Liikunta

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnilla tuetaan oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla eli sen tarkoituksena on tukea fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn kehittymistä. Rakentava ja kannustava palaute tukee oppilaan myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön oppilaiden oppimisesta, työskentelystä ja edistymisestä.

Arvioinnissa pyritään tunnistamaan oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet sekä tukemaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet. Arviointi toteutetaan oppilaiden toimintaa ja työskentelyä havainnoimalla sekä ohjaamalla oppilaita itsearviointiin.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita liikunnassa ovat

  • edistyminen liikuntatilanteisiin sopivien ratkaisujen löytämisessä
  • edistyminen motorisissa perustaidoissa ja niiden harjoittelemisessa
  • edistyminen sovittuihin tehtäviin liittyvässä turvallisessa toiminnassa
  • edistyminen yhdessä työskentelyn ja itsenäisen työskentelyn taidoissa.

Tavoitteet

Tavoite
Fyysinen toimintakyky
T1 kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan itsenäisesti ja yhdessä uusia, erilaisia liikuntatehtäviä sekä rohkaista ilmaisemaan itseään liikunnan avulla
Paikallinen tarkennus
L1 Oppilaita ohjataan kokeilemaan rohkeasti eri liikuntamuotoja sekä kannustetaan liikunnan pariin myös vapaa-ajalla. L3 Oppilasta ohjataan turvalliseen liikkumiseen havainnoimalla ympäristöä ja vaaranpaikkoja. Kannustavan palautteen merkitys on suuri.
T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja
Paikallinen tarkennus
L1 Oppilaita ohjataan tunnistamaan omia vahvuuksiaan sekä havaitsemaan edistymistään. L3 Oppilaita ohjataan turvalliseen liikkumiseen havainnoimalla ympäristöä ja vaaranpaikkoja. L4 Monilukutaitoa harjoitellaan muun muassa pihakarttojen, mallikuvien, valokuvien, videoiden, musiikin sekä ympäristön havainnoinnin avulla.
T3 vahvistaa motoristen perustaitojen (tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaidot) oppimista niin, että oppilas oppii soveltamaan niitä eri oppimisympäristöissä, eri tilanteissa ja eri vuodenaikoina
Paikallinen tarkennus
L3 Oppilaita ohjataan turvalliseen liikkumiseen havainnoimalla ympäristöä ja vaaranpaikkoja.
T4 harjaannuttaa oppilasta liikkumaan turvallisesti erilaisissa ympäristöissä, erilaisilla välineillä ja telineillä
Paikallinen tarkennus
L3 Oppilaita ohjataan turvalliseen liikkumiseen havainnoimalla ympäristöä ja vaaranpaikkoja.
T5 tutustuttaa oppilas vesiliikuntaan ja varmistaa alkeisuimataito
Paikallinen tarkennus
L3 Oppilaita ohjataan turvalliseen liikkumiseen havainnoimalla ympäristöä ja vaaranpaikkoja.
T6 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan liikuntatunneilla
Paikallinen tarkennus
L3 Oppilaita ohjataan turvalliseen liikkumiseen havainnoimalla ympäristöä ja vaaranpaikkoja. Harjoitellaan yhteisten pelisääntöjen noudattamista sekä hyviä tapoja. L6 Oppilaat harjoittelevat yksin ja ryhmässä toimimista sekä ikäkaudelle sopivaa vastuunkantoa. Oppilaita kannustetaan luottamaan itseensä erilaisissa tilanteissa. L7 Oppilaat tulisi ottaa mukaan opetuksen suunnitteluun sopivissa tilanteissa, sen myötä oppilaat tutustuvat demokraattisen toiminnan sääntöihin ja toteutumiseen käytännössä.
Sosiaalinen toimintakyky
T7 ohjata oppilasta säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan vuorovaikutuksellisissa liikuntatilanteissa
Paikallinen tarkennus
L2 Oppilaita kannustetaan ja ohjataan myönteiseen vuorovaikutukseen, ystävällisyyteen, hyviin tapoihin muiden oppilaiden sekä opettajien kanssa. L6 Oppilaita ohjataan harjoittelemaan ryhmässä toimimista ja yhteistyötä sekä ikäkaudelle sopivaa vastuunkantoa. L7 Oppilaat tulisi ottaa mukaan opetuksen suunnitteluun sopivissa tilanteissa, sen myötä oppilaat tutustuvat demokraattisen toiminnan sääntöihin ja toteutumiseen käytännössä.
T8 tukea yhdessä työskentelyn taitoja, kuten yhdessä sovittujen sääntöjen noudattamista, ohjaamalla oppilasta ottamaan vastuuta yhteispelien ja -leikkien onnistumisesta
Paikallinen tarkennus
L2 Oppilaita kannustetaan ja ohjataan myönteiseen vuorovaikutukseen, ystävällisyyteen, hyviin tapoihin muiden oppilaiden sekä opettajien kanssa. L6 Oppilaita ohjataan harjoittelemaan ryhmässä toimimista ja yhteistyötä sekä ikäkaudelle sopivaa vastuunkantoa. L7 Oppilaat tulisi ottaa mukaan opetuksen suunnitteluun sopivissa tilanteissa, sen myötä oppilaat tutustuvat demokraattisen toiminnan sääntöihin ja toteutumiseen käytännössä.
Psyykkinen toimintakyky
T9 tukea oppilaan myönteisen minäkäsityksen vahvistumista, ohjata itsenäiseen työskentelyyn sekä itsensä monipuoliseen ilmaisemiseen.
Paikallinen tarkennus
L1 Oppilaita ohjataan tunnistamaan omia vahvuuksiaan sekä havaitsemaan edistymistään. L2 Oppilaita kannustetaan ja ohjataan myönteiseen vuorovaikutukseen, ystävällisyyteen, hyviin tapoihin muiden oppilaiden sekä opettajien kanssa. Oppilaita kannustetaan itsensä ilmaisemiseen, nauttimaan koko kehon taitojen kehittymisestä sekä harjoittelemaan esiintymistä.
T10 varmistaa myönteisten liikunnallisten kokemusten saaminen ja rohkaista oppilasta kokeilemaan oman toimintakykynsä rajoja
Paikallinen tarkennus
L1 Oppilaita ohjataan tunnistamaan omia vahvuuksiaan,havaitsemaan edistymistään sekä iloitsemaan onnistumisistaan. L2 Oppilaita kannustetaan itsensä ilmaisemiseen, nauttimaan koko kehon taitojen kehittymisestä sekä harjoittelemaan esiintymistä.

Sisällöt

S1 Fyysinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan leikkejä ja tehtäviä sekä liikuntamuotoja, joissa harjoitellaan tasapaino- ja liikkumistaitoja (kuten kiipeilyä, juoksuja ja hyppyjä) ja välineenkäsittelytaitoja (kuten tehtäviä erilaisilla välineillä ja palloleikkejä) erilaisissa oppimisympäristöissä (kuten salissa, luonnossa, lumella ja jäällä). Kehonhallintaa edistetään käyttämällä tehtäviä (kuten voimistelu- ja musiikkileikkejä), joissa harjaannutetaan kehonhahmotusta, ilmaisua ja rytmin mukaan liikkumista.

Tutustutaan monipuolisin ja turvallisin tehtävin liikkumiseen sisällä ja ulkona eri vuodenaikoina eri oppimisympäristöissä. Vesiliikunta ja uinti kuuluvat liikunnan opetukseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Juoksua tulee ensimmäisellä luokalla monipuolisesti ulko- ja sisäliikunnassa leikeissä, peleissä ja viesteissä, erilaisilla radoilla, erimittaisilla matkoilla ja erilaisilla alustoilla sekä kuva- ja pihasuunnistuksessa. Liikuntatunneilla hypitään erilaisia hyppyjä esim. radoilla, peleissä, pituushypyn alkeisharjoitteissa tai sisäliikunnassa ponnistuslaudalla tai trampetilla. Kiipeilyä harjoitellaan esim. puolapuilla temppuillen.

Välineenkäsittelytaitoja voi harjoitella erilaisilla koululiikuntavälineillä ulkona ja sisällä esim. erikokoisilla ja erilaisilla palloilla ja mailoilla, hernepusseilla, hyppynaruilla ja vanteilla. Välineitä heitellään, otetaan kiinni, vieritellään ja pomputellaan.

Hiihtotunneilla opetellaan kiinnittämään välineet oikeaoppisesti ja harjoitellaan liikkumista suksilla, mahdollisesti myös erilaisissa maastoissa, leikkiä unohtamatta.

Luistelutuntien alussa harjoitellaan luistimien itsenäistä jalkaan laittamista. Jäällä harjoitellaan oikeaa luisteluasentoa. Lisäksi luistimilla harjoitellaan mm. kaatumista, liukumista, eteenpäin luistelua ja jarruttamista erilaisten ratojen ja leikkien avulla.

Kehonhallintaa ja -hahmotusta harjoitellaan perus- ja telinevoimistelun sekä musiikkiliikunnan avulla. Telinevoimistelutunneilla tutustutaan mahdollisuuksien mukaan esim. penkki-/puomi-, permanto-, rekki-, rengas- ja köysiliikkeisiin.

Uimahallissa käydään resurssien mukaan. Uimatunneilla harjoitellaan liukuja, potkuja, kelluntoja ja alkeisuintia. Lisäksi leikitään vesileikkejä.

S2 Sosiaalinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetus sisältää yksinkertaisia liikunnallisia sääntöleikkejä, tehtäviä ja pelejä, joissa oppilaat toimivat yhteistyössä muiden kanssa ja saavat kokemuksia muiden auttamisesta.

S3 Psyykkinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen valitaan iloa ja virkistystä tuottavia leikkejä ja tehtäviä, joissa koetaan onnistumisia sekä kohdataan tuetusti emotionaalisesti vaihtelevia tilanteita kuten leikeissä, kisailuissa tai peleissä koetut tilanteet.

ePerusteet