kuvien, lastenkirjallisuuden, yksinkertaisten tietotekstien ja mediatekstien parissa. Pohditaan sanojen ja sanontojen merkityksiä sekä sananvalintoja teksteissä ja laajennetaan käsitevarantoa. Tutustutaan erilaisiin tapoihin ilmaista aikaa, järjestystä ja paikkaa erityisesti kertovissa, kuvaavissa ja ohjaavissa teksteissä sekä opitaan käyttämään kerronnan peruskäsitteitä, kuten päähenkilö, tapahtumapaikka ja -aika ja juoni. Jaetaan lukukokemuksia eri tavoin, keskustellaan tekstien sisällöistä ja harjoitellaan tekstin kertomista omin sanoin. Harjoitellaan tiedon etsintää tekemällä havaintoja ympäristöstä ja tulkitsemalla kuvia ja kirjoitettuja tekstejä sekä harjoitellaan tiedon kertomista toisille.

S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan tuottamaan tekstejä, käyttämään mielikuvitusta, kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan omia kokemuksia, havaintoja ja ajatuksia puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla yksin ja yhdessä. Tarkastellaan puhutun kielen muuntamista kirjoitetuksi kieleksi ja harjoitellaan tekstin suunnittelua. Tutustutaan kertomiselle ja kuvaamiselle tyypillisiin tekstuaalisiin ja kielellisiin piirteisiin, esimerkiksi ajan ja paikan ilmaisutapoihin ja kertomuksen perusrakenteeseen, ja harjoitellaan niiden käyttämistä omissa teksteissä. Opetellaan isojen ja pienten tekstauskirjainten piirtämistä sekä niillä kirjoittamista ja näppäintaitoja. Tuetaan oikeinkirjoitustaidon kehittymistä fonologisen tietoisuuden harjoitteiden ja lukemisen avulla. Harjoitellaan käyttämään omissa teksteissä oikeinkirjoituksen perusasioita ja joitakin kirjoitettua kieltä koskevia sopimuksia, kuten sanaväli, tavutus, virke ja sen lopetusmerkit, iso alkukirjain virkkeen alussa ja tutuissa erisnimissä.

S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Vahvistetaan kielellistä tietoisuutta tekemällä havaintoja puhutusta kielestä ja tutustumalla kirjoitettuun kieleen kuunnellen ja lukien. Tehdään havaintoja eri puhetavoista, koulussa ja vapaa-ajalla esillä olevista kielistä sekä kielenkäytön vaikutuksesta muihin. Pohditaan yhdessä sanoja, sanontoja ja ilmaisutapoja, leikitellään kielellä lorujen, runojen ja sanaleikkien avulla. Etsitään itseä kiinnostavaa luettavaa ja herätetään kiinnostusta lukuharrastukseen. Tutustutaan kuunnellen ja lukien monimuotoisiin teksteihin, kuten lapsille suunnattuun kirjallisuuteen ja mediateksteihin, ja käytetään niitä ilmaisun virikkeenä ja keskustellaan niiden merkityksestä omassa arjessa. Tutustutaan yhdessä kirjastoon ja sen käyttöön. Tutustutaan lastenkulttuuriin ja tapakulttuuriin omassa lähiympäristössä, juhlaperinteisiin sekä joihinkin kansanperinteen muotoihin ja osallistutaan yhdessä esitysten tai muiden kulttuurituotteiden tekemiseen.

ePerusteet