Katolinen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 herättää oppilaassa mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu kasteeseen liittyvästä Jumalan kutsusta. Oppilas harjoittelee ristinmerkin tekemistä. Oppilas tutustuu seurakuntaan ja katoliseen messuun sekä viimeiseen ateriaan. Oppilas keskustelee katolisesta perheestä ja monikulttuurisista perheistä sekä yhteisöistä. 
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu ristinmerkkiin ja sen käyttöön eri tilanteissa, sekä ristin ja krusifiksiin. Oppilas tutustuu keskeisiin oppeihin Jumalasta; Jeesus on sekä Jumala että ihminen. Jumala on Luoja ja elämän antaja. Jumala ja Pyhä Kolminaisuus. Oppilas tutustuu päivittäisiin rukouksiin ja erilaisiin rukousasentoihin.  Oppilas tutustuu Raamattuun Oppilas tutustuu katolisiin symboleihin (esim. risti ja krusifiksi). Oppilas tutustuu kirkkovuoden symboleihin suurissa katolisissa juhlissa 
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu alustavasti liturgisen vuoden alkeisiin; adventtiin, jouluun, loppiaiseen pääsiäiseen sekä niiden symboleihin. Oppilas tutustuu eri uskontojen juhliin. Oppilas tutustuu Raamatun keromuksiin 
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu lähiympäristön eri katsomuksiin, uskontoihin ja tapoihin. Oppilas huomaa yhtäläisyydet ja eroavaisuuden katsomusten välillä. Oppilas keskustelee miten pidetään huolta luomakunnasta ja toisista. 
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
Paikallinen tarkennus
Oppilas rohkaistaan ilmaisemaan omia ajatuksia ja tunteita. Oppilas harjoittelee hyvää käyttäytymistä, vastuun ottamista sekä toisten kanssa olemista.  
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu oikeudenmukaisuuteen, empatiana ja YK:n ihmisoikeuksiin esim. Raamatun kertomusten avulla. Oppilas harjoittelee anteeksipyytämistä ja antamista. 
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu eettiseen ajatteluun eri teemojen avulla. Oppilas harjoittelee valinnanvapautta ja vastuuta itsestä ja muista sekä ympäristöstä. Oppilas tutustuu aiheeseen sopiviin Vanha testaamin kertomuksiin.  
T8 luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoitellee omien mielipiteiden ilmaisua ja niiden perustelemista sekä muiden mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä. 

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan katoliseen uskontoon oppilaan perheen kautta. Keskeisiä sisältöjä ovat kirkon jäsenyys, kaste ja pyhä messu, ristinmerkki, Pyhä Kolminaisuus, Jeesus Kristus ja Jeesuksen elämän päätapahtumat. Tutustutaan keskeisiin katolisen uskonnon päivittäisiin rukouksiin. Tutkitaan Raamatun kuvausta elämän synnystä. Opetuksessa tutustutaan Raamatun asemaan pyhänä kirjana sekä kirkkovuoden suuriin juhliin. Tutustutaan omaan seurakuntaan ja kirkkorakennukseen sekä tarkastellaan Neitsyt Mariaa ja joitakin pyhiä ihmisiä.

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa otetaan huomioon oppilaiden oma tausta ja sen mahdollinen monikulttuurisuus ja moniuskontoisuus. Tutustutaan oman luokan, oman koulun ja lähiympäristön uskontoihin, katsomuksiin sekä uskonnottomuuteen osana arkea ja juhlaa. Tutkitaan katolisen perinteen yhtäläisyyksiä muiden uskontojen ja katsomusten kanssa.

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa pohditaan Vanhan testamentin ja Uuden testamentin kertomusten avulla hyvän ja pahan tunnistamista ja erottamista. Pohditaan toisista välittämisen ja rehellisyyden merkitystä. Perehdytään vastuuseen luonnosta ja maailmasta sekä tarkastellaan vastuuta luomiskertomuksen antamana tehtävänä. Selvitetään YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen merkitystä oppilaan omassa elämässä. Opiskellaan alustavasti uskonnon keskeiset käsitteet kuten syntiinlankeemus, anteeksisaaminen ja -antaminen, oma ja yhteinen hyvä sekä näihin liittyvät keskeiset käskyt.

ePerusteet